چهارشنبه ۳ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۱۶ - Jun 23, 2004
در جلسه ديروز شوراي شهر
لايحه گسترش محدوده طرح ترافيك تصويب شد
براساس اين لايحه، محدوده طرح ترافيك از شمال تا بزرگراه رسالت، از غرب تا بزرگراه هاي شهيد چمران و نواب و از جنوب غربي تا خيابان هلال احمر گسترش مي يابد
008652.jpg
008655.jpg
گروه شهري: شوراي اسلامي شهر تهران لايحه گسترش محدوده طرح ترافيك را تصويب كرد.
به گزارش خبرنگار ما، شوراي شهر ديروز در هفتاد و ششمين جلسه علني خود لايحه اي را تصويب كرد كه به موجب آن شهرداري مجاز است درصورت فراهم كردن امكانات مورد نياز، با هماهنگي دستگاه هاي ذي ربط نسبت به گسترش محدوده طرح ترافيك «از شمال تا بزرگراه رسالت، از غرب تا بزرگراه هاي شهيد چمران و نواب صفوي و از جنوب غربي تا خيابان هلال احمر» اقدام كند.
دكتر حسن زياري رييس كميسيون شهرسازي، فني و معماري شوراي شهر پيش بيني كرد كه با آماده شدن سازوكارهاي موردنياز، اين طرح در تابستان امسال و پيش از بازگشايي مدارس اجرا شود.
شهردار تهران نيز هنگام بررسي اين لايحه در دفاع از آن گفت: مديريت ترافيك يك مديريت ديناميك است و بايد لحظه به لحظه و هر روز راجع به آن تصميم گيري شود.
دكتر محمود احمدي نژاد افزود: از آنجا كه همه عناصر تاثيرگذار در ترافيك و تردد دائما درحال تغيير هستند براي حل معضل ترافيك بايد در ۳ بخش مورد نياز آن به موازات يكديگر كار كرد.
مهندس چمران: با دستور مقام معظم رهبري ۱۲۰ هزار مترمربع زمين براي ساخت ۲۰ ورزشگاه در اختيار شهرداري قرار مي گيرد
دكتر زياري : با آماده شدن سازوكارهاي موردنياز، اين طرح در تابستان امسال و پيش از
بازگشايي مدارس اجرا مي شود
008667.jpg
008643.jpg

دكتر احمدي نژاد : مديريت ترافيك يك مديريت ديناميك است و بايد لحظه به لحظه و هر روز راجع به آن تصميم گيري شود
دكتر شكيب : بايد فراتر از حوزه شهرداري، وزارت بازرگاني،  صنايع و وزارت مسكن و شهرسازي را ملزم به نظارت بر مصالح ساختماني كنيم
دكتر بهبهاني :براي اجرايي شدن اين طرح حدود ۱۷ گذرگاه جديد براي ورود به محدوده طرح ترافيك پيش بيني شده است
وي افزود: بخش اول در ترافيك بحث اعمال مديريت است كه مسايلي مانند كنترل تقاضا، تعيين طرح ترافيك و با زوج و فردكردن خودروها را شامل مي شود.
به گفته وي بخش ديگر فعاليت هاي ترافيكي مربوط به بهينه سازي است كه افزايش ظرفيت در شبكه موجود حمل و نقل را بدون ايجاد تاسيسات جديد امكانپذير مي سازد.
احمدي نژاد همچنين ايجاد تاسيسات زيربنايي مانند گسترش بزرگراه ها، معابر و مترو قطار هوايي را از ديگر فعاليت هاي مديريتي ترافيك دانست.
شهردار با بيان اينكه طرح جامع ترافيك تهران درحال تدوين است گفت: البته باتوجه به نيازهاي شهري، اين طرح بيشتر يك چشم انداز است تا يك طرح جامع.
احمدي نژاد در پاسخ به نگراني برخي اعضاي شوراي شهر نسبت به پيامد و ميزان موفقيت اجراي طرح جديد گسترش محدوده طرح ترافيك اطمينان داد تا زماني كه امكانات مورد نياز اين طرح ازجمله اتوبوس به ميزان مورد نياز فراهم نشود و پرسنل نيروي انتظامي براي اجراي اين طرح آموزش لازم را نبينند طرح گسترش محدوده ترافيك اجرا نشود.
وي همچنين افزود: بالاخره هر نوع مداخله اي داراي تبعات منفي است ولي بايد در اين مداخله ها به تبعات مثبت نيز توجه شود و يكي از تبعات مثبت گسترش محدوده طرح ترافيك ۵/۱ برابر شدن سرعت و افزايش ظرفيت موجود در شبكه است.
ايجاد ۱۷ گذرگاه براي ورود به محدوده جديد طرح ترافيك
از سوي ديگر معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري نيز گفت: براي اجرايي شدن اين طرح حدود ۱۷ گذرگاه جديد براي ورود به محدوده طرح ترافيك پيش بيني شده كه بايد خطوط جديد اتوبوسراني در آنها ايجاد شود.
وي با انتقاد از عدم رعايت استاندارد در توليد برخي محصولات ازجمله موتورسيكلت در كشور گفت: هم اكنون ۳۰۰ كارخانه موتورسيكلت سازي در تهران و اطراف آن درحال فعاليت هستند كه تنها ۶۰ واحد از آنها استاندارد و مابقي به صورت غيراستاندارد موتورسيكلت توليد مي كنند و با اين وجود شهرداري به عنوان متولي روان سازي درخصوص ترافيك معرفي مي شود.
وي با اشاره به شماره گذاري روزانه حدود ۱۴۰۰ خودرو در تهران گفت: هر اتومبيلي براي پارك نيازمند ۲۵ تا ۳۰ متر جا و براي جوابگويي به اين تعداد اتومبيل روزانه نيازمند احداث ۴ تا ۵ كيلومتر خيابان هستيم.
احداث ۲۰ ورزشگاه در تهران
رييس شوراي شهر نيز در آغاز جلسه با اشاره به نامه شهردار تهران به مقام معظم رهبري از موافقت ايشان با واگذاري ۱۲۰ هزار مترمربع زمين به شهرداري جهت احداث ۲۰ ورزشگاه خبر داد.
مهندس مهدي چمران گفت: با دستور مقام معظم رهبري ۱۲۰ هزار مترمربع زمين از سوي ستاد اجرائي فرمان حضرت امام براي ساخت ۲۰ ورزشگاه در اختيار شهرداري قرار مي گيرد.
وي افزود: اين ورزشگاه ها در ۲۰ ناحيه مركزي و جنوبي شهر تهران احداث خواهد شد كه يكي از آنها در حدود ۶۷ هزار مترمربع وسعت خواهد داشت و به دليل چند منظوره بودن مي توان در مواقع بحراني نيز مورد استفاده قرار گيرد.
008646.jpg

وي درخصوص اراضي عباس آباد نيز بار ديگر يادآور شد كه اين اراضي مطابق طرح جامع تهران داراي كاربري فضاي سبز و صرفا فرهنگي (نه آموزشي) است و در طرح توسعه تهران در سال ۷۰ نيز بر اين موضوع تاكيد شده است.
رييس شوراي شهر افزود: ما نمي خواهيم در اين اراضي تغيير كاربري بدهيم بلكه خواستار تحقق كاربري اصلي آن كه فضاي سبز و فرهنگي است مي باشيم.
وي همچنين با اشاره به سخنان وزير كشور مبني بر اينكه ۷۰ درصد ساخت و سازهاي غيرمجاز دولتي و حكومتي است گفت: درحالي كه مردم را به خاطر چند متر تخلف نقره داغ و مجبور مي كنيم كه براي ساخت يك حمام يا دستشويي چند ميليون جريمه بپردازند دولتي ها تخلفات بسيار بيشتري دارند و با آنها برخورد نمي شود.
چمران درخصوص بحث مقاوم سازي ساختمان ها نيز گفت: بايد دستورالعمل هاي موردنياز دراين خصوص را تهيه كنيم و تذكراتي در قالب مصوبه شورا براي رعايت استانداردهاي ساختماني به وزارتخانه هاي مسئول ارسال شود.
ساخت و ساز به شيوه ۵۰ سال قبل
در جلسه ديروز دكتر حمزه شكيب رييس كميته مقاوم سازي و ايمن سازي ابنيه فني شوراي شهر گزارشي درباره لزوم مقاوم سازي ساختمان ها باتوجه به زلزله خيزبودن كشور ارايه داد و گفت: بايد فراتر از حوزه شهرداري، وزارت بازرگاني،  صنايع و وزارت مسكن و شهرسازي را ملزم به نظارت بر مصالح ساختماني كنيم.
وي افزود: ۱۰ سال پيش زلزله رودبار و منجيل و سال پيش هم زلزله بم و اين اواخر نيز زلزله شمال و تخريب ساختمان ها را به دليل غيرمقاوم بودن ديديم ولي با اين وجود باز هم موضوع خطرپذيري و ريسك را فراموش كرديم.
وي گفت: مصالح استاندارد، مهارت نيروي انساني، تكنولوژي ساخت و ساز، نظام كنترلي از ابزارهاي مقاوم سازي ساختمان هاست.
دكتر شكيب با بيان اينكه چرا وزارت مسكن و شهرسازي بر توليد مصالح ساختماني نظارت نمي كند گفت: ما هنوز براي ساخت از تكنولوژي ۵۰ سال گذشته استفاده مي كنيم و نظام كنترلي شهرداري ها مي گويد: اگر مهندس ناظر برگه نظارت را امضاء كرد كفايت مي كند.

كاهش برداشت از آب هاي زيرزميني
008661.jpg
جهت تعادل سفره هاي آب زيرزميني الگوي آبياري و كشت در برخي مناطق كشور تغيير مي كند
به گزارش آسمان آبي ايران، به موجب تصميمات اتخاذشده از سوي مقامات وزارتخانه هاي نيرو و جهاد كشاورزي مقرر شده است جهت تعادل بخشي سفره هاي آب زيرزميني در دشت هاي ممنوعه وبحراني الگوي آبياري و كشت تغييراتي را تجربه كند.براين اساس در دشت هاي ممنوعه و بحراني شيوه هاي مدرن آبياري مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اين اقدام سبب كاهش ميزان بهره برداري از منابع آب زيرزميني در دشت هاي ممنوعه و بحراني مي شود.در صورت دستيابي به اين اهداف در سال ۱۳۸۴ به ميزان ۴۰۰ ميليون متر مكعب كاهش در بهره برداري از آب هاي زيرزميني ايجاد خواهد شد.

آماده سازي خطوط ۳ و ۴ مترو
008658.jpg
مدير عامل راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) گفت: ساخت و گسترش خطوط مترو نيازمند ياري و حمايت دولت و شهرداري است.
«محسن هاشمي» ديروز در گفت وگو با ايرنا افزود: استمرار اين حمايت ها زمينه اتمام خطوط مترو تهران ظرف هفت  سال آينده را فراهم مي سازد.
وي گفت: در آغاز اجراي طرح خطوط مترو دولت هيچگونه حمايتي از اين طرح بعمل نياورد و زمان پايان ساخت خطوط مترو ۳۰ سال اعلام شده بود، اما هم اينك با حمايت دولت و شهرداري، اين زمان به شش تا هفت سال كاهش يافته است.هاشمي گفت: استمرار تأمين اين اعتبار در سال هاي آتي موجب اتمام خطوط ۳ و ۴ مترو ظرف چهار سال آينده خواهد شد.

ايمن سازي بزرگراه امام رضا
008664.jpg
با احداث دور برگردان تقاطع شهرك خاور شهر با بزرگراه امام رضا (ع) دسترسي مطمئن خودروها ازاين شهرك به بزرگراه فوق فراهم مي شود. مهندس سيد محمود نصري شهردار منطقه ۱۵ ضمن بيان مطلب فوق خاطرنشان كرد: به دليل عدم وجود دسترسي مطمئن در تقاطع خاورشهر با بزرگراه امام رضا(ع) تصادفات شديد و بعضا منجر به فوت، مشكلات زيادي را براي ساكنان محل ايجاد نموده بود كه در اين راستا شهرداري منطقه ۱۵ طرح احداث دور برگردان در اين تقاطع را اجرا و آماده بهره برداري نموده است.

در مراسمي با حضور شهردار تهران و فرمانده نيروي انتظامي كشور:
چهار منطقه جديد راهنمايي و رانندگي در تهران گشايش يافت
008670.jpg
گروه شهري: اداره راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ مصمم است تعداد مراكز خود را تا پايان امسال با توجه به پراكندگي جغرافياي شهرداريهاي مناطق از ۱۳ به ۲۲ مركز افزايش دهد.
به گزارش خبرنگار ما، در همين راستا ديروز به طور همزمان چهار منطقه راهنمايي و رانندگي (۹ ۱۰، ۱۶، و ۱۸) با حضور سردار قاليباف فرمانده نيروي انتظامي كشور و دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران مورد افتتاح و بهره برداري قرار گرفت.بنابراين گزارش منطقه ۹ و ۱۰ در خيابان آزادي، منطقه ۱۶ در ميدان بهمن ابتداي بزرگراه شهيد تندگويان و منطقه ۱۸ راهنمايي و رانندگي بعد از پل ساوه ابتداي خيابان فتح قرار دارد كه جمعا حدود سه ميليارد ريال هزينه احداث، نوسازي و بازسازي و تجهيز اين مراكز شده است.
خبرنگار ما مي نويسد: به دنبال تصويب طرح الحاق بخشهاي اداري، لجستيكي و ترافيكي راهنمايي و رانندگي به شهرداري تهران در مجلس شوراي اسلامي، شهرداري تهران با اختصاص ساختمان، زمين و تامين اعتبارات لازم، اداره راهنمايي و رانندگي را در طرح تطبيق و توسعه مناطق اين اداره ياري رسانده است.
سردار قاليباف فرمانده نيروي انتظامي كشور در مراسم بهره برداري از مناطق راهنمايي و رانندگي ۹ ۱۰، ، ۱۶ و ۱۸ گفت: بحث ترافيك شهر تهران و پليس راه و جاده در كشور ما تبديل به يك بحران شده است به طوريكه هر روز تاخير در ساماندهي اين معضل زمان و هزينه بيشتري را بر دوش مردم و مسئولان تحميل مي كند.
سردار قاليباف معضل ترافيك شهر تهران را در راس همه مشكلات و موجب هدررفتن وقت، آلودگي زيست محيطي، به خطر افتادن بهداشت و سلامت شهروندان و ساير ضرر وزيان هاي اقتصادي دانست و گفت: رفع اين معضل نيازمند كمك دولت به همه دستگاه هاي مرتبط با ترافيك و در راس آنها شهرداري تهران است.
008649.jpg

وي ادامه داد: اداره كلان شهر تهران نيازمند مديريت واحد يا دولت شهر است و دولت مركزي بايد همه توان خود را در تحقق هماهنگي مردم جهت همه بخشها با مديريت شهري به كار گيرد.
سردار قاليباف افزود: در سه ماه اول امسال ۲۰۰ هزار دستگاه خودروي جديد توسط نيروي انتظامي شماره شد كه از اين ميان ۴۷درصد در تهران توزيع شد و اگر اين روند همچنان ادامه يابد تا پايان سال چهارصد هزار خودروي جديد فقط در شهر تهران جذب مي شود .

مصوبات شوراي شهر تهران
شوراي اسلامي شهر تهران در هفتاد و ششمين جلسه علني خود لايحه مجوز گسترش محدوده طرح ترافيك در تهران را تصويب كرد.
در ماده واحده اين مصوبه به شهرداري اجازه داده شده است كه نسبت به گسترش محدوه طرح ترافيك از شمال تا بزرگراه رسالت، از غرب تا بزرگراه هاي شهيد چمران و نواب صفوي و از جنوب غربي تا خيابان هلال احمر اقدام كند.
در تبصره يك نيز آمده است: تا زمان افتتاح تونل بزرگراه رسالت محدوده طرح ترافيك محور شمالي خيابان شهيد آيت الله بهشتي، بزرگراه هاي شهيد گمنام و جلال آل احمد خواهد بود.
براساس تبصره ۲، شهرداري موظف است تمهيدات لازم را به منظور سهولت تردد ساكنين قسمت هاي اضافه شده به طرح را فراهم سازد.
همچنين به موجب تبصره ۳ اين مصوبه، شهرداري موظف است ضمن ارايه برنامه زمان بندي شده به كميسيون تلفيق شوراي شهر، با هماهنگي لازم با شوراي عالي ترافيك و ديگر مراجع ذي ربط و همچنين تامين امكانات ضروري جهت اجراي مطلوب طرح اقدام كند.
در تبصره چهار اين مصوبه نيز آمده است كه شهرداري موظف است نسبت به اطلاع رساني همگاني و آگاهي شهروندان محترم قبل از اجراي طرح اقدام كند.
براساس تبصره پنج هزينه هاي اجرايي اين طرح از محل درآمد حاصل از رديف شماره يك بودجه سازمان حمل و نقل ترافيك (درآمد حاصل از صدور كارت تردد) قابل پرداخت خواهد بود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |