چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۰۹
با سياستمداران تا انتخابات رياست جمهوري
008712.jpg
انتخابات دوره آتي رياست جمهوري، سال آينده برگزار خواهد شد. پس از برگزاري انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي و شناخته شدن تركيب مجلس، گمانه زني ها و اظهارنظرهاي سياستمداران در مورد رئيس جمهوري آينده آغاز شده است.
عده اي از سياستمداران معتقدند به جاي بحث در مورد كانديداهاي احتمالي رياست جمهوري، بهتر است در مورد شرايط عمومي و اختصاصي رئيس جمهور آينده بحث شود و گروه ديگر معتقدند اعلام نام كانديداها فرصت مقتضي براي آشنا شدن مردم با برنامه ها و سياستهاي آنها را در پي خواهد داشت.
براي آشنايي و همراهي با برخي از اين اظهارنظرها، امروز در صفحه سياست، تعدادي از اين نظرات را آورده ايم.
عضو شوراي مركزي
حزب كارگزاران سازندگي
يك عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي تاكيد كرد: در مقطع فعلي هيچ كس حق ندارد درباره تحريم انتخابات رياست جمهوري اظهارنظر كند.
محمد هاشمي در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين مطلب و با اشاره به اظهارنظرهايي كه درباره تحريم انتخابات رياست جمهوري در صورت غيررقابتي بودن آن مطرح مي شود، افزود: براساس تجربه انتخابات شوراي شهر و مجلس هفتم مي توان عنوان كرد طرح اين گونه مباحث در اين شرايط نتيجه اي جز دلسردي مردم به دنبال نخواهد داشت و بالطبع اين موضوع براي احزاب و گروههاي سياسي كشور مثبت به شمار نمي آيد.
وي لزوم تلاش و برنامه ريزي احزاب در اين شرايط را مورد تاكيد قرار داد و افزود: از آن جا كه در انتخابات رياست جمهوري تعداد كانديداها همانند مجلس نيست و اكثر كانديداهاي آن را اشخاص برجسته و رجال برجسته سياسي كشور تشكيل مي دهند امكان رد صلاحيت اين افراد از سوي شوراي نگهبان و سير فضاي انتخاباتي به سمت غيررقابتي شدن كمتر وجود دارد.
وي كه از عدم تخريب رقبا و عدم ايجاد فضاي قهر و آشتي به عنوان ضرورت هاي لازم براي احزاب در جريان انتخابات رياست جمهوري نام مي برد، نقش برنامه ريزي احزاب سياسي براي اين انتخابات را مورد تاكيد قرار داد و گفت: به عقيده من به لحاظ اهميت انتخابات رياست جمهوري اين انتخابات ارزش ائتلاف گروهها بر سر يك كانديدا را دارد؛ زيرا ممكن است خواست رقيب اين باشد كه از طريق ايجاد فضاي تفرقه مانع از شركت برخي كانديداها در اين عرصه شوند.
اين عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي با يادآوري ويژگي هاي تشكل متبوعش كه مجموعه اي از نخبگان عرصه اجرايي كشور را در بر مي گيرد، گفت: بر اين مبنا كارگزاران در انتخابات رياست جمهوري آينده با برنامه و به صورتي جدي وارد عمل مي شود.
هاشمي كه تداوم حضور تشكل متبوعش در بين گروههاي دوم خردادي را با شرايط آينده مرتبط مي دانست ادامه داد: درباره انتخابات رياست جمهوري آينده در حال حاضر آن بخشي كه اهميت دارد ائتلاف گروههاست اما اين كه كانديداي حزب كارگزاران چه كسي باشد و آيا ديگر گروهها آن را قبول مي كنند مساله اي است كه در مراحل بعد مطرح مي شود و من در شرايط فعلي راجع به شخص خاصي بحث نمي كنم.
وي همچنين با يادآوري نقش رييس جمهور در مديريت امور كشور در بعد منطقه اي، جهاني، داخلي و حل ناهنجاري هاي اجتماعي اشتغال، از آن به عنوان دليلي كه اهميت انتخابات رياست جمهوري را دوچندان مي كند نام برد و گفت: بر اين مبنا در صورتي كه اين انتخابات از پشتوانه مردمي بيشتري برخوردار باشد اين موضوع تاثيرات بيشتري را در عرصه داخلي و بين المللي به جا مي گذارد.
عضو مجمع محققين و مدرسين
حوزه علميه قم
يك عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم تاكيد كرد كه نبايد انتخابات رياست جمهوري، غيرواقعي و غيرمردمي باشد.
حجت الاسلام محمدتقي فاضل ميبدي افزود: مشروعيت انقلاب و قانون اساسي ما بر برگزاري انتخابات و آراي مردم است و از ابتدا نيز، انقلاب از طريق انتخابات مردم تثبيت شد.
وي با بيان اين كه واژه انتخابات ناشي از حاكميت مردم و دموكراسي به معناي واقعي است، نه صوري و ظاهري، ادامه داد: انتخابات را مي توان به دو طريق ظاهري و واقعي برگزار كرد. انتخاباتي واقعي است كه اساس مشروعيت هر نظام و حكومت را شكل مي دهد.
وي با بيان اين اعتقاد كه هنوز انتخابات به معناي واقعي در فرهنگ مردم جامعه ما نهادينه نشده است، تاكيد كرد: معني دموكراسي و مردم سالاري بايد جزء ادبيات مردم شود، اين در حالي است كه در برگزاري چند انتخابات گذشته ديديم كه مردم هنوز به معناي واقعي، پي به حقيقت مشروعيت حكومتي كه از طرف خودشان است، نبرده اند.
فاضل ميبدي با اشاره به برخي عواملي كه مانع حضور جدي مردم در پاي صندوق هاي راي مي شود، بر مشروعيت بخشيدن به نظام و انتخاباتي كه برگزار مي شود، از طريق حضور و مشاركت گسترده مردم تاكيد كرد و اظهار داشت: در انتخابات رياست جمهوري آينده حضور گسترده مردم در انتخابات بر مقبوليت و مشروعيت رييس جمهور خواهد افزود.
اين عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم با اشاره به شرايط و فشارهايي كه در عرصه بين الملل بر ايران وجود دارد، راه نجات از اين بحران ها را حضور مردم و برگزاري انتخابات واقعي عنوان كرد.
وي با بيان اين كه از هم اكنون بايد به فكر برگزاري انتخابات رياست جمهوري بود و به معرفي كانديدا ها پرداخت، گفت: اگر هم يك كانديدا مورد تاييد عده اي بود مردم بايد به پاي صندوق هاي راي بروند و فكر نكنند كه اگر راي ندهيم بهتر است.
فاضل ميبدي در تشريح ايجاد فضاي مناسب براي برگزاري انتخاباتي پرشور گفت: بايد به مطبوعات اجازه داد كه به صورت آزاد به صحنه آمده و راه حضور مردم را باز كنند، در غير اين صورت انتخابات خوبي نخواهيم داشت.
وي درباره فعاليت هاي انتخاباتي مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم گفت: هنوز كار جدي صورت نگرفته، ولي در حال انجام رايزني  هستيم.
نماينده مردم همدان
در مجلس شوراي اسلامي
عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: در انتخابات رياست جمهوري بايد به تمام افرادي كه چارچوب قانون اساسي را قبول و به آن التزام دارند ميدان حضور داده شود.
حميدرضا حاجي بابايي نماينده مردم همدان در مجلس شوراي اسلامي در خصوص اهميت انتخابات رياست جمهوري آينده اظهار داشت: همه انتخاباتي كه در طول ۲۵ سال گذشته برگزار كرده ايم، مهم است، ولي هر چه به انتخابات مجلس هفتم ورياست جمهوري در سال آينده نزديك شديم، هر كدام اهميت ويژه تري پيدا كردند.
وي افزود: به دليل فضاي سياسي جهان و ديدي كه نسبت به جمهوري اسلامي ايران وجود دارد، انتخابات رياست جمهوري نيز از اهميت بالايي برخوردار است.
اين نماينده با اشاره به اين كه پشتوانه نظام ما مردمي است، تأكيد كرد: معيار حضور مردم نيز انتخابات است كه از اين جهت انتخابات اهميت ويژه دارد؛ از سويي چون رئيس جمهور اولين شخصيت اجرايي كشور است، پس اين انتخابات حائز اهميت است.
وي با بيان اين كه مردم در انتخابات حرف اول را مي زنند، افزود: بايد فضايي ايجاد كنيم كه مردم نسبت به حضورشان در انتخابات دلگرم و خوشبين باشند و از اين بابت مطمئن شوند؛ پس مهم اين است كه بتوان به مطالباتشان جواب دهيم كه اين وظيفه دولت و مجلس است.
حاجي بابايي تأكيد كرد: دولت و مجلس بايد تمام توانشان را به كار گيرند تا مسائلي مانند تورم، گراني، اشتغال، توازن درآمد، هزينه ها و عدالت اجتماعي را در جامعه به صورت نسبي حل كنند و يا در مسير حركت كنند.
وي ادامه داد: بايد به شرايط انتخابات، شرايط آرام ولي پررقابت(شرايطي كه زمينه حضور گسترده  مردم را داشته باشد) در چارچوب قانون اساسي عمل شود، همه مسئولان اجرايي هم بايد در اين زمينه دست به دست هم دهند.
حاجي بابايي تصريح كرد: كساني كه براساس قانون اساسي كانديدا مي شوند بايد در همان چارچوب عمل كنند و اين موضوع اعتقادي باشد، نه اين كه براي انتخابات بگويد قانون اساسي را قبول دارند و وقتي راي آوردند، بگويند قبول نداريم. التزام عملي كه مي گويند همين جاست كه عملاً قانون اساسي را قبول داشته باشند.
وي نخبگان را منادي وحدت بين مردم و دولتمردان و حكومت برشمرد و گفت: ما بايد حركت هايمان را طريق نخبگان در جامعه به انجام رسانيم. بايد شرايط براي ميدان داري و حضور نخبگان و فعاليت آنها در اين انتخابات فراهم شود.
نماينده مردم همدان در خانه ملت تصريح كرد: چون نخبگان گروه هاي مرجع هستند، نقش اساسي نه در حضور مردم دارند، به همين دليل وقتي كه بايد براي بررسي حضور مردم زمينه چيني كنيم، بايد به نخبگان نيز توجه ويژه كنيم و ميدان و زمينه لازم برايشان ايجاد شود.
عضو هيأت رئيسه مجلس با بيان اين كه مطبوعات در زمينه انتخابات رياست جمهوري جلوتر از همه گروه هاي سياسي حركت مي كنند، تصريح كرد: گروه هاي سياسي اگر فعاليتي را هم شروع كرده باشند، جنبه علني ندارد و قطعاً همه گروه هاي سياسي و نخبگان رايزني هايي انجام مي دهند.
نماينده مردم اصفهان
در مجلس شوراي اسلامي
انتخابات رياست جمهوري در سرنوشت آينده مملكت تأثير مستقيم دارد و وقتي فرد مناسبي انتخاب شود، مفيد به حالت مملكت است، لذا اين انتخابات از اهميت فوق العاده اي برخوردار است.
محمد حسين استكي، نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي، اظهار داشت: بايد در رابطه با گلوگاه هايي مثل فقر، بيكاري، تورم و اعتياد، به وسيله هر كدام از ارگان هاي مسئول و دستگاه هاي اجرايي، مقننه و قضايي اقداماتي صورت گرفت چرا كه وقتي مردم ببينند انتظارات آنها برآورده مي شود، نااميدي كه ممكن است در آنها به وجود آمده باشد، از بين مي رود و مشاركتشان در تصميم گيري هاي جمعي از جمله انتخابات رياست جمهوري بيشتر مي شود.
نماينده مردم اصفهان در مجلس، با بيان اين كه رئيس جمهور به عنوان دومين فرد مملكت مي تواند تاثير مستقيمي در پيشبرد انقلاب اسلامي داشته باشد و شرايطي دارد كه در قانون مشخص است، عنوان كرد بايد در رابطه با اين شرايط كليه افرادي كه مي توانند شركت كنند به شكل فعال وارد كار و بتوانند كانديد شوند. البته اين شرايط بايد دقيقاً مورد توجه قرار گيرد و افراد بر مبناي آنها انتخاب شوند.
وي در رابطه با مشاركت نخبگان و صاحب نظران در انتخابات آينده، تصريح كرد: انتظار داريم نخبگان با توجه به اطلاعات زيادي كه دارند، درك بيشتري از مسايل داشته باشند، البته آنها راجع به اين موضوعات حساس تر هستند.
استكي در پايان در خصوص اعتقاد برخي از افراد مبني بر زود هنگام بودن تبليغات و سخن گفتن پيرامون انتخابات آينده، خاطرنشان كرد: واقعاً ملت بايد فردي را كه مي تواند مخلص و در خدمت آنها باشد، بشناسد. از اين نظر، لازم است كارها شروع شود، منتهي اين كه از نظر سياسي كارها شروع و فردي به طور غير طبيعي مطرح شود، صحيح نيست. پس هر كسي كه مسوول است بايد كار خود را به خوبي انجام دهد، چرا كه كار مي تواند بهترين تبليغ براي فرد باشد و ان شاءالله فرد مناسب و خادمي براي رياست جمهوري انتخاب خواهد شد.
نماينده مردم رباط كريم
در مجلس شوراي اسلامي
به صحنه آمدن كانديداها از جناح هاي مختلف در انتخابات رياست جمهوري يكي از عوامل مؤثر در افزايش شور و شوق انتخابات و مشاركت بيشتر مردم است.
حجت الاسلام والمسلمين محمد شاهي عربلو نماينده  مردم رباط كريم در مجلس شوراي اسلامي، در خصوص اهميت انتخابات رياست جمهوري آينده اظهار داشت: پايه انتخابات رياست جمهوري بر مبناي عملكرد مجلس است، يعني اگر عملكرد جناح ها و اكثريتي كه در مجلس حضور دارد، خوب باشد، قطعا كانديداي اكثريت مجلس، در انتخابات آينده رياست جمهوري هم رأي خواهد آورد و هم مشاركت مردم بيشتر خواهد شد. ولي اگر عملكرد مجلس ضعيف باشد روي اين دو مسأله اثر نامناسبي مي گذارد.
وي با اشاره به اهميت انتخابات رياست جمهوري و اين كه رياست جمهوري مهمترين ركن اجرايي و مديريتي كشور است كه در دست دولت است، عنوان كرد: پس بايد جناح هاي سياسي و اكثريت مجلس با درايت خاصي، اين يك سال را سپري كنند؛ فرمان مقام معظم رهبري مبني بر سال پاسخگويي، راهنمايي بزرگي براي جناح ها و مستحكم كردن دولت آينده و جذب مردم براي مشاركت بيشتر در انتخابات آينده رياست جمهوري است، ولي ميزان استفاده از اين رهنمود به عملكرد جناح اكثريت در مجلس بستگي دارد.
نماينده مردم رباط كريم در مجلس هفتم در خصوص اهميت ايجاد فضا براي افرادي كه قانون اساسي را قبول دارند و مي خواهند درون نظام فعاليت كنند، متذكر شد: بايد زمينه براي كانديداهاي جناحهاي خاص فراهم شود و شوراي نگهبان در چارچوب قانون اساسي بتواند كانديداهاي جناح هاي مختلف را تاييد كنند.
وي ادامه داد: با توجه به اين كه دولت و قوه ي مجري انتخابات، در دست جناح اقليت قرار دارد، به نظر مي رسد زمينه مناسبي براي فعاليت جناح هاي مختلف در انتخابات رياست جمهوري فراهم است، به اعتقاد بنده، با توجه به اين نكات، زمينه براي مشاركت جناح هاي مختلف و مشاركت مردم براي رياست جمهوري سال ۸۴ وجود دارد، كه به نظر مي رسد اين زمينه در دوره هاي گذشته نبوده است.
وي در ادامه گفت: بهترين زمينه از بركت قانون اساسي و رهنمودهاي مقام معظم رهبري براي مشاركت كانديداهاي جناح مختلف و مشاركت مردم در انتخابات بوجود آمده است.
شاهي عربلو با يادآوري اين كه به نظر مي رسد انتخابات بسيار شاداب و خوبي خواهيم داشت، تصريح كرد: مردم نيز از همين الان براي انتخابات آينده تصميم گيري مي كنند، چرا كه سرنوشت آينده آنها به اين انتخابات وابسته است و اگر بتوانند در انتخابات، رييس جمهور توانمندي كه بتواند خدمتگزار مردم و هماهنگ با مجلس هفتم باشد را انتخاب كنند، با توجه به پتانسيل هاي موجود در كشور مشكلات زيادي حل خواهد شد.
وي در مورد اعتقاد بعضي گروه ها مبني بر زودهنگام بودن تبليغات براي انتخابات آينده  رياست جمهوري،   خاطرنشان كرد: در قانون، تبليغات پوستر و ايجاد ستاد، محدوديت قانوني دارد، ولي تبليغات كلي براي گرم كردن صحنه انتخابات و تبليغات كلي براي به صحنه آوردن مردم و در واقع به صحنه آوردن نظرات و نهادينه كردن نظر مردم، منع قانوني ندارد؛ پس تبليغات به اين شكل براي ايجاد شور و شوق در بين مردم، نه تنها منع قانوني ندارد بلكه نوعي خدمت به نظام و كشور است.
به اعتقاد وي، مدت براي تصميم گيري و جلسات جناح ها و گروه ها كم است. پس تمام جناح ها و گروه ها با توجه به فرصت كم، از همين الان بايد به فكر آوردن كانديداي توانمند باشد.
شاهي عربلو در پايان اظهار داشت: هيچ يك از تشكل ها و گروه ها، برنامه هاي خود را علنا اعلام نمي كنند ولي بعيد است كه جناحها و گروهها از الان به فكر انتخابات نباشند، قطعا آنها در چارچوب توانمندي هاي خودشان، برنامه هايي براي انتخابات دارند و البته اين وظيفه ملي است كه آنها از الان به فكر باشند، چرا كه انتخابات آينده رياست جمهوري به غير از مديريت داخل كشور، بر مديريت خارج از كشور و نگرش كشورها به مردم ما نيز اثرگذار خواهد بود.
عضو شوراي مركزي
حزب همبستگي
يك عضو شوراي مركزي حزب همبستگي گفت: با توجه به اينكه رييس جمهور به عنوان مهم ترين شخص اجرايي و همچنين دومين شخص مملكتي به مدت چهار سال رياست قوه مجريه را بر عهده دارد طبيعتا اين امر كه چه كسي مسووليت اين پست را بر عهده بگيرد داراي اهميت است.
شهربانو اماني، اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به اوضاع سياسي كشور و فعل و انفعالات رخ داده و هم چنين معادلات داخلي و خارجي، انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري، از اهميت ويژه اي برخوردار است.
وي با بيان اين مطلب كه پس از انقلاب اسلامي مردم همواره از طريق انتخابات سعي كرده اند مطالبات سياسي خود را پيش ببرند و آنها را در پاي صندوق هاي راي به عرصه  ظهور برسانند، نسبت به موانعي كه باعث مي شود مردم تمايل خود براي مشاركت را از دست بدهند ابراز تاسف كرد.
اين عضو حزب همبستگي خاطرنشان كرد: براي تبديل سكوت مدني مردم به يك حركت، نيازمند استراتژي هستيم. جريان ها و گروه هاي سياسي به عنوان مهم ترين نهاد مردمي بايد برنامه هاي خود را در جهت ايجاد شوق و شور در بين مردم متمركز و با يك نظرسنجي گسترده براي پيش بيني رفتار مردم اقدام كنند.
اين نماينده  سابق مجلس شوراي اسلامي، ادامه داد: البته رفتار شوراي نگهبان با كانديداها و تاييد و رد صلاحيت آنها در مشاركت مردم بسيار تاثيرگذار است و مردم، دولت و كشور بايد در اين مدت با يكديگر همدل شوند و تلاش كنند كه زمينه براي مشاركت گسترده  افراد توانمند در انتخابات رياست جمهوري فراهم شود.
وي با تاكيد بر اين كه تبليغات در انتخابات امري بسيار مهم و جدي است، گفت: متاسفانه در كشور ما از اين امر به صورت مذموم  استفاده مي شود و بيشتر در هنگام انتخابات با تبليغات گروه ها سعي مي كنند كه چهره  كانديداها را تخريب كنند.
وي گفت: به نظر من شخصيت ها و دولتمردان سياسي  بايد از به وجود آمدن احزاب در كشور حمايت و در جهت تقويت آنها تلاش كنند و اين اطمينان را در بين احزاب به وجود آورند كه گروه هايي كه در چارچوب قانون اساسي عمل مي كنند و از ماده  ۱۰ كميسيون احزاب اجازه  فعاليت دارند، مي توانند به راحتي در  انتخابات شركت كنند. در انتخابات مجلس هفتم، به علت اينكه انتخابات يكسويه بود و همگي و همه جانبه نبود بسياري از مردم و گروه هاي دوم خرداد شركت نكردند .
اين نماينده  سابق مجلس شوراي اسلامي، در پايان گفت: اكنون يك سال از عمر دولت باقي  مانده است و بايد عملكرد دولت مورد نقد منصفانه قرار بگيرد و از نقدهاي مغرضانه كه باعث چوب زدن بر پيكره  باقي مانده از دولت مي شود، بپرهيزيم چون اين امر باعث مايوس تر شدن مردم مي شود و مردم در صدد اين هستند كه بفهمند چه كسي راست مي گويد و اگر اميدوار باشند مسلما در انتخابات مشاركت گسترده اي خواهند داشت.

سايه روشن سياست
كاهش محبوبيت بوش؟
008709.jpg
جرج دبليو بوش، پس از يازده سپتامبر، از محبوبيت گسترده اي در درون ايالات متحده آمريكا برخوردار شد و از آن پس، همچنان از تأييد بسيار نيرومندي، دست كم نيمي از ملت آمريكا، برخوردار است. اما نظر سنجي هاي عمومي اكنون نشان مي دهد كه نسبت طرفداران پرزيدنت بوش به پايين تر از پنجاه درصد كاهش يافته است. شايد هنوز پيش بيني نامزدي كه در انتخابات رياست جمهوري ماه نوامبر آينده پيروز خواهد شد، زود باشد، اما كارشناسان نظرسنجي عقيده دارند اگر ميزان محبوبيت رؤساي جمهور نامزد دومين انتخابات رياست جمهوري آمريكا در اين مرحله به پايين تر از پنجاه درصد برسد، شكست خواهند خورد. جرج بوش با تصميم گيري براي فرماندهي يورش به عراق و اشغال آن كشور، تأييد اكثريت آمريكاييان را كسب كرد. آنان ادعاي وي را مبني بر اين كه صدام حسين، داراي جنگ افزارهاي كشتار جمعي و تهديدي براي آمريكا بود، باور نكردند. همچنين آنان باور كردند كه ميان صدام حسين و سازمان  «القاعده» و رخدادهاي ۱۱ سپتامبر پيوندي وجود داشته است. بسياري از مردم و دولت هاي جهان به تصميم آمريكا براي جنگ در عراق مشكوك بودند، اما بوش از تأييد اكثريت توده هاي مردم آمريكا برخوردار بود.
حتي پس از جنگ و هنگامي كه اثري از جنگ افزارهاي كشتار جمعي پيدا نشد و جرج بوش اعلام كرد كه ديكتاتوري وحشي را سرنگون كرده است و دموكراسي را براي عراق و خاورميانه به ارمغان خواهد آورد، اغلب آمريكاييان به اين امر رضايت دادند و با آن به عنوان توجيه  كننده و علت موجه جنگ موافقت كردند. اما اكنون، پس از گذشت يك سال از اشغال عراق، فهرست مسائل نگران ساز مربوط به عراق، طولاني تر مي شود و در نتيجه بسياري از آمريكاييان، اكنون سياست هاي بوش را زير سؤال برده اند. آمريكاييان، به طور كلي به سياست خارجي آمريكا، توجه فراواني نشان نمي دهند، اما امروزه عراق استثنايي در قاعده است. زيرا آمريكاييان در آن جا مي جنگند و كشته مي شوند. آمريكاييان مي بينند كه مقاومت در برابر اشغالگران در عراق رو به رشد و گسترش است. آنان ديدند كه وقتي چهار [بظاهر] پيمانكار غير نظامي آمريكايي كشته شدند و جسدهايشان در شهر فلوجه مثله شد، نيروهاي آمريكايي، اين شهر را محاصره كردند، اما موفق به دستگيري عاملان آن واقعه نشدند و در نهايت از فلوجه عقب نشستند. آمريكاييان مشاهده كردند كه يك يگان نظامي عراقي پس از دريافت فرمان مشاركت در محاصره شهر فلوجه از اجراي اوامر سرباز زدند و نيز ديدند كه غيرنظاميان شيعه به تأييد ساكنان سني آن شهر پرداختند. آمريكاييان مشاهده كردند كه برپايي نظام دموكراتيك مورد نظرشان در عراق با دشواري هاي آشكاري روبه رو شده است. از اين رو مقام هاي آمريكايي  مجبور شدند چندين بار برنامه هاي خود را در اين زمينه تغيير دهند و گرچه ما كمتر از چهار هفته با تحويل حاكميت به يك دولت موقت عراق فاصله داريم، اما هيچ كس نمي تواند هويت اين حاكميت جديد را مشخص سازد. آمريكاييان سخنان رئيس جمهورشان جرج دبليو بوش را كه مي گفت، حقوق بشر و عدالت را براي عراق به ارمغان خواهد آورد، باور كردند؛ اما اخيراً با مشاهده عكس هاي آمريكاييان هموطن خود كه با زندانيان عراقي در زندان ابوغريب بد رفتاري مي كردند، دچار شوك شدند. هنگامي كه پرزيدنت بوش تصميم گرفت به طور يك جانبه و بدون تفويض آشكار سازمان ملل متحد يا بدون وجود ائتلافي قوي به عراق حمله كند، اغلب آمريكاييان با اين امر موافقت كردند و دلايلش را براي درستي اين كار پذيرفتند. اما اكنون و پس از آن كه ايالات متحده آمريكا، بار اصلي اشغال عراق را براي بيش از يك سال و با هزينه اي بالغ بر صدها كشته و زخمي آمريكايي و ميلياردها دلار تحمل كرد، بسياري از مردم ايالات متحده آمريكا مي گويند، دولت بوش مي بايست كوشش بيشتري براي توزيع اين بار انجام مي داد اما آمريكاييان- همچنين- مي بينند كه هم اكنون دشواري هاي بيشتري براي قانع كردن ديگران براي پيوستن به ائتلاف وجود دارد، زيرا عراق جاي خطرناكي است. از اين رو شك و ترديدها درباره بوش رو به افزايش گذاشت؛ اما آيا اين امر در فرصت هاي مربوط به انتخاب دوباره اش به عنوان رئيس جمهور تأثير خواهد گذاشت؟
در اغلب  حالت ها و هنگامي كه رئيس جمهوري در آمريكا براي دومين بار نامزد انتخابات مي شود، دو پرسش عمده نظر مردم را به خود جلب مي كند: آيا رئيس جمهور(كانديدا) كار خوبي انجام داده است؟ اگر پاسخ منفي باشد، آيا مي توان به نامزدي كه با او به رقابت برمي خيزد، اطمينان پيدا كرد و او را امانتدار زمامداري دانست؟ تاكنون و در مورد پرسش  اول، حدود ۴۵% از مردم آمريكا معتقدند كه پرزيدنت بوش، كار بدي انجام داده است و ۱۰% هنوز مردد هستند و موضع  نهايي نگرفته اند. اما در مورد پرسش دوم، اغلب آمريكاييان تاكنون تصميم نگرفته اند كه آيا به دشمن او يعني سناتور جان كري اعتماد كنند يا خير؛ زيرا اين نامزد دموكرات، همچنان براي آنان ناشناخته است. تحليل گران سياسي مي گويند مسأله عراق باعث كاهش نسبت طرفداران جرج بوش در ماه هاي اخير بوده است، يعني جان كري اگر بتواند در ماه هاي آينده موفق به كسب اعتماد شمار بسنده اي از مردم شود، در انتخابات ماه نوامبر پيروز خواهد شد.
كري از تأييد آمريكايياني برخوردار است كه به شدت احساس مي كنند بايد جرج بوش را در ماه نوامبر آينده شكست دهند. اما كري تاكنون موفق به جذب شمار فراواني از رأي دهندگاني- كه طرفدار هيچ جرياني نيستند- نشده است. تاكنون دلايل عمده جان كري- از جمله انتقادهايش از جرج بوش- وجه منفي داشته است اما آمريكاييان تمايل دارند از رهبران خوشبيني چون جرج بوش، بيل كلينتون يا رونالد ريگان طرفداري كنند. آمريكاييان، سيماي مثبتي را درباره آينده ترسيم كرده اند و برنامه هايي دارند كه به نظر مي رسد قابليت زندگي دارد و از پايه هاي استمرار برخوردار است. افزون بر آن، بسياري از رأي دهندگان آمريكايي معتقدند كه جان كري سال هاي بسياري را در مجلس سناي آمريكا گذرانده  و سخنراني هايي درباره قوانين پيچيده و گزينه هاي سياسي ايراد كرده است. نيز آمريكاييان تمايل دارند از رهبري كه داراي فلسفه سياسي آشكار و منسجم دروني است، طرفداري كنند و ظاهراً جان كري در اين سال ها، ديدگاه خود را درباره بسياري از مسائل و حتي درباره مسأله عراق تغيير داده است.
از اين لحظه تا ماه نوامبر آينده، ممكن است رويدادهاي پنهان نامريي نظير پخش تصويرهاي زندان ابو غريب پديدار شوند و بر نتيجه انتخابات رياست جمهوري تأثير بگذارند. با اين همه، گرايش عمومي در اين لحظه زماني، همچنان، عليه جرج دبليو بوش است و اگر جان كري، نامزد دموكرات ها بتواند اعتماد مردم را كسب كند، ممكن است رئيس جمهور آينده شود.
منبع:  الاتحاد ‎/ نويسنده: ويليام راو
ترجمه:يوسف عزيزي بني طرف

سياست
اقتصاد
انديشه
ايران
علم
فرهنگ
ورزش
هنر
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |