چهارشنبه ۳ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۱۶ - Jun 23, 2004
رئيس جمهوري در مراسم افتتاح ۵ طرح پتروشيمي :
درآمد توليد محصولات پتروشيمي كشور به ۳ ميليارد دلار افزايش يابد
گروه اقتصادي: در مراسمي با حضور سيد محمد خاتمي  رئيس  جمهوري ۵ طرح پتروشيمي در منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي و بندر امام به بهره برداري رسمي رسيد.
رئيس جمهوري در مراسم افتتاح اين طرح ها گفت: آنچه در اين منطقه رخ مي دهد به حق يك واقعه بزرگ در حيات اقتصادي و صنعتي كشور است.
در آغاز برنامه سوم ارزش كل توليدات پتروشيمي كشور يك ميليارد دلار بود كه امروز اين ميزان به ۲ ميليارد دلار رسيده است.
وي اظهار اميدواري كرد كه ميزان توليد محصولات پتروشيمي كشور در پايان خدمت دولت كنوني به ۳ ميليارد دلار افزايش يابد.
شركتهاي  پتروشيمي خوزستان ، پتروشيمي  فن آوران ، پتروشيمي  فجر، طرح  ام تي بي پتروشيمي  بندرامام (ره )و اسكله  صادراتي  ويژه  اقتصادي  پتروشيمي ، طرحهايي  است  كه  همزمان  باسفر آقاي  خاتمي به  استان  خوزستان ، به  بهره برداري  مي رسد.
پليمرهاي  مهندسي  از محصولات  شركتهاي  توليدي  پتروشيمي خوزستان  است .
عمليات  اجرايي  اين  پروژه  در سال  ۱۳۷۷ آغاز شده  و طبق  برنامه  زمان  بندي شده  به  بهره برداري  رسيده  است .
ميزان  سرمايه گذاري  دراين  طرح ، ۶۰۰ ميليارد ريال  و ۱۹۰ميليون  دلاراست .
پتروشيمي فن آوران  نيز توليد منواكسيد كربن  و اسيد استيك  را از سال ۱۳۸۰ شروع  كرده  و با پيشرفت  فيزيكي  چشمگير، زودتر از موعد زمان  بندي  شده به  بهره برداري  رسيده  و افتتاح  خواهد شد.
۴۷۰ ميليارد ريال  و ۱۳۴ ميليون دلار سرمايه گذاري  اين  طرح  است .
طرح  ام تي بي يكي  ديگر از طرحهاي  مهم  پتروشيمي بندر امام  (ره ) است  كه  باتوليد سالانه  ۵۰۰ هزار تن  ام تي بي در اين  روز افتتاح  خواهد شد.
۳۵۲ ميليارد ريال  و ۱۴۲ ميليون  دلار هزينه  سرمايه گذاري  اين  طرح  است .
پتروشيمي فجر نخستين  واحد يوتيليتي  متمركز درصنايع  پتروشيمي كشور است و سرويس هاي  جانبي  ساير مجتمع هاي  منطقه  را بصورت  متمركز پوشش  مي دهد.
۱۱۹۰ميليارد ريال  و ۳۱۰ ميليون  دلار سرمايه گذاري  اين  طرح  است .
همچنين  به  منظور تسهيل  در امر صادرات  محصولات  توليدي  اين  مجتمع ها، ساخت  اسكله  صادراتي  منطقه  ويژه  اقتصادي  پتروشيمي از سال  ۱۳۷۹ در مرحله اجرا قرار گرفت  كه  همزمان  با ساير طرحها توسط آقاي  خاتمي افتتاح  خواهدشد.
اين  اسكله  روزانه  ظرفيت  ۵/ ۲ تن  تخليه  و بارگيري  محصولات  مايع  را دارد.
۱۵۰ ميليارد ريال  و ۵/ ۳ ميليون  دلار سرمايه گذاري  در اين  طرح  است .

گفت وگوي امروز
تحول اساسي و بنيادي در پرداخت حقوق و مزاياي كاركنان دولت صورت مي گيرد
گروه اقتصادي: اخيرا مجلس شوراي اسلامي يك فوريت طرح الزام دولت به ارائه لايحه نظام هماهنگ پرداخت حقوق و مزاياي كاركنان دولت را تصويب كرد. با ماشاءالله صفار مديركل دفتر نظام هاي استخدامي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور پيرامون اقدامات انجام شده در اين خصوص گفت و گو كرده ايم.
***
* چه اقداماتي براي نظام هماهنگ پرداخت و جبران خدمت كاركنان دولت صورت گرفته است؟
-براي اينكه بتوانيم كارايي نظام هماهنگ را افزايش دهيم از دو سال پيش همگام با برنامه هاي تحول نظام اداري اقداماتي را در راستاي بهبود و ارتقاء كارايي نظام هماهنگ پرداخت انجام داده ايم كه مسير ارتقاء شغلي كارشناسان يكي از اين اقدامات است و براساس آن معتقديم كه بايد پرداخت ها به پرداخت هاي مستمر و غيرمستمر تخصيص پيدا كند تا پرداخت هاي مستمر پايه دريافتي كاركنان بوده و پرداخت هاي غيرمستمر مبتني بر ارتقاء كارايي، افزايش خدمات و بهره وري و اثر بخشي كاركنان باشد.
* تغييرات پيش بيني شده در مسير ارتقاي شغلي معلمان و پرستاران چگونه خواهد بود؟
- مسير ارتقاي شغلي معلمان طراحي و ابلاغ شده و براي اولين بار معلمان در سطح كشور همانند اعضاي هيات علمي طبقه بندي مي شوند و براساس مسير ارتقاي شغلي معلمان آنها به معلمان ارشد، خبره و عالي طبقه بندي شده و از مزاياي غيرمستمر طرح بهره مند خواهند شد. در خصوص ارتقاي شغلي پرستاران و كادر بهداشتي و درماني و آموزشي كشور نيز مسير ارتقاي شغلي آنان بر اساس مصوبه مجلس و هيات وزيران طراحي، تدوين و به تصويب شوراي امور اداري و استخدامي رسيده و در حال ابلاغ است كه از اين به بعد پرستاران و كادر بهداشت و درمان نيز در مسير ارتقاي شغلي خود طبقه بندي خواهند شد و از مزاياي غيرمستمر طرح بهره مند مي شوند.
* چه اقداماتي در راستاي تعيين و اجراي نظام جديد پرداخت حقوق و مزاياي كاركنان دولت صورت گرفته است؟
- در قالب لايحه مديريت خدمات كشوري فصلي به حقوق و مزاياي كاركنان دولت اختصاص يافته كه در آنجا نظام رتبه بندي را به نظام امتيازي شغل و شاغل تغيير داده ايم و براساس آن نظام و در صورت تصويب در هيات دولت و ارسال آن به مجلس شوراي اسلامي تحول اساسي و بنيادي از حيث شكلي و ماهيتي را در پرداخت حقوق و مزاياي كاركنان صورت خواهد گرفت و براي معلمان و پرستاران نيز در نظام شغل و شاغل امتيازاتي را براي شغل و شاغل در نظر مي گيرند تا بتواند زمينه جبران واقعي خدمات كاركنان دولت و اقشار مذكور را فراهم سازد.
با سنجش ارزش كار و شاغل و در كنار اين دو، تحول بنيادي را در حقوق و مزاياي آن شاهد خواهيم بود چرا كه پيشرفته ترين نظامهاي جبران خدمت نظام هاي امتيازي است كه به شغل و شاغل اختصاص دارد و وقت مزدي نبوده و كارمندي است هر كس كار بيشتري انجام دهد مزد بيشتري خواهد گرفت.
* چه مقدماتي را براي تسريع در اجراي لايحه مديريت خدمات كشوري انجام داده ايد؟
- اگر مجلس طرح الزام دولت به ارائه لايحه نظام هماهنگ پرداخت حقوق كاركنان دولت را تصويب كند در تصويب اين لايحه در هيات دولت تسريع مي شود. براي اجراي لايحه مديريت خدمات كشوري دو كار مهم را انجام داده ايم بخشي از آن مربوط به تنظيم اصول، فصول و مواد لايحه درخصوص نظام هماهنگ پرداخت است بخش ديگر آن است كه در صورت تصويب لايحه مديريت خدمات كشوري در دولت و تصويب آن در مجلس آمادگي لازم براي فراهم كردن زمينه اجراي آن تا پايان سال را خواهيم داشت.

معاون وزير نيرو اعلام كرد:
بجز تهران آب در ۱۲ شهر جيره بندي مي شود
۱۲ شهر كشور از نظر مشكلات آب در درجه حساسيت يك قرار دارند و مفهوم آن اين است كه جيره بندي آب در اين شهرها به احتمال زياد انجام مي شود.
عباس شفيعي معاون وزير نيرو در امور آب و فاضلاب ديروز گفت:به جز تهران شهرهاي بندرعباس، مشهد و چند شهر استان بوشهر و شهر بوشهر از جمله شهرهايي هستند كه در درجه حساسيت يك قرار گرفته اند و احتمال جيره بندي آب در اين شهرها در تابستان وجود دارد.
وي با اشاره به اين كه استانهاي بحراني از نظر آب در تابستان امسال ۶ استان مي باشد، گفت: جنوب استان خراسان، هرمزگان، بوشهر، سيستان و بلوچستان، جنوب و شرق دو استان كرمان و فارس استانهاي بحراني از نظر آب هستند.
وي با اشاره به اين كه در تابستان امسال در ۷۵ شهر و ۴ هزار روستا بحران آب وجود دارد، گفت: به جز ۱۲ شهري كه در درجه يك حساسيت هستند، ۷۵ شهر ديگر با افت فشار مي توانند بحران آب را پشت سر بگذارند.

ايران و اردن هشت يادداشت تفاهم امضاء كردند
هشت يادداشت تفاهم در زمينه هاي اقتصادي، فرهنگي و مبارزه با موادمخدر بين جمهوري اسلامي ايران و كشور اردن در ساختمان تالار سعدآباد به امضاء  رسيد.
اين يادداشت تفاهم ها بين مقامات عالي رتبه دو كشور و در حضور «محمدرضا عارف» معاون اول رييس جمهوري و «فيصل الفايز» نخست وزير اردن امضاء شد.
برنامه اجرايي همكاري بين سازمان توسعه تجارت ايران و موسسه توسعه صادرات و مراكز تجاري اردن ازجمله يادداشت تفاهم هايي بود كه بين دو كشور به امضاء رسيد.

تلاش شوراي همكاري براي ايجاد منطقه آزاد تجاري با ايران
سفير عربستان  سعودي  در جمهوري  اسلامي ايران  گفت : عربستان  و اعضاي  شوراي  همكاري  براي  ايجاد منطقه  آزاد تجاري  با ايران  تلاش  مي كنند.
ناصربن  احمد البريك  درگفت  و گو با روزنامه  الرياض  چاپ  عربستان  كه  روزسه شنبه  منتشر شد، افزود: هدف  از ايجاد منطقه  آزاد تجاري ، گشودن  بازارهاي كشورهاي  شوراي  همكاري  بر روي  ايران  است .
سفير عربستان ، ديدار سال  ۱۹۹۷ امير عبدالله  با آيت الله  هاشمي رفسنجاني د راسلام آباد را آغاز فصل  نويني  در روابط دو كشور برشمرد و افزود: سفر اميرعبدالله  به  تهران ، ايجاد كميسيون  اقتصادي  مشترك  و ايجاد دفتر خبرگزاري رسمي عربستان  در تهران ، از نتايج  ديدار اسلام آباد بود.
البريك  با ابراز خوشبيني  نسبت  به  آينده  روابط دو كشور گفت : ايران  براي تقويت  روابط با كشورهاي  خارجي  بويژه  كشورهاي  خليج  (فارس ) و در راس  آنهاعربستان  اهميت  ويژه اي  قائل  است .

برنامه چهارم قبل از مهرماه به دولت ابلاغ مي شود
نماينده مردم تهران گفت: با تلاش مجلس برنامه چهارم به موقع اصلاح و قبل از مهر ماه به دولت ابلاغ مي شود.
احمد توكلي در گفت و گو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: برنامه توسعه، اول بايد مراحل قانوني خود را طي كند تا منشاء اثر باشد و برگرداندن برنامه چهارم به مجلس جهت طي شدن مراحل قانوني برنامه است.
وي افزود: اين كه گفته مي شود برگرداندن برنامه به مجلس هفتم باعث به تأخير افتادن اجراي آن مي شود، قضاوت اشتباهي است.
توكلي گفت:  اجرايي شدن برنامه چهارم مستلزم طي مراحل قانوني است و دولت هم مايل نيست برنامه اي كه مراحل قانوني خود را طي نكرده اجرا كند.
رئيس مركز پژوهشهاي مجلس اظهار داشت: طبق اعلام دولت، تا مهرماه وقت براي ابلاغ برنامه وجود دارد.

دايملر كرايسلر قرارداد توليد بنز در ايران را تكذيب كرد
گروه اقتصادي: در حالي كه مقامات وزارت صنايع در روزهاي اخير و همزمان با افتتاح نمايشگاه خودرو در تهران از توليد چند مدل خودرو بنز در ايران خبر داده اند شركت آلماني آمريكايي دايملر كرايسلر اعلام كرد كه در خصوص مونتاژ خودرو در چندين كشور از جمله ايران در حال برنامه ريزي است ولي هنوز در اين خصوص به نتيجه اي نرسيده است.به گزارش خبرگزاري رويترز سخنگوي اين شركت امضاي هر گونه قرارداد براي توليد بنز با ايران خودرو را تكذيب كرد و اين مسئله را با اهميت قلمداد نكرد.
در مراسم افتتاح نمايشگاه خودرو وزير صنايع از امضاي اين قرارداد و توليد آن در سال آينده خبر داد.
ديروز رضا ويسه رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران نيز در اظهاراتي از تشكيل شدن يك طرح مشترك توليد ميان دايملر كرايسلر با ايران خودرو ديزل خبر داد و گفت كه مديريت توليد با شركت خارجي است و سال آينده سه مدل بنز توليد مي شود. وي ديروز در حاشيه نمايشگاه خودرو در مورد كاهش تعرفه واردات خودرو از ۱۴۷ درصد به ۳۰ درصد گفت: صنعت خودرو هيچ نگراني در مورد كاهش تعرفه هاي وارداتي ندارد.

از سوي وزارت اقتصاد و دارايي طرح تسريع خصوصي سازي تهيه شد
معاون اقتصادي وزارت امور اقتصادي و دارايي از طرح جديد اين وزارت خانه براي تسريع خصوصي سازي در كشور خبرداد.
دكتر سعيد شيركوند در گفت وگو با «مهر» افزود: هم اكنون مطالعات روي طرح تسريع در خصوصي سازي كشور آغاز شده و پس از جمع بندي وزير امور اقتصادي و دارايي جزييات آن را اعلام مي كند.
وي افزود: در اين طرح بررسي شده است كه چگونه مي توان بخشي از سهام شركت هاي دولتي را در قالب تعريف شده به كساني نظير كارمندان دولت و خانواده معظم شهدا و جانبازان واگذار كرد.
شيركوند تصريح كرد: براساس طرح فوق، به جاي اين كه سهام شركت هاي دولتي را از طريق بورس بفروشيم آن را به طبقات مختلف واگذار كنيم.
معاون اقتصادي وزيرامور اقتصادي و دارايي در پاسخ به اين پرسش كه  آيا درآمد پيش بيني شده ناشي از خصوصي سازي(۲۲ هزار ميليارد ريال) در بودجه ۸۳ تحقق پيدا
مي كند، خاطرنشان كرد: تلاش خود را براي تحقق حداكثر درآمد پيش بيني شده فوق انجام خواهيم داد.
شيركوند عدم عرضه سهام دربازار بورس در سه ماه گذشته را عامل تعيين كننده اي براي تحقق درآمد بودجه اي از خصوصي سازي ندانست وگفت: با فروش سهام شركت هاي بزرگ دولتي(دانه درشت ها) درآمد فوق تحقق پيدا خواهد كرد.

بورس
تغيير قيمت (ريال)
آخرين قيمت (ريال)
نام شركت
۲۲۵۶
۱۹,۵۰۰
سايپا
۱۹۶
۳,۷۱۶
تولي پرس
۱۵۸
۳,۳۱۸
كف
۶۸۱
۱۴,۳۰۷
پتروشيمي فارابي
۱۰۸
۲,۲۶۸
شيميايي سينا
۵۷۵
۱۲,۰۸۶
پتروشيمي خارك
۱۰۱۲
۲۱,۲۶۳
پتروشيمي آبادان
۴۸۲
۱۰,۱۲۶
اقتصاد نوين
۲۹۴
۶,۱۷۵
پارس توشه
۱۱۹۰
۲۴,۹۹۳
تكين كو
۴۹۱
۱۰,۳۲۰
سرمايه گذاري ساختمان
۱۰۴
۲,۱۸۴
توسعه صنعتي
۳۰۳
۶,۳۶۸
سرمايه گذاري صنايع بهشهر
۲۷۹
۵,۸۶۱
بهنوش
۴۲۰
۸,۸۲۰
نگين طبس
۳۷۸
۷,۹۴۷
چادر ملو
۲۱۲
۴,۴۶۱
تامين ماسه
۲۶۳
۵,۵۳۸
بهپاك
۲۲۳
۴,۶۹۴
داده پردازي ايران
۷۹
۱,۶۶۳
شكر شاهرود
۱۵۷
۳,۳۰۳
سرمايه گذاري سپه
۲۰۱
۴,۲۲۷
سرمايه گذاري پتروشيمي
۱۸۸
۳,۹۵۴
شيميايي فارس
۴۱۷
۸,۷۷۲
صنايع شيميايي
۱۳۵
۲,۸۳۸
مواد الياف مصنوعي
۲۰۰
۴,۲۱۷
پاكسان
۱۹۷
۴,۱۵۲
مرتب
۲۴۰
۵,۰۵۶
صنعتي پارس مينو
۵۲۸
۱۱,۱۴۰
باما
۲۰۵
۴,۳۱۸
لوله وماشين سازي
۱۲۳
۲,۵۹۱
لاستيك دنا
۸۶
۱,۸۱۲
شيشه همدان
۱۵۱
۳,۱۸۷
ماشين سازي اراك
۱۵۴
۳,۲۵۱
موتوژن
۱۴۶
۳,۰۸۳
سرمايه گذاري صنعت نفت
۱۸۷
۳,۹۴۶
كاغذ سازي كاوه
۴۶
۹۷۵
كابلسازي تك
۵۱
۱,۱۵۵
بسته بندي مشهد
۲۸۱
۶,۴۸۵
گلوكوزان
۴۶۷
۱۰,۹۰۰
سرمايه گذاري بانك ملي
۳۲۷
۷,۷۹۹
گروه بهمن
۴۷۱
۱۲,۲۷۹
بسته بندي پارس
۲۵۶
۷,۴۰۰
كنتورسازي ايران
۱۴۲
۴,۱۵۰
سرمايه گذاري توس گستر
۴۰
۱,۳۱۹
رينگ مشهد
۵۹
۲,۰۸۰
آبسال
۱۷۳
۶,۱۰۳
صنعتي بهشهر
۱۲۷
۴,۶۲۰
سرمايه گذاري بازنشستگي
۳۱۸
۱۱,۷۰۰
ايران ترانسفو
۲۹
۱,۱۹۰
درخشان تهران
۱۱۷
۴,۸۵۰
ساسان
۱۲۴
۵,۳۰۰
سامان گستراصفهان
۴۳
۱,۸۳۹
گلتاش
۱۷۸
۷,۹۹۳
پتروشيمي اراك
۸۳
۴,۸۹۰
الكتريك شرق
۷۴
۴,۵۰۰
سرمايه گذاري البرز
۳۶۲
۲۳,۲۰۰
نفت بهران
۲۱۱
۱۴,۵۰۰
سيمان فارس وخوزستان
۱۹۲
۱۵,۰۰۰
گروه صنعتي سديد
۱۴۱
۱۳,۷۰۰
جابربن حيان
۴۴
۴,۷۰۰
توكا فولاد
۴۷
۱۱,۸۹۰
پتروشيمي اصفهان
۱۷
۵,۵۵۵
شهد ايران
۴۶-
۸,۹۴۰
توسعه صنايع بهشهر

قيمت طلا و ارز
نوع قيمت فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۹۵۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۸۴۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۴۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۸۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۸۳۳۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۶۳۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۶۳۰
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۰۴۴۲

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
بورس
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |