پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۱۰
سياست
Front Page

در گفت وگو با سه نماينده عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي مطرح شد:
حفظ اعتدال ، ارتباط سازنده استفاده صلح آميز  از انرژي اتمي
008889.jpg
اشاره:
سه تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي كه اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي هستند، در گفت وگويي مطبوعاتي، اولويت هاي اين كميسيون را در هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي بيان كردند. حفظ اعتدال قاطع كشور در خط نه شرقي، نه غربي در عين گسترش ارتباط با ساير كشورها؛ پي گيري روابط سازنده با كشورهاي جهان و حق استفاده كشورمان از انرژي صلح آميز هسته اي؛ اولويت هايي است كه سيداحمد موسوي، حشمت الله فلاحت پيشه و حسين سبحاني نيا در گفت وگو با ايسنا مطرح كرده اند.
سيد احمد موسوي: حفظ اعتدال قاطع كشور
در خط نه شرقي، نه غربي
يك عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي حفظ اعتدال قاطع كشور در خط نه شرقي، نه غربي، در عين گسترش ارتباط با ساير كشورها را از اولويت هاي اين كميسيون عنوان كرد.
سيد احمد موسوي، عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، وزارتخانه هاي امور خارجه، دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، كشور و اطلاعات را تحت پوشش قرار مي دهد، در خصوص اولويت هاي كاري اين كميسيون گفت: داشتن فناوري صلح آميز هسته اي را حق مردم ايران مي دانيم و كسي حق ندارد كه از آن بگذرد. آمريكا و كشورهاي اروپايي بدانند كه زورگويي و برخوردهاي غيرمنطقي تاكنون نتيجه اي نداشته بلكه بازتاب منفي داشته است، اگر بخواهند باز هم راه هاي غيرمنطقي را دنبال كنند، مردم ما پاسخ قاطعي به آن ها خواهند داد.
اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي حفظ اعتدال قاطع در خط نه شرقي و نه غربي را اولويت كار اين كميسيون برشمرد و ادامه داد: اين به معناي ارتباط نداشتن با خيلي از كشورها نيست، ما بايد در جهت گسترش ارتباطات كار كنيم و اين مشي، منافاتي با ارتباط با كشورها و گسترش آن ندارد.
موسوي تصريح كرد: برخي گمان مي كنند ايجاد ارتباط با ساير كشورها مستلزم برگشتن از شعارهاي انقلابي است، اين ها لازم و ملزوم همديگر نيستند.
وي با اشاره به اين كه سه اصل عزت، حكمت و مصلحت با راهبرد منطقي، هدايت كننده سياست خارجي و تامين كننده  امنيت كشورمان خواهد بود، تصريح كرد: ما پافشاري كامل و تمام نشدني بر حفظ اصول ديني و شرعي خود خواهيم داشت. ايجاد وحدت و همبستگي كامل از جمله راهكارهاي ماست، هم چنين عزت بخشيدن به اسلام و ملت هاي مسلمان از جمله راهكارهايي است كه بايد در برنامه داشته باشيم.
به گفته  وي سابقه سياست خارجي كشور در كميسيون امنيت ملي، به منظور تقويت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف آن بررسي خواهد شد.
وي تقيد و پايبندي به اسلام را از جمله علل موفقيت هاي ديپلماسي كشورمان برشمرد و تقويت آن را موجب رسيدن به نتيجه هاي بهتر عنوان كرد.
موسوي با اشاره به پيام مقام معظم رهبري خطاب به نمايندگان مجلس هفتم، اظهار داشت: تاكيد ايشان بر اين بود كه بايد براي حل نيازهاي ملت كار كنيم. پس بحث اشتغال، مبارزه با فساد مالي، زدودن محروميت از مناطق محروم، مهار تورم و مقابله با گراني، روان شدن چرخه  خدمت رساني، گسترش و اعتلاي فرهنگ و اخلاق، رونق يافتن علم مورد نياز را به طور جدي دنبال خواهيم كرد.
وي در پايان تاكيد كرد: هم چنين، مسئوليت پذيري و پاسخگويي مسئولان حكومت را در ابعاد مختلف ،جزء برنامه هايمان خواهيم داشت.
حشمت الله فلاحت پيشه:
يك گام بالاتر از تنش زدايي؛ ارتباط سازنده
يك عضو ديگر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مهم ترين اولويت اين كميسيون را پي گيري روابط سازنده با كشورهاي جهان كه به گفته  وي يك گام بالاتر از تنش زدايي است، برشمرد.
حشمت الله فلاحت پيشه، نماينده مردم اسلام آباد غرب اظهار داشت: اگر پي گيري ها براي روابط سازنده از سوي مجلس در قالب روابط بين مجالس شكل گيرد، بيشتر به خواست و تمايل مردم در ديگر كشورهاي دنيا نزديك است.
وي روابط سازنده را يك گام بالاتر از بحث تنش زدايي عنوان كرد و ادامه داد: چندان نيز جايز نيست كه ما چند سال ديگر را در قيد سياست تنش زدايي بمانيم؛ در حالي كه اين سياست در جاهايي كه بايد نتيجه داشته باشد، نتايج خاص خود را بر جاي گذاشته و الان بايد يك گام به پيش برويم، مگر در مواردي كه طرف هاي ما انگيزه تنش زدايي نداشته اند و بايد با آن كشورها در فاز ديگر تعامل كنيم و يا رقابت را آبرومندانه ادامه دهيم.
وي معتقد است: در جايي كه سياست تنش زدايي به نتايج خاص خود رسيده است، گام بعدي روابط سازنده است.
فلاحت پيشه تاكيد كرد: كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس بايد با آغوشي باز پذيراي نمايندگان ملت هاي ديگر در سراسر دنيا براي بهبود روابط باشد.
وي افزود: كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي بايد در داخل نيز تعامل سازنده اي با دستگاه اجرايي سياست خارجي داشته باشد؛ ضمن اين كه در قالب كلي سياست خارجي كشور و به ويژه در جايي كه شوراي امنيت ملي در آن صاحب نقش است، مجلس شوراي اسلامي هم بايد نقش خود را به عنوان نماينده  ملت بازي كند. اين رابطه در سطح كلان تقويت كننده اصول سياست خارجي و منافع ملي كشور است. هرچند كه طبيعي است كه نوعي نگاه انتقادي نسبت به دولت و دستگاه هاي مرتبط با سياست خارجي وجود داشته باشد.
وي بحث پرونده  هسته  اي ايران را از مهم ترين دستور كارهاي كميسيون امنيت ملي برشمرد و ادامه داد: اين بحث كاملا منطبق با موضوع كميسيون است و هم در مسايل مربوط به امنيت داخلي و هم شاخص هاي سياست خارجي كشور تاثير دارد. در دنياي امروز به ويژه در شوراي حكام و آژانس بين المللي انرژي اتمي، نگرش غيرمنصفانه اي نسبت به پرونده  هسته اي ايران وجود دارد؛ در حالي كه در داخل ايران موضوع هسته اي و دستاوردهاي ملي هسته اي به يك موضوع ملي تبديل شده است و مردم و اقشار تحصيل كرده و دانشمندان از بانيان اصلي پرونده  هسته  اي ايران هستند و برنامه  هسته  اي را مبين پيشرفت يك كشور در شرايط كنوني دنيا مي دانند.
فلاحت پيشه يكي از مصداق هاي اصلي رفتار كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس را در آينده دفاع از حق ايران براي دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي برشمرد.
وي افزود: يكي از دستور كارهاي مجلس هفتم و كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي، بحث پروتكل الحاقي و تصويب آن است و اين پروتكل تا تصويب مجلس قانوني نمي شود. وظيفه اصلي و بار كارشناسي اين موضوع بر دوش كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي است.
وي گفت: خواست نمايندگان اين است كه در اين راستا با پرهيز از هرگونه جنجال سياسي از حق مردم براي كسب فناوري صلح آميز هسته اي دفاع كنيم و سعي نكنيم قانوني را به تصويب برسانيم كه در آن حقوق ملت پايمال شده است.
اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي تركيب كميسيون را مناسب برشمرد و تصريح كرد: ممكن است برخي شايستگي حضور در كميسيون را داشته باشند، ولي آيين نامه  مجلس شرايطي را مقرر كرده است كه بر اساس آن مشخص مي شود، چه كساني عضو اين كميسيون باشند.
وي با بيان اينكه در تركيب كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي افرادي هستند كه در شرايط مختلف صاحب نظر هستند، افزود: كميسيون امنيت ملي در چهار جنبه صاحب نقش است؛ يكي در بحث هاي مربوط به سياست خارجي، ديگري در بخش هاي مربوط به امنيت دفاعي، در بخش هاي مربوط به وزارت كشور و امور سياست داخلي و بخش امنيت اطلاعاتي كه مربوط به كارهاي وزارت اطلاعات است. تركيب كميسيون نيز تا حد قابل ملاحظه اي براي پوشش كميته هاي چهارگانه مناسب است. اما بايد منتظر ماند و ديد كه به صورت عملي چه عملكردي خواهند داشت.
حسين سبحاني نيا: حق كشورمان در استفاده
از انرژي صلح آميز هسته اي
حجت الاسلام والمسلمين حسين سبحاني نيا عضو ديگر اين كميسيون موضوع استفاده كشورمان از انرژي صلح آميز هسته اي را از اولويت هاي احتمالي اين كميسيون عنوان كرد.
وي بررسي طرح هايي را كه از گذشته مطرح بوده و يا پيشنهاداتي كه از سوي نمايندگان مطرح خواهد شد از اولويت هاي كاري كميسيون امنيت ملي عنوان كرد.
نماينده مردم نيشابور در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مواردي كه در شوراي حكام، اجلاس گروه ۸ درباره مباحث هسته اي كشورمان عنوان شده است، گفت: با توجه به اين كه اين موارد به كشورمان بر مي گردد و با اعمال فشار و برخي زمينه سازي ها مي خواهند كشورمان را از حق مسلمي در زمينه استفاده از انرژي هسته اي براي استفاده صلح آميزمحروم كنند، پس جمهوري اسلامي بايد از اين حق خود دفاع كند، لذا اين از موارد مورد بحث در كميسيون امنيت ملي خواهد بود.

عربستان سعودي و خطاهاي القاعده
008883.jpg

اشاره:
يوگني پريماكف، نخست وزير و وزير خارجه پيشين روسيه،شخصيت سياسي مشهوري است .او تسلط كاملي به زبان عربي دارد و اين مقاله را اساساً به زبان عربي و به طور خاص براي روزنامه «الشرق الاوسط» نوشته است. پريماكف كه به دوست عرب ها معروف است، در دهه شصت يعني در دوره عبدالناصر، خبرنگار خبرگزاري «تاس» در قاهره بود. واپسين مأموريتي كه پريماكف در اين زمينه به عهده داشت، سفر به بغداد در اواخر دوران صدام حسين به منظور متقاعد كردن وي براي كناره گيري از قدرت بود.
هجدهم خرداد ماه، سازمان تروريستي القاعده تهديد كرد يورش هاي جديدي را در شبه جزيره عرب انجام خواهد داد. اين سازمان گفته است ساختمان هاي مسكوني، پايگاه ها و وسايل نقليه، به ويژه شركت هاي هواپيمايي غربي و آمريكايي از جمله هدف هاي مستقيم آينده اين گروه خواهد بود.
رويدادها نشان مي دهد كه پادشاهي عربستان سعودي يكي از مناطق عمده فعاليت هاي تروريستي سازمان «القاعده» است. در فاصله سال هاي ۲۰۰۳- ۲۰۰۴ شمار عمليات تروريستي در اين كشور از شمار عمليات تروريستي «القاعده» و گروه هاي وابسته به آن در كشورهاي اروپايي و ايالات متحده آمريكا و نيز در ديگر كشورهاي عربي- به استثناي عراق كه زير اشغال بيگانه است- فراتر رفت.
تمركز اين گونه فعاليت هاي تروريستي در عربستان سعودي، بسيار پرمعنا است. مي توان چنين نتيجه گرفت كه نيروهاي افراطي در شرايط كنوني، ضربه زدن به اركان نظام موجود در كشور را هدف قرار داده اند. در واقع تروريست ها، هدف خود را پنهان نمي كنند. به عنوان مثال، در بيانيه گروه مرتبط با سازمان «القاعده» كه به مناسبت عمليات تروريستي ۲۱ آوريل صادر شد، اعلام گرديد كه هدف آن اساساً برضد نظام بوده است. آن عمليات به ويران شدن يك مجتمع دولتي در رياض و كشته شدن ده ها تن از افراد پليس و مردم بي گناه سعودي و بيگانه انجاميد. به راستي چه هدفي در وراي اين كوشش هاي تروريستي وجود دارد؟ تنها پاسخ ممكن به اين پرسش، اين استنتاج است كه سياست رهبران عربستان سعودي مستقيماً با فعاليت ها و برنامه هاي سازمان هاي افراطي تروريستي وابسته به «القاعده» يا هوادار آن در تناقض افتاده است. تبعيد اسامه بن لادن
- تروريست شماره يك- از عربستان سعودي و لغو گذرنامه سعودي اش مي تواند هشدار خطرناكي براي او باشد. اما وجود برخي آرزوهاي «القاعده» و «طالبان» مبني براين كه حركت دولت، نمايشي و فقط مختص غرب است و آنان همچون گذشته، از پيوندهايشان با عربستان سعودي براي دستيابي به پول از صندوق هاي خيريه استفاده خواهند كرد و مقام هاي آن كشور بي طرف خواهند بود، به خوبي آشكار است.
شايد تندروهاي اسلامي اميدوار بودند كه عربستان سعودي به يكي از پايگاه هاي «القاعده» تبديل شود؛ زيرا همواره و آشكارا اعلام كرده است كه هدفش برپايي «دولت خلافت اسلامي» در همه كشورهايي است كه مسلمانان در آنها زندگي مي كنند. اما اكنون دچار نااميدي شده اند. مسأله اين است كه خاندان حاكم سعودي، كه حامي حرمين شريفين است، هيچ گاه به روش هاي افراطي پايبند نبوده است. بي گمان انديشه هاي رهبران اين كشور در گذشته و حال همچنان رو سوي تحكيم روش سلفي در اسلام دارد كه البته با تندروي تباين اساسي دارد. شيخ محمد بن عبدالوهاب در جنبش سياسي و ديني به منظور برپايي دولت اسلامي در پادشاهي عربي سعودي نقش بزرگي داشت. وي در كشور از احترام فراواني برخوردار است. اما رهبران سعودي، وهابي گري و نمودهاي آن را به مثابه ايدئولوژي رسمي خود به شمار نمي آورند. ملك عبدالعزيز در سال ۱۹۴۶ گفته بود: مي گويند ما وهابي هستيم؛ اما در حقيقت امر، ما مسلمانيم و راهنماي ما كتاب خدا و سنت رسول اوست.
وقتي در ژانويه سال ۲۰۰۳ با امير عبدالله بن عبدالعزيز، وليعهد عربستان، ديدار كردم عملاً همين سخنان را برايم تكرار و تأكيد كرد كه سعودي ها در مرتبه اول سني هستند لذا به هيچ وجه تصادفي نيست كه مفتي اعلي و رئيس شوراي علماي پادشاهي عربي سعودي در بيانيه خويش، نه تنها تروريسم، بلكه غلو ديني را به عنوان پديده اي كاملاً بيگانه با گوهر حقيقي عقيده اسلامي، محكوم كرده است. اما مسأله فقط در ايدئولوژي نهفته نيست، بلكه رهبران سعودي عملاً تروريسم را رد مي كنند و با محافل تندروي كه تروريسم را به اجرا در مي آورند، مخالفت مي نمايند. هنگامي كه سازمان «القاعده» احساس كرد كه شيوه اش با نظام سعودي همخواني ندارد، تصميم گرفت با اجراي عمليات تروريستي، اوضاع آن كشور را مختل سازد.دولت در پاسخ، صدها تن را كه مظنون به مشاركت در فعاليت هاي تروريستي بود، دستگير كرد و افراد ديگري را تحت تعقيب قرار داد و هم اكنون عمليات امنيتي ويژه اي را براي كشف گروه هاي سري به اجرا در مي آورد و كنترل شديدي را بر صندوق هاي خيريه و نقل و انتقال پول اعمال مي كند، زيرا ممكن است توسط سازمان هاي تروريستي جهاني به كارگرفته شود. با توجه به حوادثي كه رخ مي دهد، اين امور باعث توقف فعاليت تروريست ها نشده است. افزون برآن، اسامه بن لادن در امور خود عجله نشان مي دهد و «القاعده» مايل است يورش هاي تروريستي در سرزمين سعودي را در واقع به مسأله اي روزمره بدل كند. در پس همه اينها، هراس تروريست ها از «گذر زمان» به چشم مي خورد. يورش عليه نظام سعودي، هنگامي انجام مي گيرد كه محبوبيت و هيبت عربستان سعودي رو به افزايش است.
اجبار نيروهاي زميني آمريكا براي عقب نشيني از كشور به طور ضمني به اين امر كمك كرد و عربستان سعودي پس از ارايه طرح «زمين در مقابل صلح» به يكي از مهم ترين مراكز ثقل سياسي براي حل عادلانه مسأله خاورميانه بدل شده است. بي گمان نبرد ميان حكومت سعودي و سازمان هاي تروريستي هنوز به پايان خود نرسيده است و هواداران تندروها همچنان در كشور فعال اند. طبق گفته عادل جبير، مشاور اميرعبدالله وليعهد عربستان سعودي، وي به همه كساني كه مي كوشند تروريسم را با مسايل ديني توجيه كنند، هشدار داده و تأكيد كرده است كه هر كس اين كار را انجام دهد، شريك تروريست هاست و به سرنوشت آنان دچار خواهد شد.
منبع: الشرق الاوسط
ترجمه: يوسف عزيزي بني طرف

سايه روشن سياست
باسياستمداران تا انتخابات رياست جمهوري
اشاره : ديروزدر همين صفحه ديدگاه شش تن ازنمايندگان مجلس وسياستمداران درباره دوره آتي انتخابات رياست جمهوري را خوانديد.امروزدر ادامه همين موضوع، اهميت انتخابات رياست جمهوري در گفت وگو با محسن موسوي تبريزي، سيدجلال حسيني ، محمدرضا باهنرومحسن آرمين مورد بررسي قرار گرفته است.
008886.jpg

يك عضو مجلس خبرگان گفت: فضاي سياسي اجتماعي جامعه در آستانه انتخابات رياست جمهوري علاوه بر مباني نظري، به بهبود ضريب اطمينان و اعتماد مردم نسبت به حاكميت كشور نيازمند است.
سيد محسن موسوي تبريزي، در گفت وگو با ايسنا، با بيان اين كه انتخابات رياست جمهوري آينده هيچ فرقي با انتخابات قبلي ندارد و از اهميت خاص خودش برخوردار است، افزود: فضايي مطلوب جهت تصميم گيري افرادي كه خود را براي چنين مسئوليتي مناسب مي دانند، بايد هر چه زودتر فراهم شود.
وي فراهم كردن شرايط براي حضور هر چه بهتر و پررنگ تر مردم در عرصه انتخابات رياست جمهوري را داراي دو چهره نظري و عملي دانست و تصريح كرد:  مطبوعات، رسانه هاي گروهي، احزاب، گروههاي مختلف، نخبگان حوزوي و دانشگاهي بايد نسبت به بيان شفاف و روشن ابعاد مختلف سياسي، اجتماعي، اقتصادي جامعه اقدام كنند نه آنكه فقط خواستار رأي اكثريتي مردم باشيم.
وي در پايان تصريح كرد: رئيس جمهور آينده كشور بايد با نگاهي همه جانبه واقعيت هاي موجود را ببيند، امروز كشور نيازمند آزادي بيان و قلم است و مشكلات اقتصادي نيز به گونه اي كمرشكن مطرح است، بنابراين شخصيت معتدلي كه در اين راستا قرار گيرد، مورد توجه مردم خواهد بود.
همچنين سيد جلال حسيني نماينده مردم زنجان در مجلس شوراي اسلامي ، با بيان اين مطلب كه گزينه هاي انتخاب مردم براي رئيس جمهور آينده از ارزشها، اقتصادمداري و دوري از تنش و غوغاسالاري برخاسته است، افزود: همان گونه كه مردم در دو انتخابات اخير مجلس و شوراي شهر نشان دادند، انتخابشان براي رياست جمهوري مبتني بر ارزش مداري است.
وي با اشاره به وظيفه مجلس هفتم ابراز داشت: مجلس هفتم با توجه به موقعيتي كه در نگاه مردم دارد، بار سنگيني براي حل مشكلات پيش روي كشور بر دوش دارد. نماينده مردم زنجان گفت :متأسفانه وعده ها و شعارهايي كه در دولت خاتمي مبني بر انجام اصلاحات داده، در راستاي رشد و تعالي نبود و تحقق نيافت.
همچنين نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي گفت: اگر مجلس بتواند قدم هاي مثبت براي مردم بردارد، و آنچه فضاي نااميدي مي ناميد، به اميد تبديل شود، مهمترين مسأله براي اميدواري و مشاركت گسترده در انتخابات رياست جمهوري حل مي شود. محمدرضا باهنر در خصوص اهميت انتخابات رياست جمهوري آينده اظهار داشت: با مشاركت بيشتر مردم در انتخابات آينده رياست جمهوري، ضريب امنيت ملي بالا مي رود و وحدت و انسجام بين گروه ها زياد مي شود.
وي با ابراز اين عقيده كه بحث كردن پيرامون انتخابات رياست جمهوري زود است، افزود:  انتخاباتي كه هر سال در كشور انجام مي شود، تا حدودي فضاي عمومي را تحت تأثير قرار مي دهد. پس بايد اجازه داد مجلس تا حدودي كارهايش را انجام دهد و روي غلتك افتد و فضاي جامعه وضعيت طبيعي خود را بگيرد تا ببينيم مجلس تا چه حدود مي تواند جوابگوي مطالبات مردم باشد، بعد وارد مباحث انتخابات رياست جمهوري شويم.
نماينده مردم كرمان متذكر شد: فكر  مي كنم از نيمه دوم سال ۸۳ به بعد ،مساله انتخابات به طور جدي در محافل و مراكز سياسي و اجتماعي بحث مي شود وهمين كفايت مي كند، ولي با طرح مباحث از هم اكنون، ممكن است فضاي جامعه، كارآمدي، خدمت كردن به مردم و گفتمان خدمت رساني تحت الشعاع بحث هاي سياسي قرار گيرد كه به مصلحت نيست.وي در ادامه خاطرنشان كرد: براي خبرگزاري ها و رسانه ها زود است كه وارد فضاي داغ انتخابات شوند، اما گروه هاي سياسي كه مي خواهند در آينده فعاليت كنند، از الان بايد جلسه و برنامه داشته باشند. مهندس باهنر با مهم شمردن ايجاد فضا براي افرادي كه قانون اساسي را قبول دارند و مي خواهند درون نظام فعاليت كنند، خاطرنشان كرد: حكومت ما هيچ پشتوانه خارجي غير از فضل الهي و همت مردم ندارد و اينطور نيست كه بيگانگان و كشورهاي ديگر براي كشور ما تعيين تكليف كنند و در اين مورد تمام اميد ما به همت مردم است.
وي در پايان در مورد راهكار جلب نخبگان و دانشگاهيان در انتخابات آينده رياست جمهوري، گفت: بايد تلاش كرد فضا براي مشاركت همگان فراهم شود، ولي عدم حضور مردم در انتخابات ها، تا حدودي دلزدگي از رفتار بيش از حد ضرور سياسي است و اين كه اگر فضا امنيتي و اطلاعاتي شود، مردم علاقه اي به مشاركت در آن فضا ندارند.
يك عضو سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي طرح موضوع تلاش تشكل متبوعش براي ايفاي نقش پدرخواندگي در بين گروههاي دوم خردادي را زاييده تلاش جريان مقابل گروههاي دوم خردادي براي پيشبرد پروژه انتخاباتي شان برشمرد.
همچنين محسن آرمين با اشاره به بيانيه اخير سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي آن را مشتمل بر دو بخش برشمرد و با بيان اين كه بخش اول آن به تحليل وضع موجود اختصاص دارد، افزود: در اين بخش از بيانيه سعي شده تا با استفاده از تجارب انتخابات مجلس هفتم عنوان شود راهبردهاي جريان اقتدارگرا براي انتخابات رياست جمهوري بر چه فاكتورها و عواملي استوار است.
سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي ايران با تأكيد بر اين كه آن چه در بيانيه اخير سازمان آمده مبتني بر استراتژي ترسيم شده از سوي اين تشكل سياسي در جريان برگزاري هفتمين كنگره آن است، گفت: براساس آن چه در استراتژي سازمان آمده، سياست و راه آينده ما نه انزواست و نه انقلاب و انفعال بلكه تلاش همه جانبه براي ايجاد فضاي دموكراتيك است.وي با پيش بيني اين كه در انتخابات آتي قطعا انسجام گروههاي دوم خردادي بيشتر از گذشته خواهد بود، گفت: ممكن است دسته اي به هر دليلي تصميم بگيرند در انتخابات شركت نكنند اما با توجه به شرايط موجود و انحصارطلبي كه از جانب جريان مقابل اصلاح طلبان مشاهده مي شود، انسجام جريان اصلاح طلبي بيش از مجلس هفتم خواهد بود و آنها با انسجام بيشتري در مقابل برخوردهاي جريان مقابل مي ايستند.

|  ادبيات  |   اقتصاد  |   انديشه  |   ايران  |   زندگي  |   سياست  |
|  ورزش  |   هنر  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |