چهارشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۵۵
تهران پايتخت واليبال آسيا
باز هم قهرماني
005289.jpg
علي شاكري
پانزدهمين دوره مسابقات واليبال قهرماني باشگاههاي آسيا از روز جمعه همين هفته با شركت هفت تيم به ميزباني شهر تهران در سالن واليبال مجموعه ورزشي آزادي تهران آغاز مي شود. در اين دوره از بازيها كه از سال ۱۹۸۹ راه اندازي شده، ايران به جز دوره دوم هميشه يك پاي اصلي اين مسابقات بوده است.
طي چهارده دوره گذشته اين بازي ها فقط سال گذشته اين مسابقات به دليل شيوع بيماري سارس در شهر جاكارتا اندونزي انجام نشده است. همچنين در طول اين چهارده سال ۹ دوره اين بازي ها به ميزباني كشورهاي شرق آسيا و پنج دوره به ميزباني كشور هاي غرب آسيا برگزار شد كه سهم ايران و شهر تهران سه بار بود. با انجام مسابقات اين دوره تهران با چهار بار ميزباني در جدول ركوردداران ميزباني پس از شهر هيروشيماي ژاپن قرار مي گيرد كه در ابتداي شكل گيري اين بازي ها شش دوره پياپي ميزبان اين مسابقات بوده است.
تيم هاي حاضر در اين دوره
در اين دوره از مسابقات باشگاههاي آسيا هفت تيم صنام و پيكان از ايران به همراه شانگهاي چين، ام جي كا ازبكستان، آتروبال قزاقستان، العربي قطر و كيوهسن تايپه شركت دارند كه در گروه يك پيكان با نمايندگان قزاقستان و تايپه همگروه است و صنام هم در گروه چهار تيمي بايد با تيم هاي ازبكستان، چين و قطر در دور مقدماتي پيكار كند.
ژاپن وكره غائبين سرشناس
در پيش بودن مسابقات انتخابي المپيك در توكيو بهانه اي بود تا ژاپن يكي از تيم هاي هميشه حاضر در باشگاههاي آسيا قبل از قرعه كشي مسابقات كناره گيري خود را اعلام كند و كره هم بعد از قرعه كشي با به جان خريدن جريمه نقدي كنار بكشد. ولي واقعيت چيز ديگري است كه در ادامه مطلب به آن اشاره خواهيم داشت.
موقعيت  تيم هاي ميهمان
در جمع تيم هاي ميهمان براساس سابقه اين بازي ها و موقعيت كشورها در سطح بازي هاي ملي بي ترديد نگاهها بيشتر متوجه نمايندگان چين، تايپه و قزاقستان خواهد بود. شايد شانگهاي چين يكي دو ملي پوش خود را به دليل درگيري تيم ملي اين كشور با بازي هاي انتخابي المپيك در اختيار نداشته باشد ولي دو تيم آتروبال قزاقستان و كيوهسن تايپه استخوان بندي تيم ملي كشورهاي خود را به تهران آورده اند و از آنها مي توان به عنوان حريفان جدي صنام و پيكان ياد كرد. قطري ها هم هميشه با تقويت تيم باشگاهي خود با چند بازيكن خارجي هندي يا مصري و تونسي برخلاف تيم ملي خود از حالت زنگ تفريح به تيمي قابل بحث تغيير وضعيت مي دهند. ازبكستان هم نخستين حضور خود را در مسابقات باشگاههاي آسيا تجربه مي كند. قزاق ها تنها كشور از آسياي ميانه بودند كه از دوره پنجم پايشان به اين مسابقات در پنجمين دوره اين بازي ها در هيروشيما باز شد كه به جز همان دوره اول كه با تيم «عظمت» موجب غافلگيري حريفان شدند هرگز در دوره هاي بعد با كوچ بازيكنان نخبه شان نتوانستند خاطرات خوش اولين قهرماني در اولين حضورشان را تكرار كنند.
وضعيت پيكان و صنام
دست تقدير يك بار ديگر همانند دوره پيش اين رقابت ها باعث حضور مشترك دو تيم پيكان و صنام در اين بازي ها شد. جالب آن كه در دوره قبل صنام و پيكان به عنوان قهرمان و نايب قهرمان ليگ برتر باشگاههاي ايران در اين مسابقات حاضر شدند كه پيكان به سكوي قهرماني جلوس كرد و صنام هم در جاي دوم ايستاد. اين بار هم وضعيت درست به اين گونه رقم خورده با اين تفاوت كه بايد ديد اين بار رقابت چندين ساله دو تيم در جام پانزدهم چگونه رقم خواهد خورد. آيا باز هم صنام قهرمان ليگ برتر اين اجازه را به پيكان خواهد داد تا گوي سبقت را از اين تيم بربايد، يا اين كه حريفان ديگر مانع از فيناليست  شدن و رويارويي دو تيم ايراني در بازي پاياني خواهند شد؟ براي گرفتن جواب اين سؤال تا پايان هفته آينده به انتظار مي نشينيم.
دورخيزي عالي با كمبودي آشكار
دو تيم صنام و پيكان با وجود درگيري بازيكنان ملي پوش خود با اردوي تيم ملي بزرگسالان دورخيزي عالي براي حضور در اين مسابقات داشتند. ترميم نقاط ضعف با جذب نفرات شاخص ديگر تيم ها، برپايي اردوي چند روزه در كيش از جمله تمهيدات انديشيده شده از سوي مسئولان دو تيم بود، اما تنها كمبود چشمگير در نزد دو تيم عدم دعوت از حريفي خارجي براي انجام بازي هاي تداركاتي بود. اگر چه گفته مي شود به دليل درگيري تيم هاي خارجي با مسابقات باشگاهي چنين فرصتي مهيا نشد، اما به ديد ما با پيگيري بيشتر و رايزني با فدراسيون واليبال دو تيم مي توانستند با دعوت از تيمي صاحب نام با هزينه مشترك بهتر موقعيت خود را سنجيده و در شرايط مسابقه قرار گيرند. طبيعي است كه بازي با تيم جوانان در حال دوران بدنسازي بسر برده و اميدهاي شهرهاي تابعه چندان نمي تواند بازيكنان تشنه بازي هاي سخت را سيراب سازد!
صنام با تركيب اصلي، پيكان با تركيب متغير
با وجود به خدمت گرفتن نفرات كمكي از سوي هر دو تيم، صنام با در اختيار داشتن استخوان بندي اصلي تيم ملي (تركاشوند، امير حسيني، منظمي، اكبري، نادي و منصوري) فقط فرهاد ظريف بازيكن دو فصل پيش خود را به تركيب اصلي اش افزوده است و از نفرات كمكي بيشتر در حد بازيكن جايگزين استفاده مي كند. اما بر عكس پيكان با فراخواني بازيكنان جديد تركيبي متغير نسبت به مسابقات ليگ برتر خواهد داشت. پيكان به احتمال قوي از بهنام محمودي، فيروزتابش نژاد، عباس قاسميان در كنار افشاردوست، رضايي،  بهبودي، معززي خواه و شيركوند در تركيب اصلي سود خواهد برد.
جريمه نقدي چاره ساز نيست
همانطور كه در سطور بالا اشاره كرده بوديم، كشورهاي شرق آسيا به خصوص كره و چين و اين بار هم ژاپن به تناوب در بازي هايي كه به ميزباني كشورهايي غيرمناطق شرق آسيا برگزار مي شود با غيبت هاي خود از اعتبار مسابقات با اهميتي چون قهرماني باشگاههاي آسيا مي كاهند. اگر چه در سالهاي اخير با اعتراض ايران كنفدراسيون آسيا اقدام به جريمه كردن تيم هاي غايب كرده است، اما متأسفانه اين طرح نيز چاره ساز نبوده و بايد به دنبال مكانيسم قوي تر گشت.
تعداد تيم ها
مقام
ميزبان
سال
تيم
۸
پنجم
ژاپن
۱۹۸۹
استقلال تهران
۷
ششم
ژاپن
۱۹۹۱
بنياد شهيد تهران
۸
پنجم
ژاپن
۱۹۹۲
بنياد شهيد تهران
۸
پنجم
ژاپن
۱۹۹۳
بانك ملي تهران
۷
ششم
ژاپن
۱۹۹۴
آبگينه قزوين
۶
دوم
ايران
۱۹۹۵
فتح تهران
۶
سوم
ايران
۱۹۹۵
فولاد اهواز
۴
دوم
ايران
۱۹۹۶
پيكان تهران
۴
سوم
ايران
۱۹۹۶
آبگينه قزوين
۶
سوم
بيروت
۱۹۹۷
پيكان تهران
۶
دوم
بيروت
۱۹۹۸
پيكان تهران
۷
سوم
چين
۱۹۹۹
پيكان تهران
۸
دوم
تايلند
۲۰۰۰
پيكان تهران
۸
پنجم
چين
۲۰۰۱
صنام تهران
۷
اول
ايران
۲۰۰۲
پيكان تهران
۷
دوم
ايران
۲۰۰۲
صنام تهران
۷
؟
تهران
۲۰۰۴
پيكان تهران
۷
؟
تهران
۲۰۰۴
صنام تهران
شايد هم راه اند ازي رسمي مسابقات باشگاههاي جهان كه برگزاري اش در دو سال اخير بارها اعلام شده است بتواند بر اين مشكل پايان دهد.
برنامه دور مقدماتي جام پانزدهم
جمعه ۴-۱ ارديبهشت: سالن واليبال آزادي
ساعت ۱۴: شانگهاي چين- ام جي كا ازبكستان
ساعت ۱۶: مراسم افتتاحيه
ساعت ۱۷: صنام ايران- العربي قطر
ساعت ۱۹: آتروبال قزاقستان -كيوهسن تايپه
شنبه ۵- ارديبهشت
ساعت ۱۵: ام جي كا ازبكستان- صنام ايران
ساعت ۱۷: پيكان ايران -كيوهن تايپه
ساعت ۱۹: شانگهاي چين- العربي قطر
يك شنبه ۶- ارديبهشت
ساعت ۱۵: پيكان ايران- آتروبال قزاقستان
ساعت ۱۷: صنام ايران - شانگهاي چين
ساعت ۱۹: العربي قطر- ام جي كا ازبكستان
دوشنبه ۷- ارديبهشت (استراحت)
سه شنبه ۸- ارديبهشت: مرحله نيمه نهايي
چهارشنبه ۹- ارديبهشت : بازي پاياني و رده بندي
ميزبانان ۱۵ دوره باشگاههاي آسيا
۱۹۸۹- هيروشيما (ژاپن)
۱۹۹۰- هيروشيما (ژاپن)
۱۹۹۱- هيروشيما (ژاپن)
۱۹۹۲- هيروشيما (ژاپن)
۱۹۹۳- هيروشيما(ژاپن)
۱۹۹۴- هيروشيما (ژاپن)
۱۹۹۵- تهران (ايران)
۱۹۹۶- تهران (ايران)
۱۹۹۷- بيروت (لبنان)
۱۹۹۸- بيروت (لبنان)
۱۹۹۹- هدفي (چين)
۲۰۰۰- سوفان بوري (تايلند)
۲۰۰۱- شي هونگ (چين)
۲۰۰۲- تهران (ايران)
۲۰۰۴- تهران (ايران)

رده بندي واليبال باشگاههاي آسيا (۲۰۰۴-۱۹۸۹)
۱۹۸۹ هيروشيما:
۱- نيپون استيل (ژاپن)۲- سيكوسيتي (كره جنوبي) ۳- پائولي (چين) 
۱۹۹۰ هيروشيما:
۱- جي  تي (ژاپن) ۲- سكوسيتي (كره جنوبي) ۳- هيويي(چين)
۱۹۹۱ هيروشيما:
۱- شانگهاي چين ۲- جي تي (ژاپن)۳- كره ايرلاين (كره جنوبي)
۱۹۹۲ هيروشيما:
۱- سانگ مو (كره جنوبي) ۲- ان اي سي (ژاپن) ۳- جي تي (ژاپن)
۱۹۹۳ هيروشيما:
۱- عظمت (قزاقستان) ۲ فوجي فيلم (ژاپن)۳- جي تي (ژاپن) 
۱۹۹۴ هيروشيما:
۱- فوجي فيلم (ژاپن) ۲- ان اي سي (ژاپن)۳- هيوندايي (كره جنوبي)
۱۹۹۵ تهران:
۱- سانتوري (ژاپن)۲- فتح (ايران) ۳- فولاد اهواز (ايران)
۱۹۹۶ تهران:
۱- ان اي سي (ژاپن) ۲- پيكان (ايران)۳- آبگينه قزوين
۱۹۹۷ بيروت: 
۱- سامسونگ (كره جنوبي) ۲- الهلال (عربستان)۳- پيكان (ايران)
۱۹۹۸ بيروت:
۱- الهلال (عربستان) ۲- پيكان (ايران)۳- بشريه (لبنان)
۱۹۹۹ هه في:
۱- سي چو آن (چين)۲- سامسونگ (كره جنوبي) ۳- پيكان (ايران)
۲۰۰۰ سوفان بوري:
۱- سامسونگ (كره جنوبي) ۲- پيكان (ايران)۳- ارتش چين
۲۰۰۱ شي هونگ:
۱- سامسونگ (كره جنوبي)۲- سانتوري (ژاپن)۳- شانگهاي (چين)
۲۰۰۲ تهران:
۱- پيكان (ايران) ۲- صنام (ايران)۳- آترائو (قزاقستان)
۲۰۰۴ تهران:
۱- ؟ ۲-؟ ۳-؟

سايه روشن ورزش
نخستين  جلسه  شوراي  ورزش  پرورشي  برگزار شد
معراج مژده ـ نخستين  جلسه  شوراي  ورزش  پرورشي  طرح  جامع  ورزش  كشور بـــه  رياست  مهندس  محسن  مهرعليزاده  معاون  رئيس  جمهوري  و رئيس  سازمان  تربيت  بدني  روز پنجشنبه  در محل  سازمان  تربيت  بدني  تشكيل  شد.
در اين  جلسه  رئيس  سازمان  تربيت  بدني  با تاكيد بر اولـــويت  بخشيدن  به  ورزش  پرورشي  استراتژي  سازمان  تربيت  بدني  را تــشويق  جوانان  به  ورزش  عنوان  كرد و گفت : بايد هرچه  سريع تر شرايط لازم  براي  توسعه  ورزش  نوجوانان  و جوانان  كشور را فراهم  نماييم  و اين  امر در اجراي  طرح  جامع  كه  تلاش  هجده  ماهه  كارشناسان  ورزش  كشور مي باشد، قرار دارد.
رئيس  سازمان  تربيت  بدني  ضمن  برشمردن  اهداف  طرح  جامع  ورزش  كشور گفت : مديريت  ورزش  پرورشي  طرح  جامع  عهده دار توسعه  اين  ورزش  در دستگاههاي  مربوطه  در قالب  شوراي  ورزش  پرورشي  هستند كه  معاون  تربيت  بدني  و تندرستي  وزارت  آموزش  و پرورش سمت  دبيري  شورا را به  عهده  دارد.
وي  گفت : مصوبات  و برنامه هاي  اين  شورا بايد با صلابت  و جــديت  و به  نحو مطلوب  با استفاده  از تمامي  امكانات  در تمامي  زواياي  آن  اجرا شود و با مثبت عمل  كردن  و بهبود بخشيدن  به  فعاليت هاي  تربيت  بدني  و ورزش  انگيزه  دانش آموزان  و دانشجويان  براي  شركت  در برنامه هاي  ورزشي  را افزايش  دهيم .
در اين  جلسه  دكتر نصرالله  سجادي  معاون  تربيت  بدني  و تــندرستي  آموزش  و پرورش  نيز گفت  : در تمام  كشورها اساس  توسعه  ورزش  مراكز آموزشگاهي  هستند و اگر در كشور ما نيز حركت  اصولي  و علمي  انجام  شود كمتر با مشكلات  ورزش  روبه رو خواهيم  شد.
انگليس  در صدد اعزام 
محافظ مسلح
به  المپيك  آتن  است 
005295.jpg

انگليس  اعزام  محافظان  مسلح  به  همراه  ورزشكاران  خود به  بازيهاي  الـمپيـك ۲۰۰۴ در شهر«آتن » يونان  را در دستور كار قرار داده  است .
به  نوشته روزنامه  «تايمز» چاپ  لندن ، اين  اقدام  انگليس  در پي  تداوم  نگراني  لندن  از سطح  استاندارد امنيتي  بازيهاي  المپيك  آتن  اتخاذ شده  است .
تايمز نوشته  است  كه  اسكاتلنديارد پليس  مركزي  انگليس  براي  اين  منظور قرار است  از تعدادي  از افسران  ضد تروريستي  خود به  همراه  افسراني  از ارتش  و ساير نيروهاي  مسلح  استفاده  كند.
بر پايه  اين  گزارش ، يك  گروه  از مشاوران  امنيتي  بين المللي  كه  در حال  نظارت  بر تدابير امنيتي  انديشيده  شده  از سوي  يونان  براي  بازيهاي  الــــمپيك  آتن هستند، اين  اقدامات  را ناكافي  و «شرم  آور» توصيف  كرده اند.
در دستور كار قرار گرفتن  اعزام  محافظان  مسلح  به همراه  كاروان  ورزشي  انگليس  در حالي  افشا مي شود كه  پيش  از اين  مدير اجرايي  «انجمن  المپيك  بريتــانيا»(بي .او.اي ) تهديد كرده  بود در صورتي  كه  امنيت  بازيهاي  المپيك  تـابستان  در آتــــن  كاملاً تضمين  نشود اين  انجمن  مانع  از شركت  تيم  المپيك  انگليس  در آن  خواهد شد.
«سيمون  كلگ » دو هفته  پيش  با اشاره  به  اينكه  بازيهاي  المپيك  آتن  احتمالاً يكي  از اهداف  تروريستي  اوليه  گروه  القاعده  باشد، تأكيد كرده  بود وي  آماده  است  تا در صورت  نياز تيم  انگليس  را از شركت  در بازيها منع  كند.
تحليلگران  مسائل  امنيت  از مدتها پيش  هشدار داده اند بازيهاي  المپيك  امسال  در آتن  از اصلي ترين  اهداف  تروريستي  براي  القاعده  خواهد بود و در همين  راستا بسياري  از تحليلگران  احتمال  داده اند علاوه  بر دولت  انگليس  احتمالا دولت  آمريكا نيز به  صورت  خصوصي  با ابراز نگراني  از پيش بيني هاي  امنيتي  حاكم  بر بازيهاي  المپيك  آتن  تهديد به  خروج  از اين  بازيها كرده است .
به  رغم  افشاگري  روزنامه  تايمز در مورد اعزام  محافظان  امنيتي ، مقامهاي  اسكاتلنديارد تاكنون  اين  مساله  را تأييد نكرده اند.
پليس  مركزي  انگليس  تنها با انتشار بيانيه  كوتاهي  اعلام  كرده  است  كه  آنها از نزديك  در حال  مذاكره  با مقامهاي  يوناني  پيرامون  امنيت  تيم  المپيك  انگليس  براي  شركت  در بازيهاي  آتن  هستند.
اسكاتلنديارد با اين  وصف  تأييد كرد كه  نااميدي  نسبت  به  توان  يونان  در برقراري  امنيت  لازم  براي  بازيهاي  المپيك  آتن  در حال  افزايش  است .
طرحي جديد براي اردونشينان كاراته
غلامرضا دباغيان مدير تيمهاي ملي كاراته گفت: در سال جديد قبل از تشكيل اردوها يك پيش اردو خواهيم داشت. به اين صورت كه به نفراتي كه انتخاب مي شوند يك برنامه بدنسازي و تمريني جداگانه مي دهيم. اين نفرات به شهرستانهاي خود رفته و پس از دو هفته تمرين، به اردو مي آيند و طي دو روز مورد ارزيابي قرار مي گيرند. اين برنامه تا زمان آغاز اردوي اصلي كه همان ابتداي تابستان است ادامه خواهد يافت.
وي در مورد علت اين تصميم خاطرنشان كرد: اكثر اعضاي اين تيمها دانش آموز و دانشجو هستند و ما نمي توانيم با اردوهاي دائمي به تحصيل آنها لطمه بزنيم، به همين دليل تصميم گرفتيم با يك طرح جديد هم پيشرفت فني اين نفرات را مدنظر قرار دهيم و هم پيشرفت تحصيلي آنها را.دباغيان در مورد مسابقات جهاني مكزيك و اردوي بزرگسالان نيز يادآور شد: مسابقات اين رده سني هم روزهاي ۱۷ و ۱۸ ارديبهشت ماه برگزار مي شود و كليه مدعيان تيم ملي اعم از قهرمانان كشور و نفرات سابق اين تيم و مدال آوران مسابقات جهاني اميدها و بزرگسالان آسيا مي بايست براي رسيدن به پيراهن تيم ملي در اين مسابقات شركت كنند.
دباغيان در پايان با بيان اين مطلب كه دربهاي تيم ملي بسته نخواهد شد، ادامه داد: پس از آغاز اردوي تيم ملي دربها باز است و اگر نفر شايسته اي را در مسابقات مختلف از جمله قهرماني ايران و يا ليگ مشاهده كنيم به اردو دعوت خواهيم كرد.

خبرها و نگاه ها
داور زن ايراني در بدمينتون قهرماني آسيا
كنفدراسيون بدمينتون آسيا از فريده عيني داور زن ايراني براي قضاوت در رقابت هاي بدمينتون قهرماني قاره كهن دعوت به عمل آورد.
مسابقات بدمينتون قهرماني آسيا از روز دوشنبه (۳۱ فروردين ماه) به مدت يك هفته در كوالالامپور پايتخت مالزي برگزار مي شود.
به گزارش روز شنبه روابط عمومي فدراسيون بدمينتون، اعزام عيني در پي پيگيريها يي كه از سوي اين فدراسيون صورت گرفت، انجام مي گيرد.
ايران تيم شماره يك آسياست
005292.jpg

 سايت  اينترنتي  كنفدراسيون  فوتبال  آسيا طي  گزارشي  در مورد صعود هفـــت  پله اي  تيم  ايران  در تازه ترين  جدول  رده بندي  برترين  تيم هاي  ملي  فوتبال  جهان  نوشت : تيم  ايران  بعد از غلبه  بر لائوس  در چارچوب  رقابت هاي  مقدماتي  جام جهاني  ۲۰۰۶ به  بالاترين  رتبه  در رده بندي  فيفا دست  يافته  و به  جاي  كره  جنوبي تيم  شماره  يك  آسيا نام  گرفت .
بنابراين  گزارش ، ايران  تنها تيم  در پيكارهاي  مقدماتي  جام جهاني  ۲۰۰۶در قاره  آسيا بود كه  در روز دوم  اين  مسابقات  لائوس  را با نتيجه  ۷ بر صفر مغلوب  خود كرد و با دو پيروزي  در صدر جدول  گروه  يك  قرار گرفت .
اين  نتيجه  هفت  پله  صعود در آخرين  جدول  رده بندي  فدراسيون  بين المللي  فوتبال  براي  ايران  دربرداشت  تا علاوه  بر كسب  بهترين  رتبه  ممكن  براي  ايراني ها، اين  افتخار را نصيب  آنان  كند كه  بعد از دو سال  و نيم  وقفه  بهترين  تيم  آسيايي  در جمع  جهاني ها باشند.
اما كره جنوبي  عليرغم  تن  دادن  به  تساوي  بدون  گل  مقابل  تيم  ۱۴۲ جهان يعني  مالديو، دو پله  در جدول  رده بندي  فيفا صعود داشته  و بعد از ايران  در مكان  بيستم  قرار گرفت .
بنابراين  گزارش ، بيشترين  صعود در ميان  تيم هاي  آسيايي  مربوط به  چين  و تركمنستان  است  كه  هر كدام  به  ترتيب ۹ و ۱۰ پله  صعود داشته  و در مكان هاي ۶۷ و ۸۶ قرار گرفتند.

ورزش
اقتصاد
انديشه
سياست
علم
فرهنگ
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |