چهارشنبه ۳ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۱۶ - Jun 23, 2004
خاتمي در ديدار معاون نخست وزير يمن:
ايران مصمم به استفاده از فناوري صلح آميز انرژي اتمي است
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور ديروز در ديدار احمد محمد صوفان، معاون نخست وزير و وزير برنامه ريزي و همكاري هاي بين المللي يمن با اشاره به گام هاي محكم دولت و ملت يمن براي پيشرفت همه جانبه گفت: دو كشور مي توانند مشكلات و موانع توسعه را با همكاري هاي دو جانبه از پيش رو بردارند.
به گزارش ايسنا خاتمي با بيان اين كه اراده هاي سياسي وجود دارد كه نمي خواهند كشورهايي نظير ايران و يمن پيشرفت كنند گفت: تهران در تعامل با دنيا با وجود برخي كارشكني ها، براساس حكمت و تدبير رفتار مي كند.
رييس جمهور با اشاره به اين كه ايران مصمم است در همه رشته ها و فناوري ها از جمله استفاده صلح آميز از انرژي اتمي پيشرفت كند، گفت: ما تاكنون عضو آژانس بين المللي انرژي اتمي بوده و پروتكل الحاقي را نيز حتي پيش از آن كه مجلس تصويب كند اجرا كرده ايم.
خاتمي گفت: هيچ مانعي براي همكاري با آژانس بين المللي انرژي اتمي وجود نداشته و ندارد و با وجود رفع بيشتر اشكالات و همكاري مستمر ما، فشارهاي سياسي همانند جاهاي ديگر عليه ما اعمال مي شود.
رييس جمهور گفت: ما با همكاري خود بهانه را از دست ديگران گرفته ايم و در عين حال براي پيشرفت و توسعه در چارچوب ضوابط بين المللي تلاش خواهيم كرد.
خاتمي در بخش ديگري از سخنانش آمادگي ايران براي همكاري در عرصه هاي اقتصادي، فني و تجاري با يمن را خاطرنشان ساخت.
معاون نخست وزير و وزير برنامه ريزي و همكاري هاي بين المللي يمن نيز در اين ديدار با اشاره به پيشرفت قابل توجه روابط بازرگاني دو كشور، علاقمندي رييس جمهور كشورش براي تداوم اين موفقيت اقتصادي را خاطرنشان ساخت.
وي گفت: يمن به ديدگاه هاي مدبرانه تهران در برخورد با تحولات جهاني نظير مسأله انرژي اتمي احترام مي گذارد و پيشرفت هاي جمهوري اسلامي ايران پس از انقلاب در عرصه هاي مختلف را مي ستايد.
صوفان با بيان اين كه ثبات و آرامش درمنطقه هنگامي محقق خواهد شد كه مشكل فلسطين و عراق مرتفع شود گفت: ما همواره خواهان ايفاي نقش موثر و مثبت ايران در منطقه هستيم.

دبير شوراي عالي امنيت ملي:
مجلس، پروتكل الحاقي را تصويب مي  كند
پرونده هسته اي ايران بايد هرچه سريعتر بسته شود، ما منتظر تحقق وعده هاي اروپا هستيم.به گزاش ايسنا حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي با بيان اين مطلب افزود: ما به تعداد زيادي از سئوالات آژانس بين المللي انرژي اتمي  داوطلبانه پاسخ داديم و امكان بازديد آزادانه از كليه محل ها را براي بازرسان آژانس فراهم كرديم؛ ضمن اين كه پروتكل الحاقي را امضا كرديم و گزارش ۱۰۳۰ صفحه اي را نيز به آژانس ارايه نموديم.
روحاني با اشاره به اين كه شفافيتي كه آژانس از ما خواسته بود را فراهم كرديم گفت: هم اكنون انتظار داريم كه آژانس اين اقدامات ما را تصديق كند و آنها را به رسميت بشناسد و در اسرع وقت پرونده ايران را ببندد.
وي در پاسخ به اين كه آيا صرفا زماني كه كليه ترديدها از بين برود، آژانس پرونده ايران را مي بندد؟ گفت: احتمالا انتظارات آژانس و غرب فراتر از مرزهاي حقوقي است، هنوز مواردي وجود دارد كه ايران و آژانس بر سر آن اتفاق نظر ندارند؛ برخي از سئوالات مطرح شده از سوي آژانس بسيار بحث برانگيزند؛ ازجمله اين كه خواسته اند اطلاعات دقيق درباره كشورهاي تامين كننده تجهيزات هسته اي را ارايه دهيم.
روحاني يادآور شد: آژانس حق ندارد چنين خواسته هايي را داشته باشد، اما به هر حال حتي به اين خواست ها نيز پاسخ داديم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان درخصوص اين كه اطلاعات ارايه شده از سوي ايران درباره منبع و منشا آثار اورانيوم غني شده در ايران ناقص بوده گفت: اورانيومي كه در دستگاه هاي وارد شده به ايران يافت شده مربوط به زمان حال نيست و هنگامي كه در سال گذشته نيز كشف شد، ما همگي از آن غافلگير شديم. اما متاسفانه اين رضايت بازرسان را جلب نكرده است؛ به عنوان مثال آنها گفته اند كه ما توجيه قانع كننده اي براي آثار اورانيوم غني شده ارايه نداده ايم؛ در حالي كه اورانيوم كشف شده در اجزاي وارداتي ديده شده بود. روحاني افزود: آژانس انرژي اتمي به جز يك مورد بقيه توضيحات ما را پذيرفته است و صرفا منبع و منشا يك آلودگي ۳۶ درصدي از اورانيوم غني شده هنوز مشخص نيست و ما نيز مي خواهيم كه اين امر روشن شود.
روحاني در خصوص تهيه سانتريفوژها كه مصرف دوگانه دارند گفت: وقتي كشوري قصد توليد سوخت براي نيروگاه هاي خود را داشته باشد به سانتريفوژها نيازمند است. استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي حق مسلم ايران است و هيچ كس در اين رابطه نمي تواند ايران را سرزنش كند.
روحاني با اشاره به اطلاعات متضاد در خصوص اين كه خريد سانتريفوژها از خارج و يا توليد آنها در داخل باعث خدشه دار شدن اعتماد غرب شده است گفت: هم مساله خريد و هم مساله توليد سانتريفوژها صحيح است. ما چند دستگاه سانتريفوژ را از يك دلال خريداري كرديم و طبق نمونه  آن، قطعاتي را در داخل توليد كرديم.
وي افزود: ما كليه اطلاعات را در اختيار آژانس قرار داده و آدرس دلال ها را نيز به آژانس اعلام كرده ايم و دلال ما نيز در دبي بوده است.
به گزارش ايسنا، روحاني با بيان اين كه يك شركت آلماني نيز در اين كار شركت داشته است، ادامه داد: ما نام اين شركت را هم در اختيار آژانس انرژي اتمي قرار داده ايم و چنانچه ما در گذشته برخي از اطلاعات را در اختيار نگذاشته ايم دلايل روشن آن را مكرر به آژانس انرژي اتمي اعلام كرده ايم.
روحاني با اشاره به توافق ايران و سه كشور اروپايي در تهران و امضاي پروتكل الحاقي از سوي ايران تصريح كرد: انتظار داريم هر چه سريعتر پرونده ايران بسته شود.
وي درخصوص ساخت نيروگاه آب سنگين در اراك و تاسيسات اورانيوم در اصفهان درباره ترديدها نسبت به مسالمت آميز بودن اين تاسيسات گفت: ما بيشتر اين ذهنيت را داريم كه برخي از كشورها بهانه گيري مي كنند و تاسيسات اصفهان نيز يك نمونه از آن است.
روحاني افزود: اين در حالي است كه تاسيسات اصفهان از آغاز تاسيس تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي  بوده است، حالا كه قصد آغاز فرآوري اورانيوم در تاسيسات اصفهان را داريم؛ اعتراض ها عليه اين تاسيسات شروع شده است.
به اعتقاد وي، دليل اين كار اين است كه غرب فناوري هسته اي را در انحصار خود مي بيند. اما ما منتظر تحقق وعده هاي اروپا براي ارايه فناوري اتمي خود به ايران هستيم.
اروپا بايد سهم خود را در تعهدات انجام شده محقق نمايد. اروپا تا زماني كه به تعهدات خود در برابر ايران عمل نكرده است نبايد خواسته هاي ديگري داشته باشد.
وي درخصوص تصويب پروتكل الحاقي در مجلس گفت: مطمئن هستم كه نمايندگان مجلس با راي مثبت خود به اين پروتكل به نيات آژانس و هم چنين آلمان و فرانسه و انگليس پاسخ خواهند داد.
وي در خصوص تلاش آمريكا براي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل خاطرنشان كرد: كار به اينجا نخواهد كشيد، ما با آژانس همكاري خواهيم كرد و به كليه سئوالات پاسخ خواهيم داد و آژانس نيز مي تواند هرگونه بازرسي در ايران را ادامه دهد.
روحاني در ادامه افزود: در گزارش اخير آژانس آمده كه ما چند بازرسي غيرمنتظره را اجازه داديم در حالي كه آمريكا نيز از ديدگاه خود براي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل عقب نشيني كرده است.

وزير دادگستري:
به دادگاه قانون اساسي نيازي نداريم
حجت الاسلام شوشتري تاكيد كرد: حقوق بشر در ايران خيلي خوب رعايت مي شود ولي متاسفانه اين مساله امروز به يك حربه ي سياسي تبديل شده كه به وسيله ي آن، كشوري را كه مي خواهند عليه آن قيام كنند متهم به نقض حقوق بشر مي كنند والا چرا در كشوري كه آشكارا نقض حقوق بشر صورت مي گيرد، هيچ موضعي عليه آن نمي گيرند.
به گزارش ايسنا حجت الاسلام اسماعيل شوشتري، وزير دادگستري ظهر ديروز در جمع خبرنگاران با ارزيابي مثبت از عملكرد ۵ساله  دوره  رياست هاشمي شاهرودي در قوه  قضاييه اظهار داشت: با برنامه ريزي هاي اساسي كه در ۵ سال اخير در بخش قضا مواجه بوديم مي توان اين دوره را دوره توسعه يافتگي نامگذاري كرد كه آثار آن الان آشكار شده و در آينده نيز روشن خواهد شد.
وي در پاسخ به سئوال ديگري در خصوص تشكيل دادگاه قانون اساسي اظهار داشت: در كشورهايي كه مثل ايران نهادي به نام شوراي نگهبان وجود ندارد، دادگاه قانون اساسي تشكيل شده كه به تخلفات از قانون اساسي رسيدگي مي كند ولي بر اساس قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران تفسير قانون اساسي و جلوگيري از تخلف از اين قانون بر عهده شوراي نگهبان است و نيازي به دادگاه قانون اساسي نيست.

امارات خواستار مبادله اسيران دريايي شد
دولت امارات مبادله گروگان  ايراني در اين كشور را با اماراتي هايي كه به علت حضور غيرقانوني در حريم آبي ايران دستگير شده بودند را خواستار شده است.
براساس اطلاعات دريافتي توسط ايسنا در حال حاضر ۲۰ اماراتي توسط نيروهاي مرزباني ايران به علت ورود غيرقانوني به حريم آب هاي جمهوري اسلامي دستگير شده اند كه در صورت موافقت دولت ايران، با يك لنج و يك گروگان ايراني مبادله مي شود.

مهدي كروبي:
مجلس هفتم در قانون انتخابات بازنگري كند
مهدي كروبي از نمايندگان مجلس هفتم خواست قانون انتخابات را مورد بازنگري قرار داده و به سرانجام خوبي برسانند.
به گزارش خبرگزاري فارس، دبيركل مجمع روحانيون مبارز كه دوشنبه شب در جمع نمايندگان دوره ششم سخن مي گفت، با اشاره به اصلاح قانون انتخابات در مجلس ششم گفت: اين قانون در دوره ششم اصلاح شد، اما به نتيجه نرسيد و من از نمايندگان مجلس هفتم مي خواهم با هر گرايشي كه هستند اين قانون را به صورت خوبي درآورند؛ يعني هم نظارت باشد، هم حقوق مردم رعايت شود.

در جلسه يكشنبه آينده
مجلس، حقوقدانان شوراي نگهبان را انتخاب مي كند
حميدرضا حاج بابايي عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي  گفت: مجلس در جلسه روز يكشنبه نظر خود را درخصوص حقوقدانان پيشنهادي قوه قضاييه اعلام مي كند.
عضو هيات رئيسه مجلس هفتم در گفت وگو با خبرگزاري مهر با بيان اين كه رئيس قوه قضاييه براي اينكه امكان انتخاب بيشتري براي مجلس فراهم شود، يك نفر ديگر را به مجلس معرفي كرده است، گفت: مجلس شوراي اسلامي با ديد مثبت به پنج حقوقدان پيشنهادي قوه قضاييه نگاه مي كند و به احتمال بسيار زياد سه نفر از حقوقدانان پيشنهادي راي خواهند آورد.دكتر فيروز اصلاني، عضو هيات علمي  دانشگاه تهران حقوقدان معرفي شده به مجلس است.

ايران و آذربايجان توافقنامه همكاري ديني امضا مي كنند
به گفته رئيس كميته دولتي امور ديني جمهوري آذربايجان، ميان اين كشور با ايران در آينده نزديك توافقنامه همكاري ديني امضا خواهد شد.
به گزارش ايرنا از باكو رافيق علي اف روز دوشنبه طي سخناني در كنفرانس بين المللي دين و دموكراسي در باكو، بدون اشاره به جزئيات اين توافقنامه افزود: جمهوري آذربايجان توافقنامه مشابهي را با تركيه نيز امضا كرده است.
علي اف با اعلام اينكه دولت باكو با ساير كشورهاي اسلامي نظير ايران، عربستان، مصر و تركيه مناسبات ديني برقرار كرده تصريح كرد: دين در ساختارهاي اجتماعي و فرهنگي جمهوري آذربايجان نقش مهمي دارد.
اين مقام آذري با اشاره به تضاد دين زدايي و دين گرايي تاكيد كرد كه با توجه به منازعات و تحولاتي جاري، جهان در آستانه پرتگاه و برخورد تمدنها قرار گرفته است.

گفتگوي كمال خرازي و جك استراو درباره قايق هاي انگليسي
در پي توقيف سه قايق و هشت سرنشين انگليسي آن در آب هاي خليج فارس جك استراو، وزير امور خارجه انگليس ديروز با كمال خرازي وزير امور خارجه ايران تماس گرفت.
به گزارش ايسنا وزير امور خارجه انگليس با درخواست آزادي سرنشينان اعلام كرد: اين قايق ها به اشتباه وارد آب هاي ايران شده اند.
خرازي نيز خاطرنشان كرد: پس از بازجويي از اين افراد و اطمينان از چگونگي ماجرا تصميمات لازم اتخاذ مي شود.در همين حال سخنگوي نيروهاي انگليسي درعراق گفت: قايق هاي انگليسي اشتباهاً وارد حريم آب هاي ايران شده اند. به گزارش ايسنا به نقل از پايگاه اينترنتي المحيط هشام حلاوي، سخنگوي نيروهاي انگليسي در عراق، افزود: اينگونه حوادث ديگر تكرار نخواهد شد.
وي در ادامه، درباره تماسهاي ميان ديپلماتهاي انگليسي و مقامات ايران اظهار بي اطلاعي كرد.
اين در حالي است كه يك مقام مسئول در نيروي دريايي سپاه پاسداران گفت: سرنشينان سه شناور انگليسي در بازجوييهاي خود به عمدي بودن حضور در آبهاي جمهوري اسلامي اذعان كرده اند.
اين مقام مسئول كه خواست نامش فاش نشود در گفتگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت:اين افراد مجهز به انواع مختلف نقشه ها بودند و طبيعتاً نمي بايست به اشتباه در آبهاي جمهوري اسلامي ايران قرار گرفته باشند.وي تصريح كرد: اين افراد در سخنان خود به حضور در آبهاي جمهوري اسلامي اذعان كرده اند.
از سوي ديگر خبرگزاري ايلنا به نقل از شبكه العالم گزارش داد: منابع ايراني از تصميم قاطع تهران براي به محاكمه كشيدن هشت نظامي انگليسي خبر دادند.
اين منابع اعلام كردند: نظاميان انگليسي بازداشت شده از سوي ايران به جرم تجاوز به حريم مرزهاي آبي جمهوري اسلامي ايران محاكمه خواهند شد.
گزارش ديگري درباره ماجراي قايق هاي انگليسي حاكيست سفير ايران در لندن به وزارت امور خارجه انگليس احضار شده است.
به گزارش ايسنا روزنامه الحيات چاپ لندن به نقل از وزارت امور خارجه انگليس افزود كه هدف از اين اقدام آگاهي يافتن درباره بازداشت هشت سرباز انگليسي و توقيف سه قايق آنها در اروندرود بوده است.
تحليل بي بي سي
بخش خبري شبكه ۲ بي بي سي توقيف قايق هاي انگليسي توسط ايران را اقدامي تلافي جويانه توصيف كرد.به گزارش خبرگزاري فارس در بخش خبري شبكه ۲ بي بي سي كه در داخل انگلستان پخش مي شود، توقيف قايقهاي نظامي انگليس كه بدون مجوز وارد حريم آبي ايران شده بودند، اقدامي تلافي جويانه خوانده شد.
به گزارش اين شبكه، اين اقدام تلافي جويانه در پي پيش نويس قطعنامه اي صورت مي گيرد كه انگليس اخيراً آن را درخصوص انرژي هسته اي ايران به آژانس بين المللي انرژي اتمي ارائه داده بود.

انتقاد البرادعي از آمريكا
خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه اينترنتي «مانوراما» اعلام كرد: محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي از آمريكا به دليل تلاش براي گسترش سلاح هاي هسته اي بجاي گردن نهادن به معاهده منع توليد و تكثير اين سلاح ها انتقاد كرد.
وي همچنين هشدار داد كه هند و پاكستان بعيد است با نابودي سلاح هاي هسته اي خود موافقت كنند؛ مگر اينكه اعضاي دايم شوراي امنيت دست به اقدام مشابهي بزنند. وي گفت: نكته منطقي براي وارد كردن هند و پاكستان به روند كنترل سلاح، بخشي از نقشه راه براي خلع سلاح جهاني است.
وي در كنفرانس دو روزه عدم توليد و تكثير سلاح هاي هسته اي در جهان گفت: هر گونه تغيير تازه در رژيم ان.پي.تي بايد شامل هند، پاكستان و اسراييل نيز شود، چرا كه بدون وارد شدن آنها به اين معاهده و تعهدشان و اصلاحات امنيتي، تلاش ها در اين مسير با شكست روبرو خواهد بود.

عوامل پخش شب نامه هاي قم بازداشت شدند
مديركل دادگستري استان قم در جمع خبرنگاران گفت: چند نفر كه در سطح شهر قم به پخش شب نامه عليه شخصيت هاي مذهبي و سياسي كشور مبادرت مي كردند، دستگير شدند.
خبرگزاري فارس كه اين خبر را مخابره كرده درباره ماهيت بازداشت شدگان و محتواي شبنامه ها گزارشي نداده است.

خاتمي: منطقه  آرامش مي خواهد
سيد محمد خاتمي  رئيس  جمهوري  ديروز   در ديدار فيصل  الفايز نخست وزير اردن  برنياز منطقه  به  آرامش  و ثبات  براي  پيشرفت  تأكيد كرد.
به گزارش  دفتر امور رسانه هاي  رياست  جمهوري ،   خاتمي گفت : ماخواهان قدرتمند شدن  هستيم ،امااين  قدرت  را نه  براي  تجاوز به  ديگران  بلكه  براي خدمت  به  ملت ها و ارتقاء توانايي  و دفاع  ازكشورمان  در عرصه  بين المللي مي خواهيم .
در اين  ديدار كه  باحضور محمدرضا عارف ، معاون  اول  رئيس  جمهوري  برگزار شد، خاتمي  با بيان  اينكه  باانباركردن  كالاهاي  نظامي ساخته  ديگران  نمي توان قدرتمند شد، اظهارداشت : ما بايد توليدكننده  علم  وفناوري  باشيم  و دراين زمينه  نياز به  همبستگي  داريم .
نخست  وزير اردن  نيز در اين ديدار با بيان  اينكه  كشورش  عمليات  تروريستي  رژيم  صهيونيستي عليه  فلسطيني ها را محكوم  مي كند،گفت : مااز تلاش هاي  بين المللي  براي استقرار صلح  در منطقه  واحقاق  حقوق  فلسطينيان  حمايت  مي كنيم .وي  افزود:امان  خواهان  ايفاي  نقش  بيشتر سازمان  ملل  متحد درعراق  براي پايان  اشغال  اين  كشور است  و از حكومتي  كه  نمايانگر حضور همه  مردم  عراق و تماميت  ارضي  عراق  باشد،حمايت  مي كند.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |