چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۵۰ - Apr 14, 2004
خاتمي لوايح دوگانه راپس گرفت
سيدمحمد خاتمي رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  در نامه اي  به  مهدي  كروبي رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي ، لوايح  دوگانه  «اصلاح  قانون  انتخابات» و «تبيين اختيارات  رئيس جمهوري» را پس  گرفت .
به  گزارش  ايرنا، تقاضاي  استرداد لوايح  دوگانه  در پايان  جلسه  علني  ديروز مجلس ، قرائت  شد.
متن  كامل  نامه  رئيس جمهوري  به  اين  شرح  است :
يك  سال  و نيم  پيش  به  اميد فراهم  آوردن  زمينه  برگزاري  انتخابات  عادلانه  و در جهت  دفاع  از حقوق  مسلم  مردم  كه  صاحبان  اصلي  انقلاب  و كشورند و به منظور جلوگيري  از اعمال  سليقه  در فرآيند مهمي كه پايه  نظام  مردمسالاري ديني  است ، لايحه  اصلاح  قانون  انتخابات  را تقديم  مجلس  شوراي  اسلامي كردم ،همچنين  براي  سامان  دادن  به  سازوكارهاي  اعمال  مسئوليت  مسلم  و مصرح  رئيس جمهوري  در اجراي  قانون  اساسي  و يافتن  ضمانت  اجرايي  اين  مسئوليت  كه  درقانون  اساسي  فقط براي  رئيس  جمهوري  ذكر و تصريح  شده  است ، و نيز براي پاسداشت  تعهد و سوگند رئيس  جمهوري  كه  منتخب  مستقيم  مردم  و در نتيجه مواجه  با انتظارهاي  فراوان  عموم  و داراي  حقوق  واقعي  و مسئوليت هاي  سنگين است ، لايحه  اصلاح  موادي  از قانون  حدود وظايف  و اختيارات  رئيس  جمهوري  رابراي  بررسي  و تصويب  به  مجلس  محترم  شوراي  اسلامي ارسال  داشتم  و پس  از آن نيز طي نامه اي  حداقل  انتظارهاي  خود را بيان  كردم .
شوراي  محترم  نگهبان  حتي  عليرغم  مصوبات  روشن  و متقن  پيشين  خود در موردوظايف  و اختيارات  رئيس  جمهوري  هر دو لايحه  را با اشكالات  فراوان 
به  مجلس بازگرداند و با وجود انعطاف  فراوان  نمايندگان  مجلس  و نمايندگان  دولت همچنان  بر نظرات  خود پافشاري  كرد.
  متاسفانه  به  نظر ما حتي  در موارد متعددي  نقض  قانون  فعلي انتخابات  نيز از سوي  هيات هاي  نظارت  و شوراي  نگهبان  به  چشم  مي خورد، ازآنجا كه  پاسخگويي  وظيفه  قانوني  همه  اركان  و اجزاي  نظام  جمهوري  اسلامي وبرآمده  از حقوق  اساسي  ملت  ماست ، اميدوارم  شوراي  نگهبان  نيز خود را مافوق مسئوليت  نداند و در سالي  كه  از سوي  رهبر معظم  نيز سال  پاسخگويي  نام گرفته  است  پاسخگوي  اقدامات  خود طي ساليان  گذشته  به  خصوص  در جريان انتخابات  اخير باشد.
به  هرحال  از آن جهت  كه  احتمال  مي دهم  باقي  ماندن  اين  دو لايحه  در دستوركار مجلس  در آينده  موجب  تغييرات  بيشتري  بر خلاف  روح  كلي  و حقوق  و منافع مردم  و نقش  و موقعيت  رئيس  جمهوري  بشود، با توجه  به  اين كه  اين  دو لايحه  به تصويب  نهايي  نرسيده  است  تقاضاي  استرداد آنها را از مجلس  شوراي  اسلامي دارم .
* لوايح دوگانه دولت حدود يك سال و نيم پيش در هيأت دولت به تصويب رسيده و تقديم مجلس شوراي اسلامي شد. نمايندگان نيز پس از بحث و بررسي فراوان و ايجاد تغييراتي در اين دو لايحه، هر دو را با اكثريت آراء به تصويب رساندند ولي همان طور كه پيش بيني مي شد شوراي نگهبان به علت اعتقاد به اصل استصواب در نظارت و همچنين تناقض لايحه تبيين اختيارات رئيس جمهور با اصل تفكيك قوا هر دو لايحه را رد كرد. پس از اصرار مجلس بر نظر قبلي خود و اين كه رئيس جمهور نيز حاضر نشد اين دو لايحه را به مجمع تشخيص مصلحت بفرستد اين دو لايحه قرباني كشمكش هاي سياسي شده و به نتيجه نرسيد. البته اخباري دال بر پذيرش ايرادات لايحه اختيارات رئيس جمهور توسط ايشان به گوش مي رسيد. ولي علي رغم دستور رسيدگي ايشان براي رفع اين ايرادات، عملا چنين نشد و روز گذشته خاتمي لوايح خود را پس گرفت.

مظاهري و خرم شايعه استعفاي خود را تكذيب كردند
004824.jpg
در حالي كه همه اخبار حكايت از ترميم كابينه در آينده نزديك دارد، دو وزير راه و ترابري و اقتصاد و دارايي با تكذيب اخبار استعفاي خود اعلام كرده اند كه قصد استعفا ندارند.
احمد خرم وزير راه و ترابري كه ديروز براي پاسخگويي به سئوال تعدادي از نمايندگان به مجلس رفته بود گفت: اگر گردنم را هم بزنند از وزارت راه و ترابري استعفا نخواهم داد. من هيچگاه استعفا نداده و نمي دهم.
طهماسب مظاهري وزير امور اقتصادي و دارايي نيز در گفت وگو با ايلنا با اشاره به اين كه تمامي اخبار مبني بر جابه جايي كابينه خاتمي شايعه و تصميم گيري نهايي با رئيس جمهوري است گفت: تاكنون حكم و تصميم رسمي در اين خصوص صادر نشده است. به گفته وي عده اي با انتشار اين شايعات قصد متشنج كردن شرايط اقتصادي كشور را دارند. طهماسب مظاهري گفت: رئيس جمهور در اين رابطه در حال رايزني است و در صورت گرفتن تصميم قطعي به اعلام حكم مي پردازد.هر تصميمي كه آقاي خاتمي اتخاذ كند، براي من متبوع و قابل قبول و در هر صورت لازم الاجرا خواهد بود.
وزير امور اقتصادي و دارايي بدون اشاره به گروهي كه شايعات را منتشر كرده اند، خاطرنشان كرد: تا زماني كه اعلام حكم قطعي توسط رئيس جمهور با قدرت در سمت خود هستم و با نهايت صميميت و دقت نظر پذيراي نقطه نظرهاي مسئولان و رئيس جمهور خواهم بود. وي در خصوص عملكرد وزيران ديگر گفت:  تا قبل از اظهار نظرها و تصميمات رئيس جمهور به صورت كتبي و نهايي نمي توان راجع به عملكرد وزيران اظهار نظري داشت.
مظاهري در پايان استقبال خود را از نقد و ارزيابي منصفانه دوستان و مسئولان از عملكرد اقتصادي كشور اعلام داشت.
علي اكبر محتشمي پور نيز ديروز در جمع خبرنگاران پارلماني شايعه جانشيني عبدالواحد موسوي لاري وزير كشور را تكذيب كرد.
استقبال از ترميم كابينه
حبيب الله عسگراولادي دبيركل حزب موتلفه اسلامي در مورد ترميم كابينه گفت: هفته گذشته بنده در مورد ضرورت ترميم كابينه مطالبي عرض كردم برخي از روي بي مهري به آن نظر افكندند.
خوشبختانه طي هفته گذشته صاحب نظران و نخبگان در اين خصوص مطالب خوبي گفتند حتي تلويحا از قول رئيس جمهور قولهايي در اين مورد داده شده است. اميدوارم ترميم واقع بينانه گامي نو براي پاسخگويي دولت به مردم خوبمان باشد كه هر حركت از روي اخلاص را خداوند با بركات رباني مدد مي فرمايد.
حسين نجابت منتخب مردم تهران در مجلس هفتم نيز در گفت و گو با خبرگزاري مهر از ترميم كابينه استقبال كرد ولي گفت كه ضوابط ترميم بايد رعايت شود و اولويت با وزارتخانه هايي است كه نتوانسته اند خواسته ها و نيازهاي مردم را تامين كنند. نجابت جابجايي وزيران را بحث برانگيز خواند و گفت: جابجايي در راستاي تامين مطالبات و نيازهاي اساسي نيست بلكه يك تغيير حزبي و جناحي است. نجابت ضمن درخواست براي تغيير وزير كار و امور اجتماعي و آموزش و پرورش گفت: مجلس هفتم با دولت آقاي خاتمي تعامل و همكاري سازنده و مثبتي خواهد داشت. وي تأكيد كرد كه ترميم كابينه با مجلس ششم يك معنا و با مجلس هفتم معناي ديگري خواهد داشت. نماينده مراغه و نايب  رئيس  كميسيون  اجتماعي  مجلس  شوراي  اسلامي گفت : هفته  آينده  كابينه دولت  دستخوش  تغييرات  اساسي  مي شود.
سيدمصطفي  سيد هاشمي   در جلسه  شوراي  اداري  مراغه  افزود:براساس  اظهارنظر يكي  از معاونين  رئيس  جمهوري  حداقل  سه  نفر از وزيران كابينه  در صدر تغييرات  و ترميم  كابينه  قرار دارند. وي  گفت:  وزيران  آموزش  و پرورش ، اقتصاد و امور دارايي  و كار امور اجتماعي از جمله  وزيراني  هستند كه  تغيير كرده  يا جابجا مي شوند. وي  افزود: احتمالا علاوه  بر اين  سه  وزير تغييرات  ديگري  نيز در سطح  كابينه دولت  صورت  گيرد.
نماينده  مردم  مراغه  و عجبشير در مجلس  شوراي  اسلامي گفت : ملاك  نمايندگان  درتغيير و ترميم  كابينه  دولت  بررسي  عملكرد فرد معرفي  شده  در پست  سازماني فعلي ، شناخت  فرد معرفي  شده  نسبت  به  وزارتخانه  مورد نظر است . به  گفته  وي ، توانايي  مديريتي  ارتباط وزير معرفي  شده  با مجلس  و ذهن  اقتصادي  وي  از ديگر ملاكهاي  مجلس خواهد بود. وي  همچنين  به  مسئولان  مراغه  توصيه  كرد باتوجه  به  وقفه اي  كه  در نتيجه تغيير و معرفي  وزيران  ايجاد مي شود تلاش  كنند كارهاي  فوري  و اولويت  دار خودرا به  امضاي  وزيران  فعلي  برسانند.
قدرت الله عليخاني عضو فراكسيون مجمع روحانيون مبارز در مجلس در گفت و گو با خبرگزاري فارس با اشاره به طرح موضوع ترميم كابينه توسط رئيس جمهور خاطرنشان كرد: شخص رئيس جمهور اهتمام جدي در كم كردن چالش ها دارد.وي تاكيد كرد: مجلس آينده براي تحقق شعارها و عملي ساختن برنامه هاي خود نياز به آرامش در فضاي سياسي كشور دارد كه ان شاءالله اين فضا با تفاهم فراهم مي گردد.منتخب مردم بوئين زهرا همچنين درباره نامزدي خود براي تصدي  يكي از نواب رئيس در مجلس هفتم گفت: هنوز تصميمي در اين باره نگرفته ام.
قائم مقام جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي گفت: تغيير كابينه بايد در جهت آراي مردم باشد.
به گزارش ايسنا علي دارابي طي سخناني در پايان نشست هفتگي اين حزب افزود:  اين روزها از لزوم تغيير كابينه خاتمي براي تحرك بيشتر دولت سخن گفته مي شود، هر چند اين تغيير با تاخير فراوان در شرف وقوع است اما مهمتر از تغيير سمت و جهت آن است.وي افزود: تغييرات در كابينه بايد اولا از اولويت برخوردار باشد و وزارت كشور، آموزش و پرورش، راه و ترابري و ستاد اقتصادي دولت را در برگيرد.
ثانيا هدف از انجام آن صرفا جابجايي مهره ها نباشد بلكه دلايل آن به صورت شفاف براي افكار عمومي ارائه شود زيرا دانستن حق مردم است و نبايد مردم را نامحرم بدانيم.
004827.jpg

دارابي افزود: اين تغييرات بايد در مجلس هفتم و با هدف هماهنگي بيشتر دولت با مجلس منتخب مردم صورت گيرد و گرنه در يك ماه باقيمانده به عمر مجلس ششم افكار عمومي شتابزدگي در تغييرات كابينه و اخذ راي اعتماد از مجلس را عمل سياسي و بي توجهي به آراي مردم تلقي مي كند.
انگيزه ترميم كابينه
حسين شريعتمداري مدير مسئول كيهان در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان ايران درباره ترميم احتمالي كابينه دولت خاتمي اظهار نظر كرد: در صورت جدي بودن بحث ترميم و تغيير در كابينه، انگيزه دولت براي انجام اين تغيير و تحولات در چند احتمال متصور است: در ابتدا به نظرمي رسد دولت بعد از انتخابات مجلس هفتم و مشاهده خواست و مطالبات واقعي مردم كه اصولگرايي در بينش و منش و خدمتگزاري به مردم بود به فكر ترميم كابينه افتاده و در پي جايگزيني افراد موجه و خدمتگزار با برخي از اعضاي كم كار و يا مساله ساز كابينه است.
شريعتمداري درباره احتمال دوم چنين ابراز عقيده كرد: اين احتمال مي رود كه بعد از انتخابات مجلس هفتم كه پيش از اين با كارشكني، تهديد به استعفا و نوعي گروكشي از سوي برخي از اعضاي كابينه و مديران دولتي براي جلوگيري از برگزاري آن انتخابات همراه بود، اين عده از اعضاي دولت كه باج خواهي خود را بي اثر ديدند براي پيشگيري از رسوايي بيشتر به فكر خروج از كابينه افتاده باشند.
اين روزنامه نگار با بيان اينكه براساس اين احتمال ترميم كابينه به منظور ايجاد فرصت براي خروج محترمانه و قابل توجيه اين عده صورت مي پذيرد افزود: اين نوع اقدامات، بسيار ناپسند و بعضا بازي كردن با اعتماد و مطالبات مردم به شمار مي رود كه قطعا اگر اين انگيزه در برخي اعضاي دولت هم وجود داشته باشد در شخص رئيس جمهور وجود ندارد.
شريعتمداري احتمال سوم را با توجه به شواهد و قرائن موجود، داراي شدت بيشتري دانست و درباره آن گفت: در احتمال سوم اين امر به نظر مي رسد كه انگيزه ترميم كابينه فراري دادن برخي وزيران و مديران سازمانها از پاسخگويي در برابر مجلس هفتم است.
ترميم ضروري است
غلامرضا قلندريان مدير مسئول روزنامه قدس درباره ضرورت ترميم كابينه گفت: با ترسيم و ايجاد تغيير در كابينه از اتلاف وقت نمايندگان و دولت در راستاي استيضاح وزيران، جلوگيري و از مشكلات مردم به گونه اي قابل ملاحظه  كاسته خواهد شد.
مدير مسئول روزنامه قدس نيز در گفت وگو با خبرگزاري مهر با بيان اينكه مجلس هفتم قصد دارد در مدت زمان باقيمانده دور دوم رياست جمهوري خاتمي با دولت وي تلاش مثبت و سازنده اي داشته باشد، افزود: از آنجا كه عملكرد وزرا و منصوبان رئيس جمهور در مجموعه هيات وزيران تاثير دارد ترميم و تغيير كابينه امري مرسوم و ضروري است.
قلندريان با اشاره به مسئوليت سنگين وزراء و معاونان رئيس جمهور و به رغم ديرهنگام بودن جابجايي در تركيب دولت تصريح كرد: قطع نظر از آثار و تبعات مثبت و منفي اين جابجايي و تغيير، رئيس جمهور حق دارد و بايد در صورت ناكارآمدي بخشي از بدنه اجرايي كشور كه زير نظر مستقيم وزير يا وزرا و نظارت مجلس قرار دارد، با انجام تغيير و ترسيم در درون كابينه، دولت خود را به سمت هرچه كارآمدترشدن پيش برد.اين روزنامه نگار اضافه كرد: ضرورت اين ترميم از آنجا ناشي مي شود كه سال گذشته برآورده نشدن وعده هاي داده شده از سوي دولت و وجود برخي مطالبات مردم موجب شد، تا نظام به چالش كشيده شود و اين در حالي است كه بازتاب نابساماني هاي فرهنگي و ناهنجاري هاي اجتماعي و همچنين مباحث و مقوله هاي مبتلا به اقتصادي در تبليغات خارجي صرفا متوجه هيات وزيران نبوده بلكه اصل نظام را زير سئوال مي برد.
معاون رئيس جمهور:
دو يا سه وزير تغيير مي كنند
محمدعلي  ابطحي، معاون  حقوقي  و پارلماني  رئيس  جمهوري  گفت  كه  بحث  ترميم  كابينه  به  دو سه  وزير محدود مي شود و مساله  چندان  عمده اي  نيست .
به گزارش  ايرنا ، وي  ديروز در جمع  خبرنگاران  پارلماني  در پاسخ  به  اين  پرسش  كه  آياجابجايي  چند وزير ، ترميم  كابينه  ناميده  مي شود، گفت  : معناي  ترميم  كابينه، تغيير كابينه  نيست .معاون  رئيس  جمهوري  افزود: معناي  ترميم  همين  است، جابجايي  يااستعفاي  دو سه  وزير.
ابطحي  در پاسخ  به  اين  پرسش  كه  آيا اين  كار ، در راستاي  هماهنگي  با مجلس  هفتم  است ، گفت : درچند روز آينده  مساله  روشن  مي شود، آن  وقت  مي توانيم  ببينيم  واقعيت  چيست .
معاون  حقوقي  و پارلماني  رئيس  جمهوري  درباره  احتمال  رايزني  با مجلس  هفتم  بر سر ترميم  كابينه  گفت  : بايد ديد اصل  ترميم  چه  مي شود آنگاه  در باره  رايزني  با مجلس  هفتم  صحبت  كنيم .

گفتگوي ۳ نماينده با رئيس مجلس درباره ترميم كابينه
غلامعلي  حداد عادل ، رضا عبداللهي  و احمد ناطق  نوري ، نمايندگان  تهران ، ماه  نشان  و نور ديروز  در گفت  و گو با مهدي  كروبي  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي ، دلايل  ترميم  كابينه  از سوي  رئيس  جمهوري  را جويا شدند.
ناطق  نوري  ديروز  به  ايرنا گفت : از آقاي  كروبي  پرسيديم  كه  مشكل  رئيس  جمهوري  در ترميم  كابينه  چيست ؟ زيرا برخي  از وزيران  در حال  ايفاي  وظايف  خود هستند و مشكلي  هم  ندارند.
عضو فراكسيون  اقليت  مجلس  افزود: نسبت  به  برخي  از اعضاي  كابينه  كه  در حال  حاضر زمزمه  جابجايي  آنها هست ، اعتراضي  وجود ندارد، حداقل  ما با آنهامشكلي  نداريم .
وي  گفت : از رئيس  جمهوري  مي خواهيم  تامل  كنند و ببينند در كدام  قسمت  مشكل  وجود دارد، همان  بخش  را ترميم  كنند، بخصوص  در مورد وزير اموراقتصادي  ودارايي . ناطق نوري  اظهارداشت : وزير امور اقتصادي  و دارايي  در زمان  تصدي  اين  وزارتخانه  خوب  كار كرد. قوانين  تجميع  عوارض ، ماليات ها و واردات  و صادرات ، ثمره  همكاري  خوب  آقاي  مظاهري  با مجلس  بود.نماينده  نور و محمود آباد پيش  بيني  كرد كه  مجلس  هفتم  نسبت  به  مظاهري  به  عنوان  وزير امور اقتصادي  ودارايي  نگرش  منفي  نخواهد داشت .
ناطق  نوري  خاطرنشان  كرد كه  كروبي  دراين  گفت  و گو، ديدگاه  آنان  را تاييد كرده  است .

در راهروهاي مجلس
* مهدي كروبي رييس مجلس شوراي اسلامي نسبت به نحوه نگارش اطلاعيه اخير شوراي نگهبان درخصوص تاييد انتخابات هفت حوزه انتخابيه انتقاد كرد و گفت شوراي نگهبان طوري وارد بحث شد كه نگذاشتند خاصيت الهام بخش و شيريني مساله باقي بماند.
* احضارهاي نمايندگان در هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي در دست بررسي است و به زودي نتايج آن اعلام خواهد شد.
* رجب علي مزروعي نماينده اصفهان از واكنش رييس مجلس به نطق پيش از دستور ابراهيم باي سلامي نماينده خواف انتقاد كرد و آن را خلاف آيين نامه داخلي مجلس دانست.
لازم به ذكر است باي سلامي از ايران با نام كشور فقير ياد كرده بود. مزروعي همچنين نسبت به احضارهاي نمايندگان اعتراض كرد كه كروبي در اين زمينه گفت وقتي قوه قضاييه مي خواهد مساله احضاريه ها را حل كند و مي گويد مساله شخصي و خانوادگي است ما نبايد به اين موضوع دامن بزنيم.
* فراكسيون زنان مجلس در نامه اي به رييس جمهور سهميه ۵۰ درصدي رشته هاي پزشكي را تبعيض و خلاف قانون اساسي دانسته و خواهان جلوگيري از چنين تبعيضاتي شدند. درحال حاضر زنان بيشتر از مردان در رشته هاي پزشكي مشغول به تحصيل مي باشند.
* ابطحي معاون پارلماني رييس جمهور در جمع خبرنگاران گفت: اگر لوايح دوگانه رييس جمهور تصويب مي شد بسياري از مشكلات مردم برطرف مي شد. سيد ناصر قوامي رييس كميسيون حقوقي مجلس نيز در اين راستا گفت: نتيجه لوايح دوگانه از همان ابتدا مشخص بود. از سوي ديگر سيد آبادي عضو فراكسيون اقليت گفت: دليلي براي استرداد لوايح دوگانه وجود نداشت.
وي افزود: رييس جمهور بايد براي پس گرفتن لوايح خود، از مجلس راي مي گرفت.

آسوشيتدپرس به نقل از يك مقام سازمان انرژي اتمي:
ايران مونتاژ سانتريفوژها را متوقف كرد
محمد البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي با تكرار سخنان قبلي خود مبني بر «كندي روند همكاري ايران با آژانس» ابراز اميدواري كرد به دنبال ديدارش از تهران، مذاكرات مربوط به برنامه هسته اي ايران رو به پيشرفت بگذارد. آسوشيتدپرس با اعلام اين خبر از محمد سعيدي يكي از مقام هاي بلند پايه سازمان انرژي اتمي ايران نقل كرد كه ايران به منظور به دست آوردن اعتماد بين المللي بيشتر، ساخت و مونتاژ سانتريفوژ كننده ها را همان طور كه طي ديدار يك روزه محمد البرادعي، رييس آژانس بين المللي انرژي اتمي متعهد شده بود از روز جمعه متوقف كرده است.
اين گزارش حاكي است، محمد البرادعي از اعلام اين موضوع استقبال كرده و گفت: بازرساني كه وارد ايران شد ه اند،  تلاش مي كنند تا توقف همه فعاليت هاي مربوط به غني سازي اورانيوم را بررسي كنند.

كوتاه از سياست ايران
ايران دخالتي در اوضاع كنوني عراق ندارد
ابراهيم الجعفري، عضو شوراي حكومتي عراق، ادعاي آمريكا مبني بر دخالت ايران در برهم زدن امنيت و دخالت در اوضاع كنوني عراق را نادرست خواند.
به گزارش ايرنا الجعفري در گفت وگو با روزنامه كويتي «الرأي العام» كه ديروز چاپ شد، گفت: ايران به هيچ وجه در مسائل داخلي عراق دخالت ندارد.
وي با بيان اين خبر افزود كه درسفر خود به تهران هيچ پيامي از سوي آمريكايي ها به مقام هاي ايراني منتقل نكرد.الجعفري گفت: در سفر به تهران در خصوص اعطاي پناهندگي سياسي به مقتدي صدر نيز پيامي از سوي آمريكايي ها منتقل نكرده است.
وي گفت: در اين سفر با طرف ايراني به بحث و بررسي اوضاع كنوني عراق و نقش مثبت ايران در ايجاد استقرار و ثبات در اين كشور پرداختيم.
نشست گروهي از منتخبان مجلس هفتم فردا برگزار مي شود
گروهي از منتخبان مجلس هفتم فردا در نشستي در تهران، گزارش ۹ گروه كاري درباره «راه هاي خدمت رساني بهتر به موكلان» را بررسي مي كنند.
به گزارش ايرنا «بررسي سازوكارهاي مناسب ايفاي وظيفه نمايندگي و لوازم آن»، «اصلاح آيين نامه داخلي مجلس»، «بررسي مجدد بودجه سال ۸۳»، «بررسي برنامه چهارم»، «مشكلات اجتماعي: اعتياد، فحشا و ناامني»، «مبارزه با فساد و تبعيض»، «مبارزه با فقر، بيكاري و تورم»، «حدود و نحوه همكاري مجلس و دولت» و «بررسي پذيرش يا رد پروتكل الحاقي به پيمان منع تكثير و گسترش سلاح هاي هسته اي» گروه هاي ۹ گانه منتخبان مجلس هفتم است.
همچنين موسي قرباني نماينده قائنات و عضو هيأت مديره موقت منتخبين مجلس هفتم گفت در اين جلسه درباره هيأت رئيسه مجلس هفتم بحث خواهد شد.
كشف توطئه القاعده در نماز جمعه تهران
بازتاب گزارش داد: عمليات انتحاري گروه القاعده كه قرار بود جمعه گذشته در مراسم تشييع پيكر ۳۵۰ شهيد در تهران انجام شود، خنثي شد.
براساس اين گزارش، در پي اجراي عمليات تروريستي روز عاشورا در كربلا، ۳ نفر از اعضاي گروه تروريستي «القاعده» قصد داشتند روز جمعه گذشته پس از مراسم نماز جمعه، دست به عمليات انتحاري بزنند، اما شامگاه پنجشنبه، مأموران يك نهاد امنيتي آنها را به همراه چند كمربند انفجاري و مقاديري مواد منفجره، دستگير كردند و آنها در بازجويي هاي اوليه به اين عمليات اعتراف كرده اند.
پيش از اين عمليات ديگري نيز كه قرار بود، روز عاشورا در شهر قم انجام شود توسط دستگاه هاي امنيتي ايران خنثي شده بود.
فرستاده ليبي در تهران
نماينده ويژه وزير خارجه ليبي به تازگي به طور پنهاني به تهران سفر كرده است.
يك ديپلمات بلندپايه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري ايران، (ايلنا) ضمن اعلام اين خبر، تاكيد كرد: «سعد مجبر»، مسئول سياست خارجي و نماينده ويژه وزير خارجه ليبي و سخنگوي دولت اين كشور به منظور رايزني و هماهنگي سفر نخست وزير اين كشور كه به زودي به ايران مي آيد، از سوم فروردين ماه جاري در ايران بوده و تا هشتم فروردين ماه نيز در ايران حضور داشته است.
وي با اشاره به اينكه «سعد مجبر»، با برخي مسئولان ايراني نيز ديدار كرده و با آنها به رايزني پرداخته است گفت: فرستاده ليبي همچنين قصد داشته با مقامات عالي  رتبه جمهوري اسلامي ايران ديدار كند كه موفق به اين امر نشده است.
اين ديپلمات بلندپايه اظهار داشت: وي در مدت اقامت خود در ايران، نامه معمر قذافي، رهبر اين كشور را براي يكي از مسئولان ارشد ايراني به صورت شفاهي خوانده است.به گفته اين ديپلمات «سعد مجبر» در اين سفر سعي كرده مسائلي مانند ارائه اطلاعات حساس هسته اي ايران به آمريكا از سوي مقامات ليبيايي، ربودن امام موسي صدر و معامله بر سر پرونده وي و نيز برقراري رابطه با اسرائيل را توجيه كند.

هشدار برژينسكي به رهبران كاخ سفيد
آمريكا با ايران ستيزه جويي نكند
004830.jpg
برژينسكي  مشاورامنيتي  رئيس  جمهوري  اسبق  آمريكا درمورد هرگونه درگيري  اين  كشور با جمهوري  اسلامي ايران  هشدار داد و نتيجه  آن را آشوبهاي جديد مردمي خواند.
به گزارش ايسنا وي  در گفتگو با شماره  ديروز روزنامه  ورميانووستي  چاپ  مسكو ودر مورد تشنجات  اخير درعراق  گفت : وضعيت  ژئوپولتيكي  اين  منطقه  چندان  خوب نيست  زيرادر مهمترين  كشور آن، رژيم رابطه  خصومت  آميز با آمريكا برقرار و مانع اقدامات  صلح  آميز واشنگتن  در خاورميانه  مي شود.
برژينسكي  در ادامه  مقاله  خود نوشت : آمريكا تلاش  مي كند ايران  را ازنظر بين المللي  منزوي  سازد ولي  اين  تلاش  به  فرجامي مطلوب  نخواهد رسيد.
اين  تصور كه  آمريكا به  تنهايي  مي تواند ايران  را به  تغيير سمت  و جهت سياست  خود وادار سازد بعيد به  نظر مي رسد.
وي  افزود: امكان  دارد تهديدات  آمريكاعليه  ايران  ابتدا ثمربخش  باشد ولي ناديده  گرفتن  اين  نكته  كه  ممكن  است  روحيات  مذهبي  و ملي  سرتاسر اين  كشور را فرا گيرد اشتباه  است .
درگيري  مستقيم  ايران  با آمريكا به  آشوب  جديد مردمي همراه  با اوج گيري  تعصبات  مذهبي  و ملي  همراه  خواهد بود.تهران  ضمن  داشتن  مناسباتي  عادي  با اروپا موضع  خصومت  آميزي  عليه  آمريكااتخاذ كرده  و واشنگتن  نيز درمقابل  دست  به  اقدامات  تنبيهي  تجاري  زده  است .
برژينسكي  در ادامه  نوشت : درصورتي  كه  ايران  به  عنوان  مركز جغرافيايي خاورميانه  وارد اقتصاد جهاني  مي شد اين  منطقه  به  عنوان  صادركننده  موادانرژي  از ثبات  بيشتري  برخوردار بود.
جامعه  ايراني  نيز حركت  خود به  سوي مدرنيزه  شدن  را از سر مي گرفت .
اما تازماني  كه  آمريكا به  تلاشهاي  خودبراي  منزوي  ساختن  ايران  پايان  نداده  و اين  كشور نيز براي  تحكيم  امنيت خويش  بي تفاوت  باشد اين  امر تحقق  نخواهد يافت .
وي  افزود: البته  نگراني  ايران  درمورد امنيت  خود از وجود ۳ كشور داراي  سلاح  هسته اي  در همسايگي  آن ناشي  مي شود.
اگر آمريكا در رابطه  با ايران  موضع  ديگري  اتخاذ كرده  و اجازه  مي دادكه  دگرگونيها در داخل  اين  كشور بدون  فشار خارجي  صورت  گيرد بهتر بود.
آمريكا مدتها پيش  بايد به  خواست  اروپاييان  مبني  بر مداخله  نكردن درامور داخلي  ايران  گوش  فرا مي داد و دراين  صورت  واشنگتن  در دفاع  ازمنافع  راهبردي  خود درايران  موفق  تر بود.
شانس  پيروي  ايران  از نمونه  تركيه  در آينده  يعني  گام  برداشتن  در راه مدرنيزه  شدن  و دموكراتيزه  شدن  از همه  كشورهاي  منطقه  بيشتر است .
برژينسكي  در ادامه  مقاله  خود با تأكيد بر اهميت  ترانزيتي  ايران  براي انتقال  موادانرژي  زا از آسياي  مركزي  به  خليج  فارس  نوشت : استفاده  از اين  موقعيت  و پيشرفت  در آن مي توانست  به  جلوگيري  از گسترش  سلاح  كشتارجمعي  ورشد تروريسم  نيز كمك  كند.
وي  افزود: مهارساختن  موثر توسعه  سلاح  هسته اي  دراين  منطقه  سرشار ازاختلافات  بايد برپايه  و اساس  توافقهاي  منطقه اي  متكي  باشد.
اگر ايران  از خريد سلاح  هسته اي  صرف  نظر كند بايد امكان  جانشين  ابزارتامين كننده  امنيت  خويش  را داشته  باشد كه  يكي  از آنها مي تواند اتحاداطمينان  بخش  با يك  قدرت  هسته اي  و يا ضمانت  نامه  جامعه  بين المللي  باشد.به  عقيده  برژينسكي ، بهترين  راه  عقد كنوانسيون  ممنوعيت  سلاح  هسته اي  درمنطقه  و نظير آنچه  در آمريكاي  لاتين  چندي  پيش  به  مورد اجرا گذاشته  شد،مي باشد.
اما باوجود نداشتن  تفاهم  منطقه اي  يگانه  وسيله  دفاع  ارائه  ضمانت  دفاع هسته اي  به  هر كشوري  است  كه  داوطلبانه  از داشتن  سلاح  هسته اي  صرف  نظر كند.اين  ضمانت  مي تواند بوسيله  آمريكا و يا هريك  از اعضاي  دايمي شوراي امنيت  سازمان  ملل  ارائه  شود.
برژينسكي  در پايان  نسبت  به  پيامد هرگونه  رويارويي  آمريكا و جهان  اسلام هشدار داد و نوشت : امكان  بروز اختلاف  بين  آمريكا و اروپا در چارچوب پيمان  ناتو نيز بسيار بالا است .
اگر هردو امر يعني  رويارويي  آمريكا با مسلمانان  و فروپاشي  ناتو تحقق يابد آقايي  و عظمت  طلبي  آمريكا در جهان  به  مخاطره  خواهد افتاد.

مذاكرات ايران و ارمنستان درباره احداث خط لوله گاز كريدور شمال-جنوب و مسئله قفقاز
004836.jpg
وزير خارجه ارمنستان ديروز در تهران به طور جداگانه با دبير شوراي عالي امنيت ملي و وزير خارجه ايران ديدار و گفت و گو كرد.
به گزارش ايرنا حسن روحاني در ديدار با وارطان اسكانيان گفت: جمهوري اسلامي ايران با توجه  به  موقعيت  استراتژيك  و توانمنديهاي  وسيع  اقتصادي  و سياسي  خود براي  گسترش  مناسبات  با همسايگانش  در همه  ابعاد آمادگي  دارد.
دكتر روحاني  تلاشهاي  وزارتخانه هاي  نيروي  دو كشور در مورد توسعه  همكاريها در زمينه  انرژي  برق  را قابل  تقدير دانست  و طرحهاي  مربوط به  احداث  سد و نيروگاه  بر روي  رود ارس  را نماد عيني  توسعه  روابط دو كشور ذكر كرد.
وي  اظهار اميدواري  كرد كه  در آينده  نزديك  سند مربوط به  احداث  خط لوله  انتقال  گاز ايران  به  ارمنستان  به  امضاي  مسئولين  دو كشور برسد.
دبير شوراي عالي  امنيت  ملي  در اين  ديدار، خواستار حل  مشكلات  اتباع  و سازمانهاي  ايراني  در ارمنستان  بعنوان  يكي  از پايه هاي  گسترش  روابط دو كشور شد.
روحاني  در مورد تحولات  منطقه  قفقاز و مساله  قره باغ  گفت : هراندازه  نقش  و جايگاه  كشورهاي  منطقه  در روند حل  و فصل  بحرانها گسترش  يابد به  همان  اندازه  منافع  كشورهاي  منطقه  و ثبات  و امنيت  آن بهتر تضمين  خواهدشد.دبير شورايعالي  امنيت  ملي  از بحرانهاي  عراق ، افغانستان ، فلسطين و قفقاز بعنوان چهار بحران  خطرناك  در منطقه  ياد كرد و اظهار داشت : بدون  حل  و فصل  اين بحرانها مردم  اين  منطقه  نمي توانند شاهد شكوفايي  و رفاه  اجتماعي  باشند.وزير خارجه  ارمنستان  نيز در اين  ديدار به  اهميت  توسعه روابط دو كشور اشاره  كرد و از پيشرفتهاي  حاصل  شده  در زمينه  تبادل  انرژي  و برق ، خط لوله  گاز، ترانزيت  و كريدور شمال  ـ جنوب  اظهار خرسندي  كرد.
004833.jpg

اسكانيان در اين  ديدار درخواست  كرد كه  جمهوري  اسلامي ايران  در اقدامات  خود براي  احداث  خط لوله  گاز تسريع  به  عمل  آورد و در گروه  كشورهاي  فعال  در زمينه  كريدور شمال  ـ جنوب ، ارمنستان  را نيز لحاظ نمايد.
همچنين به گزارش اداره كل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، اسكانيان در مذاكرات خود با خرازي تحولات قره باغ و مذاكرات آتي كشورش را با مقامات آذربايجاني مهم توصيف كرد و رايزني هاي منطقه اي بويژه با جمهوري اسلامي ايران به منظور استقرار ثبات در منطقه را حائز اهميت قلمداد كرد.دكتر خرازي نيز با ارزيابي مثبت از مذاكرات ارمنستان و آذربايجان تصريح كرد: ادامه مذاكرات بين آذربايجان و ارمنستان در سطح وزيران خارجه و مقامات بالاتر مثبت مي باشد و جمهوري اسلامي از راهبرد گفت و گو براي حل بحران قره باغ حمايت مي كند و آمادگي دارد مساعي خويش را براي كمك به طرفين براي رسيدن به يك ساز و كار مناسب مبذول دارد.

پنج مصوبه مجلس به مجمع تشخيص مصلحت نظام رفت
نمايندگان  مجلس  شوراي  اسلامي پنج  مصوبه  خود را به  مجمع  تشخيص  مصلحت نظام  فرستادند.
به گزارش   ايرنا، نمايندگان  مجلس  ديروز  در نشست  علني  خود پنج  طرح  برگزاري  مناقصات ، خدمت  نظام  وظيفه  عمومي، اصلاح  قانون  تعاوني  نمودن  توليد و يكپارچه  شدن  اراضي  در حوزه  عمل  شركت هاي تعاوني  روستاها، جلوگيري  از خردشدن  اراضي  كشاورزي  و ايجاد قطعات  مناسب اقتصادي ،و اصلاح  موادي  از قانون  تشكيل  سازمان  نظام  پزشكي  جمهوري  اسلامي ايران  مصوب  ۱۳۷۴ را به  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  ارسال  كردند.
شوراي  نگهبان  اين  پنج  طرح  را رد كرده  و مغاير شرع  و قانون  اساسي دانسته  است ، اما نمايندگان  مجلس  همچنان  بر مصوبه  قبلي  خود اصرار داشتند ولذا اين  پنج  طرح  را براي  تعيين  تكليف  نهايي  به  مجمع  تشخيص  مصلحت  نظام  فرستادند.
براساس  طرح  اصلاح  قانون  خدمت  نظام  وظيفه  عمومي كه  به  تصويب  مجلس شوراي  اسلامي رسيده  است ، مشمولين  فوق  ديپلم  و پايين  تر از آن بايد براي انجام  خدمت  سربازي  به  مراكز آموزشي  اعزام  شوند و تمامي مشمولين  داراي مدرك  تحصيلي  ليسانس  و بالاتر و معادل  حوزوي  آنها در صورتي  كه  از نظرجسمي بلامانع  تشخيص  داده  شوند، براي  فراگيري  آموزش هاي  نظامي به  مراكزآموزشي  نيروهاي  مسلح  اعزام  و از انجام  باقي  مانده  خدمت  سربازي  به  شرط پرداخت  مبالغي  معاف  مي باشند.
بر اساس  اين  مصوبه  دوره  خدمت  ضرورت  سربازي  ۱۸ ماه  و دوره  احتياط ۸سال  و شش  ماه  است .
همچنين  طبق  اين  مصوبه ، مشمولين  ليسانس  پس  از طي  دوره  آموزشي  باپرداخت  هفت  ميليون  و پانصد هزار ريال ، مشمولين  فوق  ليسانس  با پرداخت ۱۰ميليون  ريال  و مشمولين  دكترا با پرداخت  ۱۵ ميليون  ريال ، از انجام خدمت  سربازي  معاف  مي شوند.
در طرح  برگزاري  مناقصات  نيز كه  روش  و مراحل  برگزاري  مناقصات  راتعيين  كرده براساس  بند «ب » ماده  يك قواي سه  گانه  اعم  از وزارتخانه ها، سازمان  ها، مؤسسات  و شركت هاي  دولتي ، مؤسسات  انتفاعي  وابسته  به  دولت ، بانك ها و مؤسسات  اعتباري  دولتي ، شركت هاي  بيمه  دولتي ، مؤسسات  ونهادهاي  عمومي غيردولتي  و مؤسسات  عمومي ،بنيادها ونهادهاي  انقلاب  اسلامي ، شوراي  نگهبان  ونيز شركت هاي  ملي  گازو نفت و صنايع  پتروشيمي ، سازمان هاي  گسترش  و نوسازي  صنايع ، بنادر و كشتيراني ،توسعه  و نوسازي  معادن  و صنايع  معدني  و صداوسيما موظف  به  رعايت  اين  قانون هستند.
مجلس  همچنين  در طرح  جلوگيري  از خردشدن  اراضي  كشاورزي  وايجاد قطعات  مناسب  فني ، اقتصادي ، سازمان  ثبت  اسناد و املاك  كشور را مكلف  كرده  است ،نقشه  يكپارچه  شده اراضي  خرده مالكين  را كه  به  صورت  پراكنده  مورد بهره برداري قرار مي گيرد پس  از معاوضه  يا خريد و فروش  توسط مالكين  و نيز انجام اموري  چون  صورت مجلس  حاوي  حدود و ثغور و مساحت  و سهم  مالكين ، بارعايت مقررات  ثبتي  از جهت  حفظ حقوق  اشخاص ، سند مالكيت  صادر كند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |