سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۵ - May 11, 2004
مقتدي صدر:
درگيري با اشغالگران را به سراسر عراق گسترش دهيد
بدرفتاري با زندانيان عراقي بوش را وارد بحران كرده است
006219.jpg
قيس الخزعلي معاون مقتدي صدر روحاني شيعه عراقي گفت: او به شبه نظاميان طرفدار خود دستور داده است كه مبارزاتشان را با نظاميان اشغالگر آمريكايي در سراسر عراق گسترش دهند.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از رويتر وي گفت :ما به مرحله دوم مقاومت رسيده ايم و صبر ما در برابر نيروهاي اشغالگر به پايان رسيده است.
خزعلي در ادامه افزود: سياست ما در حال حاضر گسترش مقاومت و انتقال آن به تمام بخش هاي عراق است چراكه ارتش اشغالگر از تمام خط هاي قرمز در شهرهاي مقدس نجف و كربلا گذشته است.
وي گفت :پس از هر تهاجمي از جانب نيروهاي اشغالگر مقاومت ما مضاعف مي شود، اين نيروها فوران آتش فشان را احساس خواهند كرد.وي آمريكايي ها را به شكستن حريم شهرهاي مقدس كربلا و نجف متهم كرد و گفت: آنها به ۲۰۰ متري بارگاه امام حسين(ع) تيراندازي كردند و اين تنها يكي از موارد عبور از خط قرمز آنها است.
در همين حال شبكه تلويزيوني سي ان ان اعلام كرد: نظاميان آمريكايي كنترل شهر نجف را از دست  طرفداران مقتدي صدر خارج كرده اند.
سي ان ان افزود: اگرچه آمريكا از حمله تمام عيار به علت احتمال خسارت به اماكن مقدس خودداري كرده است اما نظاميان اين كشور حركت تهاجمي تر بر ضد شبه نظاميان صدر را آغاز كرده اند.
نظاميان آمريكايي اعلام كردند دستكم ۷ عضو ارتش مهدي را كشتند و ۲ نفر از آنان را هم بازداشت كرده اند كه در حال بازجويي از آنان هستند. آمريكايي ها در گزارش ديگري از كشته شدن ۱۹ شبه نظامي طرفدار مقتدي صدر خبر داده بودند اماخطيب جمعه شهرك صدر اين خبر را تكذيب كرد.در همين حال «اوس الخفاجي» مدير دفتر شهيد صدر در ناصريه اعلام كرد: افراد مسلح ارتش المهدي از شهر ناصريه عقب نشيني كرده اند.
به گزارش روز دوشنبه شبكه تلويزيوني الجزيره قطر، وي گفت: اين اقدام پس از آن انجام شد كه نيروهاي ايتاليايي، «شيخ مويد الاسدي» يكي از اعضاي دفتر صدر در ناصريه را آزاد كردند.
«الاسدي» دو روز پيش از يورش نيروهاي ايتاليايي به منزلش دستگير شد.همزمان با ادامه نبرد شبه نظاميان مقتدي صدر با نيروهاي آمريكايي، شيعيان عراق تلاش هاي تازه اي را براي آرام كردن نجف آغاز كرده  اند.روزنامه الحيات ديروز در اين باره نوشت:
يكي از طرفهاي شيعه عضو شوراي حكومت انتقالي عراق، نمايندگان عشاير فرات مركزي و جنوب، كانون وكلا و روساي شماري از دانشگاههاي عراق طرح جديدي را براي حل بحران ميان مقتدي صدر و نيروهاي اشغالگر مطرح كرده اند. اين طرح ۱۹ بند دارد و با استقبال مراجع ديني نجف اشرف روبرو شده است.
الحيات تصريح كرد: اين طرح به دفتر صدر در نجف تحويل داده شده است و قرار است تا پانزدهم اين ماه صدر موضع خود را درباره آن اعلام كند.
الحيات به نقل از فاتح آل كاشف الغطا يكي از اعضاي جانشين شوراي حكومت انتقالي عراق نوشت: بحران كنوني ميان صدر و اشغالگران آمريكا بحراني ملي است.وي خاطرنشان كرد : صدر تجلي تاريخ خانواده اي مذهبي و مبارزي است كه در نابودي رژيم منحله بعث عراق سهم داشتند.كاشف الغطا تصريح كرد: يكي از برجسته ترين بندهاي اين طرح اين است كه اهانت به صدر به مثابه اهانت به مردم عراق است.وي گفت: اين بند همچنين شامل تضمين هاي شيوخ عشاير و وكلا به صدر در صورت احضار او به دادگاه است، مشروط بر اينكه اين دادگاه متشكل از قضات شايسته و مورد تاييد علماي نجف باشد.
كاشف الغطا گفت: در مقابل، صدر نيز ملزم به پذيرش حكم دادگاه هر چه كه باشد خواهد شد.وي گفت: صدر همچنين بايد سپاه مهدي را به ارگاني سياسي و يا اجتماعي خلع سلاح شده تبديل كند.
اين در حالي است كه شبكه تلويزيوني العربيه ديروز به نقل از خزعلي معاون مقتدي صدر اعلام كرد: مقتدي صدر از طرفدارانش خواست در سراسر عراق بجنگند.
راهپيمايي در نجف
اهالي شهر نجف ديروز نيز در حمايت از مواضع سياسي مرجعيت شيعه راهپيمايي كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر از نجف اشرف، در اين راهپيمايي اهالي شهر نجف درحالي كه شعار وحدت سرمي دادند در مقابل بيت آيت الله سيستاني تجمع كردند و خواستار عقب نشيني فوري اشغالگران از اطراف شهر نجف شدند.
راهپيمايان در شعارهاي خود بر تبعيت كامل از مرجعيت شيعه براي تعيين سرنوشت سياسي عراق تأكيد كردند.
مردم نجف روز يكشنبه نيز راهپيمايي مشابهي برگزار كردند.
انفجار در خط لوله نفت بصره
مقامات وزارت نفت عراق ديروز اعلام كردند انفجار در خط لوله نفت ميزان صادرات نفت را از بندر بصره در جنوب عراق به نصف رسانده است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بصره علي نصرالرباعي مدير پايانه نفتي بصره گفت: ميزان صادرات نفت به طور متوسط از ۸۰ هزار بشكه در هر ساعت به ۴۰ هزار بشكه در هر ساعت رسيده است.
حمد الاسدي مدير اجرايي اين پايانه نيز اين رقم را تأييد كرد.
خط لوله نفتي كه يكي از پايانه هاي بصره را تأمين مي كند روز يكشنبه در اقدامي خرابكارانه منفجر شد و آتش گرفت.
در اين انفجار ستوني از آتش و دود از اين خط لوله كه در ۴۰ كيلومتري جنوب شهر بصره قرار دارد به هوا برخاست.
جنگ لفظي وزيران خارجه سوريه و عراق
منابع آگاه از مخالفت وزير امور خارجه سوريه در اجلاس وزيران امور خارجه كشورهاي عربي با مشروعيت بخشيدن به اشغالگري آمريكا در عراق خبر دادند.
به نوشته روزنامه الحيات اين منابع درباره گفتگوي تند فاروق الشرع و هوشيار زيباري وزير امور خارجه عراق در نشست قاهره افزودند: الشرع در اين اجلاس علاوه بر اينكه هر گونه تصميم عربي را كه به اشغال آمريكا درعراق مشروعيت بخشد محكوم كرد ،مخالفت خود رابا حمايت كنفرانس عربي از قانون اساسي موقت عراق نيز اعلام كرد. وزير خارجه عراق نيز در اين اجلاس پاسخ اظهارات الشرع را داد ولي در گفتگو به خبرنگاران تنها به اين نكته اشاره كرد كه اعراب بايد به ما كمك كنند.
الحيات افزود: آنچه از اين عبارت زيباري برداشت مي شود آنست كه اعراب بايد از روند سياسي حاضر در عراق براي تحويل قدرت در ژوئن به عراقيها كمك و از مانع تراشي در برابر اين روند خودداري كنند.
بدرفتاري با زندانيان عراقي بوش را وارد بحران كرده است
نماينده آمريكا در ناتو ديروز اعلام كرد :رسوايي ناشي از بدرفتاري نظاميان آمريكايي با زندانيان عراقي دولت جورج بوش را در يك بحران فرو برده است.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از رويتر نيكلاس برنز نماينده آمريكا در ناتو به شوراي روابط خارجي آلمان در برلين گفت: جورج بوش رئيس جمهوري، دونالد رامسفلد وزير دفاع و ديگر رهبران دولت بوش بايد به خوبي از دامنه آسيب هاي ناشي از رسوايي بدرفتاري با زندانيان عراقي آگاه باشند.
وي با اشاره به اين مطلب كه رسوايي بدرفتاري با زندانيان يك بحران بزرگ براي دولت آمريكا محسوب مي شود گفت: اين مسئله مايه شرمساري براي كشور ماست.
ساير تحولات
*عبدالله حسن الجبوري استاندار دياله صبح ديروز از يك سوءقصد جان سالم به در برد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از بعقوبه، اين سوءقصد كه در هنگام عبور كاروان الجبوري از نزديكي يعقوبه واقع در ۶۰ كيلومتري شمال بغداد صورت گرفت، به كشته شدن دو تن از محافظان وي و زخمي شدن سه تن ديگر منجر شد.
* نيروهاي انگليسي اعلاميه هايي را در شهر بصره پخش كرده اند كه در آن قول داده شده ميلياردها دلار براي ترميم و نوسازي ساختارهاي زيربنايي از شهر اختصاص داده مي شود.
* نلسون ماندلا رئيس جمهور سابق آفريقاي جنوبي با انتقاد دوباره از حمله آمريكا و انگليس به عراق گفت :از شنيدن خبرهاي مربوط به شكنجه زندانيان عراقي، هراسان شده است.
* وزير امور خارجه موقت عراق گفت: باتوجه به وضع امنيتي در عراق اين كشور پس از انتقال حاكميت به عراقي ها به نيروهاي منطقه اي براي حفظ امنيت نياز دارد.
* بيش از ۱۰ دستگاه خودروي زرهي تفنگداران آمريكايي ديروز در يك گشت نمادين به همراه شمار كثيري از نيروهاي جوخه دفاع شهري عراق كه پرچم قديم عراق را حمل مي كردند، وارد فلوجه عراق شدند.
تفنگداران آمريكايي در پي كشته شدن ۴ پيمانكار آمريكايي در شهر فلوجه در ماه گذشته و مثله كردن بدن آنها، اين شهر را محاصره كردند.محاصره فلوجه از چهارشنبه هفته گذشته پايان يافت و رفت و آمد در اين شهر آزاد شد.
* سخنگوي وزارت امور خارجه انگليس ديروز اعلام كرد: هفت انگليسي يكشنبه شب بر اثر انفجار بمبي در بغداد زخمي شدند.
* مهاجمان مسلح ديروز يك نيوزلندي، يك تبعه آفريقاي جنوبي و يك عراقي را كه براي يك شركت پيمانكار بازسازي عراق در شهر كركوك كار مي كردند، به ضرب گلوله از پاي درآوردند.

خالد مشعل: ما براي همزيستي با يهوديان پس از نابودي اسرائيل آماده ايم
006201.jpg
رئيس دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين حماس گفت: ما نمي خواهيم اسرائيلي ها را به دريا بيندازيم بلكه خواهان بازپس گيري سرزمين و حقوق خود هستيم.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه تلويزيوني الجزيره، خالد مشعل در اظهاراتي كه ديروز در روزنامه لبناني السفير منتشر شد افزود: ما براي همزيستي با يهوديان پس از نابودي اسرائيل آماده ايم.
مشعل گفت: حماس تنها با اسرائيل مي جنگد و هرگز به منافع آمريكا با وجود آن كه اين كشور كمك هاي مالي و سياسي و نظامي به اسرائيل دهد حمله نخواهد كرد.
حماس، روز يكشنبه افرادي را كه با رژيم اسرائيل همكاري مي كنند، به ابراز پشيماني و ندامت و ارائه اطلاعاتي كه منجر به كشته شدن دشمنان شود، فراخواند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از غزه، حماس با انتشار بيانيه اي اعلام كرد: «اي كساني كه به دنبال تطهير شدن از لكه يهودي هستيد، از اين فرصت استفاده كنيد قبل از اينكه دير شود.»
حماس افزود: زمان زيادي براي تاسف خوردن وجود نخواهد داشت. بيانيه خاطرنشان كرد: مبارزان فلسطيني ندامت شما را قبول خواهند كرد به شرط اينكه اطلاعاتي ارائه دهيد كه براي ملت ما مفيد باشد و يا به مبارزان در كشتن دشمنان كمك كند.
حماس خطاب به كساني كه با رژيم اسرائيل همكاري مي كنند، تأكيد كرد: «پشيمان شويد و به مبارزان ملحق شويد.»
بيانيه از اين افراد خواسته است با امامان جماعت مساجد تماس بگيرند و با آنان بدون هرگونه نگراني صحبت كنند.

محاكمه شكنجه گران زندان ابوغريب هفته آينده آغاز مي شود
006198.jpg
نيروهاي آمريكايي مستقر در عراق ديروز اعلام كردند، نخستين دادگاه نظامي براي محاكمه سرباز آمريكايي متهم در رسوايي زندان ابوغريب هفته آينده برگزار مي شود.
به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي، اين سرباز آمريكايي ۲۴ ساله با سه اتهام در ارتباط با بدرفتاري با زندانيان عراقي روبروست و جلسه محاكمه اش به طور علني برگزار مي شود.علاوه بر او شش سرباز ديگر با اتهامات جنايي در اين پرونده روبرو هستند.
بلر عذرخواهي كرد
درپي عذرخواهي مقامات آمريكايي براي سرپوش گذاشتن به رسوايي زندان ابوغريب، توني بلر نخست وزير انگليس نيز از اقدام سربازان آن كشور در شكنجه زندانيان عراقي معذرت خواست.
منابع خبري از جمله شبكه العربيه ديروز گزارش دادند، بلر در گفتگو با تلويزيون «فرانس ۳» در پاريس گفت: از تمامي كساني كه از سوي سربازان ما مورد بدرفتاري قرار گرفتند، عذرخواهي مي كنم.
اين اولين باري است كه بلر به صراحت به شكنجه زندانيان عراقي در زندان ابوغريب اعتراف مي كند.
وي كه به مناسبت «بازگشت تفاهم و دوستي» بين انگليس و فرانسه به ويژه در مورد اروپا و عراق به پاريس سفر كرده است، گفت: مسئولين چنين اقدامات زشتي براساس قوانين نظامي مجازات خواهند شد.
وي با اين حال براي توجيه حضور نيروهاي اشغالگر انگليسي در عراق گفت: اين روش (شكنجه كردن) از سوي تمام سربازان ما اعمال نمي شود.
در همين حال يك مقام ارشد آمريكايي ديروز گفت: رسوايي موضوع بدرفتاري سربازان آمريكايي با زندانيان عراقي «تاثير بسيار ناگواري» در جهان اسلام دارد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از جاكارتا، «جيمز كلي» معاون وزير خارجه آمريكا در امور مربوط به شرق آسيا و اقيانوس آرام ديروز در جريان ديداري از اندونزي به خبرنگاران گفت: اين موضوع چيزي نيست كه آمريكا و تلاش هاي نظامي ما بر پايه آن استوار باشد.

كوتاه از سياست جهان
چاوز: آمريكا يك دولت تروريست است
هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا ديروز آمريكا را به علت تشديد مجازاتهاي اعمال شده بر ضد كوبا به عنوان يك دولت تروريست محكوم كرد و خاطرنشان ساخت كه دولت وي همكاريهاي خود را به ويژه در زمينه تجاري با كوبا افزايش خواهد داد.به گزارش خبرگزاري رويترز از كاراكاس، چاوز در يك برنامه تلويزيوني از اقدامات آمريكا براي جلوگيري از جريان يافتن دلار به كوبا و افزايش حمايت واشنگتن از مخالفان داخلي فيدل كاسترو رئيس جمهور كوبا به شدت انتقاد كرد.
چاوز گفت: دولت آمريكا با تحريك مردم به كشتن كاسترو و سرنگوني وي درواقع يك دولت تروريست است.چاوز همچنين در اين برنامه تلويزيوني با اشاره به بدرفتاري با زندانيان عراقي و شكنجه آنها بدست نظاميان اشغالگر آمريكايي گفت: آمريكا حق ندارد از وضعيت حقوق بشر در كوبا انتقاد كند.چاوز افزود: آمريكا مي گويد فهرستي از تروريستها و دولتهاي تروريست دراختيار دارد اما بهتر است خود را در رأس اين فهرست قرار دهد.
افزايش انتقادها از سياستهاي بوش در آمريكا
روزنامه واشنگتن پست نوشت: محافظه كاران آمريكا از سياستهاي داخلي و خارجي جورج بوش انتقاد كردند.به گزارش واحد مركزي خبر روزنامه واشنگتن پست در شماره ديروز خود نوشت دولت بوش پس از سه سال اقدامات نسنجيده در امور داخلي و خارجي اكنون با نارضايتي هاي متفكران محافظه كار روبروست. اين محافظه كاران معتقدند دولت بوش توانايي اعمال سياستگذاريهاي تازه را از دست داده است.واشنگتن پست نوشته است: بخش عمده سياستگذاري خارجي بوش يعني تلاش براي تبديل عراق به كشوري دمكراتيك و امن، با شورشهاي مرگبار و انتشار عكس هايي از وحشيگري زندانبانان آمريكايي تضعيف شده است.
محافظه كاران و مسئولان سابق دولت مي گويند در بخش داخلي نيز دستگاه سياستگذاري كاخ سفيد با سياستگذاريهايي كه ناشي از فشارهاي ايدئولوژيكي است رو به زوال است.به نوشته واشنگتن پست، محافظه كاران آمريكا شكيبايي خود را در قبال سياست گذاريهاي دولت بوش از دست داده اند.
كره شمالي: آمريكا دشمني خود را كنار بگذارد
روزنامه «رودونگ سينمون» ارگان حزب كار كره شمالي نوشت: آمريكا با توجه به نزديك شدن به زمان برگزاري نشست گروه كاري مذاكرات شش جانبه در پكن بايد به دشمني خود با پيونگ يانگ خاتمه داده و به صورت عملي به دنبال حل مسئله هسته اي شبه جزيره كره باشد.به گزارش ايرنا اين نشريه در گزارش ديروز خود آورده است: اگر آمريكا صادقانه به دنبال حل مسئله هسته اي شبه جزيره كره از طريق ديپلماتيك و مذاكره است بايد اعتمادسازي كرده و به دشمني خود با كره شمالي پايان دهد.روزنامه چاپ كره شمالي همچنين تأكيد كرد: آمريكا بايد با اقدامات عملي نشان دهد كه سياست خصمانه خود برضد كره شمالي را كنار گذاشته و خواستار حل صلح آميز مسئله هسته اي است.كره شمالي پيش از اين نيز اعلام كرده بود كه در صورت گرفتن امتياز از آمريكا، برنامه هسته اي خود را متوقف خواهد كرد.
طرف هاي مذاكرات شش جانبه پكن قرار است نخستين نشست گروه كاري خود را فردا ۱۲ مه (۲۳ ارديبهشت) در پكن برگزار و زمينه را براي تشكيل دور سوم گفت وگوهاي شش جانبه آماده كنند.
مذاكره دوجانبه جمهوري آذربايجان و ارمنستان در مورد قره باغ
وزير امور خارجه جمهوري آذربايجان بار ديگر از مذاكرات دوجانبه باكو و ايروان درباره قره باغ و امكان توافق دو كشور در اين زمينه خبر داد.
به گزارش واحد مركزي خبر از باكو، المار محمد ياراف ديروز با بيان اين مطلب افزود: معاون وزير امور خارجه جمهوري آذربايجان فردا ۱۲ ماه مه (۲۳ ارديبهشت ماه) با همتاي ارمني اش ديدار و درباره موضوع آزاد سازي هفت شهرستان اشغالي جمهوري آذربايجان در قبال بازگشايي خطوط ارتباطي اين كشور با ارمنستان مذاكره خواهد كرد.قرار است نمايندگان ويژه رؤساي جمهور دو كشور در استراسبورگ با يكديگر ديدار و مذاكره كنند.گفته مي شود ممكن است وزيران امور خارجه دو كشور نيز در نشست استراسبورگ حضور يابند.
محمد ياراف گفت: محل و زمان دقيق سومين ديدار مستقيم رؤساي جمهوري آذربايجان و ارمنستان پس از نشست استراسبورگ تعيين خواهد شد.
آلبرايت: جان كري شانس بيشتري براي پيروزي در انتخابات دارد
وزير خارجه پيشين آمريكا گفت: جان كري شانس بيشتري براي پيروزي در انتخابات رياست جمهوري آينده آمريكا دارد.
به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، مادلين آلبرايت در اظهاراتي كه در شماره ديروز روزنامه كويتي القبس منتشر شد از احتمال تعيين شدن بيل كلينتون يا جيمي كارتر رؤساي جمهوري پيشين آمريكا يا جيمز بيكر وزير خارجه سابق اين كشور به عنوان معاون جان كري در امور خارجي در صورت پيروزي وي در انتخابات رياست جمهوري آينده آمريكا خبر داد.آلبرايت گفت: وي معتقد است بيل كلينتون با توجه به تجربياتي كه در مسائل خاورميانه دارد براي تصدي پست معاونت جان كري مناسب تر است.
كشته شدن دو سرباز تركيه بر اثر انفجار مين
منابع امنيتي محلي تركيه ديروز اعلام كردند دو سرباز بر اثر برخورد خودرو حامل آنان با مين كه احتمال مي رود جدايي طلبان كرد تركيه كار گذاشته باشند، در بخش كردنشين جنوب شرقي اين كشور كشته شدند.به گزارش خبرگزاري فرانسه از دياربكر، اين منابع افزودند: انفجار روز يكشنبه نزديك شهر ليس در استان دياربكر به هنگام عبور خودرو حامل نيروهاي گشتي تركيه روي داد.گفته مي شود ممكن است جدايي طلبان كنگره مردم كردستان كه گروهي منشعب از حزب كارگران كردستان است، عامل اين انفجار باشد.

آينده مبهم رامسفلد
با پيوستن گروهي ديگر از نمايندگان دمكرات به جبهه مخالفان دونالد رامسفلد وزيردفاع آمريكا كه گرفتار رسوايي زندان ابوغريب است به نظر مي رسد رامسفلد مدت زيادي در اين بحران باقي نخواهد ماند.
به گزارش خبرگزاري رويتر از واشنگتن نمايندگان برجسته جناح جمهوريخواه در سناي آمريكا روز يكشنبه با اعلام اين مطلب گفتند پس از برملا شدن رفتار غيرانساني و خشونت آميز برخي از نظاميان آمريكايي با زندانيان عراقي در زندان ابوغريب و درگير شدن رامسفلد در اين بحران به عنوان بالاترين مقام مسئول و حضور وي در روز جمعه در كنگره آمريكا براي ارائه توضيحات در زمينه وقايع زندان ابوغريب نمايندگان دمكرات در سناي آمريكا خواستار استعفاي وي شدند و به تدريج تعداد نمايندگان دمكراتي كه خواستار استعفاي وي هستند بيشتر مي شود و اين در حالي است كه كاخ سفيد آمريكا همچنان به دفاع خود از رامسفلد ادامه مي دهد و خود وي نيز اعلام كرده است هرگز براي خوشحالي رقباي سياسي خود استعفا نخواهد داد.
تهديد سفارت آمريكا در ژاپن
رسانه هاي ژاپني ديروز از تهديد شدن سفارت آمريكا در توكيو به انجام عمليات تروريستي خبر دادند.
به گزارش ايرنا از توكيو خبرگزاري ژاپني كيودو به نقل از منابع اين سفارتخانه گزارش داد، اين تهديد به صورت نامه الكترونيكي به يكي از شهروندان آمريكايي مقيم ژاپن ارسال شده است.
در اين نامه الكترونيكي آمده است كه سفارتخانه آمريكا در توكيو در هفته جاري مورد بمب گذاري قرار خواهد گرفت.
براساس اين گزارش، سفارت آمريكا در توكيو از دولت ژاپن درخواست كرده است كه تدابير لازم را در اين زمينه اتخاذ كند.
مقامهاي سفارت آمريكا در ژاپن با بيان اينكه آنها نمي توانند از درست بودن يا واقعيت نداشتن اين تهديد اطمينان كسب كنند، گفتند اما اين مسئوليت را دارند كه آن را جدي تلقي نمايند.

عربستان ۱۴ مظنون يمني را به آن كشور تحويل داد
عربستان سعودي چهارده تن از اتباع يمني را كه به دلايل امنيتي بازداشت كرده بود به مقامات اين كشور تحويل داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از رياض، مطبوعات عربستان در شماره هاي ديروز خود به نقل از يكي از مسئولان وزارت كشور با اعلام اين خبر افزودند: اين عمليات در چارچوب همكاري ميان دو كشور در زمينه مبارزه با تروريسم صورت مي گيرد.
اين مسئول وزارت كشور عربستان افزود: يك تبعه سعودي نيز كه در خاك يمن بازداشت شده بود به مقامات رياض تحويل داده شد.از زمان انعقاد توافق همكاري در زمينه امنيتي ميان عربستان سعودي و يمن در سال ۲۰۰۳ تاكنون مسئولان اين دو كشور عربي دهها مظنون و متهم را مبادله كرده اند.

برگزاري انتخابات سراسري در فيليپين
مردم فيليپين ديروز براي يازدهمين بار از سال ۱۹۴۸ ميلادي تاكنون به پاي صندوق هاي راي رفتند تا رئيس جمهور، معاون رئيس جمهور، ۱۲ سناتور، تمامي اعضاي مجلس و بيش از ۱۷ هزار مقام محلي را براي اداره كشورشان انتخاب كنند.
به گزارش ايرنا از كوالالامپور بيش از ۴۳ ميليون و ۵۰۰ هزار فيليپيني كه سن آنان ۱۸ سال و بالاتر است كارت ثبت نام براي شركت در انتخابات اين كشور را طبق قانون پيشتر دريافت كرده بودند.
انتخابات عمومي فيليپين ديروز در حالي برگزار شد كه ارتش اين كشور وقايع پيش از اين انتخابات را خونبارترين وقايع از سال ۱۹۹۲ خواند.

هشدار دولت پاكستان درباره عمليات گسترده در مناطق قبايلي
با سررسيدن مهلت ثبت نام عوامل مظنون خارجي در بخش قبايلي وزيرستان جنوبي در پاكستان، حكومت فدرال اين كشور هشدار داد كه عمليات نظامي ديگري در اين منطقه انجام مي شود.
به گزارش ايرنا از پيشاور، اين هشدار روز يكشنبه پس از شكست مذاكرات جرگه قبايلي، ميانجيگراني از مجلس پاكستان و كارگزاران حكومتي در وانا اعلام شد.
دولت فدرال پاكستان كه مسئوليت بخشهاي نيمه خودمختار قبايلي اين كشور را بر عهده دارد، تا پايان ديروز به ساكنان محلي فرصت داده بود تا ضمن معرفي عوامل خارجي القاعده و طالبان، از جانب آنها ضمانت دهند اقدامي عليه منافع پاكستان صورت نخواهند داد.
در همين ارتباط عصمت الله گونداپور كارگزار سياسي حكومت در بخش وزيرستان جنوبي فقط ۲۴ ساعت ديگر به ساكنان محلي فرصت داده است، عوامل خارجي را كه در اين منطقه پناه گرفته اند، معرفي كرده و در غير اين صورت در انتظار عكس العمل شديد حكومت باشند.

مذاكرات وزراي خارجه كشورهاي عرب درباره عراق، فلسطين و اصلاحات
اجلاس سه روزه وزراي خارجه كشورهاي عربي بعد از بحث درباره سه موضوع عراق، فلسطين و اصلاحات، در قاهره پايان يافت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، عمرموسي دبيركل اتحاديه عرب ديروز در پايان اين اجلاس گفت، بعد از چندين هفته بحث و كشمكش درباره موضوعات مربوط به اصلاحات كه حتي تا آستانه به هم خوردن جلسات هم كشيده شد، توافق بدست آمد. دو ماه پيش تونس نشست سران عرب را كه قرار بود در اين كشور برگزار شود به تعويق انداخت. تونس دليل اين تعويق را رد پيشنهاد اصلاحات دمكراتيك و قدرت يافتن زنان از سوي كشورهاي عربي اعلام كرد.
اين اقدام تونس بسياري از كشورهاي عربي از جمله مصر را به شدت خشمگين كرد.
وزراي خارجه كشورهاي عربي در نشست قاهره درباره سه موضوع عراق، فلسطين و اصلاحات در كشورهاي عربي گفت وگو كردند. آنها در پيش نويس قطعنامه خود خواستار حمايت جورج بوش از ايجاد كشور فلسطين شدند.
در بخش ديگر پيش نويس اين قطعنامه اسرائيل به دليل ترور رهبران فلسطيني محكوم شده است. كشورهاي عربي همچنين برآمادگي خود براي مشاركت در هر اقدامي در مبارزه با تروريسم تأكيد كرده اند.
عمرموسي با اشاره به طرح نقشه راه گفت: اين طرح موضع استراتژيك عرب هاست و تغييري نمي كند.
در بخش مربوط به عراق در پيش نويس قطعنامه ضمن محكوم كردن بدرفتاري با زندانيان عراقي توسط اشغالگران به تشكيل گروهي از سه كشور تونس، بحرين و الجزاير براي نظارت بر روند انتقال قدرت در عراق در ۳۰ ژوئن اشاره شده است.
عمرموسي گفت :اجلاس به تعويق افتاده سران عرب دوم و سوم خرداد در تونس برگزار مي شود.

ارتش روسيه جدايي طلبان چچن را به قتل قديراف متهم كرد
ستاد ارتش روسيه ديروز شاميل باسايف و اصلان مسخدوف را به دست داشتن در قتل احمد قديروف رئيس جمهوري چچن متهم كرد.به گزارش خبرگزاري فرانسه از مسكو، ستاد ارتش روسيه در بيانيه اي اعلام كرد تروريست هاي بين المللي به سركردگي شاميل باسايف جنگ سالار تندرو و اصلان مسخدوف رهبر جدايي طلبان چچن و هواداران داخلي و خارجي افراطي وي عامل اصلي حمله به رئيس جمهوري مقتول چچن بوده اند.پيش از اين ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه به طور تلويحي جدايي طلبان چچن را مسئول اين حمله دانسته بود.
ستاد ارتش روسيه در بيانيه اي آخرين آمار تلفات حمله روز يكشنبه در گروزني را هفت كشته و بيش از ۵۰ زخمي اعلام كرد.
ستاد ارتش روسيه در اين بيانيه افزوده است: اين اقدام تروريستي بدون حمايت مالي گسترده گروه هاي خرابكار و تبهكار و كمك سازمان هاي افراطي بين المللي ممكن نبود. اين بيانيه همچنين تعريف و تمجيد برخي از كشورها و دولتها از جدايي طلبان چچن را از ديگر عوامل موثر در اين حمله تروريستي عنوان كرده است.
اصلان مسخدوف ديروز مشاركت در ترور قديراف را رد كرد و گفت: همه اشكال تروريسم را محكوم مي كند.
مراسم خاكسپاري احمد قديراف رئيس جمهوري چچن كه روز يكشنبه در جريان انفجار در استاديوم گروزني كشته شد، بامداد ديروز با شركت حدود ۳ هزار نفر در تسنتوراي روستاي زادگاه وي در جنوب شرقي اين جمهوري برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، براساس سنت محلي تنها مردان در حالي كه دعاهاي مذهبي مي خواندند به دنبال جسد قديراف كه بر دوش دو پسر وي حمل مي شد راه مي رفتند.
سرگئي ابراموف كفيل رياست جمهوري و الئو الكانوف وزير كشور چچن كه در انفجار روز يكشنبه زخمي شده بود نيز در اين مراسم شركت كردند.تحليلگران و ناظران اوضاع چچن ،انفجار روز يكشنبه را حامل پيامدهاي درازمدتي براي جمهوري چچن دانستند و آن را ضربه اي خردكننده به سياست هاي مسكو در اين جمهوري توصيف كردند. تلويزيون بي.بي.سي به نقل از تحليلگران آمريكايي گفت: يافتن شخصي با ويژگي هاي قديراف براي مسكو دشوار است بنابراين ممكن است روسيه دوباره به حكومت مستقيم بر چچن روي آورد.

دستگيري ۳۰ شبه نظامي در جنوب افغانستان
بيش از ۳۰ نفر از شبه نظاميان طالبان يكشنبه شب در استان زابل در جنوب افغانستان دستگير شدند.
به گزارش ايرنا «خيال محمدحسيني» والي استان زابل ديروز به خبرنگاران گفت: اين عده طي يك عمليات غافلگيرانه كه توسط نيروهاي دولتي و با مشاركت نظاميان آمريكايي انجام گرفت، دستگير شدند.
وي افزود: «ملاروزي خان» يكي از فرماندهان مهم نظامي طالبان نيز در ميان دستگيرشدگان است.
حسيني اضافه كرد: ملاروزي مسئول يك سلسله عمليات خرابكارانه در روزهاي اخير در ولايات زابل بوده است.
همچنين يكي از مقامات محلي افغانستان هم ديروز اعلام كرد: در حمله افراد مسلح به اداره گمرك در جنوب شرقي اين كشور دست كم هفت افغان كشته شدند.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |