پنجشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۰ - May 6, 2004
در گفت و گوي صاحبنظران با همشهري مطرح شد
كسري بودجه، عامل اصلي افزايش نرخ تورم است
گروه اقتصادي: افزايش ناگهاني قيمت ها در اوايل هر سال سناريوي تكراري است كه گويا راه حلي براي آن وجود ندارد.
هيأت دولت در هفته جاري تصميماتي براي مبارزه با افزايش قيمتها اتخاذ كرد كه هرچند باعث نظارت بيشتر دستگاه هاي مسئول بر امر قيمتها خواهد شد اما به هر حال به نظر باز هم راه حل كوتاه مدتي براي تسكين و نه درمان بيماري تورم است.
دكتر محمد طبيبيان، صاحبنظر مسايل اقتصادي درخصوص تصميمات اخير دولت معتقد است: اقدامات كنترل مستقيم و اداري براي جلوگيري از افزايش قيمتها نه تنها در كشور ما بلكه در هيچ جاي ديگر اثر مثبتي نخواهد داشت.
وي در گفت و گو با خبرنگار ما ريشه اصلي تورم دورقمي در اقتصاد ايران را رشد نقدينگي دانست و خاطرنشان كرد: وقتي دولت قبل از پايان سال از طريق ايجاد نقدينگي كسري بودجه خود را تأمين مي كند بايد منتظر افزايش تورم بود.
اين استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: به نظر مي رسد در سال گذشته رشد نقدينگي بالاتر از ۲۵ درصد بوده كه طبيعتاً آثار آن نمايان خواهد شد.
وي با انتقاد از مفاد برنامه سوم براي جلوگيري از افزايش تورم گفت: مواد پيش بيني شده در برنامه سوم نه تنها از رشد تورم جلوگيري نكرده بلكه برخي دستگاه هاي دولتي را نيز دچار تنگنا و مشكل كرده است.
در حالي كه دكتر طبيبيان ريشه تورم را در كسري بودجه مي داند، غلام حسين خورشيدي استاد دانشگاه شهيد بهشتي معتقد است كه وقتي دولت قيمت برخي اقلام را افزايش مي دهد، اين اقدام در افزايش قيمت ساير كالاها مؤثر است.
وي در گفت و گو با خبرنگار ما خاطرنشان كرد: در كشور ما مردم به دلايل مختلف اصولاً انتظار افزايش قيمت ها را دارند به نحوي كه كاهش يا ثابت ماندن قيمتها براي مردم غيرطبيعي است. مثلاً در بخش مسكن كه اكنون ثبات قيمتها شكل گرفته مردم آن را باور ندارند و فكر مي كنند در آينده بايد شاهد تغييرات قيمت مسكن باشند.
وي در ادامه صحبتهاي خود به نقش كسري بودجه در افزايش قيمتها اشاره كرده و معتقد است: وقتي دولت مي خواهد با تزريق پول و از طريق بانك مركزي كسري بودجه را حل كند اين سياست به ايجاد تورم دامن مي زند.
اما سئوال اساسي اين است كه آيا براي كنترل نقدينگي راه حلي وجود دارد يا خير. دكتر طبيبيان درخصوص راه حل هاي كنترل نقدينگي به خبرنگار ما گفت: مشكل تورم را به سادگي و باتصميمات موضعي نمي توان برطرف كرد. براي اين منظور بايد بودجه كشور تنظيم شود و درآمدهاي دولت بر مبناي درآمدهاي واقعي تعيين شود.
وي استقلال بانك مركزي را در كنترل تورم اساسي دانسته و گفت: كنترل سطح قيمتها بايد به بانك مركزي واگذار شود تا اين نهاد با اعمال سياستهاي پولي هدف كنترل نرخ تورم را پيگيري كند و در مقابل نتايج حاصل از آن نيز پاسخگو باشد.
وي بار ديگر تأكيد كرد كه سياستگذاران امور اقتصادي در كشور مي دانند كه اقدامات موضعي تأثيري در كنترل قيمتها ندارد اما براي اين كه نشان دهند پيگير موضوع افزايش قيمتها هستند مجبور به اخذ تصميمات فوري و زودگذر مي شوند.
در اين خصوص دكتر خورشيدي راه حل كنترل تورم را در اصلاح زيرساختهاي توليدي كشور مي داند.
وي به خبرنگار ما گفت: در جامعه ما تقاضاي انباشته وجود دارد و براي جواب به اين تقاضا بايد زيرساختهاي توليدي كشور اصلاح شود كه لازمه آن نيز حركت به سمت اقتصاد رقابتي است. براي مثال وجود رقيب در صنعت خودرو باعث افزايش كيفيت و كاهش قيمتها خواهد شد.
وي مصرف زدگي جامعه را در ايجاد تقاضاي انباشته مؤثر دانسته و خاطرنشان كرد: در كشور ما فرهنگ مناسب اقتصاد در حال توسعه شكل نگرفته است.
در روزهاي اخير و با بالا گرفتن بحث تورم در جلسات هيأت دولت، برخي مقام هاي دولتي، تورم جهاني و افزايش غيرقانوني كالاها و خدماتي كه از خارج از حيطه نظارت دولت هستند را عامل افزايش تورم ذكر كرده اند.

فعاليت عملي فرودگاه امام از روز شنبه آغاز مي شود
005955.jpg
گروه اقتصادي: درحالي كه پس فردا قرار است فرودگاه امام دو ماه پس از افتتاح رسمي توسط رييس جمهوري با آغاز پروازهاي خارجي دوبي به طور عملي فعاليت خود را آغاز كند، احمد خرم وزير راه و ترابري اعلام كرد، حركت فردي دستگاه ها متناسب با موقعيت خودشان موجب ايجاد مشكلات جزيي در بهره برداري از اين فرودگاه شده است.وي افزود: پس از رفع مشكلات مربوط به تامين سوخت موردنياز شركت هاي هوايي، فرودگاه امام با تمام توان از روز شنبه آينده آماده بهره برداري است.
شركت ترك
درحالي كه اعتراض مخالفان به بهره برداري از فرودگاه همچنان ادامه دارد و برخي اين مخالفت را به حضور يك شركت خارجي كه تابعيت جمهوري تركيه را دارد معطوف مي دانند، ديروز برخي شركت هاي هواپيمايي از انحصار خدمات اين شركت در فرودگاه اظهار نارضايتي كرده و اعلام كردند تا زماني كه امكان بهره برداري از خدمات داخلي نداشته باشند به اين فرودگاه پرواز نخواهند كرد.يك خبر نيز در مورد لغو قرارداد اين شركت منتشر شد كه حاجعلي فرد در گفت وگو با خبرگزاري فارس اعلام كرد: هنوز قراردادي با شركت تركيه اي امضاء نشده و كارها براساس يك تفاهم نامه انجام مي شود.وي گفت: دستور رييس جمهوري براي توقف همكاري با شركت تركيه اي در فرودگاه براساس گزارشي بودكه طبق آن اعلام شده بود،  واگذاري اين فرودگاه به شركت ترك بدون انجام مناقصه بوده است ولي درحال حاضر كميته اي تشكيل شده و درحال بررسي چگونگي انجام مناقصه است.
وي با بيان اينكه قرارداد با شركت مذكور زماني امضاء مي شود كه مذاكرات نهايي شود، تاكيد كرد: از روز شنبه اين شركت براساس تفاهم كار خود را انجام مي دهد. پروازهاي امارات از اين فرودگاه انجام مي شود و بقيه پروازها از مهرآباد. هركس مي خواهد به امارات پرواز كند بايد از فرودگاه امام استفاده كند.
هزينه افتتاح
درحالي كه در روزهاي اخير بحث هزينه بالا و چشمگير افتتاحيه فرودگاه امام جريان دارد، ديروز خبرگزاري فارس اعلام كرد كه هزينه مراسم افتتاحيه يك ميليارد و ۸۸۰ ميليون تومان بوده است.پيش از اين هزينه افتتاحيه ۹۳۶ ميليون تومان اعلام شده بود.
مديرعامل بركنارنشده
درحالي كه ديروز خبرگزاري فارس از بركناري نورالله رضايي نياكي مدير شركت فرودگاه هاي كشور خبر داده بود وي در گفت وگو با خبرگزاري ايسنا اعلام كرد، خبر بركناري من به علت مخالفت با بهره برداري از فرودگاه امام درست نيست.
وي تاكيد كرد، مخالف بهره برداري اين فرودگاه نيستم و فقط عقيده دارم كه بايد شرايط لازم فراهم شود تا نگاه عمومي و بين المللي نسبت به اين فرودگاه تغيير نكند.
هزينه ۸۵۰۰ توماني
سازمان هواپيمايي ديروز در اطلاعيه اي اعلام كرد كه نرخ خدمات حمل و نقل زميني به فرودگاه امام از هر نقطه تهران به فرودگاه و برعكس به صورت دربست ۸۵۰۰ تومان است.در اين مسير خودروهاي سواري پژو و سمند با آرم و رنگ مشخص متعلق به شركت سيروسفر است.علاوه بر اين رفت و آمد با اتوبوس نيز از توقفگاه بيهقي و پايانه سه فرودگاه مهرآباد و برعكس هزار تومان است.

گفت وگوي امروز
واگذاري شركت هاي مادر تخصصي
گروه اقتصادي: اصلاح ساختار دولت و كاهش تصدي گري آن در فعاليت هاي اقتصادي از جمله اهداف سياستگذاري هاي اقتصادي كشورمان بوده است كه در برنامه چهارم توسعه به آن پرداخته شده است.
با امير علي اشرف عبدالله پوري حسيني عضو كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت وگو كرده ايم.
***
* واگذاري شركت هاي مادر تخصصي در برنامه چهارم توسعه چگونه پيش بيني شده و چه تأثيري در اصلاح ساختار دولت خواهد داشت؟
- واگذاري سهام شركت هاي مادر تخصصي در قالب لايحه برنامه چهارم توسعه تا ۴۹ درصد پيش بيني و مقرر شده تا اين شركت ها دولتي باقي بمانند. دليلي وجود ندارد تا اگر خريداري بود سهام اين شركتها تا سقف ۴۹ درصد به فروش نرسد و اين كار موجب رونق و توسعه بخش خصوصي كشور خواهد شد و اجازه واگذاري اين قبيل شركت ها تا سقف معين در برنامه چهارم توسعه تصريح شده است.
* انحلال يا به سوددهي رساندن شركت هاي زيانده تا سال سوم برنامه چهارم توسعه تا چه حد در اصلاح ساختار دولت موثر خواهد بود؟
- اين موضوع نيز در چارچوب اصلاح ساختار دولت و خارج از بحث خصوصي سازي مورد توجه قرار گرفته و مصوب شده است تا اگر شركت دولتي زياندهي وجود دارد تا ۳ سال آينده وضعيت آن روشن شود و اگر شركتي زيانده باقي بماند منحل شده يا وظيفه آن حاكميتي خواهد بود و از قالب شركت در خواهد آمد اما در شرايطي كه اين شركت سودآور شود اگر وظايف آن قابل واگذاري باشد سهام آن بعد از آنكه سودده شد واگذار خواهد شد كه با انجام اين كار وضعيت شركت هاي زيانده دولتي مشخص شده و در اصلاح ساختار دولت مؤثر خواهد بود چرا كه كاهش ۳۰ درصدي تصدي گري دولت در قالب اصلاح ساختار آن صورت مي گيرد.
* در برنامه چهارم توسعه خصوصي سازي چگونه پيش بيني شده و چه تفاوتي با سياست هاي برنامه سوم خواهد داشت؟
- خصوصي سازي به اين مفهوم كه سهام دولت، وزارتخانه ها، مؤسسات بيمه، و شركت هاي دولتي و بانك ها به بخش خصوصي واگذار شود در برنامه چهارم توسعه نيز مورد توجه واقع شده و مي توان گفت تداوم سياست هاي خصوصي سازي در برنامه سوم توسعه است.
در برنامه چهارم توسعه مصوبه تقريبا خاصي در اين زمينه تصويب نشده بلكه فقط در برخي بندها و مواد تصريح شده است. در قالب اين برنامه اگر در مواردي محدوديتي در واگذاري سهام برخي از مجموعه هاي دولتي مانند شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران وجود داشته، تصريح شده است تا بتوان بيش از ۵۰ درصد سهام اين شركت ها را نيز به بخش خصوصي واگذار كرد. احكام برنامه چهارم توسعه در جهت گسترش سياست هاي خصوصي سازي بوده است. مواد ۱۱ و ۱۹ قانون برنامه سوم تصويب شده و بقيه مواد مانند شوراي عالي واگذاري و مواردي كه براي خصوصي سازي بوده مد نظر قرار گرفته و تنفيذ شده كه همانند سياست هاي خصوصي سازي در برنامه سوم توسعه خواهد بود.

افزايش قيمت نفت
گروه اقتصادي:با ادامه ناآرامي ها در خاورميانه، بويژه نا امني هاي اخير در عراق و انفجارها و عمليات انتحاري بر ضد تاسيسات نفتي اين كشور ، قيمت نفت در روز سه شنبه به بالاترين حد در ده سال اخير و به مرز ۳۹ دلار رسيد. ديروز اين التهاب در بازارها كمي كاهش يافت و روند رشد يابنده قيمت ها در بازارهاي جهاني اندكي فروكش كرد. گزارش منابع خبري حاكي است كه نفت برنت درياي شمال براي تحويل در ماه آينده ميلادي ۸ سنت كاهش يافت و ۸۵/۳۵ دلار داد و ستد شد و در نيويورك نفت سبك آمريكا با ۱۶ سنت كاهش به
۸۲/۳۸ دلار رسيد.روز سه شنبه نفت سبك آمريكا در نيويورك ۷۷ سنت افزايش يافته بود و ۹۸/۳۸ دلار داد و ستد شد. كمبود ذخيره بنزين در آمريكا و نا آرامي هاي خاورميانه مهمترين دليل رشد قيمت ها اعلام شده است.

سند ملي زيست فناوري در هيات وزيران تصويب شد
سند ملي زيست فناوري در جلسه ديروز هيات وزيران تصويب شد.
به گزارش دفتر امور رسانه هاي رياست جمهوري، براساس اين سند تا پايان سال ۸۵ بايد اقداماتي ازجمله ساماندهي نظام مديريت زيست فناوري كشور و بسترسازي براي ايجاد اشتغال در اين بخش توسط دستگاه هاي اجرايي صورت گيرد.
هيات وزيران در جلسه خود همچنين مقرر كرد كه دستگاه هاي اجرايي ملي و استاني مي توانند حداكثر ده درصد از اعتبار تملك دارايي هاي سرمايه اي خود را براي ارائه آ موزش و مشاوره فني به متقاضيان تسهيلات بانكي و كمك به عمليات زيربنايي سرمايه گذاري بخش غيردولتي اختصاص دهند.
همچنين در اين جلسه آيين نامه گسترش كاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات كشور تصويب شد.
براساس اين آيين نامه برنامه هاي هفت گانه اي به عنوان اولويت هاي برنامه فناوري اطلاعات و ارتباطات در كشور طي سال ۸۳ اعلام شد.
دولت الكترونيكي، سيستم شبكه مجازي، قانون امنيت و گسترش فناوري ارتباطات در آموزش و پرورش ازجمله اين اولويت ها است.

توليد رنو ايكس نود در روماني آغاز شد
گروه اقتصادي: لوئيز شوايتزر رئيس رنو فرانسه اعلام كرد: اين توليدكننده خودرو انتظار فروش حداقل ۷۰۰ هزار دستگاه از خودروهاي ارزان قيمت ايكس نود (ال نود ايران) را از سال ۲۰۱۰ دارد.
وي گفته است كه توليد اين خودرو از روماني به روسيه، مغرب، كلمبيا و ايران گسترش خواهد يافت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه توليد اين خودرو كه در حال حاضر به ايكس نود مشهور است و ارزش آن در روماني ۵ هزار يورو معادل۶ هزار دلار اعلام شده است، در كارخانه«داسيا»وابسته به رنو در روماني آغاز شده است.
وي افزود: از سال ۲۰۱۰ ما انتظار فروش تعداد زيادي ايكس نود را داريم مانند مدل« ماژين» كه در سال ۲۰۰۳ بالاترين فروش را در اروپا داشت.
به گفته« شوايتزر» اين خودرو ارزان قيمت به رنو كمك مي كند تا به هدف فروش چهار ميليون خودرو در سال ۲۰۱۰ دست يابد.
وي تاكيد كرد كه ايران محل احداث يكي از كارخانه هاي اين خودرو است كه فروش ۳۰۰ هزار دستگاه در سال براي آن پيش بيني شده است.
به گفته رئيس رنو اين خودرو به شكلي طراحي شده است كه مدرن و كارآمد باشد و با قيمت مناسب در كشورهاي در حال رشد كه اكنون شاهد حضور خودروهاي قديمي و فرسوده و يا گرانقيمت است قابل مصرف باشد.

توليد فولاد ذوب آهن اصفهان به ۵ ميليون تن در سال افزايش مي يابد
مديرعامل كارخانه ذوب آهن اصفهان اعلام كرد اين كارخانه پارسال با توليد دو ميليون و ۸۰۰ هزار تن فولاد خام و محصولات فولادي بعد از فولاد مباركه، دومين توليدكننده فولاد در كشور بود.
مسعود ابكا كه در نخستين همايش بين المللي مواد ديرگداز در مصاحبه با واحد مركزي خبر سخن مي گفت، افزود: كارخانه ذوب آهن اصفهان طرح هايي براي افزايش ظرفيت توليد فولاد به ۶/۳ ميليون تن در سال ۸۵ و پنج ميليون تن در سال ۸۸ پايان برنامه چهارم دارد و براي رسيدن به اين هدف بسيار اميدوار است.وي افزايش قيمت فولاد و محصولات فولادي در كشور را طبيعي و ناشي از افزايش قيمت جهاني فولاد دانست.

نخستين محصول توليدي فازهاي ۴ و ۵ پارس جنوبي ماه آينده به بازار عرضه مي شود
با آغاز به كار بخش يوتيليتي پالايشگاه فازهاي ۴ و ۵ طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي، نخستين محصول توليدي اين پالايشگاه خردادماه سال جاري عرضه خواهد شد.
مدير عامل شركت نفت و گاز پارس ديروز در گفت وگو با شانا با اعلام اين خبر ابراز اميدواري كرد كه عمليات اجرايي اين فازها تا پايان امسال خاتمه يابد و بهره برداري از آن آغاز شود.
مهندس اسدالله صالحي فروز، پيشرفت عمليات اجرايي فازهاي ۴ و ۵ را در حال حاضر، ۵/۷۷ درصد اعلام و تصريح كرد: هم اكنون با تلاش و فعاليت همه جانبه، ايران در تمامي عمليات دريايي به خودكفايي رسيده است.
فازهاي ۴ و ۵ طرح توسعه ميدان گازي پارس جنوبي با هدف دستيابي به ۵۰ ميليون مترمكعب گاز تصفيه شده و ۸۰ هزار بشكه ميعانات گازي در روز، يك ميليون و ۵۰ هزار تن گاز مايع در سال براي صادرات، ۲ ميليون متر مكعب اتان و ۴۰۰ تن گوگرد در روز اجرا مي شود.

توليد بنز سواري پاييز امسال آغاز مي شود
توليد بنز سواري كلاس «اي» بصورت تمام مونتاژ از پاييز امسال در ايران آغاز مي شود.
به گزارش ايسنا يداللهي - مدير عامل ايران خودرو ديزل - در جمع فرماندهان نيروهاي مسلح افزود: با بنز آلمان به صورت سرمايه گذاري ۵۰درصد طرف آلماني و ۵۰درصد طرف ايراني، به صورت مشترك براي توليد بنز سواري قرارداد بسته ايم و توليد بنز سواري با تيراژ ۵ هزار دستگاه از پاييز آغاز مي شود.
وي ادامه داد: در سال اول دو هزار دستگاه بنز ۳۲۰ توليد خواهيم كرد و تيراژ سالانه اي اين خودرو در سالهاي بعد ۵ هزار دستگاه است، در ابتدا نيز دو هزار دستگاه از اين مدل به نيروي انتظامي واگذار مي شود.

توقف ترانزيت نفت از جمهوري آذربايجان و گرجستان
ترانزيت نفت قزاقستان و تركمنستان از طريق جمهوري آذربايجان و گرجستان به دليل بحران سياسي در «آجاريا» از روز گذشته (سه شنبه) متوقف شده است.
خبرگزاري غيردولتي «توران» ديروز به نقل از اداره راه آهن جمهوري آذربايجان، گزارش داد: ترانزيت نفت به دليل توقف قطارها در مسير تفليس - بندر باتومي امكانپذير نيست.
اين منبع با اشاره به اين كه بخشي از خط  آهن ميان تفليس و باتومي به دستور «اصلان آباشيدزه» رهبر آجاريا تخريب شده است، افزود: صادرات فرآورده هاي نفتي شركت دولتي نفت جمهوري آذربايجان نيز از بندر يادشده متوقف شده است.

با حضور هيأت ايراني
همايش و نمايشگاه جهاني مخابرات قاهره گشايش يافت
گروه اقتصادي: همايش و نمايشگاه مخابراتي آفريقا ۲۰۰۴ موسوم به «تلكوم قاهره» ديروز در پايتخت كشور باستاني مصر آغاز به كار كرد.
در نمايشگاه «قاهره» بيش از ۳۰ كشور و ۱۵۰ شركت مرتبط با موضوع هاي مخابراتي و ارتباطي، حضور يافته اند.
جمهوري اسلامي ايران نيز با غرفه اي كه نمادي از «تخت جمشيد» است در سالن ۲ از ۴ سالن نمايشگاه حضور يافته است و ۳ شركت بخش خصوصي در كنار ۳ شركت دولتي، به عرضه توانايي هاي خود پرداخته اند.

دبيركل بورس:
مي توانيم فرصت هاي ازدست رفته را جبران كنيم
گروه اقتصادي: دكتر حسين عبده تبريزي، دبيركل بورس اوراق بهادار تهران ديروز در يك همايش دانشجويي تحت عنوان «بورس فرصت فراموش شده اقتصاد ايران» در دانشكده اقتصاد علامه طباطبايي گفت: مي توانيم فرصت هاي ازدست رفته را جبران كنيم. اقتصاد ايران اين توانايي را دارد كه بورس تهران بتواند در مدت كوتاهي به جايگاهي  برسد كه درخور آن است.
وي تنوع ابزارهاي مالي را از برنامه هاي سال جاري بورس اعلام كرد كه در قالب سبد سهام و فروش متري مسكن عملي مي شود.وي در حاشيه به خبرنگار ما گفت: آئين نامه عرضه سبد سهام درحال حاضر در دستور كار شوراي بورس است كه به زودي تصويب و امكان عرضه تا ۵۰ سبد سهام ممكن مي شود.

همايش ملي قنات در گناباد با پيام رئيس جمهور آغاز به كار كرد
همايش ملي قنات با قرائت پيام رئيس جمهور توسط استاندار خراسان در گناباد آغاز شد.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي در اين پيام برگزاري همايش ملي قنات را به دست اندركاران و شركت كنندگان گرانقدر، به استادان و محققان و مديران و كارشناسان ارجمند كشور، به مردم صبور و تواناي خطه كوير تبريك گفت و افزود: قنات به منزله راه هاي كوير است كه حيات ،نشاط و آبادي را در جان تشنه اش مي دواند، قنات اساس پيدايش تمدن، بردباري و پايداري است.
رئيس جمهور در پيام خود افزوده است: اين ميراث ديروز را نه تنها براي امروز بلكه براي فردا بايد زنده نگه داشت و بر مبناي آن ظرفيتهاي تازه اي به دامنه هاي وسيع كوير افزود.
از اين رو نمي توان قنات را از منابع تامين آب كشور حذف كرد، البته قنات به ويژه در مناطق كهن تمدن كشور مي تواند موضوع جديدي در عرصه دانش و پژوهش دانشگاهي و صنعت گردشگري نيز باشد.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۱۰۴
۲,۱۸۴
توسعه فارس
۱۹۶
۴,۱۲۰
سرمايه گذاري توس گستر
۸۷۶
۱۸,۴۴۰
ابوريحان
۱۰۹
۲,۲۹۶
سرمايه گذاري آذربايجان
۱۴۰
۲,۹۵۴
داده پردازي ايران
۳۲۸
۷,۰۳۹
سرمايه گذاري مسكن
۲۱۹
۴,۷۱۸
سرمايه گذاري ملي
۱۷۴
۳,۸۲۰
توكا فولاد
۴۵۷
۱۰,۵۶۲
چادر ملو
۲۱۴
۵,۵۱۰
سرمايه گذاري ساختمان
۱۳۳
۳,۴۷۹
سرمايه گذاري پتروشيمي
۱۲۲
۳,۲۳۷
ساختمان اصفهان
۴۲۴
۱۳,۵۴۸
پتروشيمي آبادان
۲۳۴
۹,۴۶۷
نگين طبس
۳۲
۱,۳۵۳
شوكو پارس
۷۷
۳,۲۷۶
تكنو تار
۵۶
۲,۵۸۶
پاكسان
۱۵۱
۷,۰۵۷
ويتانا
۱۸۷
۹,۲۴۰
معادن و فلزات
۸۳
۴,۴۲۷
كمباين ايران
۵۲۷
۳۲,۹۳۹
سيمان فارس وخوزستان
۴۹۳
۳۱,۸۷۲
سيمان شرق
۱۸۵
۱۳,۶۸۰
آلومتك
۳۸
۲,۸۴۰
قطعات فولادي
۶۴
۶,۸۵۹
صنعتي بهشهر
۶۷
۸,۳۶۵
صنايع شيميايي
۱۹
۲,۶۶۳
سرمايه گذاري بوعلي
۶۲
۸,۷۸۴
ايران ترانسفو
۶۳
۱۱,۱۲۵
فولاد كاويان
۴۳
۸,۱۴۱
سرمايه گذاري بانك ملي
۸
۱,۶۹۵
بسته بندي البرز
۱۷
۳,۷۶۳
فرآورده هاي نسوز آذر
۳۳
۷,۶۰۹
پگاه اصفهان
۱۶۳
۳۶,۹۱۹
سيمان تهران
۳۹
۱۰,۸۵۷
معادن منگنزايران
۹
۲,۵۴۷
سامان گستراصفهان
۷۱
۲۲,۹۴۲
خدمات انفورماتيك
۱۰
۳,۳۱۸
تامين ماسه
۷
۲,۴۲۷
نيرومحركه
۵
۲,۱۳۲
سرمايه گذاري ملت
۱۶
۶,۸۰۵
ايران خودرو
۱۷
۹,۹۱۱
پتروشيمي خارك
۳۰
۱۹,۹۹۴
صنعتي دريايي(صدرا)
۷
۴,۶۲۵
قند پيرانشهر
۶
۴,۶۵۳
صنعت و معدن
۱۰
۸,۹۳۸
بانك كارآفرين
۷
۶,۳۷۹
مارگارين
۵
۵,۲۵۵
داروسازي زهراوي
۲
۲,۶۸۷
ايتالران
۱
۱,۶۰۶
جام دارو
۱
۲,۰۰۱
پروفيل پارس
۱
۳,۴۹۴
سرمايه گذاري البرز
۱
۵,۲۲۲
معدني املاح
۱
۴,۵۲۷
پارس توشه
۱-
۸,۹۴۶
پتروشيمي فارابي
۲-
۱۶,۶۱۳
رازك
۱-
۸,۹۹۴
خاك چيني
۱-
۶,۶۵۸
لنت ترمز
۱-
۶,۲۳۵
پارس سرام
۱-
۵,۴۰۰
بهنوش
۲-
۶,۲۰۸
داروسازي اسوه
۱-
۳,۴۳۵
سپنتا
۲-
۴,۵۷۶
پارس سوئيچ
۳-
۷,۲۱۸
پتروشيمي اراك
۱-
۲,۶۹۴
لاستيك كرمان
۲-
۴,۸۱۷
صنعتي پارس مينو
۹-
۱۷,۹۹۵
زامياد

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۷۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۶۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۶۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۹۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۲۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۵۷۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۵۶۵
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۴۱۶

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   يادداشت   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |