شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۵ - May 1, 2004
«گل آقا»ي ايران درگذشت
005664.jpg

كيومرث  صابري  فومني  طنزپرداز نام آور ايراني ، صبح  جمعه  در سن  ۶۳سالگي  جان  به  جان آفرين  تسليم  كرد.«گل  آقا»ي  مطبوعات  ايران  كه  سال  گذشته  به  بيماري  خوني  مبتلا گشته  بوداز مدتي  پيش  در بيمارستان  مهر تهران  بستري  بود.
«جلال  رفيع» مشاور سرپرست  موسسه  اطلاعات  و از دوستان  صابري  روزجمعه  به خبرنگار گروه  فرهنگي  ايرنا گفت : وضعيت  مزاجي  مرحوم  صابري  شب  گذشته  رو به وخامت  گذارد و پس  از حدود يك  ماه  كه  در بيمارستان  مهر تهران  بستري  بود،جان  به  جان آفرين  تسليم  كرد و جامعه  فرهنگي  و هنري  كشور را به  سوگ  نشاند.
رفيع  اظهارداشت : مرحوم  صابري  در سال  ۱۳۲۰ در هنگامه  جنگ  جهاني  دوم  و حمله  متفقين  و شوروي  سابق  به  ايران  در شهرستان  صومه  سراي استان  گيلان  متولدشد.
وي  گفت : ترجمه  نامه  حضرت  علي  (ع ) به  مالك  اشتر در نهج البلاغه  و انتشارمكاتبات  بني صدر و شهيد رجايي  دو كار جدي  مرحوم  صابري  به  عنوان  مشاور رئيس جمهوري  شهيد رجايي  است .
رفيع  گفت  كه  صابري  قبل  از انقلاب  در مجله  توفيق  طنز مي نوشت  و در سال ۱۳۶۳ با ورود به  موسسه  اطلاعات ، كار طنز خود را باعنوان  «دو كلمه  حرف حساب»، دنبال  كرد.
وي  افزود: شاخص ترين  كار مرحوم  صابري  راه اندازي  موسسه  فرهنگي  گل آقا و انتشار هفته نامه ، ماهنامه  و سالنامه  گل آقا است  كه  بسيار مورد توجه مسئولان ، نخبگان  و اهل  فرهنگ  و هنر و طنز قرار گرفت .
انتشار مجله  گل آقا از سال  ۱۳۶۹ تا ۸۱ ادامه  يافت  و در اين  سال  متوقف  شد درحالي  كه  ماهنامه  و سالنامه  گل  آقا همچنان  منتشر مي شود.وي  درباره  خصوصيات  و ويژگيهاي  اخلاقي  مرحوم  صابري  گفت  كه  صابري دربرابر مشكلات  اجتماعي  و انساني  صبور، بردبار و پايدار بود و در طنزهاي او در عين  انتقاد و گزندگي ، نجابت  و صبوري  موج  مي زد و به  تعبيري  مرحوم صابري  پايه گذار اين  سبك  و ويژگي  در جامعه  مطبوعات  شد.
رفيع  توضيح  داد كه  طنز بعد از انقلاب  مديون  صابري  است  و او با كار خود ميزان  تحمل  مسئولان  را بالا برد و اگر طنز او فقط گزنده  بود تاثير آن به  اين  اندازه  نمي رسيد.
مشاور سرپرست  موسسه  اطلاعات  افزود: مرگ  «آرش» تنها پسر او در سال  ۱۳۶۳كه  هنگام  شركت  در كنكور سراسري  دانشگاه ها بر اثر وقوع  تصادف  بوقوع  پيوست بزرگترين  مصيبت  دوره  حياتش  بود و هرگز حاضر نبود كسي  درباره  آن سخني بگويد و مي گفت  اين  مصيبت  اختصاصي  من  است  و دوست  دارم  آن را به  طور اختصاصي  تحمل  كنم .از مرحوم  صابري  يك  فرزند دختر به  يادگار مانده است  كه  صابري  در زمان حيات  خود مسئوليت  اداره  موسسه  گل  آقا را به  او سپرده  بود.

005667.jpg

مراسم تشييع پيكر گل آقاي ايران
مراسم تشييع پيكر مرحوم «كيومرث صابري فومني» نويسنده و طنزپرداز ايران امروز از مقابل مؤسسه فرهنگي گل آقا به سمت بهشت زهرا(س) برگزار مي شود.به گزارش ايرنا، در اين مراسم كه دوستداران اين نويسنده و تعدادي از مسئولان فرهنگي حضور خواهند يافت، پيكر مرحوم صابري پس از تشييع در قطعه هنرمندان و نويسندگان بهشت زهرا(س) به خاك سپرده مي شود.
پيام تسليت رئيس جمهور
در پي درگذشت مرحوم كيومرث صابري، حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري در پيامي ضايعه فقدان جانگداز «گل آقاي ملت ايران» را به جامعه فرهنگي و هنري كشور و همه دوستداران صفا، شعر، شعور و بيداري گري تسليت گفت.
متن كامل پيام رئيس جمهوري به شرح ذيل است:
خبر، چنان سنگين و تابسوز است كه به دشواري به باور مي نشيند ولي در برابر تقدير حضرت پروردگار چاره اي جز تسليم و رضا نيست.
روان بهارآفرين هنري مرد والامنش ايران زمين حضرت كيومرث صابري در بهار طبيعت از تن خسته و رنج كشيده او پركشيد و به ملكوت اعلي پيوست.
من اين ماتم جانگداز را به جامعه فرهنگي و هنري كشور و همه دوستداران صفا، شعر، شعور و بيداري گري «گل آقاي ملت ايران» به ويژه به همسر پرهيزكار و بزرگوار و دختر عزيز و شكيبا و داماد مكرمش و به همه بستگان اين بزرگ مرد عرصه فرهنگ و هنر كشور تسليت مي گويم و براي آنان صبر و اجر و براي آن عزيز سفركرده علو درجات طلب مي كنم.
* همشهري درگذشت اين نويسنده توانا و طنزپرداز نام آور را به خانواده آن مرحوم، جامعه مطبوعات و اهل قلم تسليت مي گويد.

طرح ارزشيابي كيفي توصيفي آموزش ابتدايي سال آينده در ۶۰۰ كلاس اجرا مي شود
معاون مدير كل دفتر ارزشيابي تحصيلي و تربيتي وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: طرح ارزشيابي كيفي توصيفي پايه اول ابتدايي سال آينده در ۶۰۰ كلاس درس اجرا مي شود. به گزارش ايرنا، عليرضا ذاكريان، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: اين طرح از ابتداي سال تحصيلي جديد در يكصد مدرسه و ۲۰۰ كلاس پايه اول در شهرهاي مختلف كشور آغاز شده و سال آينده در تمام استانهاي كشور اجرا مي شود.وي، با عنوان اينكه اين طرح در صورت موفقيت جايگزين سيستم سنتي ارزشيابي مي شود، گفت: چگونگي طرح هم اكنون توسط پژوهشكده تعليم و تربيت وزارت آموزش و پرورش ارزيابي مي شود و در صورتي كه نتيجه مثبت باشد، اين طرح تا سه سال آينده تا پايه سوم ابتدايي تعميم داده مي شود.

روز معلم بايد آغاز نگاه ويژه به فرهنگيان باشد
وزير آموزش و پرورش روز پنجشنبه در آستانه ۱۲ ارديبهشت روز معلم در پيامي اعلام كرد: روز بزرگداشت معلم بايد آغاز نگاهي مشترك و ويژه به فرهنگيان و سرمايه سازترين نهاد كشور باشد.به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، مرتضي حاجي در اين پيام گفت: بزرگداشت روز معلم بايد فارغ از شعارها، باوري شعورمند را در ذهن و ضمير اجتماع رسوخ دهد.وي افزود: روز معلم بهانه اي گذرا براي يادكردي از سر تكليف از زحمات معلمان و فرهنگيان نيست.وزير آموزش و پرورش در اين پيام بر حفظ و ارتقاي جايگاه و منزلت معلمان، حركت در جهت بهبود نظام آموزشي، افزايش انگيزه شغلي و مهارت و نيز تامين نيازمندي هاي شغلي و حرفه اي آنان تاكيد كرد.
مرتضي حاجي افزود: در جامعه ما كه برنامه چهارم توسعه خود را حول محور دانايي تنظيم كرده بايد به توسعه كمي و كيفي آموزش و پرورش توجه ويژه داشت.آيين بزرگداشت معلم امروز در سراسر كشور برگزار مي شود.

«كودكان كار» تهراني خواستار رسيدگي به حقوق خود شدند
همزمان با يازده ارديبهشت ماه روز جهاني كارگر، جمعي از «كودكان كار» تهراني با انجام راهپيمايي، خواستار رسيدگي به حقوق خود از سوي مسئولان شدند.
به گزارش ايرنا، اين عده از كودكان كار تهراني با لباس هاي يك شكل و در دست داشتن پارچه نويس و دست نوشته هايي بر ضرورت حفظ حقوق كودكان كار تأكيد كردند.
آنها با طي مسير ميدان مخبرالدوله تا بهارستان تهران، با سر دادن شعارهايي همچون «ما كودكان كاريم، از خود چيزي نداريم»، «تفريح و گردش ما فقط شده كار و كار» و «حمايت از كودكان حمايت از جامعه است»، مشكلات خود را يادآور شدند.

هيأت مديره جديد انجمن جامعه شناسي ايران انتخاب شد
مجمع عمومي انجمن جامعه شناسي ايران روز پنجشنبه در تالار ابن خلدون دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران برگزار شد.
بنابراين گزارش در اين جلسه پس از ارائه گزارش عملكرد انجمن از سوي دكتر محمدعبداللهي رئيس انجمن در مورد انتخاب اعضاي هيات مديره انجمن راي گيري شد كه در نتيجه آن خانم دكتر هما زنجاني زاده، دكتر محمدامين قانعي راد، دكتر سعيد معيدفر، دكتر فرهنگ ارشاد و دكتر علي محمد حاضري به عنوان اعضاي اصلي، دكتر پرويز اجلالي و دكتر حميد انصاري به عنوان اعضاي علي البدلي و دكتر غلامرضا غفاري و دكتر اسدالله نقدي به عنوان بازرسان انجمن براي يك دوره دوساله انتخاب شدند.

از سوي سازمان پزشكي قانوني با وعده كارشناسي شدن تحقيقات حادثه بيمارستان ايرانمهر
نتيجه آزمايشات پزشكي قانوني محرمانه اعلام شد
گروه اجتماعي: در حالي كه معاون سلامت وزارت بهداشت روز بعد از حادثه مرگ مشكوك بيماران بيمارستان ايرانمهر اعلام كرد ،نتيجه تحقيقات پزشكي قانوني سه روز ديگر اعلام مي شود و سازمان پزشكي قانوني نيز بر اين نكته صحه گذاشته بود اما با گذشت سه روز از وعده معاون وزير بهداشت و اعلام نگراني خانواده هاي قربانيان، معاون تشخيص آزمايشگاهي سازمان پزشكي قانوني اعلام نتيجه تحقيقات را به خاطر پيشگيري از هرگونه سوءاستفاده محرمانه اعلام كرد.
به گزارش خبرنگار ما در شرايطي كه بستگان قربانيان ماجراي بيمارستان ايرانمهر پنهانكاري مقصر يا مقصران احتمالي را جفا در حق خود دانسته و بر اين نكته تاكيد دارند كه از خون عزيزانشان نمي گذرند دكتر محمد حسن حسيني اكبري معاون تشخيص آزمايشگاهي سازمان پزشكي قانوني علت تاخير چندروزه در نتيجه آزمايشگاه را دريافت اطلاعات از منابع علمي مختلف ذكر كرد و گفت: براي آنكه نتيجه تحقيق به صورت روشن تر و مشخص تري دنبال شود نيازمند زمان بيشتري هستيم و بايد تازمان دستيابي به نتايج توسط گروه هاي جديد صبر كنيم.
وي همچنين افزود: در حال حاضر تمام اطلاعات و نتايج تحقيقات كارشناسان محرمانه است و تيم متخصصان باليني نيز به بررسي عوامل انساني ماجرا از جمله پزشكان و ساير افراد اتاق عمل مشغول هستند و تلاش ما اين است كه در هنگام اعلام نتايج حقي از كسي ضايع نشود.
در حالي كه بستگان قربانيان بيمارستان ايرانمهر در گفت وگو با رسانه ها احقاق حقوق از دست رفتگان را از مسئولان بخش هاي مختلف وزارت بهداشت و بيمارستان ايرانمهر و پزشكان اين بيمارستان طلب مي كنند اما شوراي عالي سازمان نظام پزشكي طرح خطاي پزشكي حادثه ايرانمهر را رد كرده و بر اين باورند كه اين اتفاق فضا را براي عده اي از افراد براي توهين به جامعه پزشكي بازمي گذارد و ما نسبت به اين مورد اعتراض داريم.
معاون فني سازمان نظام پزشكي هم بر نقطه نظرات شوراي عالي سازمان نظام پزشكي مبني بر دخيل نبودن خطاي پزشكي در حادثه ايرانمهر صحه گذاشته است.
آخرين خبر حكايت از آن دارد در حالي كه شماري از پزشكان، متخصصان و به طور تلويحي وزارت بهداشت، پيش از اعلام نظر پزشكي قانوني علت مرگ بيماران را استفاده از داروي بيهوشي اعلام كرده و بيان داشتند داروهاي بيهوشي از يك شركت آلماني خريداري شده است، مسئول علمي نمايندگي كمپاني «بي براون» آلمان اعلام كرد: هم اكنون پروپاپول در بيش از ۲۵۰ مركز درماني سراسر كشور بدون مشكل براي بيماران مورد استفاده قرار مي گيرد.
گفتني است هفته گذشته در بيمارستان ايرانمهر چهار مرگ مشكوك رخ داد كه به گفته پزشكان، مسئولان وزارت بهداشت و مديران بيمارستان اين مرگ ها ناشي از استفاده از داروي بيهوشي بوده است. هنوز پزشكي قانوني نظر نهايي خود را اعلام نكرده است.

چشم انداز
جوانان و بحران بيكاري
هفته جوان به پايان آمد و روز كارگر فرارسيد. تجربه تاريخي نشان مي دهد، جوانان به عنوان تحول سازترين قشر اجتماعي در ۲۵ سال اخير تحولات بنيادي در جامعه پي ريزي كرده اند، چه آنها كه در بهمن ۵۷ ديو سياه را به خاك نشاندند، چه جواناني كه در آغازين سال هاي دهه ۶۰ در هورالهويزه، پادگان حميد، كانال ماهي، دهلاويه و جزاير مجنون عاشق وار در گرماي تفتيده و سوزان خوزستان از عزت و شرف و ميهن دفاع كردند.آنها كه در خرداد ۱۳۷۶ حماسه انتخابات و «تاريخ درخشان ديگري» را آفريدند.همه حكايتگر نهاد پاك و سيرت روشن و شفاف جوانان اين مرز و بوم است. اما كارگزاران و مسئولان نظام تا چه حد قدر و منزلت چنين جواناني را دانسته اند؟ آيا قدرت، انرژي و توانمندي آنها را توانسته اند در كانال زايش كار و توليد و سرمايه هدايت كنند؟
پرداختن به موضوع جوانان بهانه اي است تا بدانيم بيكاري در ميان اين قشر از مرحله بحران گذشته و به انفجار نزديك شده است.
متأسفانه نسخه هاي اقتصادي كه تاكنون برخي از آنها به عنوان راهكارهاي حل مسأله بيكاري در اقتصاد كشور اجرا شده، نتوانسته به كاهش روند فزاينده بيكاري بينجامد. اهداف پيش بيني شده نيز مبني بر ايجاد سالانه ۷۵۰ هزار فرصت شغلي نه تنها تحقق نيافته كه در بهترين مقاطع ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار فرصت شغلي در سال ايجاد شده است.
بنابراين دولت در ۱۰ سال آينده با شماري از بيكاراني مواجه است كه بخش عمده اي از آن ها با محروميت از فرصت هاي شغلي، به خيل بيكاران سال هاي آتي مي پيوندند و نقطه اوج روند بيكاري در سال آينده - سالي كه دولت فعلي مي رود و دولت جديد مي آيد - بروز مي كند.
از طرف ديگر سياست هايي كه تاكنون نيز براي حل بحران بيكاري و ايجاد اشتغال جوانان به اجرا درآمده است، سياست هاي كم اثر و موقتي است و توانايي حل مسائل را به صورت ريشه اي ندارد، اين گونه سياست ها به مانند يك قرص مسكن عمل مي كند كه چندساعت درد را متوقف و به تعويق مي اندازد ولي مشكل را لاينحل باقي مي گذارد.
از اين رو هر چه جلوتر مي رويم، زمان به تعويق انداختن مسائل و مشكلات جوانان كوتاه تر و روزي مي رسد كه كمر دولت در برابر بحران هايي چون بيكاري شكسته مي شود، راه حل چنين مشكلاتي از جمله بيكاري جوانان قطعاً تزريق پول نيست!
امروز بيش از آنكه در پي فرصت هاي شغلي باشيم، بايد مسأله اشتغال را به صورت بنيادي حل كنيم و از ديگر سو دست اندركاران وزارت كار و امور اجتماعي پيش از آنكه در حوزه ديگري پذيراي مسئوليت شوند بايد به اين پرسش پاسخ دهند كه بودجه اشتغال را ميان چه كساني وبا چه اهدافي توزيع كرده و به چه ميزان توانسته اند براي جوانان فرصت هاي شغلي ايجاد كنند؟
اكنون بيش از ۹۴ درصد جوانان جوياي كار را باسوادها تشكيل مي دهند در حالي كه نسبت با سوادي در ميان جمعيت جوياي كاركشور ۸۲ درصد است.
شمار زيادي از نيروهاي جوان كشور با دارا بودن تخصص در كشورهاي خارجي سرگرم كارند و بدون برنامه ريزي اعزام نيروي كار به خارج، از آنجا سر درآورده اند.
از سوي ديگر بي توجهي دولت و به خصوص وزارت كار به تعطيلي فله اي كارخانجات در كنار بي توجهي به قانون موجود بيمه بيكاري و عدم اهتمام به اصلاح آن سبب شده است كه حتي تعدادي از شاغلين نيز به خيل بيكاران اضافه شوند. در هر صورت دولت نمي تواند بدون داشتن سياست براي سرمايه گذاري و ايجاد امنيت براي سرمايه گذاران در كنار قوانين كار و تأمين اجتماعي و بيمه بيكاري مناسب مدعي باشد كه مسئله جوانان را در اولويت برنامه هاي خود قرار داده است. جوان امروز با وعده شيرين سياسي سامان نمي يابد، بلكه با اقدام جدي اقتصادي از بحران رها مي شود.
آخر سخن: انرژي، توانمندي، مهارت، استعداد، خلاقيت و شفافيت هيچ گروه سني به اندازه جوانان نيست. مي توان با مديريت منطقي، معقول، باورمند و آينده نگري اين توانمندي ها را در راه سازندگي و عمران هدايت و راهبري كرد.
افق بهره مندي از نيروي جوان كشور را نه در مصارف مقطعي كه مي توان با نگره ملي و كاركرد عمران و آباداني پايدار نگريست. اين نگرش جوانان را از برزخ ميان ياس و اميد نجات خواهد داد.
عباس اسدي

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |