سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۵ - May 11, 2004
مراقب نگاه هايمان باشيم
عن رسول الله وَاشتَلَّ عَضَبُ اللهِ علي امراَهٍ ذاتِ بَعلٍ مَلَأت عَيِنَها من غَيِرِ زوجها اوذي مَحَرم منها و اِنهَا اِن فعلت ذالِكَ اَحبَطَالله كل عَمَل عَمِلَتهُ فان اوطا فراشها غيره كان حقّاً علي الله ان يحرُقَها بالنّارِ بَعدَ ان يُعذِبَّها في قَبرِها
لئالي الاخبار ص ۴۹۶
غضب شديد و طاقت فرساي خداوند دامنگير زن شوهرداري است كه چشمهاي ناپاكش از نگاه هاي آلوده و شهوتبار به مردان اجنبي پر شده است. اگر زني به چنين انحرافي دچار شود خداوند تمام اعمال خير و پسنديده اش را ناديده خواهد گرفت و اگر [ از نگاه تجاوز كند و با داشتن شوهر ] زنا بدهد بر خدا است كه چنين زن [ خيانتكاري] را به آتش قهر خويش بسوزاند پس از آنكه در قبر غذابش كرده باشد.
مردها تصور نكنند اين بيان فقط شامل زن ها مي شود. مفهوم روايت به خوبي نشان مي دهد مردها نيز همين وضعيت را دارند، اگر با نگاهشان به زن هاي نامحرم حريم الهي را ناديده بگيرند مشمول عذاب هاي فوق خواهند بود.
امروز با حافظ
زين چمن سايه آن سرو روان ما را بس
گلعذاري ز گلستان جهان ما را بس
از گرانان جهان رطل گران ما را بس
من و همصحبتي اهل ريا ؟دورم باد
تبليغات درباره آثارموسيقي دفاع مقدس ناچيز است
مهم ترين مشكل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، ضعف و نبود اطلاع رساني مناسب از توليدات اين نهاد است.
دكتر محمدسعيد شريفيان، دومين مديرعامل خانه موسيقي و خالق آثار شناخته شده اي چون «اروندرود» و «خسوف» ضمن اعلام اين مطلب به ايسنا گفت: ضعف اطلاع رساني سبب شده است تا بسياري از مردم و آهنگسازان ندانند كه آثار بزرگي چون فلك الافلاك، اروندرود، سرداران و حماسه خرمشهر درباره موسيقي دفاع مقدس توليد شده اند.
اين آهنگساز با تأكيد بر اين كه نوحه ها و موسيقي هاي دفاع مقدس در زمان جنگ كاربردي تر بودند، يادآور شد كه الان بايد به دليل دور شدن از فضاي جنگ آثار هنري توليد شده در اين حوزه از جمله موسيقي، در سطح بالاي هنري باشند تا اين كه نگرش و تفكر جديدي را نسبت به اصل جريان شاهد باشيم.
سعيد شريفيان درخصوص جشنواره موسيقي دفاع مقدس نيز به ايسنا گفت: كارهاي مثبتي در اين خصوص انجام شده و تقسيم بندي جشنواره به بخش هايي چون نوحه، سرود، محلي و نظامي باعث شده تا كارها به صورت تخصصي پيش رود كه البته تا دستيابي به يك وضعيت آرماني راه زيادي در پيش داريم.
وي در پاسخ به اين كه در خلق سمفوني هاي سرداران و اروندرود تا چه حد از موسيقي ايراني بهره برده است؟ گفت: در خلق سرداران صحبـت ها اين بود كه اين اثر در امتداد سرودها باشد اما من اين كار را نكردم بلكه سمفونيك كار كردم يعني زبان گويش را ساده تر گرفتم و بسياري از نغمه هاي موسيقي ايراني را در يك موسيقي سمفونيك و هنري آورده ام به همين دليل مي بينيد كه در سرداران از دشتي تا دشتستاني و نوحه ها و حتي دعا استفاده شده است.

پس از دو هفته
ترنج هنوز در تهران است
پيش از اين حرف هنرمندان و نويسندگان اين بود كه چرا بعد از مرگ آنها نهادها و سازمان ها و شخصيت  ها شروع مي كنند به تجليل و بر پايي بزرگداشت و چرا در زمان حيات آن بزرگواران حمايت هاي لازم صورت نمي گيرد. ولي حالا به نظر مي آيد همين گراميداشت بعد از مرگ هم در حال فراموشي است.
در خبري كه خبرگزاري مهر به چاپ رسانده است، خواهر حسين منزوي كه از غزلسرايان برجسته و بنام كشورمان بود گفته است «تا امروز (دوشنبه) هيچ نهادي در كشور و استان زنجان در زمينه برپايي مجالس بزرگداشت تصميم نگرفته اند» اين در حالي است كه به گفته خواهر حسين منزوي عده كثيري از شاگردان و دوستان اين شاعر براي برپايي بزرگداشت اعلام آمادگي كرده اند.
اما تلخ تر از اين خبر، خبري است مربوط به شاعر معاصر تيمور ترنج كه قرار بود هفته گذشته در بيمارستان نمازي شيراز بستري  شود. دو هفته پيش روزنامه همشهري در تماس با حوزه هنري و نيز در گفتگوي تلفني با تيمور ترنج اين خبر را به چاپ رساند كه يكشنبه يا دوشنبه هفته اي كه گذشت ترنج در بيمارستان نمازي شيراز براي پيوند كبد بستري خواهد شد. امابعد از گذشت يك هفته از وعده مسئولان خبرهاي منتشر شده هيچ نشاني از اعزام ترنج به تنها بيمارستاني كه امكان پيوند كبد را دارد، نمي دهد. در خبرها آمده است كه «بيمارستان نمازي شيراز تيمور ترنج را نپذيرفت اين شاعر كه مدت نزديك به يك ماه است در بيمارستان گلستان تهران بستري و از وضع نامساعد برخوردار است، هنوز به بيمارستان نمازي انتقال نيافته است. الهه شمس، همسر تيمور ترنج - گفته است «از صبح روز دوشنبه حال اين شاعر وخيم تر شده و لحظه هايي بحراني را سپري مي كند» او در ادامه صحبت هايش اظهار داشته «با وجود حرف ها و وعده ها، دستور صريح رئيس جمهوري و نهادهاي فرهنگي هنوز اقدامي براي اعزام اين شاعر به مراكز تخصصي و درماني صورت نگرفته و ما بلاتكليف مانده ايم»
معلوم نيست چه كسي بايد جوابگوي چنين وضعي باشد. در خبر دو هفته پيش در تماس خبرنگار روزنامه همشهري با محسن مؤمني شريف، مدير واحد ادبيات حوزه هنري سازمان تبليغات وي اظهار داشت: «طبق دستور آقاي حسن بنيانيان، رئيس حوزه هنري و مساعدت رئيس بيمارستان نمازي شيراز روز دوشنبه هفته آينده آقاي ترنج در اين بيمارستان بستري خواهد شد» اينك دو هفته از آن گفت و گو و يك هفته از تاريخي كه وعده داده شده بود گذشته است و هنوز ترنج در تهران است. واقعا چه كسي بايد پاسخگو باشد؟ اگر امكان رسيدگي وجود ندارد و يا اگر امكانات پزشكي براي حل مشكل كافي نيست پس چرا اعلام نمي شود تا جامعه هنرمند، شاعر و نويسنده ما شاهد چنين وضعي نباشند؟

دومين جشنواره عكس «مهر» برگزار مي شود
نمايشگاه آثار برگزيده و مراسم اهداي جوايز نفرات برتر دومين جشنواره عكس مهر شهريور ماه آينده در تهران برگزار خواهد شد.
اين جشنواره كه توسط دفتر انتشارات كمك آموزشي برپا مي شود، شامل موضوعات مربوط به آموزش و پرورش از نگاه دوربين همچون بازي، كلاس شلوغ و شيطنت، لحظه تعطيلي كلاس و مدرسه، امتحان، درس، كار و فعاليت هاي فوق برنامه و... است.
عكاساني كه سن آنها تا ۱۸ سال است ، مي توانند در گروه دانش آموزي و عكاساني كه سن آنها بيشتر از ۱۸ سال است، مي توانند در گروه بزرگسال اين جشنواره در هر دو گرايش آموزش و پرورش از نگاه دوربين و آزاد شركت كنند.مهلت ارسال آثار به اين جشنواره تا پايان خردادماه است كه محدوديتي در تعداد ارسال آثار اعلام نشده است. علاقه مندان براي دريافت اطلاعات بيشتر مي توانند با دبيرخانه جشنواره عكس مهر به نشاني تهران، صندوق پستي ۳۳۳۱/۱۵۸۷۵ مكاتبه كرده و يا با شماره تلفن ۸۳۰۵۲۷۹ تماس بگيرند.

مدير پخش فيلم هاي خارجي فارابي استعفا كرد
«سيد ضياء هاشمي» مدير امور پخش و بازاريابي بنياد سينمايي فارابي استعفا كرد.
هاشمي، مشخص نبودن حوزه فعاليت واحد پخش و بازاريابي و عدم تقسيم بندي درست وظايف را عامل اصلي استعفاي خود دانست.وي اظهارداشت: بي برنامه بودن و بروز برخي مسائل حاشيه اي مرا واداشت تا اين مسئوليت را رها كنم.سيد ضياء هاشمي، از سال ۱۳۸۲ مسئوليت گروه پخش و بازاريابي فيلم خارجي در بنياد سينمايي را برعهده گرفت.

كنسرت مرواريد سياه
نهمين كنسرت پژوهشي ققنوس به همت مركز موسيقي حوزه هنري به موسيقي خوزستان اختصاص دارد كه با حضور «يوسف عزيزي بني طرف» و «هوشنگ جاويد» به همراه اجراي «گروه موسيقي مرواريد سياه» توسط جوانان آباداني محمدرجب زاده، امير باغبان، علي رضا باغبان، امير محسني، ميلاد فيهاعي و حسين مقدم با ساز و آواز ويژه منطقه در ساعت ۱۸ روز ۲۵ ارديبهشت در تالار انديشه حوزه هنري براي عموم علاقمندان به طور آزاد برگزار مي شود.

به ياد منزوي
مراسم يادبود حسين منزوي، غزلسراي معاصر فردا در دانشگاه شهيد بهشتي تهران برگزار خواهد شد.در اين مراسم كه از ساعت ۳ تا ۶ بعدازظهر در تالار امام علي دانشگاه برپا مي شود جمعي از شاعران معاصر از جمله مفتون اميني، منوچهر آتشي، علي موسوي گرمارودي، محمدعلي بهمني و... حضور خواهند يافت.

دلنوازي ،تكنواز بزرگترين اركستر تركيه
«مهرداد دلنوازي» نوازنده تار و آهنگساز كه چند سالي است با گروه دلنوازي اجراي كنسرت دارد و دو سال قبل به عنوان تكنواز تار، اركستر ملي را همراهي كرد، به عنوان يكي از سوليست هاي «صائب آلچيل» رهبر بزرگترين اركستر تركيه انتخاب شد.دلنوازي به همراه ۲۳ سوليست از ۲۳ كشور ديگر در اين برنامه كه قرار است تيرماه در آنكارا اجرا شود، نوازندگي خواهد كرد.قطعه اي كه دلنوازي آن را مي نوازد، در گوشه ني داود از دستگاه  همايون نوشته شده است.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
يك گزارش جنجالي ديگر از سي.بي.اس
يكشنبه شب اين هفته، شبكه تلويزيوني سي.بي.اس آمريكا، مصاحبه با تني چند از متهمان خارجي حادثه انفجار سال ۲۰۰۰ رياض را كه سال ها در كشور سعودي زنداني بودند در مجله خبري خود،موسوم به «۶۰ دقيقه» پخش كرد. از اين عده پنج تن انگليسي، دو نفر كانادايي و يك نفر بلژيكي است. يكي از متهمان، دكتر سامسون (تبعه كانادا و فعلاً مقيم انگلستان) در اين مصاحبه گفت كه در كشور سعودي در امور بازرگاني فعاليت داشت. چند روز پس از وقوع حادثه انفجار، او را در خيابان گرفتند و در زندان شكنجه بسيار كردند، از جمله هفت روز به زنجير كشيدند و به يك در آهنين بستند و مانع خواب رفتن او شدند. مأموران مي خواستند كه او صريحاً اعتراف كند كه در حادثه انفجار دست داشته و اين كار را طبق نقشه دو تن از ديپلمات هاي سفارت انگلستان در رياض انجام داده است.او گفت: من كه سرانجام طاقتم طاق شد هرچه آنان مي خواستند، پذيرفتم. من و ديگران در زندان در انتظار گردن زده شدن در ميدان معروف رياض بوديم كه نخست وزير انگلستان شخصاً مداخله كرد و عفو ما را از پادشاه سعودي دريافت داشت و خلاص شديم. ساير مصاحبه شوندگان هم مطالب مشابهي بيان داشتند و گفتند كه هنوز به درستي برايشان روشن نشده است كه چرا از ميان آن همه خارجي، تنها آنان را متهم كرده بودند. نكته ديگري كه به گفته آنها برايشان مبهم باقي مانده،  اين است كه چرا بازجويان اصرار داشتند كه متهمان اعتراف كنند از جانب سفارت انگلستان ماموريت اين انفجار را داشته اند.«اد بردلي» روزنامه نگار كهنسال و سياهپوست آمريكايي كه اين گزارش را تهيه كرده است ضمن مصاحبه با ناراضيان سعودي كه در انگلستان اقامت دارند دليل را به دست داد. يكي از فعالين ضد دولت سعودي گفت: چون دولت سعودي نتوانست از طريق مذاكرات ديپلماتيك، دولت انگلستان را وادار به اخراج ما از اين كشور كند آن نقشه را كشيد و از فرصت به دست آمده از انفجار رياض كه توسط مخالفان داخلي سياست هاي دولت سعودي انجام شده بود بهره گرفت و خارجي ها را متهم، و آنان را وادار به اعتراف بر ضد سفارت انگلستان كرد تا از اين راه اين دولت را تحت فشار بگذارد كه ما را ديپورت كند.
صورتحساب براي زندانيان سابق
به گزارش ديروز رسانه هاي آمريكا، مديريت زندان ايالت «كانكتي كت» اين كشور، براي سه زن كه در آنجا زنداني بودند و يادداشت هاي خود را به صورت كتابي پر فروش درآورده اند صورتحساب هايي از ۱۹۰ هزار تا ۹۰۰ هزار دلار بابت هزينه به سربردن در زندان ارسال داشته است كه گرانتر از نرخ يك هتل متوسط بوده است. طبق يك قانون قديمي، زندانيان ايالت كانتكي كت بايد هزينه نگهداري خود در زندان را «در صورت استطاعت»به طور كامل بپردازند.مدير زندان در مقدمه صورتحساب خود نوشته است: با توجه به فروش خوب كتاب، شما استطاعت پرداخت هزينه زندان را كه از جيب ماليات دهندگان تامين شده است داريد. اين سه زن گفته اند كه اقدام مدير زندان سبب مي شود كه زندانيان ديگر در صدد تاليف كتاب برنيايند درحاليكه اين كاربراي مردم آموزنده است و آنان را از ارتكاب جرم باز مي دارد.
اظهارات مهم در مورد افزايش بهاي سوخت فسيلي
بهاي متوسط بنزين معمولي در آمريكا از هر گالن دو دلار بالاتر رفته است. با توجه به رسيدن بهاي نفت خام به هر بشكه ۴۰ دلار، پريروز «چارلي رز» روزنامه نگار مشهور در اين زمينه با مدير كمپاني نفتي «اكزان ـ موبيل» كه بزرگترين شركت نفتي جهان بشمار مي رود مصاحبه كرد . مدير اكزان گفت: در بازار بين المللي كمبود وجود ندارد، ولي مصرف در حال افزايش يافتن است و چون براي هر مقدار توليد، تقاضا وجود دارد، قيمت پايين نمي آيد. آمريكا يك پنجم نفت توليد شده جهان را مصرف مي كند و چين نيز دارد به صورت يك آمريكاي تازه و با جمعيتي چهار برابر آن در مي آيد. رشد اقتصادي چين در آينده اي نزديك همه حساب ها را برهم خواهد زد. چين با اين رشد سرسام آور بزودي مصرف كننده ۴۰ درصد مواد خام جهان خواهد بود و مي دانيم كه جنگ هاي يك قرن اخير بر سر همين مواد خام بوده است. وي گفت روزي فرا خواهد رسيد كه اگر چين عطسه كند همه جهانيان سرما خواهند خورد. مجسم كنيد كه تا ده سال ديگر، چيني ها هم به همان اندازه آمريكايي ها داراي اتومبيل مي شوند و مصرف و در نتيجه قيمت سوخت تا به كجا بالا خواهد رفت و چين به چه وسايلي براي به دست آوردن مواد خام از جمله انرژي دست خواهد زد.

دادگاه جهاني برتراند راسل
يازدهم ماه مه ۱۹۶۷ يك دادگاه جهاني كه به ابتكار و رياست برتراند راسل فيلسوف و رياضيدان بلندآوازه انگليسي در شهر استكهلم تشكيل شده بود، پس از ۹ روز رسيدگي، چند تن از مقامات دولت وقت آمريكا را كه بدون ضرورت منطقي به جنگ ويتنام ادامه مي دادند مجرم جنگي شناخت. اين دادگاه در صدور حكم خود به قانون اساسي آمريكا كه هرگونه جنگ غير لازم را رد و منع كرده است نيز استناد كرده بود. از آن پس بارها از اين ابتكار «برتراند راسل» استفاده شده است. بعداً سازمان ملل با ايجاد دادگاهي از اين دست موافقت كرد و چنين دادگاهي اخيرا در لاهه تأسيس شده است. در بروكسل نيز دادگاه مشابهي وجود دارد كه فعالتر از ساير مراجع جهاني است. افشاگري درباره وقايعي كه از ژانويه سال جاري در زندان «ابوغريب» بغداد روي داده، بار ديگر جهانيان را به اصالت اقدام برتراند راسل واقف ساخته است.

همراه با نمايشگاه بين المللي كتاب تهران (۷)
سيد ابوالحسن مختاباد
*هر ساله سالنهاي خاصي به عنوان سالنهاي پرفروش و پراستقبال معرفي مي شوند، اما عليرغم تجربه فراوان ناشران و دست اندركاران نمايشگاه پيش بيني اينكه چه سالني هر ساله پرفروش است تقريبا غيرممكن شده است. ناشران معتقدند ناشران حاضر در سالنهاي ۵ و ۶و ۷ از استقبال بيشتري برخوردار بودند.
*نخستين ترجمه از برنده نوبل ۲۰۰۳ امسال (كوتسيا) از سوي نشر نو و با ترجمه مينو مشيري به نمايشگاه رسيد. اين رمان خواندني «زندگي و زمانه مايكل ك» نام دارد. مينو مشيري پيش از اين نيز نخستين مترجمي بود كه همزمان با برنده شدن جايزه نوبل« ساراماگو» رمان «كوري» وي را ترجمه كرد. اين ترجمه تاكنون ۱۰ بار تجديد چاپ شده است.
*آخرين تاليف سيد فريدقاسمي، محقق و مورخ مطبوعات، با عنوان «رويدادهاي مطبوعاتي ايران؛ از آغاز روزنامه نگاري (۱۲۱۵) تا نوروز ۱۳۸۳» روز گذشته و از سوي مركز مطالعات و تحقيقات رسانه ها به نمايشگاه رسيد. دو كتاب «اولين هاي مطبوعات» و «خاطرات مطبوعاتي» دو كتاب ديگر از اين مورخ و محقق مطبوعات است كه قرار است از سوي نشر آبي به نمايشگاه آورده شود. مجموعه ۶ جلدي كتابك (خانه كتاب) و دو جلد نخستين «سرگذشت مطبوعات ايران» (نشر وزارت ارشاد) قاسمي نيز در نمايشگاه عرضه مي شود.
*انتشارات ققنوس كه سال گذشته، حضوري فعال داشت و به عنوان ناشر نمونه سال ۱۳۸۲ انتخاب شده بود، امسال گرچه در غرفه و سالني نسبتا پرت (سالن ۲۷) قرار گرفته، اما همچنان پركار و پرنفس نشان داده و فقط ۲۱ عنوان كتاب (چاپ اول) در ايام نمايشگاه چاپ كرده است. از جمله مهمترين كتابهاي اين ناشر مي توان به اثر ۹۰۰ صفحه اي ياسپرس درباره نيچه (با ترجمه سياوش جمادي)، شاهنشاهي ساساني (نوشته تورج دريايي) و شاهنشاهي اشكاني (نوشته ولسكي) هر دو با ترجمه مرتضي ثاقب فر و گرايشهاي تفسيري در ميان مسلمانان (اثر گلدزيهر) اشاره كرد.
در نهايت اينكه مدير انتشارات كارنامه در يك اقدام ابتكاري دو فصل انتهايي كتاب« در هواي حق و عدالت» دكتر محمدعلي موحد را با تصاوير تازه و نيز آوردن انگليسي و فارسي بيانيه حقوق بشر در كتابي مجزا و جمع و جور به نام «در خانه اگر كس است»، به نمايشگاه رسانده است. اين كتاب نخستين كتاب از مجموعه كتابهاي «بي بي» است كه در همان قطع و اندازه كتابهاي جيبي سابق منتشر مي شوند.

پاسخ به پرسش پزشكي
شير ضد نقرس است
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي، از شير به عنوان يك ماده غذايي كه نقرس را تخفيف مي دهد نام برد و گفت :روزي دو ليوان شير بدون چربي بهترين راه تخفيف بيماري نقرس است. همچنين مصرف هرچه بيشتر آب آشاميدني براي مبتلايان به اين بيماري توصيه شده است. نقرس كه نوعي آرترتيس است بر اثر وجود بيش از حد اسيد اوريك در خون و ايجاد كريستال در يك و يا چند مفصل به ويژه در مفصل انگشت بزرگ پا به وجود مي آيد كه يك بيماري دردناك و آزاردهنده است. اين كه مي گويند مصرف حبوبات، قارچ و اسفناج بيماري نقرس را تشديد مي كند چندان درست نيست. تا كنون ثابت شده است كه افراط در مصرف گوشت و نيز مصرف الكل نقرس را تشديد مي كند.

نگارستان
006192.jpg
قصر
۱. يان ون گوين Jan van Goyen
۲. تولد: ليدن ۱۵۹۶ /وفات: هاگر ۱۶۵۶
۳. سبك نقاش: رئاليسم (واقع گرايي. در اين سبك هنرمندان آنچه را حقيقتاً مي بينند؛ نقاشي مي كنند. اين سبك از سال ۱۸۴۹ با اولين اثر «كوربه» به نام «سنگ شكنان»؛ معرفي شد)
۴. درباره هنرمند: ون گوين؛ يكي از اولين هنرمنداني بود كه از نور براي خلق فضايي زيبا استفاده مي كرد و تاثير نور در نقاشي را مهم مي دانست. بيشتر آثار او متاثر از سفرهاي فراوان او به حومه شهرها؛ دهات و روستاها بود و در اغلب آثارش اين فضاها ديده مي شود. او شاگردان فراواني داشت و همه آنها اعتقادي عجيب به استاد داشتند و شديداً از او تقليد مي كردند. آثار او از مناظر طبيعي؛ تاثير فراواني بر هنرمندان قرن ۱۷ و ۱۸ داشت.
۵. نام تابلو و مشخصات تابلو: قصر در كنار بندرگاه و رودخانه اي كه كشتي ها بارگيري مي كنند /۱۶۴۲ / رنگ روغن روي بوم/ ۱۴۰*۱۰۳ سانتي متر.
طيف هاي مختلف رنگ قهوه اي؛ فضايي گرم و صميمي ايجاد كرده و فضاي روستايي و آرام كنار قصر؛ بندرگاه و رودخانه به زيبايي نقاشي شده است. رودخانه با دورشدن، آرام آرام رنگ خود را از دست داده و ناپديد مي شود. از آنجايي كه خطوط افقي در اثر كم به كار رفته؛ دشتها و رودخانه هاي آلمان كه حالتي مسطح دارند؛ به زيبايي نشان داده شده است. اين فضا با وجود ابرهاي خاكستري و آسماني پهناور صميمي است و به خوبي هنر هنرمندان قرن هفدهم آلمان را نشان مي دهد. توجه كنيد كه سه چهارم اثر: فضاهاي طبيعت و فقط يك چهارم آن؛ بناها است.
۶. محل نگهداري تابلو: گالري خصوصي.

بهارستان
به معشوق محبوبم گفتم
سه عشق در قلب من جاي دارد
به گواهي روحم، من دوست دارم
تو را، مادرم را و ميهنم را
شما هر سه را
هوانس كاراپتيان - ترجمه هراند قوكاسيان

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
برگ هايي از دفترچه خاطرات من
با غلام و غفور تصميم گرفتيم يك شركت بزنيم. سرمايه هامون رو گذاشتيم وسط و قول داديم تو غم و شادي شريك هم باشيم. جو آنقدر صميمانه و پراحساس بود كه هر سه گريه مون افتاد.
دو هفته بعد: اين غلام هم اعصاب آدم رو خورد مي كنه. هي مي خواد بگه حرف، حرف منه. با غفور صحبت كرديم كه نذاريم غلام حرفش رو به كرسي بنشونه.
سه هفته بعد: اصلا فكر نمي كردم غفور همچين آدمي باشه. صبح غلام مي گفت بايد خيلي مواظب اين غفور باشيم. امكان داره دفتردستك ها رو، دستكاري كنه. تصميم گرفتيم براي جلوگيري از اين كار خودمون دفتردستك ها رو دستكاري كنيم.
يك ماه بعد: واقعا كه چه زمونه كثيفي شده! آدم به چشماش هم نمي تونه اعتماد كنه. اين غلام و غفور نامرد با هم ساخت و پاخت كردند و سهم منو بالا كشيدند!
تورج حسيني منجزي

گشتي در دنياي خبرها
هشداري كه جدي گرفته نشد
لندن: پيشخدمت يك رستوران در انگليس مدعي شد ازجمله افرادي است كه براي اجراي عمليات ۱۱ سپتامبر آ موزش ديده اند.اين مرد ۲۹ ساله گفت: القاعده مرا آموزش داده بود تا با ربودن هواپيما، آنرا به برج هاي دوقلو بكوبم اما من پس از گذراندن دوره آموزشي، از اين كار پشيمان شدم و ۱۸ ماه قبل از حوادث ۱۱ سپتامبر، در سفري به آمريكا خود را به اف.بي.آي معرفي كردم و برنامه القاعده را براي آنها توضيح دادم، اما متاسفانه آنها حرفم را باور نكردند و به همين دليل به انگليس بازگشتم.
پخش مستقيم مراسم عروسي
منچستر: رود فان نيستلروي مهاجم هلندي تيم منچستريونايتد قصد دارد تابستان امسال در دهكده محل تولدش ازدواج كند. باتوجه به اينكه اين مهاجم گلزن از محبوبيت بسيار زيادي در نزد تماشاگران برخوردار است، پيش بيني مي شود طرفداران پرشمار تيم ملي فوتبال هلند و باشگاه منچستريونايتد در مراسم ازدواج او تجمع كنند.
به همين دليل او قصد دارد مراسم ازدواج خود را به صورت مستقيم در شبكه جهاني اينترنت پخش كند تا از هجوم علاقه مندان به مراسم عروسي جلوگيري شود.
فقر آهن
لندن:  فقر آهن در نوزادان باعث كندشدن رشد مغزي آنان مي شود كه حتي اگر بين سن يك تا دو سالگي به آ نان قطره آهن هم داده شود بازهم در نوجواني، عملكرد مغزي مطلوبي نخواهند داشت.درحال حاضر يك چهارم نوزادان جهان از فقر آهن رنج مي برند. آهن موردنياز جنين از بدن مادر تامين مي شود و نوزاد پس از تولد، آهن موردنيازش را بايد از شير مادر، ميوه هاي خشك و غلات غني شده تامين كند.
شكار كلاغ هاي مزاحم
كوالالامپور: شهروندان داوطلب در يكي از شهرهاي مالزي، ۷۴۰۰ كلاغ مزاحم را شكار كردند.از مدت ها قبل شهروندان اين شهر از مزاحمت اين كلاغ ها به ستوه آمده بودند به همين دليل شهرداري براي ۹۸ نفر از اهالي شهر مجوز شكار كلاغ ها را صادر كرد و هريك از شهروندان به ازاي شكار هر كلاغ، ۴۰ سنت پاداش دريافت كردند.كلاغ هاي مزاحم علاوه بر سرقت مواد غذايي شهروندان به آلوده كردن خودروها و لباس هاي مردم مي پرداختند.
فصل تدفين
آلاسكا: فصل بهار در آلاسكا، فصل به خاك سپردن مردگان است.
دماي هوا در فصل پاييز و زمستان در آلاسكا به ۴۰ درجه سانتيگراد زير صفر مي رسد كه حفر زمين در چنين شرايطي غيرممكن است به همين دليل قبرستان ها در اين زمان از سال تعطيل مي شود.
باتوجه به اين موضوع، اجساد افراد متوفي در فصل پائيز و زمستان در سردخانه نگهداري مي شود تا پس از فرارسيدن بهار و نرم شدن زمين مراسم تدفين آنها صورت گيرد.
ببر در معبد
بانكوك: در فاصله ۲۰۰ كيلومتري غرب شهر بانكوك، ۱۰ ببر غول پيكر در يك معبد بودايي اسكان دارند.در اين معبد، راهبان بودايي در كمال آرامش كنار ببرها زندگي مي كنند.
اولين بار در سال ۱۹۹۸، يك راهب، ببري را به معبد آورد و از اين حيوان نگهداري كرد كه از آن زمان به بعد،  ۹ ببر ديگر به جمع ساكنان معبد اضافه شدند.
هدف راهبان از نگهداري ببرها، جلوگيري از انقراض نسل اين حيوانات اعلام شده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۲۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۲۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۱ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه باران: نمايشگاه نقاشي و طراحي بهرام نشات/ از ۱۹ تا ۲۵ ارديبهشت/ دركه، خيابان احمدپور، شماره ۷/ تلفن: ۲۴۰۷۷۷۲
* گالري فاخته: نمايشگاه زيورآلات آزاده رنجبر/ ۲۵ تا ۲۹ ارديبهشت/ گاندي شمالي، خيابان شريفي، پلاك ۴۳/ تلفن: ۲۰۱۳۰۵۲
* گالري ثروت: نمايشگاه آثار خطي مجتبي فلاحي / ۲۳ تا ۳۰ ارديبهشت / بلوار آفريقا، خيابان بابك مركزي، اولين بن بست سمت چپ، پلاك ۳۵/ تلفن: ۸۷۹۸۷۰۷
* گالري آبتين: نمايشگاه نقاشي محمدحسين اكبري / ۲۵ تا ۲۹ ارديبهشت/ خيابان ولي عصر، جنوب چهارراه پارك وي، كوچه خاكزاد، پلاك ۱+۱۲/ تلفن: ۲۰۱۷۷۶۱
*گالري هفت ثمر: نمايشگاه عكسهاي مرجان تقوي / تا ۲۳ ارديبهشت/ خيابان مطهري، كوه نور، كوچه پنجم، پلاك ۲۵/ تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳
* گالري گلستان: نمايشگاه طراحي هاي سوسن هاشميان/ ۲۵ تا ۳۱ ارديبهشت/ خيابان دروس، شهيد كماسايي، شماره ۴۲/ تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* گالري شقاقي: نمايشگاه نقاشي ياسمن نيكزاد/ تا ۲۵ ارديبهشت/ خيابان ولي عصر، خيابان مهري (امانيه)، شماره ۵۳/ تلفن: ۲۰۴۸۹۱۸
* گالري ضرابي: نمايشگاه نقاشي خط مريم استادي مقدم / از ۲۴ تا ۲۹ ارديبهشت/ خيابان شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ۳، كوچه كاميار، پلاك ۱۹/ تلفن: ۲۲۲۶۲۱۳
* گالري فرامرزي: نمايشگاه نقاشي گروهي از هنرمندان و اساتيد نقاشي/ از ۲۵ تا ۳۱ ارديبهشت/ ميدان ونك، خيابان خدامي، كوچه ارم، پلاك ۵۴/ تلفن: ۸۷۹۶۸۰۶
* نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه منبت آيات قرآني علي اصغر مرتضايي/ تا ۲۲ ارديبهشت/ خيابان ولي عصر، زعفرانيه، نبش چهارراه پرزين بغدادي/ تلفن: ۲۴۱۸۴۹۰

گل و گياه
درخت پروانه
006189.jpg
نام علمي: Laburnum anagyroides
خانواده: LEGUMINOSAE
درخت خزان كننده به بلندي و گستردگي ۷ متر است داراي برگهاي سه برگچه اي تخم مرغي شكل سبز مايل به خاكستري بوده و گل هاي لوبيايي شكل و زرد رنگ آن در خوشه هاي متراكم و آويزان اواخر بهار و اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك نسبتاً غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز، پيوند در اواخر زمستان و پيوند جوانه در تابستان امكان پذير است.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |