سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۳۸۹
۱ تا ۵ صبح در خيابان هاي پايتخت
اتوبوسي به نام صد توماني
مي گويد: «نتايج مثبتي كه در سال گذشته از بهره برداري ۳ خط اتوبوس شبانه به دست آمد موجب شد تا با توجه به استقبال مردم، خطوط شبانه اتوبوس ها تا ۱۰ خط در سال جاري افزايش پيدا كند.»
008178.jpg
اميررضا غلام حسيني 
شركت اتوبوسراني تهران وحومه مي گويد:« اتوبوس هاي شبانه از ساعت ۹ شب تا پنج صبح و با قيمت ۱۰۰ تومان كه به صورت نقدي دريافت مي شود، در مسيرهاي تعيين شده فعالند
از ساعت ۱۰ شب به بعد كه نه، همان ساعت۹ . تابستان و زمستان هم نداشت. وقتي توي خيابان بودي و خبري از وسايط نقليه عمومي نبود، به فكر اين مي افتاديد كه تازه ماشين دربست بگيريد و خودتان را به مقصد برسانيد. تازه اگر ماشين پيدا مي شد. اگر ماشين نبود، مجبور مي شدي سوار همان ماشين هاي خطي شوي كه كرايه شب را دو برابر كرايه روز مي گرفتند.
- الان ساعت ۱۰ شب است. هيچ آدم عاقلي توي اين موقع شب كار نمي كند. حالا كه مي گويم كرايه شده ۵۰۰ تومان ناراحت مي شويد؟
اين جوابي است كه عمدتا در پاسخ به سوال شما داده مي شود. سوالي كه مي گفت چرا كرايه را زياد مي گيرد؟ اين بعد اول قضيه است. بعد ديگر آن اين بود كه خانم ها حاضر نمي شدند به هيچ قيمتي سوار اين ماشين هاي شخصي شوند. حتي اگر راننده اش پير بود.
اما چند روزي است كه حداقل در تهران ديگر خبري از اين مشكلات نيست. اگر از ساعت ۹ شب به بعد هم توي خيابان بوديد باز هم به ايستگاه اتوبوس سري بزنيد. شايد باورش مشكل باشد، اما اتوبوس هاي شركت واحد طبق يك طرح جديد از ساعت ۹ شب به بعد هم كار مي كنند، البته نه همه آنها.
جريان از اين قرار است كه بعد از تماس هاي مكرر شهروندان مبني بر عدم وجود وسايل نقليه عمومي در ساعات پاياني شب، شركت واحد اتوبوسراني به اين نتيجه رسيد كه مي تواند خطوط شبانه را نيز راه اندازي كند.
اتوبوس هايي كه در اين ساعات از شب كار مي كنند، به دو دسته تقسيم شدند. عده اي فقط براي اين ساعت ها كار مي كنند و عده اي ديگر به عنوان اضافه كار حاضر شدند بعد از پايان شيفت كاري صبح، رانندگي در شب را نيز تجربه كرده و يكي از رانندگان اين طرح جديد باشند.
حسين تيموري كرماني معاون بهره برداري شركت اتوبوسراني تهران و حومه درباره راه اندازي اين طرح جديد مي گويد: «نتايج مثبتي كه در سال گذشته از بهره برداري ۳ خط اتوبوس شبانه به دست آمد ، موجب شد تا با توجه به استقبال مردم، خطوط شبانه اتوبوس ها تا ۱۰ خط در سال جاري افزايش پيدا كند.»
۳۰:۹ شب ميدان رسالت. اتوبوسي خالي از مسافر و راننده اي با يك ليوان چاي در دست. راديو را روشن كرده و به برنامه شبانه راديو پيام گوش مي دهد. درهاي جلو و عقب هر دو باز هستند.
-آقا خسته نباشيد. مسيرتان كجاست؟
اين را كه بپرسيد يك جواب بيشتر دستگيرتان نمي شود.
-خيابان افسريه.
سوار اتوبوس مي شويد هر جا كه دلتان خواست بنشينيد. يعني قوانيني كه روزها حاكم است، شب را در بر نمي گيرد. طبق روال عادي، خانم ها عقب اتوبوس مي نشينند و آقايان جلو. اما اين وضع تنها تا زماني ادامه دارد كه اتوبوس خلوت باشد. به محض اينكه مسافرها زياد شوند، آقايان از نشستن روي صندلي هاي عقب خودداري نمي كنند.
سناريوي تكراري ديگري هم ديده مي شود. تا اتوبوس پر نشود، راننده ماشين را روشن نمي كند. مي گويد: «الان كه ديگر ساعت عادي نيست. بايد منتظر شوم تا آنهايي كه نمي توانند سواري سوار شوند به اين ماشين برسند. در ضمن هر چه دخل من بيشتر باشد، برايم بهتر است.»
وقتي مي پرسيد كه كم و زياد بودن دخل چه تاثيري در حقوقتان دارد پاسخ روشني نمي دهد. فقط به گفتن اين جمله اكتفا مي كند: « در پايان ماه تاثير دارد. راننده اي كه فعال تر باشد، دخلش بيشتر است.» بالاخره بعد از ۱۵ دقيقه انتظار، حركت مي كند. از رسالت به سمت افسريه. بيشتر مسافرها مرد هستند، اما هنوز اتوبوس آنقدر پر نشده كه مردها بروند عقب بنشينند. راننده از هر فردي كه سوار مي شود بليت نمي گيرد كه اگر مي گرفت به گفته خودش ديگر خط شبانه معنايي به خصوص نداشت.
صد قدم يا كمي بيشتر كه مي رود، يكي از مسافرها مي گويد: «آقا، ايستگاه نگه داريد.»
صداي راديو را كم مي كند. توي آينه نگاهي مي كند و بعد از صاف كردن سينه مي گويد: «خانم، اينجا كه ديگر ايستگاه و اين حرف ها نيست. هر جا كه دوست داشتيد بگوييد نگه دارم. خب، الان نگه دارم؟»
بعد از مثبت بودن جواب، نگه مي دارد. آن خانم از عقب به جلوي اتوبوس مي آيد و كيفش را باز مي كند. دو تا بليت در مي آورد و به راننده مي دهد. راننده كه انگار متوجه شده اين خانم براي اولين بار است سوار اتوبوس خط شبانه شده با خنده اي عصبي مي گويد: «كرايه شما مي شود ۱۰۰تومان. اگر نداريد مي توانيد ۵ تا بليت هم بدهيد. اشكال ندارد، ولي دو بليت براي اتوبوس هايي است كه روزكار هستند.»
كرايه ۱۰۰ توماني نه اعتراض آن خانم را موجب شد و نه ساير مسافرها را. همه از پرداخت اين كرايه ابراز رضايت مي كردند. يكي از مسافرها گچ كار ساختمان است. با شلواري سياه و لكه هاي سفيد روي صندلي نشسته. سرش را به شيشه بغل تكيه داده و نيمه خواب است. بعد از خيابان پيروزي خوابش تمام مي شود، انگار سرش را بالا مي گيرد و موهايش رامرتب مي كند. سر صحبت باز مي شود. درباره كرايه ۱۰۰ توماني مي گويد: «خدا وكيلي كار خوبي است. من قبلا ساعت ۱۰ شب كه به ميدان رسالت مي رسيدم ماشين هاي مسافركش صف كشيده بودند. از رسالت تا افسريه نفري ۴۰۰ تومان مي گرفتند. وقتي هم اعتراض مي كردم مي گفتند ساعت ۱۰ شب شده و كرايه ها اضافه مي شود. تازه اين اتفاق زماني مي افتاد كه شما ماشين پيدا مي كرديد و اگر گيرتان نمي آمد، بايد دنبال دربستي مي گشتيد. اما الان ساعت ۱۰ شب كه مي رسم، راحت سوار و نزديك منزلم پياده مي شوم. بعد هم ديگر نگران نيستم كه وسط راه چند نفر چاقو زير گلويم بگذارند و پول روزانه ام را بدزدند.»
اما تيموري كرماني درباره اين كرايه ها نظر ديگري دارد. معاون بهره برداري شركت اتوبوسراني تهران وحومه مي گويد:« اتوبوس هاي شبانه از ساعت ۹ شب تا پنج صبح و با قيمت ۱۰۰ تومان كه به صورت نقدي دريافت مي شود، در مسيرهاي تعيين شده فعالند. محدوديت هاي تقاضاي سفر از سوي شهروندان در اين ساعات هم دليلي است براي تعيين نرخ كرايه. از آنجا كه اين تقاضاها بسيار محدود است، ما نرخ ۱۰۰ تومان را تعيين كرديم و به هيچ وجه با نرخ كرايه اي كه خودروهاي شخصي دريافت مي كنند، قابل قياس نيست. ضمن اينكه مساله امنيت جاني و مالي شهروندان، به خصوص بانون در اين طرح لحاظ شده است.»
گچ كار مشغول كندن لكه هاي گچ از روي انگشتانش است با كليد. بعد مي گويد: فقط اين اتوبوس ها در تمام نقاط، كار نمي كنند. مثلا خود من مجبورم از تجريش تا رسالت را با تاكسي يا مسافركش هاي شخصي بيايم و بعد اينجا سوار اتوبوس شوم. اين طرح كار جالبي است، اما نمي دانم چرا فقط در چند مسير!
حق با گچ كار است . اين اتوبوس ها تنها در ۱۰ خط به فعاليت مي پردازند. تيموري كرماني درباره اين خطوط مي گويد:« مسيرهاي تعيين شده عبارتند از ميدان تجريش -خيابان وليعصر - ميدان امام خميني ، دپوي شرق - بيمارستان امام خميني، پايانه متروي شهرري به پايانه خاوران، پايانه خاوران به ميدان امام حسين ، پايانه خاوران به ميدان رسالت، پايانه زمزم تا ميدان انقلاب ، پايانه آزادي به پايانه جنوب، شهرك قدس به ميدان امام خميني و از پونك به پايانه آزادي.»
يكي از خانم هايي كه از خيابان پيروزي سوار شده مي گويد: « بايد اين خطوط را در نقاط بالاي شهر هم راه اندازي كنند اما بكارگيري اين اتوبوس ها تنها در چند نقطه، شايد درمقطع زماني كنوني بتواند پاسخگو باشد ، ولي تا چند روز ديگر كه همه از كاركردن اتوبوس هاي شبانه با خبر شوند ديگر چند خط كفايت نمي كند.»
فقط مي ماند يك سوال از راننده و آن هم چرا شما به جاي صدتومان از آن خانم ۵بليط گرفتيد؟
وقتي هنوز كسي از كاركرد اين اتوبوس ها اطلاع ندارد وهمين طور سوار مي شود، تا بيايم با او بجنگم و بگويم صدتومان بدهيد كه شب سپري شده و گذشته.
راننده ها آخر شب يا بهتر است بگوييم فردا صبح، بايد دخل را به ماموري كه از سوي شركت واحد تعيين شده. تحويل دهند. بنابراين اگر سوار اين اتوبوس ها مي شويد يادتان باشد كه بليت دردي دوا نمي كند و تنها يك۱۰۰ توماني ناقابل شما را به مسير مي رساند.

چرا والدين  فرزندانشان را تنبيه مي كنند
008049.jpg
هنوز هم كم نيستند پدر و مادرهايي كه تنبيه را به زعم خود بهترين راه آدم كردن فرزندانشان مي دانند و آموزش درس زندگي به كودكان خود را از طريق كتك زدن يا توهين كردن جايز مي دانند.
شايد تصور كنيد در حال حاضر گرايش والدين به تنبيه بدني كمتر باشد اما واقعيت اين است كه فرهنگ نادرست تنبيه به دليل عدم شناخت از راه هاي تربيتي معقول هنوز هم يك راه كار مهم براي والدين محسوب مي شود.
دكتر سيد حسن علم الهدي معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي در اين مورد مي گويد: در كشور ما بيش از۸۰ درصد كودك آزاري ها در درون خانواده بر روي كودكان ۴ تا۱۴ سال اتفاق مي افتد. كه اين آزارها به صورت جسمي، جنسي و رواني از سوي ناپدري، نامادري و بعضا به وسيله پدر ومادر واقعي بر روي كودك اعمال مي شود.
دكتر سيد حسن علم الهدي مي گويد: ۶۶ درصد كودكآزاري ها در كشور ما از سوي مردان اعمال مي شود كه در اين زمينه دختران بيش از پسران در معرض اين آزارها قرار دارند و همچنين خانواده هاي طلاق ۲۵ درصد كودكآزاري ها را به خود اختصاص مي دهند.
كودك آزاري جسمي و بدني اولين وشايع ترين كودك آزاري است كه بيشتر درخانواده هاي نيازمند در معرض از هم پاشيدگي اتفاق مي افتد. كودك آزاري عاطفي، نوع دوم كودك آزاري است كه شامل، تحقير، سرزنش و خدشه دار كردن شخصيت كودك است كه علاوه بر خانواده هاي فقيرو در خانواده هاي نسبتا مرفه جامعه نيز ديده مي شود وتقريبا شايع ترين شكل كودك آزاري است.
همچنين در اين ميان كار پيش از موعد كودكان در مزرعه، كارگاه هاي زيرزمين و خيابان ها پيش از ۱۵ سالگي و نيز كودكان و نيز كودك ربايي به منظور انتقام گرفتن از والدين يا باج خواهي مالي از مصاديق ديگر كودك آزاري در تمام كشورهاي جهان است. معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي مي گويد: «علي رغم تاكيد فراوان دين مبين اسلام نسبت به تكريم كودك و محبت به او دليل فقر فرهنگي و غفلت برخي خانواده ها   نسبت به اخلاق ديني و آموزه هاي تربيتي و اسلامي كودك آزاري در جامعه روز به روز روند افزايش به خود مي گيرد.»
فضاي خشونت آميز در خانواده، انتظارهاي غير واقعي و نا به جا از كودكان بدون توجه به توانايي هاي آنها، برآورده نشدن آرزوهاي دوران كودكي والدين و انتظار تجلي آنها از فرزندان ، به سرپرستي و طلاق، ازدواج هاي مجدد ، بيكاري، فقر معيشتي وكيفيت نامطلوب زندگي، بيماري هاي رواني و عدم تعادل شخصيتي ، بروز رفتارهاي شديد عصبي نظير جنون آني در والدين و تجربه مورد آزار قرار گرفتن خود والدين در دوران كودكي از دلايل عمده آزار كودكان از سوي والدين است.
البته خلاء قانوني در رابطه با حقوق كودك نيز مضاف بر علت است. كه حدود تنبيه را براي خانواده ها مشخص نمي كند و عملا تنبيه شديد كودكان توسط پدر و مادرها- به دليل فقدان قانون در اين مورد منجر شده است. تا احكام صادره در مورد اين قبيل پدر و مادرها ، نه به دليل تنبيه كودك كه به دليل جريحه دار كردن احساسات عمومي است اين خود سقف بلند حدود تنبيه از سوي پدر و مادر را نشان مي دهد.
اما تعداد زياد فرزندان و پرجميعتي خانواده، فقدان آموزش مهارت هاي زندگي مخصوصا دررابطه با زوج هاي جوان به دليل عدم تجربه لازم در برخورد با كودكان، غفلت از مسايل تربيتي و پژوهشي در مدارس ومعلوليت ها از دلايل ديگر بروز كودك آزاري در ميان خانواده هاست و كمتر كسي را مي توان يافت كه در كودكي قرباني يكي از اين موارد نبوده باشد.

راننده ها بخوانند
ديوار دوربين دارد، دوربين چشم دارد!
008046.jpg
طرح هاي ساماندهي رانندگي و ترافيك چندي است به اجرا در مي آيد، اما هنوز هم بسياري از رانندگان تا چشم ماموران پليس را دور مي بينند، ويژه ...، و باز هم همان آش و همان كاسه. بزرگراه هاي وسيع و كم ترافيك، فضاي بازي است براي راندن بانهايت سرعت. اين در حالي است كه حداقل در بزرگراه هاي اصلي تهران و در شاهراه ها در ساعات پرتردد شبانه روز تعدادي مامور پليس مستقر است. اما آيا مي توان براي هر خودرو يك پليس به كار گمارد؟ پس نظارت بايد چگونه باشد كه تعداد تخلفات رانندگي كاهش يابد؟ استفاده از تكنولوژي روز و تجهيزات الكترونيك براي كنترل ترافيك سال هاست كه در كشورهاي پيشرفته معمول شده است. احساس چشمي كه در هر حالتي راننده را حين رانندگي مي پايد، خود عامل بازدارنده از تخلف است.
سال ۸۱ نخستين دوربين هاي ديجيتالي كنترل سرعت در برخي از بزرگراه هاي تهران مستقر شد، اين دوربين ها قرار است، شماره خودروهايي را كه سرعت غيرمجاز دارند، ثبت كرده و لابد بعدا با رانندگان اين خودروها برخورد شود. با اين حال اين دوربين ها نيز نتوانسته برخي از رانندگان عشق سرعت را بر سر عقل آورد. «گيريم كه دوربين ها عكس پلاك را بگيرند، تا به حال كه برگه جريمه اي برايمان صادر نشده است.»
اين را يكي از همين رانندگان مي گويد.
گذشته از ابهام در برخورد راهنمايي و رانندگي با رانندگان متخلفي كه شماره پلاك خودرو آنان توسط دوربين هاي ديجيتالي ضبط مي شود، اين دوربين ها تنها به سرعت بيش از حد مجاز حساس هستند و بسياري از تخلفات در بزرگراه ها در چشم اين دوربين ها دور مي ماند.
همانگونه كه سرعت بالا در بزرگراه خطرآفرين است، سرعت پايين نيز مي تواند باعث تصادف شود. با اين حال تاكنون نه اين تخلف به رسميت شناخته شده و نه برخوردي با آن صورت گرفته است.
۸۴ هزار راننده عشق سرعت 
نصب دوربين هاي ديجيتالي كنترل سرعت، در كاهش ميانگين سرعت بزرگراه و تعداد متخلفان سرعت، تاثير بالايي داشته است. به طوري كه سردار انصاري معاون راهنمايي و رانندگي ناجا مي گويد: «در حال حاضر ميانگين سرعت در بزرگراه يادگار امام ۸۵ كيلومتر، بزرگراه همت ۱۰۲ كيلومتر، نيايش ۱۰۵ كيلومتر و كرج ۸۲كيلومتر است. در حالي كه پيش از نصب اين دوربين ها ، ميانگين سرعت در تمام بزرگراه ها ۱۲۰ كيلومتر بود.» با آنكه رانندگان متخلف مدعي اند تاكنون برگ جريمه در ارتباط با تخلفات سرعت به دست آنان نرسيده، سردار انصاري مي گويد: «دوربين هاي كنترل نامحسوس تخلفات از اسفندماه سال ۸۱ در سطح شهر تهران و جاده هاي كشور نصب شده كه تاكنون ۸۳ هزار و ۴۵۷ فقره تخلف در اين زمينه به ثبت رسيده كه برگه جريمه نيز به در منازل آنها ارسال و درمركز اجرائيات راهنمايي و رانندگي نيز در سابقه آنها ثبت خواهد شد.»
يكي از مشكلات دوربين هاي ديجيتالي ظرفيت محدود ثبت آنها است. اين مشكلي است كه به گفته سردار انصاري با خريد و نصب دوربين هاي ديجيتالي جديد و بسيار مدرن رفع خواهد شد.
قرار است اين دوربين ها در سال جاري در بزرگراه ها و خيابان هاي تهران و همچنين در سطح جاده هاي كشور نصب شود.
جالب آنكه تابلوي اخطاري كه وجود دوربين ديجيتالي را در بزرگراه نشان مي دهد، خود توانسته از تعداد متخلفان به شكل محسوسي بكاهد. «در نخستين روزهاي نصب دوربين در بزرگراه شهيد چمران حدود ۵ هزار نفر با سرعت غيرمجاز در اين محدوده حركت مي كردند كه در حال حاضر به يك هزار نفر كاهش يافته است.»
رانندگان عشق سرعت مطمئن باشند، از اين پس دوربين هاي جديد تخلف آنان را ثبت خواهند كرد. چرا كه دوربين هاي جديد قدرت ذخيره بالايي تا حد ۹۰۰ عكس را دارند و برخلاف دوربين هاي قديمي نياز كمتري به تعويض فيلم دارند. اين قابليت امكان ثبت تخلف در همه ساعات شبانه روز را مهيا مي كند. چشم دوربين هاي ديجيتالي شب ها هم رانندگي شما را مي پايد، مواظب باشيد!

حق پرستاري افزايش نمي يابد
حقوق پرستاران و حق اشتغال جانبازان افزايش پيدا نمي كند، يا اگر هم قرار باشد افزايش پيدا كند فعلا مخالفت سازمان مديريت را پشت سرش دارد. معاون سازمان امور جانبازان از اختلاف بين اين سازمان و سازمان مديريت در تعيين ميزان بودجه امسال خبر مي دهد. يوسف مجتهد مي گويد: «تصميمات سازمان مديريت در بسياري از زمينه ها از جمله بودجه استاني، حق پرستاري، اشتغال و بسياري از خدمات مرتبط با جانبازان غيرقانوني و برخلاف نياز جانبازان است. بودجه سال جاري سازمان جانبازان هنوز به تصويب نهايي نرسيده و در اختيار سازمان قرار نگرفته كه البته يكي از دلايل آن استاني شدن بودجه ها از امسال است. به طور مثال ميزان حق پرستاري براساس قانون كار در سال جاري بايد ۱۰۶ هزار و ۶۶۰ تومان تعيين شود ولي سازمان مديريت مي خواهد برخلاف قانون همان مبلغ ۵۷ هزار تومان مربوط به سال هاي قبل را همچنان بپردازد.»

حق راي براي زنان كويت
اول شناسنامه دار شدند و بعد هم قرار است كه داراي حق راي شوند. اينان زنان كويتي هستند كه سال هاست از حقوق شهروندي درجه اول محروم هستند. دولت كويت تلاش جديدي به خرج داده تا زنان اين كشور داراي حق راي شوند شوراي وزيران كويت در نشست هفتگي خود در ماه گذشته پيش نويس لايحه اي قانوني را مبني بر تغيير در قانون حق راي به تصويب رساند. اين قانون مصوبه سال ۱۹۶۲ است و تنها مردان را واجد حق راي مي شناسد. پيش نويس ارايه شده از سوي شوراي وزيران كويت را بايست در درجه نخست امير كويت شيخ جابر احمد الصباح توشيح كند و بعد مجلس آن را به تصويب نهايي برساند. در حالي كه طبق قانون كويت، مردان و زنان با يكديگر برابر اعلام شده اند اما در قوانين انتخاباتي اين كشور تنها مردان مجاز به راي دادن هستند.

معلولان خوش شانس كرمان
خوشا به حال ۲۷۹ نفر از معلولان استان كرمان كه اخيرا ويلچر دريافت كرده اند.
۲۷۹ دستگاه ويلچر در روز جهاني صليب سرخ و هلال احمر به معلولان و مصدومان داراي ضايعه قطع نخاعي شهرهاي مختلف استان كرمان اهدا شد.
اين خبري بود كه دكتر ابنا مديرعامل جمعيت هلال احمر استان كرمان به خبرگزاري مهر اعلام كرد و گفت: در نخستين مرحله ۷۹ دستگاه ويلچر بين معلولان شهرستان بم، جيرفت و كهنوج توزيع شده است و در دومين مرحله حدود ۳۰۰ دستگاه به معلولان شهرهاي شمالي اهدا شد. همچنين قرار است كه ۵۰۰ دستگاه ويلچر توسط يك سازمان غيردولتي خيريه از ايالت هاي آمريكا و ايرانيان مقيم آن كشور به زلزله زدگان بم اهدا شود.

دردسر گراني بنزين
باور كنيد كه بهاي بنزين فقط در ايران افزايش پيدا نكرده است. آمريكا، كانادا و آلمان نيز گرفتار افزايش قيمت بنزين شده اند.
رئيس اتحاديه شركت هاي هواپيمايي، در گفت وگو با نشريه فاينشنال تايمز آلمان اعلام كرده كه به دليل افزايش بهاي نفت، بخش پروازهاي بين المللي به خلاف پيش بيني هاي قبلي با زيان هاي قابل توجهي مواجه خواهد شد. وي گفته كه افزايش قيمت بنزين هواپيما منجر به تحمل هزينه اي معادل ۱۲ ميليارد دلار در سال جاري براي شركت هاي هواپيمايي مي شود. شايان ذكر است كه شكسته شدن ركورد بهاي نفت از جمله مهم ترين موضوعاتي خواهد بود كه پيرامون آن در اجلاس سران هفت كشور صنعتي جهان در نيويورك در روزهاي آخر هفته آينده مورد شور قرار خواهد گرفت.

نوآموزان روستايي
قرار است كه در سال جاري بيش از ۸۶۰هزار نوآموز مورد ارزيابي قرار گيرند و به تمام آنها شناسنامه سلامت ارايه شود. اين گفته معاون امور فرهنگي و اجتماعي سازمان آموزش و پرورش استثنايي كشور است كه معتقد است ارزيابي آمادگي تحصيلي به دليل كمبود نيرو در روستاها صورت نمي پذيرد. اعلا طلوعي در گفت وگو با مهر با تاكيد بر اينكه در تعدادي از مناطق مردم به دليل امكان حضور متخصصان طرح سنجش، بهداشت ياران ميزان سنجش سلامت نوآموزان را بررسي مي كنند، يادآور شد: بهداشتياران خانمهاي بهداشت توانايي كمتري نسبت به متخصصان به كار گرفته شده در طرح سنجش سلامت دارند و روند شناسايي كودكان خاص در مناطق محروم و روستاهاي دورافتاده و عشاير به دليل عدم توانايي براي ارايه خدمات ضعيف است و اين روند هر چه سريع تر بايد تغيير كند.

زباله هاي تفكيك شده
تفكيك زباله ها از مبدا شكل عملي به خود مي گيرد تا روزانه زباله هايي كه عنوان طلاي كثيف را به خود گرفته است هدر نرود.
سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران با تهيه جبعه ها و باكس هاي ارزان قيمت پلاستيكي از جنس پلي اتيلن و نصب آن در سازمان ها و مناطق مختلف شهرداري، مرحله اجرايي طرح تفكيك زباله از مبدا را در اين نهاد شروع كرد.
هر كارمند به طور متوسط روزانه ۵۰ تا ۶۰ كاغذ باطله توليد مي كند و در صورت اجرايي شدن اين طرح در تمامي دستگاه ها و وزارتخانه ها و تفكيك آن مي توان اميدوار بود كه از دفن بخش قابل توجهي از زباله توليد شده در شهر تهران جلوگيري كرده ايم.
پس از آغاز مرحله اجرايي شدن در شهرداري قرار است كه اين كار در ساير اداره هاي دولتي و وزارتخانه ها، مدارس و دانشگاه ها به مرحله اجرا درآيد.

با يك تلفن
كارگر مورد نظر در دسترس مي باشد
در حال حاضر درمحل تجمع كارگران در ميدان هاشمي يك دستگاه تلويزيون رنگي براي گذراندن ساعات بيكاري آنها تهيه شده و در حال تدارك يك آبدارخانه نيز براي اين افراد هستيم
008064.jpg
كارگران ساختماني و فصلي در منطقه ۹ به صورت متمركز در ميدان هاشمي تجمع مي كنند و در منطقه ۱۲ نيمكت هايي زير پل چوبي ساخته شده تا روي آن بنشينند و مثل آقا منتظر كارفرما باشند!
يكي از پاتوق هايشان چهارراهي است مشرف به ميدان نور. مقابل يك دكه روزنامه فروشي مي نشينند و انتظار مي كشند. اگر براي خريد روزنامه توقف كني به قيافه ات نگاه مي كنند و اين لحظه اي است كه بايد مراقب باشي. چشمت به چشم آنها بيفتد از سر و كولت بالا رفته اند: «اين اساتيد، كارگران ساختماني اند.» مردم اين منطقه مثل خيلي از مناطق ديگر تهران از زماني كه بحث ساماندهي كارگران فصلي و ساختماني در دستور كار كميسيون فرهنگي، هنري و اجتماعي شوراي شهر قرار گرفته است، منتظرند!
طرح ساماندهي كارگران فصلي و ساختماني 
كي از مصوبات سال گذشته شوراي اسلامي شهر تهران بود كه مفاد اجرايي آن از سوي كميسيون فرهنگي ، اجتماعي و زيست شهري دنبال شده و اجراي آن پس از تصويب در سي و يكمين جلسه علني شوراي شهر تهران به صورت آزمايشي در برخي از مناطق يك و دو شهرداري تهران آغاز شد، اما با وجود گذشت چهار ماه از اجراي آزمايشي آن، شاهد تعيين محل تجمع كارگران در مناطق مختلف هستيم.
مشكل اول بر سر راه اجراي طرح، اين بود كه كارگران تصور مي كردند طرح ساماندهي به قصد جمع آوري و جلوگيري از فعاليت آنها است.
مهندس صداقت عيوضي، معاون امور شهري و فضاي سبز منطقه ۹ با بيان اينكه اين مطلب بيشتر در منطقه ۹ نمود پيدا كرده بود، معتقد است با گذشت زمان كارگران متوجه شدند كه نه تنها نمي خواهيم مانع از كار كردن آنها بشويم، بلكه با هدايت آنها به منطقه اي خاص قصد داريم وضعيت اين كارگران را سامان دهيم.
ارايه كارت شناسايي يا شناسنامه كار به آنها اين امكان را مي دهد تا ضمن طبقه بندي اين كارگران در طرح هاي بعدي به مراكز كاريابي متناسب با حرفه و تجربه خودشان هدايت شوند و اين نكته اي است كه سرمايه گذاران كارهاي ساختماني را خوشحال مي كند.
در حال حاضر اين كارگران هر روز با حاضر شدن در مكاني كه به همين منظور در ميدان هاشمي منطقه ۹ تعيين و احداث شده است، نام و مشخصات شغلي خود را در ليستي كه توسط نماينده ساماندهي شهرداري تعيين مي شود، تا به ترتيب اولويت و نياز كارفرما، آنها به كار مشغول شوند.
كارگران ساختماني و فصلي در منطقه ۹ به صورت متمركز در ميدان هاشمي تجمع مي كنند و در منطقه ۱۲ نيمكت هايي زير پل چوبي ساخته شده تا روي آن بنشينند و مثل آقا منتظر كارفرما باشند!
رئيس كميسيون فرهنگي و اجتماعي و زيست شهري شوراي شهر تهران معتقد است نحوه پراكندگي كارگران در سطح شهر به گونه اي است كه سبب به هم خوردن مبلمان و نظم شهري و ايجاد فضاي نامناسب به لحاظ اجتماعي و فرهنگي مي شود.
معاون امور شهري منطقه ۹ شهرداري تهران در خصوص امكاناتي كه براي اين كارگران در نظر گرفته مي شود مي گويد: در حال حاضر درمحل تجمع كارگران در ميدان هاشمي يك دستگاه تلويزيون رنگي براي گذراندن ساعات بيكاري آنها تهيه شده و در حال تدارك يك آبدارخانه نيز براي اين افراد هستيم.
اين در حالي است كه شهرداري منطقه۱۰ شهرداري تهران نيز از اجراي طرح ساماندهي مشاغل اين منطقه خبر داده و گفته است در طرح ياوران پارك، واحد ساماندهي كارگران شاغل در منطقه به صورت مكانيزه به زودي مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
سيد محمود حسيني، هدف اين طرح را شناسايي كل كارگران سطح منطقه و اندازه گيري ميزان مهارت آنها عنوان كرده و گفته است در تفاهم نامه ميان اداره كار و امور اجتماعي استان تهران و سازمان فني و حرفه اي، ميزان مهارت كارگران اندازه گيري شده و آموزش لازم براي ارتقاي سطح مهارت به آنان داده مي شود.
در صورت مكانيزه و اجرايي شدن اين سيستم ، كارفرما با يك تماس تلفني اين امكان را وارد تا به كارگر مورد نياز خود دست يابد.
البته اين طرح تنها شامل افراد بومي است و كساني كه از روستاها و شهرهاي ديگروارد اين منطقه مي شوند را شامل نمي شود. همچنين افرادي كه در رشته هاي فعلي تا سطح ديپلم تحصيل كرده اند متناسب با كلاس و موقعيتشان ساماندهي مي شوند. با اجراي اين طرح كارفرمايان هنگام دريافت پروانه موظف هستند تا از اماكن مذكور، كارگر تهيه كنند تا پس از ارايه ليست آنان، پروانه ساخت تحويلشان داده شود تا به اين وسيله هيچ كارگر غير ماهري در رشته هاي مورد نياز براي ساخت وساز مورد استفاده قرار نگيرد.
شهردار منطقه ۱۰ تهران معتقد است اجراي اين طرح نيازمند اعتبار خاصي نيست و با هماهنگي هايي كه با شوراي شهر تهران صورت گرفته، با صرف هزينه اي حدود ۲۰تا۲۵ ميليون تومان خواهيم توانست اين طرح را اجراء كنيم.
در صورت اجراي اين طرح پروانه هاي ساختماني به شرط استفاده از كارگران ماهر صادر مي شود و نمي توان از كارگران غير ماهر شناسايي نشده، استفاده كرد.
طرح ساماندهي كارگران فصلي به صورت تدريجي در تمامي مناطق به اجراء درمي آيد.

آيين نامه ۲۸۰۰ اجرا مي شود
سختگيري در ساخت و ساز
مهندسان ناظر تا پيش از زلزله بم يك نقش تشريفاتي در ساخت و ساز سازه ها داشتند. امضاي آنها لازم بود اما آنها بدون آنكه نظارت كنند، امضايي مي كردند و ... در ميان اين گروه، بودند مهندساني كه زير بار نمي رفتند و نقش پراهميت خود را در بالا بردن سازه ها انكارناپذير مي دانستند. زلزله بم كه آمد، پايتخت نشين ها حواسشان جمع شد. حالا آنها كه كمي آينده نگر شده بودند، ساختمان هايي مي خواستند كه مقابل زلزله ها ايمن باشد. با  آمدن نهادهاي مسوول، حالا امور جدي تر دنبال مي شود.
شهرداري با تشكيل گروهي به نام گروه نظارت بر كيفيت ساختمان، فعاليت هاي خود را براي افزايش ضريب استحكام و عمر مفيد ساختمان ها آغاز كرده است. گروه نظارت بر كيفيت ساختمان در منطقه ۱۸ شهرداري، استارت كار را زده...
مهندس جابر نصيري، معاون شهردار منطقه۱۸ مي گويد: «بر اساس اين طرح از ابتدا تا انتهاي كار ساختمان سازي بر كار سازندگان مسكن نظارت مي شود و مشاوره فني و اجرايي به مالكان ارايه خواهد شد.»
نظارت بر كيفيت ساختمان ها توسط مهندسان مجرب، بر اساس آيين نامه ۲۸۰۰ انجام مي شود. بر اين اساس يك مهندس معمار با تجربه و يك مهندس سازه بر كليه مراحل ساخت نظارت دارد.
معاون شهرسازي منطقه ۱۸ مي گويد: «با توجه به زلزله بم و تاكيدي كه شهردار تهران در مورد تقويت سازه هاي ساختماني، فعاليت اين گروه كه نخستين گروه نظارت بر كيفيت ساختماني در مناطق شهرداري است نقش به سزايي در بالا بردن كيفيت اجراي ساخت و ساز و رعايت آيين نامه ۲۸۰۰ داشته كه عملا در جنوب غرب تهران قابل مشاهده است.»
شوراي شهر تهران چندي پيش سياست واگذاري يك طبقه تشويقي به بافت ها و تخفيف عوارض را در پيش گرفته و اميدوار است با اتخاذ اين سياست ساختمان هاي فرسوده را سامان بدهد. به عقيده كارشناسان، اين يك راه حل كوتاه  مدت است. مهندس نصيري مي گويد: «بيش از ۷۰ درصد بافت هاي منطقه۱۸ تهران فرسوده است. شهروندان بايد با ما همكاري بيشتري كنند و براي گرفتن اضافه اشكوب روي بناهاي قديمي خود اصرار نكنند.»
ترميم بافت هاي فرسوده در كنار كنترل بر ساخت و ساز مي تواند يك حركت رو به جلو براي ايمن سازي سازه ها در برابر زلزله باشد. رسيدگي به تخلفات ساختماني به ماده ۱۰۰ شوراي شهر ارجاع شده و شهرداري از بازي بيرون آمده است. علي اصغر تهراني، شهردار منطقه ۳ مي گويد: «اگر تخلفي صورت گيرد بايد بنا تخريب شود يا جريمه هاي سنگين پرداخته شود. شهرونداني كه در سال ۸۲ پروانه ساخت گرفته اند به هنگام ساخت بنا به هيچ وجه تخلف نكنند چون هزينه دريافت پايان كار بسيار گران تمام خواهد شد.»
شايد اين سخت گيري ها بتواند اهمال كارهاي گذشته را جبران كند.

گزارش برگزاري كارگاه عرصه عمومي در شهر
در كجا قرار است گفت و گو كنيم
«ما در تهران هنوز فضاي عمومي نداريم، با گذشت بيش از صد سال هنوز چنين فضاهايي طراحي نشده و اين مساله در هر همايش شهري خودش را ظاهر مي كند.
اين بخشي از سخنان دكتر محسن حبيبي، استاد دانشگاه هنرهاي زيبا، در كارگاه گفت وگوي دفتر پژوهش هاي فرهنگي بود. در اين كارگاه كه هفته گذشته با همكاري خانه هنرمندان و در محل اين خانه برگزار شد، موضوع عرصه عمومي و فضاي شهري بررسي شد.
در اين جلسه، حبيبي بيشتر به نقش فضاهاي شهري در به وجود آمدن عرصه هاي عمومي پرداخت. به نظر حبيبي، عرصه عمومي طلب جامعه شهري شده است و بازيگران جديدي كه وارد مي شوند اگر لازم باشد فضاهاي جديد شهري را براي عرصه عمومي ايجاد مي كنند.
محمدحسن خوشنويس كه مسووليت اداره جلسه را به عهده داشت موضوع جلسه را با مديريت شهر مرتبط مي دانست و حضور مديران شهري در ميان دانشجويان و استادان دانشگاهي را موثر،بعد از سخنراني ها، جلسه با پرسش و پاسخ ادامه پيدا كرد و دانشجويان و استاد دانشگاه ها به بحث در مورد عرصه عمومي پرداختند. يكي از حاضران از حبيبي خواست تا توضيح دهد كه وقتي اقشار مختلف عرصه هاي عمومي متفاوتي دارند مثل كافي شاپ ها، خيابان ها، پارك ها و ... آيا درست است فضاهايي را طراحي كنيم كه به وسيله همه اقشار مورد استفاده قرار گيرد؟
حبيبي در مورد نقش دولت ها در شكل گيري عرصه هاي عمومي گفت كه دولت ها به هر حال نقش خود را در مدرنيزه كردن شهر به عهده مي گيرند. به نظر او اگر جواديه را در نظر بگيريم اين محله خواست هاي متفاوتي را به نسبت دوره قبل از ساخته شدن فرهنگسراي بهمن دارد. در واقع از بالا اتفاقي افتاده و فضاهاي عمومي ايجاد شده و اين فضا باعث به وجود آمدن عرصه عمومي شده است. در واقع خواست مردم براي ايجاد فضاي عمومي، عرصه عمومي را شكل مي دهد.

پرداخت بيش از ۳۰ هزار ميليارد تومان يارانه براي حامل هاي انرژي
طي ۱۰ سال، بيش از ۳۰ ميليارد تومان يارانه حامل هاي انرژي در ايران پرداخت شده است.
معاون توسعه و امور انساني سازمان حفاظت محيط زيست ضمن اعلام مطلب فوق در گفت وگو با خبرنگار آسمان آبي افزود: «در حالي اين اعتبار هنگفت صرف پايين نگه داشتن قيمت حامل هاي انرژي شده است كه با اين اعتبار مي توانستيم بهترين سيستم حمل و نقل عمومي شهري را در تمام شهرهاي بزرگ كشور ايجاد كنيم.
حجت گفت: اما متأسفانه به جاي سرمايه گذاري براي راه انداري خطوط مترو، تراموا و ساير وسايط حمل و نقل عمومي اين پول را در غالب يارانه سوزانديم.»
حجت افزود: مطمئناً ما يك روز بايد جوابگوي اين باشيم كه چرا اين پول را كه با آن مي توانستيم همه كشور را مجهز به سيستم جديد حمل و نقل و نسل هاي آينده را منتفع كنيم دور ريخته ايم.
وي گفت: «اين پول رقم كمي نيست و حتي بيشتر از يك سال درآمد حاصل از فروش نفت در كشور است.»

۶۰ درصد در ۱۵ شهر
گزارش ديگري حاكي است كه ۶۰ درصد از مصرف سوخت كشور اعم از بنزين و گازوئيل در بخش حمل و نقل شهرهاي تهران، اصفهان، مشهد، شيراز، تبريز، كرمان، اهواز، كرج، كرمانشاه، قم، قزوين، رشت، اروميه، يزد و اراك مصرف مي شود.
به گزارش قلم سبز ايران، آمار فوق از اين حيث حائزاهميت است كه با افزايش خودروهاي گازسوز، احداث ايستگاه هاي سوختگيري گاز طبيعي در نقاط مختلف اين جاده ها از اولويت بيشتري برخوردار است كه در برنامه هاي توسعه جايگاه ها قابل توجه است.

دو همايش براي آينده
اين روزها كه بحث ايمن سازي ساختمان ها و كنترل ونظارت سفت و سخت روي سازه ها داغ است، هر نهاد و تشكلي سعي مي كند به نوبه خود نقشي ايفا كند. چهارشنبه همين هفته همايش بزرگ دانشجويان، كارشناسان و مسوولان عالي رتبه علوم مهندسي نقشه برداري كشور براي بررسي جايگاه مهندسي نقشه برداري و فن آوري اطلاعات مكاني دربرنامه هاي توسعه ملي بر پا مي شود كه انجمن علمي مهندسي عمران كميته نقشه برداري با همكاري سازمان نقشه بردار كشور ، سازمان نظام مهندسي ساختمان، جامعه نقشه برداراي ايران و دانشكده مهندسي نقشه برداري دانشگاه صنعتي خواجه نصرالدين طوسي آن را بر پا مي كند. پروفسور پيروز مجتهدزاده، مشاور سازمان ملل و رياست پژوهشگاه يوروسويك لندن در اين همايش حضور دارد، شنبه هفته آينده هم همايش «بم، تجربه؛ تهران: پيشگيري» با هدف آسيب شناسي زلزله بم و آينده نگري وقوع حوادث غير مترقبه برگزار مي شود كه مهندس باقري زاده، شهردار بم به همراه دكتر مازيار حسيني، رئيس سازمان مديريت بحران شهر تهران در اين همايش صحبت خواهند كرد. باني اين همايش جمعيت امداد دانشجويي - مردمي امام(ع) است. همايش نخست در دانشكده فني دانشگاه آزاد اسلامي (واحد جنوب) برپا مي شود وهمايش دوم در دانشگاه صنعتي شريف.

وام ازدواج
اولين چيزي كه در برخورد با فرم هاي وام ازدواج خودنمايي مي كند رنگ سفيد و قرمز آنها است، تركيبي از قلب و گل هاي سفيد كه بيش از هرچيز القاء كننده آغاز يك زندگي جديد است.
008055.jpg
فرم هاي دريافت وام ازدواج از چند روز پيش در دفاتر پستي توزيع شدند تا از اين طريق انگيزه تشكيل آن چيزي كه آمارهاي آن روز به روز به افول مي رود را بالا ببرد.
008058.jpg
008061.jpg

محدوديت نظارت مهندسان
نظارت مهندسان ناظر در ساختمان ها محدود مي شود. رئيس سازمان شهرداري ها گفته است كه شهرداران نبايد اجازه دهند مهندسان ناظر در ساختمان ها نظارت كنند. مهندس قيمي افزود: «شهرداران بايد مراقب بسازبفروش ها باشند و ايمني را فداي ارزان تمام شدن ساخت و سازها نكنند ودر صورت مشاهده تخلف، اين موضوع را به سازمان نظام مهندسي، شوراي انتظامي و دادگاه معرفي كنند.» به گفته وي وظيفه مهندس ناظر، نظارت بر روند شكل گيري درست ساخت و ساز و رعايت ايمني مسايل فني است و بدون كسب اطمينان از ايمني ساختمان، نبايد مجوز ساخت صادر شود. رئيس سازمان شهرداري ها با بيان اينكه شهرداران مسوول تمام اتفاقاتي هستند كه در ساختمان اتفاق مي افتد، گفت: «شهرداري ها علاوه بر تعديل نيروهاي غيرموجه به مسايل آموزش در اين زمينه توجه داشته باشند.»

تخفيف شهرداري براي بدهكاران
براي كاهش فشارهاي مالي به خاطر افزايش و سنگين نشدن بدهي هاي معوقه شهروندان از سوي شهرداري منطقه ۳ تسهيلات ويژه اي براي پرداخت بدهي هاي شهروندان به شهرداري در نظر گرفته شده است. علي اصغر تهراني شهردار منطقه۳، گفته است كه با توجه به مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران، كساني كه قبل از سال ۷۵ و ۷۶در احداث بناي مسكوني بدون پروانه، ساخت و ساز كرده اند و همچنين واحدهاي تجاري كه قبل ازتيرماه سال ۸۰ بدهي داشته اند  مي توانند از ۵۰درصد تخفيف برخوردار شوند. به توصيه تهراني بهتر است شهروندان سعي كنند تا قبل از پايان تيرماه تكليف بدهي هاي خود به شهرداري را مشخص كنند تا بتوانند از اين امتيازات برخوردار شوند.

طرح عمراني در شمال غرب تهران
محمد كريم شفيعي معاون فني و عمراني شهرداري منطقه ۲۲تهران مي گويد: «با هدف افزايش سرانه شهري ساكنان شمال غرب تهران و صرف هزينه اي بالغ بر ۶ ميليارد و ۸۰۰ ميليون ريال، ۳۲ طرح عمراني و فرهنگي در اين منطقه ساخته شد. در راستاي بهبود عبور و مرور شهري و تكميل شبكه معابر و نيز صرف ۳ ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال توانستيم عمليات اجرايي بلوار ۳۵ متري هاشم زاده و خيابان هاي سروستان هفتم و بنفشه هاي هشتم و دوازدهم را به پايان برسانيم.» وي گفت: «عمليات همسطح سازي دريچه هاي خدماتي موجود در سطح معابر عمومي و همچنين بهسازي و ساماندهي روكش آسفالت معابر عمومي نيز با هدف جلوگيري از اتلاف وقت شهروندان در سفرهاي درون شهري از سوي شهرداري منطقه ۲۲ به صورت مطلوب انجام شده است.»

در شهر
ايرانشهر
تهرانشهر
حوادث
خبرسازان
سفر و طبيعت
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  حوادث  |  خبرسازان   |  در شهر  |  سفر و طبيعت  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |