پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۰ - May 6, 2004
نتيجه تحقيق و تفحص از انتخابات اول خرداد به مجلس تقديم مي شود
محمدرضا علي حسيني رئيس هيأت تحقيق و تفحص مجلس از انتخابات مجلس هفتم گفت كه نتيجه گزارش اين هيأت اول خرداد ماه تقديم هيأت رئيسه مجلس مي شود.
به گزارش ايرنا، نماينده مردم نهاوند ديروز در جمع خبرنگاران گفت: اين مدارك عمدتاً از ساوه، اهر، بيجار، رامهرمز، خرمشهر، بخش هايي از اصفهان، كوهدشت، بخشهايي از فارس، كهگيلويه و خرم آباد بدست اعضاي هيأت تحقيق و تفحص رسيده است.

مذاكرات خرازي در برلين
يوشكا فيشر وزير امور خارجه آلمان ديروز در برلين پس از ديدار با كمال خرازي وزير امور خارجه ايران در يك كنفرانس مطبوعاتي مشترك گفت: آقاي خرازي مذاكره بسيار خوبي با گرهارد شرودر صدراعظم آلمان داشته است.
به گزارش ايرنا، از برلين فيشر مساله برنامه اتمي ايران را يكي از موضوعات مورد مذاكره در اين ديدار خواند و افزود: ما به طور كامل درباره برنامه اتمي ايران و توافق سه وزير اروپائي با ايران در تهران، گفت وگو كرديم.
وزير خارجه آلمان گفت: كشورش و اتحاديه اروپا نگراني نسبت به توسعه سلاح هاي اتمي و فناوري هسته اي را بسيار جدي مي گيرند و اين نگراني را در تهران نيز اعلام كرده اند.
فيشر افزود: چنانچه ما خواستار آن هستيم كه پيشرفت هايي داشته باشيم بايد نكات توافقنامه تهران را به طور واقعي اجرا و محقق كنيم.
وزير امورخارجه آ لمان گفت: برلين درباره مسايل خاورميانه و به ويژه در رابطه با اوضاع عراق و پيشنهادهاي اخضر ابراهيمي نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در عراق به شوراي امنيت، گفت وگو كرديم.
فيشر، بحران ميان فلسطيني ها و اسرائيل را يكي ديگر از موضوعات مذاكره خود با خرازي خواند و افزود: من براي وزير امورخارجه ايران تشريح كردم كه براي ما تحقق «طرح نقشه راه» و پايان خشونت مهم است.
وزير امورخارجه آلمان همچنين خواستار آن شد كه فلسطيني ها و اسرائيلي ها مجددا به سر ميز مذاكره بازگردند.

كوتاه از سياست ايران
تاييد حكم آقاجري بار ديگر تكذيب شد
رئيس كل دادگستري استان همدان خبر تاييد مجدد حكم اعدام سيد هاشم آقاجري را تكذيب كرد.حجت الاسلام ذكرالله احمدي ديروز در متني كه بوسيله نمابر به ايرنا مركز همدان ارسال كرد، افزود: من به هيچ وجه نگفته ام حكم اعدام سيد هاشم آقاجري تاييد شده، بلكه منظور من اين بوده كه هنوز هيچ اتفاقي نيفتاده و پرونده پس از ارجاع ديوان عالي به شعبه بدوي رفع نقص شده است.
وي اضافه كرد: قاضي صادركننده حكم اعدام، نقايصي را كه ديوان عالي به پرونده گرفته بود برطرف كرده كه ممكن است ديوان قانع شود يا خير كه اين مساله هم مراحل خود را دارد.
احكام قطعي عليجاني، رحماني و صابر
همسر عليجاني با بيان اين كه وي در حال حاضر به مدت يك هفته در مرخصي به سر مي برد گفت: حكم قطعي محكوميت رضا عليجاني به ۴ سال حبس، ۱۲ ارديبهشت ماه به او ابلاغ شده است.
پروين بختيارنژاد به ايسنا گفت: در حالي كه ما منتظر آزادي همسرم بوديم، وي از سوي دادگاه تجديدنظر به اتهام عليه امنيت ملي از طريق تشكيل گروه ملي مذهبي به ۴ سال حبس محكوم شد. وي همچنين اعلام كرد كه تقي رحماني به ۷ سال و هدي صابر به ۵ سال و نيم حبس قطعي محكوم شده اند.
بختيارنژاد با اعلام اين كه اين حكم فقط به خود زندانيان ابلاغ شده است، خاطرنشان كرد: در خصوص بازداشت سال ۸۲ اين سه ملي مذهبي، به اتهام تحريك دانشجويان به اغتشاش، هنوز دادگاهي تشكيل نشده است.
بوش: حكومت ايران چالشي براي صلح جهاني است!
رئيس جمهوري آمريكا بار ديگر جمهوري اسلامي ايران را به ايجاد چالش براي برقراري صلح در جهان متهم كرد!به گزارش شبكه خبر دانشجو، به نقل از پايگاه اينترنتي كاخ سفيد، جورج بوش كه در ايالت ميشيگان آمريكا سخن مي گفت تصريح كرد: آينده ملت ما به تداوم رهبري آمريكا در جهان بستگي دارد.وي افزود: روند حركت به سوي آزادي در جهان قوي و مطلوب است، اگرچه اين روند در برخي نقاط با مخاطراتي جدي مواجه شده است. حكومتهاي ايران و كره شمالي چالشي براي صلح در جهان هستند و القاعده نيز اگر چه تضعيف شده اما هنوز شكست نخورده است.وي به مانند سخنراني هاي پيشين خود بار ديگر ادعا كرد: اگر آمريكا در اين دهه ضعيف عمل كند، جهان به سوي تراژدي پيش خواهد رفت!
رئيس جمهوري آمريكا در سخنراني خود در عراق نيز گفت:  عراق آزاد خواهد شد و من قصد ندارم سياستها و نحوه تفكر خود را درباره عراق تغيير دهم.

فرمانده كل سپاه پاسداران:
فرزندان عراق يقينا اشغالگران را شكست خواهند داد
سردار سرلشكر يحيي رحيم صفوي فرمانده كل سپاه پاسداران گفت: شكست مفتضحانه سياسي و نظامي اشغالگران عراق حتمي است چرا كه فرزندان عراق پرچم امام حسين (ع) را به دست گرفتند.
به گزارش ايرنا در كنگره سرداران و ۱۷۰۰ شهيد شهرستان كاشان افزود: مردم عراق به ويژه جوانان اين كشور كمتر از مردم ويتنام نيستند، آنها مسلمان هستند وامام علي و امام حسين (ع) را دارند و به يقين در برابر اشغالگران بيش از پيش مقاومت و پايداري خواهند كرد.
صفوي تصريح كرد: با خروج نيروهاي اسپانيايي و سربازان دو كشور ديگر از عراق به يقين اوضاع نيروهاي اشغالگر آمريكايي در عراق بدتر از گذشته خواهد شد.
سردار صفوي افزود: آمريكاييان ادعاي جهاني سازي و تشكيل حكومت جهاني را دارند و با قصد تسلط بر فرهنگ، اقتصاد و سياست كل دنيا دست به اشغال كشور عراق زدند.
به گفته وي، آمريكاييها تنها در خاورميانه و خليج فارس دنبال اهداف خود نيستند بلكه براي رسيدن به اهداف شوم خود در سراسر دنيا به شيطنت ها و وحشيگريهاي خود ادامه مي دهند.

يك مقام مطلع:
اروپا براي روابط با ايران هيچ پيش شرطي ندارد
يك ديپلمات مطلع در مقر اتحاديه اروپا در بروكسل مذاكرات وزير خارجه ايران با مقامات اتحاديه را سازنده و مثبت ارزيابي كرد.به گزارش خبرگزاري مهر،وي همچنين وجود هرگونه پيش شرط براي همكاري اتحاديه و جمهوري اسلامي ايران را رد كرد و گفت: زمينه هاي متعددي براي گسترش همكاريهاي اتحاديه اروپايي و جمهوري اسلامي ايران وجود دارد كه طرفين تلاش داشته در چارچوب احترام و منافع متقابل و در فضاي كارشناسي و سازنده و به دور از ذهنيتهاي پيش داورانه چشم اندازهاي مثبت آتي را متبلور سازند.

كاهش اعتماد انگليسي ها به بلر
تازه ترين نظرسنجي صورت گرفته در انگليس از بي اعتمادي عميق افكار عمومي اين كشور به «توني بلر» نخست وزير و رهبر حزب كارگر حكايت دارد.
به گزارش ايرنا از لندن اين نظرسنجي كه از سوي موسسه افكارسنجي «يوگاو» صورت گرفته و نتايج آن روز سه شنبه منتشر شد، نشان مي دهد در زمان حاضر ۶۸ درصد از مردم انگليس دولت كارگري بلر را فاقد صداقت دانسته و تنها ۲۲ درصد به اين دولت اطمينان دارند.
اين در حالي است كه در سال ۲۰۰۱ ميلادي هنگامي كه حزب كارگر براي دومين بار قدرت را در انگليس در دست گرفت، ميزان اعتماد مردم به صداقت دولت كارگري ۵۶ درصد بود.

عضو حقوقدان شوراي نگهبان:
طرح احترام به آزادي هاي مشروع و حفظ حقوق شهروندي ايراد ندارد
بخشنامه اخير رئيس قوه قضائيه گام مثبتي در توسعه قضايي است و اقدام مجلس در قانوني ساختن آن نيز قابل تقدير است.
دكتر محسن اسماعيلي عضو حقوقدان شوراي نگهبان در گفتگو با خبرگزاري مهر و در پاسخ به اين پرسش كه ديدگاه شوراي نگهبان در مورد تصويب قانون شهروندي در مجلس ششم چيست، گفت: حداقل از اين منظر كه خلأهاي قانوني مي تواند مسبب بسياري از نابساماني ها و اظهار نظرهاي متفاوت در حوزه اجرا و نظارت شود، روند توسعه قضايي بايد شتاب و عمق بيشتري بگيرد و اقدامات اخير قوه قضاييه را بايد در همين راستا ارزيابي و از آن سپاسگزاري كرد، همچنين همراهي مجلس با اين اقدام مي تواند ضمانت اجرايي و نظارت قانوني را براي آن فراهم آورده و حتي موجب بازسازي اعتماد و تفاهم بين ا لمللي باشد.
وي درمورد تصويب اين قانون در شوراي نگهبان با تاكيد بر اينكه تصويب طرح دو فوريتي احترام به آزادي هاي مشروع و حفظ حقوق شهروندي داراي ايراد نيست، اظهار نظر نهايي را موكول به نظر اكثريت اعضاي شوراي نگهبان كرد.

يادداشت
انتخابات رياست جمهوري ۸۴ هاشمي رفسنجاني و ميرحسين موسوي مي آيند؟
انجام مقدمات انتخابات رياست جمهوري در همه كشورهاي آزاد جهان معمولا يكسال پيش از فرا رسيدن موعد آن آغاز مي شودو جريانهاي مختلف در يك تلاش گسترده حركت در جهت تعيين كانديداي نهايي خود را آغاز مي كنند و همچنين نامزدهاي احتمالي نيز هر يك با روشن كردن چراغي آمادگي خود را اعلام مي دارند. البته گاهي اين چراغ همچون نورافكن توجه همه را به خود جلب مي كند و گاهي ديگر بمانند يك چشمك زن عمل مي كند تا افراد فرصت را براي هرگونه تغيير در تصميم در اختيار خود نگاه دارند. مي توان ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۳ را سرآغاز انجام مقدمات انتخابات آتي رياست  جمهوري در ايران به شمار آورد. از يكسو ميرحسين موسوي به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مي گويد كه «در حال فكر كردن درباره كانديداتوري خود در انتخابات رياست  جمهوري هستم و پس از جمع بندي شرايط، نظر خود را اعلام مي كنم». گرچه دفتر مهندس موسوي انجام هرگونه مصاحبه با رسانه ها را تكذيب نمود، ليكن همواره وي يكي از اصلي ترين چهره هاي مطرح از سوي جناح چپ براي رياست جمهوري بوده است.
از سوي ديگر، هاشمي رفسنجاني نيز در جمع خبرنگاران اظهار مي دارد:« مراجعه به من براي حضور در انتخابات رياست  جمهوري زياد است، اما من هنوز مصمم به حضور نيافتن در انتخابات رياست جمهوري هستم.»
هاشمي رفسنجاني افزود: «گاهي اتفاقي مي افتد كه انسان تصور مي كند، بايد اقدامي انجام دهد. در آن وقت، شرايط مسائلي را بر انسان تحميل مي كند. اما اكنون چنين تحميلي را احساس نمي كنم، من اكنون شرايطي نمي بينم كه احساس تكليف كنم.»اخبار واصله از محافل جناح دوم خرداد حاكي از آن است كه در بسياري از اين محافل تمايل شديدي به حضور آقاي هاشمي رفسنجاني در مبارزات انتخاباتي رياست جمهوري ۱۳۸۴ وجود دارد. حتي گفته مي شود كه آقاي بهزاد نبوي يكي از اصلي ترين چهره هاي اين جناح كه اخيراً از مجلس شوراي اسلامي استعفا داده است در ملاقاتي با آقاي هاشمي از وي خواسته كه خود را براي ورود به انتخابات آماده كند و جناح وي آمادگي دارد كه به طور كامل از وي حمايت كند. نكته جالب اينكه بخش اعظم گروهاي دوم خردادي از منتقدين سرسخت دوران رياست جمهوري هشت ساله آقاي هاشمي رفسنجاني بوده اند و چهره سياسي ملاقات كننده مورد اشاره خود سردمدار اين جريان انتقادي بود . اين انتقادات در آن دوران بيشتر بر سياست هاي اقتصادي اين دولت وارد مي شد و روزنامه هايي چون سلام و ارگان مجاهدين انقلاب تريبون اين نظريات انتقادي بود . همچنين پس از دوم خرداد ۷۶ انتقادات شديدي بر سياست هاي فرهنگي و امنيتي دولت ايشان نيز به عمل آمد؛ به طوري كه برخي از انديشه پردازان جناح دوم خرداد كتابها و مقالات متعددي در مورد ارتباط آقاي هاشمي رفسنجاني با قتلهاي زنجيره اي منتشر نمودند. البته برخي از محافل جناح راست نيز نسبت به كانديداتوري آقاي هاشمي تمايل نشان مي دهند و در اين راستا مذاكراتي را با وي انجام داده اند.
طرح همزمان كانديداتوري آقاي هاشمي رفسنجاني و آقاي ميرحسين موسوي سئوالاتي را در مورد استراتژي جناح چپ براي انتخابات آتي مطرح مي سازد.
بررسي اظهارات برخي از سران اين جناح نشان مي دهد كه جناح چپ با توجه به تجربيات چند سال گذشته خود و عبرتي كه از انتخابات مجلس هفتم گرفته، در حال تكميل استراتژي جديدي است كه يقيناً اصل اول آن استفاده جدي از فرصت انتخابات رياست جمهوري است. از نيت حقيقي جناح چپ در تشويق آقاي هاشمي براي كانديداتوري كه بگذريم، از كانديداهاي ديگري نيز در جناح چپ سخن به ميان مي آيد. گفته مي شود كه اگر اين جناح نتواند ميرحسين موسوي را به صحنه بياورد افرادي چون: مهدي كروبي، محمدرضا عارف و مصطفي معين را مد نظر خواهد داشت .
در جناح مقابل نيز، افراد مختلفي براي رياست جمهوري مطرح مي باشند كه شايد بتوان علي لاريجاني را مطرح ترين آنان به شمار آورد. احمد توكلي نيز در سخنراني چندي پيش خود در علي آباد كتول مازندران اعلام داشته كه در انتخابات آتي رياست جمهوري حضور خواهد داشت. آنچه احتمال كانديداتوري وي را تقويت مي كند، عدم كانديداتوري براي رياست مجلس هفتم است. دكتر حسن روحاني بخصوص پس از ايام مذاكرات هسته اي به عنوان يك نامزد محتمل مطرح شد. برخي از سايتهاي منتسب به آن جناح از دكتر ولايتي نيز نام برده اند.

در راهروهاي مجلس
* احمد رهبري نايب رئيس كميته تحقيق و تفحص از بانك هاي كشور اعلام كرد اين كميته قبل از پايان دوره ششم گزارش خود را به هيأت رئيسه تقديم مي كند.
* محمدرضا علي حسيني رئيس كميته تحقيق و تفحص از انتخابات مجلس هفتم اعلام كرد كه گزارش اين كميته درخصوص انتخابات مجلس هفتم تا اول خرداد تقديم مجلس خواهد شد. وي مدعي شد در برخي حوزه ها تعداد آراء به صندوق  ريخته شده از تعداد رأي دهندگان بيشتر و يا بي تناسب با جمعيت آن شهر بوده است.
* محسن تركاشوند نماينده مردم تويسركان در مجلس در نطق پيش از دستور خود از شوراي نگهبان خواست دلايل رد صلاحيتش را اعلام كنند. وي با بيان اين كه خود و اعضاي خانواده اش هرگز متهم نشده اند از آيت الله جنتي خواست دلايل سوءشهرت وي را اعلام دارد.
* احمد پيش بين در نطق پيش از دستور خود مطالبي را بيان كرد كه موجب واكنش رئيس مجلس شد. وي در مورد نامه رئيس جمهور گفت: «نگارش نامه» توسط رئيس جمهور خطاب به ملت ايران كه به موانع سر راهش اشاره شده است قابل توجيه و قبول نيست. وي همچنين در نطق خود نسبت به حقوق و مزاياي نمايندگان نكاتي را متذكر شد. سپس كروبي در واكنش به اظهارات پيش بين گفت بايد مراقب آنچه مي گوييم باشيم چون آثار مثبت و منفي در افكار عمومي خواهد داشت. وي افزود: بحث سياسي انجام دهيد ولي طوري صحبت كنيد كه شائبه ايجاد نشود. وي در پايان سخنان خود بار ديگر اعلام كرد راجع به مسائل مجلس صحبت هايي دارم كه روز آخر مجلس ششم بيان مي كنم.

هاشمي رفسنجاني در آغاز كنفرانس بين المللي وحدت :
جهان اسلام به موج جديد بيداري نيازمند است
005988.jpg
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: برخلاف دستور قرآن، امروز كفار بر جهان اسلام تسلط دارند.
به گزارش ايرنا آيت الله هاشمي رفسنجاني ديروز در مراسم افتتاحيه هفدهمين كنفرانس بين المللي وحدت اسلامي يادآور شد: ابزار سلطه دراختيار كفار است و دنياي اسلام اين ابزار را در اختيار ندارد، سطح زندگي بشر در دنياي كفر وضعيت بهتري دارد و علوم و فنون در اختيارشان است.
وي با اشاره به اين كه از لحاظ مواد خام دنياي اسلام بيشتر از كفار امكانات دارد، گفت: بيش از ۵۰ كشور مستقل مسلمان داريم و با همين مقدار آرا هم در سازمانهاي بين المللي حضور داريم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأكيد بر اينكه هيچ گروهي در دنيا اين ميزان رأي را ندارد، افزود: جهان اسلام از لحاظ استعداد انساني هم جزء مستعدترين ها است كه بايد براي آن اهميت قائل شويم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: ما اين امكانات را داريم اما عالم كفر اين امكانات را به طور كامل ندارد. پس بايد ديد چرا اين اتفاق افتاده كه كفار به ويژه آمريكا و اروپا بايد بر ما تسلط داشته باشند و با پول كشورهاي اسلامي نظرات خود را به مسلمانان تحميل كنند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت افزود: يك كشور اسلامي به تنهايي نمي تواند بر استكبار متحد پيروز شود دشمنان ما براي ايجاد تفرقه برنامه دارند. در عين حال در جامعه اسلامي نيز فريب خوردگان كم نيستند و تفرقه ايجاد مي كنند.وي وظيفه علما را جلوگيري از تحرك عوامل تفرقه انگيز دانست و گفت: بدون وحدت درجا مي زنيم و دشمنان همچنان كامياب مي شوند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: استكبار مانع مهمي در راه بيداري اسلامي است اما ما نمي توانيم در مقابل آن زانو بزنيم.
آيت الله هاشمي رفسنجاني تصريح كرد: بايد بتوانيم موج بيداري ايجاد كنيم و خطر و ضرر دنياي كفر را براي مسلمانان بازگو كنيم. موج بيداري كم و بيش به چشم مي خورد كه بايد آن را تقويت كرد.
وي با تأكيد بر اينكه اگر به خواست مردم توجه شود، حكومت ها نيز ناگزير اقدام مي كنند، افزود: براي برخي حكومتهاي اسلامي اهداف اسلامي مهم نيست اما در نهايت يك هدف مقدس براي مطرح شدن اسلام بايد وجود داشته باشد.

دور دوم انتخابات فردا در ۳۹ حوزه برگزار مي شود
هيات مركزي بازرسي مرحله دوم انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي با صدور اطلاعيه اي خطاب به هياتهاي بازرسي حوزه هاي انتخابيه كه انتخابات در آنها به مرحله دوم كشيده شده است، آخرين فرصت تبليغات نامزدها را ۸ صبح امروز اعلام كرد.همچنين ستاد انتخابات كشور با صدور اطلاعيه اي درخصوص مرحله دوم هفتمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد: متولدين روز ۱۸/۲/۶۸ و قبل از آن مي توانند در مرحله دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي شركت كنند.انتخابات مياندوره اي در ۳۹ حوزه فردا برگزار مي شود.

طرح احترام به آزادي هاي مشروع به تصويب شوراي نگهبان رسيد
شوراي نگهبان طرح احترام به آزاديهاي مشروع و حفظ حقوق شهروندي را مغاير با شرع و قانون اساسي ندانست.
ابراهيم عزيزي سخنگوي شوراي نگهبان در گفتگو با خبرگزاري فارس با اعلام اين خبر، به جلسه ديروز شوراي نگهبان در خصوص بررسي طرح دو فوريتي احترام به آزاديهاي مشروع و حفظ حقوق شهروندي كه مفاد آن در بخشنامه رياست قوه قضاييه آمده بود و در روز سه شنبه در مجلس شوراي اسلامي به تصويب نمايندگان مجلس رسيد اشاره كرد و گفت: اين طرح مورد بررسي و تطبيق با شرع مقدس اسلام و قانون اساسي قرار گرفت و مغاير با آنها تشخيص داده نشد.
سخنگوي شوراي نگهبان با تأكيد بر اينكه اين طرح زمينه اجراي قانوني بخشنامه رئيس محترم قوه قضاييه در تامين حقوق شهروندان و متهمان را فراهم مي آورد گفت: به موجب اين طرح همچون گذشته از اعمال هرگونه سليقه شخصي و سوء استفاده از قدرت و يا هر گونه خشونت در مراجع قضايي، انتظامي، اطلاعاتي كشور و ضابطين پرهيز خواهد شد.
عضو حقوقدان شوراي نگهبان با تشريح بخشي ديگر از اين طرح افزود: هرگونه شكنجه متهمين به منظور اخذ اقرار ممنوع بوده و حجيت شرعي و قانوني نخواهد داشت.
رياست قوه قضاييه هفته گذشته در بخشنامه اي به مراجع قضايي، انتظامي، اطلاعاتي كشور و ضابطين، خواستار رعايت كامل حقوق شهروندي متهمان شد و مجلس شوراي اسلامي نيز با ارايه طرح دوفوريتي زمينه قانوني شدن اين طرح را فراهم ساخت.
مفاد اين طرح كه در راستاي احترام و كرامت ارزش والاي انسان است همانا عمل به احكام اسلام و اصول قانون اساسي است و محتواي آن در قوانين موجود وجود دارد.
سخنگوي شوراي نگهبان تصريح كرد كه شوراي نگهبان پيوسته بر حرمت و ممنوعيت شكنجه جهت اخذ اقرار تأكيد كرده است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |