شنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۶۵ - May 1, 2004
با تصويب هيأت وزيران
جزئيات افزايش حقوق پرستاران اعلام شد
گروه اقتصادي: با تصويب هيات وزيران جزئيات افزايش حقوق پرستاران و كاركنان مشاغل كارشناسي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام شد.
به گزارش خبرنگار ما در مصوبه هيات وزيران آمده است: به پرستاران و متصديان مشاغلي كه به طور تمام وقت به انجام وظيفه اشتغال دارند براساس عواملي چون كيفيت خدمات، نظم و انضباط كاري، تصدي وظايف تخصصي در زمينه بهداشت، رسيدگي به بيماران و سختي شرايط كار، تجربه و طي دوره هاي آموزشي و عوامل ديگري كه به تصويب شوراي امور اداري و استخدامي كشور مي رسد و كسب امتيازات لازم به رتبه ارشد، خبره و عالي ارتقاء مي يابند بنابراين مصوبه براساس اخذ رتبه هاي سه گانه فوق العاده خاص تحت عنوان فوق العاده ويژه با رعايت شرايط علاوه بر حقوق و مزاياي متعلقه قابل پرداخت مي باشد.
اين گزارش حاكي است در مصوبه هيات وزيران در خصوص ميزان و درصد فوق العاده ويژه پرستاران آمده است: فوق العاده ويژه متصديان مشاغلي كه امتياز رتبه ارشد را كسب نمايند، درصد حقوق، فوق العاده شغل و فوق العاده جذب مي باشد، اين درصد براي رتبه خبره و عالي به ترتيب ۳۵ و ۵۰درصد خواهد بود.
در مصوبه هيات وزيران آمده است كه متصديان رشته هاي شغلي در رسته بهداشتي و درماني به امر كسب رتبه عالي و خبره بايد مدرك ليسانس داشته باشند.اين گزارش حاكي است كه حداكثر تعداد افرادي كه با رعايت ضوابط مربوط مشمول دريافت فوق العاده ويژه مي باشند، براساس رقابت و انتخاب بهترين افراد، مجموعا ۶۵درصد تعداد متصديان مشاغل خواهد بود.
در اين مصوبه ذكر شده است: استفاده از فوق العاده موضوع اين تصويب نامه منوط به داشتن حداقل ۵ سال تجربه به صورت رسمي يا پيماني براي رتبه ارشد و حداقل ۵ سال توقف به صورت رسمي يا پيماني براي هر يك از رتبه هاي بعدي است. دريافت فوق العاده مذكور مشمول دريافت كسور بازنشستگي نمي باشد.
استمرار پرداخت فوق العاده ويژه مستلزم حفظ كيفيت، ارائه خدمات و كارايي مستخدم و طبق ارزيابي سالانه از نحوه كيفيت انجام وظيفه مي باشد.
به گزارش خبرنگار ما ارزيابي و تعيين رتبه مشمولين اين تصويب نامه توسط هياتهاي مميزه كه در دانشگاه هاي علوم پزشكي تشكيل مي شود، انجام خواهد شد و تاريخ اجراي آن در مورد هر يك از مشمولين پس از تصويب هيات مميزه خواهد بود و چگونگي تركيب و تشكيل هيات مميزه و همچنين ضوابط نحوه ارزيابي سالانه توسط شوراي امور اداري و استخدامي كشور تصويب و ابلاغ خواهد شد.

تا پايان برنامه چهارم همه خودروهاي فرسوده از رده خارج مي شوند
گروه اقتصادي : براساس مصوبات مجلس شوراي اسلامي تمامي خودروها و موتورسيكلت هاي فرسوده تا پايان برنامه چهارم از رده خارج مي شوند.
به گزارش واحد مركزي خبر، در برنامه چهارم دولت مكلف شده است تا ميزان آلودگي هواي ۹ شهر بزرگ كشور ازجمله تهران، اهواز، اصفهان، مشهد و شيراز را در مدت اجراي برنامه به حد استاندارد مصوب شوراي عالي حفاظت محيط زيست كاهش دهد.
همچنين براساس اين گزارش، طي برنامه چهارم ضريب نفوذ ارتباطات ثابت، سيار و اينترنت حداقل بايد ۵۰ ، ۳۵ و ۳۰ درصد جمعيت كشور باشد.
بنابراين گزارش در ماده ۹۱ برنامه چهارم ذكر شده است: به منظور ارتقاي عدالت توزيعي در دسترسي عادلانه به خدمات بهداشتي و درماني و درجهت كاهش سهم خانوارهاي كم درآمد و آسيب پذير از هزينه هاي بهداشتي توزيع منابع و امكانات بهداشتي بايد به نحوي صورت گيرد كه شاخص مشاركت عادلانه مالي مردم به ۹۰ درصد ارتقا يابد و سهم مردم از هزينه هاي سلامت حداكثر ۳۰ درصد افزايش نيابد و ميزان خانوارهاي آسيب پذير از هزينه هاي غيرقابل تحمل سلامت به يك درصد كاهش يابد.
همچنين مجلس، وزارت بهداشت را مكلف كرد نسبت به درمان فوري و بدون قيد و شرط مصدومين حوادث و سوانح رانندگي، در مراكز خدمات بهداشتي و درماني اقدام كند.

رئيس جمهوري در مراسم آغاز كار رسمي طرح انتقال نفت كشورهاي حوزه درياي خزر
ارزان ترين، آسان ترين و مطمئن ترين مسير انتقال نفت خزر، ايران است
005676.jpg
آقاي سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري در مراسم بهره برداري از مرحله اول طرح انتقال نفت حوزه درياي خزر اين طرح را طرحي بسيار مهم و بزرگ ناميد و تأكيد كرد: بارها گفته ام ارزان ترين، آسان ترين و مطمئن ترين راه انتقال منابع انرژي حوزه درياي خزر به آب هاي آزاد جهان ايران است و در آن ترديدي نيست.
آقاي خاتمي با اشاره به كارشكني آمريكايي ها در كار انتقال نفت حوزه درياي خزر از طريق ايران، سختگيري و فشارهاي نابجاي آمريكاييان با ايران را به خاطر استقلال طلبي ايران عنوان كرد.
رئيس جمهوري ادامه داد: اين طرح براي ما منافعي دارد و امروز نكا به يك مركز مهم دريايي تبديل شده اما به نفع كشورهاي منطقه هم است و مي توانيم با برقراري همكاري ميان ايران و آذربايجان شاهد يك تحول بزرگ باشيم، كه نفت اين مناطق وارد ايران شود و در مقابل در حوزه خليج فارس به آنها تحويل شود.در اين آيين، لوح سپاس از متخصصان و مديران سازنده خط انتقال نفت و تأسيسات آن توسط رئيس جمهوري به آنان اهدا شد.
با بهره برداري از مرحله اول خط انتقال نفت كشورهاي حوزه درياي خزر امكان انتقال روزانه ۱۷۰ هزار بشكه نفت اين كشورها به آب هاي آزاد از طريق معاوضه در ايران فراهم شد.
سفير روسيه در ايران انتقال نفت كشورهاي حوزه درياي خزر از طريق ايران به آب هاي آزاد را براي كشورش با اهميت دانست و گفت روسيه از آن حمايت مي كند.
الكساندر ماريا سوف كه در مراسم آغاز بهره برداري از طرح كراس حضور داشت، در گفت وگو با خبرنگار شانا با بيان اين مطلب افزود: «لوك اويل» كه يكي از شركت هاي بزرگ روسي است در اين طرح مشاركت دارد و ما فكر مي كنيم اين همكاري به نفع همه كشورهاي ساحلي درياي خزر خواهد بود.

طرح جامع اطلاعات مالياتي آماده ورود به مناقصه بين المللي شد
با پايان گرفتن مطالعات و اقدامات اوليه استقرار سيستم جامع اطلاعات مالياتي، اين طرح آماده ورود به مناقصه بين المللي شد.
رئيس سازمان امور مالياتي در گفت و گو با خبرگزاري مهر گفت: هدف گذاري برنامه چهارم براي دستيابي به افزايش سهم ماليات در اقتصاد و رسيدن به سهم هشت درصد نيازمند فراهم كردن الزاماتي است كه از جمله مي توان به تصويب و اجراي لايحه ماليات بر ارزش افزوده اشاره كرد كه از ابتداي سال ۱۳۸۴ اجرايي خواهد شد، مشروط بر اينكه با نرخ ۱۰ درصد در مجلس به تصويب برسد.
عيسي شهسوار خجسته لغو معافيت هاي مالياتي در چارچوب قانون ماليات هاي مستقيم را از ديگر الزامات افزايش سهم ماليات در اقتصاد عنوان كرد.وي با تأكيد بر ثابت ماندن نرخ هاي مالياتي افزود: گسترش پايه هاي مالياتي از جمله اهداف سازمان امور مالياتي براي افزايش درآمد مالياتي است كه بدون افزايش نرخ هاي مالياتي پيگيري مي شود.
خجسته، واحديابي و شناسايي درآمدهاي پنهان و واقعي و حركت به سوي وصول درآمد بر مبناي درآمدهاي واقعي فعالان اقتصادي را براي رسيدن به هدف هاي پيش بيني شده در برنامه چهارم ضروري عنوان كرد و گفت: شناسايي واقعي درآمدها و واحديابي مشمولان مالياتي نيازمند ابزارهاي قانوني است كه در اين ميان مي توان به لايحه پول شويي اشاره كرد.

دو بانك معتبر بين المللي خواستار تأسيس شعبه در ايران شدند
بانكهاي بين المللي «استاندارد چارتر» و «اچ. اس. بي.سي» خواستار تأسيس شعبه در ايران شدند.
اين درخواست در پي مصوبه اخير مجلس شوراي اسلامي مبني بر صدور مجوز به بانكهاي خارجي براي بازگشايي شعبه در ايران ابراز شد. بنابراين گزارش، بانكهاي خارجي براي بازگشايي شعبه در ايران بايد از قوانين بانكداري اسلامي تبعيت كنند.در حال حاضر بانكهاي بين المللي تنها مجوز تاسيس دفتر نمايندگي در ايران را دارند. بانكهاي بين المللي «استاندارد چارترد» و « اچ. اس. بي. سي» كه مقر اصلي آنها در لندن است،  در حال حاضر در بيش از ۷۰ كشور جهان فعاليت دارند.

حاشيه
در خبرها اعلام شده است، قيمت خودرو در بازار تهران اندكي افزايش يافته است و همزمان وزير صنايع نيز اعلام كرد: سياست كاهش قيمت خودرو با تاكيد بر افزايش توليد در سال جاري ادامه مي يابد. وي افزوده است: كاهش قيمت خودرو به معني اين نيست كه قيمت ها از وضعيت فعلي پايين تر بيايد بلكه هدف اين است كه قيمت ها در اثر عوامل افزاينده مانند تورم افزايش پيدا نكند.
حاشيه ۱: وزير صنايع بارها از افزايش توليد در سال جاري سخن گفته است ولي هيچگاه درمورد اينكه چه نوع خودروهايي مشمول افزايش توليد مي شود سخن نگفته است.
درحالي كه دست اندركاران بازار خودرو تلاش مي كنند در مقابل كاهش قيمت مقاومت كنند، اعلام رسمي ميزان افزايش توليد و نظارت دقيق بر عملي شدن آن براي هر مدل خودرو ضروري است.
حاشيه ۲: اعلام شفاف و صريح سياست ها و مواضع متاسفانه از مشكلات اجرايي ساختار اقتصاد ايران است. چه اصراري يا توجيهي وجود دارد كه وزير صنايع در توضيح وضعيت قيمت خودرو،  جمله« سياست كاهش قيمت خودرو ادامه دارد» به كاربرد و در توضيح اين جمله اضافه كند، سياست كاهش قيمت به معناي تثبيت قيمت هاست. اين شيوه چيزي جز تاثيرگذاري بر افكار عمومي نيست.

گفت و گوي امروز
كاهش حجم دولت و ادغام وزارتخانه ها
گروه اقتصادي: مطرح شدن پيشنهاد ادغام وزارتخانه هاي نفت و نيرو با سازمان انرژي اتمي و كار و امور اجتماعي با تعاون موجب واكنش ها و موضعگيري هاي متفاوت از سوي مسئولان اين وزارتخانه ها و كارشناسان اقتصادي شده است. با سهراب بهلولي قشقايي مخبر كميسيون صنايع مجلس شوراي اسلامي گفت وگو كرده ايم.
***
* با توجه به اهميت كاهش حجم دولت، ادغام وزارتخانه هاي كار و تعاون و نفت و نيرو با سازمان انرژي اتمي تا چه حد ضروري است؟
ـ گرچه هر چه تعداد دستگاههاي اجرايي كشور كاهش يابد كارها روانتر انجام مي شود و كوچك سازي حجم دولت مورد تاكيد است اما براي ادغام وزارتخانه بايد همخواني كاري و موضوعي لازم وجود داشته باشد. ادغام وزارتخانه هاي نفت و نيروبا انرژي اتمي با توجه به حوزه هاي تحت پوشش اين دو وزارتخانه و سازمان انرژي اتمي نه تنها مشكلي را حل نمي كند بلكه ممكن است موجب افزايش ناهماهنگي در عملكرد دستگاههاي تحت پوشش اين وزارتخانه ها شود.
اگر براي انجام اين كار به طور زيربنايي تغيير ساختار در دستگاههاي تحت پوشش آنها بوجود آيد مي تواند مطلوب باشد. همچنين دستگاههاي متولي نفت و برق كه در زمينه انرژي فعال هستند مي تواند تناسب داشته باشد اما اموري مانند آب و پتروشيمي سنخيت چنداني ندارند و در صورتي كه اين كار بدون انجام بررسي هاي لازم و به سادگي انجام شود نه تنها مشكلي را حل نمي كند بلكه بر مشكلات بين اين وزارتخانه ها خواهد افزود. ابتدا بايد نوع فعاليت ها و تصدي هاي اين چند وزارتخانه و نحوه فعاليت آنها در كنار هم بررسي شود.
در زمينه ادغام وزارتخانه هاي كار و امور اجتماعي و تعاون مي توان راحت تر اين كار را انجام داد و چون توسعه اشتغال از برنامه هاي اصلي وزارت كار است و در تعاون نيز سياستگذاري در حوزه صنعت و كشاورزي در قالب تعاوني ها صورت مي گيرد، تقريباً كارهاي اداري مشترك براي انجام اين امور صورت مي گيرد و ساماندهي اين دو وزارتخانه ساده تر و عملي تر از وزارت نفت و نيرو خواهد بود.
* تشكيل وزارتخانه  منابع طبيعي و محيط زيست را تا چه حد ضروري مي دانيد؟
ـ اگر هدف از انجام اين كار آن است كه بخواهند دستگاههاي اجرايي را كه مستقل يا زيرنظر رئيس جمهوري فعاليت مي كنند در مقابل مجلس پاسخگو كنند مي توان اين دستگاهها را به يك وزارتخانه تبديل كرد و اگر اين دستگاهها با هم همسو باشند ادغام و تبديل آن به وزارتخانه نيز در پاسخگويي و انجام امور موفق تر خواهد بود. در زمينه منابع طبيعي و حفاظت محيط زيست نيز اگر در بحث مراتع كه بر طبق عرف منابع طبيعي، دامداران صاحبان آن هستند مشكلي در بهره برداري و حفاظت از اين مراتع ايجاد نشود تشكيل وزارتخانه مذكور با در نظرگرفتن نوع كاركردي كه براي دستگاههاي ادغام شده در نظر گرفته مي شود مي تواند مفيد واقع شود.

گزارش هفتگي سهام رشد شاخص ها در بورس تهران
گروه اقتصادي: هفته گذشته بورس تهران شاهد داد و ستد ۳۶۵ ميليون و ۶۸۸ هزار سهم و حق تقدم به ارزش ۲ تريليون و ۴۲۰ ميليارد ريال بود.
ارزش كل معاملات و تعداد سهام و حق تقدم داد و ستد شده در هفته مورد بررسي نسبت به هفته پيش از آن به ترتيب ۱۹۷ و ۱۸۱ درصد افزايش يافت.در تالار اصلي ۲۴۴ ميليون سهم و حق تقدم به ارزش ۱ تريليون و ۸۴۰ ميليارد  ريال و در تالار فرعي ۱۲۱ ميليون سهم و حق تقدم به ارزش ۵۷۹ ميليارد ريال داد و ستد شد. شاخص كل قيمت سهام نسبت به هفته گذشته ۴۲ واحد افزايش يافت و به ۱۱۷۷۵ واحد رسيد.هفته گذشته نهادها و سازمان هاي دولتي و سازمان خصوصي سازي چون هفته هاي گذشته سهامي در بورس تهران عرضه نكردند.
بورس فلزات
در سي و يكمين هفته فعاليت بورس فلزات تهران (از ۵ لغايت ۹ ارديبهشت ماه) ميزان داد و ستد در بورس به ۱۰۸ هزار و ۱۰۰ تن به ارزش ۵۳۲ ميليارد و ۹۸۵ ميليون ريال رسيد.
آمار عملكرد بورس در هفته مورد گزارش نسبت به هفته قبل از آن از لحاظ ارزش ۶۶ درصد و از نظر حجم ۸۱ درصد افزايش نشان مي دهد. از كل معاملات انجام شده در هفته مورد گزارش ۱۰۳ هزار و ۶۲۰ تن به ارزش ۴۴۷ ميليارد و ۹۰۴ ميليون ريال مربوط به فولاد بوده كه به اين ترتيب از نظر حجم و ارزش به ترتيب ۹۶ درصد و ۸۴ درصد كل معاملات را به خود اختصاص داده است. از كل معاملات انجام شده در بورس در هفته گذشته ۱۰۰ هزار و ۸۰۰ تن به ارزش ۴۵۱ ميليارد و ۶۵۲ ميليون ريال به صورت سلف و ۷ هزار و ۳۰۰ تن به ارزش ۸۱ ميليارد و ۳۳۳ ميليون ريال به صورت نقدي داد و ستد شد.

رقابت شركتهاي بزرگ جهان براي توليد مشترك با ايران خودرو
قائم مقام گروه صنعتي ايران خودرو اعلام كرد: اين شركت در صنعت خودروسازي جهاني به سطحي از توانايي رسيده است كه شركتهاي بزرگ خودروساز براي توليد محصول مشترك با آن با هم رقابت مي كنند.

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |