چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۹ - Jun 16, 2004
خاتمي در بازديد از كانون اصلاح و تربيت
رواج گناه و بزه در جامعه نبايد به يك اصل تبديل شود
008115.jpg
رئيس جمهور وجود كانون اصلاح و تربيت تهران و كانون هاي مشابه آن را نشاندهنده جهت گيري هاي درست در برخورد با تخلفات و بزه هايي دانست كه احيانا جوانان مرتكب مي شوند.
به گزارش ايسنا، حجت الاسلام  والمسلمين سيد محمد خاتمي رئيس جمهور صبح ديروز طي سخناني پس از بازديد از بخش هاي مختلف كانون اصلاح و تربيت تهران در جمع مسئولان و مربيان و مددجويان اين كانون، با ابراز خرسندي نسبت به افزايش امكانات كانون هاي اصلاح و تربيت خاطرنشان كرد كه افزايش اين كانون ها در دستور كار است.
وي هم چنين با اشاره به آماري كه كاهش تعداد مددجويان را نشان مي دهد، اين آمار را نشاندهنده موفقيت كانون ها در بازپروري و بازگرداندن سريعتر و بيشتر جوانان به دامن جامعه دانست و ابراز اميدواري كرد جرم و بزه در ميان نوجوانان و جوانان كاهش يابد.
وي با اشاره به مجموعه مطالعات اجتماعي مبني بر اين كه افراد بزهكار از نظر طبيعي اشكال چنداني ندارند و رفتار نادرستشان بازتاب نابهنجاري هاي موجود در جامعه است، گفت: جامعه بشري بي گناه و بي تخلف نيست، و آنان كه تصور مي كنند جامعه بايد بدون هيچ تخلفي و از هر جهت پاك باشد، نسبت به سنت الهي غافلند.
رئيس جمهور با بيان اين كه منشأ گناه و بزه در تعبير ديني و قرآن به عنوان شيطان مطرح شده است و تا وقتي كه بشر باشد، وجود دارد، خاطرنشان كرد كه زمينه بزه و تخلف در بشر وجود دارد و نمي توان جامعه دنيوي، زميني و بشري داشت بدون اين كه نقص و گناه و بزه در آن نباشد. بنابراين با امر بزه و گناه به عنوان يك امر طبيعي بايد برخورد كرد نه مقبول.
خاتمي با تأكيد بر اين كه رواج بزه و گناه در جامعه نبايد به يك اصل تبديل شود، افزود: افزايش بزه در جامعه نشاندهنده بيماري جامعه است. نمي توان به امر بزه به عنوان يك موضوع مجرد و جدا از مجموعه عوامل اجتماعي، اقتصادي جامعه نگاه كرد. بزه ميوه اي است كه ريشه آن در درون روابط اجتماعي و وضعيت اجتماعي است و بايد به صورت اصولي و ريشه اي با آن مبارزه كرد. يعني وضعيت جامعه چنان بهنجار شود كه رويش گناه در آن امري استثنايي محسوب شود نه قاعده؛ و طبيعتا با امر استثنايي راحت تر مي توان برخورد كرد.
وي ادامه داد: اگر وضع اقتصادي، شعور و درك جامعه، آگاهي هاي خانواده، روابط سياسي موجود در جامعه و ساير مسائل دچار اشكال شود نمي توان انتظار داشت كه شاهد بزه و جرم و تخلف نباشيم.
رئيس جمهور تأكيد كرد: در مورد بزه به خصوص براي جوانان؛ اولا بايد ميان آنچه كه مقتضاي طبع جواني است و حتي تخلفات و خطاهاي جواني، با بزه فرق گذاشت. جامعه بايد به آن درجه از رشد برسد كه يك فرد ميانسال و بزرگسال مقتضيات طبع خود را بر جامعه و جوان تحميل نكند. در اين صورت قدرت و آستانه تحمل ما در مقابل جوانان بالا مي رود و بعضي خطاها و رفتارهايي كه مقتضاي جواني است و يا زمينه آن در جواني بيشتر است بلافاصله به عنوان جرم تلقي نمي شود تا خود به خود جوان رانده شود. اين نيازمند آگاهي است، بايد خانواده هاي ما آگاه شوند و به ميزاني كه دانش و آگاهي هاي خانواده ها بالا مي رود، زمينه هاي بزه را در جامعه كمتر مي بينيم.
به گزارش (ايسنا)، رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود در جمع مسئولان و مربيان و مددجويان كانون اصلاح و تربيت تهران، با تأكيد بر تامين زندگي مناسب براي جامعه، ادامه داد: در جامعه فقير كه خانواده ها توان تامين نيازهاي خود را ندارند، زمينه انحراف در بزرگسالان و در نتيجه زمينه بزه و تخلف در كودكان و نوجوانان زياد مي شود. بنابراين تحول اقتصادي و برخورداري از يك اقتصاد مستحكم و پويا در عين حال رعايت اصل عدالت اجتماعي و توزيع درست ثروت در جامعه از عواملي است كه مي تواند از بزه و تخلف پيشگيري كند.
رئيس  جمهور يكي از مشكلات جامعه ما را اين دانست كه بسياري از نهادهاي متصدي امر انتظامي، قضايي و اجرايي به جاي نگاه به عامل بزه به بزهكار نگاه مي كنند، در حالي كه خود بزه مساله بسيار مهمي است كه ريشه ها و زمينه هاي آن اغلب مورد غفلت واقع مي شود. در نتيجه پندار برخي مبني بر اين كه با سخت گيري هاي بيشتر يا با محدوديت هاي خاص مي توان با بزهكاري مبارزه كرد، دو مشكل به وجود مي آيد؛ اول اينكه چون ريشه را نديده و با معلول برخورد كرده ايم باز هم زمينه بروز علت و اين آفت در جامعه از بين نرفته و زياد مي شود؛ و دوم اينكه وقتي به جاي بزه به بزهكار نگاه كرديم او احساس طردشدگي، تهديدشدگي مي كند و مشكل رواني او مضاعف مي شود.
خاتمي با تأكيد بر اين كه با جرم در هر جامعه اي بايد برخورد كرد، ادامه داد: اما به خصوص در مورد نوجوانان و جوانان به اصل جرم و به اين عنوان كه نوع مجرمان ما قرباني مشكلات اجتماعي و رواني هستند بايد نگاه شود تا مشكل به صورت اساسي تري حل شود.
وي با ابراز خرسندي از حضور در جمع مددجويان خطاب به آن ها گفت: شما هيچ فرقي با ديگر فرزندان اين كشور نداريد و استعدادهاي شما خانم ها و آقايان در همين مدت حضور كم تان در اينجا قابل مشاهده است.
رئيس جمهور در سخنان خود از قوه قضائيه و سازمان زندان ها تشكر كرد و به خصوص از خدمات مرتضي بختياري رئيس سابق سازمان زندان ها قدرداني كرد. همچنين از رئيس جديد سازمان زندان ها علي اكبر يساقي به دليل پذيرش اين مسئوليت تشكر و ابراز اميدواري كرد كه روز به روز شاهد بهبود در اين عرصه باشيم.
براساس اين گزارش رئيس جمهور هم چنين در جلسه اي با حضور شهردار و رؤساي كميته هاي فرهنگي، ورزشي، انضباطي و بهداشتي كانون اصلاح و تربيت تهران كه از بين مددجويان اين كانون مسئوليت ها را پذيرفته بودند، و همچنين اعضاي هيات تحريريه نشريه «خانه ما» به گفت وگوي صميمانه نشست.

دكتر معتمدنژاد:
لايحه نظام جامع اطلاع رساني تدوين مي شود
008112.jpg
دكتر معتمدنژاد كه از طرف دولت جمهوري اسلامي مامور شده است لايحه «نظام جامع اطلاع رساني» را در كشور تدوين كنداعلام كرد بخش عمده اين پروژه با همكاري گروهي از كارشناسان انجام شده است.
پدر علم ارتباطات ايران درمورد جزئيات اين لايحه مي گويد: «در اين لايحه كه با همكاري عده اي از كارشناسان خبره درحال تدوين است، تمامي جوانب حرفه اي و حقوق رسانه ها و خبرنگاران پيش بيني شده و در تدوين آن از تجربيات جهاني مدد گرفته شده است.»
«تشكيل شوراي مطبوعات ازجمله مواردي است كه در اين لايحه موردتوجه قرار گرفته است. اين شورا با هدف حراست از آزادي مطبوعات و روزنامه نگاران، اعمال معيارها و استانداردهاي جهاني و با رعايت اصول اخلاقي در مطبوعات، فعاليت خواهد كرد و جاي هيات نظارت بر مطبوعات را خواهد گرفت.»«اين شورا داراي ۹ عضو است كه شامل سه روزنامه نگار، سه صاحب رسانه و سه تن از نمايندگان جامعه مدني مي شوند، ضمن اينكه حداقل يك سوم از اعضاي اين شورا را مي بايد بانوان تشكيل دهند.»
«در اين لايحه، همچنين دوره هاي آموزشي تخصصي لازم براي خبرنگاران و روزنامه نگاران، حفظ حقوق معنوي و اسرار حرفه اي آنان پيش بيني شده است و مفاد لايحه تمامي رسانه هاي كشور را دربر مي گيرد.»
«ما براي رفع نواقص اين لايحه درنظر داريم آن را قبل از اينكه به مجلس ارائه شود، در رسانه ها منتشر كنيم. اميدواريم كه اين لايحه به تصويب مجلس شوراي اسلامي برسد و اگر نشد، صبر خواهيم كرد.»
دكتر معتمدنژاد در تشريح مباني لايحه نظام جامعه اطلاع رساني مي گويد: «بايد سعي كنيم بحث هاي مربوط به فناروي هاي ارتباطي را خوب بشناسيم و دقيقا توجه كنيم كه در دنيا چه مي گذرد، چرا كه بي توجهي به اين مساله به ما لطمه وارد خواهد كرد. يكي از راه هايي كه مي توانيم اين مساله را بهتر بشناسيم همكاري تخصصي با سازمان هاي مختلف بين المللي است.»
وي مي افزايد: «در طول چند دهه، چند نوع سياست و خط مشي درباره آزادي اطلاعات و نقش رسانه ها پي ريزي شد. در سالهاي اخير، سازمان جهاني مالكيت معنوي خيلي اهميت پيدا كرد. مساله الحاق به سازمان جهاني صيانت ايجاب مي كرد كه از يك سو كشورها عهدنامه هاي رعايت حقوق مولف را بپذيرند و از سوي ديگر ارتباط دور را خصوصي كنند.»
«دستورالعمل اتحاديه بين المللي ارتباطات دور اين بود كه ارتباطات را بايد خصوصي كرد، بايد قيمت ها را آزاد گذاشت تا رقابت آزاد به وجود آيد و بايد يك خدمات همگاني ايجاد كرد.»
«ما بايد نقش واقعي ارتباطات نوين به ويژه ارتباطات رايانه اي را بهتر درك كنيم و اين روابط را با سازمان هاي بين المللي داشته باشيم زيرا در اين گونه ارتباطات ضعيف هستيم و از موقعيت ها هم نمي توانيم به خوبي استفاده كنيم.»

بسيج فرماندهان نيروي انتظامي فارس براي شناسايي عوامل توزيع مشروبات تقلبي
رئيس مركز اطلاع رساني فرماندهي انتظامي فارس گفت: ماموران مبارزه با قاچاق كالاي فرماندهي انتظامي فارس روز دوشنبه هفته جاري موفق به شناسايي دو مركز تهيه و توزيع مشروبات الكلي در شيراز شدند.
سرهنگ غلامعلي توسلي افزود: براي شناسايي عوامل توزيع مشروبات الكلي كه مصرف آن در شيراز منجر به از بين رفتن عده اي شده بود، همه معاونتهاي فرماندهي انتظامي فارس فعال شدند.سرهنگ توسلي افزود: تحقيقات براي دستگيري همه افرادي كه در اين مورد نقش داشتند، ادامه دارد.
از سوي ديگر رئيس  كل  دادگستري  استان  فارس  گفت : نمونه  مشروب  مسموم  براي  بررسي  آزمايش هاي  تخصصي  به پزشكي  قانوني  تهران  ارسال  شده  و به  محض  آشكارشدن  موارد مشكوك نتايج  آن به  اطلاع  عموم  خواهد رسيد.
حسينعلي اميري  روز سه شنبه  به ايرنا گفت: آزمايشگاههاي  موجود در شيراز نيز تحقيقات  گسترده اي  بر روي  نمونه مشروبات  موجود انجام  دادند و فقط وجود الكل  متانول  در اين  مشروبات  را تأييد كردند.وي  گفت : تا معلوم  شدن  نتايج  نهايي  تحقيقات  آزمايشگاهي، اجساد جان باختگان اين  حادثه  اجازه  دفن  نداشت  اما اينك  اجازه  دفن  براي  اجساد صادرشده و بستگان جان  باختگان  مي توانند اجساد را تحويل  بگيرند.

نخستين مركز توانبخشي مبتني بر جامعه در بم راه اندازي شد
گروه اجتماعي:زلزله بم، پيامد ها و مشكلات عديده اي براي بازماندگان بر جاي گذاشت يكي از آنها وجود تعداد زيادي معلول است.
به گزارش خبرنگار همشهري: دكتر مكارم تعداد معلولان ضايعه نخاعي در بم را نزديك به ۳۰۰ نفر اعلام كرد و گفت: اين معلولان و افراد ديگري كه دچار ضايعات شده اند بايد در شهر محل زندگي خود مورد درمان قرار گيرند.
معلولان ضايعه نخاعي بشدت در معرض مشكلاتي نظير زخم بستر هستند كه بايد به موقع و به شكل دقيق به آنها رسيدگي شود.
وي همچنين افزود: نخستين مركز توانبخشي مبتني بر جامعه شهري (CBR) در بم راه اندازي شده است كه اين طرح با همكاري شبكه هاي بهداشت درماني و خانه هاي بهداشت اجرا خواهد شد.
دكتر مكارم همچنين گفت: معلولان در طرح فوق با همكاري سيستم بهداشت و درمان شناسايي شده، خدمات لازم را در محل دريافت كرده و از آموزش لازم در منزل برخوردار مي شوند و در صورتي كه نيازمند خدمات تخصصي تر باشند به مراكز شهرستانها و پس از آن به مراكز فوق تخصصي استان ارجاع داده مي شوند.
وي در ادامه گفت: خدمات فوق در پنج پايگاه شهري با همكاري كارشناسان بومي با توجه به نابساماني ساختار اداري و جمعيتي شهر بم ارائه مي شود.همچنين با توجه به نياز مبرم مردم شهر بم به خدمات توانبخشي به خصوص خدمات فيزيوتراپي، كاردرماني، گفتاردرماني و ارتوپدي فني از تمامي فارغ التحصيلان، دانشجويان كارشناسي ارشد و دانشجويان سال آخر كارشناسي براي اعزام به شهر بم دعوت شده است.
در همين زمينه روابط عمومي كميته پژوهشهاي دانشجويي دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي اولويت دوره هاي زماني جهت اعزام به بم را به ترتيب ۳ ماهه، ۲ ماهه و ۱ ماهه اعلام كرده است.

پرداخت ۴۰ درصد هزينه دولتي نگهداري سالمند در خانه
معاون پشتيباني و مجلس سازمان بهزيستي كشور خبر داد: سالمندان بي سرپرست يا مجهول الهويه رديف اعتباري خاص گرفتند.
علي اصغر كارانديش در گفت وگو با ايسنا با اشاره به مصوبات شوراي ملي سالمندان افزود: بر اين اساس سازمان مديريت و برنامه ريزي موظف به پيش بيني رديف اعتبار سنواتي خاص جهت نگهداري سالمندان بي سرپرست يا مجهول الهويه در بودجه سازمان بهزيستي كشور شد.
وي افزود: همچنين خانواده ها يا افراد واجد شرايطي كه سالمند نيازمند را در خانه خود نگهداري كنند تا ۴۰ درصد هزينه سرانه تمام شده نگهداري سالمندان در بخش دولتي را دريافت مي كنند.كارانديش اظهار كرد: بعلاوه به منظور تشويق و ترغيب بخش غيردولتي به ايجاد و گسترش مراكز نگهداري و توانبخشي سالمندان، تسهيلات اعتباري قرض الحسنه براي احداث، خريد يا تامين وديعه اجاره ساختمان، تجهيز و راه اندازي مركز، تا ميزان ۹۰ درصد از محل وجوه اداره شده در لوايح بودجه سنواتي در اختيار متقاضيان احداث قرار مي گيرد.

تجمع مغازه داران كندوان در اعتراض به بسته شدن جاده چالوس
خبرگزاري فارس:  مغازه داران جاده چالوس براي دومين بار دراعتراض به بسته شدن جاده چالوس مقابل فرمانداري اين شهر تجمع كردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري فارس، صبح ديروز حدود ۱۵۰ نفر از مغازه داران منطقه كندوان در اعتراض به بسته بودن جاده چالوس در مقابل ساختمان فرمانداري چالوس تجمع كرده و خواستار پاسخگويي فرماندار شدند.
بنابراين گزارش، پس از زمين لرزه هشتم خرداد در بلده، جاده چالوس در محدوده مرزن آباد و كندوان به علت ناامني و احتمال ريزش كوه، بسته است و عدم تردد خودروها باعث از رونق افتادن كار مغازه هاي كنار جاده  شده است.

چك، رتبه اول پرونده هاي قضايي را دارد
معاون  قضايي  رئيس  كل  دادگاه هاي  عمومي  و انقلاب  تهران  و سرپرست  مجتمع قضايي  «بعثت » گفت : با وجود اجراي  قانون  جديد چك ، پرونده هاي  مربوط به  «چك » همچنان  در صدر پرونده هاي  ورودي  به  محاكم  تهران  قرار دارند.
حجت الاسلام  ولي  صبوري نژاد ديروز در گفت  وگو با ايرنا افزود: پس  از چك ، سرقت  و كيف  قاپي  رتبه هاي  بعدي  را دارا هستند.
وي  از روند بهبود در رسيدگي  به  پرونده هاي  مردم  در مجتمع  قضايي  بعثت  سخن  گفت  و ادامه  داد: در هفت  ماه  گذشته  ۱۰ هزار و ۹۵۰ فقره  پرونده  حقوقي  به  اين  مجتمع  ارسال  شد در حالي  كه  اين  مجتمع  در همين  مدت  ۱۱ هزار و ۱۵۷ فقره  پرونده  مختومه  داشته  است .
وي  ميانگين  زمان  رسيدگي  به  پرونده ها را در اين  مجتمع  حدود سه  ماه  ذكر كرد.
سرپرست  مجتمع  قضايي  بعثت ، فعال  شدن  دادسراها را امري  مثبت  دانست  كه  موجب  سرعت  و دقت  در رسيدگي  به  پرونده ها شده است .

ازدواج پنجم پيرمرد ۹۰ ساله
يك  پيرمرد ۹۰ ساله  در روستايي ارجنك  استان  چهارمحال  و بختياري  ماه گذشته  براي  پنجمين  بار ازدواج  كرد.
بر اساس  گزارش  رسيده ، ازداوج  اين  پيرمرد با برپايي  مراسم  ويژه  روستايي و عشايري  همراه  بوده  است .
اين  پيرمرد ۹۰ ساله  داراي  حافظه  بسيار قوي  و تاريخ  مند است  و تمامي وقايع  تاريخ  گذشته  را به  خوبي  به  ياد دارد.
وي  هدف  از ازدواج  و تجديد فراش  خود را گسترش  و رشد فرهنگ  ازدواج  آسان و تشويق  جوانان  به  اين  امر مقدس  عنوان  كرد.
بندعلي  اميدي  ديروزدر گفت  وگو با ايرنا افزود: بايد زمينه ازدواج  آسان  و بدون  تجمل  براي  جوانان  كشور به  ويژه  جوانان  روستايي  باكمك  مسئولان  فراهم  شود.
وي  راز شادابي  و نشاط خود را تمسك  جستن  به  آيات  الهي  و روايات  ائمه (ع )و پرداختن  به  فعاليت هاي  روزانه  عنوان  كرد.
اين  مرد مسن  روستايي  در طول  عمر خود براي  نخستين  بار در سن  ۱۸ سالگي ازدواج  كرده  است .
به  گفته  نزديكان  وي ، اين  پيرمرد ۸ فرزند، ۲۵ نوه ، ۱۲ نتيجه  و يك نبيره  دارد.
برخي  از بستگان  وي  گفتند، مهريه  همسر پنجم  اين  مرد ۹۰ ساله  ارجنكي تنها چند سكه  بهار آزادي  و يك  جلد كلام  ا... است .
اين  گزارش  حاكيست ، پيرمرد ۹۰ ساله  ارجنكي  براي  امرار معاش  خود به  كاركشاورزي  در زمين هاي  اين  روستا مبادرت  دارد.
به  گزارش  ايرنا، در استان  چهار محال  و بختياري  به  دليل  عشيره  بودن  برخي  از مناطق  روستاي ، مردمان  مسن  براي  چندين  بار در طول  عمر خود اقدام به  ازدواج  مي كنند.
منشا برخي  از اين  ازدواج ها برگرفته  از اعتقادات  ديني ، آداب  و رسوم  روستايي  و عشايري  است . هم  اينك  ميانگين  سن  ازدواج  در استان  بالاي  ۲۵ سال  گزارش  شده  است .

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |