چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۰ - May 26, 2004
از بزرگان
عذاب بزرگتر
در بني اسرائيل، مردي بود كه مي گفت: من در همه عمر، خدا را نافرماني كرده ام و گناهان بسياري از من سر زده است، اما تاكنون زياني و كيفري نديده ام. اگر گناه، جزا دارد و گناهكار بايد كيفر ببيند، پس چرا كيفر و عذابي به من نمي رسد!؟
در همان روزها، پيامبر قوم بني اسرائيل، نزد آن مرد آمد و گفت: «خداوند، مي فرمايد كه ما تو را عذاب هاي بسيار كرده ايم و تو خود نمي داني! آيا تو را از شيريني عبادت خود، محروم نكرده ايم؟ آيا در مناجات را بر روي تو نبسته ايم؟ آيا اميد به زندگي خوش در آخرت را از تو نگرفته ايم؟ عذابي بزرگتر و سهمگين تر از اين مي خواهي؟»
نيست در عالم ز هجران تلخ تر
هرچه خواهي كن وليكن آن مكن
نفحات الانس
امروز با حافظ
كه اعتراض بر اسرار علم غيب كند
مرا به رندي و عشق آن فضول عيب كند
كه هر كه بي هنر افتد نظر به عيب كند
كمال سّر محبت ببين، نه نقص گناه
اقتصاد سينماي ايران بيمار است
دكتر  «ميثم موسايي» اقتصاددان و استاد دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران گفت: اقتصاد سينماي ايران بيمار و سرمايه گذاري در اين عرصه به صرفه نيست و تهيه كنندگان با عشق و علاقه اين صنعت را زنده نگه داشته اند.
وي كه در ميزگرد تخصصي «سينما در آستانه هزاره سوم» سخن مي گفت، در پاسخ به ايرنا درباره پديده «مافياي سينمايي» تصريح كرد: اقتصاد سينماي ايران مسموم است و در هر عرصه كه انحصارگري وجود داشته باشد خود به خود رانت خواري نيز ايجاد مي شود و اين مساله باعث حذف افراد كوچكتر مي شود.
ميزگرد تخصصي «سينما در آستانه هزاره سوم» يكي از نشست هاي همايش اولويت هاي پژوهشي در بخش فرهنگ است.وي گفت: همچنين سهم يارانه را نبايد در شكل گيري پديده اي به نام رانت خواري ناديده گرفت.
وي درباره تضاد بين علاقه سرمايه گذاران با ميزان توليد فيلم در سال افزود: سينما اگرچه نسبت به ديگر عرصه هاي سرمايه گذاري تجاري سودآور نيست اما در بين عرصه هاي هنري در زمينه سودآوري جايگاه اول را دارد.وي تصريح كرد: سينما صنعت سودآوري است و من به موانع سرمايه گذاري در اين عرصه و نفوذ برخي از گروه ها واقفم.
«شهرام جعفري نژاد» منتقد حوزه فيلم گفت: سينما مهمترين دست آورد بشر در طول تاريخ و مجموع هنرها و صنايع است.
وي افزود: اگرچه سينما نسبت به تاريخ پديده جديدي است اما باتوجه به سير تحولي شگرف آن نمي توان اين رسانه را خردسال دانست.
جعفري نژاد در ادامه افزود: سينما يك صنعت است و در فرايند تكامل آن ابزار، ماده خام و دانش به عنوان مولفه ها و عوامل تاثيرگذار در اين روند محسوب مي شوند.
به گفته وي سينما در بخش توليد و توزيع وجلوه هاي بصري در سال هاي اخير پيشرفت قابل ملاحظه اي داشته است.
دكتر «بيژن زارع» جامعه شناس گفت: بايد با برنامه ريزي در عرصه سينما ارزش افزوده اين بخش و ميزان اشتغال زايي را افزايش داد.وي خواستار برنامه ريزي براي ارايه آمارهاي دقيق از شاخه ها و بخش هاي مختلف صنعت سينما شد.

خط نقاشي هاي بسم الله در موزه هنرهاي ملي
007038.jpg
به مناسبت بزرگداشت هفته ميراث فرهنگي نمايشگاه خط نقاشي بسم الله و گل و مرغ از آثار اسماعيل نظري در موزه هنرهاي ملي گشايش يافت.
به گزارش ستاد خبري هفته بزرگداشت ميراث فرهنگي استاد اسماعيل نظري از هنرمندان خودساخته و خستگي ناپذير است كه بي هيچ ادعايي در زمينه مينياتور، گل و مرغ و تذهيب به آفرينش مشغول است.استاد نظري متولد ۱۳۲۴ از تهران است كه از كودكي در مدرسه صنايع قديمه نخستين كانون آموزش هنرهاي ملي و سنتي رشد كرده و هنر آموخته است. وي با بهره گيري از محضر استاداني همچون محمدعلي زاويه، استاد محمد تجويدي و استاد عبدالله باقري و... مينياتور و تذهيب معاصر را به خوبي درك كرد.
او سال هاي زيادي را به شاگردي استاد محمد تجويدي گذراند و دركارگاه هنري اش رمز و راز مينياتور را به خوبي فرا گرفت. نظري طي چهل سال شاگردي استادان هنر و با پشتكار و تلاش بي وقفه مهارت و قداست فوق العاده اي در اجزاي كار هنري كسب كرد.
اين هنرمند در ساخت و ساز مينياتور و گل و مرغ، دستاني چيره و ورزيده دارد.
استاد نظري در سال هاي اخير بيشتر تحت تأثير دوست و يار ديرينه خود مرحوم رضا مافي دست به كاري جديد زده و تابلوي بسم الله را به شيوه خط نقاشي با قلم مو و رنگ و طلااندازي اجرا كرده كه بسيار موردتوجه قرار گرفته است.
استفاده از نقش پرنده و نگاره هاي مختلف در اجراي تابلوهاي بسم الله از ويژگي هاي كاري او به شمار مي رود. تكنيك و شيوه اجرايي اين تابلوها نشانگر توان اجرايي استاد در عرصه هنرهاي ملي و سنتي است.
استاد اسماعيل نظري با تكنيك گواش، آبرنگ، رنگ روغن، طلااندازي و ساخت و ساز كاملاً آشنا بوده و دستي قوي در اجراي كار دارد.
موزه هنرهاي ملي در ميدان بهارستان، خيابان كمال الملك، داخل ساختمان وزارت ارشاد واقع شده است.

گفتار گهربار منتشر شد
مجموعه اي از گفتارهاي امام علي (ع) با ترجمه دكتر پرويز اتابكي، محقق و ادب پژوه از سوي انتشارات كتاب روشن به بازار كتاب راه يافته است.
به گزارش همشهري؛ در اين كتاب پند و اندرزها، نامه ها، خطبه ها و كلمات قصار امام علي (ع) از كتاب هايي چون تحف العقول، نهج البلاغه و كتب و روايات ديگر جمع آوري شده است.
دكتر پرويز اتابكي در حوزه هاي فرهنگ و ادبيات عرب و فارسي دستي چيره دارد و پيش از اين كتاب هاي فرهنگ ۴ جلدي عربي - فارسي، ترجمه تحف العقول ابن شعبه حراني، ترجمه پيكار صفين (كه برگزيده كتاب سال شد) و نيز ارايه نسخه اي از شاهنامه ازجمله كارهاي وي است.
اين چهره چيره دست حوزه ادب فارسي و عربي، تصحيح نسخه اي منحصربه فرد از كليات عبيد زاكاني را نيز انجام داده بود كه پس از سالها در پشت در مميزي ماندن، در نهايت سه سال قبل از سوي انتشارات زوار به بازار كتاب راه يافت.

انتشارداستان هاي برگزيده جايزه ادبي هدايت
۴۳ داستان برتر نخستين جايزه ادبي صادق هدايت در سال ۸۱ با عنوان «ياد هدايت ۸۱» توسط انتشارات «ورجاوند» و با همكاري «دفتر هدايت» منتشر شد.
به گزارش گروه فرهنگي ايرنا، در اين مجموعه داستاني كه ارديبهشت ماه جاري در يكهزار نسخه منتشر شده، آثاري از ۲۰ نويسنده زن و ۲۴ نويسنده مرد در سال هاي اخير، منتشر شده است.نخستين جايزه ادبي صادق هدايت در ۲۸ بهمن ماه سال ۱۳۸۱ در تهران برگزار شد كه در اين جايزه ۵۰۰ اثر داستاني با موضوع آزاد از نويسندگان معاصر مورد بررسي و داوري قرار گرفت.

جشنواره فيلم وارش بين المللي شد
جشنواره فيلم كوتاه «وارش» به صورت بين المللي شهريور امسال در بابل برگزار مي شود.مسئول امور فرهنگي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان بابل به ايرنا گفت: چهارمين جشنواره فيلم كوتاه «وارش» با حضور فيلم سازان كشورهاي حاشيه درياي خزر برگزار مي شود.وي شناساندن و آشنايي فرهنگ بومي محلي به صورت فيلم كوتاه را از جمله اهداف اين جشنواره ذكر كرد.
يداللهي بيان داشت: فيلم هاي شركت كننده در اين جشنواره در اندازه ۱۶ و ۳۵ ميليمتري ارايه مي شود و فيلم سازان تا آخر تيرماه امسال فرصت ارسال آثار خود را به دبيرخانه جشنواره دارند.

عرفان رندانه حافظ بررسي مي شود
نشست  بررسي  «عرفان  رندانه  حافظ» نوزدهم  خرداد ماه  در «انجمن  دوستداران  حافظ» در مركز حمايت هاي  مردمي  شهرداري  منطقه  ۶ تهران  برگزار مي شود.
به گزارش ايرنا، دراين  نشست  «حسين  باهر» استاد دانشگاه  شهيد بهشتي  تهران  درباره  رندي  عارفانه  حافظ سخنراني  مي كند.
«علي  برهاني » پژوهشگر حافظ و قرآن ، از ديگر سخنرانان  اين  نشست  است  كه «عشق  از نگاه  حافظ» را مورد بررسي  قرار مي دهد و «محمدجواد فرزان » و «مصطفي  بادكوبه اي » به  قرائت  و تفسير غزليات  حافظ مي پردازند.
مدير انجمن  تازه تاسيس  «دوستداران  حافظ» درتهران  گفت : هدف  از تشكيل  انجمن  دوستداران  حافظ خلق  فضاي  مناسب  براي  فعاليت هاي  پژوهشي  حافظ شناسي  در تهران  است .
«مصطفي  بادكوبه اي » افزود: معرفي  حافظ به  جهانيان ، شناخت  ويژگي هاي  آثار و دوران  تاريخي  و اجتماعي  اين  شاعر و ميزان  تأثيرگذاري  و تأثيرپذيري  او در ادبيات  ايران  و جهان  از ديگر اهداف  تشكيل  اين  انجمن  است .

جشنواره گزارش هاي كوهنوردي
انجمن كوهنوردان ايران با هدف گسترش فرهنگ ارايه گزارش هاي مصور كوهنوردي، جشنواره گزارش هاي كوهنوردي را در روزهاي ۷ و ۸ خردادماه،  از ساعت ۱۴ الي ۲۰ در سالن آكادمي ملي المپيك برگزار مي كند. در اين جشنواره حدود يكصد گزارش كوهنوردي و همچنين فعاليت هاي مرتبط با حفاظت محيط هاي كوهستاني همراه با فيلم نمايش داده خواهد شد.

برگي از تاريخ
هارون الرشيد خليفه عباسي به عنوان ابرقدرت شرق، ۲۶ مه سال ۸۰۰ ميلادي ضمن ارسال پيامي به «شارلماني» ابرقدرت غرب به وي اطلاع داد كه به ابراهيم بن عقرب حكمران افريقيه (سرزمين هاي مسلمان نشين شمال آفريقا به مركزيت تونس امروز) خودمختاري داده است و در امور داخلي استقلال دارد و از اين پس درباره مسائل محلي (منطقه مديترانه) با او تماس بگيرد.
هارون با اين پيام، يك دستگاه بازي شطرنج با كتابچه راهنماي استفاده از آن را به عنوان هديه براي شارلماني ارسال داشته بود و يادآور شده بود كه كسري (خسرو انوشيروان ساساني) اين بازي را كه مبتكر آن هنديان بوده اند به منظور تقويت حافظه و قواي مغزي ايرانيان و تسريع محاسبات رياضي، در ايران رواج داده و مردم خود را به انجام اين بازي تشويق كرده و جايزه معين ساخته بود.
با ارسال همين دستگاه، بازي شطرنج در غرب رواج يافت كه «چٍس» خوانده مي شود.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
قسمت اول نطق تبليغاتي بوش ظاهراً مؤثر واقع نشد
تفسير ديروز روزنامه ها عمدتاً درباره قسمت اول نطق از پيش تهيه شده پريشب جورج بوش رئيس جمهور آمريكا بود كه مسئله عراق هواداري از او را كاهش داده است. روزنامه نگاران اين رشته، نطق را كه ادامه خواهد داشت به حساب تبليغات انتخاباتي او گذارده اند. طبق آخرين گزارش، نخستين نطق بوش كه حاوي مهمترين قسمت آن (مسئله عراق) بود نتوانست بر شمار هواداران او بيافزايد كه همچنان هفت درصد كمتر از «جان كري» است. به علاوه، اين اظهارات بوش واكنش هاي منفي متعددي در سراسر جهان داشته است. وي در نطق پريشب خود كه از شبكه هاي تلويزيوني پخش شده بود گفت: آمريكا آنقدر در عراق باقي خواهد ماند تا مطمئن شود كه دمكراسي در اين كشور پايدار مي ماند. او همچنين گفته است كه نيروي بيشتري به عراق خواهد فرستاد تا از عهده مخالفان مسلح برآيند، زندان ابوغريب را ويران خواهد ساخت و اشاره كرده است كه به جاي ژنرال سانچز كه نارسائي عمليات به پاي او نوشته شده است يك ژنرال چهار ستاره (احتمالا ژنرال كيسي) را به عراق خواهد فرستاد. مطبوعات كشورهاي ديگر نوشته اند: اين نطق نشان داد كه آمريكا مي خواهد براي مدتي نامحدود در عراق بماند و شايد موافقت با برخي از افشاگري هاي اخير به همين منظور و به دست آوردن دليل و توجيه بوده است.
يك مفسر تلويزيوني آمريكا:
شكنجه عراقي ها يك رويداد بد در تاريخ آمريكا
«اندي روني» مفسر معروف و قديمي كه تفسيرهاي طنزگونه هفتگي او يكشنبه ها از «سي.بي.اس» پخش مي شود در آخرين تفسير خود گفت: ما در تاريخ كشورمان روزها و رويدادهاي بد داشته ايم؛ از جمله شبيخون ژاپني ها به پرل هاربر، ترور جان اف. كندي در دالاس و ... كه شكنجه زشت و زننده زندانيان عراقي هم اينك بر اين رويدادهاي بد اضافه شده است. من به عنوان يك آمريكايي هيچگاه تصور انجام چنين كاري را نمي توانستم بكنم. شرح اين رويداد از سال تحصيلي آينده در كتابهاي تاريخ ۱۹۰ كشور به يكصد زبان با عكس رنگي سرجوخه اينگلند (نظامي زن) كه طناب به گردن عراقي برهنه انداخته و او را روي زمين مي كشاند درج مي شود و نوجوانان اين كشورها بايد آن را بخوانند. مجسم كنيد كه در ذهنشان چه خواهد گذشت. از اين بدتر اين كه ما يكي از اين شكنجه گران را تنها به يك سال زندان محكوم كرده ايم. براي شكنجه يك انسان اسير، فقط يك سال زندان.
36 ميلياردر « يك شبه » در روسيه
مجله «فوربس» كه هر سال فهرست ميلياردرهاي كشورهاي مختلف جهان را منتشر مي كند. در آخرين شماره خود كه اين هفته انتشار يافت، نوشته است كه روسيه اينك ۳۶ ميلياردر دارد كه تا دسامبر سال ۱۹۹۱ (۱۲ سال و ۵ ماه پيش) كه شوروي منحل شد، آه در بساط نداشتند. تا آن سال شوروي نظام سوسياليستي داشت، سرمايه در دست دولت و مالكيت منابع، اشتراكي بود. فوربس نوشته است: ۲۴ در صد توليد داخلي روسيه (۱۰۰ ميليارد دلار در سال) در دست اين ۳۶ نفر است كه پس از فروپاشي شوروي و بدون صاحب ماندن منابع طبيعي كشور پهناور روسيه، در جريان خصوصي سازي، بر آنها دست يافتند و مواد خام صادر مي كنند. اين مجله كه حامي سرمايه داري است ننوشته است كه اين ۳۶ تن چگونه توانستند بر اين ثروت عمومي دست يابند و چرا ۱۵۹ ميليون روس ديگر در خواب غفلت بودند. ظاهراً از جانب روس ها هنوز اعتراضي موثر به ثروتمند شدن اين نوكيسه ها از جيب ملت نشده و دولت روسيه تاكنون تنها سراغ يكي از آنان رفته و او را به زندان افكنده است. قبلاً منابع ديگر نوشته بودند: روس ها مي دانند كه اين منابع متعلق به همه آنان است ولي به علت قرار داشتن رسانه ها در دست سرمايه داران «يك شبه» و يا وابسته بودن به ايشان، صداي اعتراض مردم به گوش كسي، از جمله دولت نمي رسد و چند روزنامه نگار كه تاكنون جرات اشاره به اين غارت ثروت ملي را كرده بودند به دست مافياي روس كشته شدند. بنا براين راز ميلياردر شدن يك شبه ۳۶ نفر در روسيه هنوز در پرده ابهام است. اصطلاح «ميلياردر يك شبه» را مطبوعات جهان بر اين روس ها گذارده اند.
انتقاد مطبوعات اسلامي از اقدام دولت سعودي
نشست اخير اوپك در آمستردام كه وزير انرژي آمريكا به آنجا رفته بود تا از نزديك در جريان كارهاي آن باشد، تصميمي براي افزايش توليد نفت نگرفت و اتخاذ تصميم را به آينده موكول كرد، ولي علي نعيمي وزير نفت سعودي به وزير انرژي آمريكا اطمينان داد كه آن دولت به منظور كاهش بهاي بنزين در آمريكا از اول ژوئن (هفته آينده) هر روز ششصد هزار بشكه بر توليد خود خواهد افزود و سپس كل توليد روزانه اش را به ده و نيم ميليون بشكه در روز خواهد رساند.
بهاي متوسط بنزين در آمريكا ديروز از هر گالن دو دلار و ۷ سنت تجاوز كرد كه قبلاً سابقه نداشته است. روزنامه هاي اين كشور نوشته اند كه اگر وعده دولت سعودي هم عملي شود، تا پاييز كه توليد اضافي وارد آمريكا خواهد شد بهاي بنزين پايين نخواهد آمد و تنها در آستانه انتخابات خواهد بود كه كاهش خواهد يافت واين مسئله به سود جورج بوش تمام خواهد شد. برخي مطبوعات عرب و كشورهاي اسلامي از اقدام دولت سعودي انتقاد كرده و نوشته اند كه اين دولت براي باقي ماندن بر اريكه قدرت به هر سازشي تن مي دهد. چرا مصرف كنندگان نفت بر عرضه كالاهاي مورد نياز ما نمي افزايند تا ارزانتر به دستمان برسد از جمله گندم، ذرت و اتومبيل؟

پاسخ به پرسش پزشكي
بيماران توجه كنند
دكتر روزنفلد ۲۳ ماه مه (يكشنبه اين هفته) در پاسخ به پرسش هاي متعدد، بر مراقبت هرچه بيشتر بيماران از وضعيت خود تاكيد كرده و گفته است: جز در موارد اورژانس، اگر به شما توصيه عمل جراحي شود؛ حتما نظر دو دكتر ديگر را در اين زمينه جويا شويد و به توصيه يك دكتر تسليم نشويد. در كنار در خروجي هر اطاق بيمارستان، جاي شستشوي دست تعبيه شده است؛ مراقبت كنيد دكتر،پرستار و هر كس ديگر كه قصد دست زدن به شما را دارد پيش از نزديك شدن، دست هايش را بشويد و در غير اين صورت به او تذكر دهيد. اگر هنگام تزريق آمپول احساس درد كرديد فورا جيغ بكشيد، زيرا كه اشتباهي در كار بوده است. پيش از خوردن قرص، دقت كنيد كه عوضي نباشد و اين را بدون خجالت به پرستار بگوييد. همين ديروز اعلام شد كه قرص «ليپيتور» ويژه پايين آوردن كلسترول باعث ضعف موقت حافظه مي شود، يعني روي مغز اثر مي گذارد. اگر آن را مصرف مي كنيد بايد بي درنگ به دكتر خود تلفن كنيد كه تا حل مسئله، تكليف شما را از اين بابت روشن سازد و ....

نگارستان
007035.jpg
نوازنده پيانو
۱- ويلهلم هامرشو Wilhelm Hammershoi
۲- تولد: كپنهاگ ۱۸۶۴ / وفات: كپنهاگ ۱۹۱۶
۳- سبك هنرمند: باروك (سبك غلو و تكلف، كه از كلمه ايتاليايي «baracco» به معني ابله يا مسخره گرفته شده است. اين مكتب از ۱۶۰۰ ميلادي در رم آغاز و تا اواسط قرن هجدهم طرفداران فراواني داشت).
۴- درباره هنرمند: هامرشويكي از هنرمندان دانماركي بود كه علاقه اي خاص به استفاده از رنگ هاي سرد و بي روح مخصوصا رنگ خاكستري داشت. از اين  رو، آثار او حالتي مرموز داشتند. اين خصوصيت آثارش، به آثار هنرمندان هلندي قرن هفدهم چون «جان ورمر» و «پيتر دي هوك» شباهت داشت. آثار او زمان مشخصي را نشان نمي دانند، اما حالتي خاص را القاء مي كردند. به طوري كه با ديدن آثار او بيننده به مرور خاطرات گذشته اش مي پردازد. او در دوران خود هنرمندي معروف و مورد توجه و الهام بخش بسياري هنرمندان بود.
۵- نام تابلو و مشخصات تابلو: دختري پشت پيانو / ۱۹۰۱ / رنگ روغن روي بوم / ۴۴*۵۶ سانتي متر. در فضايي آرام و در عين حال سرد و كمي غمگين؛ دختركي را در حال نواختن پيانو مي بينيم. گويي اثر با پاستل نقاشي شده چراكه رنگ هاي استفاده شده در خلق اثر، طيفي سرد، با تأكيد بر رنگ خاكستري و سفيد دارد. عمق اتاق با روميزي سفيد و چين هاي روي آن مشخص شده است. سكوت و آرامش بيش از حد فضا يادآور فضاي آثار هنرمندان ژاپني و رنگ هاي استفاده شده يادآور آثار هنرمندان اسكانديناويايي است.
۶- محل نگهداري تابلو: گالري خصوصي.

بهارستان
- با ما از فرزندان سخن بگو
-شما مي توانيد بكوشيد تا مانند آن  ها باشيد
اما مكوشيد كه آنها را مانند خود سازيد
زيرا كه زندگي واپس نمي رود.
جبران خليل جبران- نجف دريا بندري

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
ترور
ماشين حامل وزير، طبق برنامه به همراه محافظان به طرف شهر در حركت بود كه ناگهان با انفجار ماشين جلويي متوقف شد. محافظان به سرعت از ماشينها خارج شدند، دور ماشين وزير جمع شدند و شروع به تيراندازي كردند... اما آدم ربايان كه نفرات و تجهيزاتشان بيشتر بود، همه را از پاي درآوردند و با هلي كوپتر وزير را ربودند!
در اين حال مردي شتابان خود را بين اجساد و ماشينهاي منهدم شده رساند و فرياد زد: «كات... معركه بود بچه ها»! علي ا . نصيري

گشتي در دنياي خبرها
۱۳۰ سال زندان
داكا: يكي از مقامات بخش مخابرات كشور بنگلادش به جرم فساد مالي به تحمل ۱۸۰ سال حبس محكوم شد.جرم وي سوءاستفاده ۷۲/۱ ميليون دلاري از دارايي هاي دولت در دهه ۱۹۸۰ است، كه او در هيأت مديره شركت تلگراف و تلفن بنگلادش انجام وظيفه مي كرد.همچنين وي محكوم به پرداخت ۲۴/۲ ميليون دلار جريمه است و درصورتي كه نتواند اين جريمه را بپردازد بايد ۳۰ سال بيشتر حبس بكشد.
كارمند خواب آلود
فيلادلفيا: چند روز پيش مأموران اف.بي.آي در فيلادلفيا يك حسگر (سنسور) را در نزديكي خط آهن كشف كردند. در ابتدا تصور مي شد كه اين حسگر براي انجام عمليات تروريستي در كنار خط آهن نصب شده اما پس از تحقيقات مفصل مشخص شد، حسگر را يكي از كارمندان شيفت شب راه آهن نصب كرده است.
او اين حسگر را در نزديكي اتاق محل كار خود در كنار خط آهن نصب كرده بود تا متوجه حضور احتمالي رؤساي خود بشود. وي شب ها به جاي بيدار ماندن و نظارت بر عملكرد قطارهاي عبوري به خواب عميقي فرومي رفت و هرگاه كه رؤسا يا بازرسان به اتاق كارش نزديك مي شدند، حسگر زنگي را به صدا درمي آورد و كارمند خواب آلود بلافاصله از خواب بيدار مي شد.
رزهاي ضد سرقت
لندن: همه ساله در شهر لندن، جشنواره بين المللي گل و گياه برگزار مي شود كه در اين جشنواره زيباترين گل هاي جهان در معرض ديد علاقمندان قرار مي گيرد.
اما امسال برخلاف سال هاي قبل يكي از فرماندهان پليس لندن در اين جشنواره حاضر شد و به شهروندان آموزش داد كه چگونه با استفاده از گل و گياه مانع ورود سارقان به منازل خود شوند.
وي گفت:  اولين لايه حفاظتي منزل، بايد اطراف باغچه ايجاد شود. به همين دليل شهروندان بايد از فنس هايي دست كم به ارتفاع ۶/۱ متر استفاده نمايند و در كنار آن رزهاي رونده بكارند چون اين نوع گياه هم نقش سيم خاردار را ايفا خواهد كرد و هم نماي ساختمان را زيبا مي كند.
علاوه بر اين توصيه شده است چراغ هاي باغچه تا صبح روشن بماند و روي ورودي خانه برگ درختان ريخته شود تا صدا پاي سارقان احتمالي به گوش برسد.
عاقبت حضور در مراسم ترحيم
آتن: ۳۰۰ نفر در يونان كه در مراسم ترحيم متوفيان شركت كرده بودند به دليل مسموميت غذايي در بيمارستان بستري شدند.
معمولا در جريان مراسم ترحيم در اين كشور شكلات مخصوصي به نام «كوليوا» به حاضران در مراسم ترحيم اعطاء مي شود كه اين شكلات باعث مسموميت شركت كنندگان در چند مراسم ترحيم شد و آنها مجبور شدند دوشنبه شب را در بيمارستان سپري كنند.
نقص فني و درخواست غرامت
پكن: صاحب يك دستگاه خودرو گرانقيمت در چين، كارخانه سازنده را به دادگاه كشانده و درخواست غرامت كرده است.خودروي اين شهروند، ساخت يك كارخانه خودروسازي در انگليس است و آن را ۵۶ هزار دلار خريده است.خودروي اين مرد پس از طي ۴۱۰۰ كيلومتر دچار نقص فني شد، به همين دليل وي علاوه بر بازپرداخت كل مبلغ خودرو، خواهان ۵۸ هزار دلار به عنوان غرامت شده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۳۴ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۱ دقيقه

گل و گياه
كوكب
007032.jpg
نام علمي: Dahila, Altami Gosmic
خانواده: COMPOSITAE
گياه غده اي به بلندي ۵/۱ متر و گستردگي ۷۵ سانتي متر است. برگهاي آن به چند برگچه بيضي شكل تقسيم شده و گلهاي درشت نارنجي آن با مركز صورتي رنگ اواسط تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي و خاك با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه است. پس از پايان گلدهي و خشك شدن شاخ و برگ غده ها را از خاك خارج نموده و تا زمان كاشت مجدد در انبار خشك و خنك نگهداري مي كنند.
ازدياد: از طريق كاشت بذر يا تقسيم غده ها در بهار امكان پذير مي باشد.
سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |