چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۰۹
با تدوين طرحي در كميسيون فرهنگي شوراي شهر انجام مي شود
ساماندهي ۹۰ روز اوقات فراغت شهروندان
008766.jpg
ساماندهي بيش از ۹۰ روز اوقات فراغت شهروندان تهراني كه از سال گذشته در دستور كار كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران قرار گرفته، تا پايان ماه آينده به جمع بندي نهايي مي رسد.
به گزارش خبرنگار همشهري، رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر تهران، در اين باره گفت: «فعاليت ها در اين بخش در قالب چهار كميته تخصصي گردشگري و تفريحي،  علمي، ورزشي و فرهنگي ساماندهي مي شود كه با توجه به اقدامات انجام شده مي توان تا پايان ماه آينده به جمع بندي نهايي اين فعاليت ها و ادامه كار براي طي مراحل قانوني و به تبع آن اجرايي شدن اين برنامه ها اقدام كرد.»
به گفته خادم، در اين جمع بندي حدود فعاليت هاي سازمان هاي متولي براي برنامه ريزي در مورد اوقات فراغت مشخص خواهد شد. وي تصريح كرد: «در حال حاضر بخش قابل توجهي از اقداماتي كه از سوي سازمان هاي مختلف در حوزه برنامه ريزي براي اوقات فراغت شهروندان انجام مي شود، به دليل ناهماهنگي هاي موجود در مراحل اجرايي شدن با مشكل مواجه شده يا به صورت برنامه اي موازي با برنامه ساير سازمان ها به مرحله اجرا در مي آيد.»
خادم با تأكيد بر جلوگيري از برنامه هاي موازي سازمان هاي متولي امور فرهنگي و اجتماعي در برنامه ريزي براي اوقات فراغت شهروندان، از همكاري سازمان هاي ميراث فرهنگي و گردشگري ، فرهنگي هنري شهرداري، سازمان ملي جوانان، وزارتخانه هاي علوم، تحقيقات و فناوري و فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاونت اجتماعي شهرداري تهران و تعدادي ديگر از سازمان هاي دولتي خبر داد.
غني سازي اوقات فراغت از جمله حقوق اساسي و شهروندي است كه رابطه تنگاتنگي با هويت اجتماعي، خلاقيت، تجديد قواي جسمي و روحي و ارتقاي زندگي كيفي شهروندان دارد. با وجود اين نبود برنامه ريزي جامع براي اوقات فراغت در سال هاي گذشته موجب شده است تا برنامه هاي يك سازمان در تقابل با برنامه ريزي هاي سازمان و متولي ديگري قرار گيرد.
رئيس كميسيون فرهنگي شوراي شهر تهران در اين باره گفت: «به طور حتم برنامه ريزي حول يك محور مشخص بسياري از مشكلات موجود براي برنامه ريزي جامع اوقات فراغت شهروندان را كاهش خواهد داد. زيرا با تفكيك مسئوليت ها، هر سازمان به طور مشخص برنامه ريزي خود را به صورت تخصصي و هماهنگ با برنامه ريزي كلي و مورد توافق سازمان هاي ديگر انجام مي دهد.»
خادم معتقد است كه برنامه ريزي هاي پراكنده براي پر كردن اوقات فراغت شهروندان، بدون بهره برداري از همه امكانات موجود در تهران است و از بسياري از حوزه هاي فرهنگي و اجتماعي غني مانند موزه ها، فضاهاي ورزشي و بوستان ها كمتر از قابليت هاي آنها بهره برداري مي شود. چنانچه خادم مي گويد: «برنامه ريزي براي فعال كردن موزه هاي تهران با همكاري سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و ايجاد محورهاي تاريخي فرهنگي نيز از ديگر برنامه هاي كميسيون فرهنگي شوراي شهر براي سازماندهي اوقات فراغت در شهر تهران است.»
در عين حال به اعتقاد برخي از كارشناسان و برنامه ريزان شهري اگر چه ايجاد هماهنگي بين سازمان هاي مختلف موجب برنامه ريزي هاي دقيق تري براي پركردن اوقات فراغت شهروندان مي شود اما به رغم ضرورت فعاليت و نقش محوري شهرداري ها در اين زمينه، در اين ميان بايد مسئوليت بيشتري به سازمان هاي غيردولتي و بخش خصوصي واگذار شود.
«محمد صابري» جامعه شناس و برنامه ريز شهري در اين باره گفت: «هر چند عده اي معتقدند كه با توجه به مسئوليت هاي سنگين شهرداري در اداره شهر، نبايد مسئوليت برنامه ريزي اوقات فراغت را به شهرداري ها واگذار كرد اما آموزش زندگي شهري و شهروندي از وظايف شهرداري است و برنامه ريزي تخصصي براي اوقات فراغت شهروندان مي تواند امكان متعادل سازي خدمات شهري با نيازهاي شهري را براي مديران فراهم كند.»
وي با تأكيد بر ضرورت واگذاري بخشي از اين مسئوليت به بخش خصوصي و تشكل هاي غيردولتي، تصريح كرد: «بايد در مورد دخالت هاي اجرايي در اوقات فراغت دقت كرد، زيرا شهروند به اين امور فرهنگي، تفريحي و هنري بسيار حساس است و دخالت شتابزده در اين عرصه ها مي تواند فضاي اجتماعي و فرهنگي جامعه را به شدت دگرگون كند. بر همين اساس بايد تا حد ممكن تصدي گري دولتي در اين بخش كاهش يابد و كار به مردم واگذار شود.»
براساس اعلام سازمان ملي جوانان در سال جاري حدود ۲۰ هزار سازمان غيردولتي و ۱۷ سازمان دولتي در برنامه ريزي اوقات فراغت همكاري مي كنند. با وجود اين به اعتقاد كارشناسان اغلب برنامه ريزي هاي اين سازمان ها به صورت كليشه اي و تكراري و بدون خلاقيت جديدي ارائه مي شود.
«صابري» با بيان اين مطلب مي گويد: «گرايش بيش از ۸۲ درصد از جوانان به گذران اوقات فراغت به شيوه فردي و غيرفعال نشانه برنامه ريزي  تكراري و بي هدف در اين حوزه است.»
سال گذشته استان تهران با ۲۱ درصد، گلستان با ۵/۶ درصد و يزد با ۵/۵ درصد به ترتيب بالاترين رتبه را در برنامه ريزي اوقات فراغت داشتند. در حال حاضر بيش از ۱۶ ميليون نفر از جمعيت كشور را جوانان تشكيل مي دهند و بر همين اساس ساماندهي اوقات فراغت به يكي از چالش هاي مهم اجتماعي كشور تبديل شده است. اوقات فراغت در استانداردهاي جهاني ۸۰ روز است كه اين رقم در ايران به دليل فراواني تعطيلات به ۹۰ روز مي رسد.

مجموعه تحقيقاتي گربه سانان در موزه دارآباد راه اندازي مي شود
پارسال ۲۰۸ هزار نفر از موزه حيات وحش ديدن كردند
008763.jpg
الهام گودرزي- با تشكيل هيات علمي مشتمل بر هفت تن از اساتيد دانشگاهي به منظور ارتقاي سطح كيفي و علمي موزه حيات وحش دارآباد، اولين مجموعه علمي - تحقيقاتي گربه سانان در اين موزه راه اندازي مي شود.
اميد نورمحمدي مدير موزه حيات وحش دارآباد با اعلام اين خبر به همشهري گفت: موزه حيات وحش در حال حاضر يك قلاده شير و دو قلاده پلنگ در كنار ديگر حيوانات دارد و مي كوشد آنها را حفظ كند.
براين اساس تا يك ماه آينده در مجموعه تحقيقاتي گربه سانان، هيات علمي ناظر از رشته هايي چون جانورشناسي، زمين شناسي، تاريخ، دامپزشكي و تاكسي درمي تشكيل خواهد شد كه برنامه ريزي هاي آينده مجموعه تحقيقاتي گربه سانان در خصوص نسل حيوانات در حال انقراض و عملكرد آينده اين مجموعه بر عهده اين گروه است.
وي با ارائه گزارش از تعداد بازديدكنندگان موزه دارآباد در سال گذشته گفت: ۲۰۸ هزار و ۴۳۰ نفر در سال ۸۲ از اين موزه بازديد كردند كه از اين تعداد ۱۱۵ هزار و ۷۳۷ نفر را بزرگسالان، ۱۴ هزار و ۶۱۸ خردسالان و ۶ هزار و ۲۶۹ كودك از مهد كودك ها تشكيل مي دهند. در اين سال يك هزار و ۹۴۴ دانشجو، ۴۱ هزار و ۷۱۹ دانش آموز از مدارس دولتي، ۱۳ هزار و ۵۶۶ دانش آموز مدارس غيرانتفاعي و همچنين يك هزار و ۱۱ توريست از اين موزه بازديد كردند.
نورمحمدي در ادامه تصريح كرد: به منظور پركردن اوقات فراغت و ايجاد فضايي متفاوت از كلاس درس و مدرسه، تابستان امسال بازديد از موزه حيات وحش دارآباد براي مراكز فرهنگي مناطق ۲۲گانه شهر تهران با انجام هماهنگي هاي لازم با معاونت هاي اجتماعي شهرداري اين مناطق رايگان خواهد بود.
معاونت اجتماعي شهرداري منطقه يك تهران تثبيت موقعيت و بهينه سازي موزه را از جمله سياست هاي مهم اين مركز دانست و از طرح ايجاد مركزي جهت نگهداري خزندگان زنده در هفته آينده براي آفتاب گيري ياد كرد و گفت: تاكنون اين گروه مانند آبزيان در آكواريوم و محروم از مواهب طبيعي چون آفتاب نگهداري مي شدند و با ايجاد چنين مركزي اين مشكل تا حدي مرتفع خواهد شد.
ضمن آ نكه ساختمان هاي اداري و رستوران اين مركز نيز در سال جاري با تخصيص اعتبارات لازم احداث خواهد شد.
وي گفت: از اول تيرماه سال جاري برنامه هاي اوقات فراغت معاونت اجتماعي شهرداري تهران و موزه دارآباد آغاز مي شود و طي آن مراكز فرهنگي و مدارس به خصوص در مناطق محروم شهر مي توانند از امكانات اين مركز مثل آمفي تئاتر و سالن اجتماعات به صورت رايگان براي برنامه هاي آموزشي خود استفاده كنند.وي با اشاره به اين نكته كه درصد تخفيف بليت هاي ورودي موزه براي بسياري از مراكز فرهنگي بالاست تصريح كرد: درآمد حاصله از موزه چندان رشدي ندارد.
نورمحمدي از بخش هاي زمين شناسي، آبزيان، خزندگان و جانورشناسي مناطق مختلف ايران، بخش هاي شمالي آمريكا، شمال آلاسكا، آسياي ميانه و شرقي و آفريقا به عنوان قسمت هاي قابل بازديد موزه نام برد و در خاتمه گفت: طرح اوقات فراغت معاونت اجتماعي منطقه يك شهرداري تهران با هماهنگي شوراي فرهنگي امور شميرانات، امور فرهنگي - اجتماعي بسيج شمال تهران، فرمانداري اين بخش، اداره آموزش و پرورش و وزارت ارشاد به صورت متمركز تعيين مي شود تا برنامه هاي تكراري نداشته باشيم.اين مجموعه با هماهنگي معاونت هاي اجتماعي مناطق شهر تهران به تبادل برنامه هاي اوقات فراغت مي پردازد تا امكان استفاده از برنامه هاي مناطق ديگر براي هر منطقه وجود داشته باشد.

كوتاه از سراسر جهان
لباس هايي كه سلوليت را آب مي كند
008772.jpg

به تازگي چند شركت پوشاك غربي ادعا كرده اند شلوارها و بلوزهاي جيني وارد بازار كرده اند كه سلوليت (چربي آب نشدني) بدن را از بين مي برد.
كارشناسان اين ادعا را فريبي براي بدست آوردن بازار دانسته و آن را كذب اعلام كرده اند.در انگليس ۹۰ درصد زنان بالاي ۳۰ سال با مشكل سلوليت روبرو هستند.
سلوليت وقتي شكل مي گيرد كه لايه نازكي از بافت ميان سلول هاي چربي، بي حركت شده و به صورت فيبر درمي آيد و سپس اين لايه ها به سلول هاي چربي مي چسبد.چند شركت توليد پوشاك جين به ويژه در انگليس ادعا كرده اند لباس هاي آنها ماده اي ضدسلوليت دارند كه از رتينول تهيه شده است.
رتينول از مشتقات ويتامين A است كه در بسياري از محصولات محافظ پوست استفاده مي شود. وقتي جين حركت مي كند اين ماده جذب پوست مي شود. اين شركت ها مي گويند كه اين ماده تا ۴۰ بار شستشو در لباس مي ماند. قيمت اين لباس ها بين ۶۰ تا ۸۵ پوند است.
008775.jpg

اسرار زمين در قلب يك تكه يخ
با كشف يك تكه هسته يخي سه كيلومتري در قطب شمال الگوهاي آب و هوايي به قدمت ۷۴۰ هزار سال پيش بدست آمده است.
تحليل و بررسي از تكه يخ ثابت مي كند كه كره زمين ما هشت عصر يخي طي ۷۴۰ هزار سال گذشته داشته كه با دوره هايي گرم از هم جدا شده است؛ يكي از اين دوره ها دوره كنوني است كه ما در آن به سر مي بريم. اگر الگوهاي گذشته در آينده هم تكرار شود مي توان پيش بيني كرد كه دوره ملايم آب و هوايي كنوني ۱۵ هزار سال ديگر طول بكشد.
اطلاعات بدست آمده از اين يخ همچنين به پيش بيني چگونگي تأثير گازهاي گلخانه اي بر آب و هوا كمك مي كند.
مطالعاتي كه تاكنون برروي اين يخ انجام شده نشان مي دهد، ميزان دي اكسيد كربن كنوني بيشتر از ۴۴۰ هزارسال پيش است.
يك گروه بزرگ از دانشمندان ۱۰ كشور دنيا چند سالي است مشغول برداشتن و مطالعه تكه هايي از قالب غول پيكر يخ در شرق قطب شمال هستند.اين دانشمندان مي گويند، هسته يخي بدست آمده اسرار زيادي از گذشته ما و آنچه در آينده بايد انتظارش را داشته باشيم فاش مي كند.
008778.jpg

تأثير شاهدانه بر كاهش درد مفاصل
تحقيقات يك داروساز انگليسي نشان مي دهد نوعي داروكه از شاهدانه بدست مي آيد دركاهش دردهاي ناشي از ورم مفاصل مؤثر است.
آزمايش اين دارو كه« ساتي وكس» نام دارد، روي بيماران مبتلا به ورم مفاصل نشان مي دهد در ۵۸ درصد موارد اين دارو كارساز بوده است.
يكي از پزشكان اين گروه مطالعاتي، نتايج اين تحقيق را شگفت آور مي داند چرا كه اين نخستين باري است كه آزمايش كنترل شده دارويي مبتني بر شاهدانه براي بيماري درد مفاصل با موفقيت همراه بوده است.اين دارو در حقيقت ورم مفاصل را درمان نمي كند بلكه درد آن را تا حد زيادي كاهش مي دهد.
008781.jpg

نخستين مأموريت بدون سرنشين چين
به كره ماه
روزنامه خلق چين از اولين مأموريت فضايي بدون سرنشين اين كشور به كره ماه خبر داد.
به گفته يكي از محققين مركز نظارت ملي چين، ارسال اين فضاپيما در سه مرحله پرتاب، گردش به دور كره و بازگشت به زمين انجام مي شود.
وي خاطرنشان كرد: اين كشور تا سال ۲۰۱۷ هيچ برنامه اي براي مأموريت با سرنشين به كره ماه ندارد.
آمريكا و شوروي سابق نيز از سال ۱۹۵۹ در زمينه مأموريت هاي فضايي به مدار ماه با يكديگر در رقابت بوده اند. به طوري كه ۸۳ مدارپيما پرتاب كرده اند كه ۴۵ مورد آنها موفقيت آميز بوده است.

آزمون ورود به دبيرستان هاي نمونه دولتي ۲۹ خرداد برگزار مي شود
آزمون ورودي به دبيرستان هاي نمونه  دولتي  صبح  جمعه  ( ۲۹ خردادماه ) به  طور همزمان  در سراسر كشور برگزار مي شود.
از ميان  ۲۳۸ هزار و ۲۹۹ دانش  آموز شركت كننده  دراين  آزمون  بيش  از ۲۴ هزار نفر براي  ورود به  پايه اول  دبيرستان  پذيرش  مي شوند.
دبيرستان هاي  نمونه  دولتي  به  منظور تشويق  و ترغيب  دانش آموزان  مستعد و به خصوص  دانش  آموزان  مستعد در مناطق  محروم  و افزايش  رشد علمي و تربيتي  آنهاتاسيس  شده اند.
در مجموع  ۶۰ درصد پذيرفته شدگان  اين  دبيرستان ها به  دانش  آموزان  مناطق  محروم  روستايي  و ۳۰ درصد به  دانش  آموزان  مناطق  محروم  شهري  و ۱۰ درصد به  فرزندان  خانواده هاي  شهدا، آزادگان  و جانبازان  و مفقودين  اختصاص  دارد.هم  اكنون  در ۲۹۳ دبيرستان  نمونه  دولتي  در سراسر كشور بيش  از ۷۴ هزار دانش  آموز تحصيل  مي كنند.

اتاق هاي بحران در استان ها تشكيل مي شود
تخصيص دودرصد از بودجه كشور به حوادث غيرمترقبه
مريم پاپي- حوادث غيرمترقبه اي كه سالهاي اخير خسارات جاني و مالي زيادي به كشور وارد كرده اند دولت را واداشته پيش بيني كند در صورت وقوع بحران، تا دودرصد از بودجه سالانه كشور را به جبران اين حوادث اختصاص دهد.
همچنين با تصويب طرح جامع امداد و نجات كشور در ۲۳ فروردين ماه سال ۸۲ توسط هيات دولت، علاوه بر مقابله با بحران پس از وقوع حوادث، بخش هاي پيشگيري، آمادگي و بازسازي پس از حوادث نيز جدي تر گرفته مي شود.
تشكيل اتاق هاي بحران در همه استان هاي كشور نيز طرحي است كه رئيس پژوهشكده سوانح طبيعي از آن خبر داد در همين راستا به اجرا درمي آيد، اما براي تشكيل اين اتاق ها زماني تعيين نشده است.
مهندس مجيد يارمند، مديركل دفتر امور تامين اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور نيز در اين خصوص گفت: تشكيل ستاد حوادث غيرمترقبه استان ها و ستادهاي زير گروه تخصصي از استانها به شهرستانها از جمله اقداماتي است كه در چارچوب طرح جامع امداد و نجات كشور صورت مي گيرد. وي با اشاره به اينكه بموجب اين مصوبه، وظيفه تشكيل ستاد حوادث غيرمترقبه استانها كه از آنها با عنوان اتاق هاي بحران نيز ياد مي شود، به عهده استانداران است افزود: بودجه اجراي طرح امداد و نجات نيز از دو طريق تامين مي شود. يكي از محل بودجه هايي كه بودجه ذاتي دستگاه ها و سازمان ها محسوب مي شود مثل هزينه هاي پيشگيري كه مجريان ساخت و ساز كشور بايد آن را جزو هزينه هاي خود لحاظ كنند.
يارمند گفت: محل ديگر تامين بودجه اين طرح مصوبه دولت است كه اجازه مي دهد در صورت وقوع حوادث تا حدود دودرصد از بودجه سالانه كشور براي اين منظور برداشت شود.
مديركل دفتر امور تامين اجتماعي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ادامه داد:  بنابر طرح جامع امداد و نجات، همچنين يك سري زيرگروه هاي كارشناسي مثل كار گروه آمادگي استانها در سطح كشور تشكيل مي شود كه درخصوص آموزش مسائل مرتبط با حوادث غيرمترقبه، سوخت، صنعت و معدن، برق و ... فعاليت مي كنند.
وي با اشاره به اينكه شوراهاي برنامه ريزي توسعه استانها موظفند هرساله بخشي از اعتبارات خود را به اين منظور اختصاص دهند گفت: مصوبه طرح جامع امداد و نجات هنوز بطور كامل اجرا نشده و در صورت اجرا خسارات ناشي از حوادث غيرمترقبه در كشور كاهش خواهند يافت.

پروژه كنترل بحران از تخريب ها جلوگيري مي كند؟
هشدار كارشناسان نسبت به تخريب بافت تاريخي يزد
008769.jpg
بافت تاريخي شهر يزد كه تا هشت سال گذشته اين شهر را در مقام نخست سالم ترين و ماندگارترين شهر تاريخي جهان قرار داده بود، بر اثر ادامه ساخت و سازهاي ناهمگون و توسعه شهري در دل بافت هاي تاريخي در معرض تخريب جدي قرار گرفته است و به اعتقاد كارشناسان ادامه اين روند، موقعيت هاي چند هزار ساله يزد، عروس شهرهاي كوير را نابود خواهد كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري، در حالي كه شهر يزد به عنوان كانوني پرجاذبه براي ايجاد الگوهاي مناسب مذهبي، فرهنگي و فعاليت هاي معدني، كشاورزي و معماري مطرح بوده و برقراري توازن بين فعاليت هاي نوين زندگي شهري با زندگي در بافت هاي سنتي، تا كمتر از يك دهه پيش، مانع از تخريب بافت تاريخي اين شهر شده بود، در حال حاضر ادامه ساخت و سازهاي جديد، بافت تاريخي يزد و شهرستان هاي اطراف آن را در آستانه ويراني قرار داده است.
مدير كل حفظ و احياي بافت هاي تاريخي كشور، در اين باره به خبرنگار همشهري گفت: «بيش از ۷۰۰ هكتار بافت تاريخي تنها در شهر يزد وجود دارد كه اين فضا،  جزو نادرترين بافت هاي تاريخي جهان محسوب مي شود اما نتايج بررسي هاي صورت گرفته در اين منطقه نشان مي دهند، روند برنامه ريزي هاي مسئولان براي توسعه شهري بدون توجه به ارزش هاي تاريخي اين بافت ها بوده و مجوزهايي براي ساخت و ساز دستگاه هاي دولتي و اشخاص حقيقي صادر مي شود كه به طور كلي مغاير با ضوابط حفظ و احياي بافت ها و محوطه هاي تاريخي است.
نخستين تغييرات در بافت تاريخي يزد در خيابان كشي هاي دوره پهلوي اول صورت گرفت و به گفته كارشناسان آخرين تغيير نامطلوب در بافت تاريخي يزد ناشي از احداث بلوار بسيج است كه كاملاً مغاير با ارزش هاي شهر قديمي و چشم اندازهاي آن انجام شده است.
«محمد نقصان محمدي» رئيس دانشگاه هنر و معماري يزد با بيان اين مطلب، تصريح كرد كه تغييرات اساسي در بافت يزد به دو صورت رخ داده است. تغييرات تدريجي كه تا قبل از قرن بيستم موجب تخريب بافت شده و از سوي ديگر تغييرات شتابزده اي كه در صد سال اخير روند تخريب بافت تاريخي اين شهر را سرعت بخشيده است.
بافت تاريخي يزد صرف نظر از بناهايي كه به صورت پراكنده در آن قرار گرفته و اغلب در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است داراي ارزش هاي معنوي است كه نوع معماري اصيل بومي منطقه كويري ايران را به تصوير مي كشد. با وجود اين به دليل كاهش قيمت زمين در اين محله ها در اثر فرسودگي بناها و كمبود امكانات خدماتي و رفاهي، اين محدوده ها به محل سكونت مهاجران افغاني تبديل شده است. همچنين شواهد موجود در ساخت و سازهاي جديد در شهر يزد و شهرستان هاي اطراف آن نشان دهنده بي رغبتي مردم به استفاده از مصالح معماري سنتي و خشتي است به گونه اي كه در شهر يزد تعداد استادكاراني كه در خشت زني و احداث بناهاي خشتي فعاليت مي كنند به شدت كاهش يافته و اين امر خود نگراني هاي تازه اي را در مورد نابودي معماري خشتي ايراني ايجاد كرده است.اين در حالي است كه در ايران هزاران هكتار بناي خشتي وجود دارد و بر همين اساس بسياري از كارشناسان جهان، ايران را «موطن بناهاي خشتي» مي دانند.»
روند شتابان تخريب بافت تاريخي يزد به دليل ساخت و سازهاي جديد در حالي ادامه مي يابد كه به گفته كارشناسان در نبود امكانات مورد نياز براي زندگي امروزي، مردم از سكونت در بافت هاي تاريخي اجتناب كرده و در نتيجه بافت قديم يزد به بافتي بي روح و خالي از زندگي تبديل شده است. به گونه اي كه «سيد محمد بهشتي» مدير ميراث فرهنگي يزد اين امر را بحراني بزرگ دانست و اضافه كرد: «اين بحران زندگي نكردن مردم در بافت هاي تاريخي و فراموش كردن هويت ملي است.» گرچه به گفته اين مقام مسئول «پروژه كنترل بحران» براي جلوگيري از ادامه تخريب ها با در نظر گرفتن اعتباري معادل پنجاه ميليارد ريال به سازمان مديريت و برنامه  ريزي ارائه شده است اما به اعتقاد «طبرسي» بايد اقدامات عاجل تري براي جلوگيري از تخريب بافت هاي تاريخي پيش از تصويب اين طرح در سازمان مديريت و برنامه ريزي آغاز شود.
به اعتقاد وي تا زماني كه «مديريت مستقل» بافت هاي تاريخي در شهرداري هاي كشور فعاليت خود را آغاز نكنند نمي توان نسبت به ماندگاري بافت هاي تاريخي شهرها، اميدوار بود.در هر حال تلفيق  معماري سنتي با معماري مدرن از چالش هاي بزرگ شهرسازي است. اما در بسياري از محله هاي تاريخي جهان راه حل هايي براي رفع اين چالش  پيش بيني شده است.
در حالي كه هويت بخش هاي عمده اي از بافت تاريخي شهر يزد در سال هاي گذشته مخدوش شده است، مسئولان ميراث فرهنگي از آماده سازي پرونده ثبتي بخشي از بافت هاي تاريخي اين شهر براي ثبت در فهرست ميراث جهاني يونسكو خبر مي دهند. به نظر مي رسد اين اقدام يكي از راه كارهاي نهايي مسئولان براي جلوگيري از ادامه تخريب ها در بافت  تاريخي يزد است به گونه اي كه شايد قواعد و ضوابط بازدارنده يونسكو مانع ادامه توسعه شهري بي ضابطه در اين محدوده ها شود.
به گفته «محمد حسن خادم زاده» رئيس پروژه هاي بزرگ ميراث فرهنگي در حال حاضر ۱۰ ميليارد ريال اعتبار براي مستندسازي بافت تاريخي يزد و تهيه پرونده ثبتي آن از سوي مجلس شوراي اسلامي اختصاص داده شده است.
«رضا محمدزاده» كارشناس برنامه ريزي شهري در اين باره گفت: «سازمان ميراث فرهنگي بايد در مورد بافت يزد كه يكي از دست نخورده ترين بافت هاي تاريخي جهان است، حساسيت داشته باشد و مانع از اعمال تغيير در هويت ملي و معنوي آن شود، اما واقعيت اين است كه مردم ساكن در اين بافت ها پيش از آن كه به ثبت بافت تاريخي شهرشان در فهرست ميراث جهاني يونسكو فكر كنند نيازمند ارائه خدمات رفاهي براي ادامه زندگي هستند.»
در هر حال به گفته «طبري» در حال حاضر علاوه بر شهر يزد، تخريب بافت  تاريخي شهرهاي ديگر استان يزد، چون ميبد، تفت، طبس، ابركوه، مهريز، نائين و اردكان نيز ادامه دارد كه بر اساس آخرين توافق هاي سازمان شهرداري هاي كشور مبلغ ۱۵ ميليون تومان اعتبار براي مطالعه و آسيب شناسي هر يك از اين شهرها اختصاص داده شده است و بايد ديد با استفاده از اين اعتبارات روند تخريب بافت تاريخي يزد چگونه كنترل خواهد شد.

حمايت از پايان نامه هاي اوقات فراغت دانش آموزان
پايان نامه هاي پژوهش و تحقيق در زمينه اوقات فراغت دانش آموزان، از سوي سازمان دانش آموزي مورد حمايت مالي قرار مي گيرد.به منظور تشويق دانشجويان دانشگاهها به پژوهش در زمينه اوقات فراغت دانش آموزان، سازمان دانش آموزي، پايان نامه هاي مرتبط با اين عنوان را در مقطع كارشناسي ارشد، تا سقف ۵ ميليون ريال و پايان نامه هاي دكترا را تا سقف ۷ ميليون ريال مورد حمايت قرار مي دهد. وحيد طوفاني (معاون آموزش، پژوهش و فناوري) با بيان اين مطلب گفت: ۱۲ محور براي تحقيق در نظر گرفته شده و پس از تصويب موضوع مرتبط با آن در دانشگاه مذكور، طرح پايان نامه در سازمان دانش آموزي مورد بررسي قرار مي گيرد، و چنانچه تأييد شود، جهت عقد قرارداد از محقق دعوت به عمل مي آيد.

نقش پياده روي در درمان ديابت
پياده روي روزانه در پيشگيري و درمان بيماري ديابت مؤثر است. نتايج تحقيق يك پژوهشگر دانشگاه علوم پزشكي تهران نشان مي دهد، ورزش هاي هوازي با شدت متوسط، نظير ۳۰ دقيقه پياده روي در روز تا ۷۰ درصد از پيشرفت بيماري ديابت پيشگيري مي كند. همچنين ورزش هاي هوازي، قبل و در حين حاملگي براي زناني كه در معرض خطر بيماري ديابت هستند، بسيار مؤثر است. در حال حاضر حدود ۱۳۵ ميليون نفر از مردم دنيا به بيماري ديابت مبتلا هستند كه بيش از ۹۵ درصد از كل موارد ابتلا را ديابت نوع دوم تشكيل مي دهد. اين تحقيق نشان مي دهد، رژيم غذايي و فعاليت هاي بدني نه تنها سبب پيشگيري و به تأخير افتادن ديابت مي شود، بلكه سطح گلوكز خون را نيز به حد طبيعي مي رساند.

ايران
اقتصاد
انديشه
سياست
علم
فرهنگ
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |