پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۰ - May 6, 2004
عضو شوراي عالي داروخانه ها در گفت وگو با همشهري:
شيوه دسترسي و مصرف دارو در كشور نظام مند مي شود
گروه اجتماعي: طرح جامع مكانيزاسيون داروخانه ها توسط سازمانهاي بيمه گر از نيمه دوم سال ۱۳۸۳ در سراسر كشور اجرا خواهد شد.
دكتر رهبر مژدهي آذر مسئول شوراي عالي داروخانه ها ضمن اعلام اين مطلب در گفت وگو با خبرنگار همشهري افزود: بر اساس اين طرح سازمانهاي بيمه از داروخانه هاي طرف قراردادشان مي خواهندكه صورتحساب هاي خود را به شكل ديسكت تحويل بدهند تا از اين طريق بتوانند نظام دارويي كشور را ضابطه مند، مصرف دارو را كنترل و از تخلفات نيز جلوگيري شود.
وي عدم توزيع يكنواخت دارو در داروخانه هاي كشور، نبود ساماندهي مناسب در ساختار بيمه اي و نامناسب بودن قيمت برخي از داروهاي مورد نياز در جامعه را از عمده مشكلات بخش دارويي كشور دانست و اظهار اميدواري كرد با اجراي اين طرح مشكلات مذكور برطرف شود.
عضو شوراي عالي داروخانه ها گفت: اجراي اين طرح نيازمند هزينه هاي فراواني است لذا بدون توجه به هزينه هاي مرتبط با اجراي اين طرح كه به دوش داروخانه هاست بويژه داروخانه هايي كه فروش كمتري دارند اين طرح به كندي پيش خواهد رفت.
اما صرف نظر از هزينه هاي اجرايي اين طرح، فوايد بسياري نيز در پي خواهد داشت به نحوي كه تمام داروخانه ها موجودي خود را به شركت هاي دارويي اعلام كرده و از كم وكاستي و محدوديت هاي خود آنها را مطلع مي كنند لذا در اسرع وقت و بدون اتلاف وقت مي توانند داروي موردنظر خود را دريافت كنند.وي در پاسخ به سئوال همشهري كه آيا اجراي اين طرح مي تواند درخصوص عوارض و نحوه مصرف دارو نيز به بيمار اطلاعاتي ارائه دهد گفت: با اجراي اين طرح ارائه اطلاعات لازم درخصوص نحوه مصرف دارو و تداخل با داروهاي مصرفي ديگر نيز نظارت و آموزش داده مي شود چون در بعضي داروخانه ها هنگام پيچيدن نسخ بيماران مبلغي را به عنوان حق فني از بيمار مي گيرند كه بايد در ازاي آن نسخ را از نظر تداخل دارويي و... كنترل كنند و در صورت مشاهده موردي آن را به پزشك معالج بيمار اطلاع دهند، اما در حال حاضر پزشكان داروساز فقط به عنوان يك فروشنده در داروخانه ها كار مي كنند.
مژدهي افزود: يكي از عمده ترين دلايلي كه سبب شده تا داروخانه ها در كشور سرويس دهي علمي نداشته باشند، معضلات اقتصادي است، كمبود نيروهاي متخصص موجب مي شود تا داروسازان به دليل حجم بالاي مراجعين بويژه در مراكز دولتي در هنگام نسخه پيچي امكان برقراري ارتباط مناسب با بيمار را نداشته ونتوانند آن طور كه بايد و شايد دستورالعمل لازم را به بيماران بدهند.
مسئول شوراي عالي داروخانه هاي كشور درخصوص اعتبار اجرايي اين طرح گفت: در راستاي اجراي اين طرح تجهيزات سخت افزاري داروخانه ها تا سقف ۱۰ ميليون ريال توسط بيمه خدمات درماني و ۳ ميليون ريال نيز جهت تجهيز نرم افزاري از جانب بيمه تأمين اجتماعي به صورت وام اعطا خواهد شد. نحوه بازپرداخت وام در خريد نرم افزار و بهاي كامپيوتر و ساير تجهيزات تحويلي به هر يك از سازمانهاي بيمه گر از محل مطالعات داروخانه ها به سازمانهاي مذكور خواهد بود در حداقل ۱۰ قسط به صورتي كه اقساط هر ماه از حداكثر ۳۰ درصد كل طلب ماهانه داروخانه ها بيشتر نباشد.
مسئول شوراي عالي داروخانه ها در پاسخ به سئوال خبرنگار ما در مورد اينكه آيا اجراي اين طرح مي تواند كنترل و نظارتي روي قيمت داروها داشته باشد گفت: قيمت هاي روي جعبه ها اعتباري ندارد چون هر سال ما با افزايش تورم مواجه هستيم در حاليكه اين جعبه ها هر سال با تغييرات قيمت عوض نمي شوند. قبلاً قيمت ها با پرداخت يارانه ثابت بود و داروخانه ها با مشكل مواجه نمي شدند، لذا اين يارانه دارو به سازمانهاي بيمه گر تعلق پيدا كرد. با اجراي اين طرح مي توان موجودي داروي هر داروخانه را با آخرين قيمت هاي آن كه از سوي شركت هاي داروسازي اعلام مي گردد داشته باشيم و كنترل كنيم.
وي افزود: از طرف ديگر اجراي اين طرح برگزاري دوره هاي بازآموزي، تبليغات مناسب، همكاري سازمانهاي بيمه گر و آموزش اصول نسخه  نويسي و مصرف منطقي دارو آمار اقلام دارويي يك نسخه، كاهش مي يابد و با ادامه اين روند مي توانيم به زودي به رقم استاندارد جهاني برسيم.

افزايش كمك هزينه مسكن مستمري بگيران تأمين اجتماعي
005985.jpg
مديركل دفتر امور فرهنگي و اجتماعي بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تامين اجتماعي از افزايش كمك هزينه مسكن مستمري بگيران در سال جاري خبر داد.
سيدحسين ميراعلايي در گفت وگو با ايسنا افزود: براساس پيشنهاد معاون فني و درآمد سازمان تامين اجتماعي و با تصويب هيأت مديره، كمك هزينه مذكور درمورد كليه مستمري بگيران بازنشسته و ازكارافتاده كلي متاهل و يا متكفل ونيز بازماندگان بيش از يك نفر، از ماهانه ۱۸ هزار ريال به ۲۲ هزار ريال و درمورد مستمري بگيران و ازكارافتاده كلي مجرد و همچنين بازماندگان تك نفره از ۱۲ هزار ريال به ۱۴ هزار ريال براي سال ۸۳ افزايش يافت.
وي گفت: كمك هزينه مسكن براساس مصوبه شوراي عالي تامين اجتماعي از ابتداي فروردين ۸۱ براي مستمري بگيران برقرار شده و به موجب دستورالعمل اجرايي مصوبه هيات مديره سازمان، مبلغ يك درصد از اين حق مسكن به كانون هاي بازنشستگي كارگري كه در اجراي ماده ۱۳۴ قانون كار تشكيل شده اند اختصاص خواهد يافت.

كارت ورودي آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد هفته آينده توزيع مي شود
كارت ورودي داوطلبان آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد اسلامي هفته آ ينده در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه در سراسر كشور توزيع مي شود.
به گزارش «ايسنا» مركز آزمون دانشگاه  آزاد اسلامي طي اطلاعيه اي اعلام كرد: زمان و مكان دقيق توزيع كارت آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته سال ۱۳۸۳ دانشگاه آزاد اسلامي ديروز از طريق هفته نامه فرهيختگان منتشر شد.
زمان و مكان توزيع كارت ديروز (۱۶ ارديبهشت) در روزنامه آفرينش منتشر شد و مجددا ۱۹ ارديبهشت در روزنامه اطلاعات منتشر خواهد شد.
كارت ورود به جلسه آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته سال ۱۳۸۳ دانشگاه آزاد اسلامي در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه ۲۲ و ۲۳ ارديبهشت ماه توزيع مي شود و آزمون آن نيز در روزهاي پنجشنبه و جمعه ۲۴ و ۲۵ ارديبهشت ماه جاري در تهران و ۸۸ حوزه در شهرستان برگزار مي شود.

مدير كل امور بهداشت و درمان سازمان مديريت:
سهم افزايش حقوق پرستاران كم نمي شود
مدير كل امور بهداشت و درمان سازمان مديريت و برنامه ريزي با اشاره به ۲۰ ميليارد تومان بودجه تعلق يافته به پرستاران براي افزايش حقوق اعلام كرد: پرداخت مقداري از اين بودجه به ساير پرسنل بهداشت و درمان از سهم پرستاران كم نمي كند.
دكتر امين لو در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، با بيان اين كه حقوق پرسنل بهداشت و درمان نسبت به ساير گروهها كمتر است اظهار داشت: دولت در سال گذشته اعتباري را براي ترميم حقوق آنها منظور و مبلغ ۲۰ ميليارد تومان را به شكل اوليه تأمين كرده است.
وي با اشاره به تصويب آيين نامه مربوطه در هيأت دولت خاطرنشان كرد: طبق آيين نامه اين بودجه تنها اختصاص به پرستاران نداشته و مربوط به كل پرسنل بهداشت و درمان است به غير از اعضاي هيأت علمي كه تابع قانون خود هستند به افراد ديگري كه از قانون استخدام كشوري استفاده مي كنند (پرسنل رسمي و پيماني ها) اختصاص مي يابد.
دكتر امين لو با اشاره به كفايت اين بودجه در سال جاري گفت: قطعا سال آينده بار مالي بيش از اين خواهد بود لذا براي اجراي اين قانون هيأت مميزه اي پيش بيني شده كه در دانشگاهها تشكيل خواهد شد و به محض تشكيل اين هيأت و تشخيص درجات معين اختصاص اين بودجه به پرسنل مختلف، احكام مربوطه نيز تهيه مي شود.
مدير كل دفتر امور بهداشت و درمان سازمان مديريت و برنامه ريزي در ادامه بيان كرد: انتظار ما اين است كه تا آخر خردادماه اين طرح عملياتي شود.
دكتر امين لو در ادامه افزود: هيچ اعتبار و عددي از سهم پرسنل پرستاري كم نمي شود و در واقع دولت بقيه اين اعتبار را از منابع خود تأمين مي كند و ضرري براي پرستاران نخواهد داشت.

مسئول پرونده انتقال بيمارستان توحيد:
بيمارستانهاي ۱۵ خرداد، شهيد مدني، مطهري و يافت آباد پذيراي بيماران توحيد مي شوند
مسؤول پروژه انتقال بيمارستان توحيد گفت: با تعطيلي بيمارستان سوانح سوختگي توحيد، بيمارستانهاي پانزده خرداد در مركز شهر، شهيد مدني كرج در غرب استان تهران، مطهري و يافت آباد در جنوب تهران آماده پذيرش بيماران سوختگي مي شوند.
دكتر جواد معظمي در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، با بيان اين كه درحال حاضر اورژانس بيمارستان سوانح سوختگي توحيد مانند گذشته به بيماران سوختگي و مراجعه كنندگان سرويس لازم را ارائه مي دهد، اظهار داشت: هم اكنون ۳۰ بيمار در بخش بستري هستند و فقط برخي بخشهايي كه جنبه اورژانس نداشته به مرحله تعطيلي رسيده اند.
وي ادامه داد: بيماران پس از پايداري درمان و در صورت عدم وجود تهديد خطر جاني، در بيمارستان شهيد مطهري كه از قبل پيش بيني شده بستري مي شوند.
معظمي با اشاره به اين كه تمام تلاش بر اين است كه هيچ صدمه اي به بيماران قشر محروم جامعه وارد نشود، گفت: اين مركز با تاييد مقامات وزارتخانه و سازمان مديريت و برنامه ريزي و براساس حكم تخليه لازم الاجرايي از سوي مقام قضايي بايد از مهرماه سال گذشته تخليه مي شد ولي به دليل برخي شرايط، اين انتقال صورت نگرفته است.
مسؤول پروژه انتقال بيمارستان توحيد افزود: اين مركز استيجاري، فاقد لوله كشي گاز شهري است و شرايط فيزيكي و اتاقهاي بستري براي ارائه خدمات به بيماران نامناسب بوده، لذا تعطيلي اين مركز به نفع بيماران سوختگي است.وي با اشاره به شروع فعاليت اين مركز از سال ۵۳ ادامه داد: اين اطمينان را به شهروندان تهراني و هموطنان مي دهيم كه با تعطيلي اين مركز از تعداد تخت هاي بستري سوختگي كاسته نخواهد شد زيرا اين تعطيلي با افزايش تعداد تخت هاي سوختگي مركز شهيد مطهري، شهيد مدني كرج، بيمارستان پانزده خرداد و يافت آباد جبران مي شود.

گزارش همشهري از حادثه خيزترين مسير تهران - مشهد
جاده دامغان- شاهرود باز هم قرباني گرفت
گروه اجتماعي:  در مسير ۹۰۰كيلومتري تهران- مشهد، فاصله ميان دو شهر دامغان و شاهرود و بالعكس پرحادثه ترين محور جاده اي كشور است.
به گزارش خبرنگار ما يكي از دلايل بروز حادثه در جاده هاي كشور مسيرهاي يك بانده است كه با هيچ مانعي مسير رفت و برگشت از يكديگر جدا نشده و قدرت مانور رانندگان را به شدت كاهش داده است.ديروز مسير ۶۰ كيلومتري محور دامغان - شاهرود بار ديگر شاهد حادثه مرگباري بود كه به واسطه اين حادثه شش نفر كشته و پنج نفر مجروح شدند.
۶۵۰ كيلومتر از جاده تهران- مشهد ظرف پنج سال اخير دوبانده شده است اما در اين ميان مسير دامغان به شاهرود هنوز به صورت يك بانده مورد استفاده قرار مي گيرد و به علت تردد پر تعداد مسافران در مسير تهران - مشهد و با لعكس هر از چندي اين جاده شاهد تصادفات مرگبار است.احمد محمدخاني كارشناس حمل و نقل جاده اي كشور در اين باره به خبرنگار همشهري گفت: جاي شگفتي است كه مسير دامغان به شاهرود تنها قطعه از جاده تهران- مشهد است كه موانع جغرافيايي در آن كمتر به چشم مي خورد ولي هنوز اين جاده به صورت يك بانده مورد استفاده قرار مي گيرد.وي مي افزايد: يكي از دلايل حادثه خيز بودن جاده دامغان - شاهرود عادت كردن راننده در مسير رفت تهران تا دامغان و برگشت سبزوار به شاهرود است كه راننده مسافت زيادي را در جاده دوبانده مي راند اما به يكباره در يك مسافت ۶۰ كيلومتري بايد عادت را كنار گذاشته و به جاده اي وارد شود كه هم عرض آن كم است و هم از روبرو با خودروهايي مواجه است كه راننده آ ن ها نيز مانند او چنين فضايي را تجربه كرده اند.

تعميم آموزش از راه دور به مقطع تحصيلي راهنمايي تصويب شد
شوراي عالي انقلاب فرهنگي در آخرين جلسه خود تعميم آموزش از راه دور به مقطع تحصيلي راهنمايي را تصويب كرد.
در اين جلسه كه به رياست سيدمحمدخاتمي رئيس جمهوري تشكيل شد با اصلاح اساسنامه مؤسسه آموزش از راه دور، تعميم آموزش از راه دور در مقطع تحصيلي راهنمايي با اولويت بخشيدن به آموزش حضوري در اين مقطع تصويب شد. احراز ضرورت و اتخاذ تصميم در اين باره بر عهده شوراي عالي آموزش و پرورش خواهد بود. اين احراز ضرورت بايد به صورت موردي مشخص شود.
به گزارش اداره كل روابط عمومي دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي، براساس ماده ۸ اين مصوبه معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور نيز به تركيب اعضاي شوراي اين مؤسسه اضافه مي شود.
اعضاي اين شورا طبق مصوبه قبل شامل وزير آموزش و پرورش، رئيس يا نماينده تام الاختيار سازمان صدا و سيما، معاون آموزش متوسطه، رياست سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش، رئيس مؤسسه، رئيس دانشگاه پيام نور، معاون آموزشي و پژوهشي وزارت امور خارجه و يك كارشناس خبره به انتخاب وزير آموزش و پرورش بودند.

تجليل خاتمي از معلمان نمونه
رئيس جمهور تاكيد كرد بدون آزادي نمي توان به عدالت رسيد و بدون عدالت نمي توان آزادي را پايدار نگه داشت.
به گزارش ايسنا، رئيس جمهور بعدازظهر چهارشنبه در مراسم تجليل از معلمان نمونه  سراسر كشور، با تبريك هفته  معلم و ميلاد امام جعفر صادق(ع) و رسول اكرم (ص) اظهار داشت: هميشه سخن از توسعه  همه جانبه در جامعه است و طبعا همان طور كه درست گفته شده، نقش انسان در مدار توسعه و يا به اصطلاح نيروي انساني، در امر توسعه نقش ممتاز و بي بديلي است و مهم ترين كار معلم، رشد دادن اخلاقي، علمي و عاطفي نيروي انساني در جامعه است.
رئيس جمهور گفت: جامعه بايد به لحاظ اقتصادي شكوفا و رشديافته باشد تا نيروي انساني در او رشد يابد و جامعه به رشد نمي رسد مگر اين كه نيروي كارآمد داشته باشد.
خاتمي يادآور شد كه در مسائل اجتماعي، چنين دوري، دور باطل نيست.
وي گفت: شايد تعبيري كه در يكي دو قرن اخير وجود دارد در عرصه  مسائل اجتماعي صادق باشد و آن جدال ميان واقعيت هاي اجتماعي است. يعني رشد اقتصادي به نيروي رشيد و كارآمد منوط است و نيروي رشيد در جامعه  رشديافته پديد مي آيد.
رئيس جمهور اظهار داشت: نه مي توان منتظر آن ماند كه از هر جهت نيروي كارآمد تربيت شود و بعد به توسعه پرداخت و نه مي شود كه به خاطر عدم پيشرفت در عرصه هاي اجتماعي و اقتصادي، رشد نيروي انساني را متوقف كرد.
خاتمي تاكيد كرد كه بدون نيروي كارآمد نمي توان پيشرفت داشت و يا از پيشرفت حفاظت كرد.
رئيس جمهور در ادامه اظهار داشت: براي استحكام زيربناي اقتصادي پويا، ايجاد امنيت به لحاظ اقتصادي و سياسي لازم است و براي اين كه به اين امنيت و نشاط و پويايي دسترسي يابيم، مشاركت مردم، امري ضروري است.
خاتمي در ادامه تاكيد كرد: آموزش و پرورش بايد در زمينه  تربيت اخلاق و تربيت عرفان، تعبد و تقوا كوشا باشد و نسل نو را براي ورود به زندگي اجتماعي مطلوب كه حق خود را بشناسد و نسبت به حق ديگري خاشع باشد، آماده كند.
خاتمي گفت: تكيه به ارزش ها نه براي بازگشت به عقب، بلكه براي پيش رفتن به سوي آينده لازم است.
خاتمي در ادامه  سخنانش به كمبودهاي مختلف در عرصه ي آموزش و پرورش، معلمان و مربيان اشاره كرد و يادآور شد كه اين مشكلات و كمبودها فقط محدود به معلمان نيست و متاسفانه كارمندان و حقوق بگيران ثابت وضع خوبي ندارند.
وي اصلاح قانون ماليات ها را يكي از كارهاي مهم دولت عنوان كرد و يادآور شد كه بايد ساز و كاري فراهم شود كه كسي كه ميلياردها تومان در سال درآمد دارد كه حلالش هم باشد، بخشي از آن را به عنوان ماليات بپردازد تا صرف معلمي شود كه براي تربيت نيروي انساني تلاش مي كند.
رئيس جمهور در ادامه به بحث معوقه هاي معلمان اشاره كرد و گفت: معوقه اي كه اين دولت براي معوقه هاي سال هاي گذشته پرداخته ۸۰۰ ميليارد تومان بوده است كه اگر اين بدهي نبود، تحولي در آموزش و پرورش ايجاد مي شد.
خاتمي گفت: سعي ما اين است كه از اين پس معوقه ها در همان سال پرداخت شود تا مشكلي ايجاد نشود.
رئيس جمهور با اشاره به اين كه حداقل حقوق معلمان ۸۰ هزار تومان بوده است، اظهار داشت كه تلاش شده تا حداقل حقوق ۱۰۶ هزار تومان باشد.
خاتمي گفت: ما تصميم گرفتيم در سال ۸۳ حقوق معلمان را افزايش ندهيم ولي تمام حقوق هايي را كه زير خط فقر هستند به بالاي خط فقر برسانيم.
رئيس جمهور برنامه  ارتقاي شغلي معلمان را برنامه  بسيار خوبي در آموزش و پرورش خواند و تاكيد كرد: بايد كاري كنيم كه همگام با هم در عرصه  آموزش و عرصه  انتقال علم و در عرصه  اجتماعي و سياسي جامعه پيش برويم تا جامعه اي با نيروهاي كارآمد داشته باشيم و يك مردم سالاري به معناي واقعي كلمه در نظام ما پياده شود.وي خطاب به معلمان گفت: اميدواريم طوري شود كه نه ما شرمنده  شما شويم و نه ما و شما شرمنده  مردم جامعه  بزرگمان شويم.

وزير امورخارجه در برلين: اروپا به تعهدات خود عمل كند
روند فعاليت هاي برنامه انرژي هسته اي ايران، چگونگي اجراي بيانيه تهران و بحران عراق و خاورميانه مهمترين موضوعات گفت وگوي ديروز وزيران امورخارجه ايران و آلمان در برلين بود.
به گزارش واحد مركزي خبر از برلين، يوشكا فيشر و كمال خرازي وزيران امورخارجه آلمان و ايران در پايان ديدار با يكديگر در جمع خبرنگاران بر اجراي بيانيه تهران درمورد برنامه فعاليت هسته اي ايران تاكيد كردند.
وزير امورخارجه آلمان با بيان اينكه ما در بيانيه تهران نگراني خود را نسبت به فعاليت هاي هسته اي ايران اعلام كرده ايم گفت: راه دستيابي آژانس بين المللي انرژي اتمي، اتحاديه اروپا و ايران به توافق مورد قبول، اجراي نكات بيانيه تهران است.
فيشر با ابراز اميدواري از آنكه گزارش جديد آ ژانس بين المللي انرژي اتمي به موضوع هسته اي ايران خاتمه دهد گفت: اتحاديه اروپا به وعده هاي خود عمل كرده و موضع خود را تغيير نداده است.
وزير امورخارجه ايران نيز در گفت وگو با خبرنگاران در برلين با ابراز اميدواري نسبت به اجراي به موقع تعهدات طرف اروپايي در برابر بيانيه تهران تصريح كرد: موفقيت و يا شكست جمهوري اسلامي در اجراي برنامه هسته اي فقط به ايران تعلق ندارد بلكه برنامه هسته اي ايران، طرحي سه جانبه است و در موفقيت و يا شكست آن ايران، اتحاديه اروپايي و آژانس بين المللي انرژي اتمي مشترك هستند.
وزير امورخارجه ايران با تاكيد بر اينكه جمهوري اسلامي ايران در مبارزه با تروريسم جدي است گفت: جمهوري اسلامي ايران انتظار دارد در غرب و آلمان هم با استانداردهاي يگانه با تروريسم برخورد شود و اجازه داده نشود كه تروريست هاي شناخته شده از خاك آلمان سوءاستفاده كنند.
آقاي خرازي با رد پذيرش هر نوع پيش شرطي براي ادامه گفت وگوهاي اتحاديه اروپايي با ايران گفت: اگر در اروپا اين تصور وجود دارد كه ايران بازيگر مهم و موثر منطقه و شريك خوب  اتحاديه اروپا است پس بايد در ايجاد روابط با ايران جدي باشند.
خرازي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران هيچ عجله اي ندارد اما آماده همكاري گسترده با اتحاديه اروپايي است و براي ارتباط با اين اتحاديه هيچ پيش شرطي را نمي پذيرد.

آيت الله شاهرودي:
طرح الزامي كردن استفاده از وكيل در همه پرونده ها بايد آماده شود
رئيس قوه قضائيه گفت: صنف وكلا بال دوم دستگاه عدليه در يك جامعه هستند و با كمك دستگاه قضايي بايد هر چه مقتدرتر و سالمتر به مردم خدمت كنند تا عدالت و احقاق حقوق مردم بهتر برقرار شود.
به گزارش اداره كل روابط عمومي قوه قضاييه، آيت الله سيد محمود هاشمي شاهرودي در ديدار اعضاي هيأت مديره جديد كانون وكلا همچنين تقويت فرهنگ وكالت و استفاده از وكيل را ضروري برشمرد.رئيس قوه قضاييه اظهار داشت «احياي فرهنگ وكالت و دفاع از حقوق افراد از سياستهاي اساسي دستگاه قضايي است و هر چه اين قبيل رويه ها مدرنتر و منظم تر احيا شود، حقوق مردم بيشتر حفظ و در نتيجه اعتماد مردم به دستگاه قضايي نيز تقويت مي شود».وي با تأكيد بر اينكه كانون وكلا يكي از نهادهاي مناسب و خوب است كه مي تواند خدمات ارزنده اي در گسترش فرهنگ استفاده از وكيل و قانوني كردن آن ايفا كند، گفت: دستگاه قضايي بايد طرحي را براي الزامي كردن وكيل در همه پرونده ها آماده كند چرا كه الزامي كردن استفاده از وكيل هم براي دستگاه قضايي و هم براي حفظ حقوق طرفين دعوا مفيد است و موجب افزايش دانش حقوقي در جامعه مي شود.
رئيس قوه قضائيه با انتقاد از تعداد كم وكلا و مشاوران حقوقي به نسبت جمعيت كشور گفت: براي ازدياد وكيل و كارشناس بايد برنامه ريزي شود و راهكاري هم براي افراد بي بضاعت و كم درآمد جامعه انديشيده و بيمه وكالت براي اين افراد پيش بيني شود.
آيت الله شاهرودي فعاليت كانون وكلا و مركز مشاوران حقوقي موضوع ماده ۱۸۷ برنامه سوم توسعه را در گسترش جايگاه و اعتبار وكالت در جامعه مهم ارزيابي كرد و افزود: در گزينش وكلا بايد خيلي دقت شود تا شأن وكيل در جامعه ارتقاء يابد.
رئيس قوه قضائيه افزود: وكيل بايد به مسأله قضاوت از ديد مادي نگاه نكند بلكه با ديد وجدان حقوقي و براي تظلم خواهي و احقاق حق و اجراي عدالت كار كند.در اين ديدار رئيس كانون وكلا در گزارشي از وضعيت اين كانون و تبيين شرايط وكالت در جامعه گفت: پشتيبانيهاي رئيس قوه قضائيه باعث دلگرمي بيشتر وكلاي كشور شده است و اين كانون آماده است ايده الزامي شدن وكيل در محاكم را عملي كند.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |