جمعه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۱
index
جديدترين ماشين شركت آستون مارتين
فناوري انگليسي، زيبايي ايتاليايي
جواد نصرتي - عميد نمازي خواه
003558.jpg

مقدمه: هميشه بين شركت هاي بزرگ خودروسازي رقابتي جذاب و نفس گير برقرار است. امكان ندارد با ارايه يك ماشين جديد از سوي يك شركت، شركت هاي ديگر در مدت زمان كوتاهي رقبايي براي آن معرفي نكنند. اما علاوه بر اين رقابت، شركت هاي بزرگ هميشه در برخي توليدات خود از شركت هاي ديگر كمك گرفته اند. در اين ميان شركت هايي در ايتاليا وجود دارند كه هرچند خود خودرو توليد نمي كنند اما در زمينه تخصصي خود هميشه از بهترين ها به شمار مي روند.
از اين شركت ها مي توان به پينينفارينا ، زاگاتو و ... اشاره كرد كه در زمينه طراحي ـ آن هم از نوع ايتاليايي ـ از بهترين ها هستند. در اين بخش به يك نمونه همكاري زاگاتو و يكي از شركت هاي بزرگ خودروسازي (آستون مارتين از انگليس) پرداخته ايم.
آيا آستون مارتين مي تواند مدل ۱۲ سيلندربارچتا شركت فراري را به حال خود رها كند؟ مخصوصاً هنگامي كه از ايتاليا اخباري به گوش مي رسد كه لامبورگيني براي توليد مدل روداستر مورسيلاگو در حال برنامه ريزي است. مسلماً جواب «منفي» است. نگراني شركت آستون مارتين در مورد فراري بيشتر است چون مي داند كه لامبورگيني براي ساخت ماشين جديد خود با كوهي از قوانين دست و پاگير آلماني (همان طور كه مي دانيد لامبورگيني توسط شركت آلماني آئودي خريداري شده است) مواجه است و آستون مارتين اين شانس را دارد كه مدل روداستر خود را زودتر از لامبو عرضه كند. آنها براي اين منظور به كمك يار ديرين خود زاگاتو
كه تحت رهبري آندريازاگاتو اداره مي شود سومين همكاري مشترك خود را در نمايشگاه ژنو كه از ۱۴ تا ۲۴ مارس در ژنو سوييس برگزار شد عرضه كردند. اين مدل اولين ماشين آستون مارتين است كه كاملاً در خارج از انگليس در ميلان (در واقع در تراتزانو جايي كه به كارخانه هاي آلفاروما بسيار نزديك است) ساخته شده است. اما بدنيست كمي هم از آستون مارتين و زاگاتو بدانيد. زاگاتو و آستين مارتين پيوند مستحكمي با هم دارند كه به سال هاي دهه ۱۹۶۰ ميلادي باز مي گردد. جايي كه اين دو محصول افسانه اي را توليد كردند. اين همكاري در دهه ۸۰ نيز با توليد Vantage و Volante ادامه داشت. اما همكاري امسال آنها در نمايشگاه ژنو چيزي فراتر از يك همكاري معمولي بوده است. هرچند به مانند دو همكاري پيشين زاگاتو يك قيافه جديد به ماشين نمي دهند اما با به كارگيري عناصر جديد در فرم كلي ماشين به ونكوييش Vanquish ويژگي هاي خاصي بخشيده است.
003561.jpg
003564.jpg

بعد از موفقيت چشمگير AMDB7 Zagato Coupe (كه همگي ۹۹ عدد توليد شده تحويل هم داده شده اند) و AM Americen Roadster1 (كه ميزان توليد آن هم ۹۹ عدد است كه پيش فروش شده اند و مراحل نهايي ساخت آنها در حال انجام است) انتظار مي رود كه دكتر الريش الريخ بز مدير آستون مارتين استراتژي توليد را تغيير خواهد داد. او ديگر به مانند دو مدل ياد شده ميزان توليد را تا بدين حد پايين نخواهد آورد. البته محدوديتي هم در ميزان توليد در نظر گرفته خواهد شد كه با ميزان علاقه مندي مردم در نمايشگاه ژنو و بعد از آن ارتباط مستقيم خواهد داشت.
همكاري نزديك نري هارادا رئيس بخش طراحي زاگاتو و پيتر هاچينسون مدير بخش طراحي آستون مارتين، ويژگي هاي خاصي از طراحي پيشرفته به اين ماشين داده است. نتيجه اين همكاري طراحي خارجي بي نظير «هارادايي» است. در داخل هم با استفاده از متريال هاي جديد و خاصي به طور هوشمندانه اي ناهمگون استفاده شده اند و رنگ هاي متنوع بهره اي متفاوت به Vanquish داده شده است. اما اين تنها ويژگي بارز Vanquish نيست. يكي از بارزترين و كاراترين سيستم هاي اين روداستر سيستم فوق پيشرفته ترمز آن است. اين سيستم كه در جلو و عقب به صورتي ديسكي با نيروي كمكي خلاء و سيستم ABS است در جلو ديسكي با ۳۵۵ ميلي متر (۱۴ اينچ) و در عقب ديسكي با قطر ۳۳۰ ميلي متر (۱۳ اينچ) دارد. اندازه چرخ جلو و چرخ عقب هم به ترتيب
Cm ۳/۴۸*۹/۲ (inch ۰/۱۹*۰/۹) و
Cm ۴/۲۵*۳/۴۸ (inch ۰/۱۰*۰/۱۹) اما يكي از ويژگي هاي منحصربه فرد اين ماشين كه مي توان آن را در نوع خود بي نظير دانست سقف دو منظوره و دوتكه آن است. در روزهاي سرد اين ماشين داراي سقفي مي شود كه نه به صورت كروك (باز و بسته شونده) بلكه به صورت ثابت بر روي ماشين و به عنوان جزيي از ماشين و بدنه قرار مي گيرد، همانند يك ماشين كوپه معمولي. در اين حالت Vanquish تقريباً حالتي شبيه پورشه باكستر دارد. در روزهاي گرم اين سقف ثابت و مستحكم جاي خود را به يك سقف شيشه اي متحرك مي دهد كه به راحتي و نرمي بر روي ماشين باز و بسته مي شود. اين سقف كه محصول چند ماه كار سخت مهندسان زاگاتو است به راحتي و به سادگي بر روي ماشين كشيده مي شود و وقتي كه مورد استفاده قرار نمي گيرد در محل مخصوص چمدان ها در عقب ماشين نگهداري مي شود كه به لطف طراحي هوشمندانه مهندسان طراح زاگاتو كمترين فضاي ممكن را اشغال مي كند. در عقب، چراغ ها به صورت گرد بر روي يك پنل كشيده و خميده قرار گرفته
003555.jpg
است. شيشه عقب هم از نوع بسيار سفت وسختي است كه به جاي بدنه فلزي از آن استفاده شده است به گونه اي كه محتويات داخل صندوق عقب از وراي آن معلوم است. از آن جا كه اين ماشين فعلاً به صورت مفهومي ارايه شده است اطلاعات چنداني از آن در دست نيست اما بعضي از اطلاعات آن به صورت زير است. موتور ۱۲ سيلندر آلومينيمي آن در جلو قرار گرفته است كه داراي ۴۸ سوپاپ است (۴ سوپاپ براي هر سيلندر). اين موتور ظرفيتي معادل ۵۹۳۵ سي سي (۲/۳۶۲ اينچ مكعب) دارد كه با توجه به اين ظرفيت، ۶/۳۳۵ كيلووات معادل ۴۵۰ اسب بخار نيرو در ۶۵۰۰ دور در دقيقه توليد مي كند. گشتاور آن نيز ۵۵۵ نيوتن متر (۳/۴۰۹ پوندفوت) در ۵۰۰۰ دور در دقيقه است.
سيستم انتقال نيرو در اين ماشين شش سرعته از نوع دستي و پدال هاي شيفتينگ است. طول يا پهنا و ارتفاع Vanquish كه بدنه اي از جنس آلومينيم / كربن دارد به ترتيب ۶۴۸۵ ، ۱۹۲۳ و ۱۲۶۵ ميلي متر است.

خبر
گسترش بازار ايران خودرو
003573.jpg

معاون آفريقاي وزارت امورخارجه، جواد قربان قلي اعلام داشته است كه وزارت متبوعش در حال آماده سازي بسترهاي لازم براي حضور گروه صنعتي ايران خودرو در آفريقاست. وي در حالي  كه بخش هاي مختلف ايران خودرو را معرفي مي كرد گفت كه كشورهاي آفريقايي منتظر دست يافتن به محصولات ايران خودرو هستند.
وي كيفيت بالا، قيمت هاي رقابتي و همچنين خدمات گسترده پس از فروش را راه نفوذ در بازار جهاني خودرو دانست كه بايد توسط ايران خودرو مورد توجه قرار بگيرند. او با ذكر اين نكته كه پتانسيل ايران در كشورهاي آفريقايي شناخته شده نيست از تلاش سفارتخانه هاي ايران براي گسترش نفوذ صنايع غيرنفتي ايران در آفريقا خبر داد. صنايع خودروسازي، يكي از اين صنايع است و از آن جا كه صنايع خودروسازي در آفريقا چندان پيشرفت نكرده است، مي تواند با محصولات متنوع خود به موفقيت و سود چشمگيري نايل شود.

پايان افسانه پيكان
003570.jpg

با اين  كه چند سال است كه بحث پايان توليد پيكان مطرح است هفته گذشته اسحاق جهانگيري وزير صنايع از پايان يافتن توليد پيكان تا پايان امسال خبر داد. در مورد پيكان بد نيست بدانيد اين ماشين در واقع مدل هيلمن هانتر متعلق به دهه ۱۹۶۰ ميلادي است كه از آن زمان تاكنون تغييرات چنداني در آن به وجود نيامده است. بزرگترين مشكل اين خودروي ملي مصرف بسيار زياد آن است. اين ماشين در هر ۱۰۰ كيلومتر ۱۴ ليتر سوخت مصرف مي كند. پيكان در ايران همان وضعيتي را دارد كه «ترابانتس» در آلمان شرقي داشت. به هرحال با پايان يافتن توليد اين ماشين قرار است L90 محصول مشترك ايران  خودرو، سايپا و رنو ـ نيسان بازار ايران در دست بگيرند.

جايزه براي مدير نيسان
003567.jpg

رئيس شركت خودروسازي نيسان، كارلوس گوسن به دريافت جايزه خدمات رفاهي عمومي ژاپن مفتخر گرديده است. او اين مدال و روبان آبي را در ماه مي  براي تلاش در راه پيشرفت صنعت خودروسازي ژاپني دريافت خواهد كرد. او در مورد پيشرفت نيسان گفته است: «نيسان بازگشتي حيرت انگيز داشته است اما اين بهبودي از هيچ چيز ساخته نشده است. ما قدرت كارگران خود را مورد استفاده قرار مي دهيم، چيزي كه نياز كمپاني هاي ژاپني است.» او كه از دريافت اين جايزه متفخر است، در سال ۱۹۹۹ پس از آن كه نيسان توسط رنو خريداري شد مديريت نيسان را برعهده گرفت كه اين شركت آن هنگام ميليون ها دلار بدهكار بود و در حال  از دست دادن بازار خود بود.
كارلوس گوسن كه يك تبعه فرانسه لبناني الاصل است در برزيل متولد شده است. او پيش از اين در هنگامي كه شركت تايرسازي ميشلين برزيل در حال ورشكستگي بود مدير آن جا شد و آن شركت را نيز از ورشكستگي نجات داد. او خود را نه متعلق به يك شركت يا ملت خاص كه «شهروند جهاني» مي  داند.

نشست سران فرمول يك
هفته آينده قرار است روساي تيم هاي شركت كننده در مسابقات فرمول يك طي نشست دو روزه اي در مونت كارلو در مورد مسابقات با هم به بحث و گفت وگو بنشينند البته قصد اصلي اين نشست بررسي قوانين جديد FIA سازمان برگزار كننده مسابقات است.
اين قوانين در مواردي روساي تيم ها را دچار دردسر كرده است چون كه با اهداف اقتصادي آنها همخواني ندارد. استدلال روساي تيم ها اين است كه ورزش امروزه بسيار گران است اما FIA بيشتر بر جنبه ورزشي فرمول يك تاكيد دارد تا جنبه تجاري آن.

باز هم روسي
003552.jpg

روسي با پيروزشدن در مسابقات افتتاح فصل در گراند پري آفريقا (در آفريقاي جنوبي) اولين راننده اي شد كه توانست با موتورهاي مختلف مسابقات پي درپي را فتح كند. او پيش از اين مسابقات را با موتورهاي هوندا فتح كرده بود. حالا رقباي او در فكر اين هستند كه چگونه او را در راه رسيدن به قهرماني مسابقات جرز اسپانيا متوقف كنند. امري كه به ظاهر غيرممكن مي رسد، براي اين كه روسي در سه سال گذشته قهرمان بلامنازع اين پيست بوده است او خود در مورد پيست ۴۲۳/۴ كيلومتري جرز گفته است كه اين پست براي او همچون خانه اش مي ماند. جرز كه در اسپانيا واقع است گنجايش ۱۲۵ هزار نفر را دارد، ۱۲۵ هزار نفري كه همگي احتمالاً والنتينو را تشويق خواهند كرد.

اسپانسرهاي الكترونيكي
003579.jpg

آمپليكون، توزيع كننده قطعات و تجهيزات كامپيوتري و الكترونيكي به تازگي قراردادي را با سم كورك ۲۵ ساله به امضا رسانيده است كه طي آن اين راننده برتر مسابقات سوپر بايك  انگليس تحت حمايت مالي اين شركت در مسابقات شركت خواهد كرد. مسابقات سوپر بايك انگليس هميشه مدنظر تيم هاي بزرگي نظير هوندا ،سوزوكي و دوكاتي بوده است. آمپليكون از آن جهت براي همكاري با تيم سم كورك انتخاب شده است كه تجربه و تبحر خاصي در مهندسي الكترونيك مسابقات گراند پريكس را دارا است.

بحران در دوكاتي
003576.jpg

راننده استراليايي تروي بيليس اعلام كرده است كه رغبت چنداني براي شركت در مسابقه گراند پريكس Jerez در اسپانيا ندارد. وي پس از اين كه در مسابقات افتتاحيه فصل در دور اول در رده ۲۸ ام قرار گرفت و در پايان در رده ۱۴ ام قرار گرفت دچار شوك شديدي شده است. تيم دوكاتي هم در حال بررسي مشكلات موتور جديد اين تيم است تا بتواند اين عقب ماندگي نسبت به رقباي ديرينه اش ياماها و هوندا را جبران كند. بيليس در مسابقات سال گذشته جرز به مقام سوم رسيد اما امسال هنوز حضور او در پرده اي از ابهام است. او خود در اين مورد گفته است: «سال گذشته ما حضور موفقي در جرز داشتيم اما امسال به نظر مي رسد چنين چيزي دوباره اتفاق نيفتد.» به هرحال بايد منتظر ماند وديد آيا بيليس و دوكاتي در اين مسابقه شركت خواهند كرد يا نه.

ساعات شرعي
اذان ظهر: ساعت ۰۱:۱۳ ـ
اذان مغرب: ساعت ۱۵:۲۰
اذان صبح فردا: ساعت ۲۸:۴

ماشين
هفته
جهان
چهره ها
حوادث
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  چهره ها  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |