سايه روشن اقتصاد
راه آهن چالش جديد اقتصاد چين
|
|
بزرگترين انبار كالا در كشور چين مملو از قطعات خودرو، لاستيك هاي كاميون، موادشيميايي و ساير كالاهاي توليدي است اما راه آهن اين كشور واگن كافي براي حمل و نقل اين كالاها ندارد.
درحقيقت، شبكه راه آهن چين به موازات اقتصاد اين كشور توسعه نيافته و از واگن هاي باري اين كشور ببيشتر براي حمل ذغال سنگ استفاده مي شود، سوختي كه عامل اصلي رشد اقتصادي چين به شمار مي آيد.
رئيس كميسيون توسعه ملي و اصلاحات چين معتقد است هر روز كارخانه هاي اين كشور به انرژي بيشتري نيازمند هستند و چاره اي به جز انتقال سريع ذغال سنگ به مراكز توليدي و صنعتي وجود ندارد.
همين موضوع باعث شده كه ميزان رضايتمندي از حمل و نقل بار در چين از ۶۰ درصد در سال گذشته به ۳۰ درصد در سال جاري كاهش يابد.
نمونه بارز آشفتگي در شبكه حمل ونقل كالا در چين، ايستگاه Zhengzhon شرقي در مركز استان هنان است كه در سال ۱۹۹۷ ساخته شد.
انبار اين ايستگاه مملو از كالا براي حمل ونقل زميني و دريايي است. دولت محلي اولويت نخست را انتقال غلات و موادبهداشتي تعيين كرده به همين دليل كالاهاي ديگر از جمله فولاد بايد در انبار خاك بخورند تا نوبت به حمل آنها برسد.
از چند هفته پيش دولت ، اجراي مقررات حمل ونقل جاده اي را تشديد كرد و به همين دليل كاميون ها ديگر نمي توانند مانند گذشته دو تا سه برابر ظرفيت خود، بار بزنند. همين اقدام پليس، مشكلات حمل ونقل كالا را در چين دوچندان كرده است.
با آنكه كاركنان راه آهن چين به صورت شبانه روزي مشغول فعاليت و انجام وظيفه هستند، اما ظرفيت شبكه راه آهن اين كشور جوابگوي رشد اقتصادي اين كشور نيست.
باتوجه به اينكه مواد خام بسيار دير به كارخانه ها مي رسد، بسياري از توليدكنندگان، فولاد، آلومينيوم و مس، حجم توليدات خود را كاهش داده اند. همچنين بر اثر تأخير در حمل ونقل غلات، قيمت اين محصول در برخي از استان ها افزايش يافته است.
در ايستگاه Zhengzhon شرقي، ۴ خط شبكه راه آهن چين به يكديگر متصل مي شوند. به همين دليل ۲۱۰۰ كارگر به صورت شبانه روزي مشغول تخليه و يا بارگيري واگن ها هستند.
سال گذشته در اين ايستگاه بيش از ۳۴۷۲۰۹ كانتينر منتقل شد كه توزيع داخلي ۱۰ درصد و توزيع خارجي ۲/۳۵ درصد افزايش يافت.
به گفته كارشناسان، افزايش تجارت سنگ آهن يكي از دلايل اصلي بروز مشكلات حمل ونقل در چين بوده است.
تا ماه فروردين سال جاري بيش از ۶۴/۲۸ ميليون تن سنگ آهن وارد شده به چين در بنادر اين كشور انبار شده بود كه ۷ ميليون تن نسبت مدت زمان مشابه در سال گذشته افزايش نشان مي دهد.
براساس آمار منتشر شده از سوي گمرك چين، واردات سنگ آهن چين در ۴ ماه نخست سال جاري ميلادي به
۳۲/۶۸ ميليون تن رسيد كه ۸/۴۴ درصد نسبت به سال ۲۰۰۳ افزايش نشان مي دهد.
پيش بيني مي شود كه مجموع واردات سنگ آهن در سال جاري به ۱۸۰ ميليون تن برسد به همين دليل توسعه شبكه حمل ونقل اين كشور اجتناب ناپذير است. در صورت توسعه شبكه حمل ونقل، سال آينده نيز، ۱۵ درصد بر حجم واردات سنگ آهن افزوده خواهد شد.
كارشناسان معتقدند، چين در يك چرخه تكراري اسير شده و در حال حاضر اغلب كارخانه هاي اين كشور با كمبود انرژي مواجه هستند. هم اكنون دولت مشغول سفارش واگن هاي جديد و توسعه راه آهن است كه براي توسعه شبكه و واگن ها بايد فولاد بيشتري توليد كرد.
طبق برنامه دولت چين ۲۴۲ ميليارد دلار تا سال ۲۰۰۲ براي توسعه شبكه راه آهن هزينه خواهد كرد تا اينكه طول خطوط ريلي اين كشور از ۷۳ هزار كيلومتر در حال حاضر به ۱۰۰ هزار كيلومتر افزايش يابد. همچنين برنامه بعدي دولت، جداسازي شبكه حمل و نقل باري از مسافري است.
رويترز
|