شنبه ۶ تير ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۱۹ - Jun 26, 2004
پرتغال پس از ۳۸ سال انتقام گرفت
هلند و سوئد امشب به ميدان مي روند
008769.jpg
ستاره هاي مادريد غروب كردند. بكام در يكي از ضعيف ترين بازي هاي خود و يك ضربه پنالتي پرانتقاد با جام وداع گفت. همبازي او در رئال «فيگو» نيز در يك برنامه ازپيش تعيين شده تعويض شد و يكسره به رختكن رفت و در شادي پاياني تيمش شركت نكرد. دو كاپيتان، دو هافبك رئال كه محبوبيت جهاني دارند در قالب بازي هاي ملي، در مقابل هم قرار گرفتند، هردو بازنده يك بازي بودند. بكام با تيمش حذف شد و فيگو در جدال با اسكولاري و اوزه بيو مغلوب شد.
اگر در اين توطئه پوستيگا جانشين فيگو گل نمي زد و پرتغال حذف مي شد، آيا تماشاگران پرتغالي اسكولاري و اوزه بيو را مي بخشيدند. به خاطر داشته باشيم كه بكام با وجود اينكه ضعيف ترين بازيكن انگليس بود به دليل شخصيت قوي و محبوب هرگز اريكسون او را تعويض نكرد. چرا فيگو تعويض شد.
گروه ورزشي: مدعي بزرگ فوتبال اروپا با يكي از بزرگترين تئوريسين هاي فوتبال سوئد وجهان با جام وداع گفت. انگليس در ورزشگاه لوز ليسبون در مقابل پرتغال تسليم شد. چه عاملي باعث شكست تيم اريكسون با تمام ستاره هايش شد؟ در پشت تيم پرتغال چه كسي بود؟ آيا اسكولاري با قدرت واختيار تام پرتغال را هدايت مي كرد؟ چرا فيگو تعويض شد، در حالي كه يكي از بهترين بازيكنان زمين بود و در اين بازي به خصوص بهترين طراح و حفظ كننده توپ و بازي بود. تصاوير گوياي همه چيز بود؟ پنالتي زنهاي پرتغال را چه كسي تعيين كرد؟ كدام شخصيت ورزشي ريكاردو (دروازبان) را به عنوان آخرين پنالتي زن معرفي كرد؟
آيا اسكولاري قدرت و جرأت تعويض فيگو را داشت در حالي كه ورزشگاه يكصدا فيگو را تشويق مي كردند و به اسكولاري ناسزا مي گفتند. پرتغال بر انگليس غلبه كرد در حالي كه فيگو تعويض شد. و جريان بازي برخلاف خواسته فيگو پيش رفت و از آنجا كه تاريخ و حوادث سرنوشت  هاي عجيبي را رقم مي زند، پوستيگا كه جانشين فيگو شده بود يكي از زيباترين گلهاي پرتغال را هشت دقيقه پس از ورود خود به زمين زد تا پرتغال بازي را به وقت اضافي ببرد. نقش گرداننده تيم پرتغال در تعويض روي كوستا نيز در دقيقه ۷۹ مشخص شد. اسكولاري كه هيچ اعتقادي به روي كوستا نداشت، او را راهي زمين كرد و جانشين ميگل شد، اما برگه تعويض روي كوستا را مربي و ارباب واقعي پرتغال نوشت. او كسي نيست جز ستاره بزرگ تاريخ فوتبال پرتغال دوسيلوا فريرا معروف به اوزه بيو كه در جام جهاني ۱۹۶۶ پرتغال را به مقام سوم رساند و تا به امروز چون پله محبوب جهان و مردم پرتغال است. در تاريخ فوتبال پرتغال تنها محبوبيت فيگو با او برابري مي كرد. فيگو تعويض شد، چون اوزه بيو مي خواست نه اسكولاري، وگرنه فيگو تا دقيقه ۷۵ جزو بهترين هاي ميدان بود. مرد محبوب پرتغالي ها را اوزه بيو سربريد، در واقع رقيب تاريخي او. از آنجا كه سرنوشت هميشه چيز ديگري را رقم مي زند، اين تعويض به سود و جريان اوزه بيو پيش رفت. جانشين فيگو گل حيات بخش پرتغال را زد و در زدن ضربات پنالتي نيز يكي از فني ترين و زيباترين پنالتي  ها را زد.
008781.jpg

انگليس نيز زماني كه بچه شير اورتون را مصدوم كردند، از پاي افتاد و در نهايت ستاره پر هياهوي انگليس «بكام» توپ را به فضاي پر تنش ورزشگاه لوزفرستاد و سرانجام پرتغال انتقام بازي مرحله نيمه نهايي را از انگليس گرفت. ۳۸ سال پيش انگليسي ها با خشونت و آزار اوزه بيو را از پا انداختند و دو بر يك پيروز شدند اما حالا نوبت انتقام گرفتن اوزه بيو بود كه با يك قمار خطرناك (تعويض فيگو) موفق به انجام آن شد و بدينسان اوزه بيو بر انگليس و فيگو پيروز شد تا مرد محبوب تمام دوران فوتبال پرتغال باقي بماند.
* پرتغال ۲- انگليس ۲
گل ها: هلدر پوستيگا (۸۳) و روي كاستا (۱۱۰) براي پرتغال و مايكل اوون (۳) و فرانك لمپارد (۱۱۵) براي انگليس.
بازي در وقت قانوني يك بر يك ودر پايان وقت اضافي ۲ بر ۲ شد.
در ضربات پنالتي پرتغال با به ثمر رساندن ۶ گل توسط (دكو، سيمائو، كريستين رونالدو، مانيش، پوستيگا و ريكاردو) واز دست دادن يك پنالتي از سوي روي كاستا در مقابل پنج پنالتي به ثمر رسيده انگليسي ها (اوون، لمپارد، جان تري، هارگريوز و اشلي كول) واز دست رفتن پنالتي هاي بكهام و واسل به برتري رسيد و به عنوان اولين تيم حاضر راهي مرحله نيمه نهايي شد.
مرحله يك چهارم نهايي- بازي امشب
*سوئد- هلند (۱۵/۲۳)

عباس صميمي قهرمان آسيا شد و ركورد ايران را شكست
008784.jpg
گروه ورزشي- در اولين مرحله مسابقات دو و ميداني جايزه بزرگ آسيا (asiazooy) عباس صميمي موفق شد در رشته پرتاب ديسك با پرتاب ۱۷/۶۴ سانتي متر ضمن كسب مدال طلاي اين مسابقات ركورد ايران را ۵۷/۱ سانتي متر ترقي دهد.همچنين سجاد مرادي در رشته ۱۵۰۰ متر نيز با زمان ۷۴/۴۶/۳ بعد از دونده عربستاني به مدال نقره اين ماده دست پيدا كرد.مرحله دوم اين رقابتها فردا -يكشنبه- در شهر كلمبو سري لانكا آغاز مي شود و مرحله سوم نيز در مانيل پايتخت فيلي پين برگزار خواهد شد.در رقابتهاي جايزه بزرگ دو و ميداني آسيا به نفرات اول تا سوم به ترتيب ۲۰۰۰ ، ۱۵۰۰ و ۱۰۰۰ دلار جايزه تعلق مي گيرد و براي رقابتهاي قهرماني جهان انتخاب مي شوند.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |