چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۳۹۰ - May 26, 2004
تشنج بر سر گزارش هاي تحقيق و تفحص در مجلس
رقابت در قرائت گزارش تحقيق و تفحص از واردات چاي و تحقيق و تفحص از ماجراي رشوه استات اويل باعث تشنج در مجلس شد.
به گزارش خبرنگار پارلماني همشهري روز گذشته به هنگام قرائت گزارش تحقيق و تفحص از ماجراي رشوه استات اويل كه توسط حاجيان مخبر كميسيون قرار بود خوانده شود، اعضاي هيأت تحقيق و تفحص از واردات چاي در مورد ادامه قرائت اين گزارش به هيأت رئيسه مجلس اعتراض كردند و حتي شمس الدين وهابي مخبر هيأت تحقيق و تفحص از چاي در پشت تريبون قرار گرفت كه اين مسأله مورد اعتراض حسين آفريده رئيس كميسيون انرژي قرار گرفت. اين امر باعث شد وهابي كه پشت تريبون ايستاده بود از بلندگوي مجلس خطاب به آفريده بگويد نگذاريد آنچه در كميسيون تحقيق و تفحص از استات اويل گذشته بگويم!
اين سخنان وهابي باعث عصبانيت كروبي شد و با صداي بلند گفت: آقاي شمس گزارش را بخوان! بعد از شروع قرائت اين گزارش كرامت الله عمادي نماينده سميرم طي تذكري نسبت به عدم قرائت گزارش تحقيق و تفحص از حادثه سميرم اعتراض كرد. احتمالا گزارش تحقيق و تفحص از استات اويل امروز در مجلس قرائت مي شود.

با حكم مقام معظم رهبري:
علي لاريجاني عضو شوراي عالي امنيت ملي شد
عضويت حسن روحاني در شورايعالي امنيت ملي به مدت سه سال تمديد شد.
حضرت آيت الله خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي طي حكمي دكتر علي لاريجاني را به عنوان نماينده خود در شوراي عالي امنيت ملي و همچنين عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي منصوب كردند.
به گزارش ايسنامتن حكم مقام معظم رهبري به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
جناب آقاي دكتر علي لاريجاني در اجراي اصل يكصد و هفتاد و ششم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران جنابعالي را به نمايندگي خود در شوراي عالي امنيت ملي براي مدت سه سال منصوب مي كنم.
انتظار مي رود كه با توجه به نقش برجسته و ممتاز تصميمات آن شورا در تحقق استقلال و امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران بتوانيد با شركت فعالانه در آن و تبادل نظر مستمر با اينجانب به اقتدار و استقلال نظام متعالي اسلامي كمك نماييد.
همچنين جنابعالي را به عضويت در شوراي عالي انقلاب فرهنگي منصوب مي كنم و توفيقات شما را از خداوند متعال خواستارم.
سيد علي خامنه اي
پنجم خرداد ۱۳۸۳
مقام معظم رهبري همچنين حكم حجت الاسلام والمسلمين دكتر حسن روحاني را به عنوان نماينده خود در شوراي عالي امنيت ملي براي مدت سه سال ديگر تمديد كردند.

در راهروهاي مجلس
* گزارش تحقيق و تفحص از امر انتخابات مجلس هفتم در جلسه روز گذشته مجلس قرائت شد. در اين گزارش كه در چندين بند تهيه شده است تخلفاتي در زمينه نظارت و اجراي انتخابات مجلس هفتم آمده و همچنين نسبت به عدم همكاري شوراي نگهبان و همچنين هيات مركزي نظارت به شدت گلايه شده است.
*۲۰ نفر از اقليت هاي ديني كليمي و بلوچ كه ده سال پيش در مرز ميرجاوه به علت خروج غيرمجاز از مرز دستگير شده بودند، پس از ده سال از آنان هيچ گونه خبري در دست نمي باشد، خانواده هاي اين افراد نسبت به اين مساله به كميسيون اصل نود شكايت كرده اند ولي هنوز نتيجه اي در اين زمينه حاصل نشده است.
* نمايندگان مجلس در آخرين روز كاري خود امروز گردهم مي آيند. روز گذشته نيز نمايندگان در صحن علني به خداحافظي و حلاليت خواهي از يكديگر مي پرداختند و حتي به شوخي با هم كشتي مي گرفتند.

دولت ۹ پيشنهاد وزارت كشور درباره تقسيمات كشوري را بررسي مي كند
۹ پيشنهاد وزارت كشور، مربوط به تقسيمات كشوري، دو پيشنهاد وزارت خارجه، دو پيشنهاد وزارت اطلاعات و يك پيشنهاد وزارت مسكن در كميسيون سياسي دفاعي دولت در دست بررسي است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اطلاع رساني سخنگوي دولت، كميسيون سياسي دفاعي دولت در جلسات آتي خود ۱۴ پيشنهاد وزارتخانه هاي مختلف را بررسي خواهد كرد.
۹ پيشنهاد از پيشنهادهاي ارائه شده به كميسيون براي تصويب و طرح در هيات دولت از سوي وزارت كشور درباره تقسيمات كشوري ارائه شده است.
دو پيشنهاد وزارت خارجه، دو پيشنهاد وزارت اطلاعات و يك پيشنهاد وزارت مسكن ديگر مواردي است كه كميسيون سياسي دولت به بررسي آن خواهد پرداخت. پيشنهادهاي وزارت كشور كه تمامي آن پيرامون موضوع تقسيمات كشوري در استانهاي هرمزگان، كرمانشاه، كرمان، خراسان، قزوين ، مازندران و خراسان است.بنا بر اين گزارش درخواست تعويق تصميم دولت مبني بر واگذاري مسئوليت ستاد گذرنامه به وزارت كشور و آيين نامه پوششهاي وزارت اطلاعات دو پيشنهادي است كه توسط اين وزارتخانه براي بررسي به كميسيون سياسي دولت ارائه شده است.
انتصاب و پذيرش كنسول افتخاري و الحاق جمهوري اسلامي به پروتكل كيوتو دو پيشنهاد وزارت امور خارجه است كه در جلسات آتي كميسيون سياسي بررسي خواهد شد.

روزنامه هاي انگليسي:
ايران از طريق چلبي آمريكا را در عراق گمراه كرد
روزنامه هاي انگليسي روز گذشته از آغاز تحقيقات سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا در خصوص نقش ايران در ترغيب آمريكا به حمله نظامي به عراق از طريق ارائه اطلاعات ساختگي به ايالات متحده توسط احمد چلبي رئيس كنگره ملي عراق خبر دادند.
گاردين طي گزارشي در صفحه اول شماره ديروز خود نوشت: برخي مقامات اطلاعاتي آمريكا اكنون معتقدند ايران از تندروهاي پنتاگون و كاخ سفيد براي رهاشدن از شر يك عراق متخاصم استفاده كرد تا راه را براي حكومت شيعيان در عراق هموار كند.
اين روزنامه به نقل از يك مقام اطلاعاتي كه نخواست نامش فاش شود، مي افزايد كه چلبي و آرا كريم حبيبي رئيس اطلاعاتي چلبي، اطلاعات سري آمريكا را در اختيار ايران قرار مي دادند و حبيبي سالها از عوامل ايراني پول دريافت مي كرده و به هر دو طرف آمريكايي و ايراني اطلاعات مي داده است.
به ادعاي اين مقام آمريكايي مقامات اطلاعاتي ايران، آمريكا را به مدت چند سال از طريق چلبي فريب مي دادند.
گاردين مي نويسد: چلبي و حبيبي منشأ عمده اطلاعات جاسوسي بوده اند كه واشنگتن براساس آن جنگ عليه عراق را طرح ريزي كرد.
فاينشنال تايمز هم با ذكر اين كه در همكاري بلندمدت چلبي با ايران هيچ شكي نيست به نقل از پاتريك لينگ رئيس سابق بخش خاورميانه در آژانس اطلاعات دفاعي پنتاگون نوشت: آژانس اطلاعات دفاعي پنتاگون در خصوص اين كه ايران از چلبي براي ارائه اطلاعات اشتباه به آمريكا استفاده كرده به تهران مظنون است. وي در ادامه مي گويد: در آژانس اطلاعات دفاعي پنتاگون همچنين به اين نتيجه رسيده است كه چلبي اطلاعاتي را به ايراني ها ارائه داده است.
آمريكا هفته گذشته احمد چلبي را به جاسوسي براي ايران متهم كرد اما ايران و چلبي اين ادعا را تكذيب كردند.

وليعهد عربستان:
تهران و رياض همواره در كنار يكديگر خواهند بود
معاون كشورهاي عربي و آفريقايي وزارت امور خارجه و فرستاده ويژه جمهوري اسلامي كه در جده بسر مي برد، بعد از ظهر ديروز با امير عبد الله وليعهد عربستان ملاقات و پيام كتبي خاتمي رئيس جمهوري را تقديم وي كرد.
به گزارش خبرگزاري موج به نقل از روابط عمومي وزارت امور خارجه، سيد محمد صدر در اين ديدار با اشاره به اهميت روابط جمهوري اسلامي ايران و عربستان و ضرورت بحث و تبادل نظر در سطوح عالي ميان دو كشور در مورد مسائل دو جانبه و منطقه اي به خصوص تحولات عراق و فلسطين گفت: حساسيت شرايط منطقه ايجاب مي كند كشورهايي نظير ايران و عربستان هر چه بيشتر با يكديگر همكاري كنند تا از مشكلات مردم عراق كاسته شود.
اميرعبدالله وليعهد عربستان نيز با تشكر از پيام خاتمي بر اهميت روابط جمهوري اسلامي ايران و عربستان و نقش دو كشور در اين روند تأكيد كرد و گفت: تهران و رياض همواره در كنار يكديگر خواهند بود .

واكنش آمريكا به هشدار ايران
خبرگزاري فرانسه گزارش داد: آمريكا هشدار رسمي ايران نسبت به سياست هاي واشنگتن در عراق را بي اهميت جلوه داد و اعلام كرد كه از نگراني هاي ايران نسبت به همسايه غربي اش آگاه است و تهران نيز از نگراني هاي آمريكا آگاهي دارد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اين خبرگزاري فرانسوي ادامه داد: وزارت امور خارجه آمريكا از ذكر پيام هايي كه واشنگتن از ايران دريافت كرده است خودداري و اعلام كرد: دو كشور چندين بار و به ويژه زمان سفر اخير هيأت ايراني به بغداد با يكديگر به تبادل نظر پرداخته اند.
اين گزارش به نقل از ريچارد بوچر، سخنگوي وزارت امورخارجه آمريكا با اشاره به سفر هيأت ايراني به بغداد و نشست اعضاي اين هيأت با مقامات آمريكايي و انگليسي افزود: ما درباره موقعيت عراق با ايراني ها چندين بار تبادل نظر كرده ايم.بوچر در پاسخ به سئوالي در خصوص پيام رسمي تهران به واشنگتن گفت: ما نسبت به نگراني هايي كه ايران مي تواند داشته باشد مانند نگراني نسبت به شهرهاي مقدس آگاهيم و همچنين مي دانيم آنها نيز نسبت به حوزه نگراني هايي كه ما در خصوص فعاليت ها در عراق داريم كاملا آگاهي دارند.
به گزارش خبرگزاري ياد شده، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا ادامه داد: بنابراين ما سعي مي كنيم مذاكره با تهران در خصوص اين موضوعات را ادامه دهيم. در اين خصوص دست كم پيام هايي را براي يكديگر فرستاده ايم؛ بنابراين از نگراني هاي يكديگر آگاهيم و ما اميدواريم اين يك روند سازنده باشد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت:
زمان حاضر بدترين  روزها براي كاخ سفيد است
آيت الله هاشمي رفسنجاني در جمع اعضاي ستاد بزرگداشت شهداي كبودرآهنگ و جمعي از خانواده هاي شهداي منطقه لاله جين با اشاره به رسوايي هاي اخير آمريكاييها در افكار عمومي گفت: زمان حاضر بدترين و سخت ترين روزها براي حاكمان كاخ سفيد است.
به گزارش روابط عمومي مجمع تشخيص مصلحت نظام، وي افزود: آمريكاييها در عراق اسير حوادث، مصائب و مشكلاتي شده اند كه هرگز پيش بيني نكرده بودند.
وي در جمع خانواده هاي شهدا با بيان ديدگاه اسلامي در مورد ارزشهاي انساني گفت:  نقطه اعتلاي فضيلت و سعادت انساني ايثار است.
هاشمي رفسنجاني افزود: خانواده هاي شهدا و ايثارگران محصول معرفت ديني و صاحب امتياز دوران مبارزات و انقلاب اسلامي هستند.

گفتگوي تلفني وزيران خارجه ايران و ايرلند
كمال  خرازي ، وزير امور خارجه  ديروز در تماس  تلفني  با وزير خارجه  ايرلند رئيس  دوره اي  اتحاديه  اروپا مراتب  نگراني  ايران  از تداوم  نا امني  و بي ثباتي  در عراق ، بويژه  هتك  حرمت  اماكن  متبركه  در شهرهاي  نجف  و كربلا را ابراز داشت .
به  گزارش  اداره  كل  اطلاعات  و مطبوعات  وزارت  امور خارجه ، وزير امور خارجه  ايران  در اين  گفت  و گو تلاش  براي  استقرار ثبات  و امنيت  و جلوگيري  از تداوم  وضعيت  جاري  را ضروري  خواند و ايفاي  نقش  مؤثر اتحاديه  اروپايي  را مهم  برشمرد.
«كاوون»، وزير امور خارجه  ايرلند نيز با اشاره  به  خروج  نيروها از كربلا گفت : اتحاديه  اروپا اوضاع  در عراق  را دنبال  مي كند.

ايران: بازرسان اتمي محدوديتي ندارند
007071.jpg
الزمان به نقل از ديپلمات هاي غربي عضو آژانس بين المللي انرژي اتمي  سازمان ملل نوشت كه دولت ايران مانع مي شود بازرسان سازمان ملل از برخي پايگاه هاي نظامي  بازديد كنند.
به گزارش ايسنا، اين روزنامه  چاپ لندن به نقل از ديپلمات هاي غربي آژانس افزود كه بازرسان ۱۲ بار از بازديد از سه پايگاه منع شده اند و هنوز هم به آنها اجازه ورود به اين مكان ها داده نشده است.
اين روزنامه چاپ لندن در ادامه  اين گزارش به نقل از پيروز حسيني، نماينده  ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي نوشت: بازرسان آژانس مشكلي در بازديد از پايگاه هاي ايران ندارند و اخبار منتشر شده نادرست است.
«اين ديپلمات هايي كه نامي از آنها برده نشده است چه كساني هستند؟»حسيني ادامه داد: «مذاكرات بين تهران و سازمان ملل درباره ورود بازرسان به پايگاه ها همچنان ادامه دارد و كارها بر طبق روال پيش مي رود.» اين خبر در حالي منتشر مي شود كه بازرسان آژانس بازرسي هاي شان را تاكنون با رضايت انجام داده اند و حتي آژانس بين المللي انرژي اتمي  نيز گله اي در اين خصوص مطرح نكرده و حتي همكاري هاي ايران را نيز مورد تقدير قرار داده است.
روزنامه ياد شده افزود: گزارش البرادعي در نشست شوراي حكام كه قرار است ۱۴ ژوئن برگزار شود، مورد بررسي قرار مي گيرد و انتظار مي رود كه آمريكا براي صدور قطعنامه اي در محكوم كردن برنامه هاي هسته اي ايران تلاش كند.
ديدار البرادعي با روس ها
اينترفكس گزارش داد كه معاون وزير امور خارجه  روسيه و البرادعي روز دوشنبه درباره  برنامه  هسته اي ايران بحث و تبادل نظر كردند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين خبرگزاري روسي افزود كه يوري فدوتوف، معاون وزير امور خارجه  روسيه، در روز گذشته (بيست و چهارم ماه مه) در وين با محمد البرادعي، دبيركل آژانس بين المللي انرژي اتمي ديدار كرد.
007074.jpg

به گزارش خبرگزاري ياد شده، وي در اين ديدار با نابودي ضايعات سوخت هسته اي ايران و اينكه اين اقدامات بايد با نظارت بين المللي و آژانس بين المللي انرژي اتمي و در راستاي قطعنامه هاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد باشد، توافق كردند.فدوتوف همچنين در اين ديدار از تلاش هاي آژانس و شخص البرادعي در اين امر و ديگر مسايل مهم در عدم توليد و تكثير سلاح هاي هسته اي تقدير كرد.طبق اين گزارش، وزارت امور خارجه  روسيه با انتشار اطلاعيه اي اعلام كرد كه البرادعي در پايان ماه ژوئن به مسكو سفر مي كند.
موضع تكراري آمريكا
سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در واكنش به گزارش هزار صفحه اي ايران به آژانس بين المللي انرژي اتمي در اظهاراتي گفت كه ايران براي منطبق كردن خود با خواسته هاي آژانس بين المللي انرژي اتمي، هنوز بايد كارهاي بسيار بيشتري انجام دهد.به گزارش ايرنا از نيويورك ريچارد بوچر كه روز دوشنبه در نشست خبري در واشنگتن صحبت مي كرد، ادعا كرد: آنها قسمت هاي بسيار حساس و ابعاد نگران كننده از فعاليت هاي هسته اي خود ازجمله كارهاي چشمگير انجام داده را درباره سانتريفيوژهاي پي-۲ و توليد پلوتونيوم ۲۱۰ اعلام نكرده بودند.
سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در زمينه گزارش ايران به آژانس همچنين گفت: آنها گزارش جديدي ارايه داده اند كه مي گويند بايد گزارش كامل فرض شود، ولي اين گزارش بايد بررسي شود.
ارزيابي اظهارنامه ايران در آژانس
سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي ادامه داد: گزارش آژانس اواخر ماه جاري (مي) به شوراي حكام ارايه مي شود.
ماكر گوازدكي، سخنگوي آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفت و گو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خصوص ارايه اظهارنامه ۱۰۰۰ صفحه  اي ايران به آژانس گفت: آژانس جمعه گذشته گزارش ايران در راستاي پروتكل الحاقي را دريافت كرد و اين عمل يكي از گام ها در راستاي تحقق پروتكل الحاقي است. وي ادامه داد: آژانس در مرحله آغاز ارزيابي اظهارنامه ايران است و ارزيابي اين اسناد به زمان زيادي نياز دارد.
گوازدكي همچنين اظهار داشت: آژانس قصد دارد آنچه را كه از برنامه هسته اي ايران متوجه شده به شوراي حكام ارايه دهد اما قادر نيست تا زمان نشست شورا تمامي مسايل را حل كند. ولي آنچه را كه تا آن زمان متوجه شود گزارش خواهد كرد.

سيدحسن خميني:
به جاي تقليد صرف از امام (ره) بايد مباني فكري ايشان را درك كرد
حجت الاسلام سيد حسن خميني، توليت آستان حضرت امام خميني(ره) و فرزند يادگار رهبر كبير انقلاب اسلامي  در گفت وگو با (ايسنا) پيرامون آرمان ها، سيره و انديشه حضرت امام(ره) و راه هاي شناخت و تداوم اهداف متعالي ايشان با بيان اينكه آن چه نسبت به انديشه  حضرت امام (ره) لازم است در جامعه  ما صورت گيرد و نياز امروز ما بحث اجتهاد در انديشه  امام (ره) است، گفت: رمز بقاي اصل دين در اجتهاد بوده است، حتي با پذيرفته نشدن و سوءاستفاده هايي كه در درون نحله ها صورت گرفت اما اسلام عزيز باقي ماند و از دايره بقا و انديشه بيرون نرفت، زيرا اجتهاد در آن پذيرفته شد و همين وجود اجتهاد بقاي دين را تضمين كرد.
سيد حسن خميني هم چنين با بيان اينكه هر مكتب صحيحي حتما نسبت به سوالات زمانه  خود پاسخگوست؛ اما مستقيما نسبت به سوالات آينده پاسخ نخواهد داد، خاطر نشان كرد: نسبت به قيوداتي كه هنوز در ذهن مخاطب وجود ندارد نمي توان اطلاق گيري كرد، به گونه اي كه آن را مطلق در نظر گرفت و نظري داد.
وي گفت: اگر ما مي خواهيم انديشه  امام (ره) بماند، پويا شود و پيش برود نبايد انتظار داشته باشيم كه براي هر سوالي يك جواب تعريف شده وجود داشته باشد. هم چنين اگر مي خواهيم انديشه و پويايي امام (ره) را ترويج كنيم، بايد مباني اجتهادي امام (ره) را مطالعه كنيم و از مجتهدين بخواهيم تا به جاي تقليد صرف از امام (ره) مباني ايشان را درك كنند.
وي خاطرنشان كرد: آن چه ما احتياج داريم اجتهاد در انديشه  امام (ره) است.
فرق يك مجتهد در انديشه  متعالي امام (ره) و يك خشك مقدس در انديشه  ايشان، همان فرق شيعه و جريان سلفي نسبت به اصل دين است.وي در عين حال خاطر نشان كرد: البته اجتهاد و خروج را بايد از هم تفكيك كنيم؛ زيرا كساني كه در دايره هستند و در اين دايره تفقه مي كنند، انسان هاي مجتهدند و آنها كه اساس آن را زير سوال مي برند، منتقدين آن مكتبند كه هزينه آن را هم بايد بپردازند.
فرزند يادگار حضرت امام(ره) خاطر نشان كرد: امام (ره) با واردكردن عنصر زمان و مكان، پويايي جديدي به بحث اجتهاد در دين داد.
هم چنين در صدر مباني فكري و فقهي امام (ره) بحث زمان و مكان در اجتهاد مطرح بود.
البته متاسفانه روي اين مساله چندان كار نشده است. وي با تقسيم بندي ميان رجوع كنندگان به انديشه  امام (ره) عنوان كرد: اگر هم اكنون طيف هايي كه به انديشه  امام (ره) استناد مي كنند را تقسيم بندي كنيم، طيف وسيعي كه واقعا علاقه مند هستند، سلفي گري مي كنند و صرفا به دنبال پاسخ مستقيم پرسش هاي خود از كلام امام (ره) هستند.
گروه دوم، نيز كساني هستند كه باز هم سلفي برخورد مي كنند، و در عين حال هيچ اعتقادي هم به آن ندارند و در جستجو هستند تا بتوانند جامعه را آرام و بي هزينه به سمت تفكرات خود پيش ببرند و گروه سوم هم گروهي هستند كه بايد اجتهاد كنند و مجتهدي معتقد باشند كه البته متاسفانه بسيار كم كارند.
سيد حسن خميني هم چنين تصريح كرد: ما تقريبا به حد ناچيزي در انديشه امام(ره) اجتهاد كرده ايم؛ چون طيف وسيعي از سوال هاي ما هنوز باقي است.
البته اگر چنين بيان مي شود به دليل انتظار بالايي است كه در ما وجود دارد؛ والا كارهاي بسياري صورت گرفته است.

كوتاه از سياست ايران
فرستاده ويژه رييس جمهوري به يمن رفت
فرستاده  ويژه  رئيس  جمهوري  اسلامي  ايران  براي  تسليم  پيام  كتبي سيد محمد  خاتمي  به  همتاي  يمني اش  شامگاه  دوشنبه  وارد صنعا شد.
گزارش  سفارت  ايران  در يمن  حاكي  است : محمد صدر معاون  امور عربي  و آفريقاي  وزارت  امور خارجه  ايران  در فرودگاه  صنعا مورد استقبال  حسين  طاهر بن  يحيي  معاون  امور عربي ، آفريقا و آسيايي  وزارت  خارجه  يمن  و حسين  كماليان  سفير كشورمان  در يمن  قرار گرفت .صدر در ديدار سه  روزه  خود از يمن  اوضاع  منطقه ، روابط دو جانبه  و مسايل  مورد علاقه  دو كشور را با مقامهاي  يمني  از جمله  نخست  وزير مورد گفت وگو قرار مي دهد.
هليكوپترهاي انگليسي به حريم هوايي ايران تجاوز كردند
يونايتدپرس روز دوشنبه به نقل از افرادي كه آنها را منابع اطلاعاتي رسمي ناميد گزارش داد: دو فروند هليكوپتر انگليسي از مرز شرقي مشترك با ايران در جنوب عراق تجاوز كرده و وارد حريم هوايي ايران شدند.
به گزارش ايسنا اين خبرگزاري آمريكايي به نقل از منابع ياد شده افزود: يكشنبه شب گذشته هليكوپترهاي انگليسي كه از بصره پرواز كرده بودند و در آسمان بندر فاو، جنوبي ترين بندر عراق، پرواز كردند و سپس وارد حريم هوايي ايران در منطقه منيوحي شدند كه محمد خاتمي، رئيس جمهور اين كشور به آنجا سفر كرده بود.
خبرگزاري ياد شده به نقل از منابع اطلاعاتي افزود: هليكوپترها سه بار بدون انجام هيچگونه عمليات نظامي به حريم هوايي ايران تجاوز كردند.
دانشجويان بازداشت شده تحويل مراجع قضايي شدند
جانشين فرمانده نيروي انتظامي گفت: يكشنبه گذشته ۸ تن از دانشجويان تجمع كننده در مقابل سفارت انگليس بازداشت و به مراجع قضايي تحويل داده شدند. به گزارش ايسنا سردار عبداللهي در حاشيه مراسم توديع و معارفه تعدادي از مسئولان نيروي انتظامي افزود: اقدامات تجمع كنندگاني كه يكشنبه گذشته در مقابل سفارت انگلستان دستگير شده اند، خارج از چارچوب تجمعات قانوني بوده و نيروي انتظامي موظف به برخورد با آنها بوده است. سردار عبداللهي با اشاره به اين كه دستگيري تجمع كننده متخلف وظيفه نيروي انتظامي است، اظهار داشت: برخورد و محاكمه اين گونه متخلفان برعهده مراجع قضايي است. وي گفت: مشكل ترافيكي روز تجمع دانشجويان در خيابانهاي اطراف سفارت به بي توجهي شهروندان بازمي گشت و دراين راستا هجوم جمعيت و افزايش حضور آنها در اطراف تجمع كنندگان سبب بسته شدن مسيرهاي تعيين شده براي عبور و مرور شد.

مجلس هفتم فردا آغاز به كار مي كند
007080.jpg
گروه سياسي: نمايندگان مجلس ششم امروز مجلس را ترك كرده و منتخبان مردم در هفتمين دوره انتخابات از فردا كار خود را آغاز خواهند كرد.
چهار سال پيش در روز هفتم خرداد ۷۹ مجلس ششم در شرايطي كار خود را آغاز كرد كه به دنبال پيروزي جبهه دوم خرداد در انتخابات رياست جمهوري، و وعده اصلاحات همه جانبه،اكثريت كرسي ها در اختيار نيروهاي اين جبهه قرار گرفت. هر روز حجم زيادي از اخبار به مجلس نوپاي ششم اختصاص مي يافت و همگان آغاز به كار «سياسي ترين مجلس جمهوري اسلامي» را منتظر بودند. منتخبين مردم در اين دوره به دنبال جو سياسي بوجود آمده در كشور، فعاليت هاي خود را حول «توسعه سياسي» شكل دادند و شايد به نوعي پرداختن بيش از حد به اين مسئله موجب شد درگيري هاي بسياري حتي در روزهاي پاياني مجلس ششم ايجاد شده و ساير مطالبات مردم به فراموشي سپرده شود.
اما به هر حال تقريباً كمتر كسي احتمال مي داد كه فقط چهار سال بعد اكثر كرسي هاي مجلس هفتم در اختيار منتقدان مجلس ششم قرار گيرد.
جدا از زحمات وكلاي مردم در اين دوره كه خود قابل تشكر است آنچه در طول دوره چهارساله مجلس ششم رخ داد، از زواياي گوناگون قابل مقايسه با روند نهضت عدالتخانه يا مشروطه مي باشد. عدم اقبال رأي دهندگان به كانديداهاي جناح اكثريت مجلس ششم پديده اي است كه شايسته بررسي هاي تحليلي و موشكافانه مي باشد. منتخبين هفتم در شعارهاي انتخاباتي خود كمتر از مسائل سياسي حرف زدند چرا كه خوب مي دانستند دغدغه هاي اصلي مردم صرفاً آزادي هاي سياسي نمي باشد. هفتمي ها شايد براي اولين بار در طول مجالس ششگانه چهره هاي ناشناخته اي براي مردم باشند ولي غالباً داراي تحصيلات عاليه و با وعده هاي معيشتي و اقتصادي گام به عرصه قانونگذاري نهاده اند.
همانطور كه روز گذشته در رأي گيري آنان در زمينه نخستين تركيب هيأت رئيسه تكثرگرايي منتخبان هفتم به طور آشكاري مشاهده شد بايد اين نكته را مدنظر داشت كه علي رغم اشتراكات فراوان در اصول بنيادين انقلاب و آموزه هاي امام خميني(ره) و تبعيت از رهبري و همچنين حاكميت انديشه ديني اين افراد در نحوه قانونگذاري سلايق گوناگوني را اعمال خواهند كرد. طيف برگزيدگان در مجلس آتي سعي دارند تا برخلاف مجلس ششم، از هرگونه اقتدارگرايي حزبي و گروهي جلوگيري كرده و تكثرگرايي را به عنوان يك اصل مهم در تمامي زمينه ها بپذيرند.
دشواري شرايط اقتصادي ايران در دهه ۸۰ نظير بحران بيكاري كه در اواسط اين دهه به اوج خود خواهد رسيد تا پيش از آن كه محلي براي توانمندي هاي اجرايي و مديريتي يك جناح يا اعضاي يك ائتلاف انتخاباتي باشد، در سطحي فراتر، آزموني براي كل نظام در مجلس هفتم است.
از سوي ديگر مهدي كروبي مدت مديدي است وعده هاي پياپي براي حرف هاي ناگفته خود در روز پايان عمر مجلس ششم به مردم مي دهد لذا امروز بايد منتظر اظهارات شنيدني وي باشيم و به هر حال بايد ديد امروز كروبي با صحبت هاي خود شايعه كانديدا شدن در انتخابات رياست جمهوري سال آتي را تا چه حد صحت و سقم مي بخشد. شايد به نوعي اين سئوال براي صاحبنظران سياسي مطرح است كه آيا اظهارات تند كروبي كه اخيراً صورت مي گيرد آغازي براي فعاليت هاي انتخاباتي مهدي كروبي خواهد بود؟
گروه سياسي روزنامه همشهري براي اطلاع رساني بهتر در زمينه كارنامه نمايندگان مجلس ششم و آشنايي با منتخبان هفتم امروز و فردا در بخش همشهري ضميمه ويژه نامه هايي را چاپ خواهد كرد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |