چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۰۹
علم
Front Page

افسردگي زخم كهنه غم
008724.jpg
مهتاب صفر زاده خسروشاهي
هميشه پنداشته ايم كه «افسردگي» بيماري است مختص بزرگسالان و كودكان؛ به جهت سن كم و يا درگير نبودنشان با مسايل و مشكلات زندگي به آن دچار نمي شوند. روانشناسان عقيده دارند كودكان نيز مانند بالغين رنج ها، غم ها، شادي ها و تمام مسايل زندگي را درك كرده و مهم تر اين كه به جهت سن كم شان چون نمي توانند مسايل را حل و فصل كنند، گاه شديدتر از بالغين نيز به افسردگي مبتلا مي شوند.
اولين علامت افسردگي، بي حوصلگي و بي تفاوتي فرد، گوشه گيري و تغيير رفتارهاي طبيعي است. اگر اين رفتارها حداقل به مدت دو هفته در شخص ديده شود، نشان از بيماري او دارد.
اگرچه علايم افسردگي در كودكان و بالغين متفاوت است اما كمابيش به هم شبيه بوده و سريعاً قابل تشخيص اند. علايم افسردگي در بين دختر بچه ها و پسربچه ها نيز متفاوت است.
علايم افسردگي
اگرچه علايم افسردگي در بين كودكان در سنين مختلف و حتي در يك رده سني در بين پسرها و دخترها علايم آن متفاوت است، اما بعضي علايم يكسان بوده و از شايع ترين و اصلي ترين علايم افسردگي اند. روانشناسان اين علايم را اين طور رده بندي مي كنند:
- احساس غم، ناراحتي، سردرگمي و كلافگي كه اغلب بي دليل بوده و شخص علت آن را نمي داند و فقط شكايت مي كند.
- احساس بي پناهي و اين كه كسي علاقه به او ندارد (والدين، آموزگار، دوستان و...)
- گوشه گيري و احساس بيماري (سردرد، دل درد، پادرد و...) كه گاه با نوعي بهانه گيري همراه است.
- بي اشتهايي يا پراشتهايي
- بي خوابي يا خواب آلودگي شديد
- تحريك پذيري شديد. به عبارتي كودك با كوچكترين انتقاد و يا رد خواسته اش شديداً عصبي شده، گريه مي كند و...
- افت تحصيلي كه ابتدا غيرمحسوس و سپس محسوس و جدي است.
- فرار از مدرسه، كه يا به صورت فرار واقعي از مدرسه اتفاق مي افتد و يا به صورت فرار رواني يعني امتناع از رفتن به مدرسه به هر دليل و بهانه بي منطق و بي دليل
- پرسش درباره مرگ، راه هاي خودكشي، فرار از مدرسه، ترك تحصيل و...
عوامل ايجاد افسردگي
اين كه چه عامل يا عواملي باعث افسردگي مي شود؛ مشخص و غيرمشخص است! مشخص از آن جهت كه بعضي علل توسط روانشناسان شناسايي شده و نامشخص از آن جهت كه بعضي علل  چنان پنهان و ناگهاني كودك را دچار مشكل مي كنند كه قابل شناسايي نيستند. روانشناسان مهم ترين علل افسردگي را اين طور بيان مي كنند:
- محيط: يكي از مهم ترين عوامل ايجاد افسردگي است. محيط زندگي كودك شامل: مدرسه، خانه، اجتماع جمع دوستان و... است. اگرچه خانه اولين محيط زندگي كودك است، اما پس از اين كه كودك به مدرسه مي رود، مدرسه اولين محيط زندگي او مي شود و مهم تر اين كه كودك فعال ترين و بيشترين ساعت هاي عمر خود را در مدرسه مي گذراند. از اين رو محيط نقش بسيار مؤثري در افسردگي كودكان دارد.
- بروز يك حادثه ناگوار: مرگ عزيزان (مخصوصاً افراد بسيار نزديك به كودك)، طلاق والدين، ديدن صحنه هاي ناگوار (ضرب و جرح، قتل، تجاوز و...) از ديگر علل بروز افسردگي اند.
- تغيير شرايط زندگي: شامل جابجايي مكان زندگي (از محله اي به محله ديگر، شهري به شهر ديگر و...) جابجايي محل تحصيل، عوض شدن آموزگار، جدا شدن يا از دست دادن دوست صميمي و...
- شكست يا سرخوردگي احساسي يا اجتماعي: مانند تولد نوزادي جديد در خانواده ، افت تحصيلي، ناتواني رقابت اجتماعي يا تحصيلي با ديگر همسالان خود و...
- علل ارثي: كه ممكن است از طرف يكي از والدين يا اجداد به كودك منتقل شود.
بر طبق آمار، بيشترين علل افسردگي در كودكان، مرگ عزيزان، متاركه والدين و مشكلات تحصيلي و مدرسه است.
با كودك افسرده چگونه رفتار كنيم؟
افسردگي كودكان را نبايد يا «تمرد» يا «سركشي» آنها اشتباه كرد. كودكي كه بهانه جو؛ كم اشتها؛ زودرنج و... شده متمرد نيست بلكه او از بيماري به نام «افسردگي» رنج مي برد. از اين رو بايد رفتاري ويژه را با او در پيش بگيريد.
- با او دوست باشيد. حرف هايش را بشنويد، حتي اگر ساعت ها به طول انجامد، به سئوال هايش با دقت پاسخ بدهيد او نيازمند كمك شماست.
- اغلب كودكان افسرده، كم حرف و گوشه گيرند. پس او را واداريد كه سخن بگويد. اگر با شما راحت نيست بگذاريد با هر كسي كه راحت است درددل كند و سپس درددل او را از زبان آن شخص بشنويد. شايد او از شما خجالت مي كشد و بين خودش و شما فاصله اي مي بيند، فاصله اي كه گاه خود شما آن را ايجاد كرده ايد.
- بگذاريد احساساتش را بي پرده بيان كند. گريه كند، فرياد بكشد، حتي بي جا بخندد و... حتي اگر به شما گفت از شما متنفر است، از شما مي ترسد، شما را دوست ندارد، آشفته نشويد. او بيمار است و نيازمند كمك شما.
- از بي انضباطي ها، افت تحصيلي، پرخاشگري ها، خشونت در رفتارها و بهانه گيري ها و... او عصباني نشويد. او نه به ترحم نياز دارد نه به تنبيه، او به كمك و مراقبت شما نيازمند است.
- به همراه او به پزشك مراجعه كنيد. اما نگوييد كه «تو بيماري و نياز به پزشك داري.» به او بگوييد: «با هم نزد پزشك مي رويم كه كمي با ما صحبت كند تا هر دو آرام بشويم.»
- به مدرسه، آمادگي و هر جايي غير از خانه كه فرزندتان با آن مرتبط است، سر بزنيد. با مربي، آموزگار، مدير، ناظم و... صحبت كنيد (بهتر است او متوجه نشود).
- دوستان او را كاملاً بشناسيد، آنها را به منزل خودتان، پارك و... دعوت كنيد و از نزديك رفتار كودكتان و آنها را كنترل كنيد. از لابه لاي بازي ها، صحبت ها و... نكات خوبي دستگيرتان مي شود.
- براي افت تحصيلي به هيچ وجه او را تنبيه لفظي يا بدني ( كه البته سالهاست اين نوع تنبيه حذف شده!) نكنيد. افسردگي او اجازه تفكر و تحصيل را از او سلب كرده است.
- اگر از خودكشي صحبت مي كند (گاه غيرمستقيم و با پرسش هايي در اين مقوله) او را سرزنش نكنيد، روي موضوع سرپوش نگذاريد. بگذاريد او صحبت كند و با منطق، زشتي اين كار را براي او شرح دهيد.
- براي مدتي وسايلي چون چاقو، قيچي، طناب، قرص و دارو و... را از دسترس فرزندتان دور كنيد (بدون اين كه متوجه شود) و اگر از نبود اين وسايل سئوال كرد با جوابي منطقي مثلاً اين كه: «من از اين وسايل خوشم نمي آيد، آشپزخانه، يخچال و يا قفسه ها را زشت مي كند.» او را راضي كنيد.
- فرزندتان را مراقبت كنيد كه به دستورات پزشك عمل كند.
- با او جر و بحث نكنيد، آرام و خونسرد باشيد، مشورت با پزشك و روانشناس را فراموش نكنيد.
درمان
درمان، هميشه و در هر مرحله اي امكان پذير و قطعي است. اما به هر ميزان كه بيماري سريع تر تشخيص داده شده و درمان آغاز شود بهتر است.
روانشناسان و پزشكان اولين مرحله را «روان درماني» مي دانند. آنها معتقدند از طريق صحبت كردن با كودك، مي توان او را درمان كرد. از سوي ديگر اين روش بهترين و بي ضررترين روش درمان براي كودكان است. آنها معتقدند يكي از دلايل افسردگي؛ سكوت شخص در برابر غم ها و رنج هاي اوست.
اما در صورت عدم درمان، «درمان دارويي» به عنوان مرحله بعدي مطرح است. اگرچه تجويز قرص و دارو مشكلاتي به همراه دارد ولي «درمان» نياز حتمي كودك است. در اغلب موارد «روان درماني» ، «درمان دارويي» و درمان هاي مكمل مانند بازي و سرگرمي، تفريح، ورزش، كلاس هاي مختلف هنري و... همزمان تجويز مي شود كه لازم است به آنها عمل كرده و بي توجه از كنار آنها نگذريم.
و نكته آخر: والدين نزديك ترين، صميمي ترين و بهترين افراد براي ياري دادن به فرزندانشان در هر زمينه اند. آنها نه تنها والدين، بلكه پزشك، پرستار، دوست، آموزگار و... و به عبارتي همه كس كودك اند. از اين رو تغيير رفتار او را سريع تر و بهتر از هر كسي متوجه مي شوند. بنابر اين فرزنداني كه والديني هشيار، آگاه، دوست و... دارند به بيماري هاي اين چنيني دچار نشده و در صورت ابتلا سريعاً درمان مي شوند. سلامت باشيد.

بازار دانش

يكصد كشف مهم پزشكي
مؤلف: آنجلا رويستون/ ترجمه: زهره فخر ياسري/ ناشر: انديشمند/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۲۱۶ صفحه، وزيري/ ۱۷۵۰ تومان.
008718.jpg

كتاب حاضر شرحي بر چگونگي انجام يكصد اكتشاف پزشكي و علمي است. به گفته مترجم در اين كتاب تنها اشاره اي كوتاه به يكصد اكشتاف پزشكي شده، گرچه نوشتن درباره هر كدام از آنها خود كتابي را دربرمي گيرد.
از خوب به عالي
نويسنده: جيم كالينز/ مترجم: ناهيد سپهرپور/ ناشر: پيك آوين/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۳۰۵ صفحه/ وزيري/ ۲۹۰۰ تومان.
008721.jpg

«جيم كالينز» شريك در تأليف كتاب «پايداري» بوده است. وي به عنوان استادي كه سال ها به مطالعه شركت هاي باثبات و عالي پرداخته، امروز در شركت ها و بخش هاي مختلف اجتماعي به مديران رهنمود مي دهد. او عضو رسمي دانشكده بازرگاني دانشگاه استانفورد (آمريكا) است و جايزه استاد برجسته را نيز از همين دانشگاه دريافت كرده است.
از «خوب به عالي»، حاصل تلاش جمعي از محققان و كارشناسان امور اقتصادي و اجتماعي است، يكي از معدود كتابهايي كه با نگاهي نو و جامع به تحليل عملكرد واحدهاي اقتصادي بزرگ جهان و به ويژه ايالات متحده پرداخته است. بديهي است كه برخي از مطالب و بخش ها با نوع نگرش رايج در جامعه ما مغايرت دارد، زيرا به دليل قلمرو وسيع اقتصاد دولتي، هنوز فضاي كافي براي شكوفايي بخش هاي خصوصي كشورمان باز نشده است. اما با توجه به رويكردهاي كنوني به سمت اقتصاد خصوصي، به نظر مي رسد گسترش اين سازمان ها در آينده اي نه چندان دور به وقوع بپيوندد و بي شك موفقيت در اين زمينه بيش از همه در گرو مديريت كار آمد است.
در اين كتاب مؤلف سعي كرده با سبكي ساده و قابل فهم براي عموم و بدون استفاده از الفاظ سنگين، اين مقوله را از زاويه اي ديگر مورد بررسي قرار دهد. اين كتاب مي تواند الگوي خوبي براي دانش  آموختگان رشته مديريت باشد.

آشنايي با همايش ها و سمينارها

الگوسازي براي علم زمين شناسي (GeoMod2004)
۱- تاريخ برگزاري: ژوئن ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: سوئيس/ امتين
۳- مسئولين برگزاري: دانشگاه وريج هلند؛ دانشگاه دالاهوس كانادا؛ E&P ايتاليا و دانشگاه برن سوئيس
۴- صفحه الكترونيك:
http://www.ogs.trieste.it/GeoMod
۵- پست الكترونيك: geomod2004@geo.unibe.ch
۶- نيم نگاه: همايش به بررسي الگوسازي هاي جديد در علم زمين شناسي؛ بررسي ابزارها و علوم جديد؛ راه هاي جديد در زمينه بررسي تغييرات زمين؛ زمين شناسي و محيط زيست؛ تحقيق هاي جديد دانشگاهي و صنعتي و ... مي پردازد.
چهل و ششمين همايش بين المللي المار(ELMAR)
۱- تاريخ برگزاري: ژوئن ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: كرواسي/ زادار
۳- مسئولين برگزاري: سازمان كشتيراني كرواسي
۴- صفحه الكترونيك: http://www.vcl.fer.hr/elmar/
۵- پست الكترونيك: elmar@fer.hr
۶- نيم نگاه: در اين همايش به بررسي صنعت كشتيراني و كشتي سازي؛ نيروي دريايي و ارتباط آن با وسائل ارتباط جمعي و دستگاه هاي مخابراتي؛ بررسي پيشرفت هاي صنعت كشتي سازي و دريانوردي؛ كشتي سازي و كشتي راني كرواسي؛ سيستم هاي كنترل ارتباطات دريايي و ... پرداخته مي شود. در اين همايش جمعي از مهندسان صاحبان صنايع و پژوهشگران نيز حضور خواهند داشت.
سومين همايش بين المللي
بررسي پروژه هاي كاربردي در «IT»
۱- تاريخ برگزاري: ۱۷-۱۸- ژوئن ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: ايران / تهران
۳- صفحه الكترونيك: http://www.npsn-co.com
۴- پست الكترونيك: NPSN@AFRANET
۵- نيم نگاه: بررسي روش هاي مطمئن سرمايه گذاري؛ طراحي؛  كنترل و مديريت نقاط بحران؛ طراحي پروژه هاي مفيد و قابل اجرا؛ ارزيابي پروژه ها؛ بررسي خلاقيت ها و پروژه هاي جديد؛ زمينه هاي برقراري ارتباط در بخش هاي مطالعاتي، تجاري و ... در زمينه IT؛ موضوع هاي اصلي همايش اند. اين همايش براي كشورهاي خارجي فرصتي مناسب براي برقراري ارتباط در زمينه IT با ايران است.
انفورماتيك: به سوي راهي براي موفقيت
۱- تاريخ برگزاري: ژوئن ۲۰۰۴
۲- مكان برگزاري: جمهوري چك/ پراگ
۳- مسئولين برگزاري: جمهوري چك و اتحاديه اروپا
۴- صفحه الكترونيك: http://si.vse.cz
۵- پست الكترونيك: hurkova@vse.cz
۶- نيم نگاه: در اين همايش به بررسي روش هاي گسترش شبكه،  بهبود مديريت؛ تقويت سيستم هاي مخابراتي؛ كنترل نقاط بحراني در IS و ICT؛ آگاهي از يافته هاي جديد و ... پرداخته مي شود.

|  اقتصاد  |   انديشه  |   ايران  |   سياست  |   علم  |   فرهنگ   |
|  ورزش  |   هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |