جمعه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۱
index
در حاشيه مرگ مشكوك مستندساز انگليسي در اسرائيل
فيلمسازي كه فيلم شد
ترجمه: نيره محمودي
003501.jpg

عدم پاسخگويي رژيم اسرائيل در مورد علت مرگ يك مستندساز انگليسي در نوار غزه، بالاخره پاي بيوه وي را به فلسطين اشغالي كشيد تا پيرامون اين موضوع به تحقيق بپردازد. وي تاكنون براي سؤال هايش هيچ پاسخي از سوي مقامات اسرائيلي دريافت نكرده و به همين دليل با رسانه ها گفت وگو كرده است.
شبكه خبري بي بي سي در اين مورد گزارشي تهيه كرده است كه ترجمه آن را در زير مي خوانيد.
«جيمز ميلر» مستندسازي است كه سال گذشته به رفح آمد تا پيرامون تاثير درگيري ها در فلسطين اشغالي بر كودكان فلسطيني گزارشي تهيه كند. در نهايت نيز هدف گلوله قرار گرفت و كشته شد. پس از گذشت يك سال از وقوع اين حادثه مقامات اسرائيلي ها هنوز نتيجه تحقيقات خود را در اين مورد منتشر نكرده اند.
اين در حالي است كه پليس اسرائيل دوم اوت (يكشنبه گذشته) روند تحقيقات را در مورد قتل  اين مستندساز متوقف ساخت اما نتايج آن را اعلام نكرد. اين موضوع باعث شد تا سوفيا، همسر ۳۳ ساله ميلر همراه دو كودك خود به فلسطين اشغالي سفر كرده و تلاش جديدي را براي يافتن حقيقت در مورد مرگ شوهرش آغاز كند. سوفيا هفته گذشته با مقامات ارشد رژيم اسرائيل ديدار كرد تا در مورد يك تحقيق كامل و شفاف در مورد مرگ همسرش با آنان گفت وگو كند. بيوه ميلر و خانواده اش معتقدند كه وي توسط يك سرباز اسرائيلي مورد اصابت گلوله قرار گرفته است.
خانم ميلر كه اهل «برانتون»، «دون» است در جريان سفر به نوار غزه با شخصيت هايي از جمله «رعنان گيسين» مشاور شارون، نخست وزير رژيم اسرائيل و نمايندگان وزارت خارجه اين رژيم ديدار كرد. با وجود پيشرفت هايي كه سوفيا توانست در اين سفر در مورد چگونگي مرگ شوهرش كسب كند، وي گفت كه باور كردن اين موضوع بسيار مشكل است كه هنوز آنها نتوانسته اند مسئول اين حادثه را پيدا كنند. سوفيا تاكيد كرد:  «ما از اين كه اين موضوع اينقدر طول كشيده است نااميد شده ايم. يك سال انتظار زمان طولاني است. ما تمام زمان خود را براي قانع كردن رژيم اسرائيل در ارايه پاسخي صريح و كامل صرف كرديم. تحقيق پليس اين رژيم به پايان رسيده و نتايج آن اعلام شده است، اما اين نتايج اكنون در اختيار قاضي است و او اكنون در حال بررسي مدارك است و اين موضوع را كه آيا مي توان اقدامي قانوني را انجام داد يا خير، بررسي مي كند.»
به همسر ميلر گفته شده است كه قاضي پرونده ممكن است طي يك تا دو هفته تحقيق پيرامون قتل  جيمز ميلر را به پايان برساند، اما از بيم آن كه كسي به خاطر اين موضوع مورد محاكمه قرار بگيرد، نتيجه اين تحقيق را هرگز به خانواده وي اعلام نخواهد كرد. سوفيا شنبه هفته جاري را در «تورنتو»ي كانادا سپري كرد. در اين شهر جشنواره اي برگزار شد كه فيلمي برگرفته از صحنه هاي ثبت شده توسط ميلر در آن به نمايش درآمد. اين فيلم با نام «مرگ در غزه» در واقع صحنه هايي است كه ميلر پيش از مرگش در نزديكي محل زندگي سه كودك فلسطيني كه داستان زندگيشان را تعقيب مي كرد، گرفته است. در اين فيلم صحنه هايي كه ميلر در آن مورد اصابت گلوله قرار گرفته است به نمايش درمي آيد. اين فيلم نشان مي دهد كه همراهان ميلر پس از هدف قرار گرفتن وي مجبور مي شوند از منطقه اي كه اسرائيلي ها به آنان اجازه ورود به آن را داده  بودند، فرار كنند.
003507.jpg

نيروي دفاع اسرائيل (IDF) مدعي شده است كه ميلر در يك تبادل آتش كشته شده و هيچ عمدي در كار نبوده است. اين در حالي است كه نحوه اصابت گلوله به ميلر توسط يكي از اعضاي بخش فيلم خبرگزاري آسوشيتدپرس به ثبت رسيده و حكايت از آن دارد كه وي عمداً به قتل  رسيده است. براساس اين فيلم به يك سرباز اسرائيلي مسلح نزديك شده و در حالي كه كلاهخودي سفيد رنگ كه آرم TV روي آن حك شده است بر سر دارد خود را يك روزنامه نگار انگليسي معرفي مي كند. دو گلوله شليك مي شود كه دومي ميلر را از پاي درمي آورد. اين گلوله درست به گردن ميلر كه تنها جاي بدون محافظ بدن وي بود، اصابت كرده است.
بيوه ميلر مي گويد: «ديدن فيلمي كه به مرگ همسرتان منتهي مي شود، كار بسيار مشكلي است. شما نمي خواهيد چنين فيلمي را ببينيد و نمي خواهيد كه به پايان برسد. اما در عين حال اين فيلمي است كه از آمدن به خاطر آن به كانادا احساس غرور مي كنم. اين فيلم ميلر بود و در آن قدرت، همدردي و زيبايي موج مي زند. در اين فيلم موضوعاتي مطرح مي شود كه بسيار مورد علاقه او است و با سبك فيلمسازي وي همخواني دارد. اين فيلم همچنين در مورد موضوعي است كه امروزه بسيار اهميت داشته و مطرح است. اگر چه حمايت از اين فيلم براي من به عنوان همسر ميلر كار دشواري بود، اما كار مثبتي به نظرم رسيد.»
سوفيا اميدوار است اين فيلم كه در جشنواره هاي برلين، آمستردام، شيكاگو و لندن بسيار مورد تحسين و تمجيد قرار گرفت، موجب شود تا گره پرونده ميلر در سرزمين هاي اشغالي باز گردد. وي همچنين اميدوار است تا بتواند پاسخ مناسبي را براي سؤالات دو فرزند ۵/۱ و ۴ ساله اش پيدا كند. خانم ميلر مي گويد: در روز مرگ پدرشان به آنان گفتم كه او مورد اصابت گلوله قرار گرفته و ديگر هرگز به خانه بازنخواهد گشت. از آن زمان تاكنون من، خانواده ميلر و دوستانم تلاش كرده ايم تا اين دو را آنطور كه پدرشان دوست داشته تربيت كنيم. اغلب كودك بزرگترم از من سؤالات زيادي در مورد پدرش مي كند و من هم سعي مي كنم كه صادقانه و بسيار ساده به آنان پاسخ دهم. اما اين موضوعي است كه زندگي من و فرزندام را
تحت تاثير قرار داده است.
سوفيا همچنان اميدوار است كه نتايج تحقيق اسرائيلي ها در نهايت اعلام شود. وي مي گويد: «من و خانواده جيمز تا زماني كه قاتلان وي به عدالت سپرده نشوند، بي وقفه موضوع قتل وي را پيگيري مي كنيم.»

گفت و گو با دختر جان كري
جنگ پدرم و من
003510.jpg
003519.jpg
سهيلا قاسمي
الكساندراي ۳۰ ساله نه تنها دختر جان كري، نامزد دموكرات انتخابات رياست  جمهوري آمريكاست، بلكه محرم اسرار او نيز به شمار مي رود. در ميان چهل كارگردان جواني كه به جشنواره كن دعوت شده اند نام الكساندرا كري، سينماگر جوان، باهوش و سرزنده را هم مي بينيم. او عضو انستيتو فيلم آمريكا و دانشگاه لس آنجلس است و فيلم كوتاهش The last Measure (آخرين اقدام) نام دارد. اين فيلم خشونت و صدماتي را كه جنگ ويتنام به يك خانواده آمريكايي وارد كرده به تصوير مي كشد. البته مشخص است كه ساختن اين فيلم بي هدف نبوده و الكساندرا اهدافي براي پيروزي پدرش و راهيابي او به كاخ سفيد در سر داشته است. مي توان گفت كه اين فيلم بي ارتباط با سنگدلي جمهوريخواهان آمريكا در زمينه جنگ عراق نيست.
هفته نامه فرانسوي زبان اكسپرس در آستانه برگزاري جشنواره كن گفت و گويي با الكساندرا كري در مورد اين اثري كه طنين منحصر به فردي داشته انجام داده است كه از نظر مي گذرانيم:
براي نخستين بار فيلمي را در كن عرضه كرده ايد كه موضوع آن به هيچ وجه خنثي نيست. موضوع آن چيست؟
فيلم، داستان خانواده اي را روايت مي كند كه به واسطه جنگ، يعني جنگ ويتنام از هم متلاشي مي شود. البته اين جنگ مي تواند هر جنگ ديگري هم باشد. همچنين داستان قطع ارتباط يك پدر با دختر كوچكش هم نقل مي شود. جراحت هاي حاصل از جنگ آنها را كاملاً از هم دور مي كند.
اين پدر و دختر الكساندرا و جان كري هستند؟
آنها پدر و دختر كوچكي هستند كه هركدام به شيوه اي خاص و با توجه به صدمات جنگ، عميقاً آزرده خاطر و زخم  خورده هستند. طبيعتاً در اين فيلم كوتاه دورنمايي از خاطرات من هم وجود دارد. وقتي بچه بودم در حالي كه روي زانوهاي پدرم نشسته بودم با او گفت و گو مي كردم؛ درست مثل همه دختر بچه هايي كه عاشق پدرشان هستند. اين تصوير را در فيلم هم آورده ام.
چه زماني تصميم گرفتيد كه فيلم كوتاه بسازيد؟
درست اوايل جنگ عراق، وقتي آمريكا آماده حمله مي شد. اگر مي بينيد ويتنام را انتخاب كرده ام به اين علت است كه حضور اين جنگ هميشه در اطرافم ملموس بوده است و همان طور كه مي دانيد پيش از هرچيز به واسطه پدرم كه در جنگ شركت داشت، اين كار انجام گرفته است. همچنين برخي از دوستان صميمي خانواده ام داستان هايي از آن تعريف كرده اند. بسياري از دختران بزرگ خانواده مدت هاي طولاني منتظر يك سرباز كه پدر يا برادرشان بود مانده بودند و او هرگز باز نمي گشت، چون آن جا در ويتنام مرده بود.
شايد اگر از گفت و گوهاي خانوادگي الهام نمي گرفتند هرگز چنين فيلمي كه به كودكي ام برمي گردد را نمي ساختم. ويتنام هنوز هم در كودكي ام جاي مهم و بزرگي دارد، هرچند واقعيت اين است كه پدرم بسيار ملاحظه كار است و در اين زمينه خيلي كم صحبت مي كند. وقتي بچه بودم تعطيلات را در سن برياك فرانسه مي گذرانديم و من و او در ميان بقاياي جنگ سال ۱۹۴۰ قدم مي زديم. در ساحل و در ميان گودال ها گشت مي زديم و گفت و گوهايي طولاني در مورد زندگي، مرگ و جنگ داشتيم.
پدرتان فيلم شما را ديده است؟
هنوز نه، اما از مضمون آن با خبر است حقيقت دارد كه با تغيير حوادث عراق ، غم انگيز شدن جنگ و تغيير افكار عمومي در آمريكا اين فيلم هرچند ساده است اما چهره اي متفاوت به خود مي گيرد.
نمي ترسيد جمهوريخواه ها براي متزلزل كردن پدرتان در مقابل ستاد انتخاباتي اش از عبارت «الكساندرا كري صلح طلب» استفاده كنند؟
من آدم ساده لوحي نيستم هر خطري وجود دارد. بخش قابل توجهي از آمريكايي ها و به خصوص جوانان با اين فيلم ارتباط برقرار كرده و آن را خواهند پذيرفت. پدرم كه اين داستان تحت تاثير قرارش خواهد داد، آن جا در ويتنام روابط دوستانه اي برجاي گذاشته است. اگر خطري هم باشد از عهده آن برمي آيم. آمريكايي ها امروزه در مورد اين مسئله مسايل زيادي را مطرح مي كنند.
روابط شما با پدرتان چگونه است؟
به او خيلي نزديكم. با هم خيلي حرف مي زنيم. از انتخابات و از ديدگاه او راجع به آمريكا مي گوييم. او مردي آزاد است و مي خواهم تا حد توانم براي موفقيت او در انتخابات تلاش كنم.

خبر
هيلاري در ليست مقاوم ترين مردان
003522.jpg

«همسري نمونه كه به تمسخر گرفته شد اما فداكار ماند، زني شجاع، سياستمداري صادق» در آمريكا هم در مورد هيلاري رودهام كلينتون، بانوي اول سابق، نظري مشابه دارند. حتي در سراسر دنيا همه نامش را مي دانند. به نظر مي رسد فقط يك عنوان براي او كم بود و آن هم عنوان «مرد» است. روز ۱۴ فوريه ماهنامه مختص مردان به نام Menشs journal كه در نيويورك منتشر مي شود نام او را در ليست طبقه بندي سالانه مقاوم ترين مردان در برابر سختي ها قرار داده بود مرداني كه خيلي قدرت مردانه دارند.
در مجله اين سؤال مطرح شده است: «چطور مي توان چنين مردي را توصيف كرد؟ آيا او فردي است كه از ترس هايش مي گذرد و در برابر دردها مقاومت مي كند؟» نام كارشناساني كه افراد مورد نظر را گزينش كرده اند ذكر نشده است. آنها ساعت ها و ساعت ها بحث و گفت وگو كرده اند تا ليست نهايي را ارايه دهند و نام بانوي اول آمريكا را در رديف بيست و پنجم و درست پس از روستي هيت كه از ۴۷۰ تصادف اتومبيل جان سالم به  در برده قرار دهند.
اين اولين بار است كه زني در چنين طبقه بندي مردانه اي قرار مي گيرد. سردبير اين مجله مي گويد: «هيلاري به خاطر مسايل انسان دوستانه و سياسي، به خصوص در زمان حضور در كاخ سفيد انتخاب شد» او به مردم توصيه مي كند كه حتماً كتاب هيلاري را بخوانند تا با ماجراي هشت سال حضورش در كاخ سفيد و مسئله مونيكا لوينسكي بيشتر آشنا شوند. او در زمينه حقوق بشر، مسايل كودكان و اصلاح سيستم بهداشت فعاليت هاي بسياري انجام داده است.
با همه اين حرف ها هيلاري اصلاً به اين مسئله توجه ندارد و حتي جواب تلفن مسئولان ماهنامه را نداده است. ظاهراً او دوست ندارد در كنار ۲۴ مرد مقاوم عكس يادگاري بگيرد.
003504.jpg

غيبگويي كه جايزه دستگيري صدام را مي خواهد
جوسلينو نوبرگا دالوس، مردي برزيلي است كه ادعاي پيشگويي مي كند و به همين دليل از دولت آمريكا مبلغ ۲۵ ميليون دلار درخواست كرده است، چون قرار بود به هر كسي كه مخفيگاه صدام را نشان دهد، جايزه اي با اين مبلغ پرداخت شود.
لوس شكايت نامه اي نيز به دادگاه فدرال تسليم كرده است. به نوشته روزنامه «استادو دي سائوپائولو» لوس كه استاد زبان انگليسي است ادعا مي كند روز ۱۳ سپتامبر سال ۲۰۰۱ در نامه اي كه به سفارت آمريكا در برزيل نوشته وقوع جنگ عراق و افغانستان را پيش بيني كرده و محل دقيق اختفاي صدام را هم ذكر كرده است.
لوس مي گويد كه در روزهاي يكم و بيست و نهم اكتبر سال ۲۰۰۱ هم اين اطلاعات را در اختيار جورج بوش، رئيس اف بي آي و رئيس سنا قرار داده است. او نسخه اي از اين نامه ها را هم دارد. در نامه آمده است: «صدام حسين در الدير واقع در نزديكي تكريت پيدا مي شود. او در گودالي ۸/۱ متري به عرض ۶۵ سانتي متر در نزديكي رود دجله خواهد بود. از آجر و گل و لاي نيز براي مخفي نگه داشتن سوراخش استفاده خواهد شد. اما در اين زمان بهتر است از بازوي راستش كه در فرانسه به سر مي برد اطلاعات كامل تري دريافت كنيد.»
روزهاي پنجم و هفدهم ژوئن و ۲۵ اوت سال ۲۰۰۳ وقتي صدام ناپديد شد، لوس نامه اي به كنسول آمريكا در سائوپائولو، رئيس اف بي آي و بوش نوشت و همين اطلاعات را در اختيارشان قرار داد. قرار است در جلسه دادگاه، سفير آمريكا در سائوپائولو در اين مورد پاسخگو باشد.

سرود ملي اتحاديه اروپا به زبان لاتين
003516.jpg

در اروپاي ۲۵ عضوي جديد، ۲۰ زبان رسمي داريم. به همين دليل يك استاد اتريشي پيشنهاد كرده كه اين ۲۵ كشور با هم سرود رسمي اتحاديه اروپا را به زبان لاتين بخوانند تا هيچ كس آزرده خاطر نشود. سرود رسمي اتحاديه اروپا در حال حاضر برگرفته از سمفوني نهم بتهوون به نام غزل شادماني است. اما با توجه به گسترش اتحاديه اروپا به نظر مي رسد بايد همه مردم بتوانند يكصدا سرود رسمي خود را بخوانند، اما تاكنون مشكل پيدا كردن زبان مشترك وجود داشته است. حتي برخي پيشنهاد داده اند كه از زبان انگليسي به عنوان زبان رسمي اتحاديه استفاده شود. اين پيشنهاد مخالفان بسياري دارد و به نظر مي رسد با توجه به اين وضعيت، پيشنهاد اين استاد دانشگاه مورد قبول واقع شود.

يادداشت
عقايد ضد جنگ يا مدل موي زيبا
كليد پيروزي در انتخابات
003513.jpg
محمد كاظمي
هرچه به زمان برگزاري انتخابات آمريكا نزديك تر مي شويم برگ هاي تازه اي از زندگي گذشته كانديداها ورق مي خورد و حساسيت در مورد سخنان و اظهار نظرهاي آنان نيز دو چندان مي شود. هفته گذشته نشريات معتبري چون «نيوزويك» و «يو.اس.اي.تودي» به زندگي گذشته جان كري و همسر سابق او و عقايدي كه در مورد قيافه و شكل ظاهر كري وجود دارد، پرداختند.
جان كري ۶۱ ساله در ۱۱ دسامبر ۱۹۴۳ در بيمارستان نظامي دنور كلورادو زاده شد. جايي كه ريچارد پدرش به صورت داوطلبانه در نيروي هوايي و در جريان جنگ جهاني دوم خدمت مي كرد. مدتي پس از تولد كري خانواده او به خانه خود در ماساچوست بازگشتند و جان در يك خانواده كاتوليك دوران طفوليت خود را گذراند و حتي به يكي از فعالان كليساي كاتوليك شهرشان تبديل شد.
او پس از فارغ التحصيلي از دانشگاه yale به نيروي دريايي پيوست و به سبب لياقت هايي كه در جريان جنگ ويتنام از خود نشان داده بود نشان نقره و برنز دريافت كرد. او چندي پيش و در جريان يك مصاحبه با اشاره به جنگ ويتنام گفت: «شركت من در جنگ ويتنام يك اشتباه بود و من تمام مدال هاي خود را كه تكه روباني بيش نبودند دور انداخته ام.»
وي پس از فارغ التحصيل شدن از مدرسه حقوق كالج بوستون راههاي جديدي را براي تحقق اهدافي كه به آنها اعتقاد داشت پيدا كرد. او پس از برنده شدن در انتخابات سال ۱۹۸۴ به سناي ايالات متحده راه يافت. در سال هاي ۱۹۹۰ ، ۱۹۹۶ و ۲۰۰۲ نيز مجدداً انتخاب شد و اكنون در حال گذران چهارمين دوره حضور خود است. جان كري مي كوشد در سنابه اهداف خود شامل اصلاح قوانين تحصيل عمومي، مسايل كودكان، تقويت اقتصاد، رشد تكنولوژي جديد در اقتصاد و گسترش اهداف سياسي آمريكا به سراسر جهان جامه عمل بپوشاند. او پس از جدا شدن از همسر سابق خود «ترنه» با «ترزا» كه زني بسيار ثروتمند است ازدواج كرد. از همسر سابق خود داراي دو فرزند دختر به نام هاي «الكساندرا» و «ونسا» است كه از فعالان ستاد انتخاباتي او هستند.
ترزا همسر كنوني او نيز داراي سه فرزند پسر از شوهر سابق خود است و همگي آنها در بوستون زندگي مي كنند. كري با همسر سابق خود ترنه در دوران دانشجويي آشنا شد و در حالي كه او ۱۹ سال داشت با هم ازدواج كردند. آنها پس از ۱۲ سال زندگ مشترك در سال ۱۹۸۲ از هم جدا شدند و ترنه هيچگاه نخواست كه در مورد گذشته و دلايل جدايي با مطبوعات گفت وگو كند. اما در سال ۲۰۰۲ در مقاله اي كه در روزنامه نيويوركر، به چاپ رسيد ترنه از شدت افسردگي خود به دليل از دست دادن كفالت دخترانش در جريان طلاق سخن گفت. او پس از مدتي در مورد بيوگرافي كري مصاحبه كرد و عكس ها و نامه هاي كري را در حالي كه ترنه را عزيز دلم خطاب كرده بود و زندگي بدون او را غير ممكن مي دانست به خبرنگاران نشان داد. البته ترنه و شوهر كنوني اش همچنان از هواداران كري به شمار مي روند و ترنه بارها در مورد پيروزي كري در انتخابات ابراز اميدواري كرده است. او اخيراً نسبت به حضور فعال دخترانش در ستاد انتخاباتي پدرشان ابراز خشنودي كرد ولي دختران او معتقدند ترنه از مشهور شدن آنها واهمه دارد.
كري عقايد ضد جنگ دارد و به شدت با سياست هاي جورج بوش مخالف است و به همين دليل است كه بسياري از گروه هاي مخالف جنگ با او همراه شده اند. او در چند روز اخير خبر از دور انداختن مدال هايي داد كه در جريان جنگ ويتنام به او داده شده بودند.
كري در تازه ترين اظهار نظرهاي خود مايكل جكسون خواننده آمريكايي را كه به دليل روابط نامشروع متهم است، همچنان سلطان آواز پاپ خوانده است. البته رفتار مايكل جكسون را يك تراژدي پر از اشتباه توصيف مي كند. اما حزب مخالف او سعي مي كنند تا با بزرگ نمايي سخنان او به نفع خود استفاده كنند. از سويي ديگربرخي از مخالفان او معتقدند قيافه و ظاهر كري شبيه فرانسوي هاست و اين موضوع با علايق ملي آمريكايي ها در تضاد است.
ستاد انتخاباتي او مي كوشد تا هرچه بيشتر چهره او را در عكس ها و تيزرهاي تبليغاتي گيراتر و شبيه يك آمريكايي اصيل كند. حتي ستاد انتخاباتي كري معتقد است مدل و آرايش موي كري با وجود پرداخت دستمزد ۱۰۰ هزار دلاري به آرايشگر چندان جالب نيست و بايد تغيير كند. با اين حال عقايد ضد جنگ و صلح طلبانه كري يكي از جمله مواردي است كه سبب مي شود بسياري از مردم بدون توجه به ظاهر و مدل آرايش موي او از وي و اهدافش طرفداري كنند.
بسياري معتقدند كه حضور بوش در سمت كنوني خود يك انتصاب بوده و نه يك انتخاب و اكنون زمان آن رسيده تا مردم آمريكا با توجه به واقعيت ها آنچه را كه مي خواهند انتخاب كنند.
با وجود آن كه بوش و كري از بسياري جهات با هم متفاوتند ولي در يك نقطه اشتراك دارند و آن هم اشاره نكردن و گاه تكذيب كردن ملاقات هايي است كه در دوران دانشجويي در دانشگاه yale با هم داشته اند. حتي كري در كتاب اخير خود در مورد بيوگرافي و زندگي اش نيز اشاره اي به اين موضوع نمي كند.
آنها بارها همديگر را ملاقات كر ده اند و برخي دوستان مشترك آنها شاهد اين ملاقات ها بوده اند ولي هر دو از اشاره به اين موضوع سرباز مي زنند گويي گمان مي كنند هرگونه تماس آنها با هم چه در گذشته و چه حال مي تواند
برسرنوشت آنها و انتخابات پيش رو تاثيرگذار باشد.

جهان
هفته
چهره ها
حوادث
ماشين
ورزش
هنر
|  هفته   |  جهان  |  چهره ها  |  حوادث   |  ماشين   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |