چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۰ - May 26, 2004
گزارش همشهري از مشكلات معتادان بازپروري شده
پرداخت وام اشتغال به معتادان بهبوديافته
گروه اجتماعي:سازمان بهزيستي به معتادان بهبوديافته وام اشتغال پرداخت مي كند.
به گزارش خبرنگار همشهري افرادي كه به دام اعتياد گرفتار مي شوند و با اين مشكل دست به گريبانند علاوه بر داشتن انگ منفي با مسائل پيچيده ديگري چون طرد از جامعه نيز مواجهند.
بسياري از اين افراد در ابتداي دوران جواني دچار چنين عارضه اي مي شوند و اكثرا يا هنوز شغلي اختيار نكرده و يا اگر شغل و منبع درآمدي دارند خيلي ثبات پيدا نكرده اند. برخي ديگر كه از دوران جواني عبور كرده اند مشكل اداره خانواده، همسر، بچه و غيره را دارند و درآمد حاصل از شغل موجودشان كفاف زندگي آنها را نمي دهد، چه رسد به هزينه سرسام آور تهيه مواد مخدر. از ميان اين افراد عده بسيار معدودي هستند كه درآمدهاي بالا دارند و مي توانند زندگي خود را تامين كنند. مشكلات اقتصادي ناشي از مصرف مواد مخدر بسياري از اين افراد را به سمت بزهكاري و انجام كارهاي خلاف براي تأمين هزينه هاي اعتياد و زندگي سوق مي دهد.
برخي گزارش ها و تحقيقات نشان مي دهد نزديك به ۱۰ درصد معتادان با انجام مراقبتها و درمان قادر به ترك هستند. اين گروه به دليل مشكلات فراواني كه در طول دوران اعتياد براي اطرافيان و آشنايان خود ايجاد كرده اند كمتر مي توانند اعتماد نزديكان را براي يافتن شغل و تامين زندگي جلب كنند، چنانچه كسي هم حاضر به سپردن كاري به ايشان شود با قيد داشتن ضامن و چك هاي اعتباري است كه تامين اين شروط به سادگي براي اين افراد امكان پذير نيست. بنابراين حتي پس از ترك اعتياد نيز چرخه مشكلات معتادان و خانواده هاي آنها همچنان ادامه دارد و در اين مسير روزبه روز بر تعداد افراد آسيب ديده افزوده مي شود.
گزارش همشهري حاكي است، نهادهاي پيشگيري از آسيب هاي اجتماعي بررسي اين نوع مشكلات افراد آسيب ديده را در دستور كار خويش قرار داده و اقداماتي در اين خصوص در حال انجام است.
دكتر مسعود حيدرنژاد -معاون هماهنگي امور اشتغال سازمان بهزيستي كشور در گفتگويي به ضرورت اشتغال معتادان ترك كرده پرداخت و گفت: مبلغ ۳ ميليون تومان در سال جاري جهت اشتغالزايي اين قبيل معتادان در نظر گرفته شده است.
وي افزود: معاونت پيشگيري بهزيستي طرحها و راهكارهايي در اين جهت براي بهبود اشتغال معتادان ترك كرده در دست تهيه دارد.
وي به موضوع مهمترين مشكل معتادان بازپروري شده كه نبود ضامن حقوقي معتبر است اشاره مي كند و مي گويد: متاسفانه به دليل مورد حمايت قرار نگرفتن معتادان بهبوديافته از سوي جامعه، يافتن ضامن براي معتادان كار سختي است. به نظر مي رسد تنها راه حل مشكل دريافت وام و جاانداختن اين تفكر در جامعه است كه معتاد بازپروري شده فردي عادي بوده و به تعهدات خود عمل مي كند.

همايش كودك آزاري خواستار افزايش سن
مسئوليت كيفري كودكان و نوجوانان شد
007053.jpg
گروه اجتماعي:در بيانيه پاياني همايش بررسي پديده كودك آزاري اعلام شد: سن مسئوليت كيفري كودكان و نوجوانان بايد افزايش يابد.
به گزارش خبرنگار ما در همايش ديگري با عنوان كودكان كار در آيينه اقتصاد نيز از كار ۲۵۰ ميليون كودك ۵ تا ۱۲ساله درجهان خبر داده شد.
دكتر قاسم زاده يكي از آسيب شناسان در اين باره مي گويد: كار كودك مي تواند اثرات زيانباري بر رشد وي بگذارد به همين خاطر بيش از ۵۰ درصد كودكان كار دچار آسيب ديدگي هاي جسمي هستند. علاوه بر اين كودكان كار از عوارضي چون خشونت، افسردگي، بي اعتمادي، انتقام جويي و روحيه تخريب گري رنج مي برند.
اين آسيب شناس همچنين يادآور شد: با توجه به آماري كه به دست آمده بيش از ۸۶ درصد بچه هاي كار و خيابان داراي خانه و خانواده هستند كه به علت بي سرپرستي و يا بدسرپرستي مجبور به انجام كار مي شوند.
از سوي ديگر، همايش بررسي پديده كودك آزاري نيز با انتشار بيانيه اي به كار خود پايان داد. در بيانيه پاياني اين همايش خواسته شده است سن مسئوليت كيفري كودكان ونوجوانان بايد افزايش يابد. در اين بيانيه همچنين تصريح شده است، نظارت بر اجراي صحيح قانون كار كودكان و تحقق شعار «كار كودك تحصيل است.»
حمايت هاي همه جانبه از خانواده  هايي كه از كودكان خود به عنوان عامل اقتصادي استفاده مي كنند و اجرايي كردن قوانين مربوط به تحصيل اجباري، يكنواخت سازي و رويه هاي قضايي و هماهنگي آراي صادره و استفاده از مجازات هاي جايگزين در دادگاههاي اطفال از سوي قضات و اجباري كردن حضور وكلا و مددكاران اجتماعي در مراحل بازجويي ضروري است.

مردم سالاري ديني در عمل
علي اكبر اشعري
هر چند آيات الهي و گفتار و رفتار پيامبر اكرم و ائمه معصومين صلوات الله عليهم و تجربه سالهاي بعد از بعثت پيامبر مكرم اسلام، حاكي از اين حقيقت است كه اجراي كامل احكام دين جز در سايه تشكيل حكومت اسلامي ميسر نيست، و بحث پيرامون حاكميت دين در جامعه، عمري به درازاي تاريخ اسلام دارد، ليكن در هيچ دوره اي از تاريخ اسلام به اندازه امروز، پيرامون حكومت اسلامي و نقش و جايگاه هر يك از اركان حكومت و شيوه هاي اجرايي آن بحث و گفت وگو نشده است. خاستگاه اين گفتگوها، هميشه يكسان و از يك جانب نبوده است، گاه مدافعين حكومت اسلامي به بيان ادله عقلي و نقلي وجوب حاكميت دين بر جامعه مي پردازند و گاه مخالفين با هر قصد و انگيزه با طرح برخي ابهامات يا شبهات، يا دين را امري فردي قلمداد كرده و امور اجتماعي از جمله تشكيل حكومت را از شئون دين نمي شناسند و يا آن را فاقد توانايي براي پاسخ به نيازهاي عصري بشر و اداره جامعه نوين معرفي مي كنند.
صرف نظر از انگيزه مخالفين حكومت اسلامي در راه انداختن اين قيل و قالها، طرح شبهات به ويژه در حالت آماده باش كامل مراكز فكري و انديشه اي انقلاب اسلامي، مي تواند به رشد و بالندگي تفكر حكومت ديني و خلق تئوري هايي بينجامد كه در فضاي گفت وگوي جهاني امروز، حرفي نو بر مبنايي محكم و استوار به جامعه بشري عرضه كند.
يكي از نظريه هايي كه در خلال اين گفتگوها ظاهر شد و مراحل مختلف رشد و تكامل خود را طي كرد و به عنوان يكي از افتخارات اسلام به جامعه امروز عرضه شد، نظريه مردم سالاري ديني بود، اين نظريه مردم را ركن اصلي حكومت مي شناسد.البته امروز در جامعه ما اين نظريه به طور عمده از سوي دو جريان، با دو رويكرد متفاوت مطرح مي شود. يكي جرياني كه با توجه به مقبوليت عام اين نظريه، براي توفيق در رقابتهاي سياسي از آن بهره برداري ابزاري مي كند و ديگري جرياني كه براي آن، مبنايي در متن آموزه هاي ديني قائل است.
جريان اول چون نگاهش به اين نظريه نگاهي مقطعي و ابزاري است، تا مرحله دست يابي به اهداف، اين ديدگاه را بر مي تابد و از آن پس با استفاده از شگردهاي تبليغاتي از جمله فعال كردن برخي گروههاي فشار و اصلي كردن برخي مسائل فرعي، افكار عمومي را از مسائل اصلي جامعه منحرف مي كند و آن ها را سرگرم برخي مسائل حاشيه اي مي نمايد. و به اين ترتيب محوريت مردم در اصلي ترين نقشها به فراموشي سپرده مي شود. اما جريان دوم چون براي آن مبنايي ديني قائل است و برخوردش با دين ابزاري نيست، به همه لوازم مردم سالاري ديني تن مي دهد و چون مردم را ركن اصلي حكومت مي شناسد، در هر حال طرفدار تحقق اين انديشه است. وقتي موضوع تشكيل حكومت مطرح است، به صورت مستقيم يا غيرمستقيم، نظر مردم در انتخاب كارگزاران شرط است و حراست از آرا و نظريات مردم از دستبرد صاحبان زر و زور و تزوير را توسط نهادهاي قانوني واجب مي داند و وقتي حكومت تشكيل شد، خواست، نياز و مصلحت مردم را محور فعاليت نهادهاي جامعه مي خواهد.و همچنين معتقد است كه مردم به عنوان سهامداران اصلي حق دارند بر همه اين امور به صورتهاي گوناگون پيش بيني شده در قانون نظارت كنند.
در همين راستا مديريت جديد شهرداري تهران در تلاش براي تحقق اين منظور، علاوه بر ارتباط و تعامل تنگاتنگ و صميمانه با منتخبين مردم به عنوان نمايندگان آنها در شوراي اسلامي شهر، به شيوه هاي مختلف از مزاياي ارتباط مستقيم با مردم نيز استفاده مي كند.
براي اين منظور، علاوه بر حضور مستمر و يا اطلاع قبلي شهردار و همكارانش در ميان مردم مناطق مختلف تهران و وقت گذاري براي گفت وگو با ايشان، شيوه هاي ديگري را نيز براي گسترش ارتباط با مردم انتخاب كرده است.
از جمله اين شيوه ها استفاده از روش نظرسنجي علمي است. گاه شهردار از مردم مي خواهد با نظرات ايشان در مورد اولويت هاي شهر تهران آشنا شود، گاه براي ارزيابي عملكرد شهرداري، ارزيابي آنها در مورد كارهاي انجام شده را جويا مي شود.
اين كار شهرداري - توجه به نظر مردم در تصميم گيري و ارزيابي فعاليتها - نكته اي است مبتني بر همان مردم سالاري ديني.
از جمله مواردي كه شهرداري تهران در دو مرحله نظر مردم را جويا شد، اقدام فرهنگي شهرداري تهران در قالب اهداي كتاب با شيوه اي كاملا نو به مدارس تهران بود. سال گذشته شهرداري تهران با فراخوان از ناشران تهراني كتب جديد و مناسب دوره هاي تحصيلي ابتدايي، راهنمايي و دبيرستان ايشان را در نمايشگاهي در معرض بازديد و انتخاب نمايندگان مدارس شهر تهران گذاشت. نمايندگان مدارس از ميان كتب موجود در نمايشگاه، كتابهاي مورد نياز مدرسه خود را انتخاب كردند و پس از مدتي كتابها براساس فهرستهاي انتخاب شده در قالب بسته هايي به مدارس تحويل داده شد.در نمايشگاه مذكور، از نمايندگاني كه از سوي مدارس براي انتخاب كتاب مراجعه كرده بودند، در مورد فايده اين كار سئوال شد. بيش از نود و هشت درصد اين افراد،  اقدام شهرداري را مفيد ارزيابي كردند. همچنين در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، از مراجعه كنندگان در مورد تأثير اقدام شهرداري تهران در مورد اهداي كتاب به مدارس در توسعه فرهنگ كتاب خواني سئوال شد و اين بار نيز بيش از نود و سه درصد مردم اين تأثير را مثبت ارزيابي كردند.

مشكلات پرستاران تيرماه حل مي شود
كارشناس دفتر امور پرستاري وزارت بهداشت به پرستاران وعده داد كه پيش از چهارم تيرماه جاري، همزمان با روز پرستار، مشكلات اين قشر حل شود.
حاتم احمدوند در گفت  وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران، همچنين با اشاره به ۲۰ ميليارد تومان بودجه افزايش حقوق پرستاران خاطرنشان كرد: دفتر پرستاري وزارت بهداشت نسبت به شرط و شروط قراردادن اين ۲۰ ميليارد تومان و در نظر گرفتن بخشي از آن براي ديگر كاركنان بخش بهداشت و درمان معترض و اعتراض خود را به معاونت توسعه وزارتخانه اعلام كرده است.وي ادامه داد: اين ۲۰ ميلياردتومان بايد جداي از بحث ارتقاي شغلي باشد به نحوي كه در اشل حقوقي كادر پرستاري (پرستار، بهيار، كمك بهيار، اتاق عمل و بي هوشي) منظور شود تا از نظر حقوقي انگيزه اي ايجاد كند، در غير اين صورت مشكل حقوقي پرستاران حل نخواهد شد.
احمدوند به ايسنا گفت: پرستاران نيز با تحصن، به نوعي اعتراض خود را عنوان مي كنند و ما نيز، سعي مان بر اين است كه مشكلات پرستاري را از سيستم اداري حل كنيم.

دولت لوايح «تشكيل دادگاه اطفال و نوجوانان» و «حمايت از حريم خصوصي» را بررسي كند
كميسيون لوايح دولت در جلسات فرعي خود لايحه  «تشكيل دادگاه اطفال و نوجوانان» پيشنهادشده از سوي قوه  قضاييه و لايحه  «حمايت از حريم خصوصي» را مورد بررسي قرار مي دهد. به گزارش ايسنا برقراري محيط صميمانه بين كودك و مقام قضايي و رسيدگي به جرم مطابق با شخصيت و روحيات كودكان و نوجوانان، از جمله دلايل توجيهي براي تدوين اين لايحه عنوان شده است.
در تشريح خلاصه  پيشنهادها و دلايل توجيهي اين لايحه آمده است: «با توجه به ضرورت ايجاد بستر قضايي مناسب و متناسب با منافع كودك و جامعه به لحاظ فقدان قدرت تميز كامل در اين قشر از جامعه و تفاوت منشأ بزهكاري آنها و برقراري محيط صميمانه بين كودك و مقامات قضايي (برخورد غيركيفري و غيرپليسي ) و بالاخره رسيدگي مطابق با شخصيت و روحيات آنها و با عنايت به تبعات منفي ناشي از مجازات آنها از جمله تقويت نابساماني هاي آنها و افزايش حس عناد نسبت به جامعه و ناهنجاري هاي اجتماعي و اخلاقي، لايحه مزبور در اجراي بند (۲) اصل (۱۵۸) قانون اساسي، مشتمل بر ۵۵ ماده و ۲۲ تبصره تنظيم و براي سير مراحل استصوابي ارائه شده است.»
بنا بر اين گزارش هم چنين «لايحه  حمايت از حريم خصوصي» نيز كه تاكنون سه مرتبه در جلسات اصلي كميسيون لوايح مطرح شده، براي بررسي جامع به كميسيون فرعي ارجاع شده است.
«حريم خصوصي يكي از ارزشمندترين مفاهيم نظام هاي حقوقي توسعه يافته است.كه حمايت از شخصيت انساني مستلزم حمايت از حريم خصوصي و حمايت از حريم خصوصي تكريم به شخصيت و تماميت مادي و معنوي انسان است . با آزادي و استقلال انسان و حق بر تعيين سرنوشت براي خود نيز ارتباط ملازمي دارد».

وزارت آموزش و پرورش:
اجراي طرح ارتقاي شغلي معلمان شنبه نهايي مي شود
مديركل امور اداري وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد: اجراي طرح ارتقاي شغلي معلمان شنبه آينده در شوراي اداري استخدامي نهايي مي شود.
محمد كليايي روز سه شنبه به ايرنا گفت: در صورت تصويب اين طرح در شوراي اداري استخدامي جزئيات اجراي آن اعلام خواهد شد.وي هرگونه پاسخ درباره جزئيات اجراي اين طرح را به پس از تصويب آن موكول كرد.
برخي از روزنامه ها روز گذشته از قول مرتضي حاجي وزير آموزش و پرورش نوشته بودند كه طرح ارتقاي شغلي معلمان هفته آينده ابلاغ و اجرا مي شود.براساس طرح ارتقاي شغلي، معلمان با كسب امتياز ۶۰۰ ، ۱۱۰۰ و ۱۶۰۰ به ترتيب به ارشد، خبره و عالي ارتقاء  مي يابند.
در اجراي اين طرح مدارك تحصيلي، سوابق تجربي، اختراع، ابداع، تاليف كتاب و مقاله به عنوان ملاك ارزشيابي فرهنگيان در نظر گرفته مي شود.

كراوات پزشكان معدن ميكروب هاست
نتايج تازه ترين تحقيقات نشان مي دهد تغيير لباس پزشكان به كاهش گسترش عفونت در بيمارستان ها كمك مي كند.محققان مي گويند كراواتي كه پزشكان استفاده مي كنند هشت برابر كراوات ساير كاركنان بيمارستان كه در تماس با بيماران نيستند حاوي ميكروب هاي بيماري زا است.
به گزارش پايگاه اينترنتي رويترز از نيويورك، استيون نوركين سرپرست اين تحقيق مي گويد كراوات پزشكان اغلب اوقات با بيماران يا تخت آنها تماس پيدا مي كند.
پزشك بعد از معاينه يا درمان بيمار، دست هاي خود را مي شويد و كراوات خود را مرتب مي كند، كه با اين كار احتمالا دست ها مجددا آلوده مي شوند.
اين محققان ۴۲ كراوات مورد استفاده پزشكاني را كه به طور مرتب از بيماران عيادت مي كردند و ۱۰ كراوات مورد استفاده كاركنان نگهباني را با ميله مخصوص پاك كردند و نمونه هاي به دست آمده را در محيط آزمايشگاه كشت دادند.
محققان در ۲۰ عدد از كراوات ها انواع ميكروب ها را مشاهده كردند. درحالي كه كراوات فقط يك نگهبان حاوي يك نوع ميكروب بود.
اين محققان مي گويند معمولا استفاده از كراوات به خاطر نشان دادن وجهه حرفه پزشكي و افزايش اطمينان بيماران مورد تشويق قرار مي گيرد، اما درواقع كراوات به اندازه ساير لباس ها پاكيزه نيست.
پزشكان بايد كراوات خود را با يك اسپري مرغوب و مؤثر ضدعفوني كنند. راه حل ديگر دور انداختن كراوات است.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |