پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۰ - May 6, 2004
روش برخورد با مردم
يكي از مهم ترين راه هاي برقراري ارتباط با مردم واقع نگري است. برخي با مردم برخورد نادرستي دارند ولي دوست دارند كه مردم با آنان برخورد شايسته اي داشته باشند. امام حسن عليه السلام در بياني فرمود:
صاحِبِ النّاسَ مِثْلَ ما تُحُب أنْ يُصاحِبُوكَ.
با مردم چنان همراه شو كه دوست داري با تو همراه باشند.
[اعلام الدين ص ۲۹۷]
امروز با حافظ
وين زهد خشك را به مي خوشگوار بخش
صوفي گلي بچين و مرقع به خار بخش
تسبيح و طيلسان به مي و مي گسار بخش
طا مات و شطح در ره آهنگ چنگ نه
با همكاري شهرداري تهران آغاز مي شود
جشنواره فرهنگ ايران زمين فردا در فرهنگسراي هنر
نخستين جشنواره «فرهنگ ايران زمين» از فردا همزمان با يازده استان كشور، در فرهنگسراي هنر برگزار مي شود.
روابط عمومي فرهنگسراي هنر به خبرنگار ايرنا گفت كه اين جشنواره در سه بخش فيلم داستاني ،مستند كوتاه و بلند ،عكس و موسيقي از ۱۸ تا ۲۶ ارديبهشت سال جاري در تهران و يازده استان كشور برگزار مي شود.
«رضا ابري»  افزود: گروه هاي موسيقي «كردستان» و «سيستان و بلوچستان» در قالب اين جشنواره در سالن فرهنگسراي هنر، موسيقي اجرا مي كنند.
وي ادامه داد: در بخش فيلم نيز دو فيلم سينمايي بلند و چند فيلم كوتاه نمايش داده مي شود.
ابري گفت: گالري هاي سه گانه فرهنگسرا نيز در اين ايام ميزبان بخش عكس جشنواره خواهد بود.
رييس روابط عمومي فرهنگسراي هنر افزود: نخستين جشنواره فرهنگ ايران زمين توسط مركز گسترش سينماي مستند و تجربي با همكاري وزارتخانه هاي كشور و فرهنگ و ارشاد اسلامي، شبكه اول سيما،  شهرداري تهران و سازمان ميراث فرهنگي برگزار خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: «عليرضا سجادپور» رييس فرهنگسراي هنر به عنوان نماينده شهردار تهران در ستاد جشنواره و عضو هيأت امنا جشنواره خواهد بود.
به گفته وي، آثار ارايه شده در اين رويداد فرهنگي دربرگيرنده وجوه مختلف فرهنگ قومي ازجمله ويژگي هاي ديني، مذهبي، نژادي، گستره جغرافيايي، زبان ادبيات، مراسم و باورهاي آ ييني، موسيقي، نقاشي، معماري، صنايع دستي و ساير عناصر فرهنگي قومي است.
ابري، برپايي مسابقه سراسري ويژه كودكان و نوجوانان را از ديگر بخش هاي جشنواره فرهنگ ايران زمين برشمرد.
حضور آثار برگزيده ۱۲ كشور جهان
۱۳۴ فيلم كوتاه داستاني و مستند از ۱۲ كشور مختلف جهان در بخش جنبي جشنواره فرهنگ ايران زمين به نمايش درمي آيد.
به گزارش ستاد خبري جشنواره، اين فيلمها آثاري هستند كه تاكنون با حضور در جشنواره فيلم كوتاه تهران و جشنواره هاي معتبر جهاني موفقيت هاي بسياري كسب كرده و توانسته اند توجه مخاطبان كشورهاي مختلف را به خود جلب كنند.
ميگلينا ساخته ري تراورتگا از ونزوئلا، پسر موعود ساخته مارساگريس از يونان، لحظه كامل ساخته سرژسيمون از بلژيك، مرد قرمز سبز شد ساخته روت مي هان از انگليس، لئونارد ساخته برايان كلي از اسكاتلند ،دو زن ساخته امير رضازاده از دانمارك فيلمهاي كوتاه داستاني حاضر در اين بخش هستند.
همچنين ۷ مستند لبه تيغ ساخته روي پي وي جي از هندوستان، فرورفته با آب ساخته دوغان اوميت كاراجا از تركيه، كفش هاي زاپاتا ساخته لوچينانو لاروبينا از مكزيك، درخت زيتون ساخته ليانا بدر از فلسطين، پنج روز در غنا ساخته تقريد العصفوري از مصر، پناهگاه ساخته فيل هانت محصول مشترك انگليس و هند و ساعت از يوگسلاوي آثاري هستند كه در اين جشنواره روي پرده مي روند.
نخستين جشنواره فرهنگ ايران زمين از ۱۸ تا ۲۶ ارديبهشت همزمان در تهران و ۱۱ استان كشورمان برگزار مي شود.

مصائب مسيح در تهران اكران شد
005937.jpg
فيلم مصائب مسيح آخرين ساخته مل گيبسون هنرپيشه و كارگردان آمريكايي از ديروز در سينما فرهنگ تهران به نمايش درآمد.
روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي اعلام كرد: نمايش اين فيلم در تهران كه تاكنون در بسياري از كشورها به روي پرده رفته است، با زيرنويس فارسي صورت مي گيرد.
پروانه نمايش فيلم سينمايي مصائب مسيح هشتم ارديبهشت توسط اداره كل نظارت و ارزشيابي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي صادر شده است.
مصائب مسيح از حدود دو ماه گذشته به يكي از فيلمهاي مطرح و مورد توجه مردم در سراسر جهان تبديل شده بطوريكه فيلم ارباب حلقه ها برنده ۱۱ جايزه اسكار سال ۲۰۰۴ را نيز تحت تاثير قرار داده است.
اين فيلم كه ۱۲ ساعت پاياني زندگي حضرت مسيح (ع) را به تصوير كشيده است، از سوي يهوديان با مخالفت هاي زيادي روبه رو شد.
برخي از گروه هاي يهودي فيلم مصائب مسيح را به يهودي ستيزي متهم كرده اند و خواستار متوقف شدن نمايش آن در سينماها شدند.

خالق شوكران و شكر درگذشت
حسين منزوي، غزلسراي بزرگ معاصر در بيمارستان شهيد رجايي تهران درگذشت. منزوي كه متولد و ساكن زنجان بود، به علت نارسايي قلبي از اواخر هفته گذشته در اين بيمارستان بستري شد. وي ساعت دو بامداد ديروز جان به جان آفرين تسليم كرد. پزشك معالج منزوي دكتر گيوتاج مي گويد: «ايشان مشكل تنفسي پيش رونده اي داشتند و متأسفانه در شرايط بسيار بدي و با بيماري آمبولياي وسيع ريه به بيمارستان منتقل شدند. اين بيماري به مراحل بسيار حادي رسيده بود و ايشان در شهرستان خيلي دير به پزشك معالج مراجعه كردند و لخته هاي خون به قلب و ريه آسيب هاي فراواني زده بود.»
حسين منزوي كه متولد اول مهرماه ۱۳۲۵ در زنجان بود با مجموعه «حنجره زخمي غزل» به جامعه ادبي معرفي شد و گل كرد. محمدعلي بهمني غزلسراي نامي معاصر مي گويد: «اگر بخواهيم غزل بعد از نيما را بررسي كنيم بايد بگوئيم كه هوشنگ ابتهاج (ه.ا.سايه) گويي در غزل پلي مي زند و منوچهر نيستاني از اين پل عبور مي كند و ادامه دهنده اين راه حسين منزوي است كه طيف وسيعي را به دنبال خود مي كشد.»
منوچهر آتشي شاعر برجسته معاصر نيز مي گويد: منزوي به نوعي بنيانگذار شيوه ديگري از تغزل بود. منزوي تغزلي بديع و چشمگير در غزل داشت، به همين دليل نام او در رديف غزلسرايان خوب باقي خواهد ماند.»
بسياري حسين منزوي را مبدع و رواج دهنده غزل نيمايي مي دانند. محمدعلي بهمني مي گويد: مرحوم منزوي زماني اين كار را شروع كرد كه ديگران هنوز به اين حال و هوا نرسيده بودند.»
مرحوم منزوي خود در گفتگويي كه حدود دو سال قبل انجام داده بود اين مسئله را بيشتر توضيح مي دهد. او در آن گفتگو كه با خبرگزاري ايسنا انجام داده بود، يكي از بارزترين تأثيرهاي نيما را، تأثير او بر غزل معاصر دانست و در اين باره گفت: اين مسئله اي است كه خودم هم مي توانم ادعايي درباره اش داشته باشم و اين را نبايد به حساب خودخواهي من بگذاريد. شخصا غزل خود را به نوعي، پيش قراول غزل معاصر مي دانم يعني غزلي كه الان جامعه با آن زندگي مي كند، حضور و تأثير نيما در آن خيلي بارز است و خيلي ها اين نوع غزل را غزل نيمايي نام نهاده اند. خود من سعي كرده ام به بعضي از پيشنهادهايي كه نيما درباره شعر كرده است، عمل نمايم. حالا تعدادي را موفق بوده ام و تعدادي را نه. نيما نيز يكي از دلايل نو بودن زبان شعري اش را اين عنوان مي كند كه شاعر سعي دارد شعرش را به دكلماسيون طبيعي كلام نزديك نمايد.»
محمود مشرف تهراني (م.  آزاد) هم بر اين موضوع صحه مي گذارد: «حسين منزوي در غزل معاصر از نوآوراني بود كه غزل را با مايه هاي شعر نو بيان مي كرد.» او معتقد است «منزوي در تغزل بيان فاخري داشت و در بيان زيبايي و تصاوير نيز همين بيان فاخر را دارا بود كه با بيان اشعار كلاسيك تفاوت داشت.»
م. آزاد معتقد است كه مقام منزوي آن طور كه بايد و شايد شناخته نشد. او از ويژگي هاي مهم غزل منزوي را زبان زخمي و دردناك وي دانسته مي گويد: «منزوي با زبان زخمي و دردناكي كه داشت همواره از عشق با حالت تراژيك آن سخن مي گفت.»
حسين منزوي كه در طي چندين دهه فعاليت ادبي «حنجره زخمي غزل»، «صفرخان»، «با عشق در حوالي فاجعه»، «ترمه و تغزل»، «به همين سادگي»، «با عشق تاب مي آورم» (مجموعه شعرهاي نيمايي)، «از شوكران و شكر»، «با سياوش از آتش»، «از كهربا و كافور»، «از خاموشي و فراموشي»، «اين ترك پارسي گوي» (بررسي شعر شهريار) و حيدر بابا (ترجمه منظومه حيدر باباي شهريار) را منتشر كرده معتقد بود: «هنر بايد از هر پيوندي، چه حزبي، چه تشكيلاتي و چه مذهبي آزاد باشد». او اما منكر تأثيرات اجتماع بر شعر نبود و مي گفت:« طبعا رويكرد اجتماعي نمي تواند در شعر يك جامعه وجود نداشته باشد، منتها بستگي به آن رويكرد و اهميت آن در سير تاريخي و زندگي جامعه دارد. در حقيقت، در اين سال ها يك حركت رستاخيزي تازه در جامعه پديد آمد كه شعر ما هم از آن عقب نماند و همراهي كرد، منتها شخصا معتقد به آن تعهد شعري در معناي مشهورش نيستم، بلكه مي گويم شعر يك تعهد بيشتر ندارد و آن هم تعهدي است در قبال خودش.»
حسين منزوي كه غزلياتش چه از نظر فرم و چه به لحاظ معنا و زبان تعداد بسياري از شاعران را تحت سيطره خود داشت دهه ۵۰ را دهه حضور يك نسل تازه تر از شعر معاصر مي دانست و در اين باره گفته بود: «اين دهه در حقيقت، مي توان گفت كه متعلق به هم نسلان من است، يعني اگر ما نسل نيما را نسل اول شعر معاصر بدانيم، نسل اخوان و شاملو را نسل دوم، نسل فروغ، آتشي، رويايي و فرخ تميمي را نسل چهارم، يك نيم نسل هم بين اين دو مي آيد كه البته تفاوت زيادي با هم ندارند. يعني شاعراني همچون سيروس مشفقي، سياوش مطهري و اصغر واقدي. بعد مي رسيم به نسل ما، يعني نسل شاعراني كه بعد از جنگ جهاني دوم متولد شدند، آن هم با ويژگي هاي خاص تاريخي خود ولي اين نسل، نسلي است كه دوباره زبانش را به طرف نوعي ليبراليسم با نوعي زبان غنايي مي چرخاند و دوباره حتي اگر مرثيه مي سرايد يا حماسه مي آفريند از اميد هم مي گويد.»
دهه اي كه حسين منزوي از آن صحبت مي كند دهه بپاخاستن مجدد غزل است كه همواره منتقداني را نيز داشته است.
منزوي علاوه بر غزل، تعداد زيادي ترانه دارد و همين اواخر دو كاست را با عليرضا افتخاري منتشر كرده بود. يكي از مشهورترين ترانه هاي او ترانه اي است كه با صداي محمد نوري ماندگار شده است و دربندي از آن مي گويد: «دوست دارم يه دست از آسمون بياد مادو تا رو/ ببره از اونجا و اون ور ابرا بذاره...» و حالا دستي از آسمان آمده و سلطان غزل معاصر را با خود برده است.
مراسم تشيع پيكر حسين منزوي ساعت ۹ صبح امروز از جلوي بيمارستان شهيد رجايي تهران برگزار مي شود. پيكر او براي خاكسپاري به زادگاهش زنجان منتقل خواهد شد.

نگارستان
005934.jpg
آفتابگردان
۱. ونسان ون گوگ زVincent Van Goghز
۲. تولد: گروت زوندرت ۱۸۵۳ / وفات: اورس سوراويس ۱۸۹۰
۳. سبك نقاش: اكسپرسيونيسم. رواج اين سبك از سال ۱۹۰۵ در آلمان آغاز و تا سال ۱۹۳۰ ادامه داشت.
در اين سبك هنرمندان آزادانه مي توانستند احساس هاي دروني خود را بيان كنند. استفاده از رنگ هاي متنوع و موضوع هاي جالب و گاه عجيب؛ مشخصه سبك است. (ون گوگ را بنيانگذار اين مكتب مي دانند.)
۴. درباره هنرمند: ونگوگ؛ هنرمندي بود كه به طبيعت و هر آن چه كه در آن مي ديد، عشق مي ورزيد. آثار او طبيعت را به همان گونه كه وجود دارد؛ نشان مي دهد. او به جاي اينكه منظره اي را در ذهنش تصور كرده و آن را به تصوير بكشد؛ همواره از موضوع هاي زنده  نقاشي مي كرد؛ ترجيح مي داد تك درخت مقابل پنجره اتاقش را نقاشي كند تا اينكه درختي كه ذهنش ساخته است. اين هنرمند چيره دست هلندي؛ پس از ابتلا به بيماري مغزي و افسردگي شديد؛ در ۱۹ جولاي ۱۸۹۰؛ در يكي از روستاهاي فرانسه به نام «اورس سوراويس» خودكشي كرد.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: گلهاي آفتابگردان/ ۱۸۸۸/ رنگ روغن روي بوم/ ۷۳*۹۲ سانتي متر .گل هاي آفتابگردان با رنگ هاي روشن و زيبا، با برگهايي كه سوزني شكل و باريك نقاشي شده اند؛ ديده مي شود. حركت قلم مو آنچنان استادانه و آرام بوده كه گويي داخل گلها با لايه اي از خاك رس پوشانده شده و رنگي در خلق اثر به كار نرفته. استفاده از رنگ زرد و قهوه اي با كمي ته مايه سبز در بعضي نقاط اگر چه زيباست؛ اما آغاز نوعي ناآرامي روح و افسردگي را نشان مي دهد. اگر چه طراحي داخل گلها استادانه است ولي نوع آشفتگي نهفته در حركت قلم ديده مي شود.
۶. محل نگهداري تابلو: گالري ناسيونال/ لندن .

بهارستان
اگر مُردم
درگاهي را باز بگذرايد
كودك، نارنج مي خورد
از درگاهم مي بينم
دروگر، گندم مي درود
از درگاهم مي شنوم
اگر مردم
درگاهي را باز بگذاريد
فدريكو گارسيا لوركا- ترجمه بيژن الهي

كنسرت گروه همايون در قرچك ورامين
گروه همايون به سر پرستي مهران مهرنيا نوازنده تار و از شاگردان محمد رضا لطفي درروزهاي ۱۷و۱۸ ارديبهشت در محل فرهنگسراي شهيد ستاري قرچك (ورامين) به اجراي موسيقي مي پردازد.
در اين كنسرت كه با حمايت وپشتيباني شهرداري و شوراي شهر و چند تن از علاقمندان منطقه برگزار خواهد شد علي اميرقاسمي ويلدا يزداني همخواني خواهند كرد. دراين اجرا اردوان عابدي،داود زماني، سعيدجوادي، عليرضا افشاري و مهرداد ناصحي به ترتيب نوازندگي عود، ني، سنتور، تنبك و كمانچه را عهده دار خواهند بود.
سرپرستي وتنظيم آثار را مهران مهرنيا بر عهده دارد.

همراه با نمايشگاه بين المللي كتاب تهران (۳)
سيد ابوالحسن مختاباد
*در سومين روز نمايشگاه و در مقايسه با دو روز قبل استقبال علاقه مندان بهتر از گذشته بود. سالنها نسبتا پرتر بودند. اگرچه به گفته برخي از ناشران در ميان بازديدكنندگان تعداد خريداران كتاب بسيار اندك بوده است.
* استاد محمدرضا حكيمي، سه شنبه گذشته در غرفه ناشر آثارش، دليل ما، حضور يافت و به گفت وگو با علاقه مندان آثارش پرداخت. وي همچنين از غرفه زنده ياد مهدي اخوان ثالث نيز ديدن كرد و چند دقيقه اي در آن غرفه نشست.
*احمد مسجدجامعي از جمله چهره هاي پروپا قرص نمايشگاه كتاب است كه روزي ۴ تا ۵ ساعت از اوقاتش را در نمايشگاه مي گذراند. وي ديروز از سالن ۶ و ۷ ديدن كرد و در محل انتشارات روزنه كار با دو چهره محبوب سينماي كودك و نوجوان، ايرج طهماسب و حميد جبلي براي لحظاتي به گفت و گو پرداخت.
*اعتراض به چگونگي تخصيص غرفه ها همچنان ادامه دارد. تازه ترين اعتراض را انجمن نويسندگان كودك و نوجوان با نوشتن نامه اي به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي انجام داد. اين نهاد مدني ضمن انتقاد از سياستهاي ناشر محوري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نوشت كه مجموعه برگزاركنندگان نمايشگاه امسال نهادهاي مدني حوزه كودك و نوجوان را ناديده گرفتند. اين نهاد مدني از نبود انجمن نويسندگان كودك و نوجوان،  انجمن تصويرگران كتاب كودك،  انجمن قلم، بنياد پژوهشي تاريخ ادبيات كودكان و نوجوانان، موسسه مادران امروز، موسسه ترويج كتابخانه هاي روستايي، موسسه حمايت از كودكان سرطاني و موسسه خيريه كهريزك و... به دليل ناتواني در پرداخت هزينه هاي سنگين اجاره غرفه نام برد و از نگاه تجاري و ابزاري و پولساز به نمايشگاه انتقاد كرد.
در اين نامه از ردشدن بسياري از طرح هاي نهادهاي مدني يادشده توسط ستاد برگزاري ياد شد و نيز از اينكه مسئولان ارشاد زباناً اجراي چنين طرح هايي را به عنوان برنامه هاي نمايشگاه هفدهم اعلام كردند، انتقاد و نيز آ ورده شد كه «به مدد رسانه ها، بخشي از نمايشگاه فقط روي كاغذ مطبوعات اتفاق افتاد.»
پيش از اين مسئولان روابط عمومي نمايشگاه نيز نهاد انجمن طراحان گرافيك ايران را، كه در دوره قبل طي يك مسابقه، پوستر نمايشگاه را انتخاب كرده بودند، از گردونه كار خارج كردند.
* تازه ترين اثر دكتر حسين بشيريه با عنوان «عقل در سياست» در نمايشگاه امسال و از سوي انتشارات نگاه معاصر عرضه خواهد شد. اين كتاب كه مي توان آن را حجيم ترين اثر بشيريه نام نهاد، به همراه كتاب «آموزش دانش سياسي» در غرفه نگاه معاصر عرضه خواهد شد.
* كتاب «مولانا؛ شرق و غرب، ديروز و امروز»، كه از جمله آثار شاخص پژوهشي تازه درباره زندگي و ديدگاه هاي مولانا جلال الدين بلخي است، با ترجمه فرهاد فرهمندفر از سوي نشر ثالث در نمايشگاه عرضه مي شود. نويسنده اين كتاب فرانكلين لوئيس آمريكايي است كه سال گذشته به ايران آمده و براي ترجمه كتاب با دكتر حسن لاهوتي، مذاكراتي داشت. ترجمه دكتر لاهوتي، كه خود از جمله مولوي پژوهان صاحب اعتبار كشورمان به شمار مي رود، با توضيحات و حاشيه نويسي ها، قرار است از سوي نشر نامك منتشر شود.
* كتاب «تهافت الفلاسفه» امام محمد غزالي با ترجمه و تحشيه نويسي دكتر علي اصغر حلبي از سوي انتشارات جامي در نمايشگاه كتاب امسال عرضه مي شود. غزالي در اين كتاب فيلسوفان را به سختي مورد انتقاد قرار داده است. دكتر حلبي كتاب «تهافت التهافه» ابن رشد كه پاسخ اين فيلسوف اندلسي به غزالي است را نيز براي چاپ به اين ناشر سپرده است.

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
فقدان
آمدم بگويم كه وجودش روح خانه است، ديدم جلوي تلويزيون خوابش برده. آمدم بگويم كه دوستش دارم، داشت جدول حل مي كرد. آمدم بگويم كه وقتي نيست يا حتي وقت هست دلم برايش تنگ مي شود، پاي تلفن بود. آمدم بگويم يك دنيا حرف دارم كه برايش بزنم، چرت مي زد... آمدم بگويم دارم مي روم و شايد هرگز برنگردم، سرش توي حساب كتاب خودش بود. من هم نگفتم و رفتم.
مرجان كاشانيان

گشتي در دنياي خبرها
چربي هم بخوريد
نيويورك: نتايج تحقيقات گروهي از پزشكان حاكي است مصرف اندك چربي، باعث كاهش ميزان كلسترول خوب در بدن مي شود.
پزشكان دانشگاه نيويورك، ۱۱ شهروند سالم را به مدت سه هفته تحت نظر گرفتند. اين افراد طي اين مدت از يك رژيم غذايي بسيار كم چرب (تامين ۱۹ درصدي كالري مورد نيازشان از چربي) استفاده كردند. در پايان اين مدت مشخص شد، ميزان كلسترول خوب در بدن آنها كاهش يافته است.
كلسترول خوب، بدن را در برابر بيماريهاي قلبي مقاوم مي كند.
تاثير فيلم سينمايي
هيوستون: يك مرد در تگزاس پس از تماشاي فيلم مصائب مسيح به پليس مراجعه و به قتل نامزد خود اعتراف كرد.
اين جوان به حدي تحت تاثير فيلم قرار گرفته بود كه بلافاصله به اداره پليس رفت و اعتراف كرد كه نامزد خود را به قتل رسانده است.
پيش از اين وي قتل نامزدش را انكار مي كرد.
اعتراض با نان
اتاوا: اغلب مردم كانادا مخالف استفاده از گندم هاي اصلاح شده در تهيه نان هستند. در حال حاضر نان هايي كه از گندم هاي ژنتيكي تهيه شده اند تحت آزمايش قرار دارند تا در صورت تاييد كارشناسان تغذيه به بازار عرضه شود.
به همين دليل گروهي از فعالان محيط زيست دست به ابتكار جالبي زده اند و براي نشان دادن اعتراض خود نسبت به استفاده از گندم هاي اصلاح شده، تكه اي نان براي نخست وزير پست مي كنند.
خوردن يك كيوسك ذرت
نيويورك: قهرمان مسابقه حلزون خوري جهان قصد دارد ركورد تازه اي از خود بر جاي گذارد. اين مرد ۳۳ ساله داخل يك كيوسك تلفن پر از ذرت بوداده قرار مي گيرد تا طي ۸ ساعت همه ذرت هاي داخل كيوسك را بخورد.
برنامه  بعدي وي شركت در مسابقه سوسيس خوري ژاپن است تا ركورد اين مسابقه را به خود اختصاص دهد.
اسكناس  هاي تقلبي
دوسلدورف: موارد ارائه اسكناس هاي تقلبي يورو از دستگاه هاي خودپرداز بانك هاي آلمان به ميزان قابل توجهي افزايش يافته است. بانك مركزي آلمان براي جلوگيري از گسترش اسكناس هاي تقلبي، به صورت مدام اقدام به كنترل اسكناس ها، قبل از وارد شدن به دستگاه هاي خودپرداز مي كند اما گفته مي شود به دليل صرفه جويي در هزينه  ها، در برخي موارد اين كنترل صورت نمي گيرد و به همين دليل اسكناس هاي تقلبي وارد اين دستگاه ها شده است.
خطا در رستوران  هاي دريايي
سيدني: با آنكه استراليا يكي از صادركنندگان عمده غذاهاي درياي در جهان به شمار مي آيد اما بسياري از شهروندان اين كشور در هنگام خريد غذاهاي دريايي فريب مي خورند.
نتايج يك آمار گيري گسترده  حاكي است، ۶۰ درصد از مشتريان رستورانهاي دريايي اين كشور، غذاي دريايي دلخواه خود را دريافت نمي كنند.
به عنوان مثال يك مشتري با مراجعه به رستوران، ماهي سفيد سفارش مي دهد اما چون كاركنان رستوران با نام ماهي ها آشنا نيستند، ماهي ديگري به جاي ماهي سفيد به مشتري عرضه مي كنند.
البته اين خطاها به صورت سهوي صورت مي گيرد كه دليل اصلي آن، اطلاعات اندك آشپزها و صيادان در مورد انواع مختلف ماهي است.
اعمال قانون پس از ۱۲ سال
جاكارتا: ۱۲ سال قبل قانون استفاده از كمربند ايمني در كشور اندونزي تصويب شد اما اجراي آن تازه از روز گذشته در شهر جاكارتا آغاز گرديد.
براساس اعلام پليس، رانندگاني كه از كمربند ايمني استفاده نكنند به پرداخت ۱۱۵ دلار جريمه يا يك ماه حبس محكوم مي شوند.
از سوي ديگر بسياري از رانندگان اعلام كرده اند به دليل شرايط نامساعد اقتصادي قادر به خريد كمربند ايمني براي خودروشان نيستند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۱۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۳۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۶ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه فاخته: نمايشگاه نقاشي اديسه لطفي / از ۱۸ تا ۲۲ ارديبهشت / گاندي شمالي، خيابان شريفي، پلاك ۴۳، واحد ۷ / تلفن: ۲۰۱۳۰۵۲
* گالري دريابيگي: نمايشگاه نقاشي مرتضي موسوي / ۱۸ تا ۲۳ ارديبهشت / شهرك قدس، فاز ۳، كوچه دوم، شماره ۱۱۶۵ / تلفن: ۸۰۸۳۳۲۷
* گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي روزبه مشهدي زاده / ۱۸ تا ۲۴ ارديبهشت / خيابان دروس، كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* گالري برگ: نمايشگاه نقاشي هاي مهدي محمدعليزاده، نمايشگاه عكس گروهي، نمايشگاه نقاشي رامين اعتمادي با چيدمان / ۱۷ تا ۲۲ ارديبهشت / ميدان ونك، نرسيده به ميرداماد، دامن افشار، پلاك ۱۲
* فرهنگسراي بانو(سرو): اجراي برنامه هاي شاد، فرهنگي و هنري با حضور هنرمندان سينما و تلويزيون به مناسبت ميلاد حضرت محمد(ص) ‎/ ساعت ۱۹‎/۳۰، تلفن: ۸-۸۷۸۶۲۷۵
*نگارخانه بهمن: نمايشگاه خوشنويسي گروهي از استادان خوشنويسي و آثاري از هنرمندان عصر قاجار و زنديه به مناسبت هفته وحدت / تا ۱۷ ارديبهشت / ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن / تلفن: ۵۰۵۸۸۳۱

گل و گياه
اسيبريس
005931.jpg
نام علمي: Iberis amara
خانواده: Cruciferae
گياهي است يكساله و سريع الرشد با برگهاي سرنيزه اي كه گلهاي سفيد و معطر آن به صورت مجتمع در گل آذين هاي مسطح در فصل تابستان ظاهر مي شوند. حداكثربلندي ۳۰ و گستردگي آن به ۱۵ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك داراي زهكش خوب، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار امكان پذير است.
سازمان پاركها
و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |