پنجشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۱۰
با رايزني مسئولان وزارت تعاون و وزارت كشور انجام مي شود
تصميم گيري نهايي براي تشكيل اتحاديه تاكسيراني زنان
008859.jpg
مريم پاپي- در حالي كه آژانس هاي حمل و نقل زنان در استان هاي مختلف كشور فعال هستند، براي ساماندهي رانندگان زن تاكسي و تشكيل اتحاديه تاكسي بانوان هنوز مخالفت هايي وجود دارد كه تشكيل تعاوني تاكسيراني زنان كشور را نيز با اشكال مواجه كرده است.
چندي پيش مسئولان وزارت تعاون و وزارت كشور جلسه اي تشكيل دادند تا موانع و مشكلات موجود براي ورود زنان به يك صنف جديد در قالب تشكيل «اتحاديه تاكسيراني زنان» را مورد بررسي قرار دهند.
در اين جلسه كه با حضور مشاور حقوقي و مديركل امور بانوان وزارت كشور و مدير كل دفتر تعاوني هاي حمل و نقل وزارت تعاون تشكيل شد، حاضران به اين نتيجه رسيدند كه موانع قانوني برسر راه تشكيل اين اتحاديه وجود ندارد و تنها مانع موجود، بدست آوردن موافقت سازمان تاكسيراني با تشكيل يك اتحاديه مشابه زنانه است.
تقاضاهاي زنان براي شغل رانندگي و از سوي ديگر احساس نياز جامعه به تاكسي هايي كه با وجود راننده زن مي توانند امنيت بيشتري را براي زنان فراهم كنند و اشتغالزايي براي خيل عظيم زنان موجب طرح ايجاد تاكسي هاي مخصوص زنان شده، طرحي كه در بسياري از استان هاي كشور به اجرا در آمده است ولي با وجود آن هنوز تهراني ها تاكسي هاي تلفن زنانه ندارند.
اطلاعات بدست آمده از نتايج تحقيقات روي آسيب هاي اجتماعي زنان، همچون پژوهشي كه كميته تحقيق خشونت سايت زنان ايراني در خصوص خشونت هاي خياباني بر روي زنان بالاي ۱۵ سال تهراني انجام داده، ضرورت وجود آژانس هاي زنانه را بيشتر نشان مي دهد. بنابر آمارهاي اين پژوهش، ۲۹ درصد زنان خشونت ديده، در تاكسي مورد خشونت قرار گرفته اند.
در حال حاضر استان هاي آذربايجان شرقي و غربي، قزوين، قم، خوزستان، مازندران، اردبيل، اصفهان، مركزي، فارس، هرمزگان، خراسان و بوشهر داراي آژانس اتومبيل بانوان هستند كه در مجموع ۱۸ آژانس در اين زمينه در كشور فعالند.
وزارت تعاون اين آژانس هاي اتومبيل كرايه را در طبقه بندي تعاوني هاي بانوان قرار مي دهد و با وجود فعاليت ۲۴۱ عضو در اين بخش و ارايه تقاضاهاي جديد، مسئولان دفتر تعاوني هاي حمل و نقل ايجاد تعاوني براي زنان تاكسي دار را اقدامي در جهت ساماندهي افراد فعال در اين شغل مي دانند.
با وجود طرح واگذاري سرويس مدارس و مهدكودك ها به رانندگان زن و فعاليت تعدادي راننده زن در سطح شهر و خطوط بين شهري استان تهران (همچون تهران- قزوين) هنوز زنان تهراني آژانس مخصوص بانوان ندارند. اين در حالي است كه طرح تعليم رانندگان زن براي هدايت اتوبوس هاي شهري كه در چند منطقه نيز آزمايش شد متوقف مانده و به مرحله عمل نرسيد.
شنيده مي شود كه سال هاي گذشته تشكيل تعاوني تاكسيراني بانوان در شهر تهران مطرح شده و با مخالفت اداره اماكن روبه رو شده و زنان متقاضي تهران نيز در اين مدت پراكنده شده اند. در اين شرايط به دليل نبود تعاوني يا اتحاديه اي در اين خصوص براي زنان تهران، ايجاد اتحاديه زنان كشور نيز با مشكلات اداري مواجه شده است.
اعظم نوري، مشاور حقوقي وزارت كشور طرح تشكيل اتحاديه تاكسيراني زنان را اقدامي در جهت ورود رسمي زنان به يك صنف جديد دانسته و اظهار داشت: اين اقدام علاوه بر اشتغالزايي براي زنان، موجب بهره مندي آنان از تسهيلات تعاوني هاي زنانه مي شود چون مطابق قانون، تعاوني هايي كه ۷۰ درصد اعضاي آنها زن هستند به تأييد نهادهاي ذي ربط از تسهيلاتي همچون معافيت از پرداخت تمام سهام آورده برخوردار مي شوند و لازم نيست سرمايه اوليه اي داشته و سهامي بسپارند.
ورود زنان به صنف تاكسيراني از نظر قانوني با اختلاف نظرهايي مواجه است. برخي كارشناسان دريافت مجوز تاكسي هاي «راهي» را براي زنان بدون اشكال مي دانند ولي عنوان مي كنند كه با اين وجود تا به حال هيچ زني براي دريافت اين مجوز تقاضا نداده است. اعظم نوري در اين خصوص گفت: قانون تاكسيراني تأكيدي بر منع اشتغال زنان در اين شغل ندارد و به همين دليل نيازي به تصويب قانوني و گذشتن از توافق شوراي شهر نيست.
وي افزود: تنها در صورت توافق وزارت تعاون و وزارت كشور، تشكيل اتحاديه تاكسيراني زنان امكانپذير است.
اما سيدجمال هاشمي عربي، رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان تاكسيراني تهران با استناد به بندقانوني مربوط به پايان خدمت سربازي در شرايط احراز پرواز تاكسيراني تأكيد كرد: استنباط حقوقدانان از بند مربوط به خدمت سربازي اين است كه تاكسيراني يك شغل مردانه است، مگر در شرايط خاصي كه زنان مجبور به فعاليت در اين زمينه باشند.
اين در حالي است كه محتشمي پور، مديركل امور بانوان وزارت كشور پس از تشكيل جلسه با وزارت تعاون اظهار داشت: «تاكسيراني به خاطر بحث هاي رقابتي در مقابل تشكيل اتحاديه بانوان تمكين نكرده است.» مشاور حقوقي وزير كشور نيز گفت: «مخالفتي با تشكيل اين اتحاديه وجود ندارد تنها مسئولان سازمان تاكسيراني فكر مي كنند كه بخشي از كار آقايان به سمت خانم ها سوق پيدا مي كند.»
در اين شرايط هاشمي عربي نظرات خود را در خصوص تشكيل اتحاديه تاكسيراني بانوان اينگونه بيان كرد: مجوزهاي تاكسيراني بايد براساس مقررات در شرايط مدون آيين نامه اي باشد و بدون پايه و اساس و تنها با دادن شعار نمي توان بخشي را به وجود آورد كه وظيفه سرويس دهي به زنان را داشته باشند.
وي ارايه توضيحات بيشتر را به مصاحبه ديگري در آينده موكول كرد. مشاور حقوقي وزارت كشور در پايان اظهار اميدواري كرد كه تصميم گيري در خصوص اتحاد تاكسيراني بانوان در جلسه بعدي كه با حضور مسئولان وزارت كشور، مدير كل امور تعاوني هاي حمل و نقل وزارت تعاون و ساير بخش هاي مرتبط تشكيل صورت گيرد تا نظرات دستگاه هاي اجرايي نيز در اين اقدام لحاظ شود.
عكس از :غزاله حقاني

اردوهاي دانش آموزي با ركود مواجهند
امنيت اردوهاي دانش آموزي را چگونه تضمين كنيم؟
008874.jpg
روزهاي پاياني سال تحصيلي دانش آموزان يكي از دبيرستان هاي دخترانه تهران مقابل اردوگاه شهيد باهنر در اتوبوس فرسوده آموزش و پرورش نشسته اند، اتوبوس پارك مي شود ولي نمي ايستد، ترمز مي برد و مسافتي ۵۰۰ متري را در شيب تند خيابان با سرعت رو به عقب مي رود، دو اتوبوس پارك شده ديگر مانع از سقوط اتوبوس فرسوده به دره مي شوند، يك تصادف، ترس و كوفتگي بدن هاي دانش آموزان و پايان يك اردوي دانش آموزي.
اردوهاي دانش آموزي پس از حادثه دو سال پيش پارك شهر تهران و غرق شدن دانش آموزان، متوقف شدند اما بعد دوباره كم كم از سر گرفته شدند بدون اين كه از طريق اعلام عمومي اطمينان نسبت به ايمن تر شدن اردوهاي دانش آموزي به خانواده ها داده شود. در پايان سال تحصيلي جاري نيز همزمان با پايان يافتن درس هاي دانش آموزان شاهد اردوهاي متعددي بوديم كه از سوي مدارس برگزار شد. خانواده هاي بسياري هستند كه هنوز هم به فرزندان خود اجازه نمي دهند به اردوي دانش آموزي بروند و اين در حالي است كه مجيد متقيان منظم معاون سازمان دانش آموزي شهر تهران كه تنها در تابستان امسال مسئوليت اردو رفتن ۳۵ هزار دانش آموز تهراني را عهده دار است، معتقد است توقف فعاليت هاي اردويي، پاك كردن صورت مسأله بود. وي گفت: مسئولان آموزش و پرورش شايد صلاح ديده اند اردوها را متوقف كنند تا بازنگري بر آنها داشته باشند.
رحيم عبادي، مشاور رئيس جمهورو رئيس سازمان ملي جوانان در گفت و گو با خبرنگار ما در اين رابطه گفت: حوادث پيش آمده در اردوهاي دانش آموزي طي سالهاي گذشته منجر شد تا بازنگري نسبت به سياستها، روش ها و آيين نامه هاي مربوط به اردوها انجام شود. به همين دليل خوشبختانه طي يك سال گذشته ما تقريبا حادثه اي نداشته ايم.
اين درحالي است كه رحيم عبادي رئيس سازمان ملي جوانان با اشاره به اين مطلب كه بر طبق اعلام مراجع قضايي حوادث پيش آمده براي اردوهاي دانش آموزي بيشتر ناشي از يك نوع سهل انگاري غيرعمدي از سوي مربيان مدارس و ساير افراد ذي ربط بوده است،گفت: نبود مربيان آموزش ديده و نداشتن اطلاعات كافي مديران مدارس از محل اردو و ساير اقدامات ايمني از ديگر عوامل موثر در بروز اين حوادث است.
وي افزود: با توجه به ميزان علاقمندي دانش آموزان به سفرهاي گردشگري، پرداختن به اردوها، جزء اولويت هاي اول در برنامه ريزي هاي فراغتي است و نبايد به خاطر برخي از اين نگراني ها اصل موضوع منتفي شود و خانواده ها بايد شرايط اوليه برگزاري اردو را به كمك نهادهاي رسمي تعريف شده مسئول و پاسخگو براي دانش آموزان فراهم آورند.
بنا بر آخرين بازنگري، آيين نامه اردوهاي دانش آموزي كه پيشنهاد آن براي تصويب به وزارت آموزش و پرورش ارائه شده، قرار است براي افزايش ضريب امنيت اردوها، در خصوص بيمه دانش آموزان و خودروها، راهنما و برنامه  اردو و راننده خودرو قوانين با سخت گيري هاي بيشتري اجرا شود.
عباسعلي قامتي، كارشناس مسائل اردوهاي وزارت آموزش و پرورش، ضمن اشاره به اين كه با توجه به مواردي كه در سال هاي گذشته اتفاق افتاده، اردوهاي دانش آموزي با ركود مواجه شده و استقبال كمتري از آنها مي شود گفت: آموزش و پرورش تأكيد دارد كه براي افزايش ضريب اطمينان اردوها، از اين پس علاوه بر بيمه تحصيلي در طول سال، دانش آموزان و مسئولان اردوها براي مقطع خاص زماني اردو بيمه مسئوليت و حوادث مي شوند.
وي افزود: وسايل نقليه بايد سالم بوده، از شركت هاي معتبر كرايه شود و ظرفيت قانوني آن رعايت شده و متناسب با طول، نوع و فصل سفر به امكانات ايمني مجهز باشد.
اين كارشناس اردوهاي آموزش و پرورش ادامه داد: برگزاركننده اردو يا مربي همراه دانش آموزان وظيفه دارد مسير را مشخص كند، همچنين راهنماي سفر، محل برگزاري اردو و زمان اردو در اختيار دانش آموزان و والدين آنها قرار گيرد و تا حد امكان سعي شود كه اين برنامه به طور دقيق به اجرا درآيد.
وي در خصوص مقررات آموزش و پرورش براي اردوهاي دانش آموزي افزود: دانش آموزان بايد شماره تلفن هاي ضروري از جمله نيروي انتظامي و اورژانس را در اختيار داشته باشند.
مجيد متقيان نيز آيين نامه جديد اردوها را يادآور شد و گفت: به منظور افزايش امنيت اردوها، به ازاي هر ۲۱ دانش آموز يك مربي در مقطع ابتدايي به ازاي هر ۱۵ دانش آموز در مقاطع راهنمايي و دبيرستان يك مربي اعزام مي شود در حالي كه قبلاًَ در مقاطع راهنمايي و متوسطه، به ازاي هر ۳۵ دانش آموز يك مربي در مقطع ابتدايي به ازاي هر ۲۸ دانش آموز، يك مربي بايد دانش آموزان را همراهي مي كرد.
وي از برگزاري دوره هاي مختلف آموزشي براي مربيان، معلمان و مديران خبر داد و افزود: تابستان امسال بيش از دو هزار معلم و مدير آموزش گردشگري مي بينند كه اين آموزش شامل ۱۲ ساعت آموزش تئوري و ۸ ساعت آموزش عملي است.
متقيان گفت: هدف از افزايش تعداد مربيان آموزش ديده، افزايش يافتن تعداد اردوهاي دانش آموزي است چون از نظر ما، بچه هاي دوره ابتدايي بايد به تناسب درس هايي كه مي خوانند هفته اي يك بار و راهنمايي و دبيرستاني ها دو هفته يك بار به اردو و گردش علمي بروند.
وي با تقسيم اردوهاي دانش آموزي به اردوهاي متمركز، نيمه متمركز و غيرمتمركز گفت: اردوهاي متمركز از سوي سازمان دانش آموزي، نيمه متمركز از سوي منطقه و مدرسه و اردوهاي غيرمتمركز از سوي مدارس برگزار مي شوند.
به گفته اين مسئول سازمان دانش آموزي در سال ۸۲ ، حدود ۳۰۰-۲۰۰ هزار اردوي غيرمتمركز از سوي مدارس شهر تهران برگزار شده است.
وي ادامه داد: براي برگزاري اردوهاي غيرمتمركز كه درون شهري هستند، بنا بر اين قوانين جديد لازم نيست منطقه آموزش و پرورش درگير شود و صدور مجوز به شوراي مدرسه سپرده شده است.
متقيان با اشاره به چك ليستي كه براي مدارس وجود دارد تا با رعايت آنها امنيت اردوها را فراهم كنند گفت: دريافت گواهي سلامت و رضايت نامه از دانش آموزان، اعزام معلمان آموزش ديده، ساماندهي بچه ها و كرايه وسيله نقليه از مؤسسات معتبر با مسئوليت هاي مشخص از جمله مواردي است كه مدارس بايد اجرا كنند و در صورتي مدرسه به دليل رعايت نكردن اين ضوابط پي گرد قانون دارد كه حادثه اي اتفاق بيفتد و پس از بررسي ، اين قصور مدرسه مشخص شود.
عباسعلي قامتي معتقد است كه سرپرست اردو بايد از دريافت وسيله نقليه فرسوده خودداري كند اما معلمان برگزاركننده اردو مي گويند كه وقتي آموزش و پرورش آژانس را براي دريافت خودرو معرفي مي كند يعني خود نسبت به ايمني خودروهايش اطمينان حاصل كرده است.
سؤالي كه همواره براي اولياي دانش آموزان وجود دارد اين است كه در صورت بروز اتفاقي در اردوي دانش آموزي چه مرجعي پاسخگو خواهد بود، كارشناسان با تأكيد بر تضمين امنيت اردوها از طريق مقررات جديد و همچنين مقرراتي كه قبل از وقوع حادثه پارك شهر نيز وجود داشته، دليل وقوع حوادث را رعايت نكردن ضوابط مي دانند.
از اتفاق مقابل اردوگاه  باهنر تهران هنوز يك ماه نمي گذرد. مسئولان آموزش و پرورش مسئوليت دهها دانش آموز را به مربيان همراه اردوها مي دهند و در حالي كه به گفته خود آنها كوتاهي معلمان در انجام ضوابط ايمني اردوها پيگرد قانوني دارد، در چنين مواردي كه آموزش و پرورش جان دانش آموزان را به خودروهاي فرسوده مورد تأييدش مي سپارد چه كسي بايد پاسخگو باشد؟!

كوتاه از سراسر جهان
اسرار تازه اي از مغز انسان
008871.jpg

كارشناسان دانشگاه لندن چگونگي كاركرد مغز در به يادآوردن غيرارادي جزئيات خطرات گذشته را كشف كرده اند.اين كارشناسان مي گويند، اين كشف تازه مي تواند در درمان دردهاي طولاني از طريق مختل كردن اين فرآيند ذهني كمك كند.
پژوهشگران مي گويند، در جريان آزمايشات خود به چند داوطلب شوك الكتريكي دادند و بعد از آن اين افراد ديگر جزئيات را به خاطر نياوردند، چون اين شوك الكتريكي با محاسبات دقيق روند يادآوري جزئيات را مختل كرده است.
پيش از اين شوك، تصاويري به اين افراد نشان داده شد اما بعد از شوك، آنها جزئيات تصاوير را به خاطر نياوردند.
كشف ديگري كه در جريان اين آزمايشات بدست آمده، وجود سيستم هشدار سريع در ذهن انسان است. ذهن انسان يك كامپيوتر بيولوژيك با بيش از صدميليارد سلول عصبي است كه رفتار و افكار ما را مشخص مي كند.
وقتي كسي مثلاً توسط يك سگ گاز گرفته مي شود، سيستم هشدار سريع مغز به او ياد مي دهد كه نه تنها از آن سگ بلكه از همه چيزهايي كه با او مرتبط هستند مثل عبور از محدوده رفت  وآمد سگ ها اجتناب كند.
008865.jpg

حمله پشه هاي ببري به ايتاليا
زندگي ايتاليايي ها از قله هاي آلپ در شمال گرفته تا دشت هاي ميزوگيورنو در جنوب، در معرض تهديد مهاجمي از جنوب شرق آسيا قرار دارد.با آغاز فصل گرما، اين مهاجم تهديد كننده، ايتاليايي ها را حتي در خانه هايشان وحشت زده كرده است.
اين دشمن مهاجم، پشه بسيار كوچكي است كه اولين بار از جنوب شرق آسيا به همراه لاستيك هاي دست دوم خودرو به جنوا آمد. اين حشره خطوط سفيد راه راه كلفتي روي بدنش دارد و به پشه ببري معروف است كه با شروع تابستان مي آيد، خاموش اما سمج است و برخلاف همنوعانش كه در تاريكي ظاهر مي شوند، تمام مدت روز همه جا هست.پشه ببري به صنعت توريسم ايتاليا در تابستان زيان وارد مي كند. او علاوه بر آزاردهنده بودن، ناقل قوي بيماري هاست.
008856.jpg

فرود سنگ آسماني درخانه اي در نيوزيلند
يك تكه سنگ آسماني به اندازه يك گريپ فروت از روي سقف خانه اي در اوكلند نيوزيلند عبور كرده و در يك اتاق نشيمن، كنار كامپيوتر فرودآمد.
سرعت اين تكه سنگ آسماني هنگام برخورد و فرودآمدن در اين خانه ۵۰۰ كيلومتر در ساعت تخمين زده مي شود.
وقتي يك سنگ آسماني وارد فضاي زمين مي شود به اندازه يك توپ بسكتبال است و سرعتي معادل ۵۰ هزار كيلومتر در ساعت دارد. يك كارشناس سنگ هاي آسماني در دانشگاه اوكلند مي گويد، ارزش اين تكه سنگ بيش از ۵ هزار دلار است. مجموعه داران در سراسر دنيا براي تكه سنگ هايي ۳/۱ كيلوگرمي هزاران دلار پول مي پردازند.
عمده سنگ هاي آسماني كه وارد فضاي زمين مي شوند پيش از رسيدن به زمين مي سوزند. احتمال برخورد يك سنگ آسماني با يك خانه يك در يك ميليارد است. در سپتامبر گذشته دو مورد از اين حوادث در نيواورلئان آمريكا و استان اورسياي هند گزارش شد.
كپسول حاوي DNA
پژوهشگران دانشگاه داويس كاليفرنيا، موفق به ساخت «كپسول  ژن» شدند. اين كپسول  براي درمان بيماري هاي ژنتيكي بر روي موش ها نتايج رضايت بخشي را نشان مي دهد.
دكتر فانتز از دانشگاه داويس مي گويد: «در گذشته براي انتقال DNA (عامل انتقال صفات ارثي) بايد از ويروس استفاده مي كرديم. در واقع ويروس نقش حفاظتي براي DNA داشت. اما اكنون ما توانسته ايم با استفاده از چربي هاي سنتزشده و مقداري ملكول هاي چربي طبيعي DNA را داخل يك كپسول وارد كرده و آن را محافظت كنيم.
او ادامه مي دهد: «اين كپسول براي انتقال DNA از موش والد به فرزندش مورد استفاده قرار گرفته و نتايج رضايت بخشي را نشان داده است. اگر بتوانيم اين كپسول را براي انسان نيز استفاده كنيم بسياري از بيماري هاي ارثي مانند ديابت، سندرم چاقي مفرط مادرزادي، ناهنجاري هاي مادرزادي و... درمان خواهد شد.»
هزينه توليد انبوه اين كپسول هنوز برآورد نشده اما دولت آمريكا به دانشگاه داويس اطمينان داده كه پس از تصويب قطعي طرح، هزينه لازم را در اختيارشان قرار خواهد داد.

آتش سوزي هاي سال گذشته تهران بيش از ۱۱۳ ميليارد ريال خسارت وارد كرد
008862.jpg
بهناز عبدي- بنابر اعلام سازمان آتش نشاني تهران، ۶هزارو ۷۸۷ مورد حريق طي سال گذشته در شهر تهران رخ داده است كه منجر به وارد شدن ۱۱۳ ميليارد و ۱۶۲ ميليون و هشتصد و سي وپنج هزار ريال خسارت به اين شهر شده است.
تعداد حريق ها نسبت به سال ۸۱ كه ۶ هزارو ۶۱۱ مورد حريق را شامل مي شده است، افزايشي معادل ۶۶/۲ درصد را نشان مي دهد.
نكته مهم آن كه سهل انگاري انساني علت ۲ هزارو ۹۸۰ مورد از اين آتش سوزي ها ذكر شده است.
مواردي نظير اتصال سيم برق با ۸۴۱ مورد، آتش بازي بچه ها ۵۶۵ مورد، سوزاندن ضايعات ۵۲۵ مورد، عدم جمع آوري ضايعات يكهزارو ۶۶۲ و در نهايت آتش سوزي هاي عمدي از علل عمده حريق هاي بوده اند كه در دفاتر آمار سازمان آتش نشاني در سال گذشته ثبت شده اند.
اين گزارش حاكي است بر اثر آتش سوزي هايي كه در سال گذشته در شهر تهران به وقوع پيوسته، ۱۲۸ زن، ۴۳۲ مرد و ۶۰ مأمور آتش نشاني مصدوم شده اند و همچنين نام ۵ زن و ۱۸ مرد در فهرست فوت شدگان حريق در سال ۸۲ به چشم مي خورد.
در جدول توزيع فراواني حريق در مناطق مختلف تهران منطقه چهار شهرداري تهران با ۶۱۱مورد آتش سوزي در سال ۸۲ به عنوان منطقه اي كه بيشترين آمار حريق در آنجا روي داده است،  آمده و پس از آن مناطق هجده با ۵۴۹ مورد حريق، منطقه دو با ۵۴۷ مورد و منطقه دوازده با ۴۸۶ مورد حريق در اين جدول آمده است. در اين نمودار همچنين از منطقه ده شهرداري با ۱۳۲ مورد حريق به عنوان منطقه اي كه كمترين تعداد آتش سوزي سال گذشته در آن اتفاق افتاده، نام برده شده است.
دفاتر آمار سازمان آتش نشاني تهران همچنين وقوع ۳ هزارو ۸۸۳ مورد حادثه در سال ۸۲ كه نياز به عمليات مأموران آتش نشان داشته است را در خود ثبت كرده اند كه بر اثر اين حوادث ۱۸۲ مرد و ۲۱ زن كشته شده اند. اين رقم نسبت به سال پيش از آن كه وقوع ۳۴۸۱ مورد حادثه بوده است، ۴۰۲ مورد (۵۵/۱۱ درصد) افزايش را نشان مي دهد. همچنين طي حوادث سال گذشته ۷۴۱ مرد و ۲۴۹ زن و ۷ مأمور آتش نشان مصدوم شدند.
خسارت مالي ناشي از اين حوادث ۲۷ ميليارد و ۴۰۳ ميليون و ۸۹۸ هزار ريال برآورد شده است كه در مقايسه با سال گذشته (۸۱) حاكي از رشد ۸۴/۱۳ درصدي است.
مأموران آتش نشان همچنين سال گذشته موفق شدند در حوادث مختلفي كه روي داد جان ۳ هزار و ۳۰۳ نفر را نجات دهند و همين امر موجب شد كه فوت شدگان حوادث در سال ۸۲ نسبت به سال قبل ۴۲ مورد (۱۷ درصد) كاهش داشته باشند.
بنا به گزارش سازمان آتش نشاني تهران، حوادثي نظير ريزش چاه و حادثه آسانسور از حوادثي هستند كه در شهر تهران به كرات اتفاق مي افتد، چنانچه در سال گذشته مأموران اين سازمان در ۶۹ مورد ريزش چاه و ۸۹۸ حادثه آسانسور شركت كرده اند.
به گفته كارشناسان سازمان آتش نشاني با رشد بي رويه
ساخت و ساز برجها و ساختمان هايي با ارتفاع زياد كه مجهز به آسانسور هستند، شمار افرادي كه دچار حوادث ناشي از سوار شدن آسانسور مي شوند بيشتر شده و مأموران اين سازمان در خلال سال به مأموريتهاي زيادي در اين رابطه اعزام مي شوند.

تورهاي گردشگريد معلمان كشورهاي خارجي را به ايران مي آورند
تابستان امسال تورهاي زميني هر هفته ۲۵۰ نفر از فرهنگيان را به سوريه مي برد
008868.jpg
راه اندازي تورهاي ويژه فرهنگيان با تسهيلاتي نظير پرداخت اقساطي وجوه تور، از حدود دو سال پيش توسط صندوق ذخيره فرهنگيان آغاز شد و با گسترش اين تورها از بعد صرفاً زيارتي به سفرهاي سياحتي و گشت هاي اروپايي تعميم يافت.
برنامه هاي سياحتي صندوق ذخيره فرهنگيان به تازگي ابعاد تازه تري به خود گرفته و مسئولان شركت نسيم صبا در پي آن هستند تا با ايجاد دفاتر نمايندگي در برخي كشورهاي خارجي از جمله انگليس، آلمان و آمريكا،برگزاري مقدمات ديدار فرهنگيان و معلمان كشورهاي خارجي را از نقاط مختلف ايران و برقراري تعامل ميان آنان با مراكز فرهنگي و فرهنگيان كشور را فراهم آورند.
محسن محمد باقرزاده مديرعامل شركت نسيم فرهنگ وابسته به صندوق ذخيره فرهنگيان در گفت وگويي با همشهري گفت: در حال حاضر در حال مكاتبه با برخي كشورهاي خارجي و بويژه كشورهاي عضو آسيسكيد و كشورهاي اسلامي هستيم تا بتوانيم معلمان، گروههاي فرهنگي و ايرانيان مقيم خارج از كشور را در قالب تورهايي با ارائه برخي تسهيلات به ايران بياوريم.
وي با اشاره به ضرورت اطلاع رساني در امر برنامه هاي سياحتي فرهنگيان گفت: در صدد هستيم تا با همكاري صدا و سيماي جمهوري اسلامي برنامه هايي از تورهاي سياحتي فرهنگيان تهيه و پخش كنيم و در عين حال يك نشريه اطلاع رساني در خصوص گسترش فرهنگ گردشگري و ارتقاي سطح آگاهي فرهنگيان در اين حوزه منتشر كنيم.
وي ضمن تشريح برنامه هاي سياحتي و گردشگري فرهنگيان در تابستان سال جاري گفت: امسال براي كشورهاي سوريه، مالزي، هند، چين، مسكو، تركيه، نخجوان، دبي، ايتاليا و فرانسه در بخش تورهاي خارجي و مشهد و كيش در بخش تورهاي داخلي براي تمامي فرهنگيان و خانواده هاي آنان تورهاي گردشگري خواهيم داشت.
وي افزود: تابستان امسال تورهاي زميني سوريه هر هفته ۲۵۰ نفر از فرهنگيان و خانواده هاي آنان را به اين كشور مي برند.
وي كيفيت بالا و نرخ ارزان تر تورهاي گردشگري صندوق را از جمله ويژگيهاي آن نسبت به ساير تورها ذكر كرد و گفت: در بحث تورگرداني، ما هدف سودآوري را دنبال نمي كنيم بلكه صرف پوشش هزينه هاي جاري براي ما كفايت مي كند.
وي گفت: استقبال فرهنگيان از تورهاي تفريحي و زيارتي ما خوب بوده، به طوري كه طي سال گذشته ۲۰ هزار نفر از فرهنگيان و خانواده هاي آنها از سراسر كشور در تورهاي گردشگري شركت كردند كه در ميان تمام استانها، استان اصفهان بيشترين شركت كننده و استانهاي بوشهر و سيستان و بلوچستان كمترين مسافر را داشتند.
وي گفت: در حوزه تورهاي اروپايي، امسال حدود ۱۳۰۰ نفر از فرهنگيان به كشورهاي اروپايي سفر كردند.
باقرزاده در ادامه گفت: سال گذشته كل گردش مالي شركت نسيم صبا، رقمي حدود ۵/۲ ميليارد تومان بود كه در سال مالي جاري با توجه به توسعه فعاليتهاي شركت و استقبال فرهنگيان، اين رقم به ۵/۴ ميليارد تومان خواهد رسيد.
وي برگزاري تورهاي ويژه دانش آموزان در تابستان سال جاري را از جمله ديگر برنامه هاي صندوق ذكر كرد و گفت: امسال با همكاري مدارس، تورهاي يك روزه پيوسته طبيعت گردي را براي دانش آموزان برگزار مي كنيم كه در اين تورها خانواده هاي دانش آموزان هم مي توانند شركت كنند.
وي در پايان در خصوص چگونگي رعايت شئون اسلامي در تورهاي گردشگري فرهنگيان گفت: استراتژي ما در اين تورها به هيچ وجه اجبار و استرليزه كردن نيست چرا كه به اعتقاد ما در درجه اول فرهنگيان خودشان افراد متعهد و مقيدي هستند و در وهله بعد، قطعاً حجاب ارزشي است كه هر كس بايد از درون به آن برسد و چيزي نيست كه ما بخواهيم در تورهايمان با اجبار و تزريق آن را حاكم كنيم.

اولين راهنماي ديجيتالي موزه ها در كشور ساخته شد
براي اولين بار در ايران، دستگاه راهنماي ديجيتالي موزه ها، توسط يك شركت ايراني ساخته شد.راهنماي ديجيتالي موزه ها كه در بسياري از كشورها، به عنوان راهنما در اختيار بازديدكنندگان مكان هاي فرهنگي و تاريخي قرار مي گيرد، براي اولين بار، در ايران نيز ساخته و در حال حاضر مراحل ثبت خود را طي مي كند.مهندس عليرضا يعقوبي مدير پروژه و نظريه پرداز اوليه اين طرح در اين باره گفت: دستگاه راهنماي ديجيتال، به شكل گوشي تلفن سيار، هنگام مراجعه بازديدكننده و در صورت تمايل وي به او ارائه مي شود. چنانچه شخص مزبور به پيشينه و تاريخچه يكي از آثار موجود در حوزه علاقه مند باشد، مي تواند با وارد كردن كد، اطلاعات مورد نياز را از آن گوشي، دريافت كند.

نخستين مدرسه جهانگردي تأسيس مي شود
نخستين مدرسه جهانگردي در ايران از سوي مؤسسه مطالعات استراتژيك صنعت جهانگردي تأسيس مي شود.هاشم اسدزاده درگفت و گو با خبرگزاري سينا تصريح كرد: يكي از ضروريات توسعه جهانگردي در كشور، توجه به آموزش در اين بخش است و مؤسسه مطالعات استراتژيك قصد دارد با ايجاد مدرسه جهانگردي به اين مهم بپردازد.
وي افزود: مدرسه جهانگردي نقش مهمي در پشتيباني كار جهانگردي ايفا خواهد كرد زيرا اين صنعت در كشور ما نيازمند افراد آموزش ديده در اين بخش است.
اسدزاده گفت: مؤسسه مطالعات استراتژيك صنعت جهانگردي با هماهنگي وزارت آموزش و پرورش به دنبال تأسيس اين مدرسه است.

ايران
ادبيات
اقتصاد
انديشه
زندگي
سياست
ورزش
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  زندگي  |  سياست  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |