سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۷۵
سهم معلولان از حقوق شهروندي
006546.jpg
اسدالله افلاكي
اشاره:چندي پيش مجلس طرحي را با نام « تامين حقوق معلولان » تصويب كرد . يكي از بند هاي اين طرح به مناسب سازي فضاهاي شهري اختصاص دارد ،اما مسئولان و دست اندركاران امر مناسب سازي ساختمان و فضاهاي شهري براي معلولان، مي گويند مشكلات عبور و مرور معلولان در محيط هاي شهري آن گاه بر طرف مي شود كه فرهنگ مناسب سازي نهادينه شده باشد. افزون بر آن، دستگاه هاي ذيربط با متهم ساختن يكديگر به سهل انگاري، معتقدند رسانه هاي جمعي نيز آن گونه كه بايد به رسالت خود در اين باب عمل نكرده اند. در اين نوشتار تلاش شده، ريشه هاي ناكامي فرآيند مناسب سازي ساختمان ها و فضاهاي شهري براي معلولان، شناسايي و تبيين شود.
ديرزماني است كه در كشورهاي توسعه يافته، معلولان و كم توانان جسمي قادرند بدون كمك ديگران از امكانات شهري بهره مند شوند. زيرا معابر شهري، توقفگاه هاي ناوگان حمل و نقل عمومي، ساختمان هاي دولتي و غيردولتي، مراكز آموزشي و تفريحي مطابق با استانداردهاي خاص طراحي و احداث شده اند، از همين رو، هيچ معلولي براي سوار شدن بر مترو با پله هاي متعدد مواجه نمي گردد و همچون ساير شهروندان به سهولت مي تواند وارد داروخانه، سينما، دانشگاه، بانك و يا هر ساختمان ديگري شود. حتي در ايستگاه هاي اتوبوس، تابلوهاي ويژه اي با خط بريل براي نابينايان نصب شده تا بتوانند مسيرهاي خود را مشخص كنند. اين تمهيدات ناشي از آن است كه در اين كشورها، حق شهروندي معلولان به رسميت شناخته شده است.
حقوق شهروندي معلولان تا آن جا اهميت دارد كه سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۸ سي و هفتمين مصوبه خود را به اين امر اختصاص داد. در اين مصوبه كه «برنامه اقدام جهاني براي معلولين» عنوان گرفته، تصريح شده است: افراد معلول از حقوق و مزاياي شهروندي برخوردارند تا از اين طريق امكان مشاركت كامل اين افراد در همه عرصه هاي مختلف جامعه فراهم آيد.
بر اساس آمار، قريب به ششصد هزار نفر از هموطنان ما در جنگ تحميلي آسيب ديده اند. اينك آن روزهاي دفاع و نبرد در گذر ايام رنگ باخته و زندگي به روند عادي بازگشته است، ليكن رنج معلوليت با اين افراد تا پايان عمر همراه است. اين رنج آن گاه نمايان تر مي شود كه معلولي ناگزير به عبور و مرور در سطح شهر باشد.
دانشجوي معلولي را در نظر بگيريد كه كلاس درس او در طبقه سوم ساختماني است كه آسانسور ندارد يا براي ورود به محل كار خود با چند پله مواجه است. به پياده روها، سالن هاي سينما، تئاتر، مراكز تجاري و ساير ساختمان ها نگاه كنيد، كدام يك از اين مكان ها براي ورود يا عبور و مرور افراد معلول با صندلي چرخدار مناسب است. حتي مركز تحقيقات ساختمان وزارت مسكن و شهرسازي كه يكي از متوليان برنامه مناسب سازي ساختمان و محيط هاي شهري براي معلولان محسوب مي شود و ضوابط و مقررات مربوط به  آ ن را تدوين نموده، براي ورود هيچ فرد معلولي مناسب نيست. اين مركز از يك سو، ضوابط و مقررات مربوطه را تدوين مي كند و از سوي ديگر مسئول بازنگري اين مقررات است تا مشكلات اجرايي مقررات مذكور را بررسي و تبيين نمايد. به رغم همه اين مقررات و بازنگري ها، اغلب اماكن دولتي و اداري همچنان بدون در نظر گرفتن ضوابط و مقررات مربوط به معلولان طراحي و احداث مي شوند و تنها در برخي ساختمان ها براي رفع تكليف ، در بخشي از ورودي ساختمان ها سطح شيبداري احداث شده كه حتي افراد سالم به دشواري مي توانند از سطح آن عبور كنند. نكته طنز آميز آن است كه غالب همايش هاي مربوط به مناسب سازي در مراكزي برگزار مي شود كه افراد معلول تنها به كمك همراه مي توانند در آن جا حضور يابند.
نكته ديگر اين كه بسياري از مردم و حتي برخي از مسئولان بر اين باورند كه فرد معلول فردي است كه دچار نقص عضو باشد. اما واقعيت اين است كه افراد ديگري نيز در شمار معلولان قرار دارند كه البته تعدادشان چند برابر آسيب ديدگان جنگ و معلولان است. زنان باردار، كودكان، بيماران و سالخوردگان از جمله اين افرادند كه همچون معلولان از انجام امور روزمرگي خود ناتوانند. بر اين اساس هر فردي كه به هر دليلي ولو در يك مقطع خاص زماني قادر به انجام امور شخصي خود نباشد كم توان جسمي محسوب مي شود. با اين رويكرد قريب به چهار ميليون و ششصد هزار نفر از شهروندان ايراني را كم توانان جسمي تشكيل مي دهند. بايد در نظر داشت كه كشور ايران كه از نظر نرخ رشد سني، كشوري جوان تلقي مي شود كه در آينده در سلك كشورهاي پير در خواهد آمد. بدين ترتيب در آينده ، بخش عمده جمعيت ايران، سالخوردگان خواهند بود كه از انجام نيازهاي روزمرگي خود عاجزند. اين چشم انداز، زنگ خطري است براي مسئولان تا پيش از رسيدن به نقطه بحران چاره اي بينديشند.
حقيقت تلخ اين است كه مقوله مناسب سازي ساختمان ها و فضاهاي شهري براي معلولان در هزارتوي بوروكراسي اداري گرفتار آمده است. هر دستگاهي بدون توجه به دستگاه ديگري دست به اقداماتي مي زند كه اغلب هم جنبه نمايشي دارد. نگاهي به اقدامات انجام شده در اين زمينه بيش از هر چيز ناكارآمدي دستگاه هاي ذيربط را نمايان مي سازد. نخستين مجموعه «ضوابط و مقررات شهرسازي و معماري براي افراد معلول حسي- حركتي» در سال ۱۳۶۸ به تصويب شوراي عالي شهرسازي رسيد. براساس اين مصوبه تمام نهادها و دستگاه هاي دولتي و خصوصي، راه آهن، مخابرات و سازمان هاي مشابه ملزم به اجراي اين آئين نامه شدند. پس از آن، مركز تحقيقات ساختمان وزارت مسكن و شهرسازي بازنگري اين مصوبه را در دستور كار خود قرار داد و در سال ۱۳۷۸ دومين بازنگري آن به تصويب رسيد. متعاقب اين بازنگري وزارت مسكن و شهرسازي موظف شد تا هر شش ماه يكبار گزارشي از فرايند مناسب سازي به هيأت دولت ارائه كند، گزارشي كه هرگز تهيه نشد. از سوي ديگر، در سال ۱۳۷۲ پروژه اي مطالعاتي با عنوان «مناسب سازي محيط زيست براي معلولان و كم توانان جسمي» در شهرداري تهران به انجام مي رسد. همزمان در سازمان هاي ديگري چون بنياد امور جانبازان و سازمان بهزيستي اقداماتي در اين زمينه انجام مي شود. اما به رغم صرف هزينه،  اقدام قابل توجهي در اين خصوص صورت نمي گيرد. اخيراً نيز مركز تحقيقات ساختمان وزارت مسكن و شهرسازي با تشكيل ستادي، بر آن است تا راهكارهاي رفع موانع اجرايي اين پروژه را- كه عمده ترين آنها را مشكلات ضابطه اي ذكر مي كند- بررسي و تبيين نمايد. به نظر مي رسد اين دور تسلسل همچنان ادامه دارد. همايش هاي ديگري برگزار خواهد شد و هر دستگاهي با چاپ بروشورهاي رنگي راهكارهايي فراخور حال ارائه خواهد داد. نتيجه آن كه تنها، هزينه اي بر سازمان متبوع برگزار كننده تحميل مي شود و معضل پابرجا مي ماند.
در حال حاضر كه نزديك به چهارده سال از نخستين تدوين آيين نامه و مقررات شهرسازي و معماري مربوط به معلولان مي گذرد، مسئولين ذيربط بدون پذيرفتن قصور دستگاه منتسب به خود، با اشاره به اين كه دستگاه هاي ديگر سهل انگاري كرده اند در مجموع مشكل را نهادينه نبودن فرهنگ مناسب سازي عنوان مي كنند و از رسانه هاي جمعي به ويژه صدا و سيما مي خواهند تا مردم و دست اندركاران را نسبت به اجراي اين امر ترغيب نمايند.براي نمونه، سيدجمال الدين هدايت زاده از مسئولان دفتر فني وزارت كشور در پاسخ به اين پرسش كه چرا تاكنون ضوابط و مقررات معماري و شهرسازي مربوط به معلولين اجرا نشده مي گويد: اين ضوابط و مقررات ضمانت اجرايي ندارد. وي با اذعان به كمرنگ بودن نقش وزارت كشور در اجراي ضوابط مذكور تصريح مي كند، براساس برنامه سوم،  تنها وظيفه گزارش گيري بر عهده وزارت كشور است و به همين دليل وزارت كشور عملاً نمي تواند نقشي در اجراي اين ضوابط داشته باشد. در پايان نيز از صدا و سيما مي خواهد تا بيش از گذشته برنامه هايي را به مقوله مناسب سازي محيط براي معلولان اختصاص دهد.
دكتر قاسم حيدرنژاد رئيس مركز تحقيقات ساختمان وزارت مسكن و شهرسازي مي گويد: مناسب سازي ساختمان هاي در دست احداث هزينه چنداني ندارد. با اين همه اغلب دستگاه ها و سازمان ها در اجراي اين ضوابط سهل انگارند. وي نيز به همياري بيشتر صدا و سيما با مسئولان پروژه مناسب سازي تأكيد دارد.
دكتر منوچهر ارجمند معاون دفتر امور توانبخشي سازمان بهزيستي معتقد است: بايد از طريق رسانه ها كاري كرد تا نگرش مردم و مسئولان نسبت به مناسب سازي، مثبت شود. به زغم وي در حال حاضر نه تنها محيط هاي شهري براي عبور و مرور معلولان مناسب نيست بلكه توقفگاه هاي مترو كه زمان چنداني از احداث آنها نمي گذرد بدون درنظر گرفتن ضوابط معلولين طراحي و احداث شده اند.
***
سخن آخر: تا زماني كه عمل، جايگزين شعار نشود هيچ اقدامي به ثمر نخواهد رسيد. بيماري شعارگرايي كه درچند ساله اخير، دامنگير بسياري از دستگاه هاي اجرايي شده، بزرگترين آفت براي فعاليت هاي اجرايي است. از همين روست كه دستگاه هاي اجرايي در بسياري از موارد به اقدامات نمايشي روي مي آورند و اقدامات آنها اغلب به برگزاري همايش،  گردهمايي و كنفرانس هاي پرزرق و برق و تجملي خلاصه مي شود. هر از گاهي نيز آيين نامه اي جديد به چاپ مي رسد و در پي آن، همان سازمان بازنگري آيين نامه را در دستور كار خود قرار مي دهد. تبعات چنين روندي، آن است كه كرامت انساني افراد معلول خودآگاه و ناخودآگاه ناديده انگاشته مي شود و شهروندان در مواجهه با معلولاني كه براي عبور و مرور نيازمند به كمك ديگرانند به جاي تكريم به ديده ترحم به آنان مي نگرند. حال آن كه اين افراد نيز مانند سايرين ماليات مي پردازند و حق دارند همچون ديگران از امكانات و مزاياي شهروندي بهره مند شوند.
***
اين سخني كلي است كه با نهادينه شدن فرهنگ مناسب سازي،  اين امر به سامان مي رسد. اما نبايد فراموش كرد كه نخست بايد بستر مناسب سازي فراهم آيد تا شهروندان به اجراي آن ترغيب شوند. لازمه اين امر نيز روي آوردن مسئولان اجرايي به عملگرايي است، مقوله اي كه بسياري از مسئولان مدت هاست آن را به فراموشي سپرده اند.

قانون
طرح «تأمين حقوق معلولان»
براساس مصوبه مجلس، وزارتخانه ها، سازمانها و موسسات و شركتهاي دولتي و نهادهاي عمومي و انقلابي موظفند براي دسترسي و بهره مندي معلولان، ساختمانها، اماكن عمومي، ورزشي و تفريحي و معابر و وسايل خدماتي موجود را در چارچوب بودجه هاي مصوب سالانه خود مناسب سازي كنند.
شهرداريها نيز موظفند از صدور پروانه احداث و يا پايان كار براي آن تعداد از ساختمانها و اماكن و معابري كه استانداردها ي تخصصي مربوط به معلولان را رعايت نكرده باشند، خودداري كنند.
براساس ماده (۳) اين طرح، سازمان بهزيستي موظف به انجام اقدامات از جمله تامين خدمات توانبخشي، حمايتي، آموزشي و حرفه آموزي مورد نياز معلولان با مشاركت خانواده ها، گسترش مراكز خاص نگهداري، آموزشي و توانبخشي معلولان واجد شرايط با همكاري بخش غيردولتي و پرداخت تسهيلات اعتباري و يارانه به آنها شد.
نمايندگان مجلس در ماده (۴) اين طرح تصويب كردند، معلولان مي توانند در استفاده از امكانات ورزشي، تفريحي، فرهنگي و وسايل حمل و نقل دولتي (مترو، هواپيما، قطار) از تسهيلات نيم بها بهره مند شوند.
طبق اين مصوبه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان تربيت بدني و شهرداري ها موظفند كتابخانه، اماكن ورزشي، پارك و اماكن تفريحي خود را به نحوي احداث و تجهيز كنند كه امكان بهره مندي معلولان فراهم شود.
نمايندگان مجلس در ماده ديگري تصويب كردند، افراد تحت سرپرستي معلولان با معرفي سازمان بهزيستي كشور تحت پوشش بيمه خدمات درماني و معلولان، تحت پوشش بيمه خدمات درماني و بيمه مكمل درماني قرار مي گيرند.براساس مصوبه نمايندگان در ماده (۷) اين طرح، يكي از فرزندان اوليايي كه خودناتوان و معلول بوده (هر دو يا يكي از آنها معلول باشد) و يا حداقل دو نفر از فرزندان آنها ناتوان و معلول باشد از انجام خدمت وظيفه عمومي معاف مي شود.
همچنين، «همسراني كه زن ناتوان و معلول خود را سرپرستي مي كنند مادامي كه سرپرستي همسر ناتوان و معلول را برعهده داشته باشند از انجام خدمت وظيفه عمومي معاف مي شوند.»
در ماده (۸) اين طرح نيز دولت موظف شد براي ايجاد فرصتهاي شغلي براي افراد معلول، حداقل سه درصد از مجوزهاي استخدامي (رسمي، پيماني، كارگري) دستگاههاي دولتي و عمومي اعم از وزارتخانه ها، سازمانها، موسسات، شركتها و نهادهاي عمومي و انقلابي و ديگر دستگاههايي كه از بودجه عمومي كشور استفاده مي كنند به افراد معلول واجد شرايط اختصاص دهد.
همچنين حق بيمه سهم كارفرما توسط سازمان بهزيستي كشور تامين و به كارفرماياني كه افراد معلول را به كار مي گيرند، پرداخت مي شود.
براين اساس دولت موظف است تسهيلات اعتباري قرض الحسنه به واحدهاي توليدي خدماتي، عمراني و صنفي و كارگاههاي توليدي حمايتي در مقابل اشتغال افراد معلول به ميزاني كه در قوانين بودجه سالانه مشخص مي شود، پرداخت كند.
پرداخت تسهيلات اعتباري خود اشتغالي (وجوه اداره شده) به افراد معلول به ميزان مشخص شده در قوانين بودجه سالانه و پرداخت تسهيلات اعتباري (وجوه اداره شده) براي احداث واحدهاي توليدي و خدماتي اشتغالزا به شركتها و موسساتي كه بيش از ۶۰ درصد سهام و سرمايه آن متعلق به افراد معلول است، از ديگر وظايف دولت است.براساس اين مصوبه، حداقل ۶۰ درصد از پستهاي سازماني تلفنچي (اپراتور تلفن) دستگاهها، شركتهاي دولتي و نهادهاي عمومي به افراد نابينا و كم بينا و معلولان جسمي، حركتي اختصاص مي يابد.
همچنين ۶۰ درصد از پستهاي سازماني متصدي دفتري و ماشين نويسي دستگاهها، شركتها و نهادهاي عمومي به معلولين جسمي- حركتي اختصاص مي يابد.
طبق اين مصوبه، كليه وزارتخانه ها، سازمانها، موسسات و شركتهاي دولتي و نهادهاي عمومي و انقلابي مجازند تا سقف مجوزهاي استخدامي سالانه خود، افراد نابينا و ناشنوا و معلولين ضايعات نخاعي واجد شرايط را راسا به صورت موردي و بدون برگزاري آزمون استخدامي بكار گيرند.
سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز موظف است سه درصد از مجوزهاي استخدامي سالانه وزارتخانه ها، سازمانها، مؤسسات دولتي، شركتها و نهادهاي عمومي و انقلابي را كسر و در اختيار سازمان بهزيستي كشور قرار دهد تا معلولين واجد شرايط پذيرفته شده را حسب مورد به دستگاه مربوط معرفي كند.
نمايندگان مجلس در ماده (۹) اين طرح تصويب كردند، معلولان نيازمند واجد شرايط در سنين مختلف مي توانند با معرفي سازمان بهزيستي از آموزش رايگان در واحدهاي آموزشي تابعه وزارتخانه هاي آموزش و پرورش، علوم، تحقيقات وفناوري، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و ديگر دستگاههاي دولتي و نيز دانشگاه آزاد اسلامي بهره مند شوند.همچنين براساس ماده (۱۰) اين طرح كه تصويب شد، وزارت مسكن وشهرسازي ،بانك مسكن و بنياد انقلاب اسلامي موظفند حداقل ۱۰ درصد از واحدهاي مسكوني احداثي استيجاري و ارزان قيمت خود را به معلولان نيازمند فاقد مسكن اختصاص داده و با معرفي سازمان بهزيستي كشور در اختيار آنان قرار دهند.براساس اين مصوبه، سازمان ملي زمين و مسكن موظف شد زمين مورد نياز احداث واحدهاي مسكوني افراد معلول فاقد مسكن را به نرخ كارشناسي تامين و در اختيار اين افراد و يا تعاوني  ها و موسسات خيريه اي كه براي آنان مسكن احداث مي كنند، قرار دهند.براساس اين مصوبه، معلولان از پرداخت هزينه هاي صدور پروانه ساختماني، آماده سازي زمين و عوارض نوسازي معاف مي شوند.براساس ماده ۱۳ نيز كه تصويب شد، سيستم بانكي موظف است از منابع قرض الحسنه خود تسهيلات اعتباري قرض الحسنه با بازپرداخت ده ساله براي خريد اتومبيل مورد نيز معلولين جسمي، حركتي و ضايعات نخاعي قرار دهد.
طبق ماده ۱۴، سازمان صدا و سيما موظف است حداقل دو ساعت از برنامه هاي خود را در هر هفته در زمان مناسب به برنامه هاي سازمان بهزيستي كشور و آ شنايي مردم با توانمنديهاي معلولين اختصاص دهد.براساس مصوبه نمايندگان در ماده (۱۵)، سازمان بهزيستي كشور موظف است با ايجاد ساز و كار مناسب، نسبت به قيمومت افراد معلول اقدام كند.
دادگاهها موظفند در نصب يا عزل قيم افراد معلول صرفا از طريق سازمان بهزيستي عمل و مبادرت به صدور حكم كنند.
به موجب ماده (۱۶)، اين طرح كه به تصويب رسيد، موديان مالياتي مي توانند از طريق سازمان بهزيستي كشور و با نظارت آن جهت احداث مراكز توانبخشي، درماني و حرفه آموزي و مسكن مورد نياز افراد معلول اقدام كنند.گواهي هزينه موديان مالياتي در موارد فوق كه به تاييد سازمان بهزيستي كشور رسيده باشد، به عنوان هزينه قابل قبول مالياتي آنها منظور مي شود.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ماده (۱۸) نيز منابع مالي اجراي اين قانون را تصويب كردند.

زندگي
اقتصاد
انديشه
سياست
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |