شنبه ۶ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۱۹ - Jun 26, 2004
تازه ترين گزارش ها از سانحه دلخراش برخورد تانكر بنزين با چند اتوبوس
۷۵ مسافر در آتش سوختند ۱۰۷ تن مجروح شدند
008772.jpg
گروه اجتماعي: برخورد يك تانكر حامل بنزين با چند دستگاه اتوبوس و خودرو ۷۵ كشته و ۱۰۷ مجروح برجاي گذاشت.
فرماندار زاهدان در گفت  و گوي تلفني با خبرنگار همشهري در زمينه علت بروز حادثه در جاده زاهدان - بم گفت: «علت حادثه روز جمعه در جلسه كارشناسي راهنمايي- رانندگي و پليس راه به طور دقيق اعلام خواهد شد. البته بنا به گفته افرادي كه در محل حادثه بوده  اند، ظاهرا سرعت راننده تانكر سوخت آنقدر زياد بوده كه به علائم هشدار دهنده رانندگي چنان توجهي نكرده است، به گونه  اي كه كنترل تريلر سوخت رسان از دست او خارج شده است.
حيدرعلي نورايي همچنين افزود: ساعت ۱۵/۲۲ دقيقه پنجشنبه شب يك تانكر سوخت رسان ابتدا با يك اتوبوس مسافربري تصادم مي كند، در نتيجه اين حادثه تانكر سوخت رسان و اتوبوس مسافري شعله ور مي شوند، بر اثر ريختن بنزين از تانكر سوخت رسان، مواد سوختني با شيب ملايم
به زير اتوبوس  هاي متوقف شده در پاسگاه پليس راه نصرت آباد سرايت مي كند كه بلافاصله ۵ دستگاه اتوبوس و ۵ دستگاه تانكر ديگر آتش مي گيرند، متاسفانه به خاطر وجود يك تانكر حامل قير حجم آتش سوزي در محل به خاطر اشتعال پذيري آن وسعت مي گيرد.
وي با توجه به سرعت عمل نيروهاي امداد و نجات در محل حادثه اظهار داشت: در همان دقايق اوليه بروز حادثه نيروهاي انتظامي محل حادثه، قرارگاه عملياتي سلمان، گروهان انتظامي نصرت آباد به همراه بخشدار و شهردار نصرت آباد، نيروهاي امداد ونجات هلال احمر، دانشگاه علوم پزشكي استان، نيروهاي عملياتي ايستگاه هاي آتش نشاني و همچنين راه و ترابري استان سيستان و بلوچستان به كمك مجروحان حادثه شتافتند و توانستند در زمان كوتاهي آتش را مهار كنند.
از آنجايي كه نمي توانستيم روي اجساد سوخته شده داخل اتوبوس ها و تانكرها آب بپاشيم از اين رو صبر كرديم تا از حرارت ماشين هاي سوخته كاسته شود تا بتوانيم نسبت به انتقال اجساد كشته شدگان اقدام كنيم. به همين دليل ارايه آمار در لحظات آغازين حادثه با تناقض هايي روبرو بود.
حيدرعلي نورايي به خبرنگار همشهري گفت: «تا ساعت ۱۴ عصر روز جمعه، پزشكي قانوني ضمن تعيين سن و جنسيت افراد فوت شده توانسته است آمار دقيق تلفات را اعلام نمايد. به گزارش پزشكي قانوني تاكنون ۱۱۱ نفر از مجروحان اين حادثه در بيمارستان هاي بوعلي، خاتم الانبيا، تأمين اجتماعي و نبي اكرم بستري شده اند كه از ميان آنها حدود ۸۹ نفر به طور سرپايي مداوا و مرخص شده اند، ولي ۲۱ نفر از مجروحان كه دچار سوختگي و ساير جراحات شده اند همچنان در اين بيمارستان ها بستري هستند.
متاسفانه در اين فاجعه ۷۱ نفر از شهروندان ايراني جان خود را از دست داده  اند.
در آخرين ساعات ديشب از منابع بيمارستاني اطلاع يافتيم ۴ تن از مجروحان حادثه نيز به جمع قربانيان پيوستند.
علاوه بر آن از طريق مشخصات اتوبوس هاي مسافربري كه سه دستگاه از آنها از زاهدان به كرمان، و دو دستگاه از زابل به كرمان وهمچنين يك دستگاه از كرمان به زاهدان در حال تردد بودند توانسته ايم  اسامي فوت شده ها و مجروحان را استخراج كنيم.
حسين علي شهرياري نماينده زاهدان در مجلس نيز در مورد علت اين حادثه به ايسنا گفت: وجود پيچي خطرناك در بخش نصرت آباد كه بعد از آن جاده اي نيز در دل كوه درست شده است مي داند و مي افزايد: پليس راه نيز در همين قسمت براي بازرسي مستقر شده است و اين مسئله باعث مي شود كنترل اتومبيل در اين بخش بسيار سخت شود.
وي مي افزايد: اگر اين پيچ اصلاح مي شد شايد چنين اتفاقي رخ نمي داد. گذشته از اين متأسفانه بازرسي نيز هنوز در اين محدوده، با روش هاي عصر حجرصورت مي گيرد و هميشه در اين پاسگاه شاهد تجمع زيادي از اتوبوس ها هستيم.
سرهنگ قطباني فرمانده قرارگاه سلمان در گفت و گو با ايرنا، ضمن رد اظهارات برخي افراد و شايعات موجود مبني بر فاصله نداشتن مكان ايست بازرسي با جاده اصلي گفت: پاسگاه گلوگاه نصرت آباد از حدود ۴۰ سال قبل تاكنون فعال بوده و تاكنون هيچگونه حادثه اي رخ نداده است.وي افزود: مكان ايست بازرسي از جاده فاصله دارد و راه اصلي براي عبور و مرور خودروها باز است.
008811.jpg
008808.jpg

سرابندي - منشي بخش اورژانس بيمارستان خاتم الانبيا نيز با اشاره به حجم مجروحان اعزامي به اورژانس بيمارستان گفت: تاكنون از مجروحان حادثه ياد شده حدود ۵۵ نفر به بيمارستان خاتم  الانبيا اعزام شدند كه از اين تعداد ۱۸ نفر در بخش سوختگي بستري شده اند، ۳ نفر هم تاكنون فوت شده اند. البته ميزان سوختگي ها از درجه ۲ به بالا هستند، در مورد وضعيت حادثه نيز اطلاعات ضد و نقيضي وجود دارد كه مي توان علت كارشناسي بروز حادثه را از ستاد هدايت بحران جويا شد.
سرگزدي ناظر كل بيمارستان تامين اجتماعي نيزبا اشاره به اعزام مجروحان حادثه به بيمارستان گفت: از زمان بروز حادثه حدود ۲۲ نفر را در بخش اورژانس پذيرش كرده ايم كه از اين تعداد تاكنون ۲۱ نفر به خاطر پانسمان هاي سوختگي ۱۰درصدي از بيمارستان مرخص شده اند و يك نفر را به خاطر شكستگي استخوان در بخش ارتوپدي بستري كرده ايم. خوشبختانه از افراد مجروح اعزامي به اين بيمارستان هيچ كدام فوت نشده اند.
اسامي مجروحان مستقر
در بيمارستان خاتم الانبياء
حسين پناهي، جواد انجم شعاع، رضا ضرغام زاده، احمد حشمتي، هادي صراطي، حسين عرب، رضا افضلي، حنيف پيرزهي، علي اكبر براتي، خالد دهاني، رضا شيباني، محمد ازبك، غلام عليزاده، محسن پيري، يعقوب نوري، احمد يوسف آبادي، احمد آچوكي، عبدالرحيم ريگي، الله بخش حملي، منصور سكنجي، جمعه گل حسن زاده، علي ياورگلوي، اسماعيل صفرزايي، محمدصادق گلوي، فاطمه آچك زهي.
بيمارستان تأمين اجتماعي
محسن غفران نظام پور، مهدي مصطفوي، طيبه حسن آبادي، فاطمه مصطفوي، فاروق ساويزبخت، احمدالله دو، حمزه بلاك، محسن خسروي، محمدمتين رزم، امير اميري، مهلا پهناباري، يعقوب جانفرسانوري، شيراحمد درويش محمد، رسول وكيل احمد، اسماعيل ابراهيم زاده، ناصر حاج خليلي، محسن سركنجي، فرهاد شه بخش، صمد براهوني، حسين شيرپور.
بيمارستان بوعلي
اسماعيل ابراهيم داري، حميد فخيره، عبدالله سعادت، احمد شاه عليزاده، مهرخان عليزاده، غلامرضا خواجه، بهارجان اسحاق زهي، ناصر شهركه، يوسف جعفرپور، فريده صادقي، نجمه مرادي، مجيد زاغي زاده، ياسر حاج خليلي، ابراهيم نوروزي، سيدعلي حسيني، مهرقوس عليزاده، شكرخان اسماعيلي، عليرضا زرقان زاده، محسن ميرشاهي، ابوالفضل مختاري، روزقلي مرادي، نجيب الله حسيني، راضيه صادقي، سميه مرادي، مهدي صادقي، احمد خاله، مهديه صادقي، محمدشفيع حسيني، حسين سه كنجه، حسن زاغي زاده.
بيمارستان نبي اكرم
رحيم زارعي، داود سه كنجي، سيدصفر فاطمي، حسين شمسي، رحمان جلالي، سيدغلام نيازپور، نورمحمد محمدي، عزيزالله اماني، عباس سه كنجي، محمد برزگر، اكبر صفرزهي، خان بي بي سراورنه، مزار سراورنه، حسن مؤدي زاده، بهزاد نيكبخت، فرهاد سنچولي، منصور سراورنه، علي احمد جلالي، الياس پور، غلامعلي لشكرزاده، ابوالفضل سعيديان، محمد صمديان، سرور محمدي.همچنين دانشگاه علوم پزشكي زاهدان اسامي فوت شدگان را در بيمارستانها به اين شرح اعلام كرد: محمد رنجبر، فرزاد فارسي، رمضان دهشي، رحمان حدادي و محمدرضا حسن زاده (بيمارستان بوعلي).
قربانيان حادثه
حق بيمه دريافت مي كنند
«حيدر علي نورايي» فرماندار زاهدان، در آخرين تماس تلفني با خبرنگار همشهري با اشاره به شناسايي و تحويل اجساد به خانواده قربانيان گفت: تقريبا تمامي عمليات امداد و نجات به پايان رسيده و مسئولان استان در تكاپوي آن هستند كه با همياري پزشكان و پرستاران بيمارستان هاي بوعلي، خاتم الانبياء، تأمين اجتماعي و نبي اكرم بتوانند از مجروحان حادثه مراقبت بعمل آورند.
در حال حاضر مشكل موجود شناسايي اجساد قربانيان حادثه است، البته اجساد قربانيان به دو گروه تقسيم مي شوند، گروهي كه با استناد به علائم و نشانه هاي موجود در محل حادثه قابل شناسايي هستند و مي توان با توجه به اين نشانه ها هويت افراد را تشخيص داد و گروه دوم كساني هستند كه نمي توان به ارزيابي هويت آنان دست يافت، البته در مورد گروه اخير خوشبختانه با ارزيابي كارشناسي پزشكي قانوني استان سيستان و بلوچستان شناسايي قربانيان از نظر جنسيت و يا ساير مشخصه هاي پزشكي صورت گرفته است كه اميد داريم خانواده ها بتوانند با علائم پزشكي ما را در كشف هويت آنان ياري دهند.
وي در ادامه با اشاره به اعزام دو گروه كارشناسي وزارت راه و ترابري و پليس راه كشوري به محل حادثه براي تشخيص علل بروز حادثه افزود: در حال حاضر اگر مسئولان راهنمايي و رانندگي بتوانند از نظر كارشناسي وضعيت حادثه را بررسي كنند افراد حادثه ديده و خانواده هاي آنان مي توانند با توجه به بيمه مسافري تعاوني هاي مسافربري از امكانات بيمه برخوردار شوند. حتي در اين زمينه تمامي افرادي كه در حادثه جراحت اندكي داشته اند مي توانند طبق مقررات موجود با اظهار نظر كارشناسان راهنمايي و رانندگي نسبت به دريافت حق بيمه اقدام كنند.

محمدرضا باهنر :
مجلس هفتم آزادي هاي اجتماعي را محدود نمي كند
محمد رضا باهنر در پاسخ به سوالي پيرامون عملكرد مجلس هفتم گفت: مجلس هفتم به هيچ وجه تصميمي براي محدود كردن آزادي هاي اجتماعي مردم ندارد ما به حقوق اساسي و آزادي فردي مردم احترام مي گذاريم واعتقاد داريم به هيچ وجه نبايد به حوزه وحريم شخصي مردم وارد شد.
وي در پاسخ به اين سوال كه قرار است لايحه جرم سياسي دوباره به مجلس ارجاع شود گفت: مطالبات مردم مبتني بر نظر سنجي است كه در طول پنج سال گذشته به آن رسيده ايم و اين پيام را از آن گرفته ايم كه پيام اصلي گراني، مفاسد اجتماعي و اقتصادي و رفع تبعيض ها است و ما همواره گفته ايم كه در اين مسير بايد راه افراط و تفريط كنارگذاشته شود.نايب رئيس مجلس هفتم تصريح كرد: اين تلقي از مجلس هفتم كه مي خواهد مباحث سياسي را فراموش كند درست نيست و ما به غير از مباحث اقتصادي به دنبال توسعه همه جانبه هستيم.
باهنر در مورد لايحه برنامه چهارم توسعه و بررسي مجدد آن در مجلس هفتم گفت: برنامه چهارم با نظر مجمع به مجلس ارجاع شد و ما با توجه به آئين نامه داخلي مجلس تنها مواردي را مي توانيم بررسي كنيم كه مورد اشكال شوراي نگهبان بوده است تا رفع ابهام كنيم.وي در مورد انتخابات رياست جمهوري افزود: ما البته در مورد انتخابات صحبت هايي را با دوستان داشته ايم وكارهاي تئوري را آغاز كرده ايم ولي معتقديم شايد تا شش ماه آينده نه به مصلحت است و نه ممكن، براي اينكه بايد در موقعيت مناسب به اين موضع رسيدگي شود.
نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي گفت: ما به دنبال آن هستيم كه از پيام ۸ ماده اي امام (ره) و ۸ ماده اي مقام معظم رهبري يكسري قوانين را در بياوريم كه حقوق فردي شهروندان لحاظ شود و حاكميت نيز اجازه ورود به حريم شخصي مردم را نداشته باشد.
نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگاران در رابطه با نحوه تعامل مجلس، با دو قواي ديگر ضمن ابراز علاقمندي به همكاري با دولت تصريح كرد: ما استيضاح وزرا را راه اول نمي دانيم و معناي آن هم اين نيست كه يك سال و نيم يا دو سال از وقت مجلس را معطل كنيم. وي افزود: ما آماده كمك به دولت هستيم و پيام خود را به صورت خصوصي ، عمومي يا توسط رسانه ها اعلام كرده ايم.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: اگر وزرا براي پيشگيري از استيضاح بخواهند استعفا دهند از آن استقبال خواهيم كرد.

عضو فراكسيون زنان مجلس:
امنيت رواني زنان را بررسي مي كنيم
زن به عنوان مهمترين ركن خانواده بايد از امنيت رواني درستي برخوردار باشد.
فاطمه آجرلو، عضو فراكسيون زنان مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با ايسنا از بررسي امنيت رواني زنان درجلسه آينده فراكسيون زنان خبر داد و افزود: «قائل به اين هستيم كه امنيت رواني در نگرش دين مداري، مبتني بر امنيت در خانواده است.»
آجرلو، زنان را عامل رشد و توسعه خانواده و ايجاد امنيت در اين نهاد دانست وتصريح كرد: «اين مسئله به جمله حضرت امام(ره) برمي گردد كه فرمودند از دامن زن، مرد به معراج مي رود. بنا بر اين لازم است تا نظام هاي امنيت رواني تعريف شود و اميدواريم در اين زمينه بتوانيم نقش واقعي خود را ايفا كنيم.»

گزارش قاليباف درباره مسائل اجتماعي كشور در جلسه غيرعلني مجلس
سردار سرتيپ محمدباقر قاليباف، فرمانده نيروي انتظامي روز سه شنبه اين هفته با حضور در جلسه غيرعلني غيررسمي مجلس، گزارشي از اوضاع اجتماعي و وجود برخي ناهنجاري ها در كشور را به نمايندگان ارايه خواهد كرد.حميدرضا حاجي بابايي ديروز به ايرنا گفت كه فرمانده نيروي انتظامي درپي دعوت هيأت رييسه مجلس در نشست غيرعلني حضور خواهد يافت.
عضو هيأت رييسه مجلس گفت: سردار قاليباف درباره برنامه هاي نيروي انتظامي در انتظامات شهري و كنترل برخي ناهنجاري هاي اجتماعي، با ذكر آمار و ارقام، به نمايندگان توضيح خواهد داد.

وزير بهداشت به مجلس هفتم فراخوانده شد
نورالدين  پيرموذن ، مخبر كميسيون  بهداشت  و درمان  مجلس  گفت :اين  كميسيون به  دنبال  ناتواني  وزارت  بهداشت  در پاسخگويي  به  اعتراضات  پرستاران  كشور،وزير و معاونين  وي  را به  مجلس  فراخوانده  است .
نماينده  مردم  اردبيل  ديروز درباره  علت  اين  فراخوان  به  خبرنگارپارلماني  ايرنا گفت :نمايندگان  پرستاران  بيمارستانهاي  تهران  چندي  پيش  درمقابل  مجلس  تجمع  كردند.
علاوه  بر اين  تجمعات  و تحصنهايي  نيز در محوطه بيمارستانهاي  كشور در روز پرستار انجام  شد.وي اضافه  كرد:از آنجا كه  وزارت  بهداشت ، درمان  وآموزش  پزشكي  درنهايت ،نتوانست  مشكلات  پرستاران  را حل  و محيط درماني  كشور را كنترل  كند، به ناچار،وزير بهداشت  و معاونين  ايشان  روز يكشنبه  به  كميسيون  بهداشت  و درمان مجلس  فراخوانده  شدند.
مخبركميسيون  بهداشت  و درمان  مجلس  افزود:در اين  جلسه ، نمايندگان  جامعه پرستاري  كشور، سازمان  نظام  پرستاري ، شوراي  اسلامي پرستاران  و خانه  پرستارنيز حضور خواهند داشت .
پيرموذن  اظهار داشت :عمده  باردرماني  بيمارستانهاي  كشوربه  دوش  پرستاران است .اكنون  به  لحاظ تصميم گيري  هاي  غير منطقي  چون  خصوصي سازي  و پرداخت ناكافي  و شرايط محيط كاري  پايين  پرستاران ، و القاء ناامني  شغلي  ميان آنان ، شرايط در بيمارستانهاي  كشور، مطلوب  نيست .نماينده  مردم  اردبيل  گفت :اگر امروز گره گشايي  و پاسخگويي  انجام  نگيرد،آينده  دير خواهد بود.
وي  در مورد مطالبات  پرستاران  نيز گفت :توقف  خصوصي سازي ، رفع  تبعيض  درپرداختها، سخت  و زيان  آور شمرده  شدن  حرفه  پرستاري ،تعديل  ساعت  كاري ، تثبيت جايگاه  آموزش  پرستاري ، اجراي  دقيق  مصوبه  قانوني  مجلس  درخصوص  طرح  ۲۰۰ميليارد ريالي  تبيين  ارتقاي  شغلي  پرستاران  و نيز تامين  نيروي  انساني  كافي براي  بيمارستانهاي  كشور و در نهايت ، حل  معضل  فزاينده  پرستاران  بيكار دركشور از جمله  مطالبات  پرستاران  است .مخبر كميسيون  بهداشت  و درمان  مجلس همچنين  ازنحوه  مديريت  وزارت  بهداشت در مورد مشكلاتي  مانند كمبود پرستاران  در بيمارستانها و وجود پرستاران بيكار در كشور و نيزحل  مشكلات  پرستاران  انتقاد كرد.

اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |