چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۹ - Jun 16, 2004
امروز با حافظ
گذربه كوي فلان كن در آن زمان كه تو داني
نسيم صبح سعادت بدان نشان كه تو داني
به مردمي ، نه به فرمان چنان بران كه تو داني
توپيك خلوت رازي و ديده بر سر راهت
سال ۸۳، سال جوانان در سينماست
سرپرست انجمن سينماي جوانان ايران گفت: سياست افزايش توليدات انجمن سينماي جوان كه يكبار در سالهاي مياني دهه هفتاد اجرايي موفقيت آميز داشت در سال ۸۳، دو مرتبه اجرا خواهد شد و توليدات اين انجمن افزايش خواهد يافت.
محمد آفريده به ايسنا گفت: سياست رشد كمي توليد آثار كوتاه در سالهاي گذشته موفقيت آميز بوده و نسل جديد فيلمسازي كه باعث درخشش در سينماي ايران شده است ناشي از همين سياست است.
وي افزود: مي خواهيم نسل جديدتري از فيلمسازان را بوجود آوريم.
آفريده تأكيد كرد: ايجاد شرايط مناسب براي فيلمسازان مستعد و جوان، باعث توليد آثار متنوع و با كيفيت خواهد شد و ما ثمرات اين سياست را در سال هاي آينده مشاهده خواهيم كرد.
وي با اشاره به درخشش فيلم «خواب تلخ» در جشنواره كن سال ۸۳ را سال جوانان در سينماي ايران عنوان كرد و از توليد ده فيلم بلند مستند، انيميشن، تجربي و داستاني بلند در سال جاري توسط مركز گسترش سينماي مستند و تجربي خبر داد.
وي گفت: فيلم هاي شكوفه هاي سنگي (عزيز ا… حميد نژاد)، تهران انار ندارد (مسعود بخشي) و يادداشت هاي روي زمين (علي محمد قاسمي) از جمله توليدات مركز و حمايت از توليد يك فيلم انيميشن به كارگرداني برادران دالوند و انيشمن جمشيد و خورشيد از ديگر برنامه هاي مركز گسترش سينماي مستند و تجربي است.

تئاتر دفاع مقدس تئاتر تجربه ها نيست
فردوس حاجيان كه روز گذشته از سوي معاون هنري بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس به سمت رياست هيات داوران جشنواره تئاتر دفاع مقدس منصوب شد معتقد است: الان مهمتر از پرداختن به خود دفاع مقدس، مسئله رويكردهاي روانشناختي و جامعه شناسانه بازماندگان بعد از دفاع مقدس و تاثيرات آن در جامعه است.
حاجيان در گفت وگو با خبرنگار هنري ايسنا افزود: جشنواره  تئاتر دفاع مقدس در سال هاي اولش بيشتر به مقوله خود دفاع مقدس پرداخت و در يكي دو سال اخير حركت هايي ايجاد شد و ما بيشتر، مسايل پس از دفاع مقدس را شاهد بوده ايم كه اگر اين روند ادامه پيدا كند و درام نويسان ما بيشتر به اين موضوع بپردازند تئاتر دفاع مقدس به رسالت خودش بيشتر نزديك خواهد شد.
حاجيان تقسيم بندي تئاتر را به دفاع مقدس و غير آن درست ندانست و تصريح كرد: در شرايطي كه در تئاتر مملكت ما به مقوله دفاع مقدس كمتر توجه شده است ضرورت ايجاد حركتي حس مي شود و به نظر من اگر اين حركت ايجاد نمي شد، ما در اين سالها همين چند كار مربوط به دفاع مقدس را هم شاهد نبوديم. در هر جامعه اي كه درگير جنگ بوده و بحران هايي پس از جنگ داشته است براي آگاهي نسل آينده و روشنگري نياز به چنين حركت هايي حس مي شود.
مدير گروه ادب و هنر مركز گفت وگوي تمدنها، ضعف اصلي تئاتر دفاع مقدس را درام خواند و گفت: ما نمايشنامه هايي كه براساس نياز مخاطبانمان باشد كمتر داريم. الان وقتي كه ما در دهه ۸۰ هستيم و از دهه ۶۰ كه دهه دفاع مقدس بود فاصله گرفته ايم، براي اينكه نياز نسل حاضر را برطرف كنيم نياز نداريم به لحاظ جلوه هاي ويژه و...به خود جنگ بپردازيم.
وي افزود: ما بايد جنبه هاي زيبايي شناسانه تئاتر دفاع مقدس را با هوشمندي تمام توسط يكسري از نويسندگان زبده و سرآمد به قلم بياوريم و بعد توسط كارگردانان قوي به تصوير بكشيم به عبارتي ديگر تئاتر دفاع مقدس نبايد تئاتر تجربه ها باشد.

كودكان بوسني كتاب هاي ايراني مي خوانند
۹ عنوان كتاب انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان به زبان بوسنيايي ترجمه و منتشر شده است.
به گزارش روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان اين كتاب ها به منظور گسترش ارتباط فرهنگي بين كودكان دو كشور و معرفي فرهنگ، تاريخ و ادبيات كودك ايران به مردم كشور مسلمان بوسني و هرزگوين براي نخستين بار در نمايشگاهي در سارايوو ارايه شده است.بيشتر اين كتاب ها كه ادبيات كهن ما را دربر مي گيرد از مضامين تاريخي، مذهبي، حماسي برخوردار است.اين نمايشگاه كه از ۱۹ خرداد آغاز شده است تا روز جمعه ۲۹ خردادماه ادامه خواهد داشت.

برگي از تاريخ
نگاهي به رويدادهاي ۱۶ ژوئن و خروج كرمان
از سلطه خلفاي عباسي
علاوه بر خروج كرمان از سلطه خلفاي عباسي به دست يعقوب ليث كه شرح آن در زير خواهد آمد، ۱۶ ژوئن در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بوده است، از جمله: درگذشت حمورابي، حكمران امپراتوري بابل (به مركزيت عراق جنوب غربي امروز) كه عنوان نخستين واضع قانون را در جهان به دست آورده در سال ۱۶۸۶ پيش از ميلاد (۳۶۹۰ سال پيش)، پايان انقلاب كشاورزان انگلستان بر ضد ظلم پادشاه و اربابان املاك در ۱۳۸۱ با قتل «وات تايلر» رهبر اين انقلاب در كاخ سلطنتي و در حضور پادشاه و نشان دادن جسد او به انقلابيون، اعدام «ستنكا رازين» نخستين سركرده قزاق كه برضد زورگويي پادشاه وقت بپاخاسته بود در ۱۶۷۱، آغاز بپاخيزي مسلحانه بر ضد رئيس دولت شدن قوام السلطنه در خراسان و مازندران در ۱۹۲۱ (۱۳۰۰ هجري شمسي) و قرار گرفتن سرگرد «والنتين ترشكوا» به عنوان نخستين زن در مدار زمين با وستوك ـ ۶ توسط دانشمندان فضايي شوروي در ۱۹۶۳ (۴۱ سال پيش).
شهر كرمان ۱۶ ژوئن سال ۸۶۸ ميلادي به دست يعقوب ليث صفاري افتاد كه به پا خاسته بود تا مسلحانه به سلطه خلفاي عباسي بر ايران پايان دهد.يعقوب كه در تاريخ، از او به عنوان يكي از قهرمانان جنگ هاي استقلال ايران نام برده شده است، پرچم استقلال طلبي را در سيستان برافراشته بود. وي در ۸۶۲ ميلادي هرات و بعداً سراسر شمال شرقي ايران را از دست عمال خليفه عباسي بيرون آورده بود. با دستور اكيد يعقوب ليث بود كه «فارسي» بار ديگر زبان رسمي شد و ايران تنها كشور اسلامي وقت بود كه زبان ملي خود را از دست نداد. يعقوب با همان هدف، سپس فارس و خوزستان را پس گرفت و با خليفه مستقيماً وارد جنگ شد، ولي اندكي پس از رد پيشنهاد صلح خليفه در سال ۸۷۸ ميلادي، در جندي شاپور (نزديكي اهواز) از بيماري قولنج درگذشت و برادرش «عمرو» برجاي او نشست و مصلحت در آن ديد كه با خليفه از در آشتي درآيد و خليفه هم حكومت وي را بر اصفهان، خراسان، سيستان، كرمان، فارس، مكران (بلوچستان) و سند (ايالت جنوبي پاكستان امروز به مركزيت شهر كراچي) به رسميت شناخت.

پاسخ به پرسش پزشكي
خطر داروهاي مسكن و شيرين كننده هاي مصنوعي
دكتر روزنفلد ديروز به سه پرسش پزشكي پاسخ داده است: ۱- مصرف داروهاي مسكن و ضد درد براي نوجوانان و جوانان خطرناك است و اگر بيش از ۷ يا ۸ روز متوالي آن را مصرف كنند، در آنان توليد نوعي سردرد مي كند. ۲- شيرين كننده مصنوعي «اسپارتيم» براي بدن زيان آور تشخيص داده شده است و در آمريكا، كارخانه هاي نوشابه سازي و توليد شيريني از استفاده آن منع شده اند. ۳- ويتامين «ث» و مواد غذايي دارنده آن (عمدتاً ميوه ها) علاوه بر منافع بسيار كه مي دانيد، تا حدي عوارض تورم مفاصل روماتيسمي را تخفيف مي دهد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
حقايقي درباره انفجارهاي ۱۴ ژوئن عراق
«جفري جتلمان» خبرنگار نيويورك تايمز در بغداد انفجارهاي ۱۴ ژوئن (پريروز) عراق را از جمله انفجار انتحاري كه در بغداد منجر به مرگ پنج خارجي شد اخطاري به مقاطعه كاران ساير كشورها خواند كه عراق براي آنان جاي امني براي كسب پول نيست.
جفري كه همان شب به پرسش هاي مستقيم شبكه تلويزيون عمومي آمريكا (پي بي اس) پاسخ مي داد گفت: در پي منفجر شدن سه خودرو حامل كاركنان كمپاني جنرال الكتريك در مركز بغداد (ميدان تحرير ـ آزادي) مردم به منطقه انفجار هجوم آوردند و ماجراي ۳۱ مارس فلوجه را تكرار كردند يعني به شادي پرداختند، رقصيدند، فرياد مرگ برآمريكا سر دادند و قطعات متلاشي شده خودروها و اجساد را به دست گرفتند و بدون ترس از انتشار تصاويرشان، به همان صورت در برابر دوربين هاي رسانه ها ايستادند كه نشانه بيزاري كامل آنان از وجود خارجيان در ميهنشان و مشاهده آنان در خيابان هاست، موضوعي كه در رابطه با عراق بايد دقيقاً و عميقاً به آن توجه شود. يك عراقي از ميان اين عده با چاقو انگشت يكي از مقتولان خارجي را بريد و به سوي يك مامور پليس عراق كه تماشاگر صحنه بود انداخت. جفري در برابر پرسشي ديگر گفت كه جمع تلفات ۱۴ ژوئن در نقاط مختلف عراق از جنوب تا شمال ۲۱ كشته و ۶۲ مجروح بود و در انفجار بغداد ۱۳ تن از جمله پنج خارجي (يك آمريكايي، دو انگليسي، يك فرانسوي و يك فيليپيني) كه براي جنرال الكتريك كار مي كردند جان خود را از دست دادند. وضعيت عجيبي كه من (جفري) به چشم خود ديدم و برايم عجيب بود اين بود كه پليس عراقي و نظاميان آمريكايي پس از اندكي تلاش براي پراكنده ساختن جمعيت، صحنه را ترك كردند و مردم را به حال خود گذاردند و جمعيت هم با خيالي راحت رفتند و نفت آوردند و اسكلت سه خودرو را آتش زدند.«جفري» گفت: با هركس كه در اين باره صحبت كردم اظهارداشت كه اين انفجارها كار آمريكايي هاست كه مي خواهند براي ماندن در عراق بهانه داشته باشند. عراقي ها گفتند كه آمريكا عوامل «سيا» را كه ده ها سال دور از عراق بودند و آموزش ديدند آورده و خواسته عراق را به دست آنان بسپارد كه مثل عروسك آلت دستش باشند و با اين نيرنگ به جهانيان بگويد: من رفتم، عراق در دست عراقي هاست، كدام عراقي ها؟
«جفري» در پاسخ به اين سئوال كه سرانجام براي پايان دادن به انفجارهاي انتحاري چه بايد كرد گفت: كار زيادي نمي شود كرد، چگونه مي شود با نيروي پليس و مامور امنيتي از تصميم كسي كه مي خواهد خودكشي كند جلوگيري كرد؟
سرنوشت صدام در برابر علامت سئوال
«دو هفته مانده به انتقال حكومت عراق به دولتي به رياست يك عراقي كه سه دهه در تبعيد بود و با «سيا» و وزارت امورخارجه آمريكا همكاري داشت، سرنوشت صدام حسين و همكاران نزديك او در برابر علامت سئوال قرار گرفته است و هر روز كه مي گذرد اين علامت سئوال بزرگتر و چشمگيرتر مي شود.»
اين پاراگراف اول خبري است كه ديروز روزنامه ها به نقل از خبرنگاران خود در ژنو منتشر كرده بودند. مقامات سازمان ملل گفته اند كه مطابق ميثاق ژنو و ساير موازين بين المللي درباره اسيران جنگي، چون سي ام ژوئن اشغال نظامي عراق و حالت جنگ پايان مي يابد، اگر دليل ديگري براي ادامه بازداشت ارائه نشده باشد، همه اسيران بايد آزاد شوند. ولي يك مقام صليب سرخ جهاني در اين باره چنين گفت: همه اسيران بايد آزاد شوند و تا زمان آزادي بايد از آنان محافظت كامل به عمل آيد. تا به امروز براي صدام حسين پرونده جنايي تشكيل نشده است ولي ما خواستار آزادي او نخواهيم شد.با استناد به اين مطلب كه در بالا به آن اشاره رفت، محمد رشدان، وكيل اردني صدام حسين «صليب سرخ جهاني» را متهم كرد كه در خدمت دولت آمريكا است و گفت كه صدام حسين طبق ميثاق سوم ژنو بايد سي ام ژوئن آزاد شود زيرا كه قبلاً رئيس جمهوري آمريكا او را اسير جنگي اعلام كرده است. وي گفت: تنها كاري كه صليب سرخ مي توانست بكند فراهم ساختن زمينه ملاقات او با موكلش (صدام حسين) بود كه تلاشي در اين زمينه به عمل نياورد.
در اين ميان دولت انتقالي عراق، عمدتاً مركب از تبعيديان سابق و دشمنان قسم خورده صدام، مخالف آزادي دست كم ۱۴۰۰ تن از اسيران جنگي هستند كه در زندان آمريكايي ها به سر مي برند (از جمله صدام حسين) كه گفته اند مي خواهند آنان را در دادگاه هاي كيفري محاكمه كنند.
تاجيكيان روسيه را بر آمريكا ترجيح دادند
در كشمكش آمريكا، روسيه و چين براي جلب جمهوري فارسي زبان تاجيكستان به سوي خود كه اخيراً با ديدار مقام هاي سه كشور از شهر دوشنبه به اوج رسيده بود، تاجيكيان، روسيه را ترجيح دادند و پذيرفتند كه اين دولت همچنان مرزباني از آن كشور با افغانستان را بر عهده داشته باشد و پايگاه هوايي ـ فضايي تجسسي خود را حفظ كند و همكاري هاي دو كشور گسترش يابد .
مفسراني كه در جريان اين كشمكش بوده اند ضمن اشاره به استقرار نظاميان آمريكايي در ازبكستان و فعاليت هاي آمريكا در قرقيزستان نسبت به پيروزي آمريكا در آسياي ميانه ابراز ترديد كرده و نوشته اند كه پس از روشن شدن تكليف افغانستان كه رئيس جمهور موقت آن بر انجام انتخابات در تاريخ اعلام شده اصرار دارد، روسيه و چين، هردو ادامه ماندن آمريكا در آسياي ميانه را به چالش خواهند گرفت. اين مفسران در عين حال نوشته اند كه مخالفت تهران را هم نبايد از نظر دور داشت كه بهترين مناسبات را با تاجيكستان و ارمنستان دارد كه در دو گوشه اتحاد شوروي سابق قرار گرفته و در ازمنه گذشته جزيي از قلمرو ايران بودند.

عيب هاي خودمان را فراموش نكنيم!
عن المسيح عليه السلام: يا عبيد السوء، تلومون الناس علي الظن، و لا تلومون انفسكم علي اليقين]تحف العقول ص ۵۱۰ [
حضرت مسيح عليه السلام فرمود: اي بندگان بد! بر اساس حدس و گمان مردم را]به خاطر لغزشهايي[ سرزنش مي كنيد و]لي[ با يقيني كه به بديها و عيب هاي خود داريد خويشتن را ملامت نمي كنيد.

نگارستان
008094.jpg
ازدواج امروزي
۱- ويليام هوگارت William Hogarth
۲- تولد: لندن ۱۶۹۷ / وفات: لندن ۱۷۶۴
۳- سبك هنرمند: روكوكو (سبكي است شيطنت آميز كه از سال ۱۷۰۰ در فرانسه آغاز و تا قرن هجدهم ادامه داشته و به نقاط ديگر اروپا راه يافت. اين سبك از كلمه Rocallia به معني پوسته يا لايه خيالي گرفته شده است. هنرمندان اين سبك موضوع هاي تجملي، عاشقانه و انتقادي را براي آثار خود انتخاب مي كردند).
۴- درباره هنرمند: «هوگارت» هنر را با حكاكي روي نقره آغاز كرد. استاداو «ترن هيل» بود. پس از مدتي هوگارت عاشق دختر استادش شد و با او ازدواج كرد و پس از مرگ پدرزن و استادش صاحب گالري او شد. بيشتر آثار هوگارت انتقادي، اجتماعي و گاه بي رحمانه و خشن بود و با اين شيوه اوضاع اجتماعي جامعه را زير سئوال مي برد. او آثاري چند پرده اي به صورت داستان نيز داشت. علاوه بر نقاشي، او كاريكاتوريستي معروف به سبك كاريكاتور انگليسي بود.
۵- نام و مشخصات تابلو: ازدواج امروزي (مد روز) در كنار يك ميز صبحانه! /۱۷۴۵ / رنگ و روغن روي بوم / ۵/۹۱ * ۷۱ سانتي متر بعدازظهر فرداي عروسي است. همه چيز به هم ريخته است. ميز و صندلي ها، اتاق و... حسابدار با تعجب به ليست خرج عروسي نگاه مي كند. عروس و داماد در كنار ميز نشسته اند. هوگارت به نوعي با استفاده از وسايل اتاق، رنگ هاي به كاررفته، اشياء داخل اتاق و بالاي شومينه مخصوصاً نيم تنه بالاي شومينه كه بيشتر شبيه خوك است تا انسان، زندگي اشرافي را مسخره كرده است.
۶- محل نگهداري تابلو: گالري ناسيونال / لندن.

بهارستان
بايد  آگاه بود كه بدي وجود دارد
و زندگي آدمي با مصيبت همراه است
همچنين بايد آگاه بود،
كه زندگي بايد به پاكيزگي به سر برده شود
داگ هامر شولد- ترجمه محمدعلي اسلامي ندوشن

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
شقاوت
گل خنديد، دلي كه گلبرگها را چيده بود لرزيد. دست از شرم به شاخه چسبيد. خار انتقام گير آن را گزيد. قطره خوني آرام بر گل چكيد و گل، سرخ شد از اين همه شقاوتي كه به پاي او نوشته مي شد. حسن واشقاني فراهاني

گشتي در دنياي خبرها
سريع ترين عبور از كانال  مانش
لندن: ريچارد براتسون، يكي از ثروتمندترين شهروندان انگليس ركورد سريع ترين عبور از كانال  مانش را بهبود بخشيد. وي با قايق موتوري خود موفق شد طي يك ساعت و ۴۰ دقيقه و ۶ ثانيه، عرض كانال مانش را طي كند. ركورد قبلي متعلق به دو فرانسوي بود كه طي ۶ ساعت اين كار را انجام دادند. قايق اين مرد ثروتمند به شكل خودرو مسابقات اتومبيلراني است كه با فشاردادن يك دكمه تبديل به قايق مي شود.
ميله هاي آهني در شكم
هانوي: پزشكان در ويتنام سه ميله آهني به طول ۱۶ سانتي متر و ضخامت ۵/۰ سانتي متر را از داخل شكم يك جوان ۲۲ ساله خارج كردند.اين جوان چندي پيش ميله ها را به تحريك دوستانش بلعيد كه هفته گذشته به دليل احساس درد شديد به بيمارستان مراجعه كرد. پزشكان پس از عكسبرداري از شكم اين جوان متوجه وجود ميله ها در شكم وي شدند و طي ۳۰ دقيقه جراحي، ميله ها را از شكم او خارج كردند.
دردسرهاي علاقه به فوتبال
كوالالامپور: يك مرد در مالزي عليه همسر خود به دادگاه شكايت كرده است. يكشنبه شب هفته جاري اين مرد تصميم گرفت بازي دو تيم انگليس و فرانسه را در چارچوب رقابت هاي فوتبال جام ملت هاي اروپا به صورت زنده از تلويزيون تماشا كند، اما همسرش چنين اجازه اي به او نداد و گفت: تو بايد فردا صبح بچه ها را به مدرسه ببري به همين دليل اگر دير بخوابي فردا صبح دير از خواب بيدار مي شوي.البته اين مرد دست بردار نبود چون بلافاصله پس از اينكه همسرش به خواب فرورفت، وي بسيار آهسته از اتاق خارج شد و در سالن پذيرايي به تماشاي بازي پرداخت.اما اين پايان ماجرا نبود. چون هنگامي كه زيدان در دقيقه ۹۳ ضربه پنالتي خود را گل كرد، مرد هيجان زده فرياد كشيد و همسرش از خواب پريد.
در همان لحظه همسر خشمگين وي، دستگاه كنترل تلويزيون را توقيف كرد، دستهاي شوهرش را با طناب بست و اعلام كرد تا پايان رقابت هاي جام ملتهاي اروپا، وي حق تماشاي بازيهاي فوتبال را از تلويزيون ندارد.
بحران بارداري در ارتش بريتانيا
به گفته سخنگوي دفاعي يكي از احزاب بريتانيا، از ۱۷۰۰سربازي كه در طول سال گذشته ميلادي به دلايل پزشكي از عراق به بريتانيا باز پس فرستاده شدند، ۸۳ نظامي زن باردار بود ه اند. به گزارش روزنامه ديلي تلگراف سخنگوي وزارت دفاع بريتانيا در توضيح اين آمار گفته است باردار بودن زنان لزوما به معني حامله شدن آنها در عراق نيست و ممكن است بعضي از آنها در عراق متوجه شده باشند كه از قبل باردار بوده  اند. انتشار اين آمار، پس از فاش شدن مواردي از روابط نامشروع و غيرقانوني ميان افسران ارتش بريتانيا، اين نگراني را براي كارشناسان دفاعي و منتقدان دولت اين كشور به وجود آورده است كه اين روابط، در سلسله مراتب فرماندهي و ارتقاء درجه افسران زن تأثير بگذارد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۵ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۶ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۴۸ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* مركز فرهنگي هنري صبا: نمايشگاه خوشنويسي در گرايش هاي نوين / تا ۱۵ تير ميدان فلسطين، جنب سينما فلسطين، خيابان مظفر، شماره ۵۳ / تلفن:
۱۱-۶۴۹۴۵۰۸
* گالري هفت ثمر: نمايشگاه نقاشي شهرزاد ميرزاحسابي / ۲۹ خرداد تا چهارم تير / خيابان مطهري، كوه نور، كوي پنجم، پلاك ۲۵ / تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳
* نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه نقاشي شيرين فرتاش و داريوش قره زاد / ۲۸ خرداد تا سوم تير / خيابان زعفرانيه، چهارراه پرزين، تماشاگه زمان / تلفن: ۲۴۱۸۴۹۰
* نگارخانه شفق: نمايشگاه تصويرسازي طوبي خاني و طاهره محمدي با عنوان «انسان و صفحه» / تا ۳۱ خرداد / خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي، خيابان ۲۱، پارك شفق، فرهنگسراي دانشجو / تلفن: ۸۵۵۴۰۱۶
* نگارخانه فاخته: نمايشگاه زيورآلات / ۲۹ خرداد تا دوم تير / خيابان گاندي، خيابان شريفي، پلاك ۴۳ / تلفن: ۲۰۱۳۰۵۲
* گالري آبان: نمايشگاه نقاشي مرجان مدرسي / تا ۳۰ خرداد / تقاطع كارگر، فاطمي غربي، خيابان اعتمادزاده، پلاك ۳۵ / تلفن: ۶۹۴۵۴۰۵
* خانه عكاسان: هفتاد و هشتمين نمايشگاه دوره اي آثار بابك كسمايي، طيب كشفي مقدم، امير شيرمحمدي / از ۲۶ خرداد تا ۳۰ تير / تقاطع خيابان حافظ و سميه، ضلع جنوبي حوزه هنري.

گل و گياه
فلوكس آبي
008091.jpg
نام علمي: Phlox divaricata
خانواده: POLEMONIACEAE
گياه دائمي و نيمه خزان شونده به بلندي ۳۰ و گستردگي ۲۰ سانتي متر است. داراي برگهاي كركدار بيضي شكل بوده و گلهاي آبي - بنفش آن در اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان آفتابي يا نيمه سايه و خاك غني و مرطوب با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در بهار يا پاييز و تهيه قلمه ريشه اوايل پاييز يا زمستان امكان پذير است. سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |