چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۹ - Jun 16, 2004
عبدالحليم خدام استعفا مي دهد
پايگاه  اينترنتي  «ايلاف » (وابسته  به  عربستان  سعودي ) روز دوشنبه  ازتصميم  عبدالحليم  خدام  معاون  رئيس  جمهوري  سوريه  به  استعفا خبر داد.
به گزارش ايرنا «ايلاف » به  نقل  از منابع  سوري  كه  نامي از آنان  ذكر نشده ، نوشت : خبرهااز پايتخت  سوريه  حكايت  از آن دارد كه  عبدالحليم  خدام  معاون  رئيس جمهوري  سوريه  در صدد است  از همه  پست هاي  حزبي  و سياسي  خود در آستانه نشست  داخلي  حزب  بعث  حاكم  سوريه ، استعفا دهد.
اين  منبع  گفت : خدام  كه  از دهه  ۱۹۸۰ معاون  «حافظ اسد» و سپس  «بشاراسد» بوده است ، پس  از اينكه  احساس  كرد پرونده هاي  بي اهميت  به  وي  ارجاع مي شود تصميم  به  استعفا گرفت .
اين  سايت  اينترنتي  افزود: خدام  طي  ۲۵ سال  اخير يكي  از ستون هاي  اصلي سياست  سوريه  به  شمار مي رفته  است  و مسئوليت  پرونده  لبنان  به  وي  واگذار شده بود و هم  اكنون  نيز پرونده  عراق  را در دست  گرفته  است .

هشدار جنبش جهاد اسلامي فلسطين به مصر
يكي از رهبران جنبش جهاد اسلامي فلسطين به مصر درباره ايفاي نقش امنيتي به سود رژيم صهيونيستي هشدار داد.
به گزارش واحد مركزي خبر روزنامه الشرق الاوسط در شماره ديروز خود نوشت: شيخ عبدالله الشامي از رهبران اين گروه در بيانيه اي كه پايگاه اينترنتي فلسطيني بال تودي آن را منتشر كرد گفت: موضع اخير حكومت مصر براي ايفاي نقش امنيتي در مرز ميان نوار غزه و اين كشور و نيز آموزش نيروي امنيتي تشكيلات خودگردان درنهايت به سود اشغالگران اسرائيلي است كه مي خواهند فلسطيني هاي نوار غزه را از برادرانشان در كرانه غربي جدا كنند و طرح جدايي و تجزيه ملت فلسطين را پايه گذاري كنند.وي حمايت مصر از تشكيلات خودگردان را محكوم كرد و افزود: مسئله ديگري كه اعضاي جهاد اسلامي با شك و ترديد به آن نگاه مي كنند حمايت مجدد مصر از تشكيلات خودگردان فاسدي است كه با نيت فاسد و بر پايه هاي فساد و توسط افراد فاسد كه جز چاپلوسي براي رسيدن به اهدافشان چيز ديگري را نمي شناسند برپا شده است.

مخالفت بوش و پنتاگون با تحويل صدام به عراقي ها
008118.jpg
رييس جمهوري عراق اظهارداشت كه جورج بوش رييس جمهوري آمريكا با تحويل صدام به دولت موقت عراق مخالفت كرد.
به گزارش ايرنا از بغداد غازي عجيل الياور ديروز در يك نشست مطبوعاتي در بغداد گفت: در ديدار با بوش، درخواست تحويل صدام به دولت موقت را مطرح كردم اما رييس جمهوري آمريكا با آن مخالفت كرد.بوش و ياور در جريان برگزاري نشست سران هشت كشور صنعتي جهان در آمريكا با يكديگر گفت وگو كردند.رييس جمهوري دولت موقت عراق گفت: بوش در اين ديدار اظهارداشت كه آمريكا از بيم كشته شدن صدام حسين، او را تا زمان تشكيل دادگاه جنايتكاران جنگي نزد خود نگهداري مي كند.
مقام هاي پنتاگون هم ديروز گفتند هنوز تصميمي در اين خصوص اتخاذ نكرده اند و در شرايط فعلي قصد تحويل صدام به دولت عراق را ندارند.
اياد علاوي نخست وزير عراق روز دوشنبه اعلام كرد تا دوهفته ديگر و به محض انتقال قدرت به دولت عراق در روز ۳۰ ژوئن (۱۰ تير) صدام حسين به همراه ديگر زندانيان عراقي به دولت اين كشور تحويل داده خواهد شد و مورد محاكمه قرار خواهد گرفت.
به گفته سي.ان.ان، پنتاگون معتقد است اگرچه تا دو هفته ديگر طرح انتقال قدرت به دولت عراق اجرا خواهد شد، اما زمان نسبتا زيادي لازم است تا پايه هاي حكومت در اين كشور تقويت شود و قوانين به طور مطلوب به مرحله اجرا گذارده شود.سي.ان.ان، در پايان گفت: اظهارات مقام هاي پنتاگون بدان معنا است كه دولت جديد عراق نبايد انتظار داشته باشد كه به محض انتقال قدرت در اين كشور صدام به آنها تحويل داده شود بلكه روند اين اقدام به تدريج و به مرور زمان انجام خواهد شد.
برهم صالح كابينه را تحريم كرده است
روزنامه الراي العام چاپ كويت نوشت :«برهم صالح» كه به سمت معاون نخست وزير دولت موقت عراق در امور امنيتي منصوب شده است همچنان با تحريم جلسات كابينه دولت موقت در اين جلسات حاضر نمي شود.
به گزارش شبكه تلويزيوني العربيه روزنامه الراي العام افزود: برهم صالح در نخستين نشست دولت عراق شركت كرد و خطاب به اياد علاوي نخست وزير دولت عراق گفت: خواستار تعيين وظايف و اختيارات خود در سمت معاون امور امنيتي است.برهم صالح گفت: شيوه اعطاي مسئوليت معاونت ها به كردها همانند گذشته است و تغييري نكرده است.وي افزود: سمت صوري را قبول نخواهد كرد. سمتي را كه وي مي پذيرد بايد واقعي، عادلانه و برخوردار از اختيارات شفاف قانوني باشد و برآورده كننده انتظارات و اميد كردها باشد و ثابت كند كردها در عراق شهروندان برخوردار از حقوق مساوي هستند.
ساير تحولات
* نيروهاي آمريكايي در جريان عمليات شبانه در كربلا، يكي از دستياران و سخنگويان مهم مقتدي صدر روحاني شيعه عراقي را دستگير كردند.
به گزارش خبرگزاري رويتر از كربلا، مسئولان دفتر صدر ديروز با اعلام اين خبر افزودند: احمدرضا الحسني كه در شوراي شهر كربلا نيز عضويت دارد، در خانه اش دستگير و به يكي از پايگاه هاي آمريكايي ها منتقل شده است.
* نگهبانان ارتش آمريكا در زندان ابوغريب در عراق برخي زندانيان را به دستور بازجويان خصوصي و سربازان اطلاعات نظامي آمريكا روزانه به مدت ۲۰ ساعت بيدار نگه مي داشتند.
به گزارش آسوشيتدپرس از واشنگتن ، استيون استفانوويچ بازجوي خصوصي با اعلام اين مطلب به محققان ارتش آمريكا گفت: وي شنيده است كه برخي ماموران پليس نظامي زندانيان را آزار بدني مي دادند اما خود اين موارد را نديده است. وي گفت: هيچ گونه آزاري در زندان ابوغريب مانند آنچه كه در عكس ها منتشر شده، نديده است.
* ديك چني معاون رييس جمهور آمريكا ديروز اعلام كرد: صدام حسين رئيس جمهور مخلوع عراق روابط بلندمدتي با شبكه القاعده و اسامه بن لادن داشته است.
به گزارش آسوشيتدپرس چني براي اثبات ادعاي خود در زمينه رابطه صدام حسين با شبكه القاعده به جزييات بيشتري اشاره نكرد.

شكنجه روحي فلسطينيان در زندان هاي اسرائيل
008121.jpg
بازجويان و زندانبانان رژيم صهيونيستي، اسيران فلسطيني زندان هاي اين رژيم در سرزمين اشغالي فلسطين را مجبور مي كنند در برابر همديگر برهنه شوند و آنان را در سلول هاي انفرادي نيز مورد شكنجه جسمي قرار مي دهند.
به گزارش ايرنا از بيروت روزنامه فلسطيني «الايام» چاپ رام الله در كرانه باختري رود اردن ديروز نوشت: وكيلان مدافع اسيران فلسطيني پس از بازديد از زندان «جلبوع» در شمال كرانه از برخورد بسيار ناشايست زندانبانان رژيم صهيونيستي با زندانيان فلسطيني مانند آنچه در زندان ابوغريب بغداد به وقوع پيوست، خبر داده اند با اين تفاوت كه در اين جا زندانبانان اجازه نمي دهند از رويدادهاي زندان عكس گرفته شود.اين روزنامه به نقل از «رائد محايد» يكي از وكيلان مدافع انجمن اسيران فلسطيني افزود: در زندان هاي رژيم صهيونيستي برخي از اسيران فلسطيني هتك حرمت مي شوند.الايام نوشت: وكيلان مدافع انجمن اسيران فلسطيني در ديدار با اسيران زندان هاي الجلمه، بيتح، تكفا و بئرالسبع در سرزمين اشغالي فلسطين شكنجه اسيران را بدون استثنا گزارش و تأييد كرده اند.
به گفته «نزار محاجنه» يكي از وكلاي مدافع انجمن اسيران فلسطيني، در تحقيق به عمل آمده از زندان «الجلمه» كه ۶۰ اسير در آن نگهداري مي شوند، آنان از شكنجه روحي و ضرب و جرح به وسيله صهيونيست ها شكايت داشتند.
افشاي رسوايي هتك حرمت و شكنجه اسيران فلسطيني در زندان هاي رژيم اشغالگر قدس، موجب نگراني و نارضايتي نمايندگان عرب پارلمان اين رژيم «كنيست» شده و آنان خواستار بررسي اين موضوع در پارلمان شده اند.

نامزدهاي رياست جمهوري افغانستان: كرزاي كناره گيري كند
چند تن از نامزدهاي رياست جمهوري افغانستان و هواداران آنان ديروز با برپايي تجمع اعتراض آميزي خواستار استعفاي حامد كرزاي رئيس دولت انتقالي اين كشور شدند.
به گزارش ايرنا ازكابل «محمد محفوظ ندايي» كه اخيراً به عنوان نامزد رياست جمهوري از پست معاونت وزارت صنايع و معادن اين كشور استعفا داده است، در اين تجمع ۱۰۰ نفري گفت: حكومت انتقالي افغانستان به سوي استبداد و خودكامگي پيش مي رود و تاكنون براي بهبود زندگي مردم كاري نكرده است.
وي با انتقاد از اقتصاد آزاد در افغانستان اظهار داشت: شرايط كنوني در اين كشور ايجاب مي كند تا اقتصاد آزاد در افغانستان اجرا نشود زيرا كه تغييري در زندگي مردم بوجود نخواهد آورد.
«عبدالهادي دبير» معروف به «سيد ملنگ» نامزد ديگر در اين نشست با انتقاد از عملكرد دولت انتقالي افغانستان گفت: دوره حكومت حامد كرزاي براساس موافقتنامه «بن» به پايان رسيده و وي بايد زمام امور را به يك هيأت واگذار كند.
«اكبرباي» نماينده ويژه ژنرال عبدالرشيد دوستم رهبر جنبش ملي، اسلامي افغانستان در كابل نيز دراين تجمع گفت: درحالي كه مردم مشكل نان شب شان را دارند، آقاي كرزاي ماهانه ۱۲ ميليون دلار حقوق دريافت مي كند.
وي با انتقاد از دعوت كرزاي از طالبان براي شركت در قدرت گفت: كرزاي با اين توطئه مي خواهد دوباره فاشيزم پشتون را در افغانستان حاكم كند.
در پايان اين تجمع، شركت كنندگان در قطعنامه اي از كرزاي خواستند قدرت را پيش از زمان برگزاري انتخابات به يك شوراي هفت نفره منتخب مردم واگذار كند.

در پي افشاي طرح پنهاني قذافي براي ترور اميرعبدالله
جنگ رسانه اي ميان عربستان و ليبي آغاز شد
در پي انتشار خبر طرح پنهاني رهبر ليبي براي ترور وليعهد عربستان، رسانه هاي سعودي به شدت در مقابل قذافي موضعگيري كردند. اين روند باعث كشانده شدن رسانه هاي ليبي به اين جنگ رسانه اي شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، روزنامه هاي ليبي پس از واكنش تند روزنامه عربستان به طرح پنهاني رهبر ليبي براي ترور اميرعبدالله جنگ رسانه اي خود را بر ضدعربستان آغاز كردند و نوشتند: روزنامه هاي عربستان براي سرپوش گذاشتن بر بحران امنيتي خود اين اتهامات را بر ضد رهبر ليبي مطرح كرده اند.
روزنامه هاي ليبي براي اولين بار به رسانه هاي عربستان نسبت به پيامدهاي آنچه حملات خصمانه بر ضد ليبي و قذافي رهبر آن توصيف كردند، هشدار دادند.
مطبوعات ليبي هشداردادند در صورت ادامه اين حملات خصمانه حقايق و اطلاعاتي را درباره اوضاع داخلي عربستان افشاء خواهند كرد.
روزنامه نيويورك تايمز آمريكا هفته گذشته طرح پنهاني رهبر ليبي را براي ترور اميرعبدالله وليعهد عربستان افشا كرد.
خبر ديگر اينكه به دنبال افشاگري دو تن از متهمان به دست داشتن در اين پرونده، الوطن از احتمال قرباني شدن رئيس سازمان امنيت ليبي براي جلوگيري از متهم شدن قذافي خبرداد.

كوتاه از سياست جهان
شكست راستگرايان ايتاليا در انتخابات محلي
جناح  راستگراي  ميانه  حاكم  بر ايتاليا با پذيرش  يك  شكست  سخت  در انتخابات  محلي  اين  كشور، بسياري  از سمتهاي  استاني ، شهرداريها و شوراهاي  شهري  را به  مخالفان  چپگراي  خود واگذار كرد.براساس  آخرين  نتايج  اعلام  شده  از انتخابات  محلي  ايتاليا كه  شنبه  و يكشنبه  گذشته  برگزار شد چپگرايان  در ۵۴ حوزه  بزرگ  استاني  و منطقه اي  كه  شامل  صدها حوزه  كوچك  نيز مي شود پيروز شدند و راستگرايان  وابسته  به  دولت  فقط در هفت  حوزه  بزرگ  برتري  كسب  كردند.ميلان ، بولونيا، فرارا، پادوا، باري  و جزيره  ساردينا از مهمترين  شهرها يا مناطقي  محسوب  مي شوند كه  چپگرايان  موفق  به  پيروزي  در آن شدند.
سيلويو برلوسكوني  رهبر حزب  زنده  باد ايتاليا و نخست  وزير اين  كشور دوشنبه  شب  در واكنش  به  پيروزي  جناح  مخالف  خود و پذيرش  مسئوليت  كاهش آرا گفت : چپگرايان  و رسانه هاي  خبري  با حمله  به  من ، اين  انتخابات  را تحت تأثير قرار دادند.
عربستان مرزهاي دريايي با همسايگان خود را ترسيم خواهد كرد
عربستان  سعودي  قصد دارد مرزهاي  دريايي  خود را با ايران  و ديگر كشورهاي  عربي  حوزه  خليج  فارس  ترسيم  كند.به گزارش ايرنا از رياض روزنامه  الوطن  ديروز نوشت : دولت  عربستان  نقشه برداري  از آبهاي  منطقه اي  اين  كشور در خليج  فارس  را از طريق  مناقصه  به  يك  شركت  سعودي  متخصص  واگذار خواهد كرد. ارزش  اين  قرارداد، يك  ميليارد ريال  سعودي  (حدود ۲۶۷ ميليون  دلار) و مدت  اجراي  آن سه  سال  تعيين  شده  است .اين طرح شامل انجام عمليات نقشه برداري آبهاي منطقه اي عربستان در خليج فارس و آماده كردن نقشه هاي ويژه در زمينه كليه اطلاعات جغرافيايي آبهاي منطقه به دو زبان عربي و انگليسي خواهد بود.
كره شمالي خواستار توافق برابر با آمريكا براي حل مسأله هسته اي شد
خبرگزاري  كره  شمالي  با انتشار گزارشي  خواستار توافق  و همكاري  برابر با آمريكا براي  حل  بحران  هسته اي  شبه  جزيره  كره  شد.به گزارش ايرنا از پكن بنا به اين  گزارش  كه  ديروز منتشر شد، پيونگ  يانگ  از واشنگتن  خواسته  است  كه  با اقدام  همزمان  براي  حل  مساله  هسته اي  كره  شمالي  موافقت  كند.در اين  گزارش  آمده  است ، تنها راه  حل  اعتمادسازي  ميان  دو كشور، اين  است  كه  دو طرف  با اتخاذ اقدامات  همزمان  و دستيابي  به  يك  توافق  برابر در پي حل  مساله  هسته اي  باشند.
افزايش نظاميان آمريكا در افغانستان
آمريكا شمار نظاميان  خود در افغانستان  را در هفته هاي  اخير به  دو برابر افزايش  داد.
سي .ان .ان  دوشنبه  شب  گفت : يك  مقام  وزارت  دفاع  آمريكا (پنتاگون ) اعلام كرده  است  كه  اين  افزايش  ۲۰ هزار نفري  نيروهاي  نظامي  مدت ها پيش  در فصل  بهار پيش  بيني  شده  بود.اين  شبكه  گفت : اين  افزايش  به  منظور تقويت  نظاميان  آمريكايي  براي  دستگيري  «اسامه  بن لادن » تا پيش  از برگزاري  انتخابات  آمريكا تلقي  مي شود.
به  گفته  اين  شبكه  خبري ، مقامات  اطلاعاتي  آمريكايي  مي گويند بقاياي  گروه  القاعده  و طالبان  در صدد ايجاد اختلال  در انتخابات  ماه  سپتامبر آمريكا هستند.
اتحاديه اروپا دو اجلاس آسيايي خود را لغو كرد
رياست  اتحاديه  اروپا دوشنبه  شب اعلام  كرد، اين  اتحاديه  به  علت  اختلاف  بر سر مسئله  ميانمار تصميم  به  لغو دو نشست  وزرا با شركاي  آسيايي  خود گرفته  است .
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از لوكزامبورگ ، رئيس  ايرلندي  اتحاديه  اروپا در پايان  نشست  وزراي  امور خارجه  از لغو نشست  پنجم  ژوئيه  وزراي  دارايي در بروكسل  و نشست  ماه  سپتامبر وزراي  اقتصاد در روتردام  هلند، خبرداد.اين  در حالي  است  كه  اتحاديه  اروپا اميدوار است  بتواند نشست  ماه  اكتبر سران  اروپايي  را در هانوي  تشكيل  دهد.
سفر وزير امور خارجه ارمنستان به آمريكا
وزير امور خارجه  ارمنستان  براي  ديدار از آمريكا امروز رهسپار واشنگتن  شد.به گزارش  واحد مركزي  خبر از مسكو، وارطان  اوسكانيان  درسفر دو روزه  خود به  آمريكا با مقامات  اين  كشور مسائل  مختلف  روابط دو جانبه  را بررسي خواهد كرد.وي  همچنين  با مقامات  امنيت  ملي  آمريكا و نمايندگان  مجلس  اين  كشور ديدار و درباره  مسائل  امنيتي  منطقه  قفقاز تبادل  نظر خواهد كرد.
رييس جمهوري چين به ازبكستان رفت
«هو جين  تائو» رييس  جمهوري  خلق  چين  به منظور شركت  در اجلاس  سران  شانگهاي  وارد تاشكند شد و از سوي  «اسلام  كريم اف» رييس  جمهور ازبكستان  مورد استقبال  قرار گرفت .به گزارش ايرنا از تاشكند روزنامه  پراودا واستوكا ديروز   نوشت : اين  اولين  سفر رسمي  رييس  جمهوري  چين  به  ازبكستان  است  كه  به  عنوان  ابراز حسن  نيت  و نشانه علاقه مندي  دو طرف  براي  گسترش  همكاريهاي  متقابل  است .اين  روزنامه  افزود: اسلام  كريم اف  و هوجين  تائو در حاشيه  برگزاري  نشست سران  شانگهاي  كه  از فردا به  مدت  دو روز در تاشكند برگزار خواهد شد مسايل مربوط  به  چشم انداز همكاريهاي  متقابل  و مشكلات  منطقه اي  و بين المللي  را مورد بررسي  قرار خواهند داد.

البرادعي به آمريكا و روسيه مي رود
سخنگوي  آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي گفت  :مديركل  اين  آژانس  پس از نشست  شوراي  حكام ، شنبه  هفته  آينده  راهي  واشنگتن  مي شود.«مليسا فلمينگ » ديروز سه  شنبه  به  خبرنگار ايرنا در وين  گفت  :البرادعي در واشنگتن  در بنياد صلح  جهاني  «كارنگي» سخنراني  خواهد كرد.«فلمينگ» گفت : مديركل  آژانس  اتمي در پايان  سفر به  آمريكا راهي مسكو مي شود.

پايان آخرين جنگ سرد در جهان
باتوقف  كامل  و رسمي  تبليغات  منفي  دوكره  برضد يكديگر درمرز مشترك ، آخرين جبهه  جنگ  سرد پنجاه  ساله  در جهان  امروز بسته  شد و مقامات  نظامي دو كشوردستور دادند تمام  امكانات  تبليغاتي  از جمله  بلندگوهاي  قوي  و گوش  خراش  از مرز ۲۴۸ كيلومتري  دو كره  جمع آوري  شود.
به  گزارش  واحد مركزي  خبر از كوالالامپور، نخستين  پيام  هاي صلح  و دوستي  بين  فرماندهان  نظامي و ناوگان  جنگي  دو كره  مبادله شد. درهمين  حال  كيم  جونگ  ايل  رهبر كره شمالي  در پيامي به  روموهيون رئيس  جمهوركره جنوبي ، نخستين  بار و به  طور آشكار تأكيد كرد مصمم  است  در مسير اتحاد دو كره  و برقراري  روابطي  عالي  و مستحكم  با سئول  گام  بردارد. پيام  رهبر كره  شمالي  را راي  جونگ  هيوك  رئيس  هيات  اعزامي پيونگ  يانگ  به  سئول  ، تسليم  روموهيون  رئيس جمهور كره  جنوبي  كرد.
اين  هيات  براي  شركت  در همايش  سالگرد ديدار تاريخي  رهبران  دو كره  و پيگيري  توافق  هاي  آنان  به  سئول  سفر كرده  است .
رئيس  جمهور كره  جنوبي  نيز ديروز گفت:  در صورتي  كه  كره شمالي  برنامه  توليدسلاح  هاي  هسته اي  خود را كنار بگذارد سئول  كمك  هاي  هنگفت ، عظيم  و منظمي در اختيار پيونگ  يانگ  و در جهت  توسعه  كره شمالي  قرار خواهد داد.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |