با نگاهي به گفت وگوي آيت الله مهدوي كني با همشهري
روحانيت و مسأله تجدد
|
|
محسن حيدري
اشاره: از شنبه دوازدهم تا دوشنبه چهاردهم ارديبهشت ماه، در سه روز پي در پي گفت وگوي همشهري با آيت الله مهدوي كني را در صفحه سياسي روزنامه خوانديد. آيت الله مهدوي كني، به عنوان يكي از متفكران روحاني معاصر و از افرادي كه در بروز، نضج و پايداري نهضت اسلامي ايران تأثيرگذار بوده اند، دراين گفت وگو بر نكاتي تأكيد كردند كه از جهات گوناگون حائز اهميت است . آنچه در پي مي آيد نوشتاري است كوتاه كه با نگاهي به گفت وگوي مذكور تنظيم شده است.
۱- مرگ سهراب به دست پدر و بر دار شدن شيخ فضل الله نوري توسط فاتحان تهران، دو خاطره مهم در حافظه تاريخي ماست.
خاطره مرگ سهراب تا حدودي رازآلود و ازلي است و رنگ اسطوره دارد. خاطره بر دار كردن شيخ اما، نزديكتر و غيرازلي تر است و بيش از آن واقعي است كه نقل قهوه خانه ها را گرم كند.
به قصد عبرت آموزي تاريخي است، اگر نقل مي شود و از اين رو، شايسته بررسي هاي مكرر موشكافانه است.
مرحوم جلال آل احمد مي گويد: «من نعش آن بزرگوار را بر سر دار، همچون پرچمي مي دانم كه به نشانه استيلاي كامل غربزدگي، پس از دو دهه كشمكش بر بام اين مملكت افراشته شد.»
تصويرسازي آل احمد از اين واقعه، جزو مهمترين خاطره ها در حافظه تاريخ معاصر ماست و هر چه زمان بيشتري از وقوع آن مي گذرد، رازآميزتر مي شود. در ذهن ما، فرزند شيخ فضل الله، پايين پاي پدري كه بر دار شده، كف مي زند تا ورود تجدد را جشن بگيرد. روشنفكران ضد دين از يك سو و ديگران از جمله آل احمد از سوي ديگر، با انگيزه هاي دوگانه و متضاد، بر دار شدن شيخ فضل الله را نشانه «عصيان نيروهاي تجدد عليه اقتدار سنت» مي دانند. عصياني كه در آن روزها، پاسخ درخوري از سوي مردم نيافت، آن روزي كه كسي به حمايت از شيخ شهيد برنخاست.
۲- ولي چندين سال بعد، وقتي كه استاد مطهري، دكتر بهشتي و چند روحاني سرشناس ديگر از ميان ائمه جمعه و چهره هاي دانشگاهي توسط مخالفان انقلاب ترور شدند، مردم واكنش قابل توجهي نشان دادند و در جاي جاي كشور بزرگداشت عظيمي از «شهداي روحانيت و محراب» توسط مردم و دولت منتخب مردم صورت گرفت و اين، نشان دهنده پايان يك دوره و آغاز دوره اي جديد بود.
پايان خصومت تجدد و سنت را مي توان در كتاب «اسلام و مقتضيات زمان» مشاهده كرد. كتابي كه در آن، آيت الله مطهري، اسلام را پاسخگوي نيازهاي زمان معرفي مي كند و بدين ترتيب بين اصول اسلامي و دنياي جديد، تعارضي باقي نمي ماند. اين دوره با «پايان پندار ناسازگاري تجدد و سنت» آغاز مي شود.
۳- در سالهاي مياني دهه ۶۰، رهبري كاريزماتيك امام خميني(ره)، ايفا كننده اصلي ترين نقش سياسي در فضاي كشور بود. گويي روح ملت در مردي ظهور يافته بود كه كلام او كلام همه مردم است. هر سخن او واكنش عظيم و همدلي قوي مردم را در پي داشت و او، پدر مردم به شمار مي رفت.
فرداي روز وداع مردم با رهبر فقيد انقلاب، دو صحنه ماندگار در تاريخ معاصر باقي ماند. حضور انبوه علاقه مندان روحانيت در وداع با رهبر فقيد انقلاب و همچنين نمايش پيوند عميق و ديرينه مردم با رهبري جديد انقلاب، معادلات بسياري را به هم زد. كاسته نشدن قدرت رهبري ديني در سالهاي پاياني دهه ۶۰ بيش از پيش نمايانگر جايگاه برتر رهبري روحانيت در ميان مردم بود.
رفته رفته مخالفان روحانيت كه از تحليل جايگاه آنها بازمانده بودند، به قصد ترحم انگيزي و سامان دادن روابط دروني جبهه روشنفكري و دانشگاهي خود، تز احياي اقتدار سنت در برابر تجدد را تبليغ كردند. حال آن كه آن چه اتفاق مي افتاد، «بازگشت سنت به جايگاه تاريخي خود»، صرف نظر از معارضه يا هجمه به تجدد بود.
۴- اكنون در دهه ۸۰، روحانيت هنوز در ميان مردم است. انتخابات هاي اخير نشان دهنده اقبال دگرباره مردم به چهره هاي مورد حمايت روحانيت است.
روحانيت، به گفته آيت الله مهدوي كني در گفت وگو با همشهري، به خاطر آينده اين فضاي جديد، اميدوار و شاد است، اما دل خوش نيست.
روحانيت، حالا به نقطه اي در تاريخ خود رسيده است كه مي خواهد نقش «پدري مهربان و دلسوز» را در جامعه رو به پيشرفت ايران ايفا كند.
به گفته آيت الله مهدوي كني، روحانيت هنوز خود را پاسبان مرزهاي معنويت و روحانيت مي داند و براي تقويت شخصيت و هويت ديني مردم، متشكل مي شود تا با حفظ و تقويت شخصيت تاريخي مردم كه دين مهمترين مؤلفه آن است، جمهوريت و اسلاميت نظام را مستحكم تر كند.
نمود اين واقعيت را مي توان در مراسم عزاي امام حسين(ع) كه توسط آيت الله مهدوي كني در خانه اش برپا مي شود، مشاهده كرد؛ وقتي كه منتخبان مردم كه اين بار از جمع متخصصان و استادان دانشگاه هستند، براي اداي احترام به روحانيت، در اين مراسم حاضر مي شوند.
روحانيت به گفته آيت الله مهدوي كني، بايد پدر ملت باشد. ملتي كه روندي روبه پيشرفت دارد و اين خواست خود را در انتخابات هاي اخير با انتخاب كارشناسان و رويكرد دگرباره به تخصص گرايي توأم با تعهد نشان داده اند. متخصصاني كه همزمان از حمايت روحانيت و مردم برخوردارند و از يك سو نقش و جايگاه تاريخي و حساس روحانيت را مي دانند و به آن احترام مي گذارند و از ديگر سو، معتقدند براي پيشرفت كشور، برنامه هاي مهمي دارند.
۵- به اعتقاد آل احمد در مشرق زمين، پدرها جايگاه خاصي دارند و برخلاف سرزمين هاي غربي كه پدر مورد غضب و نفرت است، در اينجا پدر مظهر هويت و قدمت است و گذشته و آينده را به طور همزمان نمايندگي مي كند؛ همانگونه كه سنت، اين دو را يك جا نماينده است.در اسطوره هاي مشرق زمين به خلاف اسطوره هاي غربي، پدر هرگز كشته نمي شود، چون او نماينده همزمان گذشته و آينده است و سايه اش در همه تاريخ گسترده است. در مشرق زمين، پدر كشته نمي شود، چون اگر چنين شود «فردا» مرده است، چون «آينده» توسط پدر نمايندگي مي شود و اين چنين، مي توان گفت پروتستانيسم اسلامي اگر به معناي شوريدن بر اقتدار پدري نهاد دين باشد، در مشرق زمين پروژه اي ناممكن است.
۶- روحانيت، علاوه بر توصيه به تقوا و معنويت، خواستار وفاق اجتماعي براي گشايش ميدان علم و توسعه تكنيك در كشور نيز است. روحانيت حتي از ثبت تشكل خود در وزارت كشور همچنان خودداري مي كند تا جايگاه خود را به عنوان پدر مردم حفظ كند، زيرا به اعتقاد آيت الله مهدوي كني حفظ اين جايگاه براي آينده كشور و دين مهم است و در صورت تخريب آن، به گفته آل احمد «هم سنت را خراب كرده ايم و هم تجدد را. هم از ديروز مانده ايم و هم از امروز.»
سايه پدر از گذشته تا آينده امتداد دارد. آينده اي كه در آن شخصيت و هويت ايراني با درونمايه ديني تقويت مي شود و در راستاي رفع نيازمنديهاي معنوي و مادي، به خدمت گرفته مي شود تا بدين ترتيب نظامي بديع و ابتكاري يعني «جمهوري اسلامي» كه حاصل توجه هم زمان به دين سالاري و جايگاه مردم است، فرداي بهتري را براي كشور رقم بزند. اين فردا بهتر و افق روبه پيشرفت اگر چه از برخي جهات شباهت زيادي به مفهوم بروغره يا پروگرس مورد نظر مشروطه خواهان دارد، اما اين بار توسعه و تجدد ايراني از حمايت روحانيت- به عنوان پدر مردم- برخوردار است و فن سالاراني كه پيشرفت را نه فقط خواست خود كه برنامه خود قرار داده اند، مورد اعتماد و حمايت پدرانه روحانيت قرار دارند. پس مي توان مطمئن بود كه اين بار «تمدن ايراني، با نظارت و حمايت سنت اسلامي» و رهبري روحانيت شيعي، توسعه درون زاي خود را سالم تر و ايمن تر ادامه دهد.
|