چهارشنبه ۳ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۱۶ - Jun 23, 2004
پيامدهاي فساد و فحشاء
عن الصادق عليه  السلام: «من زني بأمراه مسلمه او يهوديه او نصرانيه،  او مجوسيه حره اوامه ثم لم يتب و مات مصرا عليه فتح الله له في قبره ثلاث ماه باب يخرج منها حيات و عقارب و ثعبان من النار فهو يحترق الي يوم القيامه فاذا بعث من قبره تاذي الناس من نتن ريحه فيعرف بذلك و بماكان يعمل في دارالدنيا حتي يومربه الي النار الا و ان الله حرم الحرام و حد الحدود فما احدا غير من الله تعالي و من غيرته حرم الفواحش». (۱)
وسائل الشيعه، كتاب نكاح
امام صادق عليه السلام فرمود:كسي كه با زن مسلمان، يهودي، نصراني، يا مجوسي آزاد و يا كنيز «زنا» كند و سپس توبه نكند و با اصرار (پافشاري و باقي ماندن) به اين گناه از دنيا برود خداوند در قبرش سيصد در عذاب را باز مي فرمايد، كه از هر دري مارها و عقرب ها و افعي هايي از آتش بيرون مي آيند و چنين كسي تا قيامت مي سوزد.
و چون از قبرش برانگيخته شود، از بوي گند و تعفن او مردم اذيت مي شوند و در آن روز، زناكار به وسيله همين بوي زننده شناخته مي شود كه در دنيا چه مي كرده تا اين كه [ از سوي خداوند سبحان]  امر مي شود او را به آتش برند. آگاه باشيد كه خداوند محرمات را حرام فرموده و حدودي را [به عنوان مجازات]  تعيين فرموده، پس هيچ كس از خداوند غيرتمندتر نيست و از غيرت الهيه است كه فواحش را حرام فرموده.
امروز با حافظ
طاير قدسم و از دام جهان برخيزم
مژده وصل تو كو كز سر جان برخيزم
از سر خواجگي كون و مكان برخيزم
به ولاي تو كه گر بنده خويشم خواني
جشن سينما ،شهريور ماه برگزار مي شود
هشتمين  جشن  خانه  سينما ۲۱ شهريور همزمان  با صد و چهارمين  سال  فعاليت هنر هفتم  در كشورمان  در تهران  برگزار مي  شود.
به  گزارش  خبرنگار واحد مركزي  خبر، فرهاد توحيدي  عضو هيأت  رئيسه  داوري اين  جشن  كه  به  منظور انتخاب  برترين  هاي  سينماي  ايران  برگزار مي  شود در جمع  خبرنگاران  گفت  در مراسم  امسال ، برگزيدگان  صنف  هاي  مختلف سينمايي  در ۱۹ رشته  معرفي  مي  شوند و از آنان  با اهداي  جايزه  و تنديس ويژه  تقدير خواهد شد.وي  افزود هيأت  رئيسه  داوري  شامل  احمد اميني ، فرهاد توحيدي ، ايرج رامين فر، محمد سرير، مرتضي  شايسته ، محمدرضا شريفي ، رضا كيانيان ،نظام  الدين  كيايي  و عباس  گنجوي  به  همراه ۶۰نفر از داوران  صنف هاي مختلف  سينمايي ، كار انتخاب  برترين  ها را برعهده  دارند.
عضو هيأت  رئيسه  داوران  جشن  خانه  سينما تصريح  كرد : تنديس  ويژه  اين مراسم  در رشته هاي  بهترين  فيلم ، كارگرداني ، فيلم نامه ، بازيگر نقش  اول و مكمل  زن  و مرد، فيلمبرداري ، تدوين ، موسيقي ، طراحي  هنري ، صدابرداري ،صداگذاري  و ميكس ، چهره پردازي ، جلوه هاي  ويژه  بصري ، عكس ، فيلم  مستند،پويانمايي  و فيلم  كوتاه  به  برگزيدگان  اهدا خواهد شد.وي  گفت:  ارزيابي  نخستين  همه  آثار با نظر اعضاي  هيأت  داوري  انجام مي  شود و نمايندگان  انجمن  منتقدان  و نويسندگان  در مرحله  نهايي  آثارشركت  مي  كنند.توحيدي  افزود: امسال  انجمن  منتقدان  و نويسندگان ، برگزيدگان  خود رابه  همراه  ديگر صنف  هاي  سينمايي  انتخاب  خواهد كرد و به  صورت  انفرادي برگزيده اي  را اعلام  نمي  كند.وي  تصريح  كرد: نامزدهاي  ۱۹ رشته  مورد داوري  جشن  خانه  سينما، ۲۱مرداد معرفي  خواهند شد.

۱۱نمايش در تالار مولوي به اجرا در مي آيد
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران در تابستان ۱۱ نمايش در دو تالار اصلي و كوچك مولوي اجرا مي شوند به اين صورت كه در تالار بزرگ ۲ نمايش و در تالار كوچك ۹نمايش به طور همزمان اجرا خواهند شد. برنامه تابستان مولوي بدين شرح است:
نمايش «جگر هندي» (حسن وارسته)، «در انتظار گودو» (علي اكبر عليزاد) و «دعوت» (ميترا خواجه بيان) به طور همزمان از ۷ تا ۲۴ تير ماه در تالارهاي اصلي و كوچك اجرا مي شوند.
«الكتريك عاشق» (روزبه حسيني)، «ساحره سوزان» (مه لقا باقري) و «نقش زن» (زري كريمي) از ۲۸ تير ماه تا ۱۴ مرداد ماه اجرا مي شوند.
از ۱۸ مرداد تا ۱۳ شهريور نيز اين نمايش ها اجرا خواهند شد: «مثل خون براي استيك» (حسن معجوني) به مدت ۴ هفته در تالار اصلي، «بر فراز برجك ها» (رحيم نوروزي) به مدت ۱۵ شب، و «سه نمايشنامه كوتاه از ژان ترديو» (ايرج زهري) از ۸ تا ۲۴ شهريوماه در تالار اصلي اجرا مي شوند. همچنين نمايش «دو جلاد» (محمدپور) و «سگ و تفنگ» (فرهاد عمادزاده) هر يك به مدت ۱۰ شب در تالار كوچك اجرا مي شوند.
نمايش «رقصي چنين» (محمد رضايي راد) نيز از ۱۷ شهريورماه در تالار اصلي اجرا مي شود.
لازم به ذكر است در ميان آثاري كه در جدول برنامه سالانه تئاتر مولوي گنجانده شده اند، نمايش «مثل خون براي استيك» (حسن معجوني)، «رقصي چنين» (محمد رضايي راد)، «مي بوسمت و اشك» (محمد عاقبتي)، «آرامش در حضور ديگران» (آرش دادگر و حميدرضا نعيمي) از جشنواره بيست و دوم و «سوگ مهر» (حجت سيد عليخاني) از جشنواره بيست و يكم تئاتر فجر در اين جدول قرار گرفته اند. نمايش «بر فراز برجك ها» از جشنواره تئاتر و نمايش هاي «الكتريك عاشق» و «جگر هندي» از جشنواره نمايش هاي آييني و سنتي در اين جدول گنجانده شده اند. تعدادي از آثار نيز آثار منتخب جشنواره تئاتر دانشگاهي فجر هستند.

نقد جادوگر بينگل بون
نمايش جادوگر بينگل بون به نويسندگي و كارگرداني سيمين اميريان كه از ۱۷ خردادماه در تالار هنر به روي صحنه رفته است روز جمعه ۵ تيرماه پس از اجراي نمايش نقد خواهد شد.
در اين جلسه كه در حضور عوامل نمايش برگزار مي شود فرشته صدرعرفايي و عادل بزدوده و شهرام كرمي، كارشناسان نمايش و طراحي صحنه حضور خواهند داشت.اين برنامه از ساعت ۳۰/۱۸ آغاز مي شود و شركت در آن آزاد است. تالار هنر درخيابان ورزنده، جنوب ورزشگاه شيرودي واقع است.

نشست آموزشي براي عكاسان
كميته آموزشي فرهنگي انجمن صنفي عكاسان مطبوعات ايران سومين نشست خود را تحت عنوان «آشنايي با تجهيزات عكاسي خبري ديجيتال» برگزار خواهد نمود.اين انجمن از كليه اعضاي خود و علاقه مندان دعوت كرده است براي شركت در اين نشست ساعت ۱۷ فردا در خانه هنرمندان ايران، خيابان طالقاني، انتهاي فرصت شمالي،  باغ هنر حضور به هم رسانند.

مراسم بزرگداشت ميرميران به تعويق افتاد
مراسم بزرگداشت مهندس هادي ميرميران، معمار برجسته كشورمان كه پيش از اين قرار بود امروز سوم تير ماه در خانه هنرمندان ايران برگزار شود، به تعويق افتاد. جامعه معماران ايران گزارش داد اين برنامه به دليل سفر مهندس ميرميران به خارج از كشور و عدم حضور وي برگزار نمي شود و زمان برپايي آن متعاقبا اعلام خواهد شد.

برگي از تاريخ
تاجگذاري اردشير پاپكان
۲۳ژوئن علاوه بر تاجگذاري اردشير پاپكان كه شرح آن در زير خواهد آمد، در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارست: سال ۱۰۵۴ اختلاف دو كاردينال، يكي از رم و ديگري قسطنطنيه، و درگيري آنان در كليساي ايا صوفيه به جدايي كليساهاي شرق و غرب از هم منجر شد. سال ۱۹۰۸ به اشاره محمدعلي شاه قاجار، سرهنگ لياخوف روس مجلس را در بهارستان به توپ بست و استبداد صغير كه كوتاه مدت بود آغاز شد. سال ۱۹۵۶ جمال عبدالناصر رئيس جمهور مصر شد. و اينك اشاره اي كوتاه به تاجگذاري اردشير پاپكان به عنوان «برگ امروز»: اردشير پاپكان ۲۳ ژوئن سال ۲۲۶ ميلادي در معبد آناهيد (آنا هيتا) تاجگذاري كرد و شاه ايران شد و ناسيوناليسم ايراني را بر محور وطن و آموزش هاي زرتشت احياء كرد. ديلميان و صفويان بعداً با پيروي از روش اردشير، ناسيوناليسم ايراني را بر محور ايراندوستي و مذهب شيعه زنده كردند و درخشيدند.
اردشير كه قبلاً حكمران پارس (عمدتاً فارس و كرمان) و نگهبان آتشكده آن بود پيش از تاجگذاري، حكومت اشكانيان را كه بر اثر فساد داخلي رو به ضعف گذارده بود و در برابر روميان كوتاه مي آمد، برانداخت. اردشير كه بعداً روميان را هم شكست سخت داد و از شرق عقب راند در مراسم تاجگذاري، همانند داريوش بزرگ گفت كه به خواست اهورا مزدا شاه ايرانيان مي شود كه مردمي نجيب و بزرگوار هستند و دروغ نمي گويند. مردم كرمان كه اردشير قبلاً در نظر داشت آنجا را پايتخت ايران كند به منظور نشان دادن خرسندي خود از پيروزي او بر اردوان و به شاهي رسيدنش، بردسير را «اردشيروه» نامگذاري كردند. اين شهر كه از زمان سلطه اعراب بردسير ناميده مي شود قبلاً توسط اردشير عمران و توسعه داده شده بود.
www.iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
يك علامت ديگر تاثير بيماري قند بر قلب
دكتر روزنفلد در پاسخ به پرسشي تأييد كرده است كه تا يك سوم مردان مبتلا به ديابت نوع دوم، اگر سطح قند را در خون خود از طريق رعايت رژيم غذايي و ورزش و اجتناب از استرس كنترل نكنند دچار از دست دادن توان زناشويي مي شوند و هشدار داده است كه به محض مشاهده اين وضعيت به دكتر كارشناس قلب مراجعه كنند كه چنين عارضه اي نشانه تاثير سوء بيماري قند بر قلب و شروع ابتلاء آنان به «كاد» است كه همانا دشواري سرخرگ هاي مشروب كننده ماهيچه قلب بدون عوارضي از قبيل درد است و پيش از آن كه دير شود بايد درمان شوند.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
انعكاس توقيف ملوانان انگليسي در جهان
رسانه ها در سراسر جهان، بلا استثناء گزارش توقيف سه قايق نظامي انگليسي در آب هاي ايران در اروندرود و دستگيري هشت ملوان آنها از سوي ايران را كه گفته شده به اتهام تجاوز به آب هاي ايران محاكمه خواهند شد منتشر ساخته اند. برخي از روزنامه ها در سابقه اين خبر به سيادت انگلستان بر آب هاي خاورميانه در طول چهار قرن اشاره كرده و نوشته اند كه چوب لاي زخم گذاشتن در شط العرب كه بارها به زد وخورد ايران و عراق انجاميد كار انگلستان بود. انگلستان هنگام مرزبندي عراق، بدون توجه به اين كه شط العرب يك رودخانه مرزي است و در رفت و آمد كشتي  ها در آن بايد رعايت «خط القعر» شود حقي در اين رودخانه به ايران نداده بود و كشتي ها بايد با كسب اجازه از بندرداري بصره به بنادر ايران وارد مي شدند و عمل پريروز ايران نشان داد كه آن دوران سپري شده است. اين روزنامه ها نوشته اند گزارش ها از خرسندي ايرانيان از اقدام نيروي دريايي شان حكايت مي كند و به آنان روح تازه مي دمد.
پديده تازه يا ترفند روابط عمومي
تصميم ۲۱ ژوئن جاري سرهنگ «جيمز پهل» قاضي دادگاه نظامي كه متهمان به ارتكاب شكنجه در زندان ابو غريب را محاكمه مي كند داير بر اين كه فرماندهان ارشد و مقامات غيرنظامي را مي توان براي اداي شهادت و پاسخگويي به ادعاي متهمان به آن دادگاه احضار كرد خبر اول رسانه هاي هاي آمريكا بود ولي برخي از مفسران خارجي نسبت به اصالت «راي قاضي» ابراز ترديد كرده و احتمال داده اند كه ممكن است در اين سال انتخابات آمريكا، يك ترفند روابط عمومي باشد. متهمان پرونده شكنجه زننده و خلاف اخلاق زندانيان ابوغريب كه تاكنون در جلسات مقدماتي محاكمه حاضر شده اند گفته اند كه به منظور وادار ساختن متهمان به اعتراف، طبق «دستور از بالا» اقدام به شكنجه مي كردند و خودشان شخصاً علاقه اي به اين كار نداشتند. بر همين پايه، وكيلان مدافع آنان از قاضي نظامي خواسته بودند كه اجازه دهد فرماندهاني چون ابوزيد، سانچز، متز و حتي رامسفلد و جورج بوش احضار شوند تا صحت ادعاي متهمان روشن گردد. سرهنگ پهل همچنين حكم داده است كه زندان ابوغريب به عنوان «صحنه جرم» تا پايان محاكمه نبايد تخريب و يا تغيير شكل داده شود. جورج بوش گفته بود كه اين زندان را بايد تخريب كرد.
۲۷ نظامي، ديپلمات و رئيس اسبق سيا بر ضد بوش و رامسفلد
مصاحبه با امضاء كنندگان اعلاميه ۲۷ نفري كه مدعي شده اند جنگ عراق امنيت آمريكا را ضعيف تر ساخته و جورج بوش و وزير دفاع كابينه او را متهم ساخته اند كه بدون برنامه روشن و آمادگي كامل، آمريكا را در خاورميانه وارد جنگي پيچيده ساخته اند ادامه دارد. اين اعلاميه كه در آمريكا پديده اي بي سابقه تلقي شده در ۱۶ ژوئن امضاء و چند روز بعد انتشار يافت. يكي از امضاء كننده اين اعلاميه درياسالار ترنر رئيس اسبق «سيا» و ديگري ژنرال توني مك پيك رئيس پيشين ستاد نيروي هوايي آمريكا هستند. دوتن از سفيران سابق آمريكا در مسكو هم اين اعلاميه را امضاء كرده اند. امضاء كنندگان اعلاميه خواستار ايجاد تغيير در هيات حاكمه آمريكا شده اند. در اين اعلاميه تاكيد شده است كه در طول تاريخ دو قرن و سه دهه اي آمريكا ديده نشده بود كه اين كشور همانند امروز در پهنه جهان تنها و منزوي شده باشد.
اخطار پوتين دوستي بود يا دشمني
با اين كه از اين اظهار ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه كه گفته بود به بوش خبر داده بود كه دولت صدام در تلاش براي ضربه زدن به آمريكاست بيش از يك هفته مي گذرد، تحليل و اظهار نظر درباره آن ادامه دارد. با توجه به روابط دوستانه مسكو و بغداد در طول نيم قرن، چند مفسر ابراز تعجب كرده اند كه چرا و با چه منظور، پوتين چنين اطلاعي كه درست هم از آب در نيامد به بوش داده بود. يك طنزنويس سياسي در اين زمينه نوشته است كه روسيه هنوز قلبا خواهان تضعيف آمريكاست و مقصود پوتين از دادن چنان اطلاعي به بوش چيزي جز تحريك او به جنگ با عراق و تضعيف آمريكا نبوده است! بايد دانست كه كميسيون رسيدگي به ماجراي۱۱ سپتامبر هم دولت سابق عراق را از همكاري با القاعده كه عامل آن قضيه شناخته شده است مبرا ساخته است.

نگارستان
008616.jpg
دنيس
۱- جين آنتوني هودون Jean-Antonie Houdon
۲- تولد: ورسيلس ۱۷۴۱ / وفات: پاريس ۱۸۲۸
۳- سبك هنرمند: نيوكلاسيك (احياي شيوه و اصول كلاسيك رم باستان و نگرش مجدد به سبك زيباي هنر يونان و رم در نقاشي و پيكرتراشي با ديدگاهي نو و امروزي. اين سبك از نيمه قرن هجدهم آغاز شد)
۴- درباره هنرمند: «هودون» يكي ازمعروف ترين پيكرتراشان قرن هجدهم بود. او از سبك امپرسيونيسم مي گريخت و بيشتر موضوع آثار او شخصيت هاي مشهور هم عصرش بودند. يكي از برجسته ترين آثارش تنديس «جورج واشنگتن» پيروز جنگ براي استقلال آمريكا است كه در شهر ريچموند در ويرجينيا قرار دارد.
۵- نام اثر و مشخصات اثر: نيم تنه دنيس ديدروت / ۱۷۷۱ سفال خرمايي رنگ / ۱۶ و يك هشتم اينچ * ۴۱ سانتي متر. نيم تنه سفالينه خرمايي رنگ متعلق به فيلسوف فرانسوي «دنيس ديدروت» است.اين نيم تنه از خاك رس نرم ساخته شده است. گويي چشمان ديدروت در جستجوي چيزي يا كسي است. اين تنديس از سبك تنديس سازي رم باستان تبعيت كرده و زيبا، بي نقص و آرام است. پرسپكتيو به خوبي رعايت شده است.
۶- محل نگهداري اثر: موزه لوور / پاريس

بهارستان
كيانند اين جان هاي بخشنده
كه خون ارزشمندشان
چون زر ناب
سرشار مي كند عطشان مام ميهنشان را؟
فيض  احمدفيض- ترجمه احمد محيط

شناسنامه
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶

روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ

داستانك
سرگذشت
مي گفتند اصالتا لهستاني است. هيچكس يادش نبود بعد از جنگ آمده ايران يا قبل از جنگ. با كله گنده ها عكس داشت، با چرچيل، استالين، روزولت، ...
اول با اعيان همنشين بود ولي كم كم پايش به خانه مردم كوچه و بازار هم باز شد. بعد، همانطور كه رسم زمانه است، خوار شد و پايش را از همه جا بريدند. ديگر خبري نبود تا همين چند وقت پيش شنيدم مبل فروشي ها دوباره صندلي لهستاني  آورده اند و چقدر هم گران است. حميد كريمي

گشتي در دنياي خبرها
گوزن در تختخواب كودك
هلسينكي: ديروز يك گوزن در تختخواب پسربچه اي دوساله فرود آمد. هنگامي كه والدين اين كودك مشغول تماشاي تلويزيون بودند، ناگهان صداي مهيبي را شنيدند. آنها ابتدا تصور كردند كه زلزله آمده اما پس از دويدن به داخل اتاق فرزندشان متوجه شدند كه يك گوزن از پنجره وارد اتاق شده و داخل تختخواب كودك فرود آ مده است. بر اثر فرود گوزن، تختخواب شكست اما خوشبختانه به پسر بچه آسيبي وارد نشد.
ويروس سارس در اشك چشم
پاريس: پزشكان موفق به كشف ويروس بيماري سارس در اشك چشم افراد مبتلا به اين بيماري شده اند. البته پزشكان از اين كشف خود هم خوشحال و هم ناراحت هستند.خوشحال هستند زيرا مي توانند وجود اين بيماري را در انسان با آزمايشي ساده و در مراحل اوليه شناسايي و درمان كرده و ناراحتند چون اين كشف نشان مي دهد احتمال گسترش بسيار سريع اين بيماري از طريق اشك چشم وجود دارد.
اخراج دانشجويان خلافكار
لاگوس: يكي از دانشگاه هاي معروف كشور نيجريه ۷۰ دانشجوي خود را به اتهام قتل، سرقت مسلحانه، جنون و جعل اسناد اخراج كرد.همچنين به اين دانشجويان هشدار داده شد به ساختمان و خوابگاه دانشگاه نزديك نشوند.همه ساله صدها دانشجو در جريان درگيري هاي خوابگاه هاي دانشجويي كشور نيجريه جان خود را از دست مي دهند.
نامه عذرخواهي خون آلود
توكيو: يك معلم در ژاپن، دانش آموز ۱۷ ساله اي را مجبور كرد با خون خود، يك نامه عذرخواهي بنويسد. اين دانش آموز چند روز پيش در حين درس دادن معلم به خواب عميقي فرو رفت و به همين دليل معلم او را به دفتر مدرسه برد، يك تيغ موكت بري در اختيارش قرار داد و از وي خواست تا با خون خود نامه معذرت خواهي بنويسد.دانش آموز متخلف نيز با تيغ نوك انگشت نشانه دست راست خود را بريد و با خون خود نامه عذرخواهي نوشت.در اين حادثه معلم از دانش آموز، والدين وي و مدير مدرسه عذرخواهي كرد و قول داد كه در آينده چنين كاري را تكرار نكند.
جالب اينكه دانش آموز و والدينش قصد شكايت از معلم را ندارند.
واكسن ضد متان
برلين: به گفته دانشمندان يكي از دلايل اصلي گرم شدن آب و هواي زمين در چند سال اخير افزايش توليد گازهاي گلخانه اي از جمله دي اكسيد كربن و متان است. البته تاثيرگذاري گاز متان بر محيط زيست به عنوان يك گاز گلخانه اي، ۲۱ برابر بيشتر از دي اكسيد كربن است. جالب اينكه يك گوسفند در طول سال ۷ كيلوگرم و يك گاو ۱۱۴ كيلوگرم گاز متان توليد مي كند.اخيرا دانشمندان موفق به تهيه واكسني شده اند كه حجم توليد گاز متان در دام ها را كاهش مي دهد. اين واكسن حداقل ۸درصد ميزان گاز توليدي توسط گوسفندان را كم خواهد كرد.
جلوگيري از تقلب
رم: در حين برگزاري امتحانات دانشگاه ها در ايتاليا، برخي از دانشجويان كه دسترسي به تلفن همراه دارند از طريق ارسال پيام نوشتاري كوتاه (SMS) و يا عكس گرفتن از سئوالات امتحاني با گوشي دوربين دار خود و ارسال تصوير آن براي ديگري اقدام به تقلب كردن مي كنند.به همين دليل مسئولان دانشگاه ها قبل از برگزاري امتحانات، تلفن هاي همراه دانشجويان را جمع آوري مي كنند اما اين اقدام پيشگيرانه كافي نيست و برخي از دانشجويان به هر شكل تلفن همراه خود را به داخل جلسه مي آورند. همين موضوع باعث شده تا دانشگاه هاي اين كشور به فكر خريد دستگاه محدودكننده سيگنال هاي مخابراتي از ارتش افتند.اين دستگاه باعث از كار افتادن سيگنال هاي مخابراتي تا شعاع ۸۰ متري اطراف خود مي شود كه مي توان در حين برگزاري امتحانات، اين دستگاه را در سالن محل برگزاري امتحان نصب كرد تادانشجويان با استفاده از تلفن هاي همراه خود تقلب نكنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳ و ۷ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۷ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و۵۰ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه نقش: نمايشگاه گرافيك و هنرهاي مفهومي هنرجويان هنرستان معصومه / تا ۹ تير / فلكه دوم تهرانپارس، انتهاي جشنواره، فرهنگسراي اشراق / تلفن: ۳-۷۳۲۴۱۱۲
* گالري خاك: نمايشگاه آثار حجمي فاتك موسوي / ۵ تا ۱۲ تير / خيابان شريعتي، دوراهي قلهك، خيابان بصيري، كوي ژيلا / تلفن: ۲۶۰۵۴۶۵
* گالري گلستان: نمايشگاه نقاشي شاهين قادرپناه / ۵ تا ۱۱ تير / دروس، خيابان كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
* نگارخانه آبتين: نمايشگاه آثار سروناز منزوي / ۵ تا ۹ تير / خيابان ولي عصر، چهارراه پارك وي، خيابان خاكزاد، پلاك ۱+۱۲ / تلفن: ۲۰۱۷۷۶۱
* نگارخانه فاخته: نمايشگاه نقاشي اشرف رضوي، آلاله و آزاده رنجبر با ۲۵ درصد تخفيف / ۵ تا ۹ تير / گاندي شمالي، خيابان شريفي، پلاك ۴۳ / تلفن: ۲۰۱۳۰۵۲
* نگارخانه آريا: نمايشگاه نقاشي احمد مرشدلو / تا چهارم تير / خيابان ولي عصر، بالاتر از سه راه بهشتي، كوچه زرين، پلاك ۱۱ / تلفن: ۸۷۱۶۴۰۱
* نگارخانه سوره: نمايشگاه آثار نگارگري «خيال ايراني» / تا ۱۱ تير / ميدان انقلاب، جنب سينمابهمن / تلفن: ۶۴۱۸۸۲۳
* نگارخانه بهمن:  نمايشگاه آثار هنرمندان گلستان / تا ۱۱ تير / ميدان راه آهن، ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن / تلفن: ۲-۵۰۵۸۸۳۱
* گالري هفت ثمر: نمايشگاه مجسمه هاي افراسياب آقاجاني / ۵ تا ۱۰ تير / خيابان مطهري، كوه نور، كوي پنجم، پلاك ۲۵ / تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳

گل و گياه
لوپن
008613.jpg
نام علمي: Lupinus polyphyllus
خانواده: LEGUMINOS
گياه دايمي با حداكثر بلندي ۸۰ سانتيمتر كه سنبله هاي گلهاي زرد، سفيد، صورتي، قرمز و بنفش رنگ آن در فصل تابستان ظاهر مي شوند.
كاشت اين گياه مجاور گل صد توماني و گل ختمي مناسب بوده و اين سه نوع گياه هيچگونه مشكلي براي يكديگر فراهم نمي نمايند.
نيازها: به مكاني آفتابي و خاك قليايي بازهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه  سانتي گراد مي باشد.
ازدياد: از طريق كاشت بذر تازه در پاييز وتهيه قلمه در بهار يا اوايل تابستان امكان پذير است. سازمان پاركها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |