شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۵ - May 1, 2004
خدمت به والدين
مردي خدمت رسول خدا آمد و عرضه داشت:
يا رسول الله مُنٍٍْ ابرُِِّ؟ قال: اٍٍُِمِِِِِِِّكُ، قالَ: ثمِّ مُنٍْ؟ قال: اُِمِّك، قال: ثُِمِّ مُنٍ؟ قال: اُمٍّك، قال: ثمِّ مُنِْ؟ قال: اباك.
اي پيامبر خدا به كه نيكي كنم؟ فرمود: مادرت، عرضه داشت: سپس كه؟ فرمود: مادرت، پرسيد: سپس كه؟ فرمود: مادرت، پرسيد: آنگاه به كه نيكي كنم؟ فرمود: پدرت.
امروز با حافظ
نهيب حادثه بنياد ما ز جا ببرد
اگر نه باده ،غم دل ز ياد ما ببرد
چگونه كشتي از اين ورطه بلا ببرد
اگر نه عقل به مستي فرو كشد لنگر
دانشگاه شيكاگو پس از۷۱ سال لوح هاي هخامنشي تخت جمشيد را باز مي گرداند
بازگشت الواح
005652.jpg
اكثر اين لوح ها تقريباً به اندازه يك كارت اعتباري است و يك داد و ستد روي آن ثبت شده است
سيصد لوح دوره هخامنشي كه در موسسه خاورشناسي دانشگاه شيكاگوي آمريكا نگهداري مي شود، به كشور بازگردانده مي شود.
گيل استاين، رئيس اين موسسه خاورشناسي كه قرار است در پايان هفته جاري همراه با محموله اين الواح گلي به ايران سفركند گفت: «من بازگرداندن اين الواح را بخشي از يك رابطه دوطرفه مي بينم. با تكميل تحقيقات به روي ساير الواح، قصد داريم آنها را نيز به ايران برگردانيم».
به گزارش بي بي سي به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، دكتر استاين اميدوار است طي اين سفر درباره موافقت نامه اي براي حفاري هاي باستاني تازه و آموزش دانشجويان ايراني براي حفاظت از آثار عتيقه، با مقام هاي ايراني گفتگو كند.به گفته وي دانشگاه شيكاگو براي بازگرداندن لوحها از اداره كنترل دارايي هاي خارجي، كه بخشي از وزارت دارايي آمريكا است، مجوز گرفت.
اين لوحهاي گلي ۲۵۰۰ ساله كه اطلاعاتي به زبان عيلامي و به خط ميخي بر آنها نگاشته شده است تصويري از زندگي در ايران باستان ارائه مي كند.اين لوحها كه تحويل سازمان ميراث فرهنگي خواهد شد در سال ۱۳۱۲ در مجاورت تخت جمشيد از زير خاك بيرون كشيده و براي مطالعه و ترجمه، موقتاً به موسسه خاورشناسي دانشگاه شيكاگو سپرده شده بود.
قدمت آنها به ۵۰۹ تا ۴۹۴ پيش از ميلاد به دوره مياني حكومت داريوش اول باز مي گردد و حاوي اطلاعاتي درباره زندگي روزمره نظير جيره روزانه كارگران و حقوق آنهاست.
همچنين نام سرزمين هايي از جمله مصر و هند و يونان، كه اين كارگران، از آن آمده بودند و در آن زمان بخشي از امپراطوري عظيم ايران بود در اين لوح ها ثبت شده است.
به گفته دكتر متيو استولپر، استاد دانشگاه شيكاگو و متخصص ايران  باستان، ابعاد اكثر اين لوح ها از اندازه يك كارت اعتباري تجاوز نمي كند و هر كدام يك داد و ستد را ثبت كرده اند.دانشگاه شيكاگو در سال ۱۳۳۰ بيش از ۳۷ هزار عدد از اين الواح را به ايران بازگرداند، اما اين نخستين مجموعه اي است كه پس از انقلاب به ايران پس داده مي شود.
اين اقدام يكي از نشانه هاي روندي است كه از افزايش فعاليت باستان شناسان غربي در ايران حكايت دارد.
روزنامه نيويورك تايمز روز پنجشنبه گزارش داد كه باستان شناسان غربي به تشويق مقام هاي ايراني كه خواهان تماس هاي گسترده تر علمي با ساير كشورها هستند، پس از غيبتي ۲۵ ساله به تدريج به ايران باز مي گردند:اين روزنامه نوشت :در سه سال گذشته گروه كوچكي از باستان شناسان آمريكايي و اروپايي حفاري محوطه هاي باستاني ايران، به خصوص ويرانه هاي امپراطوري هخامنشي را كه ۲۵۰۰ سال قبل شكوفا شد، آغاز كرده  اند.
بنابه اين گزارش در پي استقبال مقام هاي فرهنگي ايران نسبت به باستان شناسان خارجي، كه سال گذشته در كنفرانسي در تهران شركت كرده  بودند، انتظار مي رود شمار محققان خارجي طي ماه هاي آينده در ايران افزايش يابد.
گيل استاين، رئيس موسسه خاورشناسي دانشگاه شيكاگو، با اشاره به استقبال ايران از فعاليت پژوهشگران بين المللي، افزوده است: نگراني اصلي ايراني ها اين است كه روابط تازه، يك شركت برابر باشد، نه رابطه اي يك طرفه مثل گذشته.
اين بدان معني است كه ايران خواهان دخالت بيشتر محققان خود، هم در بخش  حفاري و هم تحليل يافته هاست.
هم اكنون تيمي از دانشگاه شيكاگو به سرپرستي دكتر عباس عليزاده، متولد ايران، سرگرم مطالعه شبكه هاي آبياري باستاني در ناحيه خوزستان است.تيم هاي ديگري نيز از جمله از استراليا، بريتانيا، فرانسه، آلمان و ژاپن يا قصد كار در ايران را دارند يا قبلاً فعاليت خود را آغاز كرده اند.

جلوه هايي از تاريخ سينماي ايران در نمايشگاه كتاب
موزه سينماي ايران، با ارايه مجموعه آثار و توليدات متنوع و برگزيده، تاريخ سينماي ايران را در هفدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب مرور مي كند.
به گزارش دفتر ارتباطات رسانه اي موزه سينما، مجموعه اي از پوسترهاي نفيس فيلم هاي مطرح و ارزشمند تاريخ سينماي ايران - CD و كاست ويدئويي گزيده موسيقي ۲۵ سال سينماي كشور - كارت پستال هاي ۲۵ فيلم شاخص سينماي ايران - CD و كاست ويدئويي صداهاي آشنا (گزيده اي از صداها و تصاوير خاطره انگيز تاريخ سينما) - پوسترها و كارت پستال هاي مربوط به ۱۰۰ سالگي سينماي ايران به همراه مجموعه كتابهاي مرجع سينمايي منتشر شده، در غرفه موزه سينما واقع در سالن ۷ شماره ۳۸ به بازديدكنندگان عرضه مي شود و در اختيار علاقه مندان قرار مي گيرد.

اجراي گروه كامكارها در بزرگداشت لوچانو بريو
005655.jpg
گروه موسيقي كامكارها در مجموعه برنامه  هايي كه در بزرگداشت لوچانو بريو آهنگساز نامي ايتاليايي در محل رويال فستيوال هال لندن برگزار شد، به اجراي برنامه پرداختند.
به گزارش بي.بي.سي در اين برنامه ها علاوه بر كامكارها،  گاسپاريان، نوازنده نامي دودوك از ارمنستان نيز در بخش موسيقي هاي محلي به اجراي برنامه پرداخت.
آخرين بخش اين برنامه كه طولاني ترين برنامه ها بود اجراي گروه كامكارها بود كه با انسجام و هماهنگي خيره كننده اي همراه بود.
هوشنگ كامكار؛ سرپرست و مدير هنري اين گروه در گفت و گويي علت دعوت گروه به جشنواره لوچانو بريو، را علاقه شخصي خود بريو به موسيقي كردي و گروه كامكارها ذكر كرد و گفت كه وي پيش از مرگش شاهد اجراي گروه كامكارها در لندن بوده و از اين اجرا و كار گروه بسيار استقبال كرده بود.

منوچهر آتشي:
سرقت هاي فرهنگي نشانه جذابيت و غناي تمدن ماست
متاسفانه در اين سالها علاوه بر اينكه تلاش چشمگيري براي حفظ ميراث فرهنگي و تمدن ايراني صورت نگرفته است گاهي هم در جهت عكس آن عمل شده است.
منوچهر آتشي شاعر برجسته ايراني با اشاره به اين نكته در گفت و گو با ستاد خبري جشنواره فرهنگ ايران زمين گفت: سالهاست كه سرقت هاي فرهنگي از آداب و سنن ايراني توسط كشورهاي همسايه صورت مي گيرد كه البته زياد هم ناراحت كننده نيست، در واقع اين مسئله بيشتر ريشه تاريخي دارد و اين طور نيست كه خودسرانه ملتي بخشي از فرهنگ و آداب سرزمين ديگري را از آن خود كند.
وي افزود: بزرگداشت جشن نوروز توسط همسايه هاي ايران و اينكه اين جشن را به فرهنگ خودشان نسبت مي دهند لطمه اي نمي زند،  بلكه نشان دهنده جذابيت و غني بودن فرهنگ ماست. حتي امسال شهرداري پاريس و برن هم جشن نوروز را گرامي داشتند و اين نشان مي دهد كه اينها به خاطر پشتوانه اي است كه آيين  هاي اين چنيني دارند.
آتشي با اشاره به اينكه سازمان هاي مربوطه مي توانند با برگزاري سمينارها، جشنواره ها و حتي گاهي كارناوال هايي به پررنگ كردن و ماندگار كردن آيين ها بپردازند، گفت: متاسفانه گاهي اوقات ما از قافله عقب مي مانيم و وقتي كه آب از سرگذشت تازه مي خواهيم كاري انجام بدهيم نمونه اش هم بزرگداشت كما ل الدين بهزاد در ايران بود كه درست زماني انجام شد كه هزاران مقاله و بروشور در سراسر دنيا پخش شد و بهزاد را يك هنرمند تاجيك معرفي كردند.
آتشي در پايان اظهار اميدواري كرد: جشنواره فرهنگ ايران زمين حركتي تازه براي حفظ ميراث فرهنگي تمدن و فرهنگ ايران زمين باشد.

ايذه براي فردوسي بزرگداشت مي گيرد
نمايشگاهي از عكس، نقاشي و صنايع دستي، كتاب و فرآورده هاي فرهنگي به مناسبت بزرگداشت فردوسي از ۲۴ تا ۳۰ ارديبهشت ماه در ايذه برگزار مي شود.
جعفر مهركيان، مدير پايگاه ميراث فرهنگي ايذه در گفت و گو با ايلنا، گفت: اين نمايشگاه با همكاري دانشگاه آزاد اسلامي ايذه و يك سازمان غير دولتي و مردمي برپا مي شود.
وي افزود: همچنين در روز ۲۴ ارديبهشت ماه به مناسبت بزرگداشت حماسه سراي توس و ناجي زبان فارسي همايشي برگزار مي شود.
وي اظهار داشت: اين همايش كه باحضور اساتيد برجسته برگزار مي شود به بررسي شخصيت فردوسي و شاهنامه خواني به زبان بختياري خواهند پرداخت.

اجراي نمايش در فرهنگسراي بانو
«سنجابك و نوگل» عنوان نمايشي است براي بچه ها، كه واحد نمايش فرهنگسراي بانو (سرو) از امروز تا ۲۰ ارديبهشت آن را برگزار مي كند.اين نمايش توسط گروه سپند، با كارگرداني هومن مجابي و بازيگري ژاكلين آواره اجرا مي شود.اين برنامه شاد و ريتميك صبح ها ويژه مهدكودك ها و عصرها براي عموم قابل استفاده است. ساعت اجراي برنامه ۱۸ است.

نگارستان
شكلك
005649.jpg
۱- گليبرت پروچ و جرج پاسمور «Gilbert Proesch & George Pasmore»
۲- تولد: گيلبرت: دوبلين ۱۹۴۳، جرج: ديفن ۱۹۴۲
۳- سبك هنرمند: هنر مدرن (اين سبك از سال ۱۹۵۰ در آمريكا و انگلستان متولد شد. نگاهي نو به آن چه كه در اطراف است و آفريدن آثاري گاه عجيب مشخصه اين سبك است. اين سبك توسط «ريچارد هميلتون» ابداع شد. از اين سبك در طراحي تبليغات كارخانه ها، آثار كميك و يا تزيين وسايل حمل و نقل عمومي استفاده مي كنند).
۴- درباره هنرمند: گيلبرت و جرج تا سال ۱۹۶۷ با يكديگر زندگي و كار مي كردند. آنها گاه چهره خود را در حالت هايي استهزاءآميز و عجيب طراحي و نقاشي كرده و در معرض ديد عموم مي گذاشتند. اغلب آثاري كه از چهره خودشان طراحي مي كردند؛ عجيب، غيرمؤدبانه، رؤيايي و... بود. آنها عقيده داشتند با اين كار، انسان از حالت خودخواهي و غرور ذاتي و برتري طلبي دور مي شود. آثار اين دو تجملي، پرزرق و برق و عجيب بود از اين رو عده اي آثار آنها را جلف و غيرهنرمندانه مي دانستند. اما با اين وجود اين دو هنرمند را از هنرمندان برتر سبك مدرن مي دانند.
۵- نام اثر و مشخصات اثر: شكلك درآوردن! / ۱۹۹۱ / قسمتي از يك عكس / ۱۴۲*۱۶۹ سانتي متر. دوچهره؛ كه مرد به نظر مي رسند با لباسهايي عجيب كه تركيبي از رنگ هاي آبي، قرمز و سفيد است، در قابي شبيه به پنجره مي بينيم. ساختمان هايي بلند با رنگي خاص كه در واقعيت كمتر ديده مي شود؛ پس زمينه اثر را تزيين كرده اند. دو مرد حالتي دارند كه گويي چيزي يا كسي را مسخره مي كنند. شايد با اين كار (شكلك درآوردن) قصد مسخره كردن سبك هاي سنتي نقاشي و يا نقاشان ماقبل اين دوران (دوران مدرن) را دارند.
۶- محل نگهداري اثر: گالري آنتوني دي اوفزي / لندن.

بهارستان
شما اي آل اسرائيل!
سرمست پيروزي مباشيد
با ما هرگز آسوده نخواهيد بود
كه هر كشته ي ما
هزاران بار مي ميرد
نزار قباني - ترجمه محمدباقر معين

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
جبران
شش فرزند داشت. همه در مراسم حاضر بودند. آرامگاه در بهترين نقطه گورستان انتخاب و خريداري شد، گرانقيمت ترين سنگ مزار را سفارش دادند و تصميم گرفتند آبرومندانه ترين مراسم را به ياد پدر برگزار كنند.
فقط يك مسئله باقي مي ماند و آن علت و زمان مرگ او بود. پزشك قانوني علت مرگ پدر آنها را سكته قلبي و زمان آن را شش روز پيش تر از زماني اعلام كرده بود كه مأموران جسد متعفن او را در خانه اش يافته بودند. آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
دانشجوي بي خانمان
نيويورك: يكي از دانشجويان بي خانمان دانشگاه نيويورك كه به مدت ۴ ماه در زيرزمين كتابخانه دانشگاه مي خوابيد، سرانجام توجه مسئولان دانشگاه را به خود جلب كرد.او به دليل اينكه پول لازم را براي اجاره كردن خانه در نيويورك نداشت، شبها در زيرزمين كتابخانه دانشگاه مي خوابيد و تكاليف خود را روزها در رستورانهاي زنجيره اي انجام مي داد. وي همچنين براي دوش گرفتن از حمام سالن ورزش دانشگاه استفاده مي كرد.به هر حال، پس از اينكه مسئولان دانشگاه از اين موضوع مطلع شدند، يك اتاق رايگان در اختيار اين دانشجو قرار دادند.
فروش كليه بيمار زنده
مسكو: چهار پزشك در روسيه در اتاق عمل بيمارستان محل خدمت خود دستگير شدند.اين پزشكان قصد داشتند كليه يكي از بيماران قلبي را كه در بخش مراقبت هاي ويژه بستري بود از بدنش خارج كنند و آنرا به يك بيمار نيازمند بفروشند.
هنگامي كه پزشكان در اتاق عمل درآستانه انجام عمل جراحي بودند ماموران پليس از راه رسيدند و آنها را دستگير كردند.
پياده روي محتاطانه
نيويورك: چند ماه پيش يك دانشجوي دكترا در نيويورك در حين قدم زدن دچار برق گرفتگي شد و جان باخت. به محض اينكه وي پاي خود را روي يكي از درپوش هاي فلزي پياده رو گذاشت دچار شوك الكتريكي شد و از دنيا رفت.
طي هفته گذشته هم يك شهروند ديگر و دو سگ پس از تماس با اين درپوش ها، دچار برق گرفتگي شده اند. علت مرگ دانشجو، اتصال كابل زيرزميني انتقال برق با درپوش آهني پياده رو اعلام شده بود.
در پي اين حادثه، شركت برق ۲۶۰ هزار درپوش آهني را مورد بررسي قرار داد كه در ۶۵/۹۹درصد اين درپوش ها جريان برق مشاهده نشد.با اين حال، اين روزها مردم و حتي حيوانات نيويورك با احتياط در پياده روهاي اين شهر قدم برمي دارند و پاي خود را روي درپوش هاي آهني نمي گذارند.
خرس ربايي
اسلو: پيش از اين تصور مي شد خرس هاي نروژي فاقد دشمن طبيعي هستند اما ديروز مشخص شد كه عقاب ها زندگي خرس ها را تهديد مي كنند.
داستان از اين قرار بود كه يك عقاب بر فراز جمعيتي از خرس ها به پرواز در آمد و يكي از بچه خرس ها را با چنگالهاي خود از زمين بلند كرد و متواري شد.
تاكنون چنين حادثه اي در نروژ گزارش نشده بود.
مزايده پشم گوسفند
ولينگتن: چند روز قبل در خبرها آمده بود پشم هاي يك گوسفند در نيوزيلند ۶ سال است كه كوتاه نشده است. اين گوسفند ۶ سال قبل از گله خود گريخت و در كوهستان به زندگي پرداخت. اما روز پنج شنبه، آرايشگر ويژه گوسفندان در مدت ۲۰ دقيقه پشم هاي اين گوسفند را كوتاه كرد كه اين مراسم ۲۰ دقيقه اي به صورت زنده از تلويزيون نيوزيلند پخش شد.
قرار است ۳۰ كيلوگرم پشم بدست آمده در اينترنت به مزايده گذاشته و درآمد حاصل از آن به كودكان سرطاني اختصاص يابد.
در نيوزيلند به ازاي هر نفر انسان ۱۰ گوسفند وجود دارد.
توهين به رئيس جمهور
سياتل: يك شركت توليدكننده كيف دستي در آمريكا به صورت ناخودآگاه درآمد هنگفتي به دست آورد. داخل كيف هاي اين شركت يك تكه كاغذ ضدآب به چشم مي خورد كه دستورالعمل شستشوي كيف روي آن نوشته شده است. البته علاوه بر دستورالعمل يك جمله به زبان فرانسه نيز نوشته شده كه ترجمه آن چنين است: متاسفيم كه رئيس جمهور ما احمق است. وجود اين جمله داخل كيف باعث دوبرابرشدن فروش محصولات شركت شده است.
البته رئيس شركت اعلام كرده كه از وجود چنين جمله اي روي مارك كيف ها بي اطلاع بوده است و احتمالا يكي از كاركنان در اين مورد شيطنتي به كار برده است.
ممنوعيت مسابقه خشن
نيواورلئان: يكي از نمايندگان ايالت لوييزيانا قصد دارد برگزاري نوعي ورزش خطرناك را در اين ايالت ممنوع كند. در اين ايالت يك نوع مسابقه برگزار مي شود كه در آن سگهاي تربيت شده و گرازها مبارزه مي كنند و در پايان مسابقه جوي خون جاري مي شود.اين رقابت با هدف آماده سازي سگها براي دوركردن گرازها از مزارع برگزار مي گردد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۱۳ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۳۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و۱۱ دقيقه

گل و گياه
تاج خروس
005646.jpg
نام علمي: Amaranthus caudatus
خانواده: AMARANTHACEAE
گياه يكساله اي به بلندي ۲/۱ متر و گستردگي ۴۵ سانتي متر است كه داراي برگهاي تخم مرغي شكل سبز كمرنگ بوده و گلهاي قرمز منگوله مانند آن بصورت خوشه هاي آويزان در تابستان و پائيز ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اواخر بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |