سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۷۵ - May 11, 2004
رئيس مجلس:
بورس ايران با بورس جهاني مرتبط خواهد شد
براساس برنامه چهارم توسعه كشور كه در مجلس ششم به تصويب رسيده، بورس ايران به بورس جهاني ملحق شده و ارتباط خواهد داشت.
به گزارش ايرنا مهدي كروبي رئيس مجلس شوراي اسلامي ديروز در ديدار از تالار بورس تهران الحاق بورس ايران به بورس جهاني را از مهم ترين اقدامات مجلس در رونق اقتصادي بازار بورس عنوان كرد.وي تصويب قانون تجميع عوارض، جلب سرمايه گذاري خارجي و قانون ماليات ها را از ديگر اقدامات مجلس در راستاي رونق اقتصادي بورس دانست.
رئيس مجلس در خصوص اعلام نظر شوراي نگهبان در مورد برنامه چهارم توسعه گفت: حق اوليه شوراي نگهبان براي رسيدگي به مصوبات مجلس ۱۰ روز است و ۱۰ روز هم مي تواند تمديد كند.وي افزود: مصوبه مجلس كه به شوراي نگهبان فرستاده مي شود، از دستور خارج نمي شود و اگر ايرادي از طرف شوراي نگهبان گرفته شد، سريعا در مجلس نسبت به رفع آن اقدام خواهد شد.
صفدر حسيني وزير امور اقتصادي و دارايي نيز در اين مراسم گفت: پس از تصويب برنامه چهارم توسط شوراي نگهبان مقدمات كار براي پيوستن به بازارهاي جهاني آماده مي شود و وزارت امور اقتصادي و دارايي برنامه هاي خود را اعلام مي كند.
وزير امور اقتصادي و دارايي در خصوص شايعه استعفاي ميرمطهري مدير عامل سازمان خصوصي سازي گفت: عملكرد اين سازمان مورد حمايت وزارت امور اقتصادي و دارايي است و ميرمطهري نيز اگر خود را آماده همكاري كند ما استقبال مي كنيم و اين بستگي به خودشان دارد.

حاشيه
فولاد مباركه قيمت هر كيلوگرم محصولات خود را ۲۰۰ ريال كاهش داد.
حاشيه: قيمت فولاد در بازارهاي جهاني بويژه آمريكا تحت تأثير افزايش قيمت گاز رو به افزايش گذاشت و اين رشد جو رواني در كشور ايجاد كرد كه به افزايش قيمت هاي داخلي فولاد منجر شد. در حاليكه در ايران قيمت سوخت تغيير چنداني نداشته است و به نظر مي رسد كه كاهش قيمت ها كه در بازارهاي ديگر نقاط جهان نيز رخ داده در ايران و توسط ديگر توليدكنندگان نيز بايد مشاهده شود.

شماره ملي در پرونده الكترونيكي كاركنان دولت كاربردي شد
گروه اقتصادي: براي كاربردي كردن شماره ملي در مدارك و گواهي هاي صادره از سوي دستگاه هاي اجرايي، درج شماره ملي در احكام كارگزيني كاركنان دولت الزامي شد.
براساس اين گزارش، پرونده الكترونيكي كاركنان نظام اداري كشور نيز كه بر مبناي اطلاعات پرسنلي و احكام كارگزيني منظم مي شود، به شماره ملي مستندشده است.
عليرضا همتي مدير آمار و اطلاعات نظام اداري سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور گفت: در نخستين گام براي كاربردي شدن اين امر، تخصيص شماره مستخدم و اعلام وضعيت اشتغال افراد در دستگاه هاي اجرايي كشور به ارايه شماره ملي منوط شده است.
وي در خاتمه تاكيد كرد از ابتداي سال ۱۳۸۳ به استعلام هايي پاسخ داده خواهد شد كه مشتمل بر شماره ملي فرد متقاضي باشد.

براي تأمين نظر شوراي نگهبان
لايحه تنظيم بازار غيرمتشكل پولي اصلاح شد
گروه اقتصادي: لايحه تنظيم بازار غيرمتشكل پولي از سوي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي تأمين نظر شوراي نگهبان اصلاح شد.
به گزارش خبرنگار ما اين لايحه كه يكي از اهداف تهيه آن نظارت بر تشكيل موسسات پولي و بانكي نظير صندوق هاي قرض الحسنه و تعاوني هاي اعتباري است هفته گذشته پس از تصويب مجلس به تأييد شوراي نگهبان نرسيده بود.
براساس اصلاح صورت گرفته، آيين نامه تأسيس مؤسسات پولي و بانكي با تأييد شوراي پول و اعتبار به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد.
همچنين نمايندگان مجلس ديروز لايحه تشكيل و اداره مناطق ويژه اقتصادي را به مجمع تشخيص مصلحت نظام ارجاع دادند.
مجيد انصاري رئيس كميسيون برنامه و بودجه با اشاره به اهميت اين لايحه بر ارجاع آن به مجمع تشخيص مصلحت نظام تأكيد كرد.
حسن سبحاني نيز با اعلام مخالفت خود نسبت به ارجاع اين مصوبه گفت: نبايد ارجاع مصوبات مجلس به مجمع رويه شود.
در ادامه جلسه ديروز مجلس، كليات لايحه تأسيس سازمان شيلات ايران به تصويب نمايندگان رسيد.
براساس اين مصوبه سازمان شيلات ايران به عنوان يك مؤسسه دولتي وابسته به وزارت جهاد كشاورزي تشكيل مي شود.
در اين لايحه ذكر شده است كه از ابتداي سال ۱۳۸۴ شركت سهامي شيلات ايران و شركت هاي وابسته به آن منحل و تمام وظايف آن به سازمان ياد شده منتقل مي شود.

گفت وگوي امروز
سياست يك بام و دو هوا
گروه اقتصادي: كنترل و جلوگيري از افزايش تورم از سياستهايي است كه در طول برنامه هاي توسعه مد نظر قرار گرفته است.با احمد رهبري عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي پيرامون سياستهاي كارخانه ها و شركتهاي دولتي و تاثير آن بر رشد تورم گفت و گو كرده ايم.
***
* علت اصلي بالارفتن قيمت ها و رشد تورم در روزهاي اخير چيست؟
- منشاء گراني هاي اخير كه موجب دلمشغولي رئيس جمهور شده و حتي جلسه هيات دولت نيز به بررسي اين موضوع اختصاص يافت ناشي از آن است كه اكثر كارخانه هاي بزرگ كشورمان دولتي بوده و در خصوص گراني محصولات خود به شكل يك بام و دو هوا برخورد مي كنند، يك بار به بهانه گران شدن قيمت سوخت، انرژي و دستمزد كارگران محصولات خود را گران مي كنند و در بعضي مواقع قيمت محصولات توليدي داخل كشور را با محصولات جهاني مقايسه مي كنند اما هر بار كه به ضرر آنها است اين مقايسه صورت نمي گيرد به عنوان مثال وقتي فولاد، شكر، ملزومات برقي، پارچه و چاي و ... در داخل كشور گرانتر از قيمت جهاني آن است كه اين قيمت هاي گران را به بهانه اشتغال و حمايت از صنايع داخلي به مردم تحميل مي كنند. مثلا در خصوص علت گراني فولاد اظهار مي كنند كه قيمت جهاني  شمش آهن و فولاد در دنيا بالا رفته ولي وقتي عنوان مي شود كه چرا خودرو را به قيمت هاي جهاني كه بسيار پايين تر از قيمت هاي داخلي است عرضه نمي كنيد مي گويند به دليل دفاع از اشتغال و صنايع داخلي نمي توانيم اين كار را انجام دهيم.اخيرا كارخانه هاي سيمان دوباره مي خواهند قيمت اين محصول را بالا ببرند در صورتي كه سال گذشته قيمت سيمان از هر تن ۲۲ هزار تومان به تني ۴۰ هزار تومان افزايش پيدا كرده يعني نزديك به صد در صد افزايش قيمت داشته است اين در حالي است كه مواد اوليه سيمان سنگ آهك يا رس است و مواد اوليه اي وارد نمي شود. بنابراين افزايش قيمت سيمان به بهانه بالارفتن قيمت آهن در دنيا همان سياست يك بام و دو هوا است.
*مقابله با افزايش قيمت چه راهكاري دارد؟
- اگر واقعا مبناي افزايش قيمت ها براساس بالارفتن قيمت جهاني است بايد همه كالاها بر منوال قيمتهاي جهاني عرضه شود و اگر مبنا حمايت از توليدات داخلي و اشتغال است بايد در زمينه همه كالاها به اين صورت عمل شود. اكنون به بهانه هاي غيرمنطقي قيمت برخي محصولات را بالا مي برند و هيچ كس نيست كه از مصرف كننده حمايت نمايد. بايد رئيس جمهوري همانطور كه عنوان كرده با برخورد قاطع اجازه ندهد كه اين شركتها بدون منطق ودليل قيمت محصولات خود را بالا ببرند تا بر قيمت همه كالاها تاثير منفي گذاشته و نرخ آن را بالا ببرد.
* اقدامات دولت تا چه حد موثر است؟
- اگر دولت بخواهد با موضوع گراني برخورد كند توانايي آن را دارد چرا كه اكنون سيمان جزو كالاهايي است كه در سبد قيمت گذاري قرار مي گيرد و قيمت فولاد، خودرو و بيشتر توليدات داخل نيز در دست دولت است و رئيس جمهور همانطور كه دغدغه منطقي افزايش قيمت ها را دارند بايد برخورد منطقي با اين شركتها به عمل آورند چرا كه اكثر مديران اين شركتها به صورت بخشي به مسائل مي نگرند.

اخبار كوتاه
سي و سومين اجلاس اتحاديه پاياپاي آسيايي
سي و سومين اجلاس اتحاديه پاياپاي آسيايي با حضور نمايندگان كشورهاي عضو و مسئولان بانك مركزي جمهوري اسلامي در شيراز گشايش يافت.
اعضاي اتحاديه پاياپاي آسيايي كه در سال ۱۹۷۴ تأسيس شده بانك هاي مركزي كشورهاي هند، نپال، ايران، سريلانكا، پاكستان، بنگلادش، ميانمار و بوتان هستند.
مقام اول بانك صنعت و معدن
عطايي قائم مقام مدير عامل بانك صنعت و معدن در مراسم افتتاح شعبه اين بانك در گرگان گفت: «براساس بررسي  هاي وزرات امور اقتصادي و دارايي، بانك صنعت و معدن در ميان ۱۰ بانك دولتي كشور از لحاظ بازده دارايي مقام اول را كسب كرده است.»بررسي  هاي يادشده كه در ميان ۹۵ شركت دولتي، بانكهاي دولتي و بيمه هاي كشور انجام شده نشان مي  دهد اين بانك از نظر بازده دارايي در ميان تمامي اين شركت ها به مقام هفتم دست يافته است.
اجلاس كميته فرعي ادويه و چاشني ها
بيست و دومين اجلاسيه كميته فرعي «ادويه و چاشني ها» صبح ديروز با حضور شركت كنندگاني از كشورهاي جمهوري اسلامي ايران، هند، مجارستان، اسپانيا، سوئد و فرانسه در هتل پرديسان مشهد آغاز به كار كرد. موضوع بحث اين سمينار سه روزه علاوه بر ادويه ها عمدتاً بر محور زعفران و با هدف افزايش سطح استانداردهاي بين المللي موجود در اين زمينه خواهد بود. اين نخستين سمينار از نوع خود است كه در جمهوري اسلامي ايران برگزار مي شود.
كاهش تعرفه واردات پنبه
دبير انجمن صنايع نساجي ايران گفت: تعرفه واردات پنبه در ايران مانند كشورهاي ديگر براي همه پنبه ها با طول الياف مختلف بايد ۴ درصد باشد.جمشيد بصيري در حاشيه بازديد از دو كارخانه نساجي پارس لامع و زنگ با بيان اين مطلب، گفت: از ابتداي سال  جديد تاكنون موافقت اصولي براي واردات تنها يك هزار تن پنبه به كشور صادر شده است.
گذرگاه زيرآبي بين دو قاره آسيا و اروپا
عمليات اجرايي پروژه گذرگاه زير آبي تنگه بسفر كه دو قاره آسيا و اروپا را به هم متصل مي كند، در استانبول آغاز شد.
شركت ژاپني «جي.بي.آي.سي» براي ساخت گذرگاه زيرآبي تنگه بسفر، يك وام ۸۰۰ ميليون دلاري كه ۱۰ سال بعد و در مدت ۴۰ سال با بهره ۵/۷ درصد باز پرداخت خواهد شد، به تركيه خواهد پرداخت. گذرگاه زير آبي و راههاي ارتباطي آن در دو سوي تنگه بسفر مجموعا به طول ۷/۱۳ كيلومتر ۵۵ متري زير آب احداث خواهد شد و اين گذرگاه در مقابل زلزله هاي تا ۹ درجه ريشتر مقاوم خواهد بود.

ستاد تنظيم بازار از عملكرد بورس فلزات تهران حمايت مي كند
ستاد تنظيم بازار در جلسه اين هفته خود ضمن حمايت از عملكرد بورس فلزات تهران بر ادامه روند فعاليت آن تاكيد كرد.
وزير بازرگاني در گفت و گو با خبرگزاري مهر گفت: در جلسه ستاد تنظيم بازار كه به منظور بررسي وضع بازار فلزات و عملكرد بورس فلزات تهران به رياست دكتر عارف معاون اول رئيس جمهور تشكيل شد، وزراي صنايع و معادن ، اقتصاد و دارايي و دبير كل بورس فلزات تهران حضور داشتند و در آن فعاليت بورس فلزات مثبت ارزيابي شد.

نيمي از محصولات ايران خودرو امسال قسطي فروخته مي شود
مدير عامل ايران خودرو اعلام كرد:در سال گذشته، حدود ۲۰ درصد محصولات ايران خودرو از طريق ليزينگ (قسطي) به فروش رسانده شد كه اين امر در سال جاري به ۵۰ درصد و در سال آينده به بيش ۸۰ درصد افزايش مي يابد.

كاهش قيمت نفت
گروه اقتصادي: با انتشار خبر درخواست عربستان سعودي براي افزايش ۵/۱ ميليون بشكه اي توليد اوپك براساس گزارش خبرگزاري هاي خارجي قيمت هر بشكه نفت براي تحويل در ماه آينده ميلادي بيش از يك دلار كاهش يافت.
ديروز نفت برنت درياي شمال با ۵/۱ دلار كاهش
۵۶/۳۸ دلار و نفت سبك نيويورك با ۳۷/۱ دلار كاهش ۵۶/۳۸ دلار داد و ستد شد.روز جمعه قيمت نفت در بازار نيويورك از چهل دلار فراتر رفته بود.

تسهيلات جديد دولت براي خانه دارشدن آزادگان ،جانبازان و خانواده شهدا
گروه اقتصادي: هيات وزيران آئين نامه اجرايي اعطاي وام مسكن تا سقف ۷ ميليون تومان به خانواده هاي شهدا، جانبازان و آزادگان را تصويب كرد.
به گزارش خبرنگار ما در اين آيين نامه آمده است: كليه بانكهاي عامل موظفند تسهيلاتي به مبلغ ۷ ميليون تومان در شهرهاي بيش از يك ميليون نفر جمعيت، ۶ ميليون تومان در ساير شهرها و ۲ ميليون تومان در روستاها به آزادگان ، جانبازان ۲۵درصد به بالا و خانواده هاي شهدا و مفقودان پرداخت كنند.
در اين آيين نامه ذكر شده است: اين تسهيلات با نرخ چهار درصد و مدت بازپرداخت ۲۰ ساله بدون رعايت الگوي مصوب مسكن و نوسازبودن پرداخت شود.مشمولان اين طرح بايد از طريق ستاد رسيدگي به امور آزادگان بنياد مستضعفان و جانبازان و بنياد شهيد به بانكهاي عامل معرفي شوند.براساس قانون بودجه سال جاري تعداد ۱۸ هزار جانباز، چهارده هزار خانواده شهيد و مفقودالاثر و سه هزار آزاده مشمول دريافت تسهيلات مي باشند.
مهلت استفاده از تسهيلات اين آيين نامه براي پذيرش تقاضا توسط بانكهاي عامل تا پايان خردادماه سال ۸۴ و انعقاد قرارداد تا پايان شهريور سال ۸۴ خواهد بود.

بورس
تغيير قيمت
آخرين قيمت
نام شركت

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۳۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۵۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۰۳۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۵۷۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۵۶۰
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۱۲۲

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |