جمعه ۲۸ فروردين ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۵۲
كابوس كنكور
002841.jpg
فكر كنيد با يك غول بي شاخ و دم طرف هستيد و سعي مي كنيد از هر سو به طرف ابعاد ناشناخته غول حمله كنيد و شكستش بدهيد. كشمكش بالا مي گيرد نفس تان بند مي آيد و غول همچنان به مبارزه ادامه مي دهد. راه گلويتان بسته مي شود، چشم تان از حدقه دارد بيرون مي زند. دست و پا مي زنيد و بعد ناگهان از خواب مي پريد. به سختي نفس عميقي مي كشيد و خدا را شكر مي كنيد كه از چنگال يك كابوس رها شده ايد.
چشم تان كه به تاريكي عادت كرد، به دور و بر اتاق نگاهي مي اندازيد، ديو هفت سر را مي بينيد كه هر سرش از هر طرف بيرون آمده. كتابهاي عمومي، كتابهاي اختصاصي، جزوه هاي كنكور، كتابهاي تست، برنامه هاي جور واجور درسي و كتابهاي به هم ريخته، بشقاب، بشقاب آجيل  و  ميوه و شيريني كه هر بار مادر مي آورد تا شما تقويت شويد و ديو  هفت سر كنكور را شكست دهيد.
مدت زيادي است كه كنكور مثل يك بختك به روي زندگي نوجوانان و جوانان سايه انداخته انگار كمتر جواني از اين دغدغه رهايي يافته است.
تب كنكور داغ مي شود
در هفته گذشته تب كنكور داغ شد، اين كه مي گوييم داغ دقيقاً به اين معناست كه درجه حرارت كنكور هفته گذشته با سخنان رئيس سازمان سنجش كشور بالا رفت.
دكتر حسين  رحيمي ـ رئيس سازمان سنجش كشور ـ هفته گذشته خبر از اصلاح آزمون سراسري ورود به دانشگاه ها داد و همين سبب شد همه كنكوري هاي امسال و سال هاي آينده گوش بخوابانند و در پي خبرهاي جديدتري باشند.
دكتر رحيمي مي گويد: كنكور با شيوه جديد دو مرحله اي خواهد شد. هر چند تاكيد مي كند اين تغييرات در كنكور سال ۱۳۸۳ اعمال نمي شود.
گويا لايحه تغيير كنكور سراسري در مجلس شوراي اسلامي در دست بر رسي است و مجلس ششم يا هفتم كار آن را به پايان خواهد برد.
زمزمه هاي واقعي
از چند سال قبل زمزمه  جدا كردن درس هاي عمومي و اختصاصي به كنكور سر زبان هاست. به اين معنا كه داوطلبان پس از قبولي در دروس عمومي مي توانند در آزمون اختصاصي شركت كنند. نكته جالب توجه روش جديد اين است كه قبولي آزمون عمومي دو سال اعتبار دارد و داوطلب مي تواند پس از قبولي در دروس عمومي تنها در آزمون اختصاصي شركت كند.
سازمان سنجش اعلام كرده  است كه تمامي طرح ها و برنامه هاي عملياتي براي برگزاري كنكور به روش جديد آماده است و تنها منتظر تصويب لايحه كنكور است.
لايحه تقديم مجلس نشده
يك عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي مي گويد: «كميسيون آموزش و تحقيقات قبل از تقديم لايحه تغيير كنكور به مجلس، روي اين مسئله كار كارشناسي كرده، ولي هنوز چنين لايحه اي تقديم مجلس شوراي اسلامي نشده است.»
جعفر كامبوزيا معتقد است كه زمان تحصيل متوسطه نيز بايد مورد ارزيابي قرار گيرد و در قبولي افراد در كنكور موثر باشد كه اين مسئله در طرح جديد گنجانده شده است و نيز سؤالات آزمون بايد به گونه اي باشد كه داوطلب را در برابر آنچه كه خوانده مورد ارزيابي قرار دهد و به همين دليل بحث دو مرحله اي شدن كنكور مطرح شده است.
اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي درباره عضويت لايحه تغيير كنكور مي گويد: «چون در اين مورد بررسي هاي لازم صورت گرفته اگر اين لايحه در دستور كار قرار گيرد مشكل زيادي نخواهيم داشت ولي براي طرح در صحن علني به زمان نياز زيادي ندارد و اگر به مجلس هفتم برود فقط تصويب قانون آن باقي مي ماند.»
هرچند ما با هر تغييري مخالفيم و ترس از تغيير دادن شيوه هاي منسوخ را در ذهنمان داريم اما اين بار جوانان و نوجوانان با تغييري ناگزير روبه رويند.
ترس از شكست
پژوهشي كه رابطه ميان ترس از شكست در آزمون و موفقيت در آزمون بررسي كرده است، نشان مي دهد با افزايش ميزان ترس از موفقيت، ميزان اضطراب امتحان نيز افزايش يافته و با كاهش ميزان ترس، ميزان اضطراب نيز كاهش مي يابد.
اين پژوهش كه ترس از شكست و اضطراب امتحان را در داوطلبان دختر و پسر كنكور سراسري بررسي كرده است، نشان مي دهد كه داشتن انتظار موفقيت براي داوطلباني كه اولين بار در كنكور شركت مي كنند، ترس از شكست را براي آنان در پي خواهد داشت و همين موجب ناتواني داوطلبان در آزمون مي شود.
به نظر مي رسد اهميت كنكور و راهيابي به دانشگاه در ميان نوجوانان و جوانان و خانواده هايشان تاثير بسياري بر اضطراب ناشي از آزمون را به همراه دارد. به هر حال در جامعه امروزي كنكور يكي از سدهاي بزرگي است كه سر راه همه وجود دارد. وقتي نتايج كنكور براي آينده و زندگي افراد آنقدر مهم و اساسي باشد كه همه چيز در گرو موفقيت اين امتحان باشد طبيعي است كه هنوز شكست در آن، دختران و پسران را با اضطراب روبه رو مي كند.
سوت پايان سهميه ها
سهميه هاي گوناگوني كه براي داوطلبان كنكورسراسري در نظر گرفته شده است هميشه بحث برانگيز بوده و وجود اين سهميه هاي گوناگون معمولاً از سوي داوطلباني با اعتراض روبه رو شده كه بدون هيچ  سهميه خاصي باعنوان سهميه مناطق در كنكور شركت مي كنند.
طرح كاهش يا تعديل سهميه هاي خاص همواره مورد بحث و بررسي بوده است.
دي  ماه سال گذشته و مدت كوتاهي پس از ثبت نام داوطلبان براي شركت در كنكور سراسري سي وهفت نماينده مجلس شوراي اسلامي طرحي يك فوريتي را تقديم مجلس كرده اند كه در صورت تصويب شوراي سنجش و پذيرش دانشجو سهميه  شاهد و ايثارگران در كنكورسراسري از لحاظ ميزان و مدت اجرا محدود خواهد شد.
همچنين براساس اين طرح شوراي سنجش دانشجو موظف است از تاريخ تصويب حداقل به مدت پنج سال به منظور توجه ويژه به استان ها و مناطق كم برخوردار و باتوجه به ماهيت برخي رشته هاي تحصيلي و يا نياز هر منطقه هرسال درصدي از ظرفيت پذيرش دانشگاه ها را به داوطلبان بومي اختصاص دهد.
برهمين اساس تا پنج درصد ظرفيت پذيرش دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي به فرزندان و همسران شهدا و فرزندان و همسران آزادگان و جانبازان بيش از ۵۰ درصد اختصاص دارد.
ساير قوانين و مصوبات پس از تصويب اين طرح لغو خواهد شد. رئيس سازمان سنجش آموزش نيز مي گويد: چنانچه لايحه تغيير كنكورسراسري تصويب شود به سازمان اين امكان را مي دهد كه روي سهميه هاي كنكور تغييرات قابل قبولي در جهت ورود افراد با استعدادتر به دانشگاه  اعمال كند.
دكتر رحيمي در ادامه مي گويد: «چون تعداد ايثارگران و رزمندگان كم است بايد سهميه مشمولان آن در كنكور ساماندهي شود و افراد واجدشرايط تعريف شوند. زيرا تعريفي كه در سال ۱۳۶۸ صورت گرفته با تعريفي كه در سال ۱۳۸۳ بايد انجام شود متفاوت است.»
جعفر كامبوزيا نماينده مجلس شوراي اسلامي نيز معتقد است: «كنكور بايد به گونه اي برگزار شود كه يك تعداد افراد را ارزيابي كند يعني كسي كه وارد دانشگاه مي شود داراي استعداد لازم باشد.»
اين عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي مي افزايد: در مورد سهميه ها چند مطلب قابل تامل است زيرا در نقاط مختلف كشور همه به يك اندازه از امكانات مناسب برخوردار نيستند و برقراري عدالت ايجاب مي كند كه براي آنها سهميه اي را درنظر بگيريم، از سوي ديگر عده اي معتقدند اگر روند سهميه ها تا آخر ادامه پيدا كند كيفيت علمي دانشگاه ها تحت تاثير قرار مي  گيرد. نظر سوم اين است كه براي برخي دانشگاه ها نبايد سهميه اي در نظر گرفت و بايد در آنها توليد علم شود و هركس نمره بالاتري كسب كرد وارد اين دانشگاه ها شود.
ناتواني آزمون
يك استاد دانشگاه مي گويد: «هيچ آزموني نمي تواند سطح سواد يك فرد را مشخص كند و كنكور نيز مانند هر آزمون ديگر نمي تواند سطح سواد افراد را معين كند.»
دكتر قرايي مقدم با انتقاد از شيوه برگزاري آزمون در مدارس مي گويد: «براساس نتايج يك پژوهش آزمون هايي كه از دانش آموزان در مدارس به عمل مي آيد به هيچ وجه قابل قبول نيست.»
وي مي افزايد: با تغيير هر ساله كتاب و مطالب درسي دانش آموزان براي پشت سرگذاردن كنكور با مشكلات متفاوتي روبه رو مي شوند. هر چند با اشاره به سابقه چهل ساله كنكور در كشورمان به لحاظ شرايط خاص وجود كنكور را الزامي مي داند،اما معتقد است كه شيوه برگزاري آزمون در مدارس و كنكور سراسري در يك راستا نيست و همين سبب بروز مشكلات مي شود.
تجارت آزاد
سازمان سنجش چندي پيش نسبت به سوءاستفاده برخي مراكز آموزشي كنكور هشدار داد.
در اطلاعيه سازمان سنجش و آموزش كشور آمده: «برخي موسسات آموزشي تحت عنوان سازمان كنكور ايران كه خود را منتسب به سازمان سنجش آموزش كشور مي دانند، با داوطلبان ارتباط برقرار كرده و مبالغي را تحت عنوان ارسال جزوات و يا حتي سؤالات امتحاني كنكور به صورت تضميني در اختيار داوطلبان قرار داده كه اين مبالغ را طي شماره حسابي به موسسه مذكور واريز نمايند.»
تب كنكور و عشق راهيابي به دانشگاه در كشور ما آنقدر بالا گرفته كه داوطلبان و خانواده هايشان به راحتي در پاسخ به تبليغات موسسه هاي گوناگون پيشقدم مي شوند. هزينه هاي سرسام آوري كه همه ساله از سوي خانواده ها به برخي موسسات آموزشي پرداخت مي شود.چرخه هزينه  و سود سرسام آوري كه هرساله به مناسبت برگزاري كنكور سراسري در كشور به چرخش درمي آيد هزينه يك رقابت نه چندان منصفانه را مي دهد شايعات نزديك به واقعيت خريد و فروش سؤالات كنكور هر ساله با يك منحني خاص به بالا و پايين صعود و سقوط مي كند.

كتاب با بوي نفت و گاز
002844.jpg
امسال نمايشگاه كتاب پس از جنجال زياد درباره محل برگزاري در همان جاي دايمي نمايشگاه هاي تهران برپا مي شود.
به نظر مي رسد امسال نمايشگاه كتاب داراي دردسرهاي زيادي است. نمايشگاهي كه در ابتدا
به علت مشكلات ترافيكي و نارضايي از شهروندان در سال هاي گذشته برگزاري اين نمايشگاه با مخالفت از سوي مسئولان براي محل برگزاري روبرو شد و بالاخره طي آخرين جلسه برگزارشده توافق مسئولان براي برگزاري در محل دايمي به انجام رسيد.
حالا چند روز پس از توافق بر روي محل برگزاري مشكل ديگري به وجود آمده است. نمايشگاه كتاب از ۱۴ تا ۲۴ ارديبهشت سال جاري برگزار مي شود و نكته جالب اين كه نمايشگاه نفت، گاز و پتروشيمي از ۲۳ تا ۲۶ ارديبهشت در همان محل دايمي نمايشگاه هاي بين المللي برگزار مي شود.
تداخل زماني اين دو نمايشگاه براي بسياري از دست اندركاران موجب نگراني شده است.
نمايشگاه پرمخاطب
نمايشگاه كتاب پس از نمايشگاه پوشاك بهاره پرمخاطب ترين نمايشگاه در سراسر كشورمان است. هرساله تعداد زيادي بازديد كننده از اين نمايشگاه ۱۰ روزه بازديد مي كنند. در واقع يكي از بزرگترين رخدادهاي عرصه فرهنگي كشور و مهم ترين رخداد كتاب نيز همين نمايشگاه سالانه كتاب است.
بيشتر دانشگاه هاي كشور در تقويم هاي ساليانه خود براي اين ۱۰ روزه برگزاري نمايشگاه برنامه ريزي خاصي دارند و مي توان گفت بيشتر جوانان كشور مخاطب اصلي نمايشگاه كتاب هستند.
به نظر مي رسد برگزاري همزمان نمايشگاه كتاب با نمايشگاه هاي ديگر علاوه بر اين كه فضاي موردنياز نمايشگاه را اشغال مي كند مشكلاتي براي بازديد كنندگان هر دو نمايشگاه در پي خواهد داشت.
نمايشگاه نفت، گاز و پتروشيمي كه امسال همزمان با نمايشگاه كتاب برگزار مي شود به نظر مي رسد مخاطبان معدود و مشخصي دارد كه به لحاظ تخصصي بودن اين رشته لزوماً به فضايي نياز دارد كه آرام تر و خلوت تر از هياهوي نمايشگاه كتاب باشد.
حال آن كه نمايشگاه كتاب به دليل تعداد زيادي كتابهاي نمايش داده شده هرسال و عناوين زياد نيازمند فضاي زيادي است كه امسال بخش قابل توجهي از فضاي نمايشگاه در اختيار نمايشگاه نفت، گاز و پتروشيمي است و از سهم نمايشگاه كتاب كم مي شود.
موافق و مخالف
هرچند اين دو نمايشگاه تنها دو روز بايكديگر تداخل دارند اما همين دو روز موجب ابراز نظرهاي متفاوتي شده است. مدير مسئول روزنامه انتخاب در گفت و گويي با خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران گفته است: «نمايشگاه كتاب ايران بزرگترين رويداد فرهنگي كشور است و برگزاري همزمان آن با نمايشگاه نفت، قهر و دوري جامعه فرهنگي را در پي دارد.»
وي معتقد است كه قرارگرفتن دو نمايشگاه با ماهيت و موضوع متفاوت، در زمان و مكان مشترك نه تنها قابل توجيه نيست بلكه اشتباهي آشكار است. به نظر وي همزماني برگزاري اين دو نمايشگاه بر بازديد كنندگان نمايشگاه كتاب و مخاطبان حوزه فرهنگ كه روحيه حساس و ظريفي دارند تاثير منفي مي گذارد. طه  هاشمي معتقد است علت همزماني برگزاري اين دو نمايشگاه اين است كه بخش صنعت قصد دارد از ظرفيت و بازديد كنندگان نمايشگاه كتاب بهره ببرد.
اما مديرمسئول روزنامه اعتماد معتقد است: نمايشگاه هاي كتاب و مطبوعات از جمله پراستقبال ترين نمايشگاه هاي سالانه هستند و برپايي همزمان اين نمايشگاه با نمايشگاه صنعت، خدشه اي بر بخش مربوط به كتاب وارد نمي كند.
الياس حضرتي در گفت و گويي با خبرگزاري جمهوري  اسلامي  ايران مي گويد: باوجود تنوع نمايشگاه ها در سال هاي اخير، مصادف شدن دو نمايشگاه كتاب و صنعت، موضوع مهمي تلقي نمي شود.
در هرحال امسال نمايشگاه كتاب تجربه نويي را پشت سر مي گذارد و تداخل و همزماني با نمايشگاهي از جنسي كاملاً متفاوت، تجربه اي است كه در سال هاي قبل نمايشگاه كتاب و مخاطبان جوانش نداشته اند.
در حاشيه
پنجمين نمايشگاه نشر الكترونيك همزمان با نمايشگاه كتاب امسال برگزار مي شود.
شناسايي توانمندي ها و پتانسيل كاري فعالان در بخش نشر الكترونيك، برگزاري نشست هاي تخصصي در حاشيه نمايشگاه براي بررسي مشكلات و مسايل اين حوزه از هدف هاي اصلي برگزاري نمايشگاه نشر الكترونيك است.

خبر هفته
پرداخت وام ازدواج در حال بررسي است
آيين نامه اعطاي وام ازدواج در شوراي شهر تهران در دست بررسي است. رئيس شوراي شهر تهران در اين باره گفت: «شايد براي پرداخت وام ازدواج به زوج هاي تهراني به غير از صندوق انصار المجاهدين از صندوق بسيج نيز كمك بگيريم.»
به گزارش خبرگزاري كار ايران، مهندس مهدي چمران افزود: وام ازدواج به زوج هايي كه از ابتداي امسال ازدواج كرده اند تعلق مي گيرد. وي تصريح كرد آيين نامه وام ازدواج به لحاظ حقوقي و مالي در حال بررسي در شوراي اسلامي شهر تهران است.

كمبود معلم تعليمات ديني
مدارس انگليس از كمبود معلم تعليمات ديني رنج مي برند. اتحاديه ملي معلمان انگليس از كمبود شديد معلمان متخصص علوم ديني در بسياري از مدارس دولتي اين كشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران،اين اتحاديه در همايش سالانه خود يكي از دلايل وجود كمبود متخصصان علوم ديني در مدارس انگليس را نبود بودجه كافي ذكر كرد.درحال حاضر در بسياري از مدارس ابتدايي دولتي انگليس مسايل مربوط به همه اديان توسط يك معلم عمومي و بدون دانش خاص در زمينه اديان مختلف تدريس مي شود. گفتي است كه سال گذشته با كاهش ۳۰۰ ميليون پوند از بودجه آموزشي مشكلات گوناگوني در بخش هاي مختلف آموزشي كشور انگليس به وجود آمده است.

چهار تخلف و ضبط گواهينامه
002847.jpg

برخوردهاي قانوني با رانندگان متخلف تشديد شد. معاون راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با هشدار به رانندگان متخلف گفت: طرح ويژه برخورد با تخلفات رانندگان با هدف كاهش بروز تخلف در شهر اجرا مي شود.
۱۰ تخلف عمده اي كه با برخورد ماموران روبه رو مي شوند عبارتند از: سرعت غيرمجاز، سبقت غيرمجاز، استفاده نكردن از كمربند ايمني، استفاده از تلفن همراه، حركت مارپيچ، عبور از چراغ قرمز، عبور از محل ممنوع، حركت نكردن داخل خطوط، تجاوز به سطح عابرپياده و توقف در محل غيرمجاز.
بزرگراه هاي  تهران و خيابان جمهوري اسلامي و ميدان ونك به عنوان مناطق نمونه براي اجراي اين طرح در نظر گرفته شده اند.

يك تريليون دلار رشوه
سالانه يك تريليون دلار رشوه در جهان پرداخت مي شود. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران طبق تحقيقات سازمان بانك جهاني، همه ساله بيش از يك تريليون دلار رشوه در جهان پرداخت مي شود.
به گزارش روزنامه ديلي تايمز براساس نظر دانيل كوفمن مدير اموردولتي سازمان بانك جهاني اين رقم ميزان رشوه حقيقي پرداخت شده در سراسر كشورهاي غني و در حال توسعه است.
كوفمن معتقد است: اين امر حايزاهميت است كه رشوه دهي مشكل ويژه كشورهاي در حال توسعه نيست، بنابراين مبارزه با فساد يك درگيري جهاني به حساب مي آيد. وي افزود: آمار اقتصادي سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲ نشان مي دهد كه در اين سال ها مبلغ يك تريليون دلار رشوه پرداخت شده است.

۶۰ ميليون جوان بيكارند
بيش از ۶۰ ميليون جوان بيكار در دنيا وجود دارند. در حال حاضر نزديك به ۶۶ ميليون جوان بيكار در دنيا وجود دارند كه ۴۰ درصد بيكاران جهان را تشكيل مي دهند.
براساس آمارهاي جهاني حداقل در ۵۰ كشور جهان، نرخ بيكاري جوانان بيش از ۱۵ درصد است. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران اين آمارها حاكي از آن است كه جوانان بناچار به بخش غيررسمي اقتصاد روي مي آورند. ويژگي اين بخش وجود كارهاي موقت، پاره وقت و غيررسمي است كه اين كارها بدون بهره  مندي از مزايا و تضمين هاي اشتغال دايم است.

يادداشت
تب و تاب بهاري
002850.jpg
بهار كه مي آيد كش و قوس هاي ما شروع مي شود. اگر اهل برنامه ريزي براي سال نو هستيد در گام اول از طبيعت شكست مي خوريد. ساعت خوابتان آنقدر زياد مي شود كه فاتحه برنامه و برنامه ريزي را مي خوانيد و «عطايش را به لقايش مي بخشيد.»
بخشيدن «عطا به لقا» تا اين جا مشكلي ندارد. چون به هر حال به جز خودتان مجبور نيستيد به كسي پاسخگو باشيد. برنامه مال خودتان، زندگي هم مال خودتان پس هيچ، هيچ، مساوي.
اما اگر برنامه اي داشته باشيد كه سرش به افراد ديگري بند باشد مشكلات شما را دوره مي كند. اگر به پدر و مادر قول داده باشيد كه كاري را به سرانجام برسانيد حتماً ناچاريد كه به برنامه ريزي هاي انجام شده عمل كنيد، در اين صورت راهي نداريد به جز جنگ با طبيعت بهاري. به هر ضرب و زوري شده بايد خودتان را از چنگال اين كسالت رها كنيد و بتازيد به سرنوشت و هوا و گرده هاي گل و سنبل كه توي هوا پراكنده اند.
اگر كنكوري باشيد كه ديگر هيچ، سر و كارتان با «كرم الكاتبين» است. از يك سو خواب شما را به خود مي خواند و از سوي ديگر كتابهاي ناخوانده. كشمكش بين راحت طلبي و عذاب درس خواندن شما را قطعاً آزار مي دهد. برنامه هاي ساعتي روزانه كه از قبل تهيه شده و بايد به موقع اجرا شود با زنگ ساعت آمدن روز را به شما يادآوري مي كند. بعضي از شما ممكن است صبح ساعت پنج بيدار شويد و برخي ديرتر. در هر حال پايان اولين ماه بهاري حداقل ۱۰ ساعت درس خواندن در برنامه روزانه تان گنجانده شده. ممكن است كلاس كنكور برويد پس پنج ساعتي هم به اين ترتيب از ۲۴ ساعت روزانه تان صرف درس مي شود.
با شروع ماه مياني فصل بهار فشار عصبي كه تحمل مي كنيد هم به مشكلات قبلي افزوده مي شود حالا ديگر استرس شكل جديدي به خود مي گيرد «ترس از شكست» هم به گره هاي گوناگون ذهني تان اضافه مي شود. هيچ فكر كرده ايد اگر قبول نشويد چه مي شود؟ بيشتر داوطلبان كنكور به آن سوي اين ماجرا حتي نگاه هم نمي اندازند و هاله اي را كه «اگر قبول نشوم» را در خودي جاي داده مرتب از ذهن مي تارانند و دور مي كنند تنها يك كابوس با ابعاد مبهم در گوشه اي از ذهن باقي مي ماند كه شب ها، ما را رها نمي كند. بيشتر نيمه شب ها با استرس از كابوسي كه ديده ايم بيدار مي شويم و مدتي فكر ناهنجار در ذهنمان رژه مي رود سعي مي كنيم بخوابيم و به خودمان قول مي دهيم فردا بيشتر از امروز درس بخوانم هرچه به شب امتحان نزديك تر مي شويم بيشتر از خواب مي پريم و بيشتر به خودمان قول مي دهيم و خسته تر از قبل سعي مي كنيم ادامه بدهيم و از پا درنيفتيم و نا اميد نشويم.
اگر پسر باشيد آن سوي ماجرا برايتان دشوار خواهد بود خدمت مقدس سربازي كه به هر حال سرراهتان قرار دارد و همين شما رامجبور مي كند بيشتر و بهتر درس بخوانيد.
اما براي هر دو گروه دختر يا پسر آ ن سوي ماجرا هميشه مبهم است هيچ كس حتي به خودش جرات نمي دهد در خلوت و تنهايي هم كه شده به آن سوي ماجرا فكر كند و تصوري حتي نيمه واقعي از «پس از شكست» در ذهن جاي دهد واقعيت اين است كه در صورت شكست در آزمون هم زندگي به پايان نمي رسد هر چند بعضي از «كنكوري ها» پس از اعلام نتايج دست به اقدامات عجيبي مي زنند. حتي گروه كمي اقدام به خودكشي را بهترين راه حل پس از شكست مي دانند يا عده اي درس را رها مي كنند و پرخاشگرانه كتابها را دور مي ريزند و قيد هرچه ادامه تحصيل را مي زنند.
اما به هر حال اگر به تحصيل علاقه منديد پس از شكست هيچ وضعيت بغرنجي در انتظارتان نيست. نهايت اين است كه باز دوباره «روز از نو و روزي از نو» و شما ادامه مي دهيد.

هفته
ايران
جهان
پنجره
داستان
چهره ها
پرونده
سينما
ديدار
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  ايران  |  هفته   |  جهان  |  پنجره  |  داستان  |  چهره ها  |  پرونده  |  سينما  |
|  ديدار  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |