پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۰ - May 6, 2004
بوش از عرب ها دلجويي مي كند
005946.jpg
مقامات بلندپايه سياست خارجي دولت بوش به طور رسمي به دليل سوءرفتار با زندانيان عراقي توسط نظاميان آمريكايي، از دنياي عرب عذرخواهي كردند.
جورج بوش رئيس جمهور آمريكا نيز شخصا در گفت و گو با رسانه هاي عربي و دو مصاحبه اختصاصي ۱۰ دقيقه اي با دو تلويزيون عربي به دليل اين واقعه كه چهره واشنگتن را بيش از گذشته تخريب كرده است، از كشورهاي عرب عذرخواهي مي كند.سخنگوي كاخ سفيد سه شنبه شب با اعلام اين خبر گفت: بوش در دو گفت و گوي جداگانه با دو تلويزيون عربي الحره و العربيه فرصت خواهد يافت تا مستقيما با مردم كشورهاي عربي گفت و گو كند و به آنها بگويد تصاويري كه همه ما ديديم، شرم آور و غيرقابل قبول است. سخنگوي كاخ سفيد در پاسخ به اين سئوال كه چرا بوش با شبكه الجزيره گفت و گو نمي كند گفت: فكر مي كنم شبكه هايي كه او با آنها مصاحبه مي كند مخاطبان گسترده اي در دنياي عرب دارند.
دونالد رامسفلد وزير دفاع آمريكا نيز سوءرفتار با زندانيان عراقي را محكوم كرد و آن را غيرقابل قبول و كاملا غيرآمريكايي خواند.
كاندوليزارايس مشاور امنيت ملي آمريكا سه شنبه شب در گفتگوهايي با العربيه، الجزيره و تلويزيون لبنان درباره رفتار با زندانيان عراقي و تحقير آنها و خانواده هايشان به شدت ابراز تاسف كرد و گفت: رئيس جمهور آمريكا واكنش نشان داده است زيرا اين كار اصلا درست نبوده و ما تا آخر اين ماجرا را رسيدگي مي كنيم. وي گفت: بوش شخصا تحقيقات دراين مورد و نقض حقوق زندانيان عراقي را پيگيري مي كند.
005943.jpg

كالين پاول وزير خارجه آمريكا نيز ديروز گفت: از مشاهده تصاوير رفتار با زندانيان عراقي حيرت زده شده است.پاول در گفت و گو با سي.ان.ان در پاسخ به اين سئوال كه آيا در دوران عمر كاري خود تصاويري مشابه ديده است يا نه، پاسخ منفي داد.
ريچارد آرميتاژ معاون وزير خارجه آمريكا هم ديروز به تلويزيون الحره كه آمريكايي ها آن را در عراق اداره مي كنند گفت: اين اتفاق لطمه درازمدتي به روابط آمريكا با كشورهاي منطقه وارد كرده است و بازسازي آن زمان طولاني مي برد.روزنامه واشنگتن پست ديروز نوشت: وزارت خارجه آمريكا انتشار گزارش سالانه خود درباره وضعيت حقوق بشر و دمكراسي در سراسر دنيا را كه قرار بود ديروز منتشر شود به تعويق انداخته است. علت تاخير در انتشار اين گزارش عوامل فني اعلام شده است اما واشنگتن پست از منابع خبري درون وزارت خارجه آمريكا كسب اطلاع كرده كه اين گزارش آماده انتشار بوده است.
تجمع در مقابل زندان ابوغريب
صدها تن از مردم عراق ديروز با تجمع در مقابل زندان ابوغريب به سوءرفتار نظاميان آمريكايي با زندانيان عراقي به شدت اعتراض كردند.به گزارش خبرگزاري فرانسه اين تظاهرات را گروهي بانفوذ از شخصيت هاي سني سازماندهي كرده اند.
005949.jpg

شركت كنندگان در اين تجمع شعارهاي ضدآمريكايي دادند.
شرايط جديد زندانيان عراقي
رئيس جديد زندان ابوغريب از آنچه در اين زندان روي داده است عذرخواهي كرد .
يك مقام ارشد نظامي آمريكا روز سه شنبه اعلام كرد:  استفاده از كيسه هايي كه براي پوشش صورت زندانيان عراقي در زندان ابوغريب به كار مي رفت از اين پس ممنوع شده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بغداد اين مقام اضافه كرد: اين اقدام در راستاي تمهيدات تازه اي است كه به دستور سرلشگر جفري ميلر رئيس  جديد زندان هاي عراق براي جلوگيري از شايعه هاي بيشتري كه درباره بدرفتاري سربازان آمريكايي با عراقي هاي دربند در زندان ابوغريب منتشر شد، صورت گرفته است.براساس اين گزارش، مقام ارشد نظامي آ مريكا كه در اين گزارش نامش ذكر نشده است، همچنين گفت: رئيس جديد زندان هاي عراق علاوه بر منع كاربرد استفاده از كيسه هايي كه بر سر زندانيان هنگام بازجويي كشيده مي شد، تجديد نظرهايي در مورد بازجويي از زندانيان ارائه داده كه اكنون تحت بررسي است.
پرونده هاي سوءرفتار با زندانيان
ارتش آمريكا اعلام كرده است تحقيقات درباره ۲۵ مورد مرگ و ۱۰ مورد سوءرفتار با زندانيان عراقي و افغانستاني در اختيار آمريكا از دسامبر سال ۲۰۰۲ در جريان است.
به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي از اين ۲۵ مورد مرگ ۱۲ مورد طبيعي يا به دلايل نامشخص و يك مورد هم خودكشي بوده و دو مورد ديگر جنايت بوده است. اعضاي كميته خدمات نظامي سناي آمريكا از رامسفلد توضيح خواسته اند كه چرا تا به حال درباره اين موضوع به آنها اطلاعي داده نشده است.

عقب نشيني آمريكا در بيانيه كميته چهارجانبه درباره فلسطين
005940.jpg
نشست گروه چهارجانبه طراح نقشه راه در نيويورك ديروز با تاكيد بر تشكيل دو كشور جداگانه فلسطيني و اسرائيلي به عنوان راه حل اين بحران پايان يافت.
روزنامه واشنگتن پست به نقل از مقامات و ديپلمات هاي آمريكايي بيانيه پاياني نشست چهارجانبه را اقدامي از سوي دولت بوش براي بهبود وجهه بين المللي تخريب شده خود در پي اظهارات اخيرش در حمايت از طرح شارون خواندند، چرا كه در اين بيانيه تاكيد شده مسائل اصلي مورد اختلاف دو طرف اسرائيلي و فلسطيني بايد ميان دو طرف مورد مذاكره قرار گيرد.
كالين پاول وزير خارجه آمريكا بعد از پايان نشست چهارجانبه به خبرنگاران گفت: اين بيانيه نوعي اطمينان به دنياي عرب و همه كشورها است كه ما به پايه اي كه روند صلح بر آن بنا شده متعهد هستيم و آن همان قطعنامه هاي سازمان ملل است ما با دوستان عرب خود گفتگو مي كنيم تا ببينيم چه تضمين ها و تعهداتي از ما مي خواهند تا اطمينان حاصل كنند بوش آنها را كنار گذاشته است در بيانيه گروه چهار جانبه از اسرائيل خواسته شده به طور كامل از غزه عقب نشيني كند تا فرصتي براي خارج كردن روند صلح از بن بست فراهم شود.
آمريكا، سازمان ملل، اتحاديه اروپا و روسيه تاكيد كردند هرگونه ابتكار يك جانبه اسرائيل بايد با نقشه راه سازگار باشد. در اين بيانيه همچنين آمده است هرگونه راه حل نهايي براي موضوعاتي چون وضعيت مرزها و آوارگان بايد ميان دو طرف حل و فصل شود. گروه چهارگانه بدون محكوم كردن رژيم صهيونيستي در به شهادت رساندن بيش از ۱۲ هزار نفر زن، كودك و مرد فلسطيني طي سه سال گذشته، تداوم حملات عليه رژيم صهيونيستي را محكوم كرد و از دولت خودگردان فلسطين خواست تا اقدامات فوري عليه گروه ها و افرادي كه اين حملات را اجرا مي كنند به مرحله اجرا درآورد.
گروه چهارگانه با انتقاد ملايم نسبت به جنايات وحشيانه رژيم صهيونيستي يادآور شد: گروه چهارگانه حق مشروع اسرائيل براي دفاع از خود در صورت حملات عليه شهروندان را در چارچوب حقوق بين المللي درك مي كند.
نماينده فلسطين در سازمان ملل متحد بيانيه كميته چهارجانبه را نامفهوم و مبهم خواند.
ناصر القدوه در گفتگو با شبكه تلويزيون الجزيره درباره حمايت كميته چهارجانبه از طرح يكجانبه  شارون گفت: معتقد نيستم كه كميته چهارجانبه با اين طرح موافقت و از آن حمايت كرده است بلكه آن را طرحي بشمار آورد كه در صورت پايبندي به طرح صلح موسوم به نقشه راه ممكن است پيشرفتي حاصل شود.
ناصر القدوه بيانيه كميته چهارجانبه را نامفهوم و مبهم دانست و تصريح كرد: اين بيانيه نشان مي دهد طرف هاي كميته چهار جانبه مواضع متفاوتي درباره طرح شارون و طرح صلح موسوم به نقشه راه دارند و بيانيه كميته چهار جانبه مبهم است و من گمان نمي كنم با آن پيشرفتي حاصل شود.
نماينده فلسطين گفت: ما طرف هاي كميته چهارجانبه را محكوم نمي  كنيم اما اعتراف مي كنيم كه اختلافات اساسي وجود دارد و بيانيه اي كه صادر شده راه حل ميانه اي به شمار مي رود اما درباره امكان پيشرفت براساس اين بيانيه ترديد داريم.

درگيري ها در نيجريه ۳۰۰ كشته برجا گذاشت
رهبر عالي مسلمانان نيجريه ديروز اعلام كرد: ۳۰۰ نفر كه عمده آنها مسلمان بودند در جريان حملات روز يكشنبه شبه نظاميان مسيحي در شهر «يلوا» واقع در ايالت «پلاتو» كشته شدند.
به گزارش خبرگزاري رويترز از لاگوس، «عبدالقدير اوريره» دبيركل «جماعت ناصري الاسلام» اين كشتار را «نسل كشي» توصيف كرد و افزود: شمار تلفات سه ماه خشونت قومي به دست كم ۷۰۰ تا ۸۰۰ كشته مي رسد.
وي كه تلفني با اين خبرگزاري گفت وگو مي كرد يادآور شد: شبه نظاميان مسيحي قبيله «تاروك» در اين حملات از مسلسل استفاده كردند.
اين رهبر مسلمان با انتقاد از فرماندار ايالت پلاتو به سبب تحريك خشونت اظهار داشت «به نظر مي رسد كه وي از اين اقدام حمايت مي كند زيرا گزارش ها حاكيست فرماندار پلاتو اعلام كرده كه افراد غيربومي بايد از اين منطقه خارج شوند.»

استراليا اموال سه سازمان كرد را مسدود كرد
دولت استراليا اعلام كرد اموال سه سازمان كرد را به اتهام ارتباط با تروريست ها مسدود كرده است.
به گزارش واحد مركزي خبر از كوالالامپور، وزير امور خارجه استراليا در اين خصوص گفت: سه سازمان كنگره مردم كردستان، كنگره مردمان كردستان و كنگره گيبا حزب كارگران كردستان موسوم به (پ ك ك) رابطه و در كارهاي تروريستي همكاري داشته اند.
الكساندر داونر تأكيد كرد: اقدام دولت به اين معناست كه هر عضو و يا فردي كه دارايي اين سازمان ها را نگهداري، كنترل و يا از آن استفاده كرده و يا رابطه داشته است مجرم شناخته مي شود.به ادعاي داونر، اين جرم شامل كساني كه به اين سازمان ها پول مي دهند خواهد بود و در صورت اثبات به پنج تا بيست و پنج سال زندان محكوم مي شوند.

آزادي دو ايراني از زندان آلمان
روزنامه لبناني «المستقبل» ديروز نوشت: در چارچوب مرحله دوم مبادله اسيران حزب الله لبنان و اسراييل دو زنداني ايراني در آلمان به زودي آزاد خواهند شد.
به گزارش ايرنا، اين روزنامه بدون ذكر نام اين دو نفر و دليل زنداني شدن آنان در آلمان افزود: آزادي دو ايراني و نيز «سمير الفتظار» قديمي ترين اسير لبناني در زندان هاي اسراييل در مقابل ارايه اطلاعاتي درباره «ران آراد» خلبان ناپديد شده اسراييلي صورت مي گيرد.
هواپيماي آراد در سال ۱۹۸۶ ميلادي هنگام تجاوز به جنوب لبنان سقوط كرد و وي ناپديد شد. به نوشته اين روزنامه در مرحله دوم تبادل اسيران، ابتدا الفتظار در مقابل ارايه اطلاعاتي از سرنوشت آراد، آزاد خواهد شد سپس در مقابل تسليم جسد سه نظامي اسراييلي، دو زنداني ايراني و شماري زنداني فلسطيني، لبناني و سوري از زندان هاي رژيم صهيونيستي آزاد خواهند شد. همچنين اين روزنامه به نقل از منابع آگاه نوشت:  در اين مرحله اطلاعاتي درباره چهار ديپلمات ايراني ربوده شده در بيروت در سال ۱۹۸۲ ميلادي ارايه خواهد شد.
مطابق گزارش المستقبل مرحله دوم مبادله و آزادي اسيران با تلاش ارنست اورلاو ميانجي آلماني و همكاري برخي كشورهاي اروپايي تسريع شده است.

سفر ملك عبدالله دوم به آمريكا
عبدالله دوم، شاه اردن به منظور ديدار با جورج بوش، رئيس جمهوري آمريكا بعدازظهر ديروز عازم واشنگتن مي شود.
به گزارش ايرنا عبدالله دوم ديروز در ديدار با جورج بوش، درباره آخرين تحولات سرزمين هاي اشغالي گفت وگو خواهد كرد.
يك مسئول در دربار پادشاهي اردن ديروز به ايرنا اطلاع داد كه تضمين هاي آمريكا به اردن در زمينه طرح عقب نشيني شارون از نوار غزه و موضع رسمي بوش نسبت به بازگشت پناهندگان فلسطيني به سرزمين خود از جمله محور اصلي مذاكرات سران دو كشور خواهد بود.
اين مسئول كه خواست نامش فاش نشود،  افزود: شاه اردن قصد دارد در اين ديدار موضع رسمي اين كشور درباره عقب نشيني اسرائيل از نوار غزه و نحوه بازگشت اين رژيم به مرزهاي سال ۱۹۶۷ ميلادي و نيز روشن شدن وضعيت پناهندگان فلسطيني و بازگشت آنان به سرزمين خود را براي رئيس جمهوري آمريكا تشريح كند.
عبدالله دوم پيشتر اعلام كرده بود كه موضوع درگيري ميان فلسطين و اسرائيل بايد توسط دو طرف حل شود و كشورهاي ديگر حق تصميم گيري براي آنان ندارند.
شاه اردن دو هفته پيش هنگام بازديد از آمريكا و به دنبال جانبداري بوش از طرح شارون و ناديده گرفتن حق فلسطينيان از سوي آمريكا، سفر خود را به اين كشور لغو و به اردن بازگشت.

نتايج نهايي انتخابات پارلماني اندونزي اعلام شد
بر پايه نتايج نهايي شمارش آراي انتخابات پارلماني اندونزي كه با اعلام برتري حزب گلكار به پايان رسيد ۱۷ حزب از ۲۴ حزب سياسي در دوره جديد مجلس ا ندونزي نماينده دارند.
به گزارش ايرنا خبرگزاري آنتاراي اندونزي ديروز به نقل از «نظرالدين شمس الدين» رئيس كميسيون انتخابات اندونزي نتايج اين انتخابات را اعلام كرد.
احزابي كه بيش از ۵ درصد آرا را به دست آورده اند مي توانند براي رياست جمهوري و معاون رئيس جمهور نامزد معرفي كنند.
قرار است ۱۵ تير امسال، براي نخستين بار در تاريخ اندونزي، رئيس جمهور و معاون رئيس جمهوري اين كشور ۲۱۰ ميليوني اسلامي جنوب شرق آسيا با راي مستقيم مردم انتخاب شوند.
پيشتر اين دو مقام، توسط نمايندگان مجالس اندونزي انتخاب مي شدند.
آنتارا افزود: از مجموع بيش از ۱۲۴ ميليون آراي ماخوذه ۹/۱۰ ميليون راي باطل اعلام شده و از حدود ۱۱۳ ميليون راي به ترتيب حزب گلكار، به رهبري «اكبر تانجونگ» رئيس مجلس نمايندگان با ۲۴ ميليون و۴۸۰ هزار و ۷۵۷ راي موفق به كسب ۵۸/۲۱ درصد آرا شده است.همچنين حزب دموكراتيك مبارز، به رهبري خانم «مگاواتي سوكارنو پوتري» رئيس جمهور اندونزي با ۵۳/۱۸ درصد آرا و حزب بيداري ملي، به رهبري «عبدالرحمان وحيد» رئيس جمهور سابق اين كشور با ۵۷/۱۰ درصد آرا در رديف هاي دوم و سوم احزاب پيروز ايستاده اند.حزب توسعه متحد، به رهبري «حمزه حض» معاون رئيس جمهور اندونزي ۱۵/۸ درصد آرا، حزب مردم سالار، به رهبري «سوسيلو يودهويونوبامبانگ» وزير سابق هماهنگ كننده امور امنيتي و سياسي ۵۴/۷ درصد آرا، حزب كامرواي عدالت، ۳۴/۷ درصد آرا و حزب اقتدار ملي ۴۳/۶ درصد آ راي اين انتخابات را به خود اختصاص داده اند.
در انتخابات اخير مجلس اندونزي ۱۴۸ ميليون تن ثبت نام كردند كه از اين ميان ۴/۱۲۴ ميليون نفر يعني ۸۳ درصد واجدان شرايط، راي دادند.

افزايش درگيري طالبان با نيروهاي دولتي در جنوب افغانستان
مقامات طالبان اعلام كردند چريكهاي اين گروه ۹ سرباز و پنج پليس افغان را در منطقه بحران زده جنوب اين كشور كشتند.
به گزارش خبرگزاري رويتر از قندهار حاجي لطيف حكيمي سخنگوي طالبان گفت: چريكهاي طالبان ۹ سرباز دولتي را در يك عمليات كمين در استان قندهار به قتل رساندند.
از سوي ديگر ايرنا خبر داد درگيري در شهرستان «پنجوايي» ولايت قندهار در جنوب افغانستان پس از شش روز با دستگيري ۳۵ عضو گروه طالبان پايان يافت.
ژنرال «محمد سالم احساس» فرمانده امنيتي قندهار ديروز با اعلام اين خبر به خبرنگاران گفت: اين درگيري شش روز قبل با تهاجم شبه نظاميان طالبان آغاز شد و به سرعت گسترش يافت.
وي افزود: ارتش افغانستان براي مقابله با مهاجمان حدود ۴۰۰ نيروي نظامي وارد منطقه درگير و عمليات پاكسازي را آغاز كرد.
فرمانده امنيتي قندهار اظهار داشت: در ميان اسرا دو تبعه پاكستاني كه در صفوف طالبان مي جنگيدند و همچنين عاملان قتل دو كارمند مؤسسات امدادي در قندهار نيز حضور دارند.
خبر ديگر حاكي است ۱۰ نظامي و غيرنظامي در دو روز گذشته در ولايات زابل در جنوب افغانستان كشته شده اند.
خيال محمد حسيني، والي زابل ديروز به خبرنگاران گفت: نيروهاي وابسته به طالبان در يك كمين در حوالي شهر «قلات» مركز ولايت زابل ۱۰ نفر از نيروهاي نظامي دولتي را كشته اند.
وي افزود: نيروهاي مهاجم پس از كشتن اين تعداد از نيروهاي دولتي موفق به فرار از منطقه شدند.
حسيني نيروهاي وابسته به گروه طالبان و حزب اسلامي به رهبري «گلبدين حكمتيار» را عامل ناامنيهاي اخير اين ولايت افغانستان دانست.
واحد مركزي خبر هم از كابل خبر داد دو كارمند خارجي دفتر نمايندگي سازمان ملل متحد و يك كارمند محلي اين سازمان در استان نورستان در شرق افغانستان به دست افراد ناشناس كشته شدند.
فرمانده لشكر ۲۸ استان نورستان گفت: اين افراد براي تبليغات انتخاباتي به شهرستان كندمك از توابع استان نورستان اعزام شده بودند كه در مسير اين شهرستان هدف قرار گرفتند.
از سوي ديگر رئيس دولت انتقالي اسلامي افغانستان برگزاري انتخابات فراگير و بدون اختناق را منوط به برقراري ثبات كامل در اين كشور دانست.
به گزارش واحد مركزي خبر از كابل حامد كرزاي رئيس دولت انتقالي اسلامي افغانستان گفت: در آستانه برگزاري انتخابات رياست جمهوري اگر ناامني در كشور حكمفرما باشد، آزاد بودن و فراگيري انتخابات رياست جمهوري زير سئوال مي رود.

ميانجيگري روسيه بين دولت گرجستان و جدايي طلبان آجارستان
ديروز هنگامي كه پاسخ منفي اصلان آباشيدزه رهبر جمهوري خودمختار آجارياي گرجستان به درخواست دولت مركزي و نيز تظاهركنندگان مخالف خود در باتومي براي كناره گيري از قدرت موجب تشديد وضعيت بحراني كه مدتها قبل در اين منطقه بروز كرده شد، سرگئي ايوانف وزير دفاع روسيه به منظور ميانجيگري بين طرفين اين بحران كه مي تواند به گسترش ناآرامي در گرجستان منجر شود به شهر باتومي مركز جمهوري خودمختار آجاريا رفت.
سفير روسيه در گرجستان نيز ديروز با ميخائيل ساكاشويلي، رئيس جمهور گرجستان ديدار و گفت و گو كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر از مسكو، ولاديمير چخيكوشويلي در گرجستان قبل از ديدار با رئيس جمهور گرجستان در جمع خبرنگاران گفت: با توجه به تحولات آجاريا ميان تفليس و مسكو تماس منظم وجود دارد. سفير روسيه افزود: روسيه براي حل بحران آجاريا و جلوگيري از خونريزي در اين جمهوري از هيچ كوششي فروگذار نخواهد كرد زيرا روسيه معتقد است اين موضوع تنها مشكل گرجستان نيست بلكه اين مشكل كل منطقه قفقاز است. سفير روسيه در گرجستان همچنين گفت: پايگاه هاي نظامي روسيه در آجاريا در بي طرفي كامل قرار دارند و واكنش نظامي در صورت تعرض به اين جايگاه انجام خواهد شد.
سرهنگ وياچسلاو سدوف سخنگوي وزارت دفاع روسيه هم ديروز اعلام كرد كه نيروهاي نظامي روس مستقر در جمهوري خودمختار آجاريا در اختلافات و درگيريهاي اين جمهوري با گرجستان مداخله نمي كنند.
وي در گفت و گو با خبرگزاري اينترفكس افزود: نيروهاي عضو واحد نظامي شماره ۱۲ روسيه مستقر در آجاريا ضمن رعايت اصل بي طرفي در درگيري داخلي گرجستان مداخله نمي كنند.
به گفته وي نيروهاي عضو واحد نظامي مذكور مستقر در آجاريا سرگرم فعاليتهاي عادي خود هستند.
از سوي ديگر با اعلام ميخائيل ساكاشويلي رئيس جمهوري گرجستان و اصلان آباشيدزه رهبر جدايي طلبان منطقه آجاريا سرگرم گفتگو درباره شرايط كناره گيري اين رهبر جدايي طلب از قدرت هستند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از مسكو، يك مقام عالي جمهوري گرجستان ديروز در گفت وگو با خبرگزاري ريا نووستي اظهار داشت : محور مذاكرات ارائه تضمين هاي امنيتي با آباشيدزه در صورت كناره گيري وي از قدرت است.
وانو مرابيشويلي رئيس  شوراي امنيت گرجستان نيز ديروز گفت: كشورش به اصلان آباشيدزه رهبر آجاريا دو تا سه ساعت مهلت داده است تا از بوجودآمدن خونريزي در بن بستي كه با دولت بوجود آمده است جلوگيري كنند.
همچنين هزاران نفر از مخالفان اصلان آباشيدزه رهبر جمهوري خودمختار آجاريا كه بخشي از جمهوري گرجستان است ديروز در باتومي مركز اين جمهوري تظاهرات كردند.
به گزارش شبكه تلويزيوني بي.بي.سي، تظاهرات مخالفان آباشيدزه از دوشنبه اين هفته با شركت دانشجويان و معلمان آغاز شد و ديروز قشرهاي ديگر از جمله روستاييان نيز به صف مخالفان رهبر شورشي اين منطقه پيوستند.

تفتيش هاي محرمانه در آمريكا
انتشار يك گزارش جديد دولتي درآمريكا از افزايش ۸۵ درصدي تفتيش هاي غيرمحسوس و مخفيانه نسبت به سال ۲۰۰۱ در آن كشور حكايت مي كند.به گزارش شبكه خبر دانشجو، به نقل از پايگاه اينترنتي «اكنون دمكراسي» در اين گزارش تصريح شده است: كه اقداماتي نظير شنود مكالمات تلفني و كنترل نامه هاي پستي نسبت به سال ۲۰۰۱ ميلادي ۸۵ درصد افزايش نشان مي دهد.
بنابراين گزارش، مجوز اين قبيل تفتيش هاي محرمانه از سوي ديوان دادگستري آمريكا صادر شده است.
وقوع حوادث ۱۱ سپتامبر موجب شده است تا مقامات قضايي و اطلاعاتي آمريكا محدوديت هاي بيشتري را در آن كشور
اعمال كنند.

كوتاه از سياست جهان
نظاميان آمريكايي در تعقيب القاعده وارد خاك پاكستان شد
نيروهاي آمريكايي در تعقيب مظنونان القاعده و اعضاي گروه طالبان وارد پاكستان شدند.به گزارش واحد مركزي خبر از اسلام  آباد، سخنگوي ارتش پاكستان با اعلام اين خبر گفت: اين چندمين بار در ماه هاي اخير است كه نيروهاي آمريكايي با حمايت هلي كوپترها، حريم هوايي اين كشور را نقض مي كنند.
به گفته شوكت سلطان، نيروهاي آمريكايي پس از بازرسي خاك پاكستان را ترك كردند.شاهدان شمار نظاميان آمريكايي را كه وارد منطقه اوارمندي پاكستان شدند حدود ۶۰ نفر اعلام و اضافه كردند، سربازان آمريكايي مغازه ها و ديگر اماكن مسكوني را جست وجو كردند. درپي اعلام دولت پاكستان در عفو تعدادي از حاميان طالبان و همچنين القاعده، ديويد بارنو فرمانده نيروهاي ناتو در افغانستان با ابراز نگراني از اين اقدام اسلام آباد، دستگيري و يا نابودي اعضاي القاعده، طالبان و حاميان آنان را در منطقه وزيرستان پاكستان خواستار شد.
حمله نظاميان صهيونيست به اردوگاه هاي فلسطيني
نظاميان رژيم صهيونيستي سحرگاه چهارشنبه به سه اردوگاه خان يونس، ديرالبلح و رفح در نوار غزه حمله كردند.به گزارش ايرنا، به نقل از منابع فلسطيني، نظاميان صهيونيست با پوشش ده ها دستگاه تانك و زره پوش و همچنين حمايت هوايي بالگردهاي آپاچي در داخل اين سه اردوگاه پيشروي و خانه هاي مسكوني را ويران كردند.به گفته اين منابع، مهاجمان دست كم پنج باب خانه را در اردوگاه خان يونس ويران كردند.اردوگاه خان يونس روز (سه شنبه) نيز هدف حمله گسترده نظاميان صهيونيست قرار گرفت كه به شهادت دو فلسطيني و مجروح شدن ۲۴ نفر ديگر و بازداشت ۱۱ نفر منجر شد و نظاميان اشغالگر ۴۰ باب خانه را ويران كردند.
راديو تل آويو به نقل از سخنگوي نظامي رژيم صهيونيستي گزارش داد: نظاميان اسراييلي درصدد يافتن كانال هاي زيرزميني در منطقه مرزي رفح هستند كه دو بخش مصري و فلسطيني اين منطقه را به يكديگر متصل مي كند.اين راديو ادعا كرد كه فلسطيني ها از طريق اين كانال ها سلاح به نوار غزه انتقال مي دهند.
امضاي موافقتنامه امنيتي بين اعضاي شوراي همكاري خليج فارس
پنجمين نشست وزيران كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس سه شنبه شب با امضاي توافقنامه امنيتي مشترك در كويت پايان يافت.
به گزارش ايرنا، اين وزيران در جلسه خود ضمن امضاي توافقنامه در مبارزه همه جانبه با پديده شوم دهشت افكني تاكيد كردند.آنها ايستادگي خود در كنار عربستان در مبارزه با عناصرخرابكار و دهشت افكن را اعلام و كشتار مردم بي گناه را در حوادث انفجار اين كشور به شدت محكوم كردند.وزيران كشورهاي شوراي همكاري همچنين جرايم رژيم صهيونيستي در اراضي اشغالي وكشتار زنان وكودكان بي گناه را محكوم كردند .آنها همچنين با سفر شهروندان خود بدون استفاده ازگذرنامه به كشورهاي عضو نيز موافقت نمودند . دراين نشست ، بر همكاري و تبادل تجربيات دستگاه هاي امنيتي كشورهاي اين شورا براي رويارويي با خطرات احتمالي، اتخاذ تدابير امنيتي لازم در مناطق مرزي باتوجه به اوضاع وخيم امنيتي در عراق و احتمال نفوذ عناصر خرابكار تاكيد كردند.
ادامه تظاهرات مخالفان در ارمنستان
مخالفان دولت ارمنستان بار ديگر در پايتخت اين كشور تظاهرات كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر از باكو، طرفداران جناح سياسي مخالف رييس جمهوري ارمنستان پس از تجمع در ميدان مركزي شهر ايروان پايتخت ارمنستان به سياست هاي رابرت كوچاريان اعتراض كردند.معترضين آزادي زندانيان سياسي و فعالان مخالف دولت را كه در تجمعات گذشته بازداشت شده اند، خواستار شدند.تظاهركنندگان همچنين اجراي قطعنامه مجمع پارلماني شوراي اروپا را درباره ايروان درخواست كردند.برخي از منابع خبري از درگيري تظاهركنندگان با پليس و حمله آ نان به ساختمان دادستاني كل ارمنستان خبر داده اند.
رابرت كوچاريان رييس جمهور ارمنستان اينك از يك سو با مطالبات شوراي اروپا و از سوي ديگر با ادامه تظاهرات مخالفان و تهديد كابينه ائتلافي مواجه است.
براساس اين گزارش، آندرا نيك مارگاريان نخست وزير ارمنستان هم تهديد به استعفا و پيوستن به جناح مخالف كرده است.باغداساريان رييس مجلس ارمنستان نيز اعلام كرده است چنانچه رييس جمهور حكم انحلال مجلس را صادر كند مساله استيضاح كوچاريان را در صحن مجلس مطرح و خواستار سلب صلاحيت هاي وي خواهد شد.
روسيه به حضور نظامي خود در تاجيكستان پايان مي دهد
شبكه مستقل «راديو وطن» تاجيكستان ديروز اعلام كرد كه روسيه قصد دارد به حضور نظامي ۱۲ ساله خود در تاجيكستان پايان دهد.
به گزارش ايرنا، اين شبكه راديويي به نقل از «ميخاييل مارگيل اف» رييس كميته بين الملل دوماي روسيه گفت: شرايط اعلام شده از سوي دولت تاجيكستان براي ادامه حضور لشكر ۲۰۱ روسيه در اين كشور به نفع دولت روسيه نيست.
اين عضو دوماي روسيه در گفت وگو با يك شبكه راديويي روسيه گفته است كه اينك زمان آن رسيده است، لشكر مرزباني روسيه از تاجيكستان خارج شود.
خبرگزاري ها پيش از اين اعلام كرده بودند كه روسيه قصدد ارد، با افزايش حضور نظامي خود در تاجيكستان در اين كشور يك پايگاه نظامي داير كند.
منابع غيررسمي مي گويند كه دولت تاجيكستان براي موافقت با ايجاد اين پايگاه، از روسيه خواسته است كه از دريافت حدود ۳۰۰ ميليون دلار طلب خود از اين كشور چشم پوشي كند.
مرحله چهارم انتخابات مجلس هند آغاز شد
چهارمين مرحله انتخابات مجلس عوام هند از صبح ديروز براي تعيين نمايندگان ۸۳ كرسي در هفت ايالت هند آغاز شد.به گزارش واحد مركزي خبر از دهلي، به كارگيري بيش از ۹۰ هزار نيروي امنيتي غير از نيروهاي پليس محلي براي اجراي تدابير شديد امنيتي نشانه حساسيت و اهميت اين مرحله از انتخابات است.
در مرحله چهارم انتخابات مجلس هند، راي گيري در ايالت ا وتارپرادش براي انتخاب ۳۰ كرسي، در ايالت راجستان ۲۵ كرسي، در ايالت بيهار ۱۲ كرسي، در ماديا پرادش ۱۲ كرسي، در ايالت اروناچال پرادش دو كرسي در ايالت جامو و كشمير يك كرسي و در ناگاليند يك كرسي صورت مي گيرد.

در پي افشاي شكنجه زندانيان عراقي
بوش عذرخواهي نكرد
جرج بوش رئيس جمهور آمريكا ديشب در مصاحبه با شبكه تلويزيوني العربيه بدرفتاري با زندانيان عراقي را كاري زشت توصيف و تاكيد كرد عاملان چنين بدرفتاري  هايي مجازات خواهند شد.
به گزارش رويتر از دوبي جرج بوش گفت  من مي خواهم به مردم خاورميانه بگويم رفتارهايي كه در زندان صورت گرفته زشت است و آنهايي كه چنين رفتاري را مرتكب شده اند نماينده آمريكا نيستند. بوش در اين مصاحبه كه به قصد دلجويي از اعراب برگزار شد از عراقي  ها و اعراب عذرخواهي نكرد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |