چهارشنبه ۳ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۱۶ - Jun 23, 2004
تأكيد امل و حزب الله لبنان بر اهميت همكاري براي رويارويي با اسرائيل
مسئولان  جنبش  امل  و حزب الله  لبنان  بر اهميت  همكاري  همه  گروه هاي  فعال  دراين  كشور براي  رويارويي  با اقدام هاي  تحريك  آميز رژيم  صهيونيستي  تأكيدكردند.
به گزارش ايرنا، منابع  حزب الله  عصر دوشنبه  اعلام  كردند كه  در ديدار مسئولان  دو طرف  كه  درشهر نبطيه  در جنوب  لبنان  برگزار شد، آخرين  رويدادهاي  منطقه  خاورميانه  وتحولات  داخلي  بويژه  وضعيت  جنوب  لبنان  مورد بررسي  قرار گرفت .
به  گفته  اين  منابع ، مسئولان  امل  و حزب الله  تأكيد كردند كه  همكاري  همه  احزاب  و گروه هاي  لبنان  براي  ثبات  داخلي  و تقويت  اراده  ملي  بسيار ضروري است .
آنها همچنين  خواهان  دوركردن  موضوع  اقتصادي  و معيشتي  از اختلافهاي  سياسي داخلي  شدند و گفتند كه ، نحوه  برخورد با مشكلات  داخلي  اميدواركننده  نيست .

دبير كل حزب مؤتلفه اسلامي:
ضرورتي براي خروج ايران از ان.پي.تي وجود ندارد
دبير كل حزب موتلفه اسلامي با اشاره به نتايج اخير نشست شوراي حكام گفت: نيازي نيست ايران از ان پي تي خارج شود، چرا كه نه قصد درست كردن بمب اتم دارد و نه در انديشه آن است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي حزب موتلفه اسلامي، حبيب الله عسگراولادي در پايان نشست دبيران اين حزب با اشاره به اينكه بين مفهوم دستيابي به سلاح هسته اي و كسب دانش هسته اي تفاوت است، افزود: صدها رشته علمي وجود دارد كه فناوري هسته اي مربوط به آن است، اين رشته ها در طب و كشاورزي براي عامه مردم هم قابل فهم است، چرا آمريكايي ها و اروپاييها خود را به ناداني مي زنند و مدام سخن از سلاح هسته اي به ميان مي آورند.
عسگراولادي در بخش ديگري از سخنانش درباره بخش «ذوب در ولايت» گفت: ذوب در ولايت به مفهوم تعطيل عقل نيست بدخواهان با تعبير غلط از اين مفهوم مي خواستند سكويي براي حمله به ولايت فقيه و اوج قله انساني و عقلانيت نظام الهي بسازند كه با روشنگري مقام معظم رهبري اين ترفند آنها نقش بر آب شد.

نشريه آمريكايي از فعاليت تازه نظامي اطلاعاتي اسرائيلي پرده برداشت
طرح اسرائيل براي مناطق كردنشين در سه كشور منطقه
نشريه آمريكايي نيويوركر در گزارش مستند به قلم سيمورهرش از نفوذ و فعاليت عوامل نظامي و اطلاعاتي اسرائيل در مناطق كردنشين ايران، سوريه و عراق خبر داد و نوشت، تل آويو واحدهاي كماندويي در اين مناطق تشكيل و آموزش مي دهد كه فعاليت هاي آشكار كرده و مي تواند كل منطقه را بي ثبات كند.
نويسنده اين گزارش كه برنده جايزه معتبر پوليتزر و فاش كننده رسوايي زندان ابوغريب است اطلاعات خود را از مقامات فعلي و سابق اطلاعاتي در اسرائيل، آمريكا و تركيه بدست آورده اما نام آنها را فاش نكرده است. در اين گزارش آمده است هدف اسرائيل ايجاد يك قدرت نظامي كرد در مقابل شيعيان و ايجاد پايگاهي در ايران است كه از آن طريق بتواند به جاسوسي از تاسيسات هسته اي اين كشور بپردازد.
نويسنده نيويوركر گزارش خود را با تغيير نگرش آمريكا در مقابل حضور ايراني ها در عراق از آغاز جنگ تاكنون آغاز كرده و نوشته است، علي رغم هشدارهاي اطلاعاتي اسرائيل درباره بسته شدن مرز عراق با ايران و ادعاهايش مبني بر اينكه بازبودن اين مرز ناآرام به تشديد حملات منجر مي شود، مقامات آمريكايي با اين استدلال كه ارتباط عراقي ها با ايراني ها مفيد است از رفت وآمدها در اين مرز استقبال مي كردند. اين بي توجهي آمريكا به هشدارهاي اسرائيل موجب خشم تل آويو شد. يك آمريكايي نزديك به ايهود باراك نخست وزير پيشين اسرائيل به نيويوركر گفت، او به طور خصوصي به ديك چني گفته است، واشنگتن در جنگ عراق بازنده شده و راهي براي پيروزي باقي نمانده است. به اين ترتيب اسرائيل نااميد از عملكرد آمريكا در عراق تصميم گرفته كه خود وارد عمل شود. دولت آريل شارون در استراتژي جديدي تصميم دارد زيان هاي ناشي از جنگ عراق بر موقعيت استراتژيك اسرائيل را كم كند و براي رسيدن به اين هدف روابط خود را با كردهاي عراق تقويت مي كند.
در ادامه اين استراتژي عوامل نظامي و اطلاعاتي اسرائيل اكنون در كردستان عراق بدون سروصدا مشغول فعاليت هستند.
طرح اسرائيل موسوم به «طرح B» تنش ميان اسرائيل و تركيه را موجب شده و به ايجاد اتحادي جديد ميان ايران، سوريه و تركيه شده است.
نيويوركر به نقل از مقامات اطلاعاتي و سياسي اروپا نوشت، اروپايي ها از اين تغيير وضعيت ناراضي هستند چرا كه از يك سو وجود يك كردستان مستقل را براي ثبات منطقه خطرناك مي دانند و از سوي ديگر از تنش در روابط تركيه و اسرائيل ناخشنود و نگران هستند.

هشدار گروههاي فلسطيني:
شارون مي خواهد انتفاضه را نابود كند
گروه هاي فلسطيني با صدور بيانيه ا ي مشترك ضمن هشدار نسبت به طرح يكجانبه آريل شارون براي عقب نشيني از نوار غزه اعلام كردند، اين طرح با نيت هدف قرار دادن و نابود ساختن مقاومت، انتفاضه و اعمال قدرت جهت عملي ساختن طرح هاي تل آويو در سرزمين هاي اشغالي ارائه شده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري كويت، در اين بيانيه مشترك كه از سوي جنبش حماس، جهاد اسلامي، سازمان آزادي بخش فلسطين و جنبش صاعقه امضا شده است، هشدار داده شده كه طرح آريل شارون، نخست وزير رژيم صهيونيستي با هدف حمايت از تسلط اشغالگران بر مرزهاي خشكي نوار غزه، راه هاي ورودي و تسلط بر نوار غزه جهت حمله نظامي به اين منطقه در هر زماني كه دولت شارون بخواهد، انجام مي گيرد.
در اين بيانيه مشترك ذكر شده است: در حالي كه اسراييل هم چنان به ساخت ديوار حائل، ساخت شهرك ها و گسترش اين شهرك ها براي در برگرفتن سرزمين هاي فلسطيني از جمله بيت المقدس ادامه مي دهد، طرح شارون براي عقب نشيني از نوار غزه مطرح مي شود.
همچنين در اين بيانيه گروه هاي فلسطيني خطاب به مردم فلسطين، ملت ها و كشورهاي عربي و اسلامي فاش شدن اهداف اين طرح صهيونيستي و هوشياري براي رويارويي با آن را خواستار شدند.
گروه هاي فلسطيني در اين بيانيه تأكيد كرده اند: كشورهاي اسلامي و عربي بايد نقش حقيقي و حمايت كننده آمريكا در اين طرح را كه بر حمايت بي حد از سياست هاي تجاوزكارانه اسراييل در حق مردم فلسطين متمركز است، فاش كنند.
در پايان اين بيانيه  گروه هاي فلسطيني خطاب به مردم فلسطين آورده اند: مردم فلسطين توانايي رويارويي با اين طرح شارون و خنثي ساختن آن را دارند اما همكاري كشورهاي عربي و اسلامي در حمايت از انتفاضه و مقاومت فلسطين در اين راه ضروري است.

حمله جنگجويان چچني به اينگوش و داغستان ۱۱۶ نفر كشته و زخمي برجاي گذاشت
008610.jpg
در حمله  جنگجويان  چچني  به  جمهوريهاي  اينگوش  و داغستان  روسيه  ۵۴ نفر از جمله كفيل وزير كشور اينگوش كشته و ۶۲ تن ديگر مجروح شدند .
به گزارش ايرنا از مسكو، خبرگزاري  ايتارتاس  ديروز با اعلام  اين  خبر به  نقل  از يك  سخنگوي  وزارت  كشور روسيه  افزود: جنگجويان  چچني  بطور همزمان  ساختمان  وزارت  كشور اينگوش  و واحد مرزباني  و چندين  انبار مهمات  در نارزان  و قصبه  قره بولاغ  و شهر سلپتسئوسك  را مورد حمله  قرار دادند.
اين  مقام  همچنين  خاطرنشان  ساخت  كه  علاوه  بر كفيل  وزير كشور، دادستان  نارزان  و ۱۸ مقام  وزارت  كشور جمهوري  اينگوش  نيز كشته  شده اند.
بر اساس  اين  گزارش  در حمله  شب  سه شنبه بيش  از ۲۰۰ جنگجوي  چچني  شركت داشته  و در حال  حاضر تعقيب  گروههاي  پراكنده  آنها كه  قصد گريختن  به  نقاط ديگر را دارند جريان  دارد.
چچنها مقادير زيادي  سلاح  و مهمات  از يكي  از انبارهاي  وزارت  كشور به تاراج  برده  و ساختمان  وزارت  كشور در نارزان  و مركز پليس  قره بولاغ  را نابودكردند.
يك  گروه  ديگر از جنگجويان  چچني  نيز دوشنبه شب به  مخاچ  قلعه  مركزجمهوري  داغستان  حمله  كردند كه  در درگيري  با نيروهاي  سازمان  امنيت  فدرال متحمل  ۶ كشته  شدند.
در اين  حمله  دو نفر از نيروهاي  روسيه  نيز مجروح  شدند.
سرگئي  ايوانف  وزير دفاع  روسيه  كه  در خاوردور روسيه  بسر مي برد درمورد اعزام  نيروي  اضافي  به  منطقه  گفت : هيچ  لزومي به  اعزام  نيروي  كمكي  براي سركوبي  جنگجويان  وجود ندارد.
به دستور مراد زيازيكوف  رئيس  جمهور اينگوش  در اين  جمهوري  عزاي  عمومي ۳روزه  اعلام  شده  است .

كوتاه از سياست جهان
اختلاف آلمان و فرانسه با انگليس
بر سر انتخاب رئيس آينده كميسيون اروپا
آلمان ديروز به فرانسه كه اصرار دارد رئيس كميسيون اتحاديه اروپا بايد از ميان كشورهاي اصلي اتحاديه اروپا انتخاب شود،  پيوست.به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، اعلام انگليس مبني بر اينكه رئيس كميسيون اتحاديه اروپا مي تواند از ميان بيست و پنج كشور عضو اتحاديه اروپا انتخاب شود جنگ لفظي شديدي را در ميان كشورهاي عمده اتحاديه اروپا موجب شد.آلمان و فرانسه با اتخاذ موضعي مشترك به مخالفت با اين پيشنهاد انگليس برخاستند و اعلام كردند كه رئيس كميسيون اتحاديه اروپا بايد از ميان كشورهاي عمده اتحاديه اروپا انتخاب شود.رهبران اتحاديه اروپا بر سر انتخاب يك كانديداي مناسب براي اين پست در اجلاس بروكسل كه در آن قانون اساسي جديد اتحاديه اروپايي را به تصويب رساندند شكست خوردند و آهرن نخست وزير ايرلند كه رياست دوره اي اتحاديه اروپا را بر عهده دارد قبل از واگذاري رياست اتحاديه اروپا به هلند ۹ روز زمان دارد كه اين بن بست را بشكند.
واشنگتن پست: نيمي از مردم آمريكا با بوش مخالفند
دقيقا نيمي از مردم آمريكا اعلام كرده اند كه با سياست هاي جنگي در عراق و روش هاي جورج بوش براي مبارزه با تروريسم مخالفت دارند و در انتخابات از كري حمايت مي كنند.به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه واشنگتن پست، طبق نظرسنجي هاي صورت گرفته توسط شبكه خبري اي بي سي، عصبانيت عمومي در مورد بالا رفتن خسارات در عراق و ترديدها درباره نتايج طولاني مدت جنگ كه هر روز افزايش مي يابد، سبب شده جورج بوش كه روزي بر جان كري برتري داشت، در شرايط فعلي از او عقب بماند.
دقيقا نيمي از كشور، هم اكنون تأييد مي كنند كه روش به كار گرفته شده از سوي بوش در مبارزه با تروريسم كاملا اشتباه بوده است. اين در حالي است كه تعداد مخالفان با بوش از ماه آوريل سال جاري تاكنون، ۱۳ درصد افزايش يافته است.
هشدار كاسترو به بوش
فيدل كاسترو رئيس جمهوري كوبا به جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا در مورد عواقب و پيامدهاي حمله نظامي به اين كشور هشدار داد.به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، وي با تأكيد بر اينكه اين اقدام آمريكا به بروز يك جنگ فراگير و گسترده منجر مي شود، اظهار داشت: سياستهاي دولتمردان حاكم بر آمريكا در قبال كوبا اشتباه است.رئيس جمهوري كوبا كه در جمع هزاران نفر از مردم كوبا در هاوانا سخن مي گفت از اقدامات و تحريمهاي اعمالي دولت آمريكا عليه اين كشور شديدا انتقاد كرد و ابراز داشت: تصويب قطعنامه جديد آمريكا عليه كوبا غيرانساني و بي رحمانه است.فيدل كاسترو تأكيد كرد: ملت كوبا در برابر هرگونه تحريم اقتصادي آمريكا هر چند گسترده باشد مقاومت و پايداري خواهد كرد.
دستگاه قضايي فرانسه ديك چني را به اختلاس
و فساد مالي متهم كرد
روزنامه البيان به نقل از منابع آگاه از آمريكا، از تصميم دستگاه قضايي فرانسه براي فراخواندن ديك چني به اتهام اختلاس و فساد مالي خبر داد.به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين روزنامه چاپ امارات نوشت: اين منابع اظهار داشتند كه ديك چني، معاون جورج بوش، به اتهام اختلاس از شركت نفتي هاليبرتون در زمان بازنشستگي خود و استفاده از اين اموال در سرمايه گذاري گاز در نيجريه، به دستگاه قضايي فرانسه فراخوانده خواهد شد. اين منابع افزودند: رينولد رايمتليك، قاضي تحقيق فرانسوي، قرار است مسئول اين پرونده باشد و به زودي چني را براي پاسخگويي به برخي از اتهامات به پاريس فرا خواهد خواند.
اين منابع تأكيد كردند: اين قاضي فرانسوي تصميم دارد چني را براي پاسخ به موضوعي درباره اعطاي ۱۸۰ ميليون دلاري كنسرسيوم جهاني نفت در زمينه طرح گازي نيجريه به كمك شركت نفتي انگليسي كه توسط جيمز تسلر تأسيس شده و مقر اصلي آن در تاتنهام است، فرا خواند.

پاول از احتمال تحريم اقتصادي ايران خبر داد
وزير امور خارجه آمريكا روز دوشنبه تلويحاً از دورنماي تحريم اقتصادي ايران در صورتي كه تهران نتواند به جهان ثابت كند برنامه سلاح هسته اي در دست ندارد خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از آسوشيتدپرس از واشنگتن، كالين پاول پس از ديدار با محمد البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي اعلام كرد: جامعه جهاني از آنها (ايران) انتظار دارد كه به سئوالات  اين آژانس پاسخ كامل دهند.
پاول با اشاره به نشست بعدي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در ماه سپتامبر (شهريور) افزود: در اين نشست مي توان در مورد اقدام مناسب قضاوت كرد.
اظهارات پاول پس از بيانات روز دوشنبه مقام معظم رهبري مبني بر  اينكه ايران به دنبال سلاح هسته اي نيست، مطرح شد.
 اين در حالي است كه  آيت الله خامنه اي در جمع مسئولان دانشگاه ها بر ادامه برنامه صلح آميز هسته اي  ايران به منظور تأمين انرژي مورد نياز كشور تأكيد كردند.
آژانس بين المللي انرژي اتمي دوشنبه هفته گذشته از ايران خواسته بود ثابت كند برنامه توسعه سلاحهاي هسته اي در اختيار ندارد.
با اين حال وزير امور خارجه آمريكا اعلام كرد به البرادعي گفته است از كار آژانس بسيار راضي است.
پاول گفت: ما اميدواريم در هفته ها و ماه هاي  آينده، ايران بتواند همه نگراني هايي را كه اعضاي جامعه جهاني  همچنان دارند، برطرف كند.
وزير امور خارجه آمريكا افزود: در قطعنامه جديد يك بار ديگر و با صراحت و قدرت بيشتري به ايران تأكيد شده است كه جامعه جهاني از ايران انتظار دارد به پرسشهاي آن پاسخ كامل دهد.
محمد البرادعي مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز در اين كنفرانس خبري مشترك در وزارت امور خارجه آمريكا گفت: لازم است اين بحث را تا حد ممكن و هرچه سريعتر به پايان رسانيم.
وي گفت: من به مانند شوراي حكام از ايران خواسته ام كه همكاري بيشتري داشته و شفاف عمل كند و همكاري لازم را ارائه دهد.
البرادعي افزود: جامعه جهاني بدنبال تضمين آژانس در قبال اين مساله است كه برنامه ايران صرفا براي اهداف صلح آميز است.

افسر سابق عربستان به عنوان رهبر جديد القاعده در عربستان منصوب شد
سازمان  القاعده  اعلام  كرد: «صالح  محمد عوض  الله  العلوي  العوفي » به  جاي « عبدالعزيز المقرن » به  عنوان  مسئول  جديد اين  سازمان  در عربستان  سعودي منصوب  شده  است .
به گزارش ايرنا از رياض العوفي  ۳۸ ساله  جايگزين  عبدالعزيز المقرن  ۳۱ ساله  شد كه  جمعه  گذشته  درجريان  درگيري  با نيروهاي  امنيتي  به  همراه  سه  نفر ديگر از اعضاي  القاعده در رياض  كشته  شد.
العوفي  يكي  از اعضاي  ليست  ۲۶ نفره  تحت  تعقيب  نيروهاي  امنيتي  است  كه  آبان ماه  گذشته  اسامي آنها منتشر شد.
وزارت  كشور عربستان  با اعلام  اسامي ۲۶ نفر از تروريستهاي  تحت  تعقيب  اعلام كرد، به اطلاعاتي  كه  به  دستگيري  يك  يا چند نفر از اين  تروريستها يا اقدامات خرابكارانه  آنان  منجر شود از ۱ تا ۷ ميليون  ريال  سعودي  جايزه  مي دهد.
از ۲۶ نفر تحت  تعقيب  تاكنون  ۹ نفر كشته  و يك  نفر تسليم  شده و ۱۶ نفرديگر متواري  هستند.
بي بي سي: عربستان درباره رئيس القاعده دروغ گفته است
برخي از تحليل گران خبري اعتقاد دارند كه عربستان فقط براي قوي نشان دادن نيروهاي امنيتي خود اعلام كرده كه رئيس گروه القاعده را كشته است.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از پايگاه اينترنتي بي بي سي، موضوع كشته شدن رهبر القاعده در عربستان به اين شكل بود كه «عبدالعزيز المقرن» رهبر القاعده در حالي كه سعي داشت جسد «پل جانسون» گروگان آمريكايي را در جايي بيندازد، در يك جنگ تن به تن كشته شده است.اين منبع خبري معتقد است جانسون كمي پيش ازاتمام ضرب الاجل اعلامي القاعده براي آزادي زندانيان عربستان، توسط گروه المقرن سر بريده شده بود.
اما روز شنبه اين موضوع دچار ابهام گرديد و اين بدين صورت مطرح شد كه جسد پل جانسون پيدا نشده است و جستجو براي يافتن جسد وي هنوز در اطراف رياض ادامه دارد. بي بي سي مي افزايد: اما پس از آن چطور شد كه المقرن پيدا شد.
به نظر عجيب است كه چنين چهره ارشدي در حوالي محل حادثه با همان اتومبيلي گشت زده باشد كه ديگر نظاميان با آن گشت مي زنند و درست در همان لحظه مقامات نيز به طور گسترده اي در جستجوي وي باشند.
اولين گمان اين است كه وي به قدري شخص بي احتياطي بوده است كه اين اشتباه را انجام داده است.
گمان ديگر اين است كه اولا دستگيري وي در نتيجه يك خوش شانسي بزرگ بوده است. زيرا تيم غيرامنيتي عربستان كه راه را بر وي بسته اند، نمي دانسته اند كه چه آدم مهمي را پيدا كرده اند.

كارگران كره اي عراق را ترك مي كنند
دولت كره جنوبي اعلام كرده است كه به منظور حفظ امنيت شهروندان اين كشور در عراق تمام كارگران كره اي را تا اوايل ماه ژوئيه از عراق خارج خواهد كرد.
به گزارش بي بي سي تصميم دولت كره جنوبي پس از آن اتخاذ مي شود كه يك گروه تندرو اسلامگرا در عراق كيم سون ايل، شهروند كره اي را كه در آن كشور به عنوان مترجم يك شركت تجاري به كار اشتغال داشت، ربوده و تهديد كرده اند در صورتي كه كره تمام نيروهاي نظامي خود را از عراق خارج نكند وي را گردن خواهند زد.
كره جنوبي واحدهاي متشكل از حدود هفت هزار نظامي را به عراق اعزام كرده و در نظر دارد حدود سه هزار نفر ديگر را نيز به زودي به اين ماموريت بفرستد.
وزير صنايع كره جنوبي گفته است كه اكثر كارگران كره اي تاكنون عراق را ترك كرده اند و تنها حدود ۲۲ نفر ديگر در آن كشور باقي مانده اند.
آنان در استخدام يك شركت كره اي هستند كه در زمينه تامين نيازهاي تداركاتي واحدهاي نظامي ائتلاف به رهبري آمريكا در عراق فعاليت دارد.
ضرب الاجل گروگانگيرها براي قتل كيم روز دوشنبه، ۲۱ ژوئن پايان يافت، اما هنوز از سرنوشت وي خبري در دست نيست و گفته مي شود ضرب الاجل تمديد شده است.
ربايندگان كيم خود را جماعت توحيد و جهاد مي خوانند كه گفته مي شود تحت فرماندهي ابو مصعب الزرقاوي، از رهبران القاعده در عراق، فعاليت دارد. اين گروه قبلا يك گروگان آمريكايي را گردن زده و مسئوليت چندين حمله مسلحانه، از جمله ترور رييس شوراي حكومت سابق عراق را برعهده گرفته است.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |