چهارشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۷۶
گزارش همشهري از بروز آسيب هاي شديد ناشي از مصرف قرص هاي روانگردان
بي خبري از مصرف قرص هاي اكستازي
006633.jpg
در حالي كه مصرف فراوان قرص هاي شادي، روانگردان يا اكستازي كه با نام علمي دي اكسي آمفتامين (MDAM) باب جديدي را در آسيب هاي اجتماعي گشوده است اما مسئولان امر آماري از ميزان واردات و مصرف اين داروها ندارند.
MDAM از سال ۱۹۱۲ به عنوان داروهاي افسردگي در جلسات روانكاوي مورد استفاده قرار مي گرفت ولي امروزه اين داروها با طرح هايي چون «لنگرگاه»، «بنز»، ۰۰۷، استار، هيولا، پروانه قرمز و صورت خندان در قطعات كپسول هاي شفاف و قرص هاي معمولي در دسترس جوانان قرار مي گيرد. در حالي كه مصرف اين داروها، عوارض فراواني دارند ولي تقريبا همه جوانان مصرف كننده از اثرات مخرب آن بي خبر هستند.
به گزارش خبرنگار همشهري بروز آسيب هاي شديد در بافت كليه، كبد و نيز فراموشي و عدم تعادل از عوارض قرص هاي اكستازي است كه بسياري از مراجعه كنندگان به اورژانس ها به آن مبتلا هستند و مسئولان نيروي انتظامي نيز اين عوارض را در ميان جوانان مصرف كننده مشاهده كرده اند. ولي به گفته سرهنگ روزبهاني آمار دقيق و جامعي در مورد ميزان واردات اين داروها به كشور و مصرف آنها وجود ندارد. در حالي كه به گفته دكتر مجيد ابهري آسيب شناس، مصرف اين داروها ۱۰۰ تا ۱۵۰ برابر مضرتر از مصرف هروئين است كه اين مسئله، ضعف اطلاع رساني شفاف درباره ثمرات مخرب قرص هاي شادي آور و فقدان بانك اطلاعاتي آسيب در كشور را مشخص مي كند.
ليلا عنايتي، كارشناس مسئول كميته جوانان در سازمان دفاع از قربانيان خشونت نيز مي گويد: آمار دقيقي درباره تعداد مصرف كنندگان قرص اكستازي و ميزان فروش آنها در محل هاي عمومي وجود ندارد و بيشتر سازمان هاي مرتبط با جوانان از بهزيستي گرفته تا قوه قضائيه آمار و ارقام دقيقي در اين خصوص ندارند.
البته نشست هايي بين مسئولان و كارشناسان سازمان ملي جوانان، بهزيستي، قوه قضائيه و نيروي انتظامي برگزار شد. و قرار است اين سازمان ها در سال جاري آمارهاي مربوط به مصرف قرص هاي «اكس»، دختران فراري، جوانان معتاد و ساير آسيب هاي اجتماعي ارائه كنند. ولي تضميني در خصوص صحت و سقم اين آمارها وجود ندارد. چون مصرف كنندگان قرص هاي اكستازي يا روانگردان، به طور علني به مصرف اين داروها نمي پردازند كه توانايي شمارش يا آمارگيري در اين خصوص را داشته باشيم.
دكتر مجيد ابهري درباره آمارهايي در خصوص آسيب هاي اجتماعي اظهار مي دارد: متأسفانه در ايران بانك آمار و اطلاعات آسيب شناسي وجود ندارد و هر كسي براساس ظن و گمان خود و برحسب تقريب و ايده هاي خودش به انتشار آمار مي پردازد.
اين استاد دانشگاه اضافه مي كند: چون مصرف قرص هاي روانگردان از سوي خود مصرف كنندگان گزارش نمي شود و جوانان در فضاهاي بسته، اين قرص ها را مصرف مي كنند تنها از تعداد بيماراني كه به دلايلي چون سكته مغزي، قلبي، مسموميت، حالت تهوع، درد معده و... به درمانگاهها و بيمارستان ها مراجعه مي كنند مي توان به آمارهاي دور از واقعيت دست يافت.
اما خبرهاي پراكنده از ورود مداوم، آن هم با حجم بالاي قرص هاي شادي آور به كشور حكايت مي كنند. آن طور كه ستاد مبارزه با موادمخدر ناجا طي اطلاعيه هايي اظهار داشته است، انواع مختلفي از قرص هاي اكستازي توسط قاچاقچيان در طرح هايي چون اسكلت، شمشير، مارك هاي خارجي، مارمولك هاي روي قرص ها توزيع مي شود.
دكتر فرجاد، آسيب شناس و استاد دانشگاه در گفت وگويي مي گويد: تعداد مصرف كنندگان قرص هاي مرگ آفرين روز به روز افزايش مي يابد. چون هر هفته به طور متوسط بين ۲ تا ۴ نفر به دليل مصرف قرص «اكس» و عوارض جانبي آن چون سكته هاي مغزي و قلبي، توهم زياد، عدم تعادل و مسموميت به درمانگاهها و بيمارستان ها مراجعه مي كنند. در حالي كه اين قرص ها را روانشناسان به بيماران رواني و افسرده تجويز مي كنند كه البته اين داروها نيز با نظارت مستقيم پزشك مصرف مي شود. وجود ناخالصي در اين داروها و آمفتامين بيش از اندازه در آنها، خطر سكته را افزايش مي دهد.
وي به تصادف منجر به مرگ تعدادي از جوانان به خاطر مصرف قرص هاي «اكس» اشاره مي كند و مي گويد: در حال حاضر در مدرسه هاي نقاط جنوبي تهران، مصرف قرص هاي اكستازي در مدرسه ها صورت مي گيرد. چون امكان برگزاري ميهماني ها و پارتي هايي مانند جوانان شمال تهران وجود ندارد. به همين خاطر در مدرسه ها اين قرص ها مصرف مي شود.
ح.ز يكي از كارشناسان آموزش و پرورش به مصرف بيش از حد قرص هاي اكستازي در مدارس دخترانه اشاره مي كند و مي گويد: در مدارس مناطق جنوبي، برخي از دختران و پسران به خاطر احساس خودبزرگ بيني به سمت قرص هاي اكستازي روي آورده اند و چون كمتر امكان شركت در ميهماني ها را دارند، قرص ها را در مدارس مصرف مي كنند.

چگونه بياساييم؟
006636.jpg
مهتاب صفرزاده خسروشاهي
اينكه چند ساعت در روز مي خوابيم و يا شايد خودمان را به خواب مي زنيم تا شايد استراحت كرده باشيم؛ چندان مهم نيست؛ آنچه مهم است؛ «نحوه خوابيدن» ماست. اشتباه نكنيد نه اينكه به كدام «دنده» مي خوابيد! منظورم اين است كه «خواب آرام؛ بدون كابوس و راحتي»  داشته باشيد. گاه در روز فقط فرصت يك خواب يك ربعه را داريم؛ اما با همين اندك؛ انرژي چند برابري مي گيرم ولي گاه با شش يا هفت ساعت به اصطلاح خوابيدن؛ خسته و كسل ايم و پس از بيدار شدن، گويي از كوه بالا رفته ايم تا تمام مدت اين شش يا هفت ساعت را بيدار بوده ايم. بنابراين شايد توجه به چند نكته از اين پس خواب  آرامي را برايتان به ارمغان آورد:
* برنامه منظمي براي زمان خواب، بيداري؛ استراحت، تفريح و... خود تنظيم كنيد. اين كار به شما كمك مي كند تا نظمي خاص در سيستم عصبي شما برقرار شود و به اين ترتيب دچار بي نظمي ذهني- مغزي نشده و به دنبال آن؛ آرامشي خاص در هنگام خواب، كار، تفريح و... احساس خواهيد كرد.
* از ورزش هاي مختلف جسمي و يا ذهني مثل شنا؛ فوتبال، پياده روي و يا يوگا و... كمك بگيريد. بدني خسته و ذهني آزاد؛ خوابي آرام را به دنبال خواهد داشت.
* تا حد ممكن؛ خواب بعدازظهر را از برنامه خود حذف كنيد. كم كم شروع كنيد و آن را به حداقل رسانده و سپس حذف كنيد.
* در محل كار خود؛ دائماً يك جا ننشينيد. حتي قدم زدن در اتاق كار؛ ورزش خوبي است.
* زماني به رختخواب برويد كه شديداً احساس خواب و خستگي مي كنيد. به طوري كه اطمينان داشته باشيد به محض رفتن به رختخواب؛ مي خوابيد. از تماشاي تلويزيون؛ خواندن كتاب؛ روزنامه؛ مجله و... در رختخواب بپرهيزيد. اين كارها به اصطلاح «خواب را از سرتان مي پراند»! چرا كه ذهن را فعال كرده و مجدداً سطح هوشياري ذهن را بالا مي رود. (بگذريم كه گاهي با خواندن كتاب هاي درسي سريعاً خواب به سراغمان مي آيد!) اگر با وجود احساس خواب شديد به رختخواب رفتيد؛ اما ناگهان احساس كرديد خوابتان نمي آيد؛ سريعاً برخيزيد و تا دوباره كاملاً خوابتان نگرفته؛ به رختخواب بازنگرديد.
* چند ساعت قبل از خواب يا هنگام خواب؛ از فكر كردن به مسايل ملال آور؛ گرفتاري هاي فردا صبح يا روز قبل؛ مشكلات مختلف و يا حتي شادي ها و افكار هيجان برانگيز بپرهيزيد. اين مسائل ذهني را آشفته مي كند.
* از مطالعه صفحه حوادث روزنامه  ، كتاب هاي ترسناك، تماشاي فيلم هاي ملال آور و يا ترسناك و يا هر موضوعي كه به نوعي ذهنتان را مشغول مي كند؛ بپرهيزيد.
* اتاق خوابتان را به سليقه خودتان انتخاب كنيد و بياراييد. رنگ پرده ها؛ ملافه ها؛ روتختي؛ رنگ ديوارهاي اتاق و... همگي در اعصاب شما تأثير مي گذارد. از رنگ هاي تند مثل قرمز؛ زرد؛ مشكي و... بپرهيزيد. رنگ هايي مثل آبي، كرم، سفيد (البته اگر به ياد بيمارستان نمي افتيد!)؛ صورتي و كلاً رنگ هاي ملايم و ترجيحاً با نقش هاي كم و ملايم استفاده كنيد.
* از خوردن شام جداً بپرهيزيد. اگر بدون شام خوابتان نمي برد؛ حداقل بين زمان شام و خواب؛ فاصله اي منطقي ايجاد كنيد. مثلاً اگر ساعت «يازده» مي خوابيد؛ ساعت «هفت» يا «هشت» شام ميل كنيد. براي اينكه با شكم گرسنه نخوابيد و نصف شب بيدار نشويد؛ يك ليوان شير؛ كمي سالاد؛ سوپ و يا ميوه؛ گزينه هاي مناسبي هستند.
* چهار الي پنج ساعت قبل از خواب از خوردن و نوشيدن خوراكي ها يا نوشيدني هاي حاوي «كافئين» بپرهيزيد.
* بهتر است چند ساعتي قبل از خواب؛ حداقل براي يك خواب آرام؛ سيگار نكشيد. كشيدن سيگار روي ريه ها، قلب، مغز و جريان خون تأثير گذاشته و هنگام خواب احساس كلافگي به شما دست داده و بي خواب مي شويد.
* از جر و بحث و دعوا، مرور مسائل ناراحت كننده و به طور كلي مرور تلخي ها بپرهيزيد. ذهن را آرام بگذاريد تا آرام بخوابيد.
* لباس خواب نيز بسيار مهم است. از پوشيدن لباس هاي تنگ؛ نامناسب فصل؛ با رنگ هاي تند؛ نايلوني و يا جنس هاي نامرغوب كه حساسيت مي دهند؛ بپرهيزيد.
* دماي اتاق؛ رطوبت؛ نور اتاق و... را قبل از خواب كنترل كنيد.
و در آخر اينكه؛ با ذهني آرام؛ معده اي خالي از غذاهاي پرحجم؛ لباس راحت و زماني كه واقعاً خواب آلوده ايد؛ به رختخواب برويد... سلامت باشيد با خوابي خوش و آرام.

دانش در ايران
توليد بتن هاي نسوز منيزيت كروميتي از نسوزهاي باطله صنعت سيمان
براي نخستين بار در كشور، بتن هاي نسوز منيزيت كروميتي از نسوزهاي باطله صنعت سيمان در مقياس صنعتي توليد شد.
مدير طرح تحقيقات صنعتي، آموزش و اطلاع رساني وزارت صنايع با اعلام اين خبر گفت: پروژه تحقيقاتي به كارگيري مجدد ضايعات مواد نسوز صنعت سيمان با هدف كاهش آلودگي هاي زيست محيطي و استفاده محيطي و مجدد از يك سرمايه ملي كه در گذشته براي صنعت غيرقابل استفاده بود، انجام شده است. وي گفت: همچنين مرحله اول «طرح جامع ايجاد، اصلاح و توسعه فناوري صنعت نسوز» با هدف تعيين برنامه ريزي، توسعه و فناوري در اين صنعت، براي نخستين بار اجرا مي شود.
وي افزود: اين طرح جامع به منظور انجام برنامه هاي استراتژيك در حوزه صنايع نسوز كشور انجام مي شود. شاهوردي كه در آستانه برپايي نخستين همايش بين المللي مواد ديرگداز سخن مي گفت، افزود: مرحله نخست طرح ايجاد، اصلاح و توسعه فناوري صنعت نسوز كشور با همكاري دانشگاه علم و صنعت ايران از ابتداي امسال در كشور اجرا مي گردد.
جشنواره نرم افزارهاي چند رسانه اي رشد
در سومين جشنواره نرم افزارهاي چند رسانه اي رشد بيش از ۵۰ شركت نرم افزاري داخلي با ارائه بالغ بر ۲۰۰ بسته نرم افزاري در زمينه ها ي علمي، آموزشي و تربيتي به رقابت خواهند پرداخت.
در بخش مسابقه اين جشنواره آثاري كه توسط هيأت انتخاب جشنواره مورد بررسي و پذيرش قرار گرفته اند، توسط اعضاي كميته داوران جشنواره دكتر حيدر توراتي، دكتر امير ميربهاء، مهندس مهران خوانساري ابيانه، بهروز موسوي امين، دكتر عباس رضوي، مهندس مسعود معزي نيا و خانم مريم تاجيك بررسي و به بهترين آثار جوايز ارزشمندي شامل تنديس كتاب زرين جشنواره و ديپلم افتخار به همراه جايزه نقدي به اثر برتر، تنديس كتاب سيمين جشنواره و ديپلم افتخار به همراه جايزه نقدي به اثر دوم برتر و همچنين ديپلم افتخار به همراه جايزه نقدي به اثر سوم برگزيده اهداء خواهد شد. سومين جشنواره نرم افزارهاي چند رسانه اي رشد به همت دفتر تكنولوژي آموزشي آموزش و پرورش از ۲۷ ارديبهشت لغايت ۲ خرداد ماه جاري در محل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار مي شود و نمايشگاه نرم افزارهاي علمي، آموزشي و تربيتي نيز در محل ياد شده جهت بازديد علاقه مندان برپا خواهد بود.
توليدات صنايع نسوز كشوربه دو برابر افزايش مي يابد
به دنبال رشد صنايع فولاد و سيمان و نياز اين صنايع به مواد نسوز، توليدات صنايع نسوز طي چهار سال آينده به بيش از دو برابر افزايش مي يابد.
مدير كل دفتر صنايع معدني وزارت صنايع در آستانه برپايي «نخستين همايش بين المللي مواد ديرگداز» با اعلام اين خبر افزود: بيش از ۷۰ درصد صنايع نسوز، در صنعت فولاد و ۳۰ درصد بقيه در صنايع سيمان، شيشه و... مورد بهره برداري قرار مي گيرد.

از صابون هاي ضد باكتري استفاده نكنيد!
كارشناسان هشدار مي دهند صابون هاي ضد باكتري(آنتي باكتريال) بيش از آن كه نفع داشته باشند، ضرر دارند. آنان خاطرنشان مي كنند: شواهدي وجود ندارد كه نشان دهد صابون هاي ضد باكتري در پيشگيري از بيماري مؤثر است. با اين حال، شواهد فزاينده اي وجود دارد كه فرآورده هاي ضد باكتري عوارض منفي در بردارد. خطرناك ترين پيامد استفاده بي رويه از اين فرآورده ها، امكان مقاوم شدن باكتري ها در برابر آنتي بيوتيك هاي دارويي است. استفاده از عناصر ضد باكتري به صابون محدود نشده است. محصولات پاك كننده، شوينده ها ،كيسه زباله و اسفنج از جمله اقلامي است كه اكنون در توليد آن گاه از مواد ضد باكتري استفاده مي شود. كارشناسان يادآوري مي كنند پنج دليل وجود دارد كه مصرف كنندگان بايد از استفاده از فرآورده هاي ضد باكتري بپرهيزند:
۱- فرآورده هاي ضد باكتري باعث سلامت بيشتر انسان نمي شود و فقط در نابودي باكتري ها مؤثر هستند و باعث تقويت گسترش بيماري هاي ويروسي نمي شوند كه عامل درصد بزرگي از بيماري هاي مسري مانند انفلوآنزا و سرما خوردگي است.
۲- فرآورده هاي ضد باكتري ممكن است ويروس ها را به داروهاي آنتي بيوتيك مقاوم كنند. بر خلاف آنتي بيوتيك هاي دارويي، فرآورده هاي ضد باكتري خانگي از مقادير اندك آنتي بيوتيك  استفاده مي كنند. وقتي باكتري ها در معرض مقادير اندك مواد آنتي بيوتيك  قرار بگيرند، احتمال مقاوم شدن آنها بيشتر مي شود.
۳- فرآورده هاي ضد باكتري پس از استفاده وارد شبكه فاضلاب مي شوند. كاربرد گسترده اين مواد شيميايي باعث انتقال آنها به فاضلاب و نهايتاً محيط زيست مي شود. هنوز معلوم نيست آثار اين مواد شيميايي بر محيط زيست چگونه است.
۴- صابون هاي ضد باكتري احساس غلطي از امنيت به ما مي دهد. شايد فكر كنيد با استفاده از صابون ضد باكتري، باكتري ها را از بين مي بريد، اما اين طور نيست. باكتري ها همه جا حضور دارند و بيشترشان هم بي ضرر هستند. شستن دست ها هنوز مؤثرترين راه از بين بردن باكتري هاست.
با اين حال، استفاده از مواد پاك كننده ضدباكتري نقش مهمي در جلوگيري از عفونت هاي بيمارستاني دارد. با اين حال، استفاده از آنها در اين محيط بايد با دقت و رعايت اصول صورت بگيرد.

علم
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |