پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۱۰
هانري مردي از دنياي ديگر
008835.jpg
مريم دري منش: تيه ري هانري مثالي خوب براي آن دسته از مهاجماني است كه فقط به بالا بردن تعداد گلهايشان نمي انديشند. نه اينكه او كم گل زده باشد: تنها يازده گل در سال گذشته در لباس تيم ملي فرانسه زده و با سي گل زده در ليگ برتر براي آرسنال لندن قهرمان انگليس، در اين فصل كفش طلايي آقاي گلي اروپا را دريافت كرده است.
اين فرانسوي ۲۶ ساله، بيشتر از اعداد و ارقام، از سرعت، سبك بازي خود و تفريح از بازي به وجد مي آيد. براي او مهم تر از بهترين فوتباليست جهان بودن ،اين است كه او را به عنوان بازيكني خوش اخلاق و فروتن و داراي سبك خاص خود بشناسند و ارج نهند.
بيكسنته ليزارازو،كه به همراه هانري قهرمان جهان و اروپا شده است، او را «كتاب آموزشي سيار در هنر بازي تهاجمي» مي نامد.
اسون گوران اريكسون، مربي سوئدي تيم ملي فوتبال انگليس، او را بازيكني مي نامد كه در جام ملت هاي اروپا، به مانند هر هوادارديگر فوتبال بيشتر از همه از بازي او لذت مي برد: «او از دنياي ديگري مي آيد.»
* آقاي هانري، گل زدن هم مثل نقاشي و خوانندگي هنر است؟
- نمي دانم كه آيا مي توان اينها را با هم مقايسه كرد. اما خود من به فوتبال به عنوان يك هنر نگاه مي كنم. هميشه سعي مي كنم چيزهاي جديدي را كشف كنم. هيچ گاه نمي خواهم كسل كننده باشم.
* اما با بازي كسالت آور هم مي توان پيروز شد.
- بله، اما وقتي خودم يك بازي را تماشا مي كنم، دلم مي خواهد چيزهاي زيبايي را ببينم. نمي خواهم محتاطانه بازي كنم و فوتبال مخربي را ببينم. مي خواهم فوتبال را به عنوان يك هنر تجربه كنم.
* كدام قسمت از اين هنر را بايد فرا مي گرفتيد؟
- همه را. بايد ياد مي گرفتم كه توپ را خوب به جريان اندازم، آن را خوب كنترل كنم، با پاي ضعيفم شوت كنم و بقيه موارد.
* فقط سرعتتان ذاتي است.
- اين را هم بايد ياد گرفت. هر چقدر سريعتر باشي، همان قدر سخت تر است كه توپ را كنترل كني. بايد با توپ سريع باشي. آن را خوب در اختيار بگيري، خوب نگه داري و وقتي تنها يك بار ضربه به توپ لازم است، سه بار ضربه نزني. اين طوري زمان بيشتري در اختيار داري و واقعاً سريع مي شوي. اين را بايد ياد مي گرفتم.
* حتي سرعت فكر كردن را؟
- بايد به عنوان مهاجم، چيزهايي را ديد كه ديگران نمي بينند. خود ما وقتي در حال دفاع هستيم، من هميشه به اين فكر مي كنم كه از كجا مي توانيم حمله كنيم.
* منظورتان اين است كه شما قبل از اينكه اصلاً تيمتان صاحب توپ شود، ايده حمله را داريد؟
- يك مثال ساده: وقتي ما از سمت راست خود مورد حمله قرار مي گيريم و من سمت چپ قرار دارم، اگر صاحب توپ شويم من تنها و جدا از بقيه خواهم بود، بنابراين تغيير مكان مي دهم و دقت مي كنم كه براي حمله متقابل خوب جايگيري كنم. بعد وقتي توپ مي آيد، تمام بازي را پيش روي خود مي بينم. مسير حركت، مسير پاس، گرفتن توپ، تمام كردن كار و همه چيز را. در فوتبال مدرن همه چيز سريع پيش مي رود، خيلي سريع. بنابراين بايد در مغزت، جلوتر از بازي باشي. بايد زمان را ببري تا بتواني بازي را ببري.
* موقعيت را از اول مرور كنيم. هم تيمي شما توپ را در اختيار مي گيرد...
- .... و من حتي الامكان در اين لحظه به يك فضاي خالي مي روم، دور از مدافعان....
* ... و حالا توپ به سمت شما مي آيد. در اين لحظه كوتاهتر از ثانيه، نقشه فكري شما چگونه است؟
- من در اين لحظه يك تصوير داخلي دارم: ياران من كجا هستند، مدافعان حريف كجا هستند، قبل از اينكه توپ به من برسد. سرم پايين است، هنگام دريافت توپ، به آن نگاه مي كنم ولي بدون نگاه كردن مي دانم كه آنها كجا هستند. در مورد بعضي از هم تيمي هايم در آرسنال مثل فردي ليونگبرگ روبرپيرس، اغلب به طور غريزي مي دانم كه چگونه آنها حركت مي كنند. با اين وجود گاهي بايد نگاه كرد، من اين كار را قبل از اينكه صاحب توپ شوم انجام مي دهم. اين همان چيزي است كه اغلب باعث حيرت تماشاگران مي شود. وقتي ما دفاع مي كنيم، آنها فقط به توپ نگاه مي كنند اما نمي بينند كه من چه كار مي كنم. سپس وقتي توپ را دريافت مي كنم و بدون نگاه، در حال حركت توپ را براي يك بازيكن خودي مي فرستم، مات و مبهوت مي شوند: چگونه مي توانستي بداني، تو كه اصلاً نگاه نكردي؟ خوب من قبلاً نگاه كرده بودم.
* در پايان چنين كارهاي تيمي، گاهي به نظر مي رسد كه گل زدن خيلي ساده است.
- اما اين دقيقاً هنر است: كاري را اين قدر راحت انجام دادن و اين قدر راحت به نظر رساندن. تقريباً هر كس در دوران بچگي در پارك فوتبال بازي كرده است و تقريباً هر كسي تصور مي كند كه مي تواند توپ را پاس دهد و يا شوت كند، اما اين قدر هم ساده نيست. كاري كه ما مي كنيم خيلي پيچيده و مشكل است، اما وقتي انجام مي شود، به نظر ساده مي آيد.
* آيا در اين فلسفه فوتبال فرانسوي، مثل آنچه در آرسنال زير نظر آرسن ونگر و يا در تيم ملي فرانسه وجود دارد، پاسي كه منجر به گل مي شود بيشتر از خود گل اهميت دارد؟
- حداقل هدف من اين نيست كه يك گل مهيج و كاملاً تكنيكي بزنم؛ ما كه شو اجرا نمي كنيم. دليلش هم اين است: من احترام زيادي براي بازي فوتبال قائلم. معنايش براي من اين است: رعايت هماهنگي و تطبيق زماني پاس ها. براي مثال يك ضد حمله را در نظر مي گيريم. گاهي هنگام پاس، پنج سانتيمتر تعيين كننده مي شود، اگر شانس گلي باشد و توپ پنج سانتيمتر دورتر ارسال شود، يار من مجبور است متوقف شود، چون ديگر فايده اي ندارد.
* فرض مي كنيم كه پاس مستقيم به سمت شما مي آيد، شما به تنهايي به سمت دروازه بان مي دويد: آيا در چنين موقعيتي مي دانيد كه با كدام دروازه بان سر وكار داريد؟
- براي من فرقي نمي كند كه دروازه بان كيست. به اين موضوع فكر نمي كنم. من هميشه مي گويم: من توپ را دارم. ديگران بايد نگران باشند. من ياد گرفته ام: وقتي تو توپ را داري، راحت باش. ديگري بايد آشفته خاطر باشد.
* در مورد مدافعان نيز همين گونه است؟
- دقيقاً. اين طور نيست كه اصلاً توجه نداشته باشم كه چه كسي در مقابلم بازي مي كند. اما اين مسئله تأثيري رويم نمي گذارد. من توپ را دارم، از چه بايد بترسم؟ به عنوان مهاجم، اجازه نداري بترسي. مدافعان خوبي هستند كه در مقابل آنها خوب بازي مي كنم و مدافعان بدي هم هستند كه در مقابل آنها بد بازي مي كنم، اما موضع من هميشه همان است و آن اين است كه هر مهاجم خوبي نياز دارد كه خونسرد بماند.
* آيا خونسردي را هم بايد ياد مي گرفتيد؟
- من قبلاً خيلي خونسرد بودم. اين يكي از مشكلات من بود. خيلي راحت، خيلي بي خيال. اما به مرور زمان تعادل صحيح را پيدا كردم.
* واقعاً هيچ گاه در ميدان دچار ترس نمي شويد؟
008838.jpg

- هرگز. آخر از چي؟ اين يك بازي است. مردم اغلب معناي حقيقي عبارت فوتبال بازي كردن را فراموش مي كنند. امروز فوتبال با پول زيادي سر و كار دارد و شغل من شده است. من آدم خوش شانسي هستم كه از چيزي پول درمي آورم كه عاشق آن هستم. اما هرگز به فوتبال به چشم تجارت و كسب درآمد نگاه نمي  كنم؛ من هميشه مثل نوجوانان به آن مي نگرم، مثل زماني كه پدرم در باغ با من بازي مي كرد. امروزه نيز همان  قدر خوشحال وارد چمن مي شوم: براي بازي كردن و نه چيز ديگر.
* گردمولر ۳۶۵ گل در بوندس ليگا به ثمر رساند و فقط يك بازيكن حريف بود كه او را به آنجا رساند. كارل هاينس كوربل از اينتراخت فرانكفورت. آيا شما هم يك كوربل داريد؟
- نه، اين يك داستان احمقانه است. اما من اصلاً اين طوري فكر نمي كنم و ابداً چنين افكاري را به مغزم راه نمي دهم. با احترام كامل به دروازه بانها و مدافعان: اگر مي خواهي پيشرفت كني و بهتر شوي، فقط بايد به خودت نگاه كني. وقتي موقعيت گلي را از دست مي دهم، هرگز نمي گويم: چقدر عالي گرفت. هميشه خواهم گفت: بايد بهتر شوت مي كردي. وقتي بعد از بازي به طرف خانه مي روم، اين صحنه ها را مرور مي كنم و فكر مي كنم: مي توانستي بهتر كار كني، قبل از اينكه شوت كني، بايد بهتر جايگيري كني.
* يعني به گل هايي كه زده ايد فكر نمي كنيد؟
- نه. من هميشه به كارهايي فكر مي كنم كه خوب انجامشان نداده ام. براي مثال شما بازي فرانسه و آلمان با نتيجه۳ بر صفر در گلزن كرشن را به ياد نمي آوريد؟
* فقط با بي ميلي زياد. به ياد ندارم كه تيم ملي آلمان در ورزشگاه خودي، مثل نيمه دوم اين ديدار، اين گونه شكست خورده باشد. شما گل اول را زديد و پس از جا گذاشتن ورنز، گل دوم را براي تره ز گه ساختيد.
- پس از آن ديدار، همه از اينكه من دو گل براي فرانسه فراهم كرده بودم، مرا ستايش كردند. ولي هميشه بايد به شانس آن روز فكر كنم، وقتي در يك موقعيت دو به يك قرار داشتيم و من مي خواستم در محوطه جريمه، توپ را در اختيار تره زگه قرار دهم، پاس بدي بود، يك مدافع به ميان ما آمد. فقط فكر كردم:  در يك بازي ديگر، يك بازي سخت تر و مهم تر، شايد اين مي توانست شانس قطعي پيروزي باشد و تو آن را خراب كردي.
* اما يك فرمول روانشناسي اثبات شده در ورزش وجود دارد: مثبت انديشيدن.
- به نظر من، اگر مي خواهي بهتر شوي، بايد هميشه به كارهايي كه اشتباه انجام داده اي فكر كني.
* حالا در مورد يكي از نقاط ضعف كوچك شما صحبت كنيم. شما گل هاي زيادي را با فكرتان مي زنيد، اما تعداد كمي را با سر مي زنيد: تقريباً دو گل از ۱۵۱ گلي را كه براي آرسنال به ثمر رسانده ايد.
- تنها سال گذشته پنج گل با سر براي فرانسه زده ام. آنجا در مقايسه با آرسنال طور ديگري بازي مي كنيم، سانترهاي بلند زيادي برايمان ارسال مي شود. در آرسنال شرايط بازي ديگري داريم، توپ را روي زمين نگه داشته و سرعت زيادي داريم. فرصت گلزني با سر به ندرت پيش مي آيد. من به همه جاي زمين مي روم، چپ، راست، پشت محوطه جريمه. بيشتر مواقع من كسي هستم كه آخرين پاس را مي دهم يا آخرين سانتر را مي فرستم.
* آيا لذت ساختن يك گل به مانند خود گل زدن است؟
- بله. ما عاشق ساختن گل هستيم. دوباره برگرديم به بازي در گلزن كرشن، هنگام گل دوم، وقتي توپ را به تره ز گه پاس دادم. براي من، هنگامي كه بخواهم يك شادي را براي ديگري فراهم كنم، كاري زيباتر از دادن امكان گل زدن به او نيست. آن گل را خودم مي توانستم بزنم. اما زيباتر از زدن گل، اين است كه تو بداني كه خودت مي توانستي بزني، اما توپ را به ديگري دادي.
* اين دادن و گرفتن ها براي روحيه تيم خوب و مفيد است؟
- مهم است كه همه در تيم اعتماد به نفس داشته باشند. براي من مهم بود كه ديويد يك گل بزند، من يكي زده بودم. به نظر من گاهي بايد چيزي به هم تيمي ها هديه كرد.
* شما در اين فصل يك سري گل هاي رويايي به ثمر رسانديد، شايد عالي ترين آن مربوط به پيروزي ۵ بر ۱ بر اينترميلان باشد كه شما توپ را در نيمه زمين خودي تصاحب كرده و با هفت ضربه آن را به درون دروازه دوختيد. برخي از مردم مي گويند كه تنها چيزي كه هنوز بايد ياد بگيريد، اين است كه گل هايي كاملاً ساده بزنيد.
- من اين فصل تعدادي گل مخصوص به مهاجمان زده ام، بودن در محوطه جريمه در لحظه درست. اما بعضي از مردم هميشه ناراضي هستند. در سه فصل اخير، مجموعاً بيشتر از صد گل براي آرسنال زده ام و باز هم آنها ايراد مي گيرند و اظهار نارضايتي مي كنند. اما من كاملاً راضي هستم.
* و اگر مي توانستيد آرزوي چيزي را بكنيد، چيزي كه يك مهاجم ديگر دارد؟
- نه، از بازيكنان فعلي، هيچ چيز. كسي كه مورد ستايش من بود،ماركوفان باستن بود. او همه چيز داشت. مي توانست گل بزند و گل بسازد، خيلي مهارت داشت و در كنار توپ نخوت و ادعايي خاص داشت كه فقط بازيكنان كاملاً بزرگ از خود بروز مي دهند. چيزي كه من از فان باستن ياد گرفتم اين بود: وقتي او توپ را در اختيار داشت، توپ مال او بود. تو اگر توپ را داشته باشي، مي تواني با آن هر كاري بكني. چرا دستپاچه شدن، ترس داشتن؟  براي خيلي از بازيكنان، بزرگترين ترس زماني است كه توپ را در اختيار دارند، مي ترسند كه آن را از دست بدهند يا اشتباه عمل كنند. بازيكنان بزرگ توپ را مي گيرند، آن را كنترل مي كنند و امكانات را مي سنجند و در اين اثنا كاملاً راحت هستند، درست مثل من.

دبير كل  كنفدراسيون  دو و ميداني  آسيا :
ايران قهرمان بلامنازع پرتابها در آسيا مي شود
008826.jpg
دبير كل  كنفدراسيون  دو و ميداني  آسيا گفت : ايران  در آينده  نزديك  قهرمان  بلامنازع  پرتاب هاي  قاره  كهن  خواهد بود.
موريس  نيكولاس  با بيان  مطلب  فوق  افزود: كاملاً مشخص  است  كه  فدراسيون  دو و ميداني  ايران  سرمايه گذاري  بسياري  را بر روي  پرتاب ها انجام  داده  است . بدون  ترديد اين  سرمايه گذاري  در آينده  نزديك  بيشتر نمايان  خواهد شد.
وي  اضافه  كرد: نمونه  بارز اين  مدعا حضور قدرتمندانه  پرتابگران  ايران  در يازدهمين  دوره  رقابتهاي  دو و ميداني  جوانان  آسيا است  كه  به غير از پرتاب  چكش  ، دو پــرتابگر ديگر ايراني  در مواد پــرتاب  ديسك  و وزنه  بسيار خوش  درخشيدند.
نيكولاس  خاطر نشان  كرد: به  نظر مي رسد كاوه  موسوي  در ماده  پرتاب  چكــش  نيز با مشكلي  روبه رو بوده  چرا كه  مسوولان  فدراسيون  دو و ميداني  ايران  ركورد اين  پرتابگر را بسيار بالاتر از حدي  كه  وي  در مسابقات  به  ثبت  رساند، اعلام  كرده  بودند.
دبير كل  كنفدراسيون  دو و ميداني  آسيا در بخش  ديگري  از سخنان  خود افزود: دوندگان  ايراني  در سالهاي  بسيار دور يعني  در بازيهاي  آسيايي  تهران  در ماده هاي  نيمه  استقامت  و پرش  ارتفاع  يكي  از قدرتهاي  آسيا بودند اما در حال  حاضر نگرش  فدراسيون  دو و ميداني  ايران  تغيير يافته  و آنان  برنامه هاي  طولاني  مدت  و منسجمي  را در پرتابها دارند.
وي  در خصوص  سطح  كيفي  يازدهمين  دوره  رقابتهاي  دو و ميداني  جوانان  آسيا گفت : حضور۳۹ كشور در اين  دوره  از پيكارها نشان دهنده  رشد دو و ميداني آسياست  و ما اميدواريم  اين  روند همچنان  تداوم  يابد.
دبير كل  كنفدراسيون  دو و ميداني  آسيا اضافه  كرد: تقريباً اكثر مربيان  قاره آسيا در گذشته  در سطحــي  كاملاً آماتوري  بودند اما در سالــهاي  اخير ايــن  كنفدراسيون  با برگزاري  كلاس هاي  متعدد حرفه اي  و اعزام  آنان  به  اروپا موفق  شده  سطح  دانش  فني  مربيان  اين  قاره  را افزايش  دهد.
نيكولاس  در بخش  ديگري  از سخنان  خود علت  حضور دوندگان  آفريقايي  در قطر را مبالغ  هنگفتـي  كه  فدراسيون  دو و ميداني  آن  كشور به  دوندگان  آفريقايــي  مي دهد، ذكر كرد.
وي  ادامه  داد: هم  اكنون  فدراسيون  بين المللي  دو و ميداني  در حال  تدوين  مقرراتــي  است  تا حضور دوندگان  آفريقايي  را در كشــورهاي  متمول  و ثروتمند محدودتر كند.
دبير كل  كنفدراسيون  دو و ميداني  آسيا اظهار داشت : اين  كنفدراسيون  طرحي  را به  فدراسيون  بين المللي  اين  رشته  ارايه  داده  كه  براساس  آن  دوندگاني  مي توانند با پيراهن هاي  ديگر كشورها در مسابقات  شركت  كنند كه  حداقل  سه  سال  در آن  كشور اقامت  داشته  باشند.
نيكولاس  سنگاپوري  درباره  انتظار كنفدراسيون  دو و ميداني  آسيا از دوندگان  اين  قاره  در بازيهاي  المپيك  ۲۰۰۴ آتن  گفت : دوندگان  كشورهاي  ژاپن ، قطر و چين  از اميدهاي  اول  اين  كنفدراسيون  براي  كسب  مدال  در المپيك  هستند.
وي  اضافه  كرد: در بخش  زنان  نيز دوندگان  سرعت  چين  و سريلانكا مي توانند براي  آسيا افتخارآفرين  باشند.
دبير كل  كنفدراسيون  دو و ميداني  آسيا خاطر نشان  كرد: عباس  صميمي  پرتابگر ديسك  ايران  هم  مي تواند با درخشش  خود علاوه  بر كسب  مدال  براي  ايران  افتخاري  براي  آسيا به  ارمغان  بياورد كه  ما اميدواريم  تمامي  دوندگان  قاره  كهن  حضور پر باري  را در اين  بازيها داشته  باشند.
احسان  حدادي  : از كسب  مدال  طلا و ثبت  ركورد براي  كشورم  خوشحالم 
احسان  حدادي  دومين  جوان  مدال  آور تيم  ملي  دووميداني  جوانان  كشورمان در يازدهمين  دوره  مسابقات  قهرماني  جوانان  آسيا در مالزي  از كسب  مدال طلا و ثبت  ركورد اين  ماده  بنام  ايران  ابراز خوشحالي  كرد. به  گزارش  خبرنگار اعزامي  واحد مركزي  خبر، قهرمان  پرتاب  ديسك  مسابقات  دووميداني  جوانان  آسيا افزود: فكر مي  كردم  بر روي  يكي  از سكوهاي  قهرماني  آسيا بايستم  اما از شكستن  ركورد اين  ماده  مطمئن  نبودم.  وي  افزود: حريف  عربستاني  من  ديسك  ۲ كيلوگرم  را ۵۹ متر و ۸۸ سانتي  متر پرتاب  كرده  بود و من  تعجب  كردم  چرا ديسك  ۱ كيلو و ۷۵۰ گرمي  را نتوانست  بيش  از ۵۹ متر و ۳۳ سانتي  متر پرتاب  كند و اين  شايد خواست خدا بود .حدادي  مهمترين  عامل  موفقيت  خود را دعاي  خير مردم  ، برگزاري  اردوهاي مستمر و متعدد فدراسيون  دووميداني  و بهره  گيري  از مربي  خارجي  دانست و گفت  از فدراسيون  مدير تيم  هاي  ملي  و مربيان  خود كه  مدت  ۷ ماه  در اردو براي  من  زحمت  كشيده  اند تشكر مي  كنم .

خبرها و نگاه ها
مهدي  دادرس: مسئولان  باشگاه  پيكان  تحت  فشار بازيكنان  قرار نخواهند گرفت
008829.jpg
معراج مژده ـ مدير عامل باشگاه فرهنگي، ورزشي پيكان  تهران  گفت:  مسوولان  اين  باشگــاه  تحت  فشار برخي  از بازيكنان  براي  افزايش  دستمزد قرار نخواهد گرفت .
«مهدي  دادرس» گفت:  برخي  از بازيكنان  در اين  آشفته  بازار قصد دارند با درخواست افزايش  نجومي  دستمزد بازيكنـان  راه  صد ساله  را يك  شبه  بپيمايند. وي  افزود: مسئولان  باشگاه  پيكان  تهران  اگر احساس  كنند كه  تحت  فشار بازيكنان  قرار گرفته اند، قيد قهرماني  را مي زنند و با بازيكناني  جوان  در فصل  آينده  مسابقات  واليبال  قهرماني  باشگاه هاي  برتر ايران  شركت  مي كنند.
دادرس  در ادامه  اظهار داشت:  بازيكنان  تيم  پيكان  در نشست  خود با مسئولان  اين  تيم  موافقت  خود را با افزايش  دستمزدشان  بنا به  سقف  تعيين  شده  اعلام كردند افزون  بر آن  كه  «افشين  عليايي » نيز به جمع  آنان  اضافه  شد. مديرعامل  باشگاه  فرهنگي  ، ورزشي  پيكان  تهران  خطاب  به  دست اندركاران  باشگاه  پگاه  اروميه  گفت : دست اندركاران  اين  باشگاه  نبايد پول  بي رويه  براي دستمزد بازيكنان  پرداخت  كنند چرا كه  اين  امر باعث  تشديد آشفته  بازار كنونـي مي شود . افزون  بر آن  بايد جوابگوي  پرداخت  چنين  پول هاي  پرداختي  باشند.دادرس  در ادامه  گفت:  من  پيش  از اين  نيز مخالفت  خود را با افزايـش بي رويه  دستمزد بازيكنان  اعلام  كرده  بودم  و اكنون  نيز اعلام  مي كنم  ، باشگاه  پيكان  براساس  توافقات  صورت  گرفته  ، سقف  پرداخت  حقوق  بازيكنان  را رعايت  مي كند.
008832.jpg

شرط بندي  اينترنتي  در مورد جام  ملت هاي  اروپا در تايلند ممنوع  مي شود
پليس تايلند   از دست  اندركاران  خدمات  اينترنتي  در اين  كشور خواست  صفحات  مربوط به  شرط بندي  روي  مسابقات  جام  ملت هاي  اروپا را كه  از انگليس  حمايت  مي شود، فيلتر كنند.
به  گزارش  خبرگزاري  فرانسه  از بانكوك ، «پونگ  ساپات  پونگ  شارون » سخنگوي  پليس  تايلند توضيح  داد: از اين  شركت ها خواسته ايم ۱۱ وب  سايت  ويژه  شرط بندي  روي  مسابقات  يورو ۲۰۰۴ را به  طور موقت  از فهرست  خدمات  خود حذف  كنند به  طوري  كه  دسترسي  به  آنها وجود نداشته  باشد.
شرط بندي  فوتبال  يك  عمل  غيرقانوني  در تايلند محسوب  مي شود كه  به  يك تجارت  پرسود زيرزميني  در اين  كشور تبديل  شده  است .
يك  مركز تحقيقاتي  در تايلند اعلام  كرد در طول  سه  هفته  برگزاري  مسابقات  يورو ۲۰۰۴ ، ۸۱۴ ميليون  دلار از محل  شرط بندي ها جابجا مي شود.
پليس  تايلند در روز شنبه  يعني  نخستين  روز شروع  رقابت هاي  جام  ملت هاي  اروپا بيش  از ۳۰۰ شخص  حرفه اي  در امر شرط بندي  را بازداشت  كرد.
هزاران  تايلندي  براي  سهولت  در انجام  شرط بندي  به  كازينوهاي  واقع  در نزديكي  مرزهاي  اين  كشور در مجاورت  كامبوج  رفته اند كه  پليس  قصد دارد مدارك  و مبالغ  همراه  اين  افراد را در بازگشت  مورد بازرسي  قرار دهد. قانونمند شدن  شرط بندي  در تايلند از نوامبر گذشته  مطرح  شده  تا اين  چرخه  عظيم  مالي  را تحت  قانون  و حساب  و كتاب  مشخص  و منظم  درآورد اما هنوز هيچ  اقدامي  انجام  نشده  است .

دوچرخه  سوار زن  ايراني  در ادامه  سفر به  دور دنيا وارد پايتخت  چين  شد
«پوپه  مهدوي  نادر» دوچرخه  سوار ايراني  كه  از سال  گذشته  سفر به  دور دنيا را با دوچرخه  آغاز كرده  است  در ادامه  سفر خود بعدازظهر دوشنبه  هفته جاري وارد پكن  پايتخت  چين  شد. «مهدوي  نادر» اوايل  ماه  گذشته  ميلادي  از نپال  وارد منطقه  خودمختار تبت  چين  شد و سفر دور دنياي  خود را از شهر «شي  آن» ابتداي جاده  ابريشم  در شمال  غرب  چين  ادامه  داد و پس  از طــي  مسافت  بيش  از يك هزاركيلومتر به  پكن  پايتخت  چين  وارد شد . وي  به  هنگام  ورود به  ابتداي  شهر پكن  طي  مراسمي  از سوي  ايرانيان  مقيم  پكن  بويژه  زنان  ايراني  به  گرمي  مورد استقبال  قرار گرفت .
مهدوي  نادر همچنين  در جمع  خبرنگاران  و شبكه هاي  تلويزيوني  چين  كه چندين  كيلومتر مسافت  قبل  از ورود وي به  پكن  را تصويربرداري  كردند، گفت : به  عنوان  يك  زن  ايراني  بسيار خرسندم  كه  توانسته ام  اين  مسافت  طولاني  را با شعار عشق  ، دوستي  و صلح  جهاني  طي  كنم .

هشت  ورزشكار تركمن  در مسابقات  المپيك  آتن  شركت  مي كنند
دبيركل  كميته  المپيك  تركمنستان  گفت : تركمنستان  در بازي هاي  المپيك  ۲۰۰۴آتن  با هشت  ورزشكار در پنج  رشته  ورزشي  شركت  مي كنند.
«آزاد مراداف » افزود: در اين  مسابقات  دو ورزشكار در رشته مشت  زني ۲، نفر در دو وميداني ، دو نفر در شنا، يك  نفر در تيراندازي  و يك  نفر در وزنه برداري  از تركمنستان  شركت  مي كنند. وي  افزود: هيات  ورزشي  تركمنستان  در بازي هاي  المپيك  را يازده  نفر ديگر به  عنوان  سرپرست  ، همراه  و مربي  همراهي  مي كنند و مجموعا ۱۹ نفر به  عنوان  هيأت  ورزشي  تركمنستان  به  آتن  اعزام  مي شوند.
صفرمراد نيازاف  رييـــس  جمهوري  تركمنستان  با صدور   مصوبه اي كه  در مطبوعات  اين  كشور چاپ  شد، تركيب  هيأت  اعزامي  از تركمنستان  به اين  مسابقات  را تصويب  كرد.
تركمنستان  پس  از دستيابي  به  استقلال  تاكنون  دو بار در بازي هاي  المپيك  در سالهاي  ۱۹۹۶ در آتلانتا و در سال  ۲۰۰۰ در سيدني  شركت  كرده  ولي  موفق  به كسب  هيچگونه  مقامي  نشده  است .

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
ايران
زندگي
سياست
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |