سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۵ - May 11, 2004
رئيس مجلس ، هيأتي را مأمور بررسي ماجراي فرودگاه كرد
محسن نريمان و علاء الدين بروجردي از طرف رئيس مجلس مأمور بررسي حادثه فرودگاه امام خميني(ره) شدند
سردار افشار: ستاد كل نيروهاي مسلح با مراجع قانوني كه موضوع تعطيلي فرودگاه را بررسي مي كنند همكاري خواهد كرد
مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي روز گذشته پيش از شروع دستور كار جلسه علني با انتقاد از تعطيلي فرودگاه بين المللي امام خميني گفت: آنچه در مورد فرودگاه امام خميني(ره) رخ داد ماجرايي غم انگيز و بزرگ ترين جور به ملت است كه به منافع ملي، فرهنگ و تمدن كشور آسيب مي زند.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري كروبي افزود: اكنون داوري نمي كنم و نمي دانم چرا بين نيروهاي مسلح امنيتي و وزارت راه و ترابري اختلاف بوده است، اما به عنوان يك شهروند درخواست دارم، موضوع هر چه سريع تر رسيدگي شود و افرادي كه عمل خلافي مرتكب شده اند، مجازات شوند.
كروبي با تأكيد بر اينكه طرف سخن او وزارت راه و ترابري است اضافه كرد: دو نفر از نمايندگان را براي بررسي مسأله اي كه موجب اصطكاك شد تعيين خواهد كرد.
در پايان جلسه علني ديروز اعلام شد كه محسن نريمان رئيس كميسيون عمران مجلس و علاءالدين بروجردي عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي از سوي رئيس مجلس براي بررسي حادثه فرودگاه امام خميني(ره) انتخاب شده اند.
اطلاعيه شركت تركيه اي
شركت «تاوپارس» ديروز اعلام كرد اين شركت با محافل صهيونيستي ارتباطي ندارد و سرمايه گذاران آن يعني شركت هاي تپه و آكفن تركيه اي هستندو شعبه آن در تهران به عنوان شركت ايراني با سرمايه اي صددرصد خارجي تأسيس شده است. اعتبار اين شركت موجب شده تا بانك بين المللي اچ-اس-بي-سي اين طرح را در ايران تأمين مالي كند.
اين شركت براساس ابلاغيه شفاهي فعاليت هاي خود را از ۱۷ ارديبهشت به طور موقت متوقف كرده است. براساس اين اطلاعيه قرار است براساس يك قرارداد ساخت، بهره برداري و واگذاري (بي-او-تي) در مدت ۲۴ ماه فاز دوم اين فرودگاه ساخته شود. در اين اطلاعيه تأكيد شده كه فرودگاه امام با ساختمان هاي موجود و تكميل فاز دوم و بهره برداري تاوپارس به يكي از بهترين فرودگاه هاي خاورميانه و آسيا تبديل شود.
پس از توقف فعاليت فرودگاه امام در روز افتتاح به دستور ستاد كل نيروهاي مسلح هيأت دولت خواهان بازگشايي آن و شناسايي عوامل و مجازات آ نان شده بود.
ستاد كل نيروهاي مسلح اعلام كرده بود فرودگاه امام به دلايل امنيتي تا زمان لغو قرارداد شركت تركيه اي تعطيل خواهد بود.
در همين حال پايگاه اينترنتي بازتاب در يك تغيير موضع اعلام كرد: شرايط به وجودآمده در فرودگاه امام(ره) ممكن است اثرات منفي درازمدتي بر آينده فعاليت اين پروژه ملي بگذارد. به همين دليل بازتاب روند افشاگري رسانه اي درباره تخلفات انجام شده در اين فرودگاه را متوقف مي كند.
بازتاب افزود: اگر برخي تخلفات انجام شده در فرودگاه امام(ره) در راستاي منافع بيگانه و به زيان منافع ملي بود، اما به نظر مي رسد كه برخي كشورهاي منطقه و رقباي تجاري اين فرودگاه از ادامه شرايط فعلي و شكست اقتصادي اين پروژه بزرگ نيز بهره هاي كلاني مي برند. به همين دليل بازتاب كه در افشاي تخلفات و معضلات اين فرودگاه پيش گام شده بود افشاگري در اين باره را متوقف مي سازد و اميدواريم با همكاري ديگر رسانه ها، فضاي مناسب براي آغاز به كار دوباره اين پروژه ملي و جلوگيري از شكست آن فراهم آيد.
سردار افشار در ارتباط با آخرين وضعيت امنيتي فرودگاه بين المللي امام خميني(ره) گفت: با توجه به ابلاغيه رياست محترم جمهور و رئيس شوراي عالي امنيت ملي كه پس از تعطيلي فرودگاه صادر شد، ستاد كل نيروهاي مسلح از حدود ساعت ۵ بعدازظهر همان روز (۱۹ ارديبهشت ماه) به سپاه و نيروي انتظامي ابلاغ كرد كه همكاري لازم را جهت عملياتي شدن فرودگاه و نشست و برخاست هواپيما به عمل آورند.
معاون فرهنگي و تبليغات دفاعي ستاد كل نيروهاي مسلح در گفتگو با ايسنا افزود: از آنجا كه ديگر از شركت هاي خارجي براي اداره امور فرودگاه استفاده نمي شود، مشكلي براي انجام وظايف امنيتي وجود ندارد.
افشار در ادامه با اعلام آمادگي اين ستاد براي همكاري با مراجع قانوني يادآور شد: ستاد كل نيروهاي مسلح با مراجع قانوني كه موضوع تعطيلي فرودگاه امام خميني(ره) را مورد رسيدگي قرار مي دهند، همكاري خواهد كرد و سوابق و اسناد مربوطه را به آنها ارائه مي كند.
سخنگوي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي گفت: براساس اطلاعاتي كه تاكنون به دست آمده، بسته شدن فرودگاه امام(ره) ناشي از عدم اقدامات همه جانبه از سوي متوليان فرودگاه بوده و همين امر سبب شد با هماهنگي ستاد كل نيروهاي مسلح و آقاي رئيس جمهور از ادامه پرواز جلوگيري شود.
به گزارش ايسنا سردار جزايري، در گفت وگويي افزود: به نظر مي رسد اين تصميم در ارتباط با تامين و امنيت پرواز است، موضوعي كه قاعدتا بايد كاملا مورد توجه مسئولان اجرايي فرودگاه قرار مي گرفت كه ظاهرا كوتاهي نسبت به آن صورت گرفته است.
جزايري تأكيد كرد: اميدواريم همانطور كه آقاي رئيس جمهور وعده داده اند با متخلفان اين موضوع در اسرع وقت برخورد شود تا به خوبي روشن شود چه كساني با ضعف و يا سوء مديريت باعث به وجود آمدن چنين اتفاقاتي مي شوند.
وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اين كه «آيا نيروهاي سپاه هم اكنون به منظور ممانعت از پرواز در فرودگاه امام خميني(ره) مستقر هستند؟»، گفت: خير.

ديروز در مجلس
قانون مدني در مورد سهم الارث زنان اصلاح شد
006204.jpg
مجلس شوراي اسلامي روز گذشته طرح اصلاح موادي از قانون مدني در مورد سهم الارث زنان را به تصويب رساند.
به گزارش خبرنگار همشهري در ابتداي بررسي اين طرح مرتضوي عضو كميسيون قضايي و حقوقي كه به جاي مخبر از مصوبه كميسيون دفاع مي كرد توضيحاتي در خصوص اين طرح ارائه كرد.
وي با اشاره به قوانين فعلي ارث در كشور گفت: در حال حاضر اگر زني فوت كند و وارث نداشته باشد تمام ارث او به همسرش مي رسد و اگر وارث داشته باشد يك چهارم آن متعلق به مرد است. در حالي كه اگر مرد فوت كند و فرزند و وارثي نداشته باشد يك چهارم سهم الارث به زن تعلق گرفته و بقيه به حاكم شرع مي رسد و اگر مرد متوفي وارث داشته باشد، زن يك هشتم سهم  مي برد.
مرتضوي گفت: در طرح ارائه شده با حذف مواد ۹۴۷ و ۹۴۸ قانون مدني در صورتي كه هر يك از زوجين فوت كنند و وارثي نداشته باشند تمام ارث به همسر او مي رسد.پس از توضيحات عضو كميسيون قضايي، علي محمد يثربي نماينده قم با اين طرح مخالفت كرد و گفت: استدلالهاي اين طرح ضعيف بوده و فقها به آن ايراد خواهند گرفت و در شوراي نگهبان تأييد نخواهد شد.
ناصر قوامي رئيس كميسيون قضايي در موافقت با طرح گفت: اگر زني از دنيا برود مرد از تمام اموال او ارث مي برد اما اگر مردي از دنيا برود زن از زمين ارث نمي برد، با تصويب اين طرح، زوجين از تمام اموال يكديگر ارث خواهند برد.
در ادامه بررسي اين طرح، موسي قرباني عضو كميسيون قضايي در مخالفت با آن، مصوبه كميسيون را مستند به روايات ندانست و گفت: با تصويب اين طرح، قانون مدني كه ريشه در فتواي فقها دارد از بين مي رود.
وي از نمايندگان خواست تا چيزي را تصويب نكنند كه شوراي نگهبان به آن ايراد بگيرد.قرباني با اشاره به اينكه استدلالهاي اين طرح ضعيف است گفت: چرا فتواي مشهور را رها كرده و سراغ نوادر مي رويم؟
اكرم مصوري منش موافق بعدي طرح بود كه محتواي آن را مطابق با نظرات فقه پويا دانست و گفت: تصويب اين طرح اقتضاي زمان و مكان دارد.وي افزود: با توجه به حضور زنان در جامعه چگونه مي توان اين قانون تبعيض آميز را پذيرفت؟
با تصويب كليات طرح، مجلس وارد جزئيات آن شد.
علي محمد يثربي پيشنهاد جايگزيني ماده ۹۴۷ قانون مدني را ارائه كرد كه تصويب نشد.براساس مصوبه ديروز، زوجين از تمام اموال يكديگر ارث مي برند. و در صورت نبودن هيچ وارث ديگري به غير از زوج يا زوجه، هر كدام تمام تركه همسر متوفي خود را ارث مي برد. شايان ذكر است نمايندگان طراح اين طرح، با استناد به آيه اي از قرآن كه در آن گفته شده مرد در صورت فوت همسرش و در صورتي كه وارثي نداشته باشد يك دوم ماترك زن را به ارث مي برد و زن نيز در صورت فوت همسرش و بلاوارث بودن او يك چهارم اموال او را به ارث خواهد برد طرح مزبور را تهيه و ارائه كردند.
در قانون مدني فعلي در صورت فوت زن و بلاوارث بودن او مرد همه اموال او را به ارث مي برد ولي در مورد زن اگر همسرش فوت كند و فرزندي نداشته باشد تنها يك چهارم و آنهم از اموال منقول و نه از زمين ارث مي برد.
با مصوبه ديروز مجلس علاوه بر مساوي شدن سهم الارث زن و مرد در مواردي كه وارث ديگري نباشد، زن از همه مايملك چه منقول و چه غيرمنقول ارث خواهد برد.
به گفته ناظران آگاه در مجلس، شوراي نگهبان مصوبه مجلس را تأييد نخواهد كرد.

وزير خارجه مغرب:
ايران الگوي جديد جهان اسلام است
وزراي  خارجه  ايران  و مغرب ، در اولين  دور مذاكره  خود در رباط، باابرازرضايت  از پيشرفت  روابط سياسي ، اقتصادي  و فرهنگي  دو كشور، بر گسترش  آن تأكيد كردند.
به  گزارش  اداره  كل  اطلاعات  و مطبوعات  وزارت  امورخارجه ، كمال  خرازي  و بن  عيسي  با تشريح  ظرفيت هاي  گسترده  دو كشور،افزايش  تجارت  وروابط اقتصادي  و صنعتي  را بسيار مهم  دانستند.
بن  عيسي  وزير امور خارجه  مغرب  اظهار داشت : تبادل  نظر با ايران ، دراين  مقطع  حساس  بسيار حياتي  است  و اين  سفر موجب  تقويت  و تحكيم  بيشتر روابط دو كشور خواهد بود.وزير خارجه  مغرب  خاطر نشان  كرد: ايران  مستقل  موجب  عزت  جهان  اسلام  شده است  و كشورهاي  اسلامي بايد نمونه  ايران  را دنبال  كنند و با تحكيم  و گسترش دموكراسي  خود را از درون  تقويت  كنند.
وي  اضافه  كرد: ايران  الگوي  جديدي  را براي  جهان  اسلام  ارايه  كرده  است .
وزير امور خارجه  مغرب  اظهار داشت : آنچه  عليه  اسلام  به  وجود آمده  يك بربريت  آشكار است  و آنچه  در عراق  اتفاق  افتاده  موجب  شرمساري  است  وكشورهاي  اسلامي بيش  از گذشته  بايد با يكديگر همكاري  كنند و ايران  در اين زمينه  نقش  محوري  دارد و در عراق  نيز همانند افغانستان  نقش  بسيار كليدي دارد.در ادامه  اين  ديدار، خرازي  نيز با تشريح  ديدگاه هاي  جمهوري  اسلامي ايران  نسبت  به  تحولات  منطقه ، گفت : تغييرات  در دنيا امري  طبيعي  و قهري  است و كشورها براي  مقابله  با چالش ها بايد مطابق  زمان  پيش  روند.
وي  افزود: وظيفه  ما ايجاد آگاهي  و اعتماد به  نفس  در ملت هاي  مسلمان است  كه  با آگاهي  از ظرفيت  و پيشينه  خود با علم  و دانش ، آينده  مستقل  وسعادتمند خود را بسازند، در اين  صورت  توطئه هاي  دشمنان  اسلام  خنثي  شده  واستعمار نوين  جايي  در جهان  نخواهد داشت .خرازي  تأكيد كرد: آنچه  اكنون  در خصوص  خاورميانه  بزرگ  مطرح  مي شود رابايد در اين  چارچوب  ارزيابي  و تفسير كرد.وي  افزود: مادامي كه  در فلسطين  بي عدالتي  و ظلم  وجود دارد، نمي توان به  صلح  و آينده  روشن  اميد بست .
چگونه  آمريكا فقر و بي عدالتي  و تبعيض  برضد فلسطينيان  را ناديده  گرفته  و از اسراييل  حمايت  مي كند.وي  افزود: ايران  معتقد به  همگرايي  و وحدت  در ميان  كشورهاي  اسلامي است و در كنار آن همكاري  جنوب  - جنوب  بايد تقويت  شود.
خرازي  با بيان  اين  كه  آمريكا با جناياتي  كه  درعراق  مرتكب  شد، چهره واقعي  خود را نشان  داد و در دنياي  متمدن  منزوي  شده  است ، افزود: آمريكاتمام  معيارها و استانداردهاي  حقوق  بشري  را به  هم  ريخته  است  و با وعده دموكراسي  مردم  را شكنجه  مي كند.

رقابت احزاب سياسي اندونزي براي ائتلاف با اسلامگرايان
با نزديك شدن زمان انتخابات آينده رياست جمهوري اندونزي كه قرار است در روز پانزدهم تيرماه برگزار شود، فعاليت احزاب سياسي اين كشور براي حضور در آن شدت گرفته است.
به گزارش منابع خبري از جاكارتا، اكبر تانجونگ رهبر حزب گلكار اندونزي كه حزبش در انتخابات مجلس اين كشور كه مدتي قبل برگزار شد با كسب ۵۸/۱۲ درصد از مجموع ۱۲۴ ميليون رأي ماخوذه بر ديگر احزاب سياسي آن كشور برتري يافته اعلام كرده كه حزب گلكار ژنرال ويرانتو رييس سابق ستاد ارتش اندونزي را به عنوان نامزد رياست جمهوري و «صلاح الدين وحيد» قائم مقام سازمان نهضت العلما را به عنوان نامزد معاون رييس جمهور معرفي خواهد كرد. درهمين حال از سوي ديگر ديروز خبرگزاري اندونزي اعلام كرده است كه دادستاني تي مور شرقي حكم جلب ويرانتو را به اتهام ارتكاب جنايت در سال ۱۹۹۹ در درگيري هاي استقلال تي مور شرقي صادر كرده است.از سوي ديگر مگاواتي سوكارنوپوتري، رييس جمهور كنوني اندونزي و رييس حزب دموكراتيك مبارز اين كشور هاشم موزادي رييس سازمان نهضت العلما را به عنوان نامزد منتخب اين حزب براي سمت معاون رييس جمهور در انتخابات آ ينده رياست جمهوري اعلام كرده است.
اگرچه گزارش رسانه هاي اندونزي حاكي از آن است كه تعيين صلاح الدين وحيد به عنوان نامزد حزب گلكار براي سمت معاون رييس جمهور در انتخابات آينده مورد موافقت عبدالرحمن وحيد برادر وي و رييس جمهور سابق اندونزي كه در انتخابات اخير مجلس اين كشور نيز حزب او ۵۷/۱۰ درصد آرا را به دست آورده قرار گرفته است اما باتوجه به اين كه حزب رقيب يعني حزب خانم مگاواتي هم رييس سازمان نهضت العلما را به عنوان نامزد آن حزب براي سمت رياست جمهوري انتخاب كرده به نظر مي رسد ۴۰ ميليون عضو سازمان نهضت العلما با مشكل بزرگي در انتخابات رياست جمهوري آينده آن كشور روبه رو خواهند شد.

تكذيب ديدار نبوي باهاشمي رفسنجاني
خبرنگار ايسنا در مصاحبه با آقاي بهزاد نبوي از وي مي پرسد: شنيده شده است كه شما اخيرا ديداري با آقاي هاشمي رفسنجاني داشته ايد و سازمان مجاهدين انقلاب آقاي هاشمي را براي كانديداتوري رياست جمهوري ترغيب مي كند؟ آقاي نبوي در پاسخ گفته است: بنده در چهار پنج ماه اخير ديداري با آقاي هاشمي نداشته ام و سازمان هم در مورد انتخابات رياست جمهوري هنوز وارد بحث و گفت  و گوي جدي نشده و تصميمي اتخاذ نكرده است.
حسب اطلاع واصله، دفتر رياست محترم مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز انجام اين ديدار را تأييد ننموده است.

يورگ هايدر در تهران
يورگ هايدر رهبر حزب آزادي اتريش چند هفته پس از سفر به لبنان، در راس يك هيات ۴۵ نفره سياسي- اقتصادي براي يك ديدار سه روزه ديروز به تهران آمد.
به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه آلماني زبان تيرولر تاگس سايتونگ، فرماندار ايالت كرنتن و هوبرت گرباخ، معاون صدراعظم اتريش در اين سفر هايدر را همراهي مي كنند.
طبق اين گزارش، همچنين قرار است گورباخ با محمد خاتمي، رئيس جمهور ايران ديدار كند.
در كنار مسايل سياسي- اقتصادي، اين هيات اتريشي همچنين درخصوص افزايش همكاري هاي تجاري بين ايران و اتريش مذاكره خواهند كرد.
بحث درخصوص مسايل منطقه و عراق نيز محور مذاكرات اين هيات با مقامات ايراني خواهد بود. هايدر به دليل سفرهاي قبلي اش به ليبي و عراق به شخصيتي جنجالي تبديل شده است.

رئيس سازمان قضايي نيروهاي مسلح:
بازداشتگاه غيرقانوني در كشور نداريم
رئيس سازمان قضايي نيروهاي مسلح گفت: به هيچ وجه بازداشتگاه غيرقانوني در كشور نداريم و تمام بازداشتگاه ها زير نظر سازمان زندانهاست، گرچه مديران و مسئولين برخي از بازداشتگاه ها طبق قانون نظامي هستند.محمد نيازي در گفت و گو با خبرگزاري فارس همچنين در خصوص بهترشدن عملكرد قوه قضاييه و مبارزه با فساد يادآور شد: در دستگاه قضايي بايد جرم زدايي شود زيرا بسياري از مسائلي كه امروزه در دستگاه قضايي جرم است، ضروري نيست و از طريق مراكز ديگر قابل رسيدگي است.
رئيس سازمان قضايي نيروهاي مسلح بهبود وضعيت قوه قضاييه و حل مشكلات مردم را منوط به همكاري دو قوه ديگر دانست و افزود: اين همكاريها نيازهاي قوه قضاييه را تامين كرده و اين قوه را در زمينه فعاليت بيشتر، جذب نيرو و امكاناتي كه به حل مشكلات قضايي مردم كمك كند، قوي تر مي سازد.

در راهروهاي مجلس
* عبايي خراساني نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي روز گذشته در نطق پيش از دستور خود تاييد حكم اعدام هاشم آقاجري را به صلاح مملكت ندانست و گفت: هرچند مخالف سخنان آقاجري بودم اما نبايد سخنان انحراف آميز يك دانشمند به اعدام وي منجر شود.
* قدرت الله عليخاني نماينده بوئين زهرا و آوج حمله عده اي ناشناس به مراسم جشن ميلاد پيامبر(ص) كه توسط مجمع اسلامي بانوان برگزار شده بود را مورد انتقاد قرار داد. وي با اشاره به اينكه مجمع اسلامي بانوان در مقاطع مختلف پاي بندي خود را به مباني اسلامي،  انقلاب و راه امام نشان داده است گفت: آيا برخورد نامناسب با چنين تشكل خوشنام و فعال قابل قبول و زيبنده است؟
* نماينده مردم لاهيجان اعلام كرد كه گزارش نهايي تحقيق و تفحص از صنعت چاي كشور، دو هفته مانده به پايان دوره مجلس ششم قرائت مي شود.
* نماينده بيجار و ياسوكند در مجلس روز گذشته در انتقاد نسبت به نامه اخير خاتمي، محتواي آن را عرفاني و برگرفته از سلوك شخصيت رئيس جمهوري خواند و گفت: مملكت داري تدبير و تدبر است نه عرفان و ادبيات.
وي ادامه داد : دگماتيسم نقابداري كه در پوشش تحقق آرمانهاي شما خود را نشان داد آنچنان در انحصارگري بي تاب بود كه با استبداد انديشه دست تمام استبدادها را از پشت بست.

كوتاه از سياست ايران
گفتگوي فرستاده ويژه ژاپن با خاتمي و روحاني درباره عراق
فرستاده ويژه جونيچيروكوايزومي ديروز و امروز با مقامات عالي رتبه ايراني درباره اوضاع عراق در تهران گفتگو مي كند.
به گزارش ايسنا به نقل از سفارت ژاپن در تهران، ماساهيكو كومورا (وزير سابق امور خارجه ژاپن)، فرستاده ويژه جونيچيرو كوايزومي، نخست وزير ژاپن در اين سفر با سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهور، دكتر حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي و نيز محسن امين زاده، معاون وزارت امور خارجه در امور آسيا، اقيانوسيه و كشورهاي مشترك المنافع ملاقات خواهد كرد.
هدف از سفر كومورا مذاكره در زمينه نقش سازمان ملل و نيز همكاري جامعه بين الملل در امر تسهيل  جريان سياسي در عراق است.
ايران انفجار چچن را محكوم كرد
سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري در پيامي به ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه، وقوع حادثه تروريستي در جمهوري چچن را محكوم كرد.به گزارش ايرنا، اين حادثه تروريستي به كشته شدن احمد قديريف رييس دولت چچن و چند نفر از مقامات و اتباع فدراسيون روسيه منجر شد.خاتمي در اين پيام ضمن ابراز تاسف از وقوع اين حادثه و با تاكيد بر حل مسالمت آميز اختلافات، اين واقعه تلخ را به رييس جمهوري و ملت روسيه تسليت گفت.
رئيس مجلس امروز به اردن مي رود
مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي براي شركت در نشست رئيسان مجالس كشورهاي همسايه عراق، عصر امروز در راس يك هيات سياسي و پارلماني عازم امان پايتخت اردن مي شود.
نشست رؤساي مجالس كشورهاي همسايه عراق از ۲۳ ارديبهشت به مدت دو روز در اردن برگزار مي شود.
به گزارش ايرنا، كروبي در سفر سه روزه خود به اردن، ضمن شركت در اين نشست و سخنراني در آن، با رئيسان مجالس كشورهاي همسايه عراق ديدار و گفت وگو خواهد كرد.به گفته مقامات اردني در نشست رئيسان مجالس كشورهاي همسايه عراق اوضاع اين كشور و نحوه كمك به برقراري صلح و ايجاد قانون اساسي عراق مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.در اين نشست رئيسان مجالس ايران، مصر، بحرين، اردن، سوريه، تركيه، كويت، عراق، نماينده سازمان ملل متحد در عراق و نمايندگاني از اتحاديه پارلمان هاي عربي و پارلمان اروپا حضور خواهند داشت.
توقف كوتاه خرازي در آنكارا
كمال خرازي وزير امورخارجه ايران در مسير سفر به كشور مغرب در توقف كوتاهي در آ نكارا با قائم مقام وزير امورخارجه تركيه ديدار كرد.
به گزارش ايرنا، شبكه خبري ان.تي.وي تركيه به نقل از منابع ترك اعلام كرد: در اين ديدار اوغور زيال قائم مقام وزارت امور خارجه تركيه با خرازي در مورد مسائل مربوط به تحولات در قبرس و نيز مسائل مرتبط با توقف فعاليت يك شركت تركيه اي كه مسئوليت اداره فرودگاه امام خميني (ره) را عهده دار شده بود،  گفت وگو كرد.
دادگاه آرمين برگزار نشد
به دليل عدم حضور شاكي و شهود،  دادگاه رسيدگي به پرونده اتهامي محسن آرمين نماينده سابق تهران در مجلس شوراي اسلامي براي دومين بار برگزار نشد.
آرمين كه با شكايت علي امامي راد نماينده مردم كوهدشت در مجلس شوراي اسلامي به دادگاه احضار شد، متهم است كه در يكي از نطقهاي پيش از دستور خود به وي توهين كرده است.محمد شريف وكيل آرمين در گفت وگو با ايرنا در اين باره توضيح داد: اين دادگاه قرار بود با هدف استماع شهادت شهود معرفي شده از سوي شاكي در شعبه سوم دادگاه تجديدنظر تشكيل شود كه به رغم حضور موكلم در موعد مقرر، شاكي و شهود حضور نيافتند.
آمريكا از نتايج انتخابات ايران ناراضي است
قائم مقام دبير شوراي نگهبان گفت: آمريكا از نتايج انتخابات مجلس هفتم در ايران فوق العاده عصباني و ناراضي است.به گزارش ايرنا، سيدرضا زواره اي در جمع مردم بيرجند با بيان اين نظر افزود: علت اصلي ناراحتي آمريكا راه نيافتن عواملش به مجلس شوراي اسلامي است.
تباني آمريكا و اسرائيل براي حمله به ايران
آمريكا براي حمله اسرائيل به تاسيسات هسته اي ايران، آماده مي شود. پايگاه اينترنتي «ميدل ايست نيوزلاين» اعلام كرد، آمريكا در حال بررسي امكان حمله اسرائيل به تأسيسات هسته اي ايران احتمالا طي سال جاري ميلادي به منظور جلوگيري از تكميل ساخت بمب هسته اي است.
به گزارش سايت خبري بازتاب براساس اين گزارش، تحليلگران و منابع دولتي آمريكا اعلام كردند، دولت بوش چشم انداز حمله هوايي اسرائيل به تاسيسات هسته اي ايران را در سطوح مختلف دولت مورد بحث قرارداده و تبعات اين حمله از جهان ديپلماتيك، نظامي و امنيتي براي آمريكا به ويژه براي حضور نظامي آمريكا در عراق و منطقه خليج فارس مورد بررسي قرار گرفته است.
بررسي طرح خاورميانه بزرگ
در لشكر ۲۷ محمد رسول الله
گردهمايي بررسي طرح خاورميانه بزرگ و استراتژي آمريكا و تحولات منطقه، ديروز در سالن اجتماعات لشكر ۲۷ محمد رسول الله، برگزار شد.به گزارش روابط عمومي اين لشكر، برگزاري اين گردهمايي با هدف ارتقاي سطح بينش كاركنان به منظور شناخت از دشمن، مقابله با ترفندهاي دشمنان خارجي، صورت گرفت.در اين گردهمايي، چند تن از استادان دانشگاههاي تهران و كاركنان و مسئولان لشكر ۲۷ محمد رسول الله حضور داشتند.
حمايت وكلاي دادگستري
از بخشنامه رئيس قوه قضائيه
اتحاديه سراسري كانونهاي وكلاي دادگستري ايران ديروز از بخشنامه اخير رئيس قوه قضائيه در دفاع از حقوق شهروندان حمايت كرد.
به گزارش ايرنا در اطلاعيه اين اتحاديه آمده است: اين افتخار بزرگي است كه اصولي كه اساس جامعه بر آن بنيان يافته است و بر حاكميت قانون و صيانت از شأن و منزلت انسانها و حقوق آنها اهتمام دارد، محترم شمرده شود.

هاشمي رفسنجاني: همكاري هاي ايران و مكزيك بايد گسترش يابد
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام ديروز در ديدار سالوادور كاسيان سانتوس سفير مكزيك در ايران، گفت: باتوجه به علاقه مندي مسئولان جمهوري اسلامي در طول مبارزات و بعد از آن به تاريخ مبارزات مردم آمريكاي لاتين، سطح همكاري هاي دوجانبه در حد انتظار نيست.
به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، آيت الله هاشمي رفسنجاني از سفيران دو كشور خواست كه با فعال تر شدن، توانمندي هاي اقتصادي ايران و مكزيك را شناسايي و به بخش هاي دولتي و خصوصي معرفي كنند تا از اين طريق اين توانمندي ها در ارتقاي سطح همكاري دوجانبه بهتر مورد استفاده قرار گيرد.
وي از طرح هاي مختلف نفت، صنايع خودروسازي و گردشگري به عنوان زمينه هاي مهم همكاري و ارتقاي سطح روابط تجاري و اقتصادي دو كشور ياد كرد .
سالوادور كاسيان سانتوس سفير مكزيك نيز در اين ديدار گفت: ايران و مكزيك از نظر تمدن و فرهنگ كهن بسيار به هم نزديك هستند.ديدگاه هاي تهران و مكزيكوسيتي در مجامع بين المللي از جمله در زمينه عدم مداخله نيروهاي خارجي، تروريسم و مواد مخدر همسو است.
وي همچنين از مواضع جمهوري اسلامي ايران در برابر شرايط و حوادث منطقه در جهت حفظ منافع ملي به عنوان الگويي براي تمامي كشورهاي در حال توسعه تقدير كرد و افزود: مكزيك مي تواند دروازه ورود كالاهاي ايران به كشورهاي آمريكاي مركزي و لاتين باشد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |