براساس اين لايحه، محدوده طرح ترافيك از شمال تا بزرگراه رسالت، از غرب تا بزرگراه هاي شهيد چمران و نواب و از جنوب غربي تا خيابان هلال احمر گسترش مي يابد
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران لايحه گسترش محدوده طرح ترافيك را تصويب كرد.
به گزارش خبرنگار ما، شوراي شهر ديروز در هفتاد و ششمين جلسه علني خود لايحه اي را تصويب كرد كه به موجب آن شهرداري مجاز است درصورت فراهم كردن امكانات مورد نياز، با هماهنگي دستگاه هاي ذي ربط نسبت به گسترش محدوده طرح ترافيك «از شمال تا بزرگراه رسالت، از غرب تا بزرگراه هاي شهيد چمران و نواب صفوي و از جنوب غربي تا خيابان هلال احمر» اقدام كند.
دكتر حسن زياري رييس كميسيون شهرسازي، فني و معماري شوراي شهر پيش بيني كرد كه با آماده شدن سازوكارهاي موردنياز، اين طرح در تابستان امسال و پيش از بازگشايي مدارس اجرا شود.
شهردار تهران نيز هنگام بررسي اين لايحه در دفاع از آن گفت: مديريت ترافيك يك مديريت ديناميك است و بايد لحظه به لحظه و هر روز راجع به آن تصميم گيري شود.
دكتر محمود احمدي نژاد افزود: از آنجا كه همه عناصر تاثيرگذار در ترافيك و تردد دائما درحال تغيير هستند براي حل معضل ترافيك بايد در ۳ بخش مورد نياز آن به موازات يكديگر كار كرد.
مهندس چمران: با دستور مقام معظم رهبري ۱۲۰ هزار مترمربع زمين براي ساخت ۲۰ ورزشگاه در اختيار شهرداري قرار مي گيرد
دكتر زياري : با آماده شدن سازوكارهاي موردنياز، اين طرح در تابستان امسال و پيش از
بازگشايي مدارس اجرا مي شود
دكتر احمدي نژاد : مديريت ترافيك يك مديريت ديناميك است و بايد لحظه به لحظه و هر روز راجع به آن تصميم گيري شود
دكتر شكيب : بايد فراتر از حوزه شهرداري، وزارت بازرگاني، صنايع و وزارت مسكن و شهرسازي را ملزم به نظارت بر مصالح ساختماني كنيم
دكتر بهبهاني :براي اجرايي شدن اين طرح حدود ۱۷ گذرگاه جديد براي ورود به محدوده طرح ترافيك پيش بيني شده است
وي افزود: بخش اول در ترافيك بحث اعمال مديريت است كه مسايلي مانند كنترل تقاضا، تعيين طرح ترافيك و با زوج و فردكردن خودروها را شامل مي شود.
به گفته وي بخش ديگر فعاليت هاي ترافيكي مربوط به بهينه سازي است كه افزايش ظرفيت در شبكه موجود حمل و نقل را بدون ايجاد تاسيسات جديد امكانپذير مي سازد.
احمدي نژاد همچنين ايجاد تاسيسات زيربنايي مانند گسترش بزرگراه ها، معابر و مترو قطار هوايي را از ديگر فعاليت هاي مديريتي ترافيك دانست.
شهردار با بيان اينكه طرح جامع ترافيك تهران درحال تدوين است گفت: البته باتوجه به نيازهاي شهري، اين طرح بيشتر يك چشم انداز است تا يك طرح جامع.
احمدي نژاد در پاسخ به نگراني برخي اعضاي شوراي شهر نسبت به پيامد و ميزان موفقيت اجراي طرح جديد گسترش محدوده طرح ترافيك اطمينان داد تا زماني كه امكانات مورد نياز اين طرح ازجمله اتوبوس به ميزان مورد نياز فراهم نشود و پرسنل نيروي انتظامي براي اجراي اين طرح آموزش لازم را نبينند طرح گسترش محدوده ترافيك اجرا نشود.
وي همچنين افزود: بالاخره هر نوع مداخله اي داراي تبعات منفي است ولي بايد در اين مداخله ها به تبعات مثبت نيز توجه شود و يكي از تبعات مثبت گسترش محدوده طرح ترافيك ۵/۱ برابر شدن سرعت و افزايش ظرفيت موجود در شبكه است.
ايجاد ۱۷ گذرگاه براي ورود به محدوده جديد طرح ترافيك
از سوي ديگر معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري نيز گفت: براي اجرايي شدن اين طرح حدود ۱۷ گذرگاه جديد براي ورود به محدوده طرح ترافيك پيش بيني شده كه بايد خطوط جديد اتوبوسراني در آنها ايجاد شود.
وي با انتقاد از عدم رعايت استاندارد در توليد برخي محصولات ازجمله موتورسيكلت در كشور گفت: هم اكنون ۳۰۰ كارخانه موتورسيكلت سازي در تهران و اطراف آن درحال فعاليت هستند كه تنها ۶۰ واحد از آنها استاندارد و مابقي به صورت غيراستاندارد موتورسيكلت توليد مي كنند و با اين وجود شهرداري به عنوان متولي روان سازي درخصوص ترافيك معرفي مي شود.
وي با اشاره به شماره گذاري روزانه حدود ۱۴۰۰ خودرو در تهران گفت: هر اتومبيلي براي پارك نيازمند ۲۵ تا ۳۰ متر جا و براي جوابگويي به اين تعداد اتومبيل روزانه نيازمند احداث ۴ تا ۵ كيلومتر خيابان هستيم.
احداث ۲۰ ورزشگاه در تهران
رييس شوراي شهر نيز در آغاز جلسه با اشاره به نامه شهردار تهران به مقام معظم رهبري از موافقت ايشان با واگذاري ۱۲۰ هزار مترمربع زمين به شهرداري جهت احداث ۲۰ ورزشگاه خبر داد.
مهندس مهدي چمران گفت: با دستور مقام معظم رهبري ۱۲۰ هزار مترمربع زمين از سوي ستاد اجرائي فرمان حضرت امام براي ساخت ۲۰ ورزشگاه در اختيار شهرداري قرار مي گيرد.
وي افزود: اين ورزشگاه ها در ۲۰ ناحيه مركزي و جنوبي شهر تهران احداث خواهد شد كه يكي از آنها در حدود ۶۷ هزار مترمربع وسعت خواهد داشت و به دليل چند منظوره بودن مي توان در مواقع بحراني نيز مورد استفاده قرار گيرد.
وي درخصوص اراضي عباس آباد نيز بار ديگر يادآور شد كه اين اراضي مطابق طرح جامع تهران داراي كاربري فضاي سبز و صرفا فرهنگي (نه آموزشي) است و در طرح توسعه تهران در سال ۷۰ نيز بر اين موضوع تاكيد شده است.
رييس شوراي شهر افزود: ما نمي خواهيم در اين اراضي تغيير كاربري بدهيم بلكه خواستار تحقق كاربري اصلي آن كه فضاي سبز و فرهنگي است مي باشيم.
وي همچنين با اشاره به سخنان وزير كشور مبني بر اينكه ۷۰ درصد ساخت و سازهاي غيرمجاز دولتي و حكومتي است گفت: درحالي كه مردم را به خاطر چند متر تخلف نقره داغ و مجبور مي كنيم كه براي ساخت يك حمام يا دستشويي چند ميليون جريمه بپردازند دولتي ها تخلفات بسيار بيشتري دارند و با آنها برخورد نمي شود.
چمران درخصوص بحث مقاوم سازي ساختمان ها نيز گفت: بايد دستورالعمل هاي موردنياز دراين خصوص را تهيه كنيم و تذكراتي در قالب مصوبه شورا براي رعايت استانداردهاي ساختماني به وزارتخانه هاي مسئول ارسال شود.
ساخت و ساز به شيوه ۵۰ سال قبل
در جلسه ديروز دكتر حمزه شكيب رييس كميته مقاوم سازي و ايمن سازي ابنيه فني شوراي شهر گزارشي درباره لزوم مقاوم سازي ساختمان ها باتوجه به زلزله خيزبودن كشور ارايه داد و گفت: بايد فراتر از حوزه شهرداري، وزارت بازرگاني، صنايع و وزارت مسكن و شهرسازي را ملزم به نظارت بر مصالح ساختماني كنيم.
وي افزود: ۱۰ سال پيش زلزله رودبار و منجيل و سال پيش هم زلزله بم و اين اواخر نيز زلزله شمال و تخريب ساختمان ها را به دليل غيرمقاوم بودن ديديم ولي با اين وجود باز هم موضوع خطرپذيري و ريسك را فراموش كرديم.
وي گفت: مصالح استاندارد، مهارت نيروي انساني، تكنولوژي ساخت و ساز، نظام كنترلي از ابزارهاي مقاوم سازي ساختمان هاست.
دكتر شكيب با بيان اينكه چرا وزارت مسكن و شهرسازي بر توليد مصالح ساختماني نظارت نمي كند گفت: ما هنوز براي ساخت از تكنولوژي ۵۰ سال گذشته استفاده مي كنيم و نظام كنترلي شهرداري ها مي گويد: اگر مهندس ناظر برگه نظارت را امضاء كرد كفايت مي كند.