چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۹ - Jun 16, 2004
براساس مصوبه شوراي شهرتهران
ستاد مركزي تكريم ارباب رجوع در شهرداري تشكيل مي شود
گروه شهري - غلامرضا رفيع: شوراي اسلامي شهر تهران،  طرح تكريم ارباب رجوع در شهرداري تهران را تصويب كرد.
به گزارش خبرنگار ما براساس اين طرح كه ديروز در هفتاد و چهارمين جلسه علني شوراي شهر به تصويب رسيد، ستاد مركزي تكريم ارباب رجوع در شهرداري تهران تشكيل مي شود.
رياست اين ستاد بر عهده شهردار تهران است و اعضاي آن را معاونين شهرداري و نيز بالاترين مقام ستادهاي تابعه معاونت هاي مناطق، ادارات كل، سازمان ها و شركت هاي تابعه شهرداري تشكيل مي دهند و نماينده شوراي شهر نيز بر سياستگذاري و نحوه اجراي طرح در ستاد مركزي تكريم ارباب رجوع حضور خواهد داشت.
براساس اين مصوبه، شفاف سازي و مستندسازي نحوه ارائه خدمات و اطلاع رساني و راهنمايي ارباب رجوع، تدوين منشور اخلاق سازماني در ارتباط با مردم، بهبود و اصلاح روش هاي ارائه خدمات، نظارت بر حسن رفتار و كاركرد كاركنان و اعمال نظام تشويقي و تنبيهي آنها از جمله محورهاي اصلي تكريم ارباب رجوع مي باشد.
به موجب اين طرح همچنين نصب مشخصات فردي بر روي لباس كاركنان شهرداري و نيز نصب خطوط تلفن گوياي ۲۴ ساعته و راه اندازي سايت هاي اينترانتي جهت پاسخگويي و راهنمايي ارباب رجوع الزامي است.
مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر اين مصوبه را در راستاي اجراي رهنمودهاي مقام معظم رهبري و نهضت خدمت رساني به مردم و الزام شهرداري به عنوان دستگاه اجرايي پيشتاز در زمينه تكريم ارباب رجوع دانست.
رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شورا نيز گفت: اين طرح از تيرماه امسال به تدريج در مناطق شهرداري اجرا مي شود.
درجلسه ديروز همچنين طرح چگونگي استفاده متقاضيان ساخت و ساز در معابر عمومي مسكوت ماند و مقرر شد شهرداري حداكثر ظرف ۲ ماه لايحه اي در اين خصوص به شورا ارائه دهد.
مهندس حسن بيادي نايب رئيس شورا نيز هنگام بررسي اين طرح گفت: متأسفانه فرهنگ پياده روها از بين رفته و براي آدم هاي پياده ارزش قايل نيستيم و به همين دليل پياده روها روز به روز در حال كوچكتر شدن است. وي با بيان اين كه پياده روها از امنيت لازم برخوردار نيست گفت: قوانين پياده رو نه تنها رعايت نمي شود بلكه ناديده نيز گرفته مي شود.
با اين حال اعضاي شوراي شهر با مسكوت گذاشتن اين طرح مقرر كردند كه تذكري كتبي براي شهرداري درخصوص عدم اجراي قوانين موجود در ارتباط با چگونگي استفاده متقاضيان ساخت و ساز از معابر عمومي ارسال شود و علاوه بر اين شهرداري طي ۲ ماه آينده لايحه اي درخصوص چگونگي استفاده از معابر عمومي هنگام ساخت و ساز به شوراي شهر ارائه دهد.
در جلسه ديروز همچنين، لايحه مجوز اخذ عوارض ممنوعيت استفاده از شيشه به عنوان مصالح اصلي در نماي ساختمان ها به كميسيون فني عمراني شوراي شهر ارجاع شد تا با هماهنگي شهرداري و بررسي دقيق كارشناسي در ارتباط با بهينه سازي انرژي و ساماندهي نماهاي ساختماني، طي سه ماه آينده جهت تصميم گيري به صحن علني شورا ارائه شود.
چمران با اشاره به مصوبه شورا درخصوص اعطاي يك طبقه تراكم تشويقي به بافت هاي فرسوده گفت: در اين مصوبه مقرر شده است كه تراكم تشويقي باتوجه به رعايت اصول معماري و شهرسازي و اصلاح معابر داده شود.
وي همچنين با اشاره به اظهارات وزير كشور مبني بر اين كه مصوبات شوراها بايد با سياست هاي دولت هماهنگ باشد گفت: هم و غم ما بر اين است كه مصوباتمان در جهت قانون اساسي و چشم انداز ۲۰ ساله بوده و با اصول نظام، هماهنگ باشد.
چمران همچنين گفت: با توجه به دستور رئيس جمهوري در ارتباط با حريم تهران از وزير كشور مي خواهيم دستور ايشان براي متوقف شدن تصرف در حريم تهران اجرا شود.

نهضت تابستاني براي ساماندهي اوقات فراغت تهراني ها اجرا مي شود
۲۰۰ درصد رشد در برنامه هاي تابستاني شهرداري براي شهروندان
008133.jpg
گروه شهري - محدثه قيدي: با فرارسيدن فصل تابستان سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با هزينه اي معادل ۴ ميليارد تومان ۲۲۰۰ عنوان برنامه در محورهاي تربيت بدني، تفريحي، گردشي، فرهنگي، تربيتي، هنري، علمي و فني و حرفه اي جهت پركردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان به اجرا مي گذارد.
خبرنگار ما به نقل از اسفنديار رحيم مشايي رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران مي نويسد: حجم برنامه هاي امسال نسبت به سال ۸۱ و ۸۲ از رشد ۲۰۰ درصدي برخوردار است و حدود ۶ ميليون نفر ساعت مجموعه بهره مندي از برنامه هاي اوقات فراغت طراحي شده براي فصل تابستان امسال است.
وي افزود: امسال كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران علاوه بر اين كه با جديت موضوع ساماندهي اوقات فراغت جوانان را پيگيري و مورد رسيدگي قرار داده است و سهمي از اجراي اين برنامه ها را نيز پذيرفته است.
رييس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران خبر داد: تا دهم تيرماه امسال چند هزار نمايش ميداني در جاي جاي شهر تهران به اجرا گذاشته خواهد شد و هر جمعه نيز تا پايان تابستان تور دوچرخه سواري، برنامه هاي كوه پيمايي و ايستگاه هاي نشاط و توسعه سلامت در بوستان ها برپا خواهد شد.
به گفته وي، از ابتداي تابستان فرهنگسراي تابستاني توچال با ظرفيت ۲۰۰ هزار نفر و يك ميليون نفر ساعت بهره وري راه اندازي خواهد شد، ضمن اينكه امسال با راه اندازي باشگاه گردشگران شهر تهران درنظر داريم ظرفيت بالاتري در حوزه گردشگري براي شهروندان تهراني فراهم كنيم.
همچنين در جريان سلسله برنامه هاي تأمين اوقات فراغت تابستاني با مشاركت آموزش و پرورش و انجمن هاي اسلامي دانش آموزي در ۲۶۴ مدرسه تحت عنوان پروژه فصل نشاط، دهها برنامه فرهنگي، هنري، تفريحي و اردويي در دبستان ها، دبيرستان هاي سطح شهر به اجرا گذاشته مي شود.
به گفته مشايي ۲۲ خانه فرهنگ و كتابخانه سيار در ۲۲ منطقه تهران به طور سيار در فصل تابستان فعاليت خواهند داشت و همزمان با هماهنگي هاي صورت گرفته بين معاونت هاي مختلف شهرداري كار آموزش شهروندي و فرهنگ سازي براي زندگي شهري و تعامل بين شهروندان در قالب ۵۰ كارگاه بحث مهارت هاي زندگي با تاكيد بر رويكرد شهري را آموزش خواهند داد.

نياز تهران به ۶۰ هزار دستگاه تاكسي
008124.jpg
دبير شوراي عالي ترافيك شهرهاي كشور گفت: در حال حاضر ۳۱ هزار تاكسي رسمي در تهران فعاليت مي كنند كه اين تعداد كافي نبوده و تهران براي خدمات رساني مطلوب و كارآمد به دو برابر تعداد فعلي يعني حدود ۶۰ هزار دستگاه تاكسي نياز دارد.مهندس محمد رئوفي در گفتگو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب گفت: در حال حاضر ۳۱ هزار تاكسي رسمي و ۶۰ هزار مسافربر شخصي در تهران فعاليت مي كنند كه نيمي از مسافربرهاي شخصي به صورت تمام وقت و نيمي ديگر تنها چند ساعت از روز را به جابه جايي مسافر در سطح شهر مي پردازند.به گفته وي ضعف ناشي از كمبود سيستم  حمل و نقل عمومي،  موجب فعاليت غيرقانوني ۶۰ هزار مسافربر شخصي در تهران شده است.

ساخت پل ارتباطي شرق به غرب منطقه يك تهران
008127.jpg
براي  ايجاد دسترسي  مناسب  از شرق  به  غرب  منطقه  يك  و بالعكس ، بر روي مسيل  مقصود بيك  پل  ارتباطي  احداث  مي شود.به  گزارش  روابط عمومي شهرداري  منطقه  يك  تهران ، معاون  فني  و عمراني  اين  منطقه  با بيان  اين  مطلب  گفت : با اتمام  طرح  مذكور بار ترافيكي  موجود در خيابان  شهرداري  حدفاصل  ميادين  قدس  و تجريش  با هدايت  وسايل  نقليه  از خيابان  شريعتي  به  خيابان  وليعصر و بالعكس  كاهش  مي يابد.رضا نگهبان  پل  مذكور را دومين  پل  سواره  رو، برروي  مسيل  مقصود بيك ذكر كرد و افزود: اين  پل  به  طول  ۲۳ متر در ارتفاع  ۵/ ۷ متر از رودخانه ، در انتهاي  پاركينگ  همت  در حال  احداث  است .

جلوگيري از ساخت و ساز هاي غير مجاز
008130.jpg
شهردار منطقه ۱۵ تهران گفت: با تخلفات ساختماني در جنوب شرق تهران بشدت برخورد مي شود.سيد محمود نصري ديروز در گفت و گو با ايرنا افزود: به رغم تذكرات شديد شهرداري، انجام تخلفات ساختماني در منطقه همچنان ادامه دارد و اين تخلفات سلامت شهروندان را تهديد مي كند.شهردار منطقه ۱۵ تهران خاطرنشان كرد: متاسفانه در ماه هاي گذشته احداث حدود ۸۰۰ بناي بدون مجوز در منطقه آغاز شده كه از اجراي عمليات آنها جلوگيري به عمل آمد.

شهرداري ها بايد خود را متولي اقتصاد شهري بدانند
گروه شهري: آنچه تحت عنوان مديريت شهري در كشور اجرا مي شود با آنچه در جوامع ديگرشاهديم تفاوت بسيار دارد. براي شكل گيري مديريت واحد شهري لازم است، مديران محلي برنامه ريزي هاي محلي را با توجه به تصميمات ملي انجام دهند.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مقيمي رئيس سازمان شهرداري هاي كشور كه در نخستين همايش شهرداري ها و اقتصاد شهري سخن مي گفت، ضمن انتقاد از بخشي نگري و مديريت بخشي گفت: بايد تلاش شود تا توجه مسئولين جامعه به سوي اصلاح سيستم مديريت شهري و تغيير قوانين مربوط به آن سوق داده شود.
مقيمي خاطرنشان كرد: اگر بتوانيم به مديريتي دست يابيم كه براي مسائل مردم در زمينه هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و معماري برنامه ريزي كند توانسته ايم ارتباطي بين اقتصاد شهري و روستايي و مديريت شهري و روستايي ايجاد كنيم.دكتر وهابي دبير علمي همايش گفت: شهرداري ها بايد مانند دولت ،خود را متولي سياست هاي اقتصاد شهري بدانند.
وي افزود: آنچه در حال حاضر، شهرداران با آن مواجهند ايجاد تعادل ميان منابع مالي و اجراي پروژه هاي شهري است، حال آن كه اقتصاد شهري تأمين مالي اين پروژه ها نيست بلكه اين مقوله بخش كوچكي از اقتصاد شهري محسوب مي شود.

طرح پليس مدرسه در منطقه ۲۰
جشن  نخستين  طرح  پليس  مدرسه  ديروز در منطقه  ۲۰ تهران  برگزار شد.
معاون  حمل  و نقل  و ترافيك  شهرداري  منطقه  ۲۰ در حاشيه  اين  مراسم  گفت : اين  طرح براي  ايمني  تردد دانش  آموزان و ارتقاي  سطح  فرهنگ  عبور و مرو اجرا مي شود.
هر كدام  از اين  دانش  آموزان  ۹۰ ساعت  آموزش ديده اند و پس  از اتمام  دوره  آموزش  از آنها آزمون  به  عمل  آمده  كه  كارت پليس  مدرسه  به  آنها اعطا گرديده  است .پليس  مدرسه  داراي  گواهينامه  و لباس  فرم  و يك  عدد سوت است  كه  دانش  آموزان  را در هنگام  ورود و خروج  از دبستان  و عبور از خيابان هدايت  مي كند.

تقدير شهردار تهران از انتشار همشهري محله ما
شهردار تهران در دومين همايش فصلي دست اندركاران همشهري محله، اظهار اميدواري كرد، در پايان سال ۸۳، هر خانواده تهراني مخاطب يك نسخه همشهري باشد و از اين طريق زمينه مشاركت عمومي شهروندان در اداره شهر تهران فراهم گردد.
دكتر احمدي نژاد با اشاره به ظرفيت هاي فرهنگي وهنري موجود در مجموعه همشهري محلات و جذابيت ها و ويژگي هاي كار مطبوعاتي، ضمائم منطقه اي را بر ابزار مناسب انتقال مفاهيم شهري و حقوقي دانست و افزود: كار ما در شهرداري از سنخ كار اداري و بخشنامه اي است، در حالي كه دست اندركاران همشهري محله مي توانند با هنرمندي خاص خود، از يك سو مطالبات و خواست هاي مردم را از مسئولان شهري مطرح كرده و از سوي ديگر توضيحات و درخواست هاي خدمتگزاران و دست اندركاران شهرداري و ديگر نهادهاي مرتبط با زندگي شهري را به اطلاع آنان برسانند.
شهردار تهران تلاش هاي انجام شده توسط سردبيران و عوامل اجرايي و تحريريه همشهري محله را مثبت توصيف كرده و از دست اندركاران اين مجموعه قدرداني كرد.
علي اكبر اشعري، عضو هيأت مديره روزنامه همشهري نيز در اين همايش، با اشاره به ايده اوليه و اهداف موردنظر طرح همشهري محله گفت: كافي است با ديد باز و جدي به اتفاقات و مسائل روزمره اي كه پيرامون ما مي گذرد نگاه كنيم تا حجم عظيم موضوعات مهم و قابل پرداختن در اين مجموعه برايمان آشكار شود.
وي توجه دادن مردم به جريان فكري و فرهنگي جامعه اي كه در آن زندگي مي كنند را از ضرورت ها و اهداف اصلي همشهري محله عنوان كرد.

تلنگر
آن باور و اين عمل
راننده كه موهاي سپيدش نشان مي داد سن و سال و تجربه هاي ارزنده اي را پشت سر گذاشته است با سرعتي متعادل در يكي از بزرگراه هاي شرقي - غربي تهران تاكسي را مي راند و طبق معمول وسيله نقليه با ظرفيت كامل يعني ۵ مسافر در حركت بود. ناگهان او با شتابي كه از سن و سال اش بعيد مي نمود دست راستش را به طرف كمربند ايمني برد، آن را اندكي كشيد و زبانه كمربند را در سمت راستش مهار كرد. مأموران پليس راهنمايي و رانندگي در چندقدمي ما بودند. تاكسي ما از مقابل آنها گذشت. پيش خودم گفتم، حتي اگر از ترس هم باشد اگر رانندگان به بستن كمربند ايمني عادت كنند، يك كار مفيد و به سود همه است. اما زماني كه راننده پس از دورشدن حدود ۵۰۰ متر، كمربند ايمني را گشود و به جاي اولش برگرداند، اين باور شيرين من نقش بر آب شد و از خود پرسيدم: چرا، راننده اي در اين  دوره سني و پختگي و تجربه، از عملي كه در نهايت و بيش از همه به حفظ سلامتي او كمك مي كند سر باز مي زند و از بستن كمربند ايمني اكراه دارد و چرا، اين انگيزه در اكثر رانندگان ما هنوز به وجود نيامده است و به قول معروف كجاي كار مي لنگد؟ به طور قطع نمي توان براي كنترل كمربند ايمني در جاي جاي بزرگراه ها پست هاي پليس ايجاد كرد. حلقه مفقوده را بايد در بي ميلي و بي انگيزگي رانندگان و ريشه ها و علل آن جست وجو نمود و با رسيدن به شناخت لازم از اين طريق به فرهنگ سازي پرداخت.
«كمترين»

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |