شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۵ - May 1, 2004
شهردار از احداث ۲ پل بر روي بزرگراه آزادگان خبر داد
تمهيدات شوراي شهر براي بازسازي نازي آباد،  جواديه و خزانه
گروه شهري: به منظور بازسازي و تجميع بافت هاي فرسوده محلات نازي آباد، جواديه،  خزانه بخارائي، ياغچي آباد و باغ آذري تسهيلات ويژه اي از سوي شوراي اسلامي شهر تهران در نظر گرفته شده است.
به گزارش خبرنگار ما دكتر احمدي نژاد - شهردار تهران گفت: مديريت شهري تصميم گرفته با كمك مردم و اولويت شبكه معابر، فضاي سبز و تفريحي و ساير خدمات به ترتيب املاك و اراضي داخل طرح ها را با ارائه تسهيلاتي آزاد كند و در همين راستا به نسبت فرسوده بودن مناطق،  تسهيلات بيشتري را نيز به صاحبان اينگونه املاك اختصاص خواهد داد.
شهردار تهران روز پنج شنبه گذشته هنگام بازديد از منطقه ۱۶ اظهار اميدواري كرد معضل جدي  ترافيك منطقه با احداث ۲ پل بر روي بزرگراه آزادگان به زودي بر طرف خواهد شد.
وي گفت: همانطور كه با بازگشايي ضلع شرقي پادگان قلعه مرغي ترافيك ميدان بهمن و راه آهن در حد چشمگيري كاهش يافت بزودي با بازگشايي ضلع غربي آن يكي از اصلي ترين گره  هاي ترافيكي منطقه باز خواهد شد.
احمدي نژاد دسته ديگر مشكلات مردم منطقه ۱۶ را نبود شبكه فاضلاب عنوان كرد و گفت: از آنجائي كه بعضي از كانالهاي فاضلاب به صورت غير فني از كنار و داخل املاك مردم و كوچه ها عبور مي كند امكان بازسازي وجود ندارد.
وي راه حل مبارزه با اين مشكل زيست محيطي و غيربهداشتي منطقه را تكميل شبكه فاضلاب دانست وگفت: مديريت شهري در جهت تسريع تكميل عمليات احداث شبكه فاضلاب شهري در خدمت سازمانهاي خدماتي خواهد بود و در حد توان از هيچ كمكي دريغ نخواهد كرد.
وي درباره صنايع و كارخانجات واقع در كنار بافت هاي مسكوني منطقه ۱۶ از صفت مزاحم استفاده كرد و گفت: شهرداري براي تمام اين صنايع و كارخانجات مزاحم اخطاريه فرستاده و خواستار نقل مكان آنها به مراكز صنعتي خارج شهر و فاصله گرفتن از محل زندگي مردم شده كه البته  طي هماهنگي  هاي به عمل آمده قول و قرارهايي از طرف صاحبان اينگونه صنايع داده شد كه در صورت عمل به آن بر اساس يك جدول زمانبندي تحقق خواهد يافت.
احمدي نژاد افزود: سنگبريهاي منطقه چنانچه با شهرداري منطقه ۱۶ به توفقات لازم برسند و انبارهاي بزرگ مترو كه و نيمه متروكه كه خود را به نفع مردم تغيير وضعيت و كاربري داده و اصلاح كنند  مي توانند در محل باقي بمانند. وي در بخش ديگري از سخنان خود به معضل چاله هاي سطح معابر و خرابي آسفالت خيابانهاي تهران اشاره كرد و گفت: مي توان صريحا اعلام كرد كه در تهران هيچ خياباني زيرسازي فني ندارد، علاوه بر آن عبور خودروها با وزن اضافي و غير مجاز،  عدم تخليه مناسب آبهاي سطحي و چرخه ذوب و بخار آب، حفاريهاي بي برنامه و مكرر شبكه هاي تاسيساتي باعث از بين رفتن يكپارچگي و تسريع در تخريب آسفالت خيابانها است .احمدي نژاد افزود: علاوه بر اينها كيفيت آسفالت تهران نيز به دليل استفاده از مصالح سنگي با مقاومت پائين كه به سرعت فرسوده مي شود، بسيار نامناسب است ،  بنابراين شهرداري تهران در كنار راه اندازي يك كميته آسفالت متشكل از متخصصان و صاحب نظران براي اصلاح طرح اختلال و مصالح و استاندارد كردن كارخانجات در نظر دارد طرحي ديگر به اجرا در آورد كه به دنبال آن از آسفالت تهران به صورت بازيافت مجددا در خدمت استحكام روسازي آن استفاده شود. وي خبر داد: امسال طرح وسيعي براي روكش و لكه گيري خيابانها در دست داريم بطوري كه طي چند روز آينده كار روكش آسفالت خيابانها در سرتاسر تهران آغاز خواهد شد و در تمام طول سال اكيپ هاي آسفالت مناطق ۲۲ گانه شهرداريها فعال خواهد بود.

عضو شوراي شهر تهران :
«مديريت واحد» استراتژي شوراي شهر در سال ۸۳ است
گروه شهري: افزايش اختيارات و نظارت شوراها بايد به يك باور عمومي تبديل شود.
عضو هيأت رئيسه شوراي اسلامي شهر تهران در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به تأكيد اخير رئيس جمهوري مبني بر افزايش اختيارات شوراها گفت:  متوليان امور سخنان اخير رئيس جمهوري مبني بر لزوم افزايش اختيارات شوراها را سرلوحه كارشان قرار داده و آن را عملياتي كنند.
مهندس امير رضا واعظي آشتياني سخنان اخير رئيس جمهوري در همايش شوراها را مهم و ارزنده دانست و اظهار داشت كه نكته مهم اين است كه اين افزايش نظارت در عمل تحقق يابد و اموري كه قرار است به شوراها واگذار شود واقعا عملياتي شود و ساير متوليان امور نيز به اين موضوع باور داشته باشند و آن را در عمل پياده كنند.
وي با اشاره به برنامه سوم توسعه و لزوم واگذاري برخي تصدي گري به شوراها گفت: با افزايش اختيارات شوراها، ارتباط بين مردم و دولت به واسطه شوراها افزايش پيدا مي كند و از آنجا كه شوراها حلقه اتصال بين مردم و دولت هستند واگذاري اين اختيارات بسيار مؤثر خواهد بود.
خزانه دار شوراي شهر افزود: هم اكنون قريب به ۵۰درصد مشكلات مردم در رابطه با آب، برق، گاز، تلفن، آموزش و پرورش، بهداشت و مسايلي مشابه مي باشد و از آنجا كه هنوز مديريت واحد شهري شكل نگرفته و شوراها تا اين تاريخ شوراي شهرداري هستند نظارت عاليه اي از اين بابت وجود ندارد.
واعظي آشتياني گفت: نكته مهم در واگذاري اين گونه امور به شوراها اين است كه اين امور بايد به همراه بودجه و يك سري بسترهاي لازم آن واگذار شود.
وي افزود: اينكه صرفا اختيارات واگذار و نظارت بيشتر شود ولي بودجه و يك سري امكانات جانبي مربوط به آن واگذار نشود يقينا نه تنها توفيقي حاصل نخواهد شد بلكه مشكلات و معضلات افزايش خواهد يافت.
به گفته خزانه دار شوراي شهر، دولت بايددرواگذاري برخي تصدي گري ها به شوراها تعادل خدمت رساني به مردم را مد نظر قرار داده و اگر قرار است مثلا بيمارستان ها و يا آموزش و پرورش و آب و فاضلاب و يا گاز به شوراها واگذار شود درجه خدمت رساني آنها به مردم در حد نرمال باشد نه اينكه يك سازماني را كه مشكلات عديده دارد بخواهند واگذار كنند.
واعظي آشتياني تصريح كرد كه شوراي شهر تهران، استراتژي خود را در سال ۸۳ بر مديريت واحد شهري گذاشته است زيرا به اعتقاد ما خدمت رساني به مردم فقط در سايه مديريت واحد شهري امكان پذير است.
به گفته وي سازمان ها و وزارتخانه ها بايد به شكل گيري مديريت واحد شهري معتقد باشند. به صرف اينكه رئيس جمهوري به اين قضايا اعتقاد داشته باشند ولي بدنه دولت و يا سازمان ها و وزارتخانه ها اعتقادي به اين موضوع نداشته باشند اين مهم تحقق نمي يابد.

ظرفيت معابر عمومي تهران تكميل است
تعداد خودروهاي در حال تردد، ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار دستگاه
ظرفيت معابر عمومي تهران، يك ميليون و ۴۰۰ هزار دستگاه
005682.jpg
گروه شهري: عدم تناسب شمار افسار گسيخته ورود خودروها به شهر با ميزان شبكه معابر به گونه اي است كه در آينده نه چندان دور كلانشهر تهران به پاركينگي بزرگ و به اندازه يك شهر تبديل خواهد شد، از اين رو مديران و كارشناسان امور حمل و نقل، ضمن تاكيد بر ايجاد تناسب دو عنصر يادشده بر ايجاد كانون مديريت واحد پافشاري مي كنند.
بسياري از كارشناسان امور حمل و نقل با تاريك خواندن آينده ترافيك حاكم بر معابر عمومي بر اين باورند كه بايد با ايجاد وحدت مديريت و اتخاذ روشهاي همه جانبه، به حل و فصل معضلات ناشي از شمار خودروها و ساخت شبكه عبوري كه طبعا ًبه تنظيم ترافيك منتج مي شود، مبادرت ورزند. به گفته شهردار تهران در حال حاضر بيش از ۲۰ كانون و نهاد براي ترافيك و حمل و نقل تهران تصميم گيري مي كنند و به رغم اين تعدد مراكز، هر روز بر بار ترافيك حاكم بر معابر عمومي افزوده مي شود.
برآوردها نشان مي دهد شبكه معابر مورد نياز تهران با توجه به تعداد زياد خودروها حدود ۵۰۰ كيلومتر است در حالي كه طول شبكه بزرگراهي و معابر فعلي حدود ۲۳۰ كيلومتر مي باشد.
اين در حالي است كه اين ميزان شبكه معابر در تهران ظرفيت حدود يك ميليون و ۴۰۰ هزار خودرو را دارد اما در وضع موجود شاهد تردد ۲ ميليون و ۵۰۰ هزار خودرو هستيم.
بررسي ها نشان مي دهد برخوردارنبودن همين ميزان شبكه معابر بويژه تقاطع ها از طراحي صحيح، اصولي و استاندارد، از عوامل قابل طرح در وخيم ترشدن بيش از پيش وضعيت ترافيك و تراكم در شهر تهران است.
بديهي است كه ترافيك حاصل از ناهمسانيها از لحاظ تعداد خودروهاي فعلي كه بيش از نيمي از آنها فرسوده و داراي عمري با ميانگين ۱۵ سال هستند و تحت هيچ شرايطي هم از رده خارج نمي شوند با ميزان ظرفيت راهها و بزرگراه هاي موجود در تهران، نفس تهراني ها را بريده است و ادامه تردد را مختل كرده است.در كنار دو مقوله بالا، توليد روبه افزايش نيم ميليون خودرويي كه بدون هيچ ممانعتي بيش از نيمي از آنها وارد تهران مي شود و قرار است ميزان آن به دو برابر افزايش يابد، از ديگر مسائل موثر بر افزايش ترافيك است كه بايستي در اين دايره جايي براي آن در نظر گرفت.به گفته يك كارشناس و مسئول در شهرداري تهران البته در اين راستا مشكل آلودگي هوا و يكسان شدن سرعت حركت خودروها با عابران را كه به دليل شلوغي و تراكم موجب در هم پيچيده ترشدن اين كلاف درهم تنيده شده و بيداد مي كند را هم نبايد از نظر دور داشت.معلوم نيست كه با وضعيت موجود و روند صعودي كه ترافيك تهران طي مي كند در ۱۰ سال آينده تهران ماشين زده شاهد چه سرانجامي خواهد بود. گويي با اين سكته ترافيكي كه موجب اتلاف هرچه بيشتر زمان و نيز انهدام شريانات حياتي در تهران شده است ديگر حل معضل ترافيك سرابي بيش نخواهد بود. البته شهردار تهران، اخيرا ضمن بيان اين مطلب كه سعي مي كند از ورود خودرو به تهران جلوگيري كند، تاكيد مي كند ترافيك، مقوله اي چند بعدي است از اين رو بايد تمامي ابعاد مساله را مد نظر قرار داد و با طراحي و اجراي برنامه اي جامع و آينده نگر به كاهش بار ترافيك و روان سازي آن مبادرت ورزيد.

تصويب نخستين برنامه جامع حفاظت از محيط زيست كشور
005679.jpg
فصل پنجم برنامه چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي كشور با عنوان حفظ محيط زيست، آمايش سرزمين و توازن منطقه با ۱۴ ماده قانوني روز پنجشنبه در مجلس شوراي اسلامي تصويب شد.
سيد محمد مجابي - معاون پشتيباني و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست در گفت و گو با قلم سبز ايران، تصويب اين تعداد قوانين زيست محيطي در سالهاي بعد از انقلاب را بي نظير خواند و افزود: در برنامه اول توسعه كشور محيط زيست محلي از اعراب نداشت و برنامه دوم درحد يك تبصره و برنامه سوم يك فصل مختصر بود. اما در برنامه چهارم تنها در فصل پنجم از بخش دوم برنامه چهارم ۱۴ ماده به طور كامل به محيط زيست اختصاص داده شده ضمن اين كه در ۱۶ ماده ديگر هم به محيط زيست اشاره شده است.
وي افزود: ماده ۵۹ اين برنامه دولت را موظف كرده است براي تسريع در اجراي برنامه عمل حفاظت و بهره برداري از تنوع زيستي كشور هماهنگي لازم را بين دستگاه هاي ذي ربط ايجاد نمايد و شاخص هاي تنوع زيستي كشور بايد تا پايان برنامه چهارم به سطح استانداردهاي جهاني نزديك شود.
طبق ماده ۶۰ برنامه چهارم، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور با هماهنگي دستگاه هاي ذي ربط و سازمان محيط زيست موظف است به منظور برآورد ارزش هاي اقتصادي منابع طبيعي و هزينه هاي ناشي از آلودگي محيط زيست در فرايند توسعه نسبت به تنظيم دستورالعمل محاسبه ارزش ها و هزينه هاي موارد داراي اولويت همچون آب، خاك، جنگل، انرژي، تنوع زيستي و آلودگي هاي زيست محيطي در نقاط حساس اقدام و اين هزينه ها را در امكان سنجي طرح هاي جاري كشور دخالت دهد.
سيد محمد مجابي، تعيين تكليف براي دولت به منظور كاهش استفاده از كودهاي شيميايي و سموم دفع آفات و ترويج استفاده از كود كمپوست و مبارزه بيولوژيك را از ديگر مواد قانوني برنامه چهارم عنوان كرد .

شهردار تهران: رسانه ها نقشي فراتر از اطلاع رساني دارند
گروه شهري: نخستين جشنواره مطبوعات در حوزه موضوعات شهري با برپايي مراسمي در محل فرهنگسراي بهمن و با اعلام اسامي نفرات برتر هر رشته به پايان رسيد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين مراسم از ميان ۱۱۲۳ اثر ارسال شده، ۳۸ نفر از افراد برگزيده در رشته هاي گزارش خبري، توصيفي، تحليلي، تحقيقي، مصاحبه، مقالات مطبوعاتي، تخصصي، طنز مكتوب، كاريكاتور، عكس و يادداشت معرفي و به هركدام از نفرات اول تا سوم، ۱۲ تا ۶ سكه بهارآزادي، لوح تقدير، لوح جشنواره و يك سال اشتراك روزنامه همشهري اعطاء شد.
دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران طي سخناني در اين مراسم خطاب به اهالي مطبوعات گفت: امروزه عرصه اداره شهرها، عرصه پيچيدگي ها، طراحي هاي گسترده و حضور تخصص هاي مختلف و سلايق گوناگون است.
وي تاكيد كرد: از آنجا كه انسان ها بدون تعامل، همدلي و همراهي حتي از اداره كردن يك خانواده محدود هم عاجز خواهند بود لذا پيشرفت شهر و آباداني و شادماني همه شهروندان نيازمند همكاري همگاني است.وي نقش رسانه ها را بسيار فراتر از اطلاع رساني ساده دانست و گفت: نحوه برخورد با مسائل و شيوه انعكاس موضوعات علاوه بر اطلاع رساني كه وظيفه اصلي خبرنگاران است، در حقيقت فرهنگ سازي هم هست چراكه با نگاه نو، توسل به روش هاي خردمندانه و عميق و بلندنگر مي توانيم فرهنگ شهروندي را توسعه دهيم.
احمدي نژاد تاكيد كرد: شكي نيست كه رسانه ها هم در عرصه ايجاد همدلي و پل ارتباط بين مردم و مديريت، نقشي يگانه دارند و هم در عرصه نقد از جايگاه مطمئني براي تحقق نگاه عالمانه به مسائل شهر برخوردارند، به طوري كه هم مسائل مهم شهر را با قلم زيبا و نگاه تيزبين يك فرد دلسوز از طريق رسانه منعكس مي كنيد و هم مردم را به حقوق شهروندي آشنا و هم ما را از قوت ها و ضعف هاي اقدامات مان آ گاه مي سازيد.
نفرات برتر هر رشته از جمله شماري از همكاران همشهري به ترتيب زير اعلام شدند:
گزارش خبري مطبوعات: ندا دهقان، حميد جديد اسلامي - آ زيتا رجبي
گزارش خبري خبرگزاري ها: سيدجواد جعفري زوج - روح الله قلي پور - مهديه بحري
گزارش توصيفي: محمدرضا عزيزي مايوان - علي الله سليمي، شهرام فرهنگي
گزارش تحليلي: سمانه قدرخان - مريم پاپي - افسانه خليلي
گزارش تحقيقي: داور پنهاني - محمد مطلق - فرشيد اسحاقي
مصاحبه: ماندانا ملاعلي - محمدعلي سرودلير - حامدرضا فرمند
مقالات مطبوعاتي: مژگان جمشيدي - آرماد درور - امير عظيمي بلوريان
مقالات تخصصي: صمد ابراهيم زاده - بهناز امين زاده - محمد تقي زاده - روزبه قوسي - حسين مهرآوران
طنز مكتوب: محمد رفيع ضيائي - فرامرز سيدآقايي
كاريكاتور: كامبيز درم بخش - ابوالفضل محترمي - توكا نيستاني
عكس: حجت الله سپهوند - مريم بخشي - ناصر عظيمي
يادداشت: بهرام عبداللهيان گرجي - عليرضا بندري - بهرام هوشيار يوسفي - فائزه جمالي عالم

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |