ظرفيت معابر عمومي تهران تكميل است
تعداد خودروهاي در حال تردد، ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار دستگاه
ظرفيت معابر عمومي تهران، يك ميليون و ۴۰۰ هزار دستگاه
|
|
گروه شهري: عدم تناسب شمار افسار گسيخته ورود خودروها به شهر با ميزان شبكه معابر به گونه اي است كه در آينده نه چندان دور كلانشهر تهران به پاركينگي بزرگ و به اندازه يك شهر تبديل خواهد شد، از اين رو مديران و كارشناسان امور حمل و نقل، ضمن تاكيد بر ايجاد تناسب دو عنصر يادشده بر ايجاد كانون مديريت واحد پافشاري مي كنند.
بسياري از كارشناسان امور حمل و نقل با تاريك خواندن آينده ترافيك حاكم بر معابر عمومي بر اين باورند كه بايد با ايجاد وحدت مديريت و اتخاذ روشهاي همه جانبه، به حل و فصل معضلات ناشي از شمار خودروها و ساخت شبكه عبوري كه طبعا ًبه تنظيم ترافيك منتج مي شود، مبادرت ورزند. به گفته شهردار تهران در حال حاضر بيش از ۲۰ كانون و نهاد براي ترافيك و حمل و نقل تهران تصميم گيري مي كنند و به رغم اين تعدد مراكز، هر روز بر بار ترافيك حاكم بر معابر عمومي افزوده مي شود.
برآوردها نشان مي دهد شبكه معابر مورد نياز تهران با توجه به تعداد زياد خودروها حدود ۵۰۰ كيلومتر است در حالي كه طول شبكه بزرگراهي و معابر فعلي حدود ۲۳۰ كيلومتر مي باشد.
اين در حالي است كه اين ميزان شبكه معابر در تهران ظرفيت حدود يك ميليون و ۴۰۰ هزار خودرو را دارد اما در وضع موجود شاهد تردد ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار خودرو هستيم.
بررسي ها نشان مي دهد برخوردارنبودن همين ميزان شبكه معابر بويژه تقاطع ها از طراحي صحيح، اصولي و استاندارد، از عوامل قابل طرح در وخيم ترشدن بيش از پيش وضعيت ترافيك و تراكم در شهر تهران است.
بديهي است كه ترافيك حاصل از ناهمسانيها از لحاظ تعداد خودروهاي فعلي كه بيش از نيمي از آنها فرسوده و داراي عمري با ميانگين ۱۵ سال هستند و تحت هيچ شرايطي هم از رده خارج نمي شوند با ميزان ظرفيت راهها و بزرگراه هاي موجود در تهران، نفس تهراني ها را بريده است و ادامه تردد را مختل كرده است.در كنار دو مقوله بالا، توليد روبه افزايش نيم ميليون خودرويي كه بدون هيچ ممانعتي بيش از نيمي از آنها وارد تهران مي شود و قرار است ميزان آن به دو برابر افزايش يابد، از ديگر مسائل موثر بر افزايش ترافيك است كه بايستي در اين دايره جايي براي آن در نظر گرفت.به گفته يك كارشناس و مسئول در شهرداري تهران البته در اين راستا مشكل آلودگي هوا و يكسان شدن سرعت حركت خودروها با عابران را كه به دليل شلوغي و تراكم موجب در هم پيچيده ترشدن اين كلاف درهم تنيده شده و بيداد مي كند را هم نبايد از نظر دور داشت.معلوم نيست كه با وضعيت موجود و روند صعودي كه ترافيك تهران طي مي كند در ۱۰ سال آينده تهران ماشين زده شاهد چه سرانجامي خواهد بود. گويي با اين سكته ترافيكي كه موجب اتلاف هرچه بيشتر زمان و نيز انهدام شريانات حياتي در تهران شده است ديگر حل معضل ترافيك سرابي بيش نخواهد بود. البته شهردار تهران، اخيرا ضمن بيان اين مطلب كه سعي مي كند از ورود خودرو به تهران جلوگيري كند، تاكيد مي كند ترافيك، مقوله اي چند بعدي است از اين رو بايد تمامي ابعاد مساله را مد نظر قرار داد و با طراحي و اجراي برنامه اي جامع و آينده نگر به كاهش بار ترافيك و روان سازي آن مبادرت ورزيد.
|