چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۷۶
جادوي سبز
006591.jpg
حسن حيدري: تيم فوتبال وردربرمن به سيطره بايرن مونيخ در بوندس ليگا خاتمه داد و بعد از سال ۱۹۹۳ اين تيم مجدداً عنوان قهرماني را از آن خود كند.
در سال ۹۳ نيز بايرن مونيخ رقيب اصلي سبزپوشان شهر برمن بود كه در نهايت اين تيم موفق شد قهرمان آلمان شود. وردربرمن از همان آغاز فصل سايه سنگين خود را بربوندس ليگا انداخت. وردربرمن  از هفته دوم رقابت ها بين رده هاي دوم تا چهارم جابجا مي شد اما در نهايت بعد از قهرماني در نيم فصل بوندس ليگا اجازه ورود به صدر جدول را به ساير تيم ها نداد تا در نهايت بعد از ۱۱ سال هوادارانش را به وجد آورد.
برمن حالا به اروپا نگاه مي كند تا در فصل آينده با حضور در ليگ قهرمانان اعتبار فوتبال ژرمن ها را احياء كند. شايد او گام در راه بايرن مونيخ در دهه ۷۰ بگذارد.
وردربرمن اكنون در آستانه موفقيتي ديگر است، فينال جام حذفي با حضور برمن و آلمينا آخن به زودي برگزار مي شود و اين تيم مي تواند افتخارات خود را با فتحي ديگر تكميل كند.
آرزوهاي زيبا
وردربرمن در سال ۱۸۹۹ تأسيس و يكي از باشگاههاي معتبر آلمان به شمار مي رود. رقابت هاي فوتبال باشگاههاي آلمان از سال ۱۹۶۴ به نام بوندس ليگا تغيير نام يافت و از آن سال تاكنون وردربرمن چهار عنوان قهرماني را از آن خود كرد.
اين تيم در سال هاي (۲۰۰۴ و ۸۸ ، ۹۳ ، ۱۹۶۵) بوندس ليگا را فتح كرد و در سالهاي (۹۵ ، ۸۶ ، ۸۵ ، ۸۳ ، ۱۹۶۸) نايب قهرمان شد.
باشگاه وردربرمن علاوه بر فوتبال در رشته هاي مختلفي چون هندبال واليبال، بسكتبال، دو و ميداني و... داراي تيم هاي متعددي است. رهبري اين تيم از سال ۱۹۹۹ به توماس شاف سپرده شد كه اكنون از مرز ۴۵ سالگي عبور كرده است.
شاف در دوره بازيگري اش در تيم هاي يونيون برمن و تيم وردربرمن عضويت داشته و در اين بين ۲۶۲ بازي در پرونده خود به ثبت رسانده است. شاف در سال ۱۹۹۵ به دوران بازيگري اش در بوندس ليگا خاتمه داد و به جرگه مربيان اين باشگاه پيوست. شاف نمونه بارزي از مكتب برمن است كه سلسله مراتب را در اين باشگاه به درستي پيموده است.
شاف از سال ۹۵ تا ۹۳ مربي تيم جوانان برمن بود سپس حد فاصل سال هاي ۱۹۹۹ تا ۹۵ رهبري تيم آماتورهاي را برعهده داشت و از سال ۹۹ نيز به تيم بزرگسالان راه يافت.
در زماني كه شاف رهبري اين تيم را در دست گرفت برمن در سال ۹۹ رتبه سيزدهم را داشت و حالا در فاصله زماني ۵ ساله شاف با قهرماني در بوندس ليگا مزد اعتماد به او را به خوبي پاسخ داد. او در اولين سال حضورش وردربرمن را تنها به مكان نهم رساند، البته در سه دوره بعد نيز  مقام ششمي و يك مقام هفتمي حاصل كار اين مربي بود.
وردربرمن در فاصله دو هفته به پايان رقابت ها تنها ۲ بار برابر رقبا تن به شكست داده و با ۷۶ گل زده داراي بهترين خط حمله است. برمن در دو بازي بعدي با لور كوزن و هانزاروستوك ديدار خواهد كرد.
جواب دندان شكن
شايد تنها جواب دندان شكن به پرحرفي هاي بايرن مبني بر تباني برمن در ديدار با هامبورگ پيروزي قاطعانه اين تيم در ورزشگاه المپيك مونيخ بود. بعد از اين فتح بزرگ توماس شاف گفت: اين قهرماني اتفاقي هيجان انگيز و حاصل كار تأثيرگذار تيم در اين فصل بود.
وي در ادامه افزود: كاري كه تيم ما در اين فصل عرضه كرد واقعاً تحسين برانگيز و شورانگيز است و مهمتر از آن بازي زيباي تيم در ديدار با بايرن مونيخ بود. بلافاصله بعد از قهرماني وردربرمن پيام هاي تبريك از سوي مقامات دولتي آلمان به سوي باشگاه سرازير شد. حتي در سايت بايرن مونيخ نيز در زماني كه به آن مراجعه مي كرديد يك جمله چشم ها را خيره مي كرد: تبريك صميمانه به وردربرمن.
تبريك صدراعظم آلمان
«گرهارد شرودر» صدراعظم آلمان با تبريك قهرماني تيم وردربرمن در مسابقات قهرماني دسته اول باشگاه هاي اين كشور، اين موفقيت را يك پيروزي مقتدرانه و به حق براي اين تيم برشمرد.
شرودر دقايقي بعد از پيروزي وردربرمن بر بايرن مونيخ كه حكم قهرمان شدن آن را در اين فصل داشت، با ارسال پيام تبريكي به يورگن ال برون رئيس باشگاه اين موفقيت را به او تبريك گفت.
شرودر در اين پيام آورده است: وردربرمن به دنبال پيروزي كاملاً بحق و شايسته اي بر بايرن مونيخ حقيقتاً مقتدرانه جام قهرماني باشگاههاي آلمان را به خود اختصاص داد.
صدراعظم آلمان در ادامه پيام خود مي نويسد: وردربرمن كه از هفته شانزدهم مسابقات (قهرماني باشگاههاي  آلمان) صدرنشين بود، با ارائه بازي هاي زيبا و بكار بردن تكنيك و تاكتيك هاي حساب شده توانست نظر همه بازيكنان و فوتبال دوستان را در كشور به خود جلب كند.
كلوزه به جاي آيلتون
آيلتون با گل زيبايش به بايرن تعداد گلهايش را به ۲۷ رساند تا همچنان در آستانه كسب بهترين گلزن بوندس ليگا قرار گيرد. اين نيز افتخاري ديگر براي سبزپوشان به شمار مي رود. البته او مي تواند در بازي هاي بعدي بر تعداد اين گل ها بيفزايد. آيلتون را در فصل آينده در برمن نخواهيد ديد زيرا او با شالكه قرارداد بسته است. البته اكنون صحبت هايي مبني بر حضور ميروسلاو كلوزه در ميان است. اگر او با برمن به توافق برسد شانس حضور در ليگ قهرمانان را دارد. تيم كلوزه اكنون در مكان پانزدهم جاي دارد و در وضعيت مناسبي بسر نمي برد.
در اين فصل علاوه بر آيلتون كه در برمن درخشيد ستارگان ديگري همچون يوهان ميكود، ايوان كلاسنيچ، تيم بروفسكي، فرانك بوهان و... نقش داشته اند.
كلاوس آلوفس مدير ورزشي و بازيكن سابق اين تيم كه در سال ۱۹۹۲ با شكست موناكو در فينال برمن را به مقام قهرماني در جام در جام اروپا رساند درباره آينده اين تيم مي گويد: ترجيح مي دهم اين موفقيت در اروپا نيز ادامه يابد تا بتوانيم نماينده لايق آلمان در ليگ اروپا باشيم. قهرماني در اين فصل براي من بسيار لذت بخش است و در اين زمينه بايد به شاف تبريك گفت كه تلاش بي شائبه اي را براي تيم به خرج داد تا در بوندس ليگا قهرمان شود.

سرمايه گذاري كلان چين و هند
قطب هاي جديد فوتبال آسيا
006600.jpg
گروه ورزشي: چين و هند دو كشوري كه به تنهايي دو ميليارد و نيم از جمعيت جهان را در خود جاي داده اند، نظر دست اندركاران فوتبال جهان را به خود معطوف داشته اند و با توجه به پتانسيل جمعيت، پايه هاي فوتبال آينده قاره آسيا در اين دو كشور بنا گذاشته مي شود.
ميزباني موفق دو كشور كره جنوبي و ژاپن براي مسابقات فوتبال جام جهاني ۲۰۰۲ و موفقيت ورزشي دو كشور كه يكي شامل كره جزو ۴ تيم برتر جهان ايستاد و ديگري ژاپن تا مرحله يك هشتم نهايي هم پيش رفت، انگيزه اصلي را در معطوف نمودن نگاه دست اندركاران فوتبال جهان به قاره آسيا ايجاد كرد.
در مراسم بزرگداشت پنجاهمين سالگرد تأسيس كنفدراسيون فوتبال آسيا در اين هفته كه با حضور تني چند از مقامات جهاني فوتبال در كوالالامپور برگزار شد، بر نقش انكارناپذير قاره پرجمعيت آسيا در آينده فوتبال جهان و بر لزوم بارور ساختن استعدادهاي بالقوه آن تأكيد اخص شد. به خصوص دو كشور پرجمعيت جهان يعني چين و هند كانون اصلي اين برنامه ريزي وسيع و همه جانبه واقع شده اند.
«محمد بن حمودا» رئيس كنفدراسيون فوتبال آسيا مي گويد كه فوتبال قاره آسيا در عرض پنجاه سال گذشته پيشرفتي تحسين برانگيز داشته است. حمودا مي گويد كه در ابتدا بايستي دو كشور چين و هند را به نقش حياتي شان در رشد و بالندگي فوتبال قاره آسيا متقاعد ساخت.
چين با ۳/۱ ميليارد و هند با ۱/۱ ميليارد جمعيت به تنهايي ۶۰ درصد از جمعيت ۷/۳ ميلياردي قاره آسيا را تشكيل مي دهند.
حمودا مي گويد: با بنا نهادن پايه هاي فوتبال در اين دو كشور پر جمعيت، فوتبال كل قاره آسيا پيشرفت خواهد كرد.
چين تاكنون گامهاي اوليه را برداشته و در دوره اخير مسابقات جام جهاني براي اولين بار به اين مسابقات راه يافت. اگرچه هر سه ديدارش را در دور اول باخت.
با علم به اينكه قاره آسيا در سال ۲۰۱۸ ميزبان مسابقات جام جهاني خواهد بود، كنفدراسيون فوتبال آسيا در اولين برنامه فراگير خود براي رشد فوتبال در سطح قاره تعداد ۱۰۰ هزار مربي را در كشور چين تربيت مي كند. كنفدراسيون فوتبال آسيا چين را مناسب ترين كشور آسيايي براي ميزباني مسابقات جام جهاني مي داند. (كره و ژاپن دوره قبلي را ميزباني كرده اند.)
با هدف ارتقاء سطح فوتبال در همه كشورهاي قاره، كنفدراسيون فوتبال آسيا حكم كرده است كه از امسال تمام رقابتهاي مقدماتي مسابقات مهم بين المللي نظير جام جهاني مي بايست به صورت رفت و برگشت انجام شود.
مصداق موفقيت اين طرح، كشور كوچك مالديو است كه در مسابقات مقدماتي جام جهاني برابر كره جنوبي بدون گل مساوي كرد.
تا به حال رسم بر اين بود كه تيم هاي قوي معمولاً از سفر به كشورهاي ضعيف براي انجام مسابقه خودداري مي كردند و با پرداخت پول به تيم ضعيف او را به كشور خود دعوت مي كردند. اين امر مانع از آن مي شد كه تيم هاي ضعيف تماشاگران كشور خود را در مسابقات داشته باشند.

خبرها و نگاه ها
006606.jpg
ايرج قليچ خاني:عقاب در تورنمنت چهارجانبه اسلواكي
گروه ورزشي: ايرج قليچ خاني خبر داد: پس از پايان بازيهاي جام ملتهاي اروپا و در اواخر تيرماه سال جاري يك تورنمنت چهارجانبه در شهر دونايكا كشور اسلواكي با حضور تيم هاي
عقاب ايران وDAK19004 اسلواكي، راپيدوين اتريش و اشيست مجارستان برگزار مي شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مدير فني باشگاه عقاب تهران با اعلام اين خبر گفت: 
باشگاه عقاب مدتي است كه سهام باشگاه DAK19004 اسلواكي را خريداري كرده و قرار است پس از اين تورنمنت با تيمDAK19004 اردوي مشتركي برپا كند.
قليچ خاني گفت: مربيگري تيم DAK19004 به عهده روبرت فلو مربي سابق تيم اشتروم گراتس اتريش و مسئول كنوني استعداديابي اين تيم است و مقرر شده در پايان اين اردوي مشترك در فصل آينده از چند بازيكن عقاب در تيمهاي DAK19004 و اشتروم گراتس استفاده شود.
وي همچنين از تقويت تيم عقاب در فصل آتي خبر داد و گفت: با مساعدت امير حسين فتحي مدير عامل باشگاه عقاب چند بازيكن مطرح فوتبال ايران و تيم ملي به عقاب ملحق مي شوند. در اين راستا اميدوارم تركيب اين تيم به گونه اي بسته شود تا به ليگ برتر راه يابد.
۳۲۰ هزار دلار براي حضور در الهلال
بازيكن خط مياني تيم الاهلي به الهلال پيوست.
«سعد الدوسري» بازيكن توانمند خط مياني تيم الاهلي بندر جده به تيم الهلال رياض پيوست.
روزنامه الوطن چاپ عربستان نوشت: اين انتقال پس از ماه ها گفت وگو ميان مسئولان دو باشگاه الاهلي و الهلال انجام گرفت.
براساس توافق به عمل آمده تيم الاهلي در ازاي انتقال «الدوسري» مبلغ يك ميليون و ۲۰۰ هزار ريال سعودي معادل ۳۲۰ هزار دلار دريافت مي كند.
قرارداد «الدوسري» كه در فصل جاري فوتبال باشگاههاي عربستان به صورت قرضي در تيم الهلال توپ زد، دو هفته ديگر به پايان مي رسد.

سايه روشن ورزش
تيه ري هانري بهترين است
006597.jpg

معراج مژده: «تيه ري  هانري » بازيكن  فرانسوي  تيم  فوتبال  آرسنال  انگليس  مي گويد كه  موفقيتش  در فصل  جاري  مسابقات ، فقط مرهون  استعدادهاي  ذاتي  و قابليت هاي  حرفه اي  او نيست  بلكه  كار پيگير هم  زمينه  ساز اين  موفقيت  بود.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از لندن ، هانري  روز شنبه  در مصاحبه  با شبكه  خبري  بي بي سي  اين  مطلب  را بيان  كرد و گفت : مهم ترين  چيز برايم  در اين  فصل  عبور از مرز محدوديت ها و پيش  رفتن  به  دوردست هاست  تا جايي  كه  امكان  داشته  باشد.
آرسن  ونگر  مربي  فرانسوي  آرسنال  هانري  را «موهبتي  الهي » براي  تيمش  ناميده  است  و خود بازيكن  مي گويد كه  تلاش  خواهد كرد تا با كار بيشتر، اظهار نظر ونگر  در موردش  مصداق  عيني  پيدا كند.
هانري  همراه  با تيم  ملي  فرانسه  در سال  ۱۹۹۸ قهرمان  جهان  و در سال  ۲۰۰۰ قهرمان  اروپا شد. وي  فصل  جاري  در آرسنال  شمار گل هايش  را به  ۱۵۰ گل  رساند و مي گويد كه  بر آن  است  تا ركورد ۱۸۵ گل  بازيكنان  فوتبال  انگليس  را كه  مربوط به  يان  رايت  است  بشكند. هانري  فصل  جاري  بهترين  گلزن  مسابقات  باشگاههاي  انگليس  شد.وي  در ديدار خداحافظي  مارتين  كئون  كه  پايان  فصل  جاري  برگزار مي شود در كنار يان  رايت  بازي  خواهد كرد.
006594.jpg

رئال مادريد هو شد
«رونالدو» مهاجم  برزيلي  باشگاه  رئال  مادريد اسپانيا بعد از شكست  ۳ بر ۲ تيمش  مقابل  رئال  مايوركا در ورزشگاه  سانتياگو برنائبو اظهار داشت  هواداران  رئال  كاملاً حق  دارند براي  نشان  دادن  اعتراض  خود اين  تيم  را هو كنند.
به  گزارش  خبرگزاري  رويترز از مادريد، تيم  رئال  شنبه  شب  در خانه  خود سومين  شكست  پياپي  را متحمل  شد كه  به  اعتقاد رونالدو پايان  تاسف انگيزي  براي  اين  تيم  در خاتمه  رقابت هاي  فصل  جاري  لاليگا (ليگ  دسته  اول  باشگاه هاي  اسپانيا) است . وي  بعد از مسابقه  به  خبرنگاران  گفت : ما تلاش  بسياري  كرديم  اما هيچ  چيز درست  و طبق  برنامه  پيش  نرفت . من  به  هواداران  تيم  اطمينان  مي دهم  كه  همه  ما از وضعيت  كنوني  رنج  مي بريم  اما به  آنها حق  مي دهم  كه  فرياد بزنند و ما را هو كنند. به  گفته  رونالدو تنها هدفي  كه  براي  رئال  باقيمانده  كسب  پيروزي  در ديدار باقيمانده  از فصل  جاري  است  تا دست  كم  مكان  دوم  جدول  را از دست  ندهد.
رونالدو و هم  تيمي  برزيلي اش  «روبرتو كارلوس » در ديدار بعدي  رئال  كه  مقابل  مورسيا است ، به  دليل  دريافت  كارت  زرد در روز شنبه ، محروم  و نيمكت نشين  خواهند بود.
006603.jpg

۳۰ درصد سهام  باشگاه  ليورپول  فروخته شد
طبق  اعلام  وزير بازرگاني  تايلند، نخست  وزير ميلياردر اين  كشور به نام  «تاكسين  شيناواترا»، ۳۰ درصد از سهام  باشگاه  ليورپول  انگليس  را به مبلغ  ۱۱۵ ميليون  دلار خريداري  مي كند و قرارداد اين  معامله  روز دوشنبه  به  امضا  رسيد.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از بانكوك، پونساك  اين  خبر را به  روزنامه  سيام  اسپورت  تايلند داده  و گفته  است  كه  مذاكرات  مربوط به  اين  معامله  به  انجام  رسيده  و قرارداد آن  هم  روز دوشنبه  به  امضا رسيد.
مبلغ  قرارداد به  واحد پول  تايلند ۶/ ۴ ميليارد بات  (معادل  ۱۱۵ ميليون دلار) خواهد بود. وزير بازرگاني  تايلند نقش  واسطه  را در اين  معامله  و مذاكرات  مربوط به  آن  داشته  است  .
نخست  وزير ميلياردر تايلند از سرمايه گذاران  بزرگ  در صنعت  مخابرات  اين  كشور است  و قبل  از ورود به  عالم  سياست  ، هم  از سرمايه  داران  صاحب  نفوذ و قدرت  كشور و هم  از علاقه مندان  به  فوتبال  و بازيكن  آماتور بوده  است  .
تاكسين  پيش  از اين  قصد خريد باشگاه  فولهام  را داشت  اما باشگاه  پيشنهاد او را رد كرد .
وي  بعد از ناكامي  در اين  معامله  پرسود به  سراغ  باشگاه  ليورپول  رفت  .
تاكسين  شيناواترا در سال  ۲۰۰۱ بر مسند قدرت  در تايلند نشست  و از آن  تاريخ  تاكنون  باشگاه  ليورپول  دو بار به  تايلند سفر كرده  و ديدارهايي  در اين  كشور انجام  داده  است .

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
علم
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |