يكشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۱۳
ايران
Front Page

۱۵ مرداد در پي شكايت مردم بم انجام مي شود:
مسئولان شهر بم در دادگاه حاضر مي شوند
در بم با۴۰ درجه گرما زندگي در چادر طاقت فرساست
009000.jpg
استاندار كرمان و فرماندار سابق بم، ۱۵ مرداد ماه سال جاري جهت پاسخگويي به شكايت جمعي از مردم زلزله زده بم به اتهام سوءمديريت و سهل انگاري در امداد و نجات زلزله زدگان در دادگاه حاضر مي شوند.
محمد رنجبر وكيل پايه يك دادگستري كه وكالت حدود ۱۶ نفر از مردم زلزله زده بم را در اين پرونده برعهده دارد، در گفت وگويي با خبرنگار همشهري با اشاره به اينكه جلسه اول رسيدگي به اين پرونده در اواسط ارديبهشت ماه گذشته به دليل عدم ابلاغ به موقع حكم دادگاه به مسئولان نام برده، برگزار نشد، گفت:
در دادگاه بعدي كه نيمه مردادماه برگزار مي شود، از مقامات و مسئولان براي توضيح و روشنگري مسئله دعوت شده است.
وي سهل انگاري در نخستين ساعات اوليه زلزله بم، كوتاهي در نجات مصدومين از زير آوار، عدم تكافوي نيروي كارآمد امدادگر و سوءمديريت را از جمله عوامل مسلمي دانست كه در نخستين روزهاي وقوع زلزله، موجب بالارفتن شمار كشته شدگان شد و در اين خصوص فرماندار سابق بم، بخشدار مركزي و شهردار اين شهر مي بايست پاسخگوي مردم باشند.
رنجبر با اشاره به اينكه فرماندار شهر بم طي روزهاي گذشته عوض شد، تأكيد كرد: اين كار كمي زود انجام شد ولي فرماندار سابق بم، به هر حال مي بايست در دادگاه محاكمه شود.
وكيل مردم بم همچنين افزود: در اين زمينه دادخواست حقوقي مطرح كرديم و پرونده در شعبه ۱۱ دادگاه عمومي كرمان،  توسط يك قاضي مصمم و عادل در حال پيگيري است.
وي گفت: كتاب «زلزله بم و دفاعيات بم » را بااستناد به اسناد و مدارك موثق و معتبر داخلي و خارجي در ۳۰۰ صفحه به تحرير درآورده ام كه آماده چاپ و طبع است و به كتابي جهاني تبديل خواهد شد.
رنجبر با اشاره به اينكه بيش از هزار نفر از كشته شدگان بم در اثر سهل انگاري مسئولان وقت بم زير آوار جان باختند گفت: بايد ديه مقتولين بم پس از برگزاري دادگاه هاي مسئولان بم محاسبه و به خانواده آنها پرداخت شود. در حالي كه مسئولان ديه را با غرامت فوت اشتباه گرفته و مي خواستند با پرداخت ۵۰۰ هزار تومان براي هر يك از مقتولين به آنها غرامت فوت بدهند كه ما مخالفت كرديم.
وي اتهام شفيعي فرماندار سابق بم و مهندس كريمي استاندار كرمان را در اين پرونده سهل انگاري و كوتاهي در انجام وظيفه دانست و گفت: در روز اول فاجعه بم، هيچ امدادگري به منطقه اعزام نشد و در روز دوم، كه امدادگران آمدند، هيچ وسيله و ابزاري براي آواربرداري و نجات مردم در اختيارشان نبود و در روز سوم، فرستادن بولدوزر نتيجه اي جز تشديد فاجعه انساني و قطع نخاع مصدومين نداشت.
وي در پايان در تشريح وضعيت كنوني مردم بم با اشاره به اينكه مردم بم به دو دسته مردم واقعي بم و گروهي كه از ساير نقاط به اين منطقه مهاجرت كرده اند تقسيم مي شوند گفت: هر چند گرماي هوا و ساير مشكلات هنوز وجود دارد اما در حال حاضر بخشي از كارها به خود مردم واگذار شده و جنب و جوش و تحرك در بين مردم بيشتر شده و احتمال سوءاستفاده اكنون در منطقه كمتر است و اين خود مايه اميد است.
اگر چه دولت مي بايست جيره اي به دست مردم بدهد، اما هنوز اعتبارات در دست مسئولان است. وي گفت: خوشبختانه تعدادي كانكس به مردم واگذار شده و خانه هاي موقت در حال ساخت و آماده سازي و واگذاري است كه اي كاش از اول همه اين كارها صورت مي گرفت.
دماي بم ۴۰ درجه
هزاران نفر از مردم زلزله زده بم، بدون دسترسي به امكانات و تجهيزات سرمايشي، با نزديك شدن فصل گرما زير آفتاب داغ بم با مشكل جدي مواجهند.
به گزارش خبرنگار ما فرارسيدن فصل گرما، كمبود آب آشاميدني به مشكلي جدي تر تبديل شده و زندگي زير چادرها و اماكن اسكان موقت را براي مردم اين شهر طاقت فرسا و با مشقت فراوان همراه ساخته است.
آلودگي آب شرب در بم و نبود امكانات سرمايشي و كولر در اين منطقه طي روزهاي گذشته منجر به شيوع نارسايي هاي دستگاه گوارش، اسهال و استفراغ در برخي ساكنان بم شد.

وزارت بهداشت اعلام كرد:
آمار پزشكان بيكار كاهش يافته است
009006.jpg

مزدك ابراهيميان - مطابق آخرين گزارش معاونت اشتغال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي براساس آمارهاي ارائه شده از سوي سازمان آمار ايران، ستادهاي اشتغال دانشگاهها و انجمن هاي صنفي، آمار جويندگان كار گروه پزشكي در سال ۸۳ نسبت به سال ۸۱ كاهش داشته است اما در همين گزارش آمده است كه در سال ۸۳ بين ۳۰ تا ۳۵ هزار نفر در رشته هاي مختلف پزشكي در جستجوي كار بوده اند.
بر اساس اين گزارش،ساليانه حدود ۱۶ هزار نفر در گروه پزشكي از دانشگاههاي دولتي و ۹ هزار نفر از دانشگاههاي آزاد اسلامي و مراكز وابسته،فارغ التحصيل و روانه بازار كار مي شوند كه از اين ميان ۶۹ درصد در رشته هاي پرستاري، مامايي، پزشك عمومي و علوم آزمايشگاهي، راديولوژي و رشته هاي بهداشت جوياي كار هستند. از طرفي دانشگاه آزاد اسلامي سالانه با پذيرش نزديك به دو هزار دانشجوي مامايي، ۳۲۲۵ دانشجوي پرستاري و نزديك به هزار نفر دانشجو در رشته هاي بهداشتي نقش اصلي در برهم زدن تعادل بازار كار گروه پزشكي را دارد.
پزشكان و مسئولان علاوه بر ميزان بالاي فارغ التحصيلان، دلايل ديگري را نيز براي مشكل اشتغال پزشكان برمي شمارند كه نام آنها را دلايل ريشه دار در اين حوزه مي گذارند. توزيع ناعادلانه پزشكان در سطح كشور به دليل عدم وجود امكانات لازم و لوازم رفاهي، عدم وجود برنامه صحيح براي جذب فارغ التحصيلان، تعرفه هاي نادرست، غلط بودن ساختار نظام هاي بيمه و... از جمله اين مشكلات به شمار مي روند، كه هر كدام در نوع خود معضلي بزرگ در برقراري تعادل بازار كار و فارغ التحصيلان محسوب مي شوند.
دكتر ابراهيم انتظاري دبير انجمن فيزيوتراپي ايران با بيان اينكه فارغ التحصيلان اين رشته مشكلات كمتري براي اشتغال نسبت به ساير رشته ها دارند به همشهري گفت: از بزرگترين مشكلات موجود در اين حوزه توزيع ناعادلانه پزشك در سطح كشور است. درآمد پزشكان در شهرستان ها و امكانات رفاهي موجود در اين نقاط باعث مي شود تا بيشتر پزشكان، كار در تهران را ترجيح دهند و اين خود موجب توزيع نادرست پزشك در سطح كشور و تراكم آن در شهرهاي بزرگي مثل تهران مي شود و بيكاري جامعه پزشكان را دو چندان مي كند. وي گفت: مشكل اساسي ديگر ناكارآمدي نظام بيمه اي و اشكالات ساختاري بيمه هاست. اگر بودجه تخصيص يافته كافي باشد، ساختاربيمه ها درست مي شود. بيمه ها كمبود و كسري بودجه نمي آورند و حق بيمه پزشكان را در موعد مقرر و كامل پرداخت مي كنند و خدماتي كه مي دهند قابل قبول خواهد بود و مردم براساس اعتمادي كه به بيمه ها پيدا مي كنند علاقه خود را براي بيمه شدن نشان مي دهند و اين امر، درآمد بيمه ها را افزايش مي دهد و در نتيجه منجربه شكل گيري اين چرخه و پرداخت به موقع حق بيمه ها مي شود و در نهايت مقرون به صرفه بودن مطلب را به همراه مي  آورد. دكتر انتظاري با اشاره به اينكه در شرايط فعلي عدم تعهد بيمه ها و تأخير در پرداخت حق بيمه ها موجب شده است تا پزشكان تمايلي به طرف قرارداد شدن با بيمه ها نداشته باشند گفت: در نتيجه اين امر پزشكان يا به بخش خصوصي روي مي آورند و يا مطلب را به دليل بالا بودن هزينه ها نسبت به درآمد تعطيل مي كنند. وي گفت: از دلايل ديگر نامتعادل بودن اين بازار، بالا بودن ظرفيت پذيرش دانشگاههاي كشور است. سالانه تعداد زيادي دانشجو در رشته هاي مختلف فارغ التحصيل مي شوند و برنامه درستي براي جذب اين افراد وجود ندارد كه اين امر منجربه كاهش سطح كيفي كار پزشكان مي شود.
دكتر علي يزداني رئيس هيأت مديره انجمن دندانپزشكي ايران نيز به همشهري گفت: ايراد كار ما اين است كه از تجربيات ديگر كشورها استفاده نمي كنيم. كشورهاي پيشرفته و حتي در حال توسعه زماني كه با افزايش تعداد فارغ التحصيلان روبرو مي شوند به سادگي ظرفيت پذيرش دانشجو را كاهش مي دهند و يا اصلاً در برخي دانشكده ها پذيرش را متوقف مي كنند. متأسفانه در كشور ما نرخ توليد دانشجوي گروه پزشكي بسيار زياد است. به عنوان مثال در حال حاضر ۱۸ دانشكده دندانپزشكي در كشور وجود دارد كه سالانه حدود هزار دندانپزشك را روانه بازار كار مي كنند. تربيت اين تعداد دندانپزشك علاوه بر اينكه در طول سالهاي تحصيل هزينه زيادي به دولت تحميل مي كند، تعهداتي نيز ايجاد مي كند. آنها پس از گذراندن طرح وارد بازار كار مي شوند وتازه مي فهمند كه براي افتتاح يك مطب دندانپزشكي به سرمايه اي نزديك به ۵۰ تا ۶۰ ميليون تومان نياز دارند و چون از عهده آن برنمي آيند به جمعيت بيكاران مي پيوندند.
و عده اي هم كه با كمك ديگران و با صرف هزينه هاي زياد اقدام باز كردن مطب مي كنند، به دليل هزينه بالاي درمان و مواد اوليه مراجع هكننده زيادي ندارند. در حال حاضر بسياري از خانواده ها در پرداخت هزينه هاي دندانپزشكي ناتوانند و در نهايت درآمد مطب ها هم پايين است.
دكتر يزداني در ادامه گفت: وزارت بهداشت بايد با انجام يك كار كارشناسي دقيق و مشورت با خبرگان اين رشته راه حلي جدي براي اين مسأله بيابد، كه اين كار هرچه ديرتر انجام شود طبعاً رفع آن در سالهاي آينده مشكل تر خواهد بود.
وي در پايان افزود: در بخش كلان هدف دولت بايد رواج فرهنگ پيشگيري باشد و اگر حتي قسمتي از بودجه موجود صرف اطلاع رساني شود، نتايج و اثرات بسيار بهتري خواهد داشت.
همچنين دكتر حسن هويدا از اعضاي هيأت مديره سازمان نظام پزشكي كشور در اين مورد به خبرنگار ما گفت: علت اصلي بالا بودن نرخ بيكاري در گروه پزشكي اين است كه برنامه اي براي جذب فارغ التحصيلان وجود ندارد.
به نظر من براي رفع مشكل بيكاري و اشتغال زايي دولت بايد داراي اهداف زودرس باشد و اصلاح سرانه و تعديل تعرفه هاي پزشكي را در دستور كار قرار دهد. تعرفه هاي پزشكي بايد با هزينه ها همخواني داشته باشد. زماني كه تعرفه ها و درآمدها با هزينه هاي عادي يك مطب پزشكي تناسب ندارند، مطب نه تنها سوددهي نخواهد داشت بلكه هزينه هاي آن نيز پوشيده نخواهد شد و اين منجر به تعطيلي مطب و پيوستن پزشكان به خيل بيكاران و يا روي آوردن آنها به بخش خصوصي مي شود. از طرفي ساختار نظام سلامت كشور بايد اصلاح شود. پزشكان مثل كشورهاي پيشرفته بايد در جاي خود به امر خدمت رساني به مردم بپردازند. در ايران سيستم درماني تعريف شده نيست. مريض مي تواند به هركسي مراجع كند كه اين بار درمان را افزايش مي دهد. اگر ساختاري تعريف شده داشته باشيم، بيماران و خانواده ها به پزشك مخصوص خود مراجعه مي كنند و از او مشورت مي خواهند و پزشك خانواده با راهنمايي آنها، زمينه درمان را فراهم مي كند و بيماران را از سرگرداني نجات مي دهد. در كشورهاي پيشرفته متخصصين بدون مجوز پزشك خانواده، حق ويزيت ندارند و وظيفه پزشك خانواده حفظ سلامتي خانواده هاي تحت پوشش و نظارت است و اقداماتي كه در بعد تأمين سلامتي خانواده انجام مي دهد بسيار حائز اهميت است.

توسط دانشجويان ايراني براي اولين بار ساخته شد
ساعت آفتابي با قابليت نشان دادن وقت محلي كشورهاي دنيا
009003.jpg

شيوا كشاورزي- گروهي از دانشجويان دانشگاه تربيت معلم واحد حصارك كرج موفق به طراحي و ساخت يك ساعت آفتابي با قابليت نشان دادن زمان در ساير نقاط جهان شدند.
اين ساعت كه به شكل استوانه اي حلقه اي طراحي شده، براي اولين بار در ايران توسط ابراهيم پيلغوش، رضا صفدريان، سمانه بهمنش و سيده فاطمه هاشمي متين دانشجويان فيزيك اين دانشگاه طراحي و ساخته شده است.به گفته اعضاي اين گروه، شاخص ساعت باتوجه به عرض جغرافيايي محل و در راستاي شمال و جنوب تعيين مي شود. ساعت داراي دو حلقه ثابت و متحرك است كه حلقه ثابت زمان شرعي تهران را نشان مي دهد. بر روي حلقه متحرك كه داراي يك پيكان عدسي دار است، اسامي شهرهايي درنظر گرفته شده است كه پيكان بر روي هريك از شهرها قرار بگيرد، سايه شاخص، زمان آن منطقه را نشان مي دهد.
ابراهيم پيلغوش درخصوص هزينه ساخت اين ساعت گفت: براي ساخت اين ساعت در حدود ۶۵۰ هزار تومان هزينه شده كه اعتبار آن توسط معاونت پژوهشي، دانشكده علوم و حوزه رياست دانشگاه تأمين گرديده است.اين گروه كه تحت نام گروه «سمتا» (مخفف ساخت، مطالعه، تحقيق و ابتكار) دراين خصوص فعاليت مي كنند از مهرماه سال ۸۱، طي تحقيقاتي درخصوص ساعت هاي آفتابي و مراجعه به مراكز مختلف نجومي كشور و بازديد از ساعت هاي خورشيدي تهران و در نهايت با راهنمايي هاي مدير گروه تاريخ علم بنياد دايره المعارف اسلامي، با ساخت ماكت هايي از ساعت هاي آفتابي، در مرحله مقدماتي، زمينه طراحي و ساخت ساعت خورشيدي آنالماتيك را فراهم آوردند كه هم اكنون اين ساعت به طول چهار متر در محوطه دانشگاه با سنگ احداث گرديده است.به گزارش خبرنگار ما، اين دومين ساعت آفتابي آنالماتيك است كه در ايران ساخته شده است.گفتني است، گروه «سمتا» پس از گروه ساعت هاي آفتابي «سايه» دومين گروه تخصصي ساعت آفتابي در ايران است.

كوتاه از سراسر جهان

نمك  نشاني از حيات در مريخ
009009.jpg

پژوهشگران ناسا اعلام كردند، روبات تحقيقاتي آنها به موفقيت جديدي دال بر وجود حيات در مريخ دست يافته است.
روبات تحقيقاتي ناسا موفق به يافتن كريستال هاي نمك در سطوح زيرين اين سياره سرخ شده كه خود دليلي متقن،مبني بر وجود نوعي فعاليت آبي و به دنبال آن نوعي حيات در سال هاي دور، روي مريخ است.
از سوي ديگر مقاديري نمك نيز از دهانه آتشفشان هاي سطح مريخ به دست آمده كه نشان از تبخير تدريجي آب و رسوب نمك دارد. پژوهشگران ناسا معتقدند وجود نمك تاييدي حتمي بر وجود آب در مريخ است و وجود آب حيات را اثبات مي كند. آنها عقيده دارند،با تخمين  دقيق زمان رسوب نمك مخصوصاً نمك هاي موجود در دهانه آتشفشان هاي مريخ مي توان به تاريخ و قدمت حيات در مريخ پي  برد.

مرگ نگهبانان آبي
يكشنبه گذشته همزمان با روز جهاني محيط زيست سازمان ملل اعلام كرد صيد بي رويه و غيراصولي و عبور و مرور بيش از حد كشتي ها و قايق هاي صيد ماهي در اقيانوس ها و درياها باعث تهديد حيات مرجان هاي دريايي، قديمي ترين موجودات دريايي و نگهبانان اكوسيستم هاي آبي شده است.
مرجان هاي دريايي آب هاي سرد، عمري معادل هشت هزار سال داشته و به عنوان نگهبانان اكوسيستم هاي آبي و منبع تغذيه نوزاد ماهي ها محسوب مي شوند. با از بين رفتن مرجان ها نه تنها حيات موجودات دريايي به خطر مي افتد،بلكه به تاريخ حيات نيز لطمه وارد مي شود و از سوي ديگر نسل انواع ماهي ها نيز روبه انقراض خواهد گذاشت، چرا كه نوزادان آنها منبع اصلي تغذيه خود را از دست مي دهند.
Un )سازمان ملل) بزرگترين علت از بين رفتن مرجان ها را صيد بي رويه مخصوصاً با تورهاي ماهيگيري، عبور و مرور بيش از اندازه كشتي ها و نزديك شدن بيش از اندازه كشتي هاي تفريحي به تپه هاي مرجاني، فاضلاب هاي صنعتي و فضولات كشتي ها ذكر كرد.
اصلي ترين زيستگاه مرجان ها آب هاي نروژ، نيوزلند و آتلانتيك شرقي است.
009015.jpg

كپسول حاوي DNA
پژوهشگران دانشگاه داويس كاليفرنيا، موفق به ساخت «كپسول  ژن» شدند. اين كپسول  براي درمان بيماري هاي ژنتيك بر روي موش ها نتايج رضايت بخشي را نشان مي دهد.
دكتر فانتز از دانشگاه داويس مي گويد: «در گذشته براي انتقال DNA (عامل انتقال صفات ارثي) بايد از ويروس استفاده مي كرديم. در واقع ويروس نقش حفاظتي براي DNA داشت. اما اكنون ما توانسته ايم با استفاده از چربي هاي سنتزشده و مقداري ملكول هاي چربي طبيعي DNA را داخل يك كپسول وارد كرده و آن را محافظت كنيم.
او ادامه مي دهد: «اين كپسول براي انتقال DNA از موش والد به فرزندش مورد استفاده قرار گرفته و نتايج رضايت بخشي را نشان داده است. اگر بتوانيم اين كپسول را براي انسان نيز استفاده كنيم بسياري از بيماري هاي ارثي مانند ديابت، سندرم چاقي مفرط مادرزادي، ناهنجاري هاي مادرزادي و... درمان خواهد شد.»
هزينه توليد انبوه اين كپسول هنوز برآورد نشده اما دولت آمريكا به دانشگاه داويس اطمينان داده كه پس از تصويب قطعي طرح، هزينه لازم را در اختيارشان قرار خواهد داد.
ماست لبني معجزه آسا
009012.jpg

طبق آخرين پژوهش هاي مركز پزشكي كاليفرنيا، مواد غذايي پروبيوتيك باعث تسكين التهاب هاي روده اي، دفع باكتري هاي مضر روده و دستگاه گوارش، تقويت باكتريهاي بومي دستگاه گوارش و التيام زخم ها و التهاب هاي دستگاه گوارش مي شوند.پروفسور «اليزراز» از مركز پزشكي كاليفرنيا مي گويد: «ماست يكي از مهم ترين مواد خوراكي پروبيوتيك است از اين رو مصرف روزانه آن به مقدار يك ليوان توصيه مي شود».
او مي افزايد: از اين نظر تفاوتي بين ماست ترش يا شيرين و يا كم چرب و پرچرب وجود نداشته و همه انواع ماست اين خاصيت بي نظير را دارا هستند.اكنون پژوهشگران در حال تهيه «كپسول هاي خوراكي» از مواد غذايي پروبيوتيك هستند و اميدوارند با دستيابي به اين يافته علمي، آن را براي بيماران مبتلا به بيماري هاي دستگاه گوارش تجويز كنند.
009018.jpg

نوجوانان چاق و غذاهاي آماده
اكثر نوجوانان غذاهايي همچون همبرگر، ساندويچ و پيتزا را كه در اصطلاح انگليسي به غذاهاي آماده يا فست فود معروفند، دوست دارند و براي خوردن آن اشتهاي زيادي نشان مي دهند. اما تحقيقات نشان مي دهد نوجوانان لاغر بقيه روز را چيزي نمي خورند، در حاليكه همسالان چاق آنها علاوه بر خوردن اين نوع غذا،در طول روز هم غذاهاي ديگري هم مي خورند.
يك گروه از پزشكان آمريكايي كه با تحقيق درباره اين موضوع به اين نتيجه رسيده اند، مي گويند معلوم نيست آيا اين تفاوت رفتاري ميان نوجوانان چاق و لاغر دليل چاقي است يا معلول آن. اما آنچه روشن است اينكه اين عادت غذايي حداقل باعث ادامه چاقي مي شود.هدف از اين تحقيق يافتن پاسخي براي اين پرسش بود كه چرا بعضي از نوجوانان چاق هستند و بعضي لاغر، در حاليكه همه غذاي آماده (فست فود) مي خورند.
اين پزشكان در بخش ديگر تحقيق خود دليل چاق شدن نوجوانان در اثر خوردن اين نوع غذاها را اينطور توضيح مي دهند كه اين نوع غذاها با وجود مقدار زياد كالري به راحتي و در زمان كوتاه بلعيده مي شوند.
بلعيدن ميوه و سبزيجاتي كه ۱۶۰۰ كالري داشته باشند، حجم و زمان زيادي مي برد، در حاليكه اين ميزان كالري فقط در دو همبرگر وجود دارد.

توسط شهرداري تهران
به تعداد خانه هاي تهران دفاتر راهنماي زلزله منتشر مي شود

در راستاي آماده سازي شهروندان تهراني در برابر وقوع حوادث غيرمترقبه و ارتقاي سطح دانش و آگاهي هاي عمومي در مورد اقدامات اوليه پس از حوادث ويرانگري مانند زلزله، دفاتر راهنما به تعداد پلاك هاي شهر تهران منتشر مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري، مركز مديريت و پيشگيري بحران شهر تهران در ادامه برنامه ريزي هاي تخصصي براي آموزش عمومي در سطح تهران به منظور بالا بردن توانايي جامعه در برخورد با وقايع طبيعي، به تعداد پلاك هاي تهران دفاتر راهنماي زلزله منتشر و توزيع خواهد كرد.
دكتر «وحيد جناب» رئيس كميته آموزش مركز مديريت و پيشگيري بحران شهر تهران در اين باره به خبرنگار ما گفت: «برنامه ريزي براي آموزش عمومي جامعه يكي از اهداف اصلي اين مركز است كه تاكنون برنامه هاي متعددي مانند برگزاري همايش ها، آموزش معلمان، دانش آموزان و همچنين تعدادي از مديران شهري در اين راستا اجرا شده است اما بر اساس آخرين تصميم  گيري ها قصد داريم حوزه اين  آموزش را تا حد تمام پلاك ها و خانه هاي شهر تهران گسترش دهيم.»
وي افزود: «در حال حاضر اقدامات اوليه براي تهيه مقدمات كار آغاز شده و به زودي اقدامات اجرايي براي انتشار دفاتر با همكاري مناطق شهرداري آغاز خواهد شد.»
جناب همچنين در مورد فعاليت هاي صورت گرفته در كميته آموزش در سال گذشته توضيح داد: «بيش از ۴۰۰ نفر از مديران شهرداري و حدود ۲ هزار نفر از دانش آموزان در طول سال گذشته تحت نظر كارشناسان ما و همچنين كارشناسان ژاپني كه با آنها همكاري داريم، آموزش هاي تخصصي مديريت بحران را فراگرفتند، ضمن اينكه با هماهنگي صورت گرفته با آموزش و پرورش هفته اي ۴۰ نفر از معلمان مدارس نيز در زمينه مديريت بحران آموزش ديده اند.»
به اعتقاد رئيس كميته آموزش مركز مديريت و پيشگيري بحران شهر تهران، استفاده از دفاتر راهنما نيز به طور حتم به عنوان ابزاري مكمل در كنار رسانه هاي جمعي و ساير برنامه هاي آموزشي نقش قابل توجهي در افزايش آگاهي هاي عمومي جامعه نسبت به زلزله و شرايط بحران و همچنين واكنش صحيح آنها در برخورد با اين وقايع خواهد داشت. با وجود اين نتايج، تحقيقات انجام شده در برخي از مراكز علمي گوياي آن است كه تاكنون اطلاع رساني از طريق دفاتر راهنما و بروشورها به صورت برنامه اي جامع و اصولي انجام نشده است، به گونه اي كه بخش قابل توجهي از شهروندان تهراني اظهار مي كنند كه تاكنون هيچ دفترچه راهنمايي در مورد آماده سازي در برابر زلزله دريافت نكرده اند. تعدادي از كارشناسان اعتقاد دارند آموزش از طريق انتشار جزوه هاي آموزشي و دفاتر راهنما چندان تأثيرگذار نيست. با وجود اين «جناب» انتشار و توزيع دفاتر راهنما را به عنوان مكملي براي ساير برنامه هاي آموزشي مي داند.

مصرف غذاهاي آماده خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را افزايش مي دهد

گسترش مصرف غذاهاي آماده،(fast food ) آمار بيماري هاي قلبي را طي سالهاي اخير افزايش داده است.دكتر مسعود قاسمي رئيس انجمن آترو اسكلروز با بيان اين مطلب گفت: بيشتر غذاهاي آماده به دليل سرخ شدن، عوارض مواد غذايي سرخ كردني را دارا هستند. سرخ كردن غذا، سبب راديكال آزاد اكسيژن در مواد غذايي مي شود كه اين فرايند منجر به سرطان زا شدن مواد غذايي مي شود. وي افزود: استفاده از چربي هاي جامد در مواد غذايي آماده، روغن نامناسب و ميزان چربي بالا كه در ذات مواد غذايي آماده از قبيل چيپس ها، سوسيس ها و... وجود دارد،كه مصرف آنها، احتمال ابتلاي بيماران را به بيماري هاي قلبي- عروقي افزايش مي دهد.وي افزود: هرچه روغن هاي جامد داراي عطر بيشتري باشند، عارضه آنها بيشتر است و بدترين نوع روغن ها، روغن هاي قنادي است .

اهداي خون با هدف «آزمايش خون» بسيار خطرناك است

اهداي خون با هدف آزمايش خون خطرناك است و مي تواند منجر به آلودگي افراد خون گيرنده شود. دكتر اردشير تراب جهرمي مديركل پايگاه انتقال خون استان فارس با بيان اين مطلب گفت: بيش از ۱۶ درصد خونهاي دريافتي سال جاري به دليل احتمال وجود خطر، غيرقابل استفاده بودند و كنار گذاشته شدند. وي ضمن اعلام هشدار به كساني كه به منظور آزمايش خون براي اهداي خون مراجعه مي كنند گفت: با روش هاي معمول تا ۴۵ روز قادر به شناسايي HIV (ويروس عامل بيماري ايدز) نخواهيم بود و گاهي مواقع اين زمان به ۶ ماه نيز مي رسد. وي افزود: هم اكنون در جهان سالانه ۸۰ ميليون واحد خوني داوطلبانه اهدا مي شود كه ۳۸ درصد آن در كشورهاي جهان سوم و ۶۲ درصد مابقي مربوط به كشورهاي توسعه يافته است. در ايران نيز ۹۳ درصد خونهاي گرفته شده، داوطلبانه بوده است.

|  ادبيات  |   اقتصاد  |   انديشه  |   ايران  |   سياست  |   علم  |
|  فرهنگ   |   ورزش  |

|   صفحه اول   |   آرشيو   |   بازگشت   |