شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۵ - May 1, 2004
يادداشت
بازگشت بعثي ها
ماه آوريل- نيسان ماه رومي- در كشورهاي «هلال حاصلخيز» يعني سوريه، لبنان، فلسطين، اردن و عراق، از دير باز به عنوان نماد «بركت» مطرح بوده است.اين ماه از يك سو اوج فصل بهار تلقي شده و ازسوي ديگر آغازگر موسم برداشت محصولات كشاورزي است. گويي اوضاع در عراق پس از اشغال نيز تغيير نكرده است. فقط نام نيسان به آوريل تبديل شده و اينبار عراقيها علاوه بر برداشت محصول، سربازان آمريكايي را نيز درو مي كنند. طبق آخرين آمار در طول اين ماه ۱۳۶ سرباز آمريكايي كشته شدند. بدين ترتيب ركورد آمريكايي كشي در عراق طي يكسال گذشته شكست.
لذا در مي يابيم كه تصميم نيروهاي آمريكايي براي خروج از شهر فلوجه كه اولين مرحله آن در سي امين روز از ماه آوريل آغاز شد، در چه شرايطي اتخاذ گرديد.
در اين ميان رويداد بسيار مهمي توجه همگان را به خود جلب كرد. آمريكائيها پس از مذاكرات فراوان با نمايندگان مردم شهر فلوجه و همچنين هيأت ميانجي- كه دو روحاني سني و چند افسر ارتش سابق در آن عضويت داشتند- قرارداد آتش بسي را پذيرفتند كه براساس آن تفنگداران آمريكايي به تدريج - طي ده روز- اين شهر را ترك مي كنند و يك گروه مسلح متشكل از ارتشيان سابق عراق، كنترل اوضاع امنيتي در آن را بر عهده مي گيرند. در اين ميان يكي از مهمترين افسران ارشد ارتش سابق عراق به عنوان فرمانده اين گروه نظامي وارد صحنه مي شود؛ سرلشگر جاسم محمد صالح المحمدي.
سرلشگر جاسم در زمان صدام، رئيس ستاد گارد رياست جمهوري بوده و از عشاير ديلم در استان انبار عراق است. اهالي فلوجه جاسم را به خوبي مي شناسند و وي را از خود مي شمارند. بدين ترتيب هم خواسته مردم شهر فلوجه محقق مي شود و فردي كه مورد تأييد آنان است اداره كار را در دست مي گيرد و هم آمريكايي ها مي  توانند نفس راحتي بكشند و اجالتا موج«دروي» سربازان خود در اين منطقه را پايان بخشند.
همين چند روز پيش بود كه پل برمر حاكم آمريكايي عراق با يك تجديد نظر اساسي در سياست خود، رسما همه نيروهاي بعثي و بازماندگان رژيم سابق - به جز ليست ۵۴ نفره تحت تعقيب - را به همكاري دعوت كرد. مگر نيروهاي آمريكايي به هنگام ورود به عراق رژيم سابق، حزب بعث، و ارتش صدامي را منبع فساد و تروريسم در منطقه نمي خواندند؟ پس چه چيزي موجب شده كه چنين تغييري در روش آنان حاصل شود؟ به نظر مي رسد:
۱- آمريكايي ها بر خلاف ادعاي هميشگي اشان، فقط هنگامي اعطاي امتياز را آغاز مي كنند كه خود را در تنگنا ببينند و فقط در اين شرايط براي رهايي از فشار و حفظ منافع كلان خود، گام به گام عقب نشيني را آغاز مي كنند.
فشار شديد جريانهاي مختلف سني عراق اعم از وفاداران به صدام، نيروهاي مذهبي مقاوم، و نيروهاي سني مذهب-القاعده اي- كه از خارج به عراق آمده اند،  آمريكائيها را بر آن داشت كه با محاسبه هزينه سنگيني كه متحمل مي شوند، اعطاي نقش بيشتر به سني مذهبان عراق را در دستور كار خود قرار دهند.
۲- اينك روشن شده است كه افسران ارتش سابق عراق بخش مهمي از نيروهايي را تشكيل مي دادند كه در شهر فلوجه با آمريكايي ها مي جنگيدند. از اينروي بكارگيري آنان و يا بخش ديگري از ارتش سابق كه به طور طبيعي از حمايت جنگجويان برخوردار مي باشد، گزينه اي است كه مي تواند تا حدي مشكلات كنوني آمريكايي ها را برطرف سازد. نيروهاي آمريكايي در آستانه انتخابات آن كشور بايد بكوشند كه از ميزان تلفات خود بكاهند، تا فشار بيشتري بر آقاي بوش تحميل نشود.
۳- كشورهاي عربي منطقه كه خود را يكي از اصلي ترين بازندگان جنگ عراق مي ديدند، از مدتها پيش در پي آن بودند كه با بازسازي ارتش سابق عراق، و اعطاي نقش بيشتر به سني مذهبان آن كشور، تا حدي از خسارتهاي خود بكاهند. نمي توان تلاشهاي آنان به ويژه اقداماتي كه دولتهاي مصر، اردن و امارات عربي متحده و عربستان سعودي به انجام رسانيدند را در اين روند ناديده انگاشت.
۴- اما به نظر مي رسد كه اين گونه اقدامات نيز نتواند مشكل آمريكائيها در عراق را به طور ريشه اي حل كند. در يك نظر سنجي كه توسط تلويزيون سي.ان.ان انجام شده ۵۷% از مردم عراق ابراز تمايل كرده اند كه كشورشان سريعا از اشغال بيگانه خارج شود. با مد نظر قرار دادن جمعيت ۱۸ درصدي اكراد عراق كه به طور جدي با حضور نيروهاي بيگانه موافقند، ملاحظه مي شود كه اكثريت قريب به اتفاق عراقيهاي شيعه و سني از حضور نيروهاي خارجي در كشور خود استقبال نمي كنند.
۵- در اين ميان شيعيان عراق ناگزير بايد سياست هاي خود را به طور جدي مورد بازنگري قرار داده و براي احقاق حقوق خود، راهكارهاي جديدي را ابداع كنند.

بازتاب جهاني بدرفتاري آمريكايي ها با زندانيان عراقي
بدرفتاري نيروهاي آمريكايي با زندانيان عراقي در دو روز اخير بازتاب گسترده اي يافته است.
شبكه تلويزيوني سي.بي.اس. آمريكا چهارشنبه شب گذشته صحنه هايي از برخوردهايي تحقيرآميز و رفتارهاي غيراخلاقي نظاميان آمريكايي با زندانيان عراقي در فلوجه را نشان داد.
پخش دوباره اين صحنه ها از تلويزيون هاي عربي مانند الجزيره و العربيه واكنش تند جهان عرب را عليه آمريكا برانگيخت.
روزنامه ديلي ميل چاپ انگليس تصويري را از يك زنداني عراقي چاپ كرده است كه در وضع بسيار تاسف آوري شكنجه مي شود.
در اين تصوير،  زنداني عراقي برهنه است و فقط سرپوش سياه رنگي بر سر دارد. وسايل شكنجه وصل شده به بدن وي بيانگر شدت شكنجه افرادي است كه در زندانهاي ساخت صدام شكنجه هاي آمريكايي ها را تحمل مي كنند. شبكه هاي تلويزيوني سراسر جهان اين فجايع آمريكايي ها در عراق را به شكلي گسترده بازتاب داده اند.
بسياري از مقام هاي غربي از جمله توني بلر و جان هوارد و نخست وزيران انگليس و استراليا از اين حادثه ابراز تاسف كردند.

كوتاه از سياست ايران
بزرگداشت خلبان شهيد شيرودي
آيين بيست و سومين سالگشت شهادت سرتيپ خلبان علي اكبر قربان شيرودي شامگاه پنجشنبه بر مزار آن شهيد در «شيرود» از توابع تنكابن برگزار شد.
به گزارش ايرنا، از نوشهر در اين مر اسم فرمانده سابق هوانيروز جمهوري اسلامي نقش اين نيرو را در دفع دشمنان انقلاب و كشور بسيار مهم توصيف كرد.به گفته سرتيپ دوم صفايي نژاد، شهيد خلبان شيرودي با احساس مسووليت پذيري هميشه درهمه حال در جبهه ها حضور داشت و دشمن از حضورش هراسان بود.
اتهامات آمريكا، تكراري است
حميد رضا آصفي سخنگوي وزارت امور خارجه، اتهامات اخير آمريكا مبني بر حمايت ايران از تروريسم را «تكراري، عوام فريبانه و بي ارزش» دانست و آن را «نمونه ديگري از جوسازي هاي مكرر اين كشور عليه جمهوري اسلامي ايران» خواند.
بزرگداشت شيخ احمدياسين و رنتيسي در تهران
واحد مركزي خبر: نماينده جنبش مقاومت اسلامي حماس در تهران گفت: خط مشي مقاومت بهترين گزينه براي تحقق اهداف فلسطينيان است.
ابواسامه عبدالمعطي كه در ميزگرد «آينده جنبش اسلامي فلسطين در پرتو شهادت رهبران برجسته مقاومت» در محل دبيرخانه كنفرانس بين المللي حمايت از انتفاضه فلسطين در تهران سخن مي گفت؛ با بيان اينكه شارون با اجراي طرح نقشه راه قصد تضعيف حماس را دارد، افزود: خط مشي مقاومت بهترين راه براي تحقق اهداف فلسطينيان است .وي در ادامه گفت: پنج ميليون فلسطيني آواره هستند و بازگشت آنان به سرزمينشان حق قانوني و اجتماعي و سياسي آنان است.ابواسامه با بيان اينكه فلسطين متعلق به همه جهان اسلام و مسلمانان است گفت: آينده متعلق به ملت فلسطين است و فلسطينيان راه مقاومت را ادامه خواهند داد.در ادامه اين مراسم علي اصغر محمدي پژوهشگر مسائل خاورميانه نيز به تبيين مقاومت مردم مظلوم فلسطين و همچنين چگونگي شكل گيري جنبش اسلامي در فلسطين و تاريخچه اخوان المسلمين ، حماس و جهاداسلامي و نقش آنان در مبارزات فلسطينيان پرداخت و اظهار داشت: به نظر مي رسد جنبش حماس توان لازم براي فائق آمدن بر مشكلات كنوني و موج شديدتر ترور رهبران خود را دارا بوده و مي تواند استراتژي مقاومت را پيگيري كند.

در نخستين كنگره علني
اعضاي شوراي مركزي جديد مجاهدين انقلاب انتخاب شدند
هفتمين كنگره سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران ديروز و پريروز در تالار شهيد مطهري دانشگاه تربيت مدرس به صورت محدود و علني برگزار شد. كنگره هاي قبلي اين سازمان به صورت غيرعلني برگزار شده بود.
به گزارش خبرنگار همشهري در جلسه افتتاحيه روز پنجشنبه، عبدالله نوري، محمد عطريانفر، محمدرضا خاتمي، حسين انصاري راد، هادي خانيكي، مرتضي مبلغ و تعدادي از نمايندگان مجلس از جمله ميهمانان دعوت شده به اين كنگره بودند.
سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ترجيح داده بود كه در نخستين كنگره علني خود تنها از دبيران كل احزاب جبهه دوم خرداد دعوت كند، سران احزاب گروه هاي دعوت نشده بودند. ظاهرا رهبران سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي اصل موازنه منفي را درخصوص گروه هاي رقيب رعايت كرده بودند.
كنگره پنجم سازمان ابتدا قرار بود بهمن ماه سال گذشته و در آستانه انتخابات مجلس هفتم برگزار شود كه بنا به دلايلي از جمله گرفتاري هاي اعضاي مجاهدين انقلاب در زمينه سازماندهي تحصن نمايندگان، اين كنگره به تعويق افتاد.
در ابتداي جلسه روز پنجشنبه بهنام شريفي يكي از اعضاي مجاهدين انقلاب برنامه هاي دو روز كنگره را اصلاح اساسنامه سازمان، تدوين بيانيه پاياني و بررسي عملكرد اركان سازمان عنوان كرد.
محمد سلامتي دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در اين كنگره به تشريح تاريخچه، مواضع و ديدگاه هاي سازمان پرداخت.
ديروز در پايان كار كنگره هفتم مجاهدين انقلاب محمد سلامتي اعلام كرد: از بين ۲۵ نامزد عضويت در شوراي مركزي سازمان، ۱۵ نفر به عنوان اعضاي اصلي و سه نفر به عنوان عضو علي البدل انتخاب شدند.
۱۵ عضو جديد شوراي مركزي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي عبارتند از: محمد سلامتي، بهزاد نبوي، محسن آرمين، فيض الله عرب سرخي، هاشم آقاجري، ابوالفضل قدياني، صادق نوروزي، بهنام شريفي، محسن تركاشوند، محسن باستاني، حسين بي غم، سيدهاشم هدايتي، مسعود سپهر، علي محمد احمدي و جواد چشمه نور .سلامتي افزود: همچنين علي سليمي ، خانم عصمت سرافرازي و جعفر شاپورزاده به عنوان عضو علي البدل برگزيده شدند.

راهپيمايي روز جهاني كارگر در تهران
راهپيمايي بزرگ روز جهاني كارگر، صبح ديروز در ميدان بهارستان تهران برگزار شد.
به گزارش ايرنا، راهپيمايان از ساعات اوليه صبح در حالي كه در مسيرهاي منتهي به ميدان بهارستان، به حركت درآمده بودند، با گراميداشت روز جهاني كارگر، خواسته هاي صنفي خود را نيز اعلام كردند.
راهپيمايان با حمل پارچه نويس و دست نوشته هايي با مضامين «روز كارگر مبارك»، «قرارداد ننگين موقت كار، بخشنامه شماره ۱۱ تأمين اجتماعي، لغو بايد گردد» و «بازنشستگي پيش از موعد فراموش شده است» خواستار رسيدگي به حقوق خود از سوي مسئولان شدند.
آنها همچنين با سر دادن شعارهاي «اعتصاب، اعتصاب، حق ماست، حق ماست»، «در كشور اسلامي، فرهنگ برده داري، محكوم است» و «لايحه نوسازي شعار است»، نسبت به وضع شغلي و معيشتي خود اعتراض كردند.
چند تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و نيز نمايندگان جامعه كارگري سخناني را در خصوص «قانون كار، خصوصي سازي، لايحه برنامه چهارم توسعه كشور و قراردادهاي موقت» ايراد كردند.
گروهي از راهپيمايان نيز با دويدن در اطراف ميدان بهارستان روز كارگر را گرامي داشتند. گروه سرود «كودكان كار» نيز با اجراي برنامه هايي خواستار استيفاي حقوق خود شدند.
راهپيمايان پس از شركت در راهپيمايي بزرگ روز جهاني كارگر كه با بيان قطعنامه اي پايان يافت، براي شركت در نماز جمعه راهي دانشگاه تهران شدند.

هاشمي رفسنجاني در خطبه هاي نماز جمعه تهران:
بايد با جوانان به دور از شعار و با واقع بيني برخورد كرد
آيت الله هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه ديروز تهران با اشاره به وضعيت كنوني عراق خطاب به آمريكا گفت: اين چگونه آزادي است كه با بمب هاي نيم تني به مردم حمله مي كنيد؟
به گزارش ايرنا، خطيب جمعه تهران وضعيت شهر فلوجه در عراق را بسيار «اسفناك» توصيف كرد و افزود: اگر هدف كسي، واقعاً نجات مردم باشد، قطعاً اين چنين رفتار نمي كند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام خطاب به آمريكايي  ها اظهار داشت: اگر نمي توانيد، اعلام كنيد نمي توانيم.
وي افزود: اگر اخطارهاي علماي نجف، قم، روحانيت و مراجع تقليد نبود، آمريكا در مورد نجف هم مثل فلوجه عمل مي كرد و به همين علت، امروز پشت دروازه نجف مانده است.
امام جمعه موقت تهران، حركت دولت اسپانيا در خارج كردن نيروهايش از عراق را ستود و گفت: اين نشانه تعقل اسپانيا بود كه اين تصميم را اتخاذ كرد.
آيت الله هاشمي رفسنجاني با اشاره به وضعيت اسفبار زندانيان زندان ابوغريب بغداد گفت: ۶۰۰ زن از اين زندان، نامه نوشته اند كه نظاميان آمريكا به آنها تجاوز به عنف كرده اند اما آمريكا در واكنش، صرفاً چند نظامي آمريكايي را جابجا كرده است.
امام جمعه موقت تهران افزود: آمريكا سانسور مطلق خبري در مورد اقدامات خود در عراق برقرار كرده به طوري كه انتشار عكس ها و تصاوير آن در آمريكا ممنوع است. اينها كه به ما به بهانه آزادي فشار وارد مي كنند به روزنامه  ها و تلويزيونهاي خصوصي  خود اجازه انتشار واقعيات را نمي دهند و روزنامه نگاري كه جرأت كرد تصاوير اجساد نظاميان آمريكا را منتشر كند، تنبيه كردند.وي با اشاره حضور بوش و ديك چني در كميته تحقيق و تفحص حادثه ۱۱ سپتامبر و علني نبودن اين جلسه گفت: اين بدان معناست كه مردم آمريكا نيز نامحرمند.
خطيب جمعه تهران با اشاره به سخنان روز چهارشنبه رئيس جمهوري در مورد مبارزه با گراني گفت: دولت، مجلس و همه مسئولان بايد براي جلوگيري از قاچاق و گراني افسار گسيخته اقدام موثري انجام دهند.
وي در ادامه سخنانش با اشاره به هفته جوان گفت: در سند چشم انداز ۲۰ ساله توسعه كشور، توجه ويژه اي به نيروي جوان شده است.
آيت الله هاشمي رفسنجاني خطاب به مسئولان و متفكرين گفت: بايد با جوانان به دور از شعار و با واقع بيني برخورد كرد و استعدادها و ظرفيت آنان را در نظر گرفت. درست نيست با دادن شعارهايي، در جوانان توقعاتي ايجاد كنيم كه در عمل از عهده آنها برنياييم چرا كه اين كار، آنها را سرخورده و مايوس مي كند.
آيت الله هاشمي رفسنجاني همچنين با گراميداشت هفته كارگر، بر نقش كارگران در پيروزي انقلاب اسلامي، دفاع مقدس و نيز توليد و سازندگي كشور تاكيد نمود و ابراز اميدواري كرد: در كشور، آن عدالتي كه اسلام براي نيروي كار قائل است، ايجاد شود.وي هفته معلم را نيز گراميداشت و گفت: جامعه معلم طيف گسترده اي است كه از كودكستان آغاز شده و تا آخرين مراحل دانشگاه را در بر مي گيرد.
آيت الله هاشمي رفسنجاني با يادآوري سالگرد شهادت استاد مطهري، شهيد سپهبد قرني و شهيد شاه آبادي از اين سه به عنوان «استوانه  هاي انقلاب» ياد كرد و گفت: بايد هر چه بيشتر، ابعاد شخصيتي اين نيروها ارزشمند را براي جامعه بويژه نسل جوان تشريح كنيم و با پيروي از آنها، راهشان را زنده نگه داريم.

واكنش جهاني به بدرفتاري آمريكايي ها با زندانيان عراقي
آمريكا فلوجه را به نظاميان بعثي سپرد
005688.jpg

يكي از افسران سابق گارد جمهوري رژيم صدام حسين ديروز اعلام كرد براي برقراري ثبات در شهر فلوجه يگان نظامي را با توافق نيروهاي آمريكايي تشكيل مي  دهد.
به گزارش خبرگزاري رويتر از بغداد جاسم محمد صالح كه به گفته يكي از نزديكانش فرمانده يكي از گردان هاي گارد جمهوري عراق بوده است گفت اين يگان به نيروهاي امنيتي عراق كمك مي كند تا نظم را به شهر فلوجه بازگردانند. بنابراين نيازي به نيروهاي آمريكايي نخواهد بود.
صالح افزود: ما هم اكنون كار تشكيل اين يگان را آغاز كرده ايم تا نيروهاي دفاع غير نظامي  و پليس عراق بتوانند بدون نياز به ارتش آمريكا امنيت و ثبات را در فلوجه برقراركنند.آمريكايي ها از يك هفته پيش به دنبال راه حلي براي خروج از فلوجه بودند اما نيروي قابل اعتمادي كه بتوانند شهر را به آن بسپارند نمي شناختند و اكنون به نظر مي رسد بعثي ها را براي اين ماموريت برگزيده اند.
بي.بي.سي ديروز درباره خروج نيروهاي آمريكايي از فلوجه گزارش داد: ايجاد يك نيروي جديد متشكل از سربازان عراقي و به فرماندهي يك ژنرال سابق در ارتش صدام حسين كه به نيروهاي آمريكايي پاسخگو خواهد بود روشي بديع براي بيرون كشيدن نيروها به رهبري آمريكا از درگيري هاي فلوجه كه به نمادي از مقاومت مسلمانان سني تبديل شده است،  خواهد بود. اما اين كه اين نيروي جديد تا چه حد بتواند شورشيان افراطي فلوجه را كنترل كند، به نيروهاي تحت رهبري آمريكا وفادار باشد و آيا همين مردان مسلح بخشي از آن را تشكيل خواهند داد يا نه، هنوز روشن نيست. اين طرح در عرض چند روز برنامه ريزي شده و فرصتي براي كنترل پيشينه اين سربازان عراقي نبوده است.
از سوي ديگر نظاميان آمريكايي روز پنجشنبه عملياتي را براي جستجوي شورشيان در شهر «زاب» واقع در شمال عراق و غرب مركز نفتي كركوك آغاز كردند.
«جمعه عبدالله» يك پليس عراقي با اعلام اين خبر به خبرگزاري فرانسه در كركوك افزود: حدود ۱۵۰ نظامي آمريكايي به وسيله ۵۰ خودرو وارد اين شهر واقع در ۸۵ كيلومتري كركوك شدند و عملياتي را براي جستجوي شورشيان آغاز كردند
در همين حال شبكه تلويزيوني الجزيره از توافق اهالي نجف با نيروهاي آمريكايي براي عقب نشيني از اين شهر و جلوگيري از خونريزي بيشتر خبر داد. به گزارش الجزيره، نظاميان آمريكايي كه از حمايت تانكها و بالگردها برخوردارند با برپايي نقاط بازرسي در اطراف شهر نجف، حدود دو كيلومتر به سمت اماكن مقدس نزديك شدند.
اين منبع افزود: برخلاف آرامشي كه در اطراف مرقد امام علي(ع) برقرار است،منطقه نزديك به پل كوفه و بخش شرقي رودخانه فرات كه طرفداران مقتدي صدر در آنجا استقرار داشتند، گلوله باران شد.
اين منبع افزود: تحركات عشاير نجف براي ملزم كردن نظاميان آمريكايي براي عقب نشيني به مسافت ۲۰ كيلومتر تا شمال غربي اين شهر ثمر بخش بوده است اما هنوز آمريكائيها در حالت آماده باش بسر مي برند.
اختلاف فرانسه و اسپانيا
«خوسه لوييس زاپاته رو» نخست وزير سوسياليست اسپانيا گفت: انتقال قدرت به مردم عراق بايد به مرور زمان صورت گيرد.
به گزارش ايرنا از پاريس وي پنج شنبه شب پس از ديدار با ژاك شيراك در يك كنفرانس خبري مشترك در پاريس افزود: با توجه به شرايط سياسي، نظامي و امنيتي عراق انتقال قدرت در اين كشور تنها به مرور زمان مي تواند انجام شود.
اين اظهار نظر در حالي است كه ژاك شيراك رييس جمهوري فرانسه در اين كنفرانس خبري بر انتقال قطعي و كامل قدرت به مردم عراق در ۳۰ ژوئن تاكيد كرد. 
ساير تحولات
005703.jpg

* پنتاگون مدعي شد حملات ماهرانه چريكي در فلوجه و بسياري از بمب گذاري هايي كه در عراق بر ضد نيروهاي آمريكايي صورت مي گيرد توسط اعضاي يك سازمان جاسوسي صدام حسين قبل از سقوط بغداد طراحي شده است.
*گروهي از مردان مسلح روز پنجشنبه به نشانه اعتراض به پرچم جديد اين كشور در خيابانهاي موصل، در شمال عراق، تظاهرات كردند و بر ضد آمريكا و شوراي حكومت موقت عراق شعار دادند.
* آندرس فوگ راسموسن نخست وزير دانمارك روز پنجشنبه پس از ديدار با كالين پاول وزير خارجه آمريكا تاكيد كرد كه اين كشور نيروهايش را در عراق حفظ خواهد كرد.

گفت وگوي همشهري با آيت الله مهدوي كني
سالهاي آشنايي...
هدف شهيد مطهري اين بود كه اسلام را به عنوان يك دين جامع و كامل معرفي كند و بگويد اسلام دين فردي نيست بلكه ابعاد اجتماعي و سياسي هم دارد
005685.jpg

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |