گسترش بازار ايران خودرو
معاون آفريقاي وزارت امورخارجه، جواد قربان قلي اعلام داشته است كه وزارت متبوعش در حال آماده سازي بسترهاي لازم براي حضور گروه صنعتي ايران خودرو در آفريقاست. وي در حالي كه بخش هاي مختلف ايران خودرو را معرفي مي كرد گفت كه كشورهاي آفريقايي منتظر دست يافتن به محصولات ايران خودرو هستند.
وي كيفيت بالا، قيمت هاي رقابتي و همچنين خدمات گسترده پس از فروش را راه نفوذ در بازار جهاني خودرو دانست كه بايد توسط ايران خودرو مورد توجه قرار بگيرند. او با ذكر اين نكته كه پتانسيل ايران در كشورهاي آفريقايي شناخته شده نيست از تلاش سفارتخانه هاي ايران براي گسترش نفوذ صنايع غيرنفتي ايران در آفريقا خبر داد. صنايع خودروسازي، يكي از اين صنايع است و از آن جا كه صنايع خودروسازي در آفريقا چندان پيشرفت نكرده است، مي تواند با محصولات متنوع خود به موفقيت و سود چشمگيري نايل شود.
پايان افسانه پيكان
با اين كه چند سال است كه بحث پايان توليد پيكان مطرح است هفته گذشته اسحاق جهانگيري وزير صنايع از پايان يافتن توليد پيكان تا پايان امسال خبر داد. در مورد پيكان بد نيست بدانيد اين ماشين در واقع مدل هيلمن هانتر متعلق به دهه ۱۹۶۰ ميلادي است كه از آن زمان تاكنون تغييرات چنداني در آن به وجود نيامده است. بزرگترين مشكل اين خودروي ملي مصرف بسيار زياد آن است. اين ماشين در هر ۱۰۰ كيلومتر ۱۴ ليتر سوخت مصرف مي كند. پيكان در ايران همان وضعيتي را دارد كه «ترابانتس» در آلمان شرقي داشت. به هرحال با پايان يافتن توليد اين ماشين قرار است L90 محصول مشترك ايران خودرو، سايپا و رنو ـ نيسان بازار ايران در دست بگيرند.
جايزه براي مدير نيسان
رئيس شركت خودروسازي نيسان، كارلوس گوسن به دريافت جايزه خدمات رفاهي عمومي ژاپن مفتخر گرديده است. او اين مدال و روبان آبي را در ماه مي براي تلاش در راه پيشرفت صنعت خودروسازي ژاپني دريافت خواهد كرد. او در مورد پيشرفت نيسان گفته است: «نيسان بازگشتي حيرت انگيز داشته است اما اين بهبودي از هيچ چيز ساخته نشده است. ما قدرت كارگران خود را مورد استفاده قرار مي دهيم، چيزي كه نياز كمپاني هاي ژاپني است.» او كه از دريافت اين جايزه متفخر است، در سال ۱۹۹۹ پس از آن كه نيسان توسط رنو خريداري شد مديريت نيسان را برعهده گرفت كه اين شركت آن هنگام ميليون ها دلار بدهكار بود و در حال از دست دادن بازار خود بود.
كارلوس گوسن كه يك تبعه فرانسه لبناني الاصل است در برزيل متولد شده است. او پيش از اين در هنگامي كه شركت تايرسازي ميشلين برزيل در حال ورشكستگي بود مدير آن جا شد و آن شركت را نيز از ورشكستگي نجات داد. او خود را نه متعلق به يك شركت يا ملت خاص كه «شهروند جهاني» مي داند.
نشست سران فرمول يك
هفته آينده قرار است روساي تيم هاي شركت كننده در مسابقات فرمول يك طي نشست دو روزه اي در مونت كارلو در مورد مسابقات با هم به بحث و گفت وگو بنشينند البته قصد اصلي اين نشست بررسي قوانين جديد FIA سازمان برگزار كننده مسابقات است.
اين قوانين در مواردي روساي تيم ها را دچار دردسر كرده است چون كه با اهداف اقتصادي آنها همخواني ندارد. استدلال روساي تيم ها اين است كه ورزش امروزه بسيار گران است اما FIA بيشتر بر جنبه ورزشي فرمول يك تاكيد دارد تا جنبه تجاري آن.
باز هم روسي
روسي با پيروزشدن در مسابقات افتتاح فصل در گراند پري آفريقا (در آفريقاي جنوبي) اولين راننده اي شد كه توانست با موتورهاي مختلف مسابقات پي درپي را فتح كند. او پيش از اين مسابقات را با موتورهاي هوندا فتح كرده بود. حالا رقباي او در فكر اين هستند كه چگونه او را در راه رسيدن به قهرماني مسابقات جرز اسپانيا متوقف كنند. امري كه به ظاهر غيرممكن مي رسد، براي اين كه روسي در سه سال گذشته قهرمان بلامنازع اين پيست بوده است او خود در مورد پيست ۴۲۳/۴ كيلومتري جرز گفته است كه اين پست براي او همچون خانه اش مي ماند. جرز كه در اسپانيا واقع است گنجايش ۱۲۵ هزار نفر را دارد، ۱۲۵ هزار نفري كه همگي احتمالاً والنتينو را تشويق خواهند كرد.
اسپانسرهاي الكترونيكي
آمپليكون، توزيع كننده قطعات و تجهيزات كامپيوتري و الكترونيكي به تازگي قراردادي را با سم كورك ۲۵ ساله به امضا رسانيده است كه طي آن اين راننده برتر مسابقات سوپر بايك انگليس تحت حمايت مالي اين شركت در مسابقات شركت خواهد كرد. مسابقات سوپر بايك انگليس هميشه مدنظر تيم هاي بزرگي نظير هوندا ،سوزوكي و دوكاتي بوده است. آمپليكون از آن جهت براي همكاري با تيم سم كورك انتخاب شده است كه تجربه و تبحر خاصي در مهندسي الكترونيك مسابقات گراند پريكس را دارا است.
بحران در دوكاتي
راننده استراليايي تروي بيليس اعلام كرده است كه رغبت چنداني براي شركت در مسابقه گراند پريكس Jerez در اسپانيا ندارد. وي پس از اين كه در مسابقات افتتاحيه فصل در دور اول در رده ۲۸ ام قرار گرفت و در پايان در رده ۱۴ ام قرار گرفت دچار شوك شديدي شده است. تيم دوكاتي هم در حال بررسي مشكلات موتور جديد اين تيم است تا بتواند اين عقب ماندگي نسبت به رقباي ديرينه اش ياماها و هوندا را جبران كند. بيليس در مسابقات سال گذشته جرز به مقام سوم رسيد اما امسال هنوز حضور او در پرده اي از ابهام است. او خود در اين مورد گفته است: «سال گذشته ما حضور موفقي در جرز داشتيم اما امسال به نظر مي رسد چنين چيزي دوباره اتفاق نيفتد.» به هرحال بايد منتظر ماند وديد آيا بيليس و دوكاتي در اين مسابقه شركت خواهند كرد يا نه.