سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۵ - May 11, 2004
ابراز نگراني عضو شوراي شهر از تداوم وضعيت كنوني ترافيك
پياده ها از سواره ها پيشي خواهند گرفت
گروه شهري: موازي كاري و مداخله  دستگاه هاي دولتي مديريت شهري را با مشكل مواجه ساخته است.
به گزارش خبرنگار ما مهندس اميررضا واعظي آشتياني ، عضو هيات رئيسه شوراي شهر ديروز در يك كنفرانس مطبوعاتي گفت: در حال حاضر ۲۶ سازمان و دستگاه دولتي در امور شهري مداخله مي كنند.
وي افزود: سازمان شهرداري ها به عنوان يك سازمان دولتي اگر قرار است در امور شهرداري ها دخالت داشته باشد پس شهرداريها نيز بايد به عنوان زيرمجموعه، از دولت بودجه دريافت كنند.
آشتياني گفت: شوراها تشكيل شدند تا مديريت واحد شهري را اداره كنند. دولت و متوليا ن امور بايد به سمتي پيش روند كه كارهاي موازي حذف شود تا دولت با فراغ بال بتواند به اداره امور كشور بپردازد.
وي افزود: متوليان امور در راس هرم قدرت به مديريت واحد شهري معتقد هستند ولي اين اعتقاد هنوز در بدنه مديريتي كشور ايجاد نشده است.
خزانه دار شوراي شهر همچنين با انتقاد از عملكرد سازمان شهرداري ها با بيان اينكه تاكنون عملكرد مثبتي از اين سازمان مشاهده نشده گفت: از مجلس هفتم درخواست تجديدنظر در رابطه با فعاليت و نحوه تعامل شهرداري ها با سازمان شهرداري ها را خواهيم داشت.
وي با تاكيد بر ضرورت حضور و آگاهي مديريت شهري در تصميم گيري هاي شهري اعم از فرهنگي، اقتصادي، بهداشتي و آموزشي و مسكن گفت: در حال حاضر شوراها بر خلاف جايگاه قانوني خود، تنها به رفع مشكلات مردم در امور شهرداريها مي پردازند در حالي كه بيش از ۵۰درصد مشكلات مردم مربوط به سازمان ها و دستگاه هايي غير از شهرداري است كه شورا بر آنها كنترلي ندارد.
به گفته واعظي آشتياني دولت در برنامه سوم قرار بود كه از تصدي گري خود كم و آن را به شوراها واگذار كند و اين اتفاق نيفتاد و متاسفانه بحث موازي كاري از گذشته تاكنون ادامه داشته و دارد و اين موضوع مديريت شهري را با مشكل روبرو ساخته است.
عضو هيات رئيسه شوراي شهر گفت: در حال حاضر ۴۵درصد فعاليتهاي بانكي ۴۵ درصد منابع كشور و ۴۷درصد مديران و كارمندان عاليرتبه در تهران وجود دارند و تهران به تنهايي ۱۰درصد جمعيت كشور را در خود جاي داده است و مديريت شهري بايد بتوانند از اين امكانات بالقوه در جهت بهبود وضعيت استفاده كند.
وي يكي از اولويت هاي شوراي شهر و شهرداري راتلاش براي بهبود معضل ترافيك در تهران عنوان كرد و گفت: از ۱۳۹۹ ميليارد تومان بودجه امسال شهرداري، دو سوم آن بودجه عمراني و عمدتا مربوط به بهبود ساماندهي وضعيت ترافيك است.
به گفته وي متوسط سرعت در تهران هم اكنون ۲۵ كيلومتر در ساعت است و بايد به ۴۰ كيلومتر در ساعت افزايش يابد كه تحقق اين امر به ميلياردها تومان سرمايه گذاري نياز دارد و براي نمونه هزينه احداث يك كيلومتر بزرگراه در شهر تهران ۴۰ تا ۴۵ ميليارد تومان است.
عضو هيات رئيسه شوراي شهر همچنين از ارائه لايحه احداث ۱۷ خط ترن هوايي توسط شهرداري به شوراي شهر خبر داد و افزود:  اين لايحه هم اكنون در كميسيون مربوطه در دست بررسي است و در نظر است ۲۳۰ كيلومتر منوريل در قالب ۱۷ خط احداث شود.
آشتياني گفت:  هم اكنون ۴۳ درصد مردم در تهران از وسايل نقليه عمومي استفاده مي كنند كه اين ميزان بايد به ۷۰درصد افزايش يابد.
وي همچنين گفت: سال گذشته از ۷۳۰ هزار خودرو توليدي كشور حدود ۴۰۰ هزار دستگاه آن وارد تهران شد و اين در حالي است كه سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه بر اتومبيل هاي فرسوده شهر اضافه مي شود.
به گفته آشتياني توليد خودرو بدون ايجاد بستر ملي مناسب به معضل تبديل خواهد شد و از آنجا كه دولت از بابت توليد خودرو منتفع مي شود در برابر اين موضوع ايستادگي نمي كند.
وي افزود: در صورت ادامه اين روند در آينده سرعت عابران پياده در تهران بيش از خودروها خواهد بود و كلان شهرهاي كشور به پاركينگ تبديل خواهند شد.
خزانه دار شوراي شهر گفت: در سال گذشته ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس به شبكه اتوبوسراني اضافه شده و هم اكنون جمع آن به ۵۰۰۰ دستگاه رسيده كه بيش از نيمي از آن بالاي ۱۵ سال عمر دارند.
وي افزود: در سال جاري قرار است ۲۲۰۰ دستگاه اتوبوس به شركت واحد اتوبوسراني تحويل شود و اگر بتوانيم تعداد اتوبوس ها را به ۷۵۰۰ دستگاه برسانيم وضعيت در اين بخش مطلوب خواهد بود.
وي با اشاره به تاكيد شورا بر توسعه مترو گفت: با احداث خطوط يك، سه و هفت تا سال ۹۰، جابجايي مسافر با مترو در ساعت به ۲۰۰ هزار نفر خواهد رسيد.

طي مراسمي با حضور شهرداران تهران و صنعا
نام خيابان تابناك در منطقه يك به «يمن» تغيير يافت
006228.jpg
گروه شهري: ديروز طي مراسمي با حضور احمد محمد الكحلايي وزير مشاور و شهردار صنعا، دكتر عبدالقوي عبدالواسع الارياني سفير جمهوري يمن در ايران و دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران خيابان تابناك به يمن تغيير نام داد.
به گزارش خبرنگار ما تغيير نام اين خيابان (حد فاصل بزرگراه چمران تا خيابان پروانه مقابل بيمارستان طالقاني) در راستاي مناسبات دوستانه و برادرانه دو كشور جمهوري اسلامي ايران و يمن و در پي انعقاد يك پيمان دايمي خواهرخواندگي ميان تهران و صنعا (پايتخت يمن) صورت گرفت.
محمد الكحلايي شهردار صنعا طي سخناني گفت: با توجه به سوابق تاريخي و اراده سياسي مشتركي كه از سوي رهبري دو كشور برادر مبني بر پيشرفت روابط دوجانبه وجود دارد لذا مصراً خواستار استفاده از تجربيات ارزنده شهرداري تهران در راستاي بهره برداري در مديريت شهري و ساير همكاريهاي فني مشترك بين دو شهر تهران و صنعا هستيم.
دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران نيز در مراسم تغيير نام خيابان تابناك به يمن كه در محل شهرداري منطقه يك برگزار شده بود گفت: گرچه دنياي اسلام به لحاظ برخورداري از منابع طبيعي و استعدادهاي انساني سرآمد همه دنياست اما در صد سال اخير به دليل نبود وحدت و بروز تفرقه در دنياي اسلام شاهد عقب ماندگيهايي در ابعاد مختلف هستيم.اين در حالي است كه به اعتقاد احمدي نژاد، شهرداريهاي دنياي اسلام مي توانند با تعامل مثبت با يكديگر در تقويت ارتباطات دنياي اسلام و جبران عقب ماندگيهاي پيش آمده نقش فعالي را ايفا كنند.
شهردار تهران، زمينه هاي همكاري و مساعدت بين صنعا و تهران را خيلي گسترده دانست و قرارداد خواهر خواندگي بين پايتختهاي دو كشور را مقدمه خوبي براي همكاريهاي مشترك اعلام كرد.

نگاه
همراه با نمايشگاه كتاب و مطبوعات
006225.jpg
داوود كاظمي

۱۳ خيابان در منطقه ۷ تهران تعريض مي شود
شهردار منطقه ۷ تهران از تعريض ۱۳ خيابان اين منطقه در سال جاري خبر داد.
صادق عابدين در مصاحبه با واحد مركزي خبر با اشاره به اينكه خيابانهاي بهشتي، مطهري، مفتح، خواجه نصير، خواجه نظام، سبلان، مدني، فتاحي منش، انقلاب، كاج، بهار شيراز، قدوسي و پارك در اين طرح قرار دارد گفت: ۹۰درصد اين خيابانها از طريق اعطاي امتيازهاي ساختماني از قبيل تراكم، تغيير و تثبيت كاربري هاي اداري و تجاري تعريض مي شود.
وي افزود: به مالكان واقع در طرح اطلاع داده شد تا پايان ارديبهشت مي توانند با مراجعه به شهرداري از امتيازات طرح برخوردار شوند.
صادق عابدين گفت: در طرح تعريض اين خيابانها حدود ۵۰۰ ملك اعم از مسكوني، تجاري و اداري قرار دارد.
وي با اشاره به اينكه براي اجراي مرحله اول طرح، سه ميليارد ريال اعتبار پيش بيني شده است ابراز اميدواري كرد با اجراي كامل طرح بخشي از مشكلات ترافيك اين منطقه حل شود.شهردار منطقه ۷ تهران احداث چندين توقفگاه طبقاتي را از ديگر برنامه هاي اين منطقه برشمرد و گفت:  توقفگاه طبقاتي در حال احداث در سه راه طالقاني در ۱۱ طبقه و گنجايش ۳۴۰ هزار خودرو را خواهد داشت.وي خاطرنشان كرد: در خيابانهاي بهار، سميه، مفتح و مطهري نيز با صاحبان املاك در حال گفتگو هستيم و در صورتيكه شهرداري با آنان به توافق برسد در اين خيابانها نيز توقفگاه طبقاتي احداث خواهد شد.

برخورد با تاكسيرانان متخلف
گروه شهري: شهروندان تهراني مي توانند تاكسيرانان متخلف را به سازمان تاكسيراني معرفي كنند.
سيدجمال هاشمي عرب ، مديرعامل سازمان مديريت و نظارت بر تاكسيراني تهران، با ارسال نامه اي به روزنامه، تاكيد كرده است كه در صورت دريافت كرايه اضافي از سوي رانندگان تاكسي، شهروندان مي توانند مراتب را با ذكر شماره تاكسي به واحد بازرسي تاكسيراني تهران اعلام كنند و اين سازمان موظف است به شكايات آنان رسيدگي كند.هاشمي عرب، تعامل شهروندان با سازمان تاكسيراني را از جمله عناصر كارآمد براي نظارت بر فعاليت تاكسيرانان و در نتيجه احقاق حقوق شهروندان عنوان كرد.

قيمت مسكن امسال برابر با نرخ تورم رشد مي كند
وزير مسكن و شهرسازي اعلام كرد: تصورمان اين است كه امسال از مرز ساخت ۷۵۰ هزار واحد مسكوني عبور مي كنيم.
مهندس علي عبدالعلي زاده در گفت وگو با «ايسنا» افزود: برنامه اصلي وزارت مسكن و شهرسازي براي حمايت از خانه دار شدن اقشار كم درآمد، توسعه مسكن اجاره اي و فروش متري مسكن است و در شرايط فعلي اين دو روش مناسب ترين راه ها براي گروه هاي هدف است تا با شرايط سهل تري صاحب مسكن شوند.
عبدالعلي زاده قيمت مسكن را تابع شرايط عمومي اقتصاد كشور دانست و گفت: حداكثر رشد قيمت مسكن در سال جاري برابر با نرخ تورم سالانه خواهد بود.
بر اساس اين گزارش مهندس عبدالعلي زاده همچنين در جلسه شوراي اداري استان كرمانشاه، گسترش بي رويه مساحت شهرها را يكي از چالش هاي شهرسازي در كشور عنوان كرد و گفت: اين گسترش باعث شده ساكنان از مركز شهر دور شوند و خدمات رساني به آنان مشكل باشد، ولي اخيراً محدوده شهرها مشخص و اجازه گسترش شهرها داده نمي شود، بر اساس مصوبه شوراي عالي شهرسازي نيز تا سال ۱۴۰۰ به زمين خارج از محدوده شهرها براي ساخت مسكن نياز نداريم.
وي اظهار كرد: براي اولين بار طي سال هاي ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ بيش از تقاضاي مؤثر اين بخش، مسكن احداث كرديم و قصد داريم امسال نيز بيش از تقاضا توليد كنيم تا افزايش قيمت مسكن از نرخ تورم بيشتر نشود.

۲۲۰۰ ميليارد ريال صرفه جويي
در هزينه مراجعه كنندگان به ميادين ميوه و تره بار شهرداري
گروه شهري: ۲ هزار و ۲۰۰ ميليارد ريال در هزينه خانوارهاي تهراني مراجعه كننده به ميادين ميوه و تره بار شهرداري صرفه جويي شد.
به گزارش خبرنگار ما، براساس آمارهاي موجود در سال گذشته به طور متوسط روزانه بيش از ۴۰۰ هزار نفر به ۶۰ ميدان و بازار روز عرضه ميادين ميوه و تره بار و فرآورده هاي كشاورزي شهرداري تهران مراجعه كرده و مايحتاج خود را خريد كردند.در سال گذشته ۵/۱ ميليون تن انواع ميوه و صيفي جات با حدود ۴۰ درصد تخفيف در دسترس شهروندان قرار گرفت و بدين ترتيب ۲۲۰۰ ميليارد ريال در هزينه هاي خانوار شهروندان تهراني صرفه جويي شد.اين صرفه جويي به عبارتي كمك به حفظ توان مالي شهروندان است.شهرداري تهران، ميادين و بازارهاي روز عرضه ميوه و تره بار و فرآورده هاي كشاورزي را با هدف حفظ توان مالي شهروندان، حذف واسطه ها، كمك به توليدكنندگان، صيانت از حقوق شهروندان به عنوان مصرف كنندگان، كمك به تثبيت و واقعي سازي قيمت محصولات كشاورزي راه اندازي كرده است.
اين اقدام شهرداري تهران كه داراي آثار مثبتي است، سريعا مورد توجه مديريت ساير شهرها به ويژه شهرهاي بزرگ كشور واقع شده است و ازاين رو مديريت شهرها توانسته اند ابزاري قوي و مطمئن براي تثبيت و كنترل قيمت كالاها به ويژه محصولات كشاورزي و دامي در اختيار دولت قرار دهند. امروزه شيوه فعاليت ميادين ميوه و تره بار نقش تعيين كننده اي در اقتصاد كشور ايفا مي كند.

طرح كارت پارك براي نخستين بار در شرق تهران اجرا شد
شهردار منطقه ۸ تهران از اجراي طرح كارت پارك براي نخستين بار در شرق تهران -ميدان نبوت- خبر داد.
مجتبي قاسمي در مصاحبه با واحد مركزي خبر گفت: در پي درخواست شهروندان براي كمبود توقفگاه در محدوده ميدان نبوت با خط كشي اين ميدان مكان توقف ۸۰ خودرو آماده شد.وي افزود: اين طرح با همكاري سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري، راهنمايي و رانندگي و شهرداري منطقه به منظور توقف خودرو در اطراف ميدان نبوت اجرا شد.قاسمي گفت: براي توقف خودرو در اطراف ميدان، سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران كارت هايي در سه مقطع زماني نيم ساعته ۷۵۰ ريال، يك ساعته ۱۵۰۰ ريال و دو ساعته ۲۵۰۰ ريال به رانندگان عرضه مي كند.
وي با بيان اينكه رانندگان با خريد اين كارتها و قراردادن آن در پشت شيشه جلوي خودرو به هنگام توقف در اطراف ميدان جريمه نمي شوند افزود: براي راهنمايي رانندگان تابلو هاي مخصوص كارت پارك در اطراف ميدان نبوت نصب شده است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |