سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۵ - May 11, 2004
در آستانه روز جهاني خانواده تشريح شد
طرح و برنامه هاي بهزيستي براي حمايت از خانواده هاي محروم و نيازمند
۱۰ هزار واحد مسكوني استيجاري آماده واگذاري به خانواده هاي نيازمند و محروم است
گروه اجتماعي: ۲۶ارديبهشت ماه هر سال مصادف با ۱۵ ماه مي به منظور ارج نهادن به نهاد خانواده از سوي سازمان  ملل متحد به عنوان روز جهاني خانواده نام گذاري شده است.
به گزارش خبرنگار همشهري، دكتر علم الهدايي، معاون اجتماعي سازمان بهزيستي در آستانه روز جهاني خانواده در جمع خبرنگاران در مورد فلسفه وجودي اين روند گفت: به دنبال پيشرفتهاي صنعتي در قرن بيستم، در جوامع صنعتي و توسعه يافته توجه به كانون و كاركرد خانواده كم رنگ و در نهايت منجر به تضعيف نهاد خانواده شد. وي افزود: تمدن صنعتي گسست پيوندها و شكاف اعضاي خانواده را دامن زده و به افزايش طلاق و از هم گسيختگي خانواده كمك كرده است.
براي مبارزه با اين مشكل كشورهاي پيشرفته به اين نتيجه رسيدند كه به تحكيم خانواده بپردازند و دبير كل سازمان ملل طي پيامي به همه جهان در سال ۱۹۹۴ اعلام كرد: ۱۵ ماه مي براي پاسداري و بزرگداشت اين نهاد زيربنايي جامعه بعنوان روز جهاني خانواده نام گذاري مي شود.
دكتر علم الهدايي همچنين گفت: در كشوري مثل كشور ما موضوع از بعد ديگري مهم است. به لحاظ آموزه هاي ديني و ارزشهاي اسلامي و اخلاقي، بحث خانواده براي ما اهميت بسياري دارد. وقتي از زندگي خوب صحبت مي شود، در آن مقوله تعليم و تربيت خانوادگي جايگاه ويژه اي دارد.
وي افزود: براساس بررسي هاي مختلف در زندگي شهري بسياري از آسيبهاي اجتماعي و ناهنجاريها عمدتا ريشه مشكلات خانوادگي دارد. معاون سازمان بهزيستي ،خانواده رااز جهت نوع واستحكام روابط به دو دسته تقسيم كرد. خانواده مكانيكي يعني آنهايي كه همه اعضاء با هم زير يك سقف زندگي مي كنند ولي ارتباط عاطفي و مسئوليت ندارند و خانه تنها يك خوابگاه و پناهگاه است. اما نوع ديگر خانواده ارگانيكي است كه زن و شوهر در آن محور هستند و هر كسي مسئوليت خود را مي شناسد. اين خانواده داراي بار عاطفي است يعني نيرويي كه تا آخر عمر براي حفظ خانواده باقي مي ماند.
دكتر علم الهدايي سپس به تشريح آسيب  هاي نهاد خانواده پرداخت و گفت: دو مقوله فقر اقتصادي و معيشتي و فقر فرهنگي عوامل تهديد خانواده ها هستند. اما بسياري از خانواده ها عليرغم فقر اقتصادي، به دليل پتانسيلهاي ديني و معنوي كه دارند فرزندان شايسته اي پرورش مي دهند. اما فقر فرهنگي عليرغم وضعيت اقتصادي مناسب منجر به مسائل و مشكلات زيادي در سطح خانواده  ها مي شود و به عبارتي جهل و ناآگاهي بدترين نوع فقر است.
وي گفت: براساس پژوهشي كه بر روي ۸۰۰ كودك صورت گرفته ۶۵ درصد از كودكان بزهكار مربوط به خانواده  هايي بوده اند كه پدر و مادر متاركه كرده يا بچه ها بدون حضور يكي از والدين بزرگ شده  اند.
معاون سازمان بهزيستي در مورد خدمات بهزيستي به خانواده هاي محروم تحت پوشش گفت: بيش از ۱۱۰ هزار خانواده نيازمند تحت پوشش داريم كه در بخش معلولان و خانواده هاي آنان ۱۱۵ هزار نفر را شامل مي شود.  وي افزود: بيش از ۴۰ ميليارد تومان هر سال از بودجه هاي استاني و كشوري صرف افراد آسيب پذير مي شود و توانمندي سازي خانواده  هاي محروم از سياستهاي جدي ماست.
معاون سازمان بهزيستي در مورد طرح و برنامه هاي اين سازمان براي خانواده هاي محروم گفت: اكنون ۹ تا ۱۰ درصد خانواده هاي كشور زن سرپرست هستند وحدودا ۵/۴ تا ۵ ميليون نفر در اين خانواده  ها زندگي مي كنند.
وي گفت: براي اين خانواده  ها و نيز ساير خانواده هاي نيازمند ۱۰ هزار واحد مسكوني استيجاري با همكاري وزارت مسكن و شهرسازي و سازمان ملي زمين و مسكن ساخته شد كه در حال آماده سازي و واگذاري است.
علم  الهدايي افزود: همچنين در سال جاري ۲۰ ميليارد ريال اعتبار براي بيمه اجتماعي زنان خانه دار در نظر گرفته شده است و تا كنون نيز ۱۳ هزار و ۵۰۰ زن خانه دار از پوشش بيمه و بازنشستگي برخوردار شده اند.
علم الهدايي در زمينه برنامه هاي آينده بهزيستي براي خانواده هاي محروم گفت: با پيگيري سازمان بهزيستي ونقش فعال در كميته فقرزدايي و توانمندسازي، خوشبختانه توانستيم دو ماده براي حمايت از افراد در برنامه چهارم توسعه پيشنهاد بدهيم. ماده ۹۶ برنامه چهارم توسعه مربوط به شناسايي خانواده هايي است كه زير خط فقر مطلق هستند و پيشنهاد دولت اين است كه حداقل ۴۰ درصد حقوق كاركنان دولت را اين قبيل خانواده ها دريافت مي كنند.
وي افزود: براساس بررسي ها حداقل ۳ ميليون نفر زير خط فقر زندگي مي كنند. ۱۷ درصد زير خط فقر مطلق و يا نسبي و اگر افراد كم درآمد را هم  اضافه كنيم كمتر از يك سوم جمعيت مايعني حدود ۱۱ ميليون نفر زير خط فقر نسبي، مطلق و كم درآمد هستند.
معاون سازمان بهزيستي گفت: پيشنهاد ديگر سازمان بهزيستي نيز ماده ۹۸ برنامه چهارم توسعه بود كه دولت را مكلف به تدوين برنامه جامع پيشگيري، كنترل و مداخله در آسيبهاي اجتماعي كرده است.
طرح كمك معاش خانواده هاي نيازمند
بنابر گزارش  ديگري سرپرست دفترامورزنان وخانواده سازمان بهزيستي كشور گفت :يك ميلياردو ۵۰۰ ميليون تومان به ساخت مسكن زنان سرپرست خانوار تحت پوشش در سال جاري اختصاص يافته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، پرويز زارعي در آستانه روز جهاني خانواده با اشاره به اين كه جمعيتي بالغ بر ۳۷۰ هزار نفر تحت پوشش هستند، افزود: در قالب برنامه اشتغال خانواده هاي تحت پوشش سال گذشته نزديك به ۱۴ درصد خانواده ها از طريق اشتغال بازتواني شده و براي نزديك به ۱۳ هزار و ۷۰۰ نفر اشتغال ايجاد شده است.
زارعي كمك به بهبود تغذيه خانواده هاي تحت پوشش براي بالا بردن ميزان كالري دريافتي اين خانواده ها را از ديگر برنامه ها بيان و اظهار كرد: ۷۵۰ هزار نفر در سال گذشته در قالب اين طرح از خدمات سازمان بهزيستي نظير دريافت برنج، قند و شكر، پنير و... استفاده كرده اند.
وي افزود: همچنين در قالب طرح بهبود تغذيه كودكان زير ۷ سال نيز حدود ۱۹ هزار كودك از سرانه طرح جهت رفع مشكلات سوء تغذيه اي خود استفاده كرده اند. بعلاوه سال گذشته ۱۰۰ هزار دانش آموز تحت پوشش طرح بهبود تحصيلي قرار گرفته اند.
به گزارش ايسنا سرپرست دفتر زنان و خانواده سازمان بهزيستي كشور ارتقاي شاخصهاي توسعه انساني زنان سرپرست خانوار را از ديگر برنامه ها بيان و اظهار كرد: سال گذشته طرح فوق در ۱۰ شهر انجام شده كه در صورت افزايش اعتبار در سال جاري گسترش مي يابد؛ بعلاوه در قالب طرح ايجاد مراكز اسكان موقت زنان نيز هم  اكنون در هر استان يك مركز ايجاد شده و در اين زمينه مذاكراتي با قوه قضائيه جهت رسيدگي بهتر و بيشتر صورت گرفته است.
وي ادامه داد: طرح بيمه خدمات درماني سال گذشته ۳۹۱ هزار نفر را تحت پوشش قرار داده و طرح بيمه اجتماعي زنان نيز در ۵۳ شهر كشور انجام شده كه امسال تعداد آن افزايش خواهد يافت. وي با اشاره به اجراي طرح كمك به معاش خانواده هاي نيازمند گفت: در حال حاضر ۳۰ هزار خانواده پشت نوبت هستند كه سال گذشته ۳ هزار خانوار تحت پوشش قرار گرفته و امسال نيز تصميم به تحت پوشش قرار دادن همين ميزان را داريم.

سنجش آمادگي نوآموزان دبستاني از ۱۶خرداد
006243.jpg
طرح سنجش سلامت جسماني و آمادگي تحصيلي نوآموزان پايه اول دبستان از ۱۶ خرداد سال جاري به مدت دو ماه در سراسر كشور اجرا مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان آموزش و پرورش استثنايي، اين طرح به منظور سنجش بينايي، شنوايي، آمادگي تحصيلي، بهداشت دهان و دندان، معاينات عمومي پزشكي و آمادگي جسماني نوآموزان بدو ورود به دبستان در چارچوب شناسنامه سلامت انجام مي شود.
طرح سنجش نوآموزان پايه اول دبستان در سال جاري به منظور ارزيابي حدود ۸۵۰ هزار نوآموز در ۶۶۷ پايگاه سنجش در سراسر كشور اجرا خواهدشد.
شركت نوآموزان در طرح سنجش آمادگي تحصيلي براي ثبت نام در پايه اول دبستان الزامي است.

جزئيات تازه از ريزش تاج برج ۱۰ طبقه در خيابان شيراز تهران
006222.jpg
گروه اجتماعي: عصر ديروز پس از ۲۴ ساعت از ريزش تاج ساختمان ۱۰ طبقه نيكان در خيابان شيراز عمليات امداد و نجات آتش نشاني به اتمام رسيد اما هنوز دو خط عبوري شمال - جنوب اين معبر به روي خودروها بسته است.
به گزارش خبرنگار ما، عصر روز يكشنبه بيستم ارديبهشت ساعت ۱۶ تاج ساختمان ۱۰ طبقه نيكان در ضلع جنوبي بن بست غفوري فروريخت و به دو خودرو رنو و پرايد متوقف در مجاورت ضلع شرقي خيابان شيراز آسيب وارد كرد.
به گفته يك مقام مسئول در آتش نشاني تهران گرچه از ساخت اين بناي ۱۰ طبقه هفت تا هشت سال مي گذرد اما هنوز اين بنا پايان كار از شهرداري نگرفته و تاييد ايمني آتش نشاني را ندارد.
طبقه همكف ساختمان ۱۰ طبقه نيكان به بانك اختصاص داشته و بقيه طبقات بجز طبقه هفتم كه مسكوني بوده است مابقي در اختيار شركت هاي اداري و تجاري قرار گرفته است.
ابراهيم عزيزي نژاد افسر آماده منطقه چهار آتش نشاني تهران عصر ديروز در محل حادثه به خبرنگار ما گفت: نيروي آتش نشاني ايستگاه ۴۳ و امداد و نجات هفت، ۱۰ و سه پس از پنج دقيقه از بروز حادثه در محل حاضر شده و نسبت به امداد و نجات مورد نياز اقدام كردند.وي افزود: نيروهاي آتش نشاني به مدت ۲۴ ساعت بي وقفه كار ايمن سازي، آوار برداري از معبر و تدابير لازم را به كار گرفتند و ساختمان نيكان را درحالي كه تاج قسمت جنوبي و غربي آن فروريخته است براي استفاده دوباره ايمن كردند.
مظاهر فيروزي يكي از شاهدان عيني حادثه به خبرنگار ما گفت: به محض مشاهده ريزش و احتمال ريزش تاج ساختمان، همسايه ها آتش نشاني را خبر كردند و آن ها در مدت كمتر از پنج دقيقه به محل حادثه رسيدند و توانستند در اولين اقدام اطراف مسير عبوري از مجاورت ساختمان نيكان را مسدود كنند.
وي افزود: خوشبختانه در زمان ريزش تاج ساختمان كسي در زير آوار و در مجاورت خيابان حضور نداشت در غير اينصورت ممكن بود مرگ و زخمي شدن شماري از شهروندان را در پي داشته باشد.
گزارش خبرنگار همشهري همچنين حاكي است به همراه ريزش تاج ساختمان شيشه هاي آخرين طبقه اين برج درهم شكسته و طبقه ماقبل آخر اين ساختمان كه مسكوني بوده است تخليه شده است. از طرف ديگر از آنجا كه دو باند شمالي و جنوبي خيابان شيراز بسته شده است، ترافيك خيابان هاي ملاصدرا، ونك و شيخ بهايي متراكم تر از هر روز عبور و مرور را مشكل كرده است.
ماده ۱۹ قانون ملي ايمني ساختمان شهرداري ها اشاره به استحكام و ايمني ساختمان ها دارد كه مالكان را موظف مي سازد گواهي ايمني ساختمان را به غير از نظارت مهندس ناظر از سازمان آتش نشاني دريافت دارند كه به گفته يكي از مقامات مسئول سازمان آتش نشاني ساختمان يادشده گواهي ايمني ندارد.
از سوي ديگر شهر تهران جزو مناطق تعريف شده است كه خطر بروز زلزله در آن بسيار زياد و روي گسل هاي خطرناك بنا شده است، لذا ضرورت ايمني ساختمان ها در اين شهر بيش از ساير شهرها ضرورت پيدا مي كند.
دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران سال گذشته در پي ريزش يك ساختمان سه طبقه در شرق تهران گروه نظارت بر كيفيت ساختمان ها را در همه مناطق شهري تدارك كرد كه اين گروه مرحله به مرحله بر كيفيت ساختمان ها نظارت دارند و علاوه بر آن به سازندگان مشاوره و اطلاعات ساختماني مي دهند. با راه اندازي اين گروه در مناطق شهري پيش بيني مي شود، ساختمان هاي بناشده در شهر از اين پس از ايمني لازم برخوردار شوند.

برنامه جامع آموزش زبانهاي خارجي مدارس كشور تدوين شد
مدير اجرايي واحدهاي زبانهاي خارجي دفتر برنامه ريزي و تاليف كتب درسي وزارت آموزش و پرورش، از تدوين «برنامه جامع آموزش زبانهاي خارجي» دوره هاي ابتدايي، راهنمايي، متوسطه و پيش دانشگاهي كشور خبر داد.
براساس مصوبه ۳۱ تيرماه ۱۳۸۲ شوراي عالي آموزش و پرورش، وزارت آموزش و پرورش موظف شد «برنامه جامع آموزش زبانهاي خارجي مدارس» را حداكثر ظرف مدت يك سال تهيه و براي تصويب به اين شورا ارائه كند.
«مجتبي مقصودي» روز دوشنبه به ايرنا گفت: اين برنامه قبل از درخواست شوراي عالي آموزش و پرورش تدوين شده و براي تصويب در اختيار اين شورا قرار گرفته است.
وي افزود: برنامه جامع آموزش زبانهاي خارجي مدارس در ۱۵ صفحه تدوين شده كه در آن اجراي همزمان برنامه بلندمدت آموزش معلمان زبان، تغيير كتابهاي زبانهاي خارجي و تربيت و بازآموزي مدرسان تربيت معلم پيش بيني شده است.
مقصودي گفت: اعزام مدرس تربيت معلم به خارج از كشور، طراحي «وب سايت» گروه زبان انگليسي و برگزاري كارگاه هاي آموزشي منطقه با كمك دانشگاههاي خارجي و داخلي از جمله محورهاي اين طرح است.
مدير دفتر برنامه ريزي و تاليف كتب درسي افزود: در اين برنامه تجهيز و ايجاد مركز تربيت معلم ويژه معلمان و مدرسان زبان خارجي و برگزاري دوره هاي آموزشي در خارج از كشور لحاظ شده است.
وي افزود: كليات اين برنامه تصويب شده و اجراي اين طرح براي تغيير و تحول نسبي در آموزش  زبانهاي خارجي مدارس دستكم به ۲۰ ميليارد ريال اعتبار نياز است.

دبير سمينار كاربرد ليزرهاي كم توان درگفت و گو با همشهري :
ليزرهاي كم توان مكمل فيزيوتراپي در بهبود بيماري است
گروه اجتماعي: ليزرهاي كم توان در طب سوزني و فيزيوتراپي به عنوان مكمل مدلهاي درماني به بيماران كمك مي كند.
به گزارش خبرنگار همشهري، محمد شرافتي كارشناس ارشد فيزيك و دبير علمي سمينار «كاربرد ليزر كم توان در طب سوزني و فيزيوتراپي» در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار ما گفت: امروزه كاربرد ليزر در علم پزشكي در بين پزشكان و جامعه عمدتاً تداعي كننده برش قسمتي از بدن و كاربرد در جراحي است در صورتي كه با وجود نوعي از ليزرها تحت عنوان ليزرهاي كم توان با اثر غيرحرارتي ذهنيت فوق نسبت به ليزر تكميل خواهد شد.وي هدف از برگزاري اين سمينار را، آشنايي فيزيوتراپها با اصول و كاربرد ليزرهاي كم توان ذكر كرد و سه جنبه ترميمي، ضددرد و كاهش التهاب را از مزاياي اين روش خواند.
شرافتي گفت: در اكثر شاخه هاي پزشكي، مثل ورم مفاصل، آرتروزها، جراحات پوست مثل زخم هاي ناشي از سوختگي يا زخم بستر، اسپاسم عضلات، كمردردهاي مزمن، ناهنجاريهاي ستون فقرات و... ليزرهاي كم توان مي تواند به عنوان عاملي تسكين دهنده عمل كند.
وي افزود: در كشورهاي پيشرفته استفاده از اين روش مكمل مناسبي در طب سوزني و فيزيوتراپي به شمار مي رود. در ايران نيز ۵ سال است بحث آن مطرح شده كه با برگزاري دوره هاي بازآموزي و همايش هاي متعدد در شناخت تكنولوژي جديد به فيزيوتراپهاو پزشكان گسترش پيدا مي كند.
شرافتي تأثير ليزرهاي كم توان در طب سوزني را در تسكين سردردهاي مزمن، كمردرد، دندانپزشكي (بدون استفاده از داروهاي بي حسي) رفع اعتياد و رفع چاقي ذكر كرد و گفت: از مزاياي استفاده از اين روش استريل بودن پرتو نسبت به سوزن و بدون درد بودن مي باشد كه در كودكان نيز به راحتي قابل استفاده است.

كارت آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه آزاد امروز توزيع مي شود
مركز آزمون دانشگاه آزاد اسلامي اعلام كرد: كارت ورود به جلسه آزمون كارشناسي ارشد ناپيوسته سال ۸۳ امروز و فردا توزيع مي شود.
به گزارش روابط عمومي اين مركز، كارت آزمون كارشناسي ارشد در شش حوزه تهران و ۸۸ حوزه سراسر كشور توزيع مي شود.
آزمون دوره كارشناسي ارشد ناپيوسته دانشگاه آزاد در قالب ۲۰۶ رشته در شش گروه تحصيلي و در ۹۲ واحد دانشگاهي با شركت ۱۰۶ هزار داوطلب در روزهاي ۲۴ و ۲۵ ارديبهشت ماه جاري برگزار مي شود.

نمايشگاه مطبوعات پنج شنبه به كار خود پايان مي دهد
گروه اجتماعي: نمايشگاه مطبوعات پنج شنبه به كار خود پايان مي دهد و مراسم اختتاميه آن از ساعت ۱۸ الي ۲۰ در محل اين نمايشگاه برگزار مي شود.
در اين مراسم از غرفه هاي برتر تجليل خواهد شد. ملاك انتخاب غرفه برتر عبارت است از: غرفه آرايي، نظم در حضور مدير مسئول و متصدي غرفه، پاسخگويي مسئولان غرفه ها، حضور مديران مجموعه، ارائه مناسب محصول، برگزاري جلسه و برنامه هاي جنبي، تهيه و عرضه ويژه نامه، تبليغات و اطلاع رساني، همكاري با ستاد برگزاري نمايشگاه، برگزاري نشست هاي تخصصي، انعكاس اخبار و گزارش هاي نمايشگاه و نتايج حاصل از نظرسنجي بازديدكنندگان.انتخاب غرفه برتر در ۲۹ گروه و گرايش صورت مي گيرد.
گزارش خبرنگار ما حاكي است امسال نمايشگاه مطبوعات به ويژه در روزهاي مياني هفته نسبت به سال گذشته از استقبال كمتري برخوردار بود با اين حال بازديدكنندگان فعالتر از سالهاي گذشته بودند و در هر غرفه با مسئولان نشريات به گفت وگو مي نشستند.

تجمع اعتراض آميز پرسنل بيمارستان توحيد
جمعي از پرسنل بيمارستان سوانح و سوختگي كه اخيراً دستور تعطيلي آن از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي صادر شده بود، روز دوشنبه در مقابل اين بيمارستان تجمع كردند.
آنان در گفت وگو با ايرنا، علت تحصن خود را عدم پرداخت حقوق معوقه خود به مدت يكسال، بي احترامي به برخي همكارانشان كه در زمره كاركنان نمونه اين بيمارستان محسوب مي شوند و نيز بازنشستگي اجباري ذكر كردند.
دكتر «جواد معظمي» رئيس بيمارستان سوانح و سوختگي توحيد در حاشيه اين تجمع در جمع خبرنگاران گفت: بهانه اصلي پرسنل معترض بيمارستان سوانح و سوختگي، دريافت مزاياي بيشتر همچون سختي كار است.
معظمي افزود: هر سازماني استراتژي خاصي را در به كارگيري پرسنل مورد نياز خود دارد. وي سپس گفت كه بر همين اساس، پس از گفت وگو با تمامي پرسنل معترض، هم اينك حتي يك پرسنل معترض و ناراضي وجود ندارد.
گزارش خبرنگار ايرنا حاكي است، در حالي كه دكتر «محمد اسماعيل اكبري» معاون سلامت وزرات بهداشت پيش از اين اعلام كرده بود كه يكي از دلايل تعطيلي اين بيمارستان در خطر بودن جان بيماران بستري است، معظمي مي گويد كه علت تعطيلي اين بيمارستان استيجاري بودن اين ملك است.
معظمي افزود: حكم تخليه اين بيمارستان براي دومين بار در مهرماه سال گذشته از سوي مراجع قانوني صادر شده است.
وي، در پاسخ به سئوال ايرنا مبني بر اين كه آيا مكان ديگري براي جايگزين كردن اين بيمارستان در نظر گرفته شده يا خير؟، گفت: بيمارستان شهيد مدني كرج، بيمارستان يافت آباد و بيمارستان سوانح و سوختگي شهيد مطهري آماده ارائه خدمات بهداشتي و درماني به بيماران نيازمند است.
در حالي كه معظمي پيش از اين گفته بود كه تجمع كنندگان فقط به دنبال دريافت مزاياي بيشتر هستند، در بخشي ديگر از صحبت هايش اشاره كرد كه ۱۱ ماه كارانه پرسنل اين بيمارستان به تعويق افتاده است.
پرسنل بيمارستان سوانح و سوختگي توحيد دوشنبه در تجمعي اعتراض آميز نسبت به تعطيلي اين بيمارستان و نيز اخراج گروهي از همكاران پيماني خود اعتراض كردند و خواستار احقاق حقوق خود شدند.

اختصاص وام ۱۰۰ ميليون توماني به كارفرمايان
كارفرماياني كه موفق به ارائه طرحي با ظرفيت ايجاد اشتغال براي حداقل ۳۰ نفر شوند، تا ۱۰۰ ميليون تومان وام مي گيرند.
به گزارش ايسنا، دكتر مسعود حيدرنژاد، معاون اشتغال سازمان بهزيستي در ميزگردي كه با عنوان برنامه هاي اشتغال معلولان و مددجويان سازمان بهزيستي در غرفه هفته نامه بازار كار برگزار شد، با بيان اين مطلب افزود: اين طرح سال گذشته در دو استان اجرا شد و در حال حاضر نيز در نظر داريم اين طرح را در سال ۸۳ به صورت كامل اجرا كنيم.وي در بيان اهداف اين اقدام اظهار داشت: معتقديم با مصالح در نظر گرفته شده براي وام (۵/۱ تا ۵/۳ ميليون تومان) مددجويان نمي توان فرصت شغلي ايجاد كرد.

رئيس سازمان حج و زيارت:
۴۳۵ هزار متقاضي امسال به حج عمره مي روند
«سيد احمد زرهاني» رئيس سازمان حج و زيارت جمهوري اسلامي ايران كه براي بررسي وضعيت و مشكلات زايران ايراني در سوريه به دمشق سفر كرده، روز دوشنبه اعلام كرد كه ۴۳۵ هزار متقاضي حج عمره كه سال ۸۲ ثبت نام كرده اند، امسال رهسپار سرزمين وحي مي شوند.
وي كه قبل از ترك سوريه و عزيمت به عربستان سعودي با ايرنا گفت و گو مي كرد، افزود: كاروان هاي ۳۴۰ هزار متقاضي حج عمره ثبت نام شده مشخص شده و سازمان حج و زيارت در صدد تعيين كاروان هاي كمتر از يكصد هزار متقاضي ثبت نام شده ديگر است.
رئيس سازمان حج و زيارت درباره اهداف سفر خود به عربستان سعودي گفت: حقيقت امر اين است كه بنا بود در پايان سفر به سوريه به ايران برگردم اما گزارشي از تهران دريافت كردم كه رقم طلب براي صدور ويزا براي چند كاروان ارسال نشده و دوسه پرواز با تأخير صورت گرفته است و اين دومين بار است كه چنين مشكلي پيش مي آيد.وي تصريح كرد: براي مذاكره با وزير حج عربستان سعودي به منظور حل نهايي اين مشكل رهسپار اين كشور هستم.
زرهاني افزود: در ديدار اخيرم با اياد مدني وزير حج عربستان وي برحل اين مشكل كه تاكنون به طور كامل حل نشده، تأكيد داشت. محرم امسال وزارت حج عربستان ضوابط، قوانين و مقررات جديدي را اعلام كرده كه هنوز جا نيفتاده كه اين مسئله نوعي اختلال در روند پروازها ايجاد كرده است.
وي در پاسخ به پرسشي درخصوص سود سپرده هاي حج عمره و تمتع اظهار داشت: با بانك ملي به توافق رسيده ايم كه سود مشروع سپرده هاي مردم به تناسب مدت مكث سپرده ها در بانك پرداخت شود و براين اساس در عمره كوتاه، ميان و بلندمدت طبق قوانين حاكم بر نظام بانكي سود به خود مردم تعلق مي گيرد و در حج تمتع نيز كه اساس سپرده بلندمدت تلقي مي شود، اصل و سود مشروع آن به متقاضيان برمي گردد.
زرهاني تصريح كرد: ما نزديك به ۶۰۰ ميليارد تومان پول مردم را از قلمرو تصرف بخش هاي دولتي و غيردولتي دور كرده ايم و آن را در قلمرو اراده خود متقاضيان قرار داده ايم.

اختصاص ۱۳۰ ميليارد ريال براي تجهيز و تكميل بناهاي شهري بم
براساس تصميم نمايندگان ويژه رئيس جمهور در ستاد راهبردي بازسازي بم، مبلغ ۱۳۰ ميليارد ريال به طور علي الحساب جهت تجهيز و تكميل بناهاي شهري بم و بروات به وزارت كشور اختصاص يافت.
به گزارش ايسنا وجه مذكور پس از مبادله موافقتنامه با اين سازمان هزينه شده و ۳۰ ميليارد ريال براي ايجاد فضاي سبز، پارك ها و اماكن عمومي و مبلغ ۱۰۰ ميليارد ريال بابت تملك اراضي واقع در تعريض و گسترش معابر و عمليات معابر تعيين مي شود كه به نسبت ۸۰ درصد براي شهرداري بم و ۲۰ درصد براي شهرداري بروات تقسيم مي شود.
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، اين نمايندگان در تصميمي ديگر مبلغ ۳۰ ميليارد ريال براي تأمين آب باغباني به وزارت جهاد كشاورزي اختصاص دادند و ۳۰ ميليارد ريال ديگر را نيز براي برگزاري نمايشگاه كتاب زلزله بم در داخل و خارج از كشور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تخصيص دادند.
نمايندگان ويژه رئيس جمهوري در ستاد راهبري بازسازي بم براي انجام مطالعات جامع مورد نياز بازسازي بم مبلغ هفت ميليارد و پانصد ميليون ريال به وزارت مسكن و شهرسازي اختصاص دادند. وجه مذكور به منظور مطالعات جامع مربوط به زمين شناسي مهندسي لرزه خيزي، ژئوتكنيك لرزه اي، معماري و شهرسازي هزينه خواهد شد.
اختصاص سه ميليارد ريال به صورت علي الحساب براي تهيه طرح هاي تفصيلي و اجراي طرح هاي هادي روستايي در روستاهاي آسيب ديده شهرستان بم به بنياد مسكن انقلاب اسلامي از ديگر تصميم نمايندگان رئيس جمهوري است.نمايندگان رئيس جمهور براي بازسازي و توسعه صنايع مبلغ ۷۰ ميليارد ريال به عنوان وجوه اداره شده به وزارت صنايع و معادن اختصاص دادند تا پس از ارائه دستورالعمل پرداخت تسهيلات ياد شده توسط وزارت مذكور و بعد از تأييد ستاد راهبري بازسازي بم، هزينه شود.
زمين لرزه در بم
گزارشي از ايرنا نيز حاكي است زمين لرزه اي نسبتا شديد در ساعت ۱۰ و ۳۰ دقيقه بامداد ديروز شهر بم و اطراف آن را تكان داد.شهر بم همچنين در ساعت هشت و هفت دقيقه و ۴۷ ثانيه بامداد ديروز بر اثر پس لرزه هاي شديد به شدت لرزيد.
به گزارش استانداري كرمان اين زمين لرزه ها تلفات جاني در پي نداشته است.به گزارش خبرنگار ايرنا اخيرا شايعه وقوع يك زمين لرزه شديد در ۲۸ ارديبهشت ماه جاري در بين اهالي شهر بم به شدت قوت گرفته است.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |